Рішення
від 13.11.2023 по справі 360/997/23
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

13 листопада 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/997/23

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Борзаниця С.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом громадської спілки Національний Фестиваль Код Нації до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій незаконними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява громадської спілки Національний Фестиваль Код Нації (далі позивач, ГС «Код нації», Спілка) до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (далі також відповідач І, ГУ ДПС в Івано-Франківській області), Державної податкової служби України (далі відповідач ІІ, ДПСУ), відповідно до якої просить визнати дії ГУ ДПС в Івано-Франківській області щодо прийняття рішення № 0035990409 від 28.04.2023 про виключення Спілки з Реєстру неприбуткових установ та організацій незаконними; зобов`язати ДПСУ поновити дію рішення № 2312264600002 від 28.04.2023 року про включення Спілки до Реєстру неприбуткових установ та організацій і вважати Спілку включеною до Реєстру неприбуткових установ та організацій з моменту її державної реєстрації створення.

Заявлені вимоги обґрунтовані тим, що 25.04.2023 державним реєстратором Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) було прийнято рішення про внесення відомостей щодо громадської спілки Національний Фестиваль Код Нації до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР). З моменту державної реєстрації створення юридичної особи - Спілки, державним реєстратором було направлено заяву до ГУ ДПС в Івано-Франківській області про включення Спілки до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Згідно з наказом Державної податкової служби № 173 від 28.03.2022 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС» (зі змінами), саме за ГУ ДПС в Івано-Франківській області було закріплено виконання повноважень ГУ ДПС у Луганській області, у якому Спілка і обліковується за юридичним місцезнаходженням.

28.04.2023 Тисменицьким відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Івано-Франківській області було прийнято рішення про включення Спілки до Реєстру неприбуткових установ та організацій № 2312264600002 від 28.04.2023 за підписом уповноваженої особи, начальника Тисменицького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Івано-Франківській області ОСОБА_1 .

Того ж дня, Тисменицьким відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Івано-Франківській області було прийнято рішення про виключення Спілки з Реєстру неприбуткових установ та організацій № 0035990409 від 28.04.2023 за підписом уповноваженої особи, начальника Тисменицького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Івано-Франківській області ОСОБА_1 .

Надісланий лист Головного управління ДПС в Івано-Франківській області № 7416/6/09-19-04-09-31 від 02.05.2023 за підписом начальника Тисменицького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Івано-Франківській області ОСОБА_1 повідомляє про рішення щодо виключення Спілки з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Підстави, викладені у листі, на думку позивача, не відповідають нормам чинного законодавства та не були порушені Спілкою. У листі зазначається: За результатами розгляду Статуту Спілки та видів діяльності, поданих при реєстрації громадської спілки, встановлено, що Спілка є непідприємницьким товариством, при цьому, передбачені джерела доходів, які набуті в результаті підприємницької діяльності.

Податковий кодекс України не містить заборон щодо отримання доходів чи будь-якого іншого роду фінансування неприбутковою організацією. Такі заборони існують виключно щодо розподілу таких коштів.

Поруч з тим, п.п. 2 п. 2 ст. 21 Закону України «Про громадські об`єднання» визначає, що Спілка може впроваджувати підприємницьку діяльність безпосередньо відповідно до Закону та за умови, якщо це передбачено Статутом Спілки. Статутом Спілки визначено, що Спілка може здійснювати в порядку, передбаченому чинним законодавством, необхідну діяльність безпосередньо або через створення в порядку, передбаченому чинним законодавством, юридичних осіб (товариств, підприємств), якщо така діяльність відповідає меті Спілки та сприяє її досягненню (п.п. 2.5.10., п. 2.5., розділу 2 Статуту Спілки), а також, що майно Спілки складається з коштів або майна, яке набуте в результаті підприємницької діяльності Спілки, підприємницької діяльності створених нею юридичних осіб (товариств, підприємств); доходів від основної діяльності Спілки відповідно до цього Статуту та законодавства (п. 12.5. розділу 12 Статуту Спілки).

Статут Спілки є типовим (опублікований Південно-Східним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції України (м. Дніпро) на відповідному сайті цього управління) та розроблений з дотриманням усіх рекомендацій та приписів і положень чинного законодавства. Відповідно, Статут Спілки включає всі положення, що передбачає п. 133.4. ст. 133 Податкового кодексу України у частині відповідності неприбуткової організації законодавству.

За вищезгаданим фактом була подана скарга № НІ-136976 про незаконне скасування рішення про включення Спілки до Реєстру неприбуткових установ та організації.

04 травня 2023 року до електронного кабінету платника податків (далі ЕКПП) надійшла Відповідь на лист від Головного управління ДПС в Івано-Франківській області No7596/6/09-19-04-03-06 щодо відміни рішення про включення Громадської спілки «Національний фестиваль «Код Нації»».

Позивач вважає зазначені висновки такими, які не відповідають дійсності та суперечать нормам чинного законодавства, у зв`язку з чим повторно 05.05.2023 звернувся на сервіс Пульс з проханням увідповіднити лист ГУ ДПС в Івано-Франківській області до норм чинного законодавства. Повторна відповідь ГУ ДПС в Івано-Франківській області також не містила свідчень щодо законності оскаржуваного рішення про виключення Спілки з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Після цього дії відповідача І були оскаржені до ДПСУ, яка залишила скаргу без задоволення.

Позивач вважає, що на день подання позовної заяви, через незаконні дії ГУ ДПС в Івано-Франківській області та Державної податкової служби Спілка не може впроваджувати статутну діяльність.

Представник відповідача І заперечував проти позову, виходячи з такого.

При розгляді скарги використано копії документів: заяви за формо 1-РН, установчих документів Спілки, рішення ГУ ДПС в Івано-Франківській області від 28.04.2023 №2312264600002 про включення Спілки до Реєстру (далі також - Реєстр) неприбуткових установ та організацій (далі також - Реєстр), рішення ГУ ДПС в Івано-Франківській області від 28.04.2023 №0035990409 про виключення Спілки з Реєстру та інших документів, які засвідчують обставини справи.

Як свідчать обставини справи, за результатами розгляду наданого пакету документів ГУ ДПС в Івано-Франківській області встановлено, що основним видом діяльності Спілки є КВЕД_94.99. Діяльність інших громадських організацій, н.в.і.у. та ще додатково заплановано інші КВЕД, що не передбачено Статутом Спілки, зокрема:

82.92 Пакування;

82.30 Організування конгресів і торговельних виставок;

62.01 Комп`ютерне програмування;

47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового

замовлення або через мережу Інтернет;

59.11 Виробництво кіно- та відеофільмів, телевізійних

програм;

59.12 Компонування кіно- та відеофільмів, телевізійних

програм,

73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення

громадської думки;

74.20 Діяльність у сфері фотографії;

63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах

і пов`язана з ними діяльність;

73.11 Рекламні агентства;

63.12 Веб-портали;

58.21 Видання комп`ютерних ігор;

59.20 Видання звукозаписів;

73.12 Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової

інформації;

59.13 Розповсюдження кіно- та відеофільмів, телевізійних

програм;

62.02 Консультування з питань інформатизації;

85.51 Освіта у сфері спорту та відпочинку;

74.10 Спеціалізована діяльність із дизайну;

8.19 Інші види видавничої діяльності.

Таким чином, Спілкою включено КВЕД, які спрямовані на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що суперечать відомостям про мету (цілі) та напрями діяльності Спілки.

Відповідно до Статуту Спілка є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

Згідно з інформацією ГУ ДПС в Івано-Франківській області при розгляді поданої Спілкою заяви за формою 1 -PH та установчих документів було помилково винесено рішення від 28.04.2023 No2312264600002 про включення її до Реєстру.

Оскільки установчі документи Спілки не відповідали видам діяльності за КВЕД, ГУ ДПС в Івано-Франківській області за результатами розгляду реєстраційної заяви платника податків (форма № 1-РН) від 26.04.2023, Статуту Спілки, документів, поданих при реєстрації, винесено рішення від 28.04.2023 № 0035990409 про виключення Спілки з Реєстру.

Представник відповідача ІІ надав пояснення, аналогічні поясненням представника відповідача І.

На підставі викладеного, просили відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Ухвалою суду від 05.09.2023 залишено позовну заяву без руху та надано позивачу строк для усунення її недоліків.

Ухвалою суду від 11.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою суду від 13.11.203 закрито провадження в адміністративній справі № 360/997/23 за позовом Громадської спілки «Національний Фестиваль «Код Нації» до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України в частині позовних вимог, що стосуються визнання незаконним рішення Державної податкової служби України про результати розгляду скарги від 01.08.2023 № 21061/6/99-00-06-03-03-06.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79 КАС України, суд встановив таке.

Згідно з поданою реєстраційною заявою платника податків (Форма № 1-РН) від 26.04.2023 (далі - Заява) та установчими документами ГУ ДПС в Івано-Франківській області було винесено рішення про включення Спілки до Реєстру від 28.04.2023 № 2312264600002.

Відповідно до Статуту Спілка є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

Відповідно до пункту 3.1 Статуту Спілки, головною метою діяльності є впровадження програм, проектів та іншого роду заходів, спрямованих на розвиток національної свідомості та економічних, соціальних, культурних, освітніх і духовних складових української нації та інша діяльність.

Основним напрямом діяльності є: залучення коштів для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань; створення необхідних умов для реалізації представниками українського суспільства свого потенціалу, здібностей і талантів, збереження та примноження моральних, культурних, наукових цінностей; проведення масових подій, таборів, марафонів та іншого роду заходів; підтримка проектів та ініціатив, спрямованих на популяризацію мистецтв, неформальної освіти, культури.

Згідно пункту 12.1 Статуту майно Спілки складається з коштів або майна, набутих в результаті підприємницької діяльності Спілки, підприємницької діяльності створених нею юридичних осіб.

28.04.2023 Тисменицьким відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Івано-Франківській області було прийнято рішення про виключення Спілки з Реєстру неприбуткових установ та організацій № 0035990409 за підписом начальника Тисменицького відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Івано-Франківській області.

Відповідно до п.п. 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 Кодексу неприбуткові підприємства, установи та організації - це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Особливості оподаткування податком на прибуток підприємств неприбуткових установ та організацій, внесення їх до Реєстру встановлені п. 133.4 ст. 133 розділу III Кодексу.

Відповідно до п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб.

Порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань визначається Законом України «Про громадські об`єднання» № 4572 (далі також Закон № 4572).

Статтею 1 Закону № 4572 визначено, що громадська спілка - це громадське об`єднання, засновниками якого є юридичні особи приватного права, а членами (учасниками) можуть бути юридичні особи приватного права та фізичні особи.

Громадське об`єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

Громадське об`єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу. Громадські об`єднання утворюються і діють відповідно до принципів, визначених статтею 3 Закону № 4572, один з яких полягає у відсутності майнового інтересу їх членів (учасників) щодо права на частку майна громадського об`єднання та відповідальності за його зобов`язаннями. Доходи або майно (активи) громадського об`єднання не підлягають розподілу між його членами (учасниками) і не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого члена (учасника) громадського об`єднання, його посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи).

Засновниками громадської організації можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, які досягли 18 років. Засновниками громадської спілки не можуть бути юридичні особи приватного права, єдиним засновником яких є одна і та сама особа (ст. 7 Закону № 4572).

Пунктом 2 частини другої статті 21 Закону № 4572 визначено, що громадське об`єднання зі статусом юридичної особи має право здійснювати відповідно до закону підприємницьку діяльність безпосередньо, якщо це передбачено статутом громадського об`єднання, або через створені в порядку, передбаченому законом, юридичні особи (товариства, підприємства), якщо така діяльність відповідає меті (цілям) громадського об`єднання та сприяє її досягненню. Відомості про здійснення підприємницької діяльності громадським об`єднанням включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року № 440 зі змінами та доповненнями (далі також - Порядок № 440).

Згідно з п. 6 Порядку № 440 контролюючий орган може проводити перевірку відомостей, що містяться у поданих документах, щодо відповідності вимогам, встановленим Податковим кодексом України та законодавством, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.

Контролюючий орган здійснює включення неприбуткової організації до Реєстру в разі, коли організація відповідає вимогам, зазначеним у п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу (п. 7 Порядку № 440).

Згідно з п. 8 Порядку № 440 контролюючий орган відмовляє неприбутковій організації у включенні до Реєстру в разі:

подання неприбутковою організацією неповного пакета документів, визначених п. 6 Порядку № 440;

невідповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Судом встановлено, що підтверджується листом відповідача І за № 7416/6/09-19-04-09-31 від 02.05.2023 та не заперечується позивачем, разом із заявою для реєстрації позивачем був наданий Статут та види діяльності громадської спілки, а саме:

82.92 Пакування;

82.30 Організування конгресів і торговельних виставок;

62.01 Комп`ютерне програмування;

47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового

замовлення або через мережу Інтернет;

59.11 Виробництво кіно- та відеофільмів, телевізійних

програм;

59.12 Компонування кіно- та відеофільмів, телевізійних

програм,

73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення

громадської думки;

74.20 Діяльність у сфері фотографії;

63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах

і пов`язана з ними діяльність;

73.11 Рекламні агентства;

63.12 Веб-портали;

58.21 Видання комп`ютерних ігор;

59.20 Видання звукозаписів;

73.12 Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової

інформації;

59.13 Розповсюдження кіно- та відеофільмів, телевізійних

програм;

62.02 Консультування з питань інформатизації;

85.51 Освіта у сфері спорту та відпочинку;

74.10 Спеціалізована діяльність із дизайну;

8.19 Інші види видавничої діяльності.

Аналіз видів діяльності свідчить про значну їх кількість, яка передбачає інші види, які не конкретизовані при поданні до контролюючого органу.

В свою чергу, приписи пункту 2 частини другої статті 21 Закону № 4572 передбачають, що громадське об`єднання зі статусом юридичної особи має право здійснювати відповідно до закону підприємницьку діяльність безпосередньо, якщо це передбачено статутом громадського об`єднання, або через створені в порядку, передбаченому законом, юридичні особи (товариства, підприємства), якщо така діяльність відповідає меті (цілям) громадського об`єднання та сприяє її досягненню.

Тобто, вказана норма свідчить про те, що громадське об`єднання зі статусом юридичної особи у разі прийняття рішення про здійснення підприємницької діяльності повинно зазначити види такої діяльності, одночасно обґрунтувавши, що ці види діяльності відповідають меті (цілям) громадського об`єднання та сприяють її досягненню.

Суд зазначає, що позивачем для реєстрації була подана значна кількість видів підприємницької діяльності, які одночасно передбачають невизначену кількість додаткових видів діяльності, при цьому позивач ніяким чином на виконання приписів п. 2 ч. 2 ст. 21 Закону № 4572 не обґрунтував, яким чином заявлені види діяльності відповідають меті (цілям) Спілки та сприяють її досягненню.

Таким чином, судом достовірно встановлено, що позивач не виконав приписи пункту 2 частини другої статті 21 Закону № 4572, а саме: не дотримався порядку утворення громадської спілки, яка прийняла рішення здійснювати відповідно до закону підприємницьку діяльність в частині необґрунтування, яким чином заявлені види діяльності відповідають меті (цілям) Спілки та сприяють її досягненню.

Як вже було зазначено, згідно п. 8 Порядку № 440 контролюючий орган відмовляє неприбутковій організації у включенні до Реєстру в разі:

невідповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України.

В свою чергу, згідно п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі неприбуткова організація), що відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.

Як встановлено матеріалами справи, утворення Спілки відбулося з порушенням приписів пункту 2 частини другої статті 21 Закону № 4572, що не відповідає вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України.

Як наслідок, відповідач І на підставі положень п. 8 Порядку № 440 та п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України правомірно прийняв рішення № 0035990409 від 28.04.2023 про виключення Спілки з Реєстру неприбуткових установ та організацій .

Вказані вище обставини, встановлені в ході розгляду справи, вказують на правомірність оскаржуваних дій, що свідчить про необхідність відмови у задоволенні заявлених вимог.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За правилами статті 139 КАС України понесені позивачем витрати у вигляді судового збору за подання даного позову покладаються на позивача та відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову громадської спілки Національний Фестиваль Код Нації до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання дій Головного управління ДПС в Івано-Франківській області щодо прийняття рішення № 0035990409 від 28.04.2023 про виключення громадської спілки Національний Фестиваль Код Нації з Реєстру неприбуткових установ та організацій незаконними, зобов`язання Державної податкової служби України поновити дію рішення № 2312264600002 від 28.04.2023 року про включення громадської спілки Національний Фестиваль Код Нації до Реєстру неприбуткових установ та організацій і вважати громадську спілку Національний Фестиваль Код Нації включеною до Реєстру неприбуткових установ та організацій з моменту її державної реєстрації створення - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Борзаниця

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114900568
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —360/997/23

Рішення від 13.11.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні