Рішення
від 14.11.2023 по справі 160/23606/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 листопада 2023 року Справа № 160/23606/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Юркова Е.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Азот-Імпекс" до Головного управління ДПС у Дніпропетровської області, Державної податкової служби України про визнання протиправними рішень, скасування їх та зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

14 вересня 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Азот-Імпекс" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України з вимогами з урахуванням уточнень від 20.09.2023:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податковоїнакладної/розрахункукоригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Відповідача-1 від 12.07.2023 № 43884 про відповідність Позивача критеріям ризиковості платника податку, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахункукоригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Відповідача-1 від 30.08.2023 № 55527 про відповідність Позивача критеріям ризиковості платника податку, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- зобов`язати Відповідача-1 виключити Позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податковоїнакладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Відповідача-1 від 16.08.2023 № 9357670/41803552 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.07.2023р. Позивача;

- Обов`язати Відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача № 1 від 31.07.2023р.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що спірні рішення прийняті відповідачем з порушенням норм чинного законодавства. Посилається на вимоги Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року та Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Вказує, що на вимогу податкового органу після зупинення реєстрації податкової накладної платником податків були надані усі належні документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК за наведеною податковою накладною з поясненнями, вичерпний перелік яких встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Проте надані пояснення та документи не були взяті контролюючим органом до уваги. Натомість відповідач протиправно відніс ТОВ "Азот-Імпекс" до переліку ризикових платників податків, оскільки підприємство не відповідає жодному з критеріїв ризиковості. Позивач вказує, що рішення відповідача про віднесення ТОВ "Азот-Імпекс" до переліку ризикових платників прийнято з порушенням встановленого порядку, суперечить приписам чинного законодавства, отже підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 25.09.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі № 160/23606/23 та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 10.10.2023 року надано письмовий відзив на позовну заяву (вх.. № 85947/23), в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що Комісією Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області прийнято спірне рішення про відмову у реєстрації податкової накладної з причини: відповідно до наданих документів не встановлено реальності походження товару, до перевірки не надано регістри бух.обліку 361, 631, 10, 28 рахунки, ліцензії. Крім того, відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податків ТОВ "Азот-Імпекс" було включено до переліку ризикових з урахуванням наявної податкової інформації за рішеннями № 43884 від 12.07.2023 та № 55527 від 30.08.2023. Також вказано, що позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасними, та неналежним способом захисту порушеного права.

Також 10.10.2023 року на адресу суду від Державної податкової служби України надійшов відзив на позов (вх. № 85948/23), в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіональною, рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасним.

13.10.2023 позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій вказано, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер, отже рішення відносно позивача не може бути прийнято на підставі невідомої податкової інформації, що стосується контрагентів позивача. Відповідачем не наводиться будь-яких порушень з боку позивача, не вчинено будь-яких контрольно-перевірочних заходів та не встановлено будь-які порушення у веденні господарської діяльності позивача.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Азот-Імпекс" (ІК в ЄДРПОУ 41803552) зареєстровано в 2017 році у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, є платником податку на додану вартість; основним видом господарської діяльності є: виробництво залізничних локомотивів і рухомого складу (код згідно з ДКПП 30.20);

20.15 Виробництво добрив і азотних сполук;

20.59 Виробництво іншої хімічної продукції, н.в.і.у.;

46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами;

46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами;

46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням;

46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;

35.22 Розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи;

35.23 Торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи;

52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.

Судом встановлено, що між ТОВ "Азот-Імпекс" (постачальник) та Акціонерним товариством Кременчуцький сталеварний завод (покупець) укладено договір поставки № 220623 від 22.06.2023 та Специфікацію №1 від 22.06.2023 до цього договору, згідно якого Постачальник зобов`язується передати, а Покупець прийняти товар: Карбамід марки Б, код 3102 10 10 00 в кількості 5571т. на загальну суму 100 278 000,00 грн. до 03.07.2024р.

31.07.2023 ТОВ "Азот-Імпекс" (постачальник) на адресу Акціонерного товариства Кременчуцький сталеварний завод (покупець) складено податкову накладну № 1 від 31.07.2023 на товар/послуги (Карбамід марки Б), код УКТ ЗЕД 3102 10 10 00 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 63 081 600,00 грн.

ТОВ "Азот-Імпекс" 08.08.2023 направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкову накладну № 1 від 31.07.2023.

Зазначена податкова накладна доставлені до Державної податкової служби України, документ прийнято, реєстрація зупинена, що підтверджено квитанціями № 1.

Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної вказано: ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=1.2683%, "Р"=0. Підприємству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

З метою досудового вирішення спору, Позивачем, після отримання інформації з квитанції від 08.08.2023р. про блокування ПН №1 від 31.07.2023р., було подано засобами електронного зв`язку Повідомлення №1 від 14.08.2023р. про надання пояснень та копій документів щодо ПН, реєстрацію яких зупинено, для підтвердження реальності операцій.

За результатами розгляду Повідомлення позивача Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення від 16.08.2023 № 9357670/41803552 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.07.2023р.

Спірне рішення вмотивовано наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Відповідно до наданих документів не встановлено походження реальності походження товару. Також до перевірки не надано регістри бух.обліку 361, 631, 10, 28 рах., ліцензії. Зокрема але не виключно встановлено наявність ризикових операцій та ін.

Також судом встановлено, що комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 43884 від 12.07.2023, яким визнано ТОВ "Азот-Імпекс" таким, що код 01-постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання, 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів, необхідних для виробництва товарів, відсутнє придбання послуг оренди, послуг транспортування, оренди місць зберігання, то що відповідно до звітності поданої до контролюючих органів звітності. В якості інформації, за якою встановлена відповідність Позивача критеріям ризиковості платника податку, вказана податкова накладна від 29.06.2023 року, за якою була отримана передоплата за карбамід від АТ «Кременчуцький сталеливарний завод». В якості ризикового контрагента вказано самого Позивача.

З метою досудового врегулювання спору та підтвердження належності Позивача до платників податків з числа реально діючої економіки, Позивачем були надані до контролюючого органу документи, які доводять постійний та реальний характер господарської діяльності. Так, відповідно до порядку №1165 від 12.19.2019р., Позивачем було направлено 21.08.2023р. Відповідачу-1 Повідомлення №1 від 17.08.2023 щодо невідповідності Позивача, як платника податку, критеріям ризиковості платника податку. У повідомлені було відправлено детальне пояснення щодо діяльності Позивача, особливостей конкретної господарської операції, та додано копії 41 документа. Повідомлення було отримано Відповідачем-2 згідно квитанції №2 21.08.2023р.

Проте, 30.08.2023 Позивачем було отримано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Відповідач-1) від 30.08.2023 № 55527 про відповідність Позивача критеріям ризиковості платника податку, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

В рішені зазначено: код 02 - придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; код 10 - у податковій звітності не відображено доходи, нараховані та виплачені само зайнятим особам за роботи чи послуги; 11 - накопичення залишків товарів за відсутності місць зберігання.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з такого.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

Відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).

За положеннями пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

За приписами пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Пункту першому додатку 3 Порядку № 1165 «Критерії ризиковості здійснення операцій» відповідають такі обставини: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).

Пунктами 2-7 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених упункті 5цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827.

Згідно пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Пунктом 10 Порядку № 520 визначено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як уже встановлено судом, податкова накладна № 1 від 31.07.2023 складена позивачем на товар: (Карбамід марки Б) на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 63 081 600,00 грн. та містить код товару згідно з УКТ ЗЕД 3102 10 10 00.

Вказана податкова накладна складена на виконання зобов`язань за договором поставки продукції № 220623 від 22.06.2023 укладеного між ТОВ "Азот-Імпекс" (постачальник) та Акціонерним товариством Кременчуцький сталеварний завод (покупець) та специфікації №1 від 22.06.2023 до цього договору, згідно якого Постачальник зобов`язується передати, а Покупець прийняти товар: Карбамід марки Б, код 3102 10 10 00 в кількості 5571т. на загальну суму 100 278 000,00 грн. до 03.07.2024р.

Суд зауважує, що обставини наданняТОВ "Азот-Імпекс" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області пояснень з відповідними первинними документами щодо підстав реєстрації податкової накладної № 1 від 31.07.2023 відповідачами не заперечувались.

Так, Позивачем після отримання інформації з квитанції від 08.08.2023р. №9197393000 про зупинення ПН №1 від 31.07.2023р., було подано засобами електронного зв`язку Відповідчу-1 Повідомлення №1 від 14.08.2023р. про надання пояснень та копій документів щодо ПН, реєстрацію яких зупинено, для підтвердження реальності операцій. До повідомлення було додано пояснення №1008/23-01 від 10.08.2023р. та копії 32 документів. В цьому поясненні докладно та розгорнуто висвітлено характер діяльності Позивача та характер здійснюваної господарської операції, наявність необхідних ресурсів для господарської діяльності.

Таким чином позивачем були надані документи достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 1 від 31.07.2023.

В рішенні №9357670/41803552 від 16.08.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН відповідач зазначає, що до перевірки не надано регістри бух.обліку 361, 631, 10, 28 рахунків, ліцензії. Зокрема але не виключно встановлено наявність ризикових операцій та ін.

Проте, п.4 та п.5 Порядку №520 не передбачає обов`язку подання цих регістрів бухгалтерського обліку.

Стосовно не надання ліцензій, то судом не встановлено, а Відповідачем не доведено, що господарська діяльність Позивача включає операцій які підлягаючих ліцензуванню.

Суд зазначає, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.

Окрім того суд зазначає, що мотиви прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації мають співвідноситись (кореспондувати) із підставами зупинення реєстрації податкової накладної.

Як вже встановлено судом, у реєстрації наведеної податкової накладної було відмовлено також у зв`язку з включенням ТОВ "Азот-Імпекс" до переліку ризикових з урахуванням наявної податкової інформації, відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податків за рішенням № 43884 від 12.07.2023 та № 55527 від 30.08.2023.

Проте з матеріалів справи вбачається, що Позивачем, після отримання інформації з квитанції від 08.08.2023р. про блокування ПН №1 від 31.07.2023р., було подано засобами електронного зв`язку Повідомлення №1 від 14.08.2023р. про надання пояснень та копій документів щодо ПН, реєстрацію яких зупинено, для підтвердження реальності операцій, а також Позивачем було направлено 21.08.2023р. Відповідачу-1 Повідомлення №1 від 17.08.2023 щодо невідповідності Позивача, як платника податку, критеріям ризиковості платника податку. У повідомлені було відправлено детальне пояснення щодо діяльності Позивача, особливостей конкретної господарської операції, та додано копії 41 документа. Повідомлення було отримано Відповідачем-2 згідно квитанції №2 21.08.2023р.

Таким чином, Позивач надав всі документи, що у повному обсязі підтверджують господарські операції, натомість в оскаржуваних рішеннях відповідач не зазначив, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Також суд вказує, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Отже, підтвердженням формування податкових зобов`язань та, як наслідок підстав для складання відповідної податкової накладної, є первинні документи, зокрема, що підтверджують проведення оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, або що засвідчують факт постачання товару/послуг платником податку (видаткова накладна/акт виконаних робіт тощо).

Таким чином, станом на час формування податкових зобов`язань та, як наслідок підстав для складання відповідної податкової накладної, відповідна оплата може бути не здійснена, що, в свою чергу, вказує на відсутність розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Отже, аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної. Проте, наведене в рішеннях формулювання не надає змоги встановити, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а також вказані твердження суперечать наявним в матеріалах справи документам, які були надані ТОВ "Азот-Імпекс" як до суду, так і до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, що останнім не заперечується.

Як вже судом зазначено, що результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.

З урахуванням положень наведених норм, суд зауважує, що комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях, а також які документи слід надати.

Проте, судом не встановлено, що спірні рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку було прийнято саме за результатами розгляду інформації та копій документів, отриманих від платника податку, як того вимагає Порядок № 1165.

Суд вказує, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17.

Отже, позиція Відповідача-1 щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено належного обґрунтування причин відмови в реєстрації податкової накладної, складених ТОВ "Азот-Імпекс".

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб`єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За сукупності викладених обставин рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 43884 від 12.07.2023 та № 55527 від 30.08.2023, яким визнано ТОВ "Азот-Імпекс" таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку, є протиправними та підлягають скасуванню.

З урахуванням того, що відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваних рішень, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, рішення від 16.08.2023 № 9357670/41803552 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.07.2023 - є необґрунтованим та підлягає скасуванню.

Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано права вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну № 1 від 31.07.2023, подану ТОВ "Азот-Імпекс" датою подання на реєстрацію.

Щодо вимоги зобов`язати Відповідача-1 виключити Позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку суд зазначає наступне.

За приписами абзацу 25 пункту 6 Порядку № 1165 у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

З огляду на викладене позовні вимоги про зобов`язання Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити ТОВ "Азот-Імпекс" з переліку ризикових платників податків - не підлягають задоволенню, оскільки достатнім та належним способом захисту в даному випадку є визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 43884 від 12.07.2023 та № 55527 від 30.08.2023, наслідком якого і буде виключення ТОВ "Азот-Імпекс" з переліку ризикових платників податків.

Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За сукупності викладених обставин позов ТОВ "Азот-Імпекс" підлягає частковому задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 13420,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією № 1456 від 07.09.2023.

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 10736,00 грн. підлягає стягненню пропорційно з Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Азот-Імпекс" (вул. Набережна Перемоги, буд. 120, м. Дніпро, 49100; ІК в ЄДРПОУ 41803552) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005; ІК в ЄДРПОУ 44118658), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053; ІК в ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними рішень, скасування їх та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 43884 від 12.07.2023 та № 55527 від 30.08.2023.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.08.2023 № 9357670/41803552 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.07.2023р.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Азот-Імпекс" № 1 від 31.07.2023р. датою їх надходження на реєстрацію.

В задоволенні іншої частини вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-а, ІК ВП в ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Азот-Імпекс" (вул. Набережна Перемоги, буд. 120, м. Дніпро, 49100; ІК в ЄДРПОУ 41803552) понесені позивачем судові витрати в сумі 5368,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., буд.8, ІК в ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Азот-Імпекс" (вул. Набережна Перемоги, буд. 120, м. Дніпро, 49100; ІК в ЄДРПОУ 41803552) понесені позивачем судові витрати в сумі 5368,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 14 листопада 2023 року.

Суддя Е.О. Юрков

Дата ухвалення рішення14.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114898360
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними рішень, скасування їх та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/23606/23

Постанова від 17.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 14.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні