Рішення
від 10.11.2023 по справі 440/12911/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/12911/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Професійно-технічного училища №31 м. Полтава, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Міністерство освіти і науки України, про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

В С Т А Н О В И В:

До Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (надалі - позивач, ГУ ДСНС у Полтавській області) до Професійно-технічного училища №31 м. Полтава (надалі відповідач; ПТУ-31 м. Полтава), у якій позивач просить:

- застосувати до Професійно-технічного училища №31 м. Полтава заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Професійно-технічного училища №31 м. Полтава за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 19 липня 2023 року № 16;

- встановити Професійно-технічному училищу №31 м. Полтава наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - зобов`язати заборонити використання будівлі Професійно-технічного училища №31 м. Полтава за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, зобов`язати не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та зобов`язати відключити будівлю Професійно-технічного училища №31 м. Полтава від електропостачання.

Позовна заява подана до суду 30.08.2023 та зареєстрована канцелярією суду 04.09.2023 за вх. №54331/23.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що відповідачем допущено порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, у тому числі здобувачів освіти, у зв`язку з чим позивач вважає, що наявні підстави для застосування наведених вище заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Міністерство освіти і науки України, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

28 вересня 2023 року до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву /а.с. 71-78/, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на те, що більшість питань вже вирішено або буде вирішено до 01.10.2023, натомість, питання обладнання приміщення пожежною сигналізацією, системою оповіщення та ремонт внутрішнього протипожежного водопроводу потребують значних фінансових витрат, тому їх вирішення є проблемним. Вказує, що у разі закриття ПТУ-31 м. Полтава порушить конституційне право учнів на здобуття професійно-технічної освіти, що є недопустимим.

09 жовтня 2023 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив на позовну заяву /а.с. 110-118/, у якій зазначено, що позивач не погоджується з доводами відповідача про усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 19 липня 2023 року № 16, посилаючись на відсутність належних та допустимих доказів на підтвердження таких доводів відповідача. Пояснює, що застосування заходу реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Вказує, що статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Третя особа Міністерство освіти і науки України не скористалася своїм правом на подання до суду пояснень щодо позову.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторони, викладені у заяві по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

ПТУ-31 м. Полтава (ідентифікаційний код 03063099) зареєстроване як юридична особа 24.10.1995, основним видом економічної діяльності якого є 85.32 Професійно-технічна освіта, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 27/.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.8 Статуту Професійно-технічного училища №31 м. Полтава, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 24.12.2012 №1472, Професійно-технічне училище №31 м. Полтава (далі училище) є підпорядкованим Міністерству освіти і науки, молоді та спорту України державним професійно-технічним навчальним закладом другого атестаційного рівня, що забезпечує реалізацію потреб громадян у професійно-технічній освіті, оволодінні робітними професіями, кваліфікацією відповідно до їх інтересів, здібностей, стану здоров`я. Училище здійснює підготовку з робітничих професій середньої технологічної складності, як правило, з числа випускників загальноосвітніх навчальних закладів на основі базової та повної загальної середньої освіти, а також професійно-технічне навчання, перепідготовку та підвищення кваліфікації працюючих робітників і незайнятого населення. Місцезнаходження училища Україна, 36021, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46 /а.с. 30-38/.

Пунктом 2.3 цього Статуту визначено, що училище несе відповідальність перед особою, державою, суспільством за виконання функцій і завдань, що покладені на нього, життя і здоров`я учнів, слухачів, працівників навчального закладу під час навчально-виробничого та навчально-виховного процесу, за порушення їх прав та інше, що передбачено законодавством України.

За приписами п.п. л пункту 4.4 цього Статуту учні, слухачі училища мають право на безпечні та нешкідливі умови навчання та праці.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №320961195 від 31.07.2023 власником нежитлової будівлі (професійно-технічне училище з гуртожитком) загальною площею 4448,7 кв.м за адресою: Полтавська область, м. Полтава, вулиця Степового Фронту, 46 є Держава в особі Міністерства освіти і науки України /а.с. 28-29/.

Відповідно до частини 1 статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 /надалі - Положення №1052/, встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно з пунктом 3 Положення № 1052 основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 5) виконання функцій компетентного органу у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки.

Пунктом 7 Положення № 1052 передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавської області, затвердженого наказом ДСНС 18.08.2014 №474 (у редакції наказу ДСНС 12.11.2018 №661), Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб /а.с. 58-61/.

Відповідно до частин 1, 2 статті 7 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" /надалі - Закон №877-V/ для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною 7 статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що у термін з 17.07.2023 по 19.07.2023 на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області від 05.07.2023 №236 "Про проведення позапланових перевірок протягом липня 2023 року" /а.с. 41-43/ та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 06.07.2023 №17 /а.с. 44/ посадовими особами ДСНС України проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Професійно-технічним училищем №31, розташованим за адресою: вул. 36021, Полтавська область, м. Полтава, вул. Степового фронту, 46, за результатами якого складено акт від 19.07.2023 №45 /а.с. 45-52/.

За результатами проведення заходу державного нагляду (контролю) встановлено та зафіксовано в акті від 19.07.2023 №45 порушення вимог законодавства, у тому числі:

1) приміщення 1 та 2 поверху навчального корпусу не обладнано системою пожежної сигналізації відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (пункт 1.2 глави І розділу V ППБвУ);

2) будівля не обладнана системою оповіщення про пожежу типу СО3 відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (пункт 1.2 глави І розділу V ППБвУ);

3) керівник та відповідальна особа за протипожежний стан не пройшли навчання з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України від 26.06.2013 №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (пункт 16 розділу ІІ ППБвУ);

4) на 2-му та 4-му поверсі біля сходової клітини з`єднання електричних проводів світильників виконано в скрутку, на 1-му поверсі біля кімнати чергового з`єднання електричних проводів вмикача світла до електропроводів виконано за допомогою скрутки, в кімнатах №2 та №4 підвального поверху з`єднання електричних проводів до вмикачів світла виконано в скрутку (пункт 1.6 глави 1 розділу ІV ППБвУ);

5) відповідальним за пожежну безпеку не встановлено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння окремо кожного поверху та приміщення (пункт 3.8 глави 3 розділу V ППБвУ);

6) облицювання (оздоблення) шляхів евакуації коридору першого поверху навчального корпусу виконано з горючого матеріалу з вищою пожежною небезпекою, ніж Г2, В2, Д2, Т2 для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 осіб (пункт 2.17 глави 2 розділу ІІІ ППБвУ);

7) внутрішній протипожежний водопровід знаходиться у несправному стані (п.п. 2 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБвУ);

8) на дверцятах 6 пожежних шафок із зовнішнього боку не вказано позначення ПК, порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів (п.п. 8 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБвУ);

9) не проводиться обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води пожежних кран-комплектів з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування (п.п. 9 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБвУ);

10) у методичному кабінеті, бібліотеці, буфеті, в приміщенні електрощитової, яка знаходиться в підвальному поверсі вогнегасники не вивішені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника, установлення в шафи пожежних кран-комплектів, у спеціальні тумби, на підставки, що надійно закріплені, на підлозі (якщо дозволяє конструкційне виконання) (пункт 3.10 глави 3 розділу V ППБвУ);

11) вказівні знаки первинних засобів пожежогасіння не відповідає вимогам ДСТУ ЕN ISO 7010:2019 Графічні символи. Кольори та знаки безпеки. Зареєстровані знаки безпеки (ЕN ISO 7010:2012;А1:2014; А2:2014; А3:2014; А4:2014; А5:2015; А6:2016; А7:2017, IDT; ISO 7010:2011; Аmd1:2012; Аmd2:2012; Аmd3:2012; Аmd4:2013; Аmd5:2014; Аmd6:2014; Аmd7:2016; IDT). Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщенням (за потреби) (пункт 3.10 глави 3 розділу V ППБвУ);

13) приямки віконних прорізів підвального поверху навчального корпусу захаращено побутовим сміттям (пункт 2.13 глави 2 розділу ІІІ ППБвУ);

14) шафка для розміщення пожежного кран-комплекту, яка знаходиться біля сходової клітини на 5 поверсі не має отворів для провітрювання і пристосування для опломбування та візуального огляду його без розкривання (п.п. 6 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБвУ);

15) з 2, 3, 4, 5 поверхів будівлі відсутній другий евакуаційний вихід (пункт 1.4 глави 1 розділу VІ ППБвУ);

16) встановлено глухі грати на вікнах в класі інформатики (окрім одного віконного прорізу, який об лаштований до розкривання грат) (пункт 2.16 глави 2 розділу ІІІ ППБвУ);

17) всі наявні пожежні кран-комплекти (6 штук) не укомплектовані пожежними рукавами однакового з ними діаметру та стволами, кнопками дистанційного запуску пожежних насосів, а також важелями для полегшення відкривання вентеля (п.п. 2 пункту 2.2. глави 2 розділу V ППБвУ).

Встановлення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства акту від 19 липня 2023 року № 16, стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом про застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Професійно-технічного училища №31 м. Полтава за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, - до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 19 липня 2023 року № 16.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та відповідним доводам учасників справи, суд виходить з наступного.

За приписами пункту 2 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами державної влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Відповідно до пункту 4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Як визначено пунктом 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Відповідно до п. 1.1 розділу 1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" вимоги цих будівельних норм поширюються на проектування, монтування, перевірку відповідності і підтримання експлуатаційної придатності систем протипожежного захисту (далі СПЗ), зокрема, автомативних систем пожежогасіння (далі - АСПГ), автомативних систем пожежогасіння локального застосування (далі СПГа), систем пожежної сигналізації (далі СПС); систем оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (далі СО), систем протидимного захисту (далі СПДЗ), систем централізованого пожежного спостерігання (далі СЦПС), диспетчеризації СПЗ.

Згідно п. 3.15 розділу 3 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" система протипожежного захисту (СПЗ) це комплекс технічних засобів, що змонтований на об`єкті, призначений для виявлення, локалізування та ліквідування пожеж без втручання людини, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних чинників пожежі.

Як визначено пунктом 7.5 таблиці А1 додатку А (обов`язкового) ДБН В.2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту" усі приміщення навчально-виробничих комбінатів, позашкільних закладів повинні бути обладнані системами пожежної сигналізації, Тип 2.

Як встановлено пунктом 5 таблиці Б1 додатку Б (обов`язкового) ДБН В.2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту" навчальні заклади підлягають обладнанню системами оповіщення про пожежу та управління евакуювання людей нормативним показником 351-1600 тип СО 3.

Відповідно до пункту 16 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях.

Згідно з пунктом 1.6 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.

Як визначено пунктом 3.8 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння повинна визначатися відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщення, а також для етажерок відкритих установок. Якщо в одному приміщенні знаходяться декілька різних за пожежною небезпекою виробництв, не відділених одне від одного протипожежними стінами, то всі ці приміщення повинні забезпечуватись вогнегасниками, пожежним інвентарем та іншими видами засобів пожежогасіння за нормами найбільш небезпечного виробництва.

Згідно з пунктом 2.17 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, у приміщеннях громадського призначення (крім приміщень, розташованих у будинках V ступеня вогнестійкості), в яких можливе перебування 50 та більше осіб, опорядження (облицювання) стін та стель забороняється з матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж: Г2, В2, Д2, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 осіб; Г1, В1, Д1, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування 1500 та більше осіб.

Відповідно до п.п. 2 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, система внутрішнього протипожежного водопроводу повинна відповідати таким вимогам:

1) внутрішні пожежні кран-комплекти слід установлювати в доступних місцях. При цьому їх розміщення не повинно заважати евакуації людей;

2) кожен пожежний кран-комплект має бути укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними;

3) пожежний плоскоскладальний рукав необхідно утримувати сухим, складеним в гармошку або подвійну скатку, приєднаним до крана та ствола і не рідше одного разу на шість місяців розгортати та згортати наново;

4) використання пожежних рукавів для господарських та інших потреб, не пов`язаних з пожежогасінням, не допускається;

5) у вибухопожежонебезпечних приміщеннях за наявності пилу пожежні крани повинні бути укомплектовані пожежними стволами, що подають воду як суцільним струменем, так і розпиленим;

6) пожежні кран-комплекти повинні розміщуватись у вбудованих або навісних шафках, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання. При виготовленні шаф рекомендується передбачати в них місце для зберігання двох вогнегасників. На дверцята шаф, в яких знаходяться вогнегасники, мають бути нанесені відповідні покажчики за ДСТУ ЕN ISO 7010:2019 Графічні символи. Кольори та знаки безпеки. Зареєстровані знаки безпеки (EN ISO 7010:2012; А1:2014; А2:2014; А3:2014; А4:2014; А5:2015; А6:2016; А7:2017, IDT; ISO 7010:2011; Аmd 1:2012; Аmd 2:2012; Аmd 3:2012; Аmd 4:2013; Аmd 5:2014; Аmd 6:2014; Аmd 7:2016, IDT);

7) спосіб установлення пожежного кран-комплекту повинен забезпечувати зручність повертання вентиля та приєднання рукава. Напрямок осі вихідного отвору патрубка пожежного крана повинен виключати різкий залом пожежного рукава у місці його приєднання;

8) на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку повинні бути вказані після літерного індексу ПК порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;

9) пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання;

10) зовнішні патрубки з приєднуваними головками, засувки, зворотні клапани для приєднання рукавів пожежних машин повинні утримуватись у справному стані;

11) у неопалюваних приміщеннях узимку вода з внутрішнього протипожежного водопроводу повинна зливатись. При цьому біля пожежних кранів-комплектів повинні бути написи (таблички) про місце розташування і порядок відкривання відповідної засувки або пуску насоса. З порядком відкривання засувки або пуску насоса необхідно ознайомити всіх працівників цього об`єкта;

12) за наявності в неопалюваному приміщенні (будинку) трьох і більше пожежних кранів-комплектів на сухотрубній мережі внутрішнього протипожежного водопроводу в утепленому місці на вводі необхідно встановлювати засувку з електроприводом. Її відкриття та пуск насоса слід здійснювати дистанційно від пускових кнопок, установлених всередині шафок пожежних кран-комплектів.

Згідно з пунктом 3.10 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння слід установлювати вказівні знаки згідно з ДСТУ ЕN ISO 7010:2019 Графічні символи. Кольори та знаки безпеки. Зареєстровані знаки безпеки (EN ISO 7010:2012; А1:2014; А2:2014; А3:2014; А4:2014; А5:2015; А6:2016; А7:2017, IDT; ISO 7010:2011; Аmd 1:2012; Аmd 2:2012; Аmd 3:2012; Аmd 4:2013; Аmd 5:2014; Аmd 6:2014; Аmd 7:2016, IDT). Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби). Розміщення та експлуатація вогнегасників повинні здійснюватись згідно з вимогами Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15 січня 2018 року № 25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/31677. Переносні вогнегасники повинні розміщуватися шляхом: навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення; установлювання в шафи пожежних кран-комплектів, у спеціальні тумби, на підставки, що надійно закріплені, на підлозі (якщо дозволяє конструкційне виконання), у пожежні щити (стенди).

За вимогами пункту 2.13 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, приямки віконних прорізів підвальних і цокольних поверхів треба регулярно очищати від горючих матеріалів. Не допускається їх захаращувати або закладати віконні прорізи.

Згідно з пунктом 1.4 глави 1 розділу VІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, у будинках, приміщеннях навчальних закладів забороняються:

здавання в оренду навчальних приміщень (пов`язаних з навчальним процесом), навчально-виховних, спальних корпусів, будинків для використання їх як складських або виробничих приміщень категорій А, Б та В;

розміщення людей у приміщеннях, а також на поверхах (у будинках), не забезпечених двома евакуаційними виходами;

розміщення, зберігання бензину, гасу та інших ЛЗР та ГР, балонів з киснем та іншими газами;

проведення вогневих (у тому числі зварювальних) та інших пожежонебезпечних робіт за наявності у приміщеннях людей;

використання електроплиток, кип`ятильників, електрочайників, прасок, за винятком спеціально обладнаних приміщень;

застосування для освітлення свічок, гасових ламп і ліхтарів.

Відповідно до пункту 2.16 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, у разі необхідності встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, ґрат останні повинні розкриватися, розсуватися або зніматися. Під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати мають бути відчинені (зняті). Установлювати глухі ґрати дозволяється у квартирах, банках, касах, складах, коморах, кімнатах для зберігання зброї і боєприпасів, а також на інших приміщеннях, розрахованих на одночасне перебування до 50 осіб (крім навчальних закладів), та в інших випадках, передбачених нормами і правилами, затвердженими в установленому порядку.

20.07.2023 посадовими особами ГУ ДСНС України у Полтавській області внесено керівнику відповідача припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 13, яким вимагається вжити заходів, у тому числі, усунути зазначені вище порушення, виявлені позаплановою перевіркою у навчальному корпусі та гуртожитку АДРЕСА_1 /а.с. 53-55/.

Вказаний припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 13 від 20.07.2023 відповідачем не оскаржено.

Довідкою ГУ ДСНС України у Полтавській області від 05.10.2023 №61-01-7058/61-06.01 підтверджено, що від ПТУ-31 м. Полтава у період з 20.07.2023 і по час видачі цієї довідки не зареєстровано надходження документів, наданих відповідачем на підтвердження усунення порушень /а.с. 105/.

Частиною 1 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту КАС України) визначено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Згідно з частиною 2 статті 74 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Статтею 75 КАС України визначено, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Відповідачем не надано суду належних, допустимих та достовірних доказів на підтвердження повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 19 липня 2023 року № 16, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Копії листів ПТУ №31 м. Полтава від 21.07.2023 №228 та від 21.07.2023 №227 свідчать про те, що відповідач у липні 2023 року звертався до Департаменту освіти і науки Полтавської ОВА з питання фінансування /а.с. 85-88/, на які у відповідь отримав лист Департаменту освіти і науки Полтавської ОВА від 27.07.2023 №3609/02.01.53 /а.с. 89/, яким відповідача повідомлено, що фінансування ПТУ №31 м. Полтава не здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету.

Натомість, ці листи не є належними та допустимими доказами на підтвердження усунення відповідачем порушень протипожежної безпеки.

Відповідачем не надано до суду копій посвідчення про проходження керівником та відповідальною особою за протипожежний стан ПТУ № 31 м. Полтава навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях», форма якого визначена відповідно до додатку 1 пункту 5 розділу III наказу МВС України від 05.12.2019 № 1021 «Про затвердження Порядку програм навчання та інструктажів з питань пожежної безпеки, організації та контролю за їх виконанням», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 03 лютого 2020 р за № 108/34391. Тоді як відповідно до п. 3.4 договору №861/844 юр надання послуг протипожежного призначення від 10.08.2023 /а.с. 93-94/ акт здавання - приймання послуги надається виконавцем замовнику не пізніше 3-х денного терміну з моменту виконання послуг і є документом для проведення остаточних розрахунків. За умовами п. 4.4 договору №861/844 юр надання послуг протипожежного призначення від 10.08.2023 виконавець зобов`язаний видати замовнику документ про проходження навчання в разі успішного здачі заліку (іспиту) та повному розрахунку за надані послуги. Отже, приймально-роздавальний акт №243-91 від 14.08.2023, копія якого надана відповідачем до суду /а.с. 95/, є документом для проведення остаточних розрахунків, та сам по собі не свідчить про успішну здачу заліку (іспиту) особою (особами), що навчалася (навчалися), та отримання такою особою (особами) посвідчення. Крім того, з наданих до суду документів неможливо встановити, яка саме особа чи особи проходили навчання за цим договором.

На підтвердження придбання відповідачем вогнегасників, вогнетривкої ковдри, знаків пожежної безпеки, підставок гумових під ОУ-2 та під ОУ-5, плакатів ПТУ №31 м. Полтава до суду надано копію договору купівлі-продажу №181 від 04.09.2023 та копію накладної №0417 від 05.09.2023 /а.с. 90-92/.

Разом з тим, відповідачем не надано до суду доказів на підтвердження вивішування у методичному кабінеті, бібліотеці, буфеті, в приміщенні електрощитової, яка знаходиться в підвальному поверсі, вогнегасників шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника, установлення в шафи пожежних кран-комплектів, у спеціальні тумби, на підставки, що надійно закріплені, на підлозі, не надано доказів розміщення поблизу наявних первинних засобів пожежогасіння знаків пожежної безпеки, які були придбані за накладною №0417 від 05.09.2023. Крім того, з наданих до суду документів неможливо встановити (визначити) чи відповідають чи не відповідають придбані відповідачем знаки первинних засобів пожежогасіння вимогам ДСТУ EN ISO 7010:2019 «Графічні символи. Кольори та знаки безпеки. Зареєстровані знаки безпеки».

Відповідачем також надано до суду копію договору №201 на виконання робіт з аварійного поточного ремонту навчальної майстерні ПТУ №31 м. Полтава із заміною дверей від 22.09.2023 /а.с. 96-98/ та копію акту здачі-прийняття робіт №1278 від 25.09.2023 до цього договору /а.с. 99/, за змістом якого виконавцем проведено поточний ремонт з демонтажу протипожежних дверей та поточний ремонт з монтажу протипожежних дверей.

Разом з тим, позивач у позові не зазначав про необхідність застосування заходів реагування щодо заборони експлуатації відповідачем будівель (приміщень) перукарні чи швейної майстерні, а тому ці документи не є належними доказами у справі.

Відповідно до частин 1, 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами.

Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно з пунктом 48 частини 2 статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту: звертається до адміністративного суду щодо допущення уповноважених посадових осіб до проведення планових або позапланових перевірок (у разі їх недопущення з підстав інших, ніж передбачені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"), а також щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, у разі якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, з інших підстав, визначених законом.

Враховуючи наведені вище положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами має право звернутися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, у разі якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, з інших підстав, визначених законом

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 8 Конституції України передбачено, що Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії.

Суд враховує, що в будівлі Професійно-технічного училища №31 м. Полтава за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, з огляду на її призначення (професійно-технічне училище з гуртожитком), знаходиться значна кількість людей, зокрема, здобувачів освіти (учнів, слухачів) та педагогічних працівників.

За приписами статті 53 Закону України "Про освіту" здобувачі освіти мають право, зокрема, на безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці.

За приписами статті 54 Закону України "Про освіту" педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники мають право, зокрема, на безпечні і нешкідливі умови праці.

Статтею 24 Закону України Про професійну (професійно-технічну) освіту встановлено, що керівник державного закладу професійної (професійно-технічної) освіти забезпечує безпечні і нешкідливі умови навчання, праці і виховання.

Отже, держава гарантує та забезпечує саме безпечні умови навчання, виховання та праці, які повинен забезпечити заклад освіти з метою збереження життя і здоров`я людей, які визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відсутність у приміщеннях 1 та 2 поверху будівлі закладу системи протипожежного захисту, а саме автоматичної системи пожежної сигналізації відповідно вимогам ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту призведе до несвоєчасного виявлення пожежі та інформування про її виникнення найближчого аварійно-рятувального підрозділу, що зумовить швидкий розвиток поширення пожежі та відповідно причинить загрозу життю та/або здоров`ю людей; відсутність на об`єкті системи оповіщення про пожежу типу СО 3 при виникненні пожежі призведе до несвоєчасного інформування учасників освітнього процесу, що знаходитимуться у приміщеннях будівлі закладу про пожежу саме на початковій стадії її розвитку, що, у свою чергу, призведе до зменшення необхідного часу для забезпечення скоординованої та швидкої евакуації з приміщень до найближчого евакуаційного виходу та, як наслідок, особи, що потрапили в зону дії небезпечної події, піддаватимуться впливу її небезпечних чинників (токсичні продукти горіння, вогонь, висока температура навколишнього середовища, дим, знижена концентрація кисню, вибухи), які створюють безпосередню загрозу життю і здоров`ю людей.

Допущення до роботи посадових осіб, які не пройшли навчання та перевірку знань з питань протипожежної безпеки призведе до вчинення порушень вимог пожежної безпеки, які у свою чергу призведуть до виникнення пожежі, унеможливлять вжиття невідкладних заходів щодо її гасіння та евакуації людей.

Виконання з`єднання жил електричних проводів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, а методом скрутки, призведе до неповного та нещільного контакту, у місці якого формується постійне явище перехідний контактний опір. При проходженні струму провідником, останній нагрівається, через що ще більше зростає контактний опір, наражаючи на небезпеку електромережу вцілому, адже тепло, що виробляється, не відводиться як слід, дроти гріються, скручування розжарюються та, як наслідок, може статися загоряння, що переросте у пожежу, яка може набути значних розмірів, що спричинить загрозу життя та/або здоров`ю людей.

Не визначення відповідним за пожежну безпеку необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння окремо кожного поверху та приміщення, при виникненні пожежі призведе до неможливості вжиття відповідних заходів щодо ефективного її гасіння саме на початковій стадії розвитку, як наслідок, пожежа набуде значних розмірів, що спричинить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Виконання облицювання (оздоблення) шляхів евакуації коридору першого поверху навчального корпусу матеріалами, які не відповідають вимогам ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги, для яких не визначено показники щодо пожежної небезпеки та ненадання відповідачем під час перевірки сертифікатів або результатів натуральних випробувань вказаних матеріалів щодо віднесення їх до групи горючості не вище Г2 (матеріали помірної горючості), групи займистості не вище В2 (помірно займисті матеріали), групи димоутворювальної здатності не вище Д2 (матеріали з помірною димоутворювальною здатністю), групи за токсичністю продуктів горіння не вище Т2 (помірно небезпечні матеріали), як це передбачено пунктом 7.3.3 ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги, при виникненні пожежі унеможливить швидку та безпечну евакуацію людей, прискорить наповнення приміщення і шляхів евакуації димом та утвореними токсичними продуктами горіння, які є основною причиною загибелі людей на пожежах.

Внутрішній протипожежний водопровід призначений для гасіння пожеж на початковій стадії виникнення. Непрацездатний стан системи внутрішнього протипожежного водопроводу навчального закладу при виникненні пожежі не дасть змоги забезпечити гасіння пожежі на початковій стадії її розвитку саме через відсутність в системі протипожежного водопроводу води, що зумовить швидке поширення полум`я та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Не забезпечення нанесення (вказання) із зовнішнього боку на дверцятах шести пожежних шафок, в яких розміщені пожежні кран-комплекти навчального закладу порядкового номеру крана, призведе до неможливості отримання відомостей, щодо їх експлуатаційної придатності, зокрема, стосовно їх останнього технічного обслуговування і перевірки на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Внаслідок чого неможливо буде визначити справність того чи іншого пожежного кран-комплекту та його доступність для використання за призначенням, що унеможливить вжиття невідкладних заходів щодо вчасної локалізації чи ліквідації пожежі саме на початковій стадії її розвитку, як наслідок, це призведе до швидкого поширення полум`я, збільшення площі пожежі, та створить безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей небезпечними чинниками пожежі (дим, токсичні продукти горіння та термічного розкладання, пониження концентрації кисню, підвищена температура навколишнього середовища тощо).

Не забезпечення нанесення (розміщення) із зовнішнього боку на дверцятах шести пожежних шафок, в яких розміщені пожежні кран-комплекти навчального закладу, номеру телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів, при виникненні пожежі призведе до неможливості їх оперативного інформувати про її виникнення, як наслідок, це призведе до швидкого поширення полум`я, збільшення площі пожежі, та створить безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей небезпечними чинниками пожежі.

Пожежні кран-комплекти за належних умов є ефективним засобом пожежогасіння з джерелом постійного водопостачання. Вони особливо важливі на початковій стадії пожежі і їх може ефективно використовувати непідготовлена особа, тому не проведення заходів, щодо технічне обслуговування і перевірки на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі технічного обслуговування пожежних кран-комплектів, при виникненні пожежі унеможливить вжиття невідкладних заходів щодо вчасної її локалізації чи ліквідації, саме на початковій стадії розвитку, як наслідок це призведе до швидкого поширення полум`я, збільшення площі пожежі та створить безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

Розміщення наявних переносних вогнегасників, що знаходяться у методичному кабінеті, бібліотеці, буфеті та приміщенні електрощитової яка знаходиться в підвальному поверсі навчального закладу не шляхом навішування на висоті не більше ніж 1,5 метра від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника, установлення в шафи пожежних кран-комплектів, у спеціальні тумби, на підставки, що надійно закріплені чи підлозі (якщо дозволяє конструктивне виконання), при виникненні пожежі значно знижує ефективність їх використання через неможливість швидкого візуального визначення їх місцезнаходження, а оскільки вогнегасники - первинні засоби пожежогасіння, які призначені для локалізації та ліквідації пожежі саме на початковій стадії розвитку, то, як наслідок, невжиття заходів щодо їх розміщення вищезазначеними способами призведе до швидкого поширення полум`я, збільшення площі пожежі та створить безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

Не відповідність вказівних знаків первинних засобів пожежогасіння вимогам (наявні знаки не відповідають визначеним формам), призведе до неможливості отримання інформації про розміщення засобів оповіщення про пожежу, шляхів евакуації, засобів пожежогасіння тощо. Тим самим зумовить несвоєчасність: оповіщення про виникнення пожежі; евакуації людей, які не приймають участь у гасінні пожежі; вжиття заходів щодо гасіння пожежі, внаслідок чого полум`я буде швидко поширюватися, що призведе до створення загрози життю та здоров`ю людей.

Захаращеність приямків віконних прорізів підвального поверху навчального корпусу побутовим сміттям при виникненні пожежі призведе до неможливості їх використання для забезпечення димовидалення з підвального поверху, як наслідок, це призведе до значного його задимлення, неможливості пожежно-рятувальних підрозділів оперативного гасіння осередку пожежі (через сильне задимлення та підвищену температуру), перешкоджанню безпечної та швидкої евакуації людей, що створить безпосередню загрозу їх життю та здоров`ю небезпечними чинниками пожежі (дим, токсичні продукти горіння та термічного розкладання, пониження концентрації кисню, підвищена температура навколишнього середовища тощо).

Основною функцією навісних шаф пожежних кран-комплектів системи внутрішнього протипожежного водопостачання є забезпечення збереження обладнання і протипожежного інвентарю та їх ефективне використання в разі виявлення вогнища загоряння або задимлення. Не здійснення заходів щодо забезпечення отворами для провітрювання шафки для розміщення пожежного кран-комплекту, яка знаходиться біля сходової клітини на 5 поверсі будівлі навчального закладу, призведе до погіршення технічного стану комплектуючого обладнання, що входить до нього, а саме виникнення корозії, що, в свою чергу, спричинить вихід з ладу ущільнюючих манжетів пожежних рукавів, як наслідок неможливість використання обладнання для гасіння пожежі, що призведе до швидкого поширення полум`я, збільшення площі пожежі та створить безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

Не здійснення заходів, щодо опломбування шафки для розміщення пожежного кран-комплекту, може призвести до того, що будь-хто з учасників навчального процесу, який буде знаходитися (перебувати) в будівлі закладу матиме змогу доступу до комплектуючих пожежного кран-комплекту чи/або їх використання для будь яких інших потреб не пов`язаних з ціллю пожежогасінням, що може призвести до його розукомплектування та не забезпеченість до роботи за призначенням, як наслідок при виникненні пожежі, це призведе до швидкого поширення полум`я, збільшення площі пожежі та створить безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

Відсутність других евакуаційних виходів з 2-го, 3-го, 4-го та 5-го поверхів закладу, при виникненні пожежі не дасть змоги забезпечити проведення безпечної та швидкої евакуації людей, адже поблизу наявних на поверхах будівлі лише одних евакуаційних виходів - утворяться людські затори, як наслідок особи, що потрапили в зону дії небезпечної події, піддаватимуться впливу її небезпечних чинників (токсичних продуктів горіння), які створюють безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

Встановлення на вікнах в класі інформатики (окрім одного віконного прорізу який облаштований для розкривання грат) навчального закладу глухих грат, які не розкриваються, не розсуваються і не знімаються, при виникненні пожежі та наповненні приміщень токсичними продуктами горіння, унеможливить швидку та безпечну евакуацію людей, зокрема, призведе до неможливості самостійно їх залишити через віконні прорізи, як наслідок особи, що потрапили в зону дії небезпечної події, піддаватимуться впливу її небезпечних чинників (токсичних продуктів горіння), які створюють безпосередню загрозу життю і здоров`ю та є основною причиною загибелі людей на пожежах.

Не укомплектування всіх наявних пожежних кран-комплектів (в кількості 6 штук) пожежними рукавами не дасть змоги забезпечити транспортування вогнегасних речових під надлишковим тиском до осередку пожежі, що спричинить її розповсюдження.

Пожежний ствол є обов`язковою складовою стаціонарної та мобільної вогнегасної системи. Від ефективності його використання залежить швидкість роботи і продуктивність всієї системи пожежогасіння. Вони призначені для формування робочого струменя гасячої речовини і напрям її у бік вогнища займання або задимлення. Не укомплектування пожежних кранів пожежними стволами, при виникненні пожежі не дасть змоги ефективно здійснювати її гасіння, адже подача вогнегасної речовини до осередку пожежі саме на початковій стадії розвитку, забезпечить гасіння осередку загоряння, створення ефективного бар`єру від високої температури та забезпечення безпечної евакуації людей з охоплених вогнем приміщень.

У зв`язку з тим, що протягом тривалого часу пожежні крани не експлуатуються, як правило, такі обставини можуть викликати великі труднощі з екстреним відкриттям вентиля. Для того щоб уникнути прикладання додаткових фізичних зусиль і, як наслідок, швидко відкрити вентиль крана, як раз буде потрібно даний важіль, адже при виникненні пожежі вентиль без важеля може не відкритися, тому гасіння пожежі не буде забезпечено саме на початковій стадії її розвитку, що в свою чергу призведе до її розповсюдження та створить безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

Під час пожежі безпосередню загрозу їх життю та здоров`ю спричиняють такі небезпечні чинники для людського організму, як вплив підвищеної температури зовнішнього середовища, що спричиняє опіки та гіпертермію, вплив токсичних продуктів горіння та вуглекислого газу, що спричиняє отруєння продуктами горіння, обвалення будівельних конструкцій, задимлення та обвалення шляхів евакуації, що спричинить травмування чи загибель, унеможливить саморятування та рятування людей.

У постанові від 31.07.2019 по справі №2040/6351/18 Верховний Суд виклав висновки про те, що законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню. Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

Суд враховує, що описані вище виявлені порушення у своїй сукупності можуть призвести до займання та розповсюдження вогню, становлять загрозу виникнення надзвичайної події (пожежі), невжиття своєчасних заходів щодо її ліквідації, неможливості проведення своєчасної і безпечної евакуації людей. Відповідно люди будуть піддаватися дії небезпечних чинників, таких як: токсичні продукти горіння, знижена концентрація кисню, відкрите полум`я, висока температура, дим, руйнування будівельних конструкцій, паніка, що створюють безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

З огляду на наведене вище, суд відхиляє доводи відповідача про відсутність загрози життю і здоров`ю людей внаслідок допущення та не усунення відповідачем наведених вище порушень законодавства.

Не забезпечення відповідачем безпечних умов навчання та виховання призводить до виникнення загрози життю та/або здоров`ю людей, переважна кількість яких є здобувачі освіти, а тому захід реагування у даному випадку є повністю пропорційним меті його запровадження та захищає права здобувачів освіти на безпечні умови навчання та виховання, а також права педагогічних працівників на безпечні умови праці.

Підсумовуючи викладене вище, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, зважаючи на виникнення загрози життю та/або здоров`ю значної кількості людей, переважно здобувачів освіти та педагогічних працівників, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, які охороняються в Україні Конституцією України та визнаються найвищою соціальною цінністю в Україні, суд дійшов висновку про необхідність застосування до Професійно-технічного училища №31 м. Полтава заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Професійно-технічного училища №31 м. Полтава за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 19 липня 2023 року № 16.

Таким чином, позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області підлягають задоволенню.

У позовній заяві позивачем заявлено клопотання про встановлення відповідачу Професійно-технічному училищу №31 м. Полтава такий порядок і спосіб виконання судового рішення - зобов`язати заборонити використання будівлі Професійно-технічного училища №31 м. Полтава за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, зобов`язати не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та зобов`язати відключити будівлю Професійно-технічного училища №31 м. Полтава від електропостачання.

Згідно з частиною 1 статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення.

Враховуючи наведену вище норму права, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, у тому числі, здобувачам освіти та педагогічним працівникам, суд вважає за доцільне встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом відключення будівлі Професійно-технічного училища №31 м. Полтава за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, від електропостачання та заборони Професійно-технічному училищу №31 м. Полтава використовувати будівлю за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, - до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 19 липня 2023 року № 16.

Клопотання позивача в частині заборони допуску у приміщення людей задоволенню не підлягає, оскільки встановлення такого способу і порядку виконання рішення суду призведе до заборони необмеженому колу осіб, у тому числі, й особам, що мають відповідні повноваження та права, встановлені Законами України, входу (допуску) у відповідну будівлю, що є неприпустимим.

При цьому, суд зазначає, що встановлення порядку і способу виконання судового рішення шляхом відключення будівлі Професійно-технічного училища №31 м. Полтава за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, від електропостачання та заборони Професійно-технічному училищу №31 м. Полтава використовувати будівлю за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, - до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 19 липня 2023 року № 16, - у повній мірі забезпечить недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей (у тому числі здобувачів освіти, педагогічних працівників) до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Таким чином, клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення підлягає задоволенню частково.

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на наведену норму підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 3, 6-10, 139, 241-245, 262, 372 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (ідентифікаційний код 38610079, вул. Маршала Бірюзова, 26/1, м. Полтава, 36007) до Професійно-технічного училища №31 м. Полтава (ідентифікаційний код 03063099, вул. Степового Фронту, 46, м. Полтава, 36021), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Міністерство освіти і науки України (ідентифікаційний код 38621185, проспект Берестейський, 10, м. Київ, 01135), про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.

Застосувати до Професійно-технічного училища №31 м. Полтава (ідентифікаційний код 03063099, вул. Степового Фронту, 46, м. Полтава, 36021) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Професійно-технічного училища №31 м. Полтава за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, - до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 19 липня 2023 року № 16.

Клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення задовольнити частково.

Встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом відключення будівлі Професійно-технічного училища №31 м. Полтава за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, від електропостачання та заборони Професійно-технічному училищу №31 м. Полтава використовувати будівлю за адресою: Україна, 36021, Полтавська область, місто Полтава, вулиця Степового Фронту, 46, - до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 19 липня 2023 року № 16.

В іншій частині клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114886964
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —440/12911/23

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Постанова від 21.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Рішення від 10.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні