ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
17 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/23606/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),
суддів: Іванова С.М., Чепурнова Д.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровської області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2023 року в справі № 160/23606/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Азот-Імпекс" до Головного управління ДПС у Дніпропетровської області, Державної податкової служби України про визнання протиправними рішень, скасування їх та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
14 вересня 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Азот-Імпекс" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України з вимогами з урахуванням уточнень від 20.09.2023:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Відповідача-1 від 12.07.2023 № 43884 про відповідність Позивача критеріям ризиковості платника податку, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Відповідача-1 від 30.08.2023 № 55527 про відповідність Позивача критеріям ризиковості платника податку, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку;
- зобов`язати Відповідача-1 виключити Позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Відповідача-1 від 16.08.2023 № 9357670/41803552 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.07.2023р. Позивача;
- Обов`язати Відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача № 1 від 31.07.2023р.
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що спірні рішення прийняті відповідачем з порушенням норм чинного законодавства. Посилається на вимоги Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року та Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Вказує, що на вимогу податкового органу після зупинення реєстрації податкової накладної платником податків були надані усі належні документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК за наведеною податковою накладною з поясненнями, вичерпний перелік яких встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Проте надані пояснення та документи не були взяті контролюючим органом до уваги. Натомість відповідач протиправно відніс ТОВ "Азот-Імпекс" до переліку ризикових платників податків, оскільки підприємство не відповідає жодному з критеріїв ризиковості. Позивач вказує, що рішення відповідача про віднесення ТОВ "Азот-Імпекс" до переліку ризикових платників прийнято з порушенням встановленого порядку, суперечить приписам чинного законодавства, отже підлягає скасуванню.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2023 року в справі № 160/23606/23 позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 43884 від 12.07.2023 та № 55527 від 30.08.2023. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.08.2023 № 9357670/41803552 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.07.2023р. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Азот-Імпекс" № 1 від 31.07.2023р. датою їх надходження на реєстрацію. В задоволенні іншої частини вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, відмовивши у задоволенні апеляційної скарги.
Справа судом розглянута без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Азот-Імпекс" (ІК в ЄДРПОУ 41803552) зареєстровано в 2017 році у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, є платником податку на додану вартість; основним видом господарської діяльності є: виробництво залізничних локомотивів і рухомого складу (код згідно з ДКПП 30.20);
20.15 Виробництво добрив і азотних сполук;
20.59 Виробництво іншої хімічної продукції, н.в.і.у.;
46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами;
46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами;
46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням;
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;
35.22 Розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи;
35.23 Торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи;
52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
Судом встановлено, що між ТОВ "Азот-Імпекс" (постачальник) та Акціонерним товариством Кременчуцький сталеварний завод (покупець) укладено договір поставки № 220623 від 22.06.2023 та Специфікацію №1 від 22.06.2023 до цього договору, згідно якого Постачальник зобов`язується передати, а Покупець прийняти товар: Карбамід марки Б, код 3102 10 10 00 в кількості 5571т. на загальну суму 100 278 000,00 грн. до 03.07.2024р.
31.07.2023 ТОВ "Азот-Імпекс" (постачальник) на адресу Акціонерного товариства Кременчуцький сталеварний завод (покупець) складено податкову накладну № 1 від 31.07.2023 на товар/послуги (Карбамід марки Б), код УКТ ЗЕД 3102 10 10 00 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 63 081 600,00 грн.
ТОВ "Азот-Імпекс" 08.08.2023 направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкову накладну № 1 від 31.07.2023.
Зазначена податкова накладна доставлені до Державної податкової служби України, документ прийнято, реєстрація зупинена, що підтверджено квитанціями № 1.
Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної вказано: ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=1.2683%, "Р"=0. Підприємству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
З метою досудового вирішення спору, Позивачем, після отримання інформації з квитанції від 08.08.2023р. про блокування ПН №1 від 31.07.2023р., було подано засобами електронного зв`язку Повідомлення №1 від 14.08.2023р. про надання пояснень та копій документів щодо ПН, реєстрацію яких зупинено, для підтвердження реальності операцій.
За результатами розгляду Повідомлення позивача Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення від 16.08.2023 № 9357670/41803552 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.07.2023р.
Спірне рішення вмотивовано наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Відповідно до наданих документів не встановлено походження реальності походження товару. Також до перевірки не надано регістри бух.обліку 361, 631, 10, 28 рах., ліцензії. Зокрема але не виключно встановлено наявність ризикових операцій та ін.
Також судом встановлено, що комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 43884 від 12.07.2023, яким визнано ТОВ "Азот-Імпекс" таким, що код 01-постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання, 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів, необхідних для виробництва товарів, відсутнє придбання послуг оренди, послуг транспортування, оренди місць зберігання, то що відповідно до звітності поданої до контролюючих органів звітності. В якості інформації, за якою встановлена відповідність Позивача критеріям ризиковості платника податку, вказана податкова накладна від 29.06.2023 року, за якою була отримана передоплата за карбамід від АТ «Кременчуцький сталеливарний завод». В якості ризикового контрагента вказано самого Позивача.
З метою досудового врегулювання спору та підтвердження належності Позивача до платників податків з числа реально діючої економіки, Позивачем були надані до контролюючого органу документи, які доводять постійний та реальний характер господарської діяльності. Так, відповідно до порядку №1165 від 12.19.2019р., Позивачем було направлено 21.08.2023р. Відповідачу-1 Повідомлення №1 від 17.08.2023 щодо невідповідності Позивача, як платника податку, критеріям ризиковості платника податку. У повідомлені було відправлено детальне пояснення щодо діяльності Позивача, особливостей конкретної господарської операції, та додано копії 41 документа. Повідомлення було отримано Відповідачем-2 згідно квитанції №2 21.08.2023р.
Проте, 30.08.2023 Позивачем було отримано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Відповідач-1) від 30.08.2023 № 55527 про відповідність Позивача критеріям ризиковості платника податку, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
В рішені зазначено: код 02 - придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; код 10 - у податковій звітності не відображено доходи, нараховані та виплачені само зайнятим особам за роботи чи послуги; 11 - накопичення залишків товарів за відсутності місць зберігання.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
В силу пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) відбувається в автоматизованому режимі за правилами, визначеними Порядком ведення єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246), а також Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року (далі - Порядок №569).
Зокрема, пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165).
За визначенням пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до пунктів 6 та 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, що оскаржується в цій справі, прийняте з підстав відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Додатком №1 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пункт 8 яких передбачає такий критерій як наявність у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з додатком 4 до Порядку №1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.
Судом встановлено, що 30.08.2023 Позивачем було отримано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Відповідач-1) від 30.08.2023 № 55527 про відповідність Позивача критеріям ризиковості платника податку, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
В рішені зазначено: код 02 - придбання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; код 10 - у податковій звітності не відображено доходи, нараховані та виплачені само зайнятим особам за роботи чи послуги; 11 - накопичення залишків товарів за відсутності місць зберігання..
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до індивідуального акту як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, а суб`єкт владних повноважень контролюючий орган повинен навести у рішенні конкретні підстави (фактичні і юридичні), а також переконливі і зрозумілі мотиви його прийняття.
Оскаржене рішення не містять належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, в цьому рішенні не зазначена конкретна інформація, яка слугувала підставою для прийняття рішення, з посиланнями на відповідні документи, не приведено конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.
Судом з цього питання враховується позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 07 квітня 2023 року у справі № 280/3639/20, за якою незважаючи на те, що Порядком № 1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 Критеріїв ризиковості платника податку, невиконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності підстав, визначених Порядком № 1165), є підставою для визнання протиправним та скасування такого рішення.
Враховуючи зазначене, суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідачем не доведено, що існують підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровської області про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податків є протиправним та обґрунтовано скасоване судом першої інстанції.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровської області -залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2023 року в справі № 160/23606/23-залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 329 КАС України.
Головуючий - суддяС.В. Сафронова
суддяС.М. Іванов
суддяД.В. Чепурнов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2024 |
Оприлюднено | 22.04.2024 |
Номер документу | 118492795 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні