Рішення
від 31.10.2023 по справі 918/734/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" жовтня 2023 р. м. РівнеСправа № 918/734/23

Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Торчинюк В.Г., при секретарі судового засідання Гупалюк О.О. розглянувши у судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Акціонерного товариства "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця"

до відповідача 1: Рівненська міська рада

до відповідача 2: Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛАНС РЕСУРС"

третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: Приватне підприємство - "ФІРМА ТОРГБУД-СЕРВІС"

про визнати незаконним рішенням, визнання недійсним договору, скасувати державну реєстрацію

В засіданні приймали участь:

Представник позивача: Яковчук Олена Дмитрівна (в залі суду) - посвідчення адвоката № 1559 від 31 січня 2019 року;

Представник відповідача 1: Шпак Андрій Анатолійович (в залі суду);

Представник відповідача 2: Костюк Тетяна Петрівна (в залі суду) - ордер № 1096834 від 21 липня 2023 року: посвідчення адвоката № 1328 від 04 листопада 2017 року.

Описова частина:

20 липня 2023 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" звернулося до Господарського суду Рівненської області з позовом до відповідача 1: Рівненської міської ради та відповідача 2: Товариства з обмеженою відповідальністю "БАЛАНС РЕСУРС" про визнання незаконним рішенням, визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 21 липня 2023 року відкрито провадження у справі 918/734/23, визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 22 серпня 2023 року.

01 серпня 2023 року на адресу суду від ТОВ "БАЛАНС РЕСУРС" надійшов відзив на позовну заяву, в якому останнє заперечило проти позову в повному обсязі з підстав зазначених у відзиві.

09 серпня 2023 року на адресу суду від Рівненської міської ради, надійшов відзив на позовну заяву, в якому остання просить суд в задоволенні позову відмовити, як безпідставному.

16 серпня 2023 року на адресу суду від Акціонерного товариства "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" надійшла відповідь на відзив, в якому остання наголошує на ґрунтовності позову.

Ухвалою суду від 22 серпня 2023 року відкладено підготовче засідання на 05 вересня 2023 року.

23 серпня 2023 року від Акціонерного товариства "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" надійшла відповідь на відзив, в якому остання наголошує на ґрунтовності позову.

04 вересня 2023 року на адресу суду від Акціонерного товариства "Українська залізниця" від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" надійшло клопотання від 01 вересня 2023 року № НЮ-1/2553 про долучення доказів.

Ухвалою суду від 05 вересня 2023 року продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 26 вересня 2023 року.

Ухвалою суду від 26 вересня 2023 року закрито підготовче провадження у справі № 918/734/23 та призначено справу до судового розгляду по суті на 17 жовтня 2023 року.

В судовому засіданні 17 жовтня 2023 року уповноважений представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав зазначених у позовній заяві, у свою чергу відповідач 1 та відповідач 2 проти позову заперечили в повному обсязі.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову виходячи з наступного.

Мотивувальна частина:

Товариство з обмеженою відповідальністю "БАЛАНС РЕСУРС" набуло у власність, згідно акту приймання-передачі нерухомого майна, виданого 05 лютого 2019 року, укладеного між ПП-фірма "ТОРГБУД СЕРВІС" та ТОВ "БАЛАНС РЕСУРС", нерухоме майно, а саме: виробнича будівля, бетонозмішуючий вузол, об`єкт не житлової нерухомості, загальною площею 90,5 м.кв, матеріали стін: металопрофіль, опис: Д-1 операторська, Д-1 ганок-2 цементні силоси, номер відомості про речове право 30232929 від 07 лютого 2019 року; гараж, об`єкт не житлової нерухомості, загальною площею 141,8, м. кв, матеріали стін: металеві, опис (А-1), номер відомості про речове право 30232560 від 07.02.2019; адміністративно побутова будівля не житлової нерухомості, загальною площею 76,5 м.кв, опис (Б-2) номер відомості про речове право 30233403 від07.02.2019.

Зазначене нерухоме майно знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Біла, будинок 18-В. (витяги з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, додаються).

Роком забудови нерухомого майна є 1991 рік, що підтверджується записами у технічній документації (згідно технічних паспортів на будівлі).

Слід зазначити, згідно інформаційної довідки 329349165 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта за адресою м. Рівне вулиця Біла, будинок 18-В знаходяться:

1. Виробнича будівля, бетонозмішуючий вузол, об`єкт не житлової нерухомості, загальною площею 90,5 м.кв, матеріали стін: металопрофіль, опис:Д-1- операторська, Д-1 ганок,Д-2 цементні силоси, номер відомості про речове право 30232929 від 07.02.2019;

2. Гараж, об`єкт не житлової нерухомості, загальною площею 141,8, м.кв, матеріали стін: металеві, опис (А-1), номер відомості про речове право 30232560 від 07.02.2019;

3. Адміністративно побутова будівля не житлової нерухомості, загальною площею 76,5 м.кв, опис (Б-2) номер відомості про речове право 30233403 від 07.02.2019.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, власником споруд та будівлі є Товариство з обмеженою відповідальністю «БАЛАНС РЕСУРС», які передані на підставі акту приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер:б/н виданого 04.02.2019 видавник ТОВ "БАЛАНС РЕСУРС", рішення серія та номер 2/2019, виданий 05.02.2019 видавник ПП-ФІРМА "ТОРГБУД-СЕРВІС" м.Рівне вулиця Біла, будинок 18-В.

Позивач в позові просить суд скасувати державну реєстрацію: виробничої будівлі бетонозмішуючий вузол за номером відомості про речове право 30232929 від 07.02.2019; гаража за номером відомості про речове право 30232560 від 07.02.2019; адміністративно побутової будівлі за номером відомості про речове право 30233403 від 07.02.2019 та зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Баланс Ресурс» за свій власний рахунок знести самовільно побудовані споруди-приміщення, що знаходяться на території вантажного двору станції Рівне, за адресою: м. Рівне вул. Біла 87 В.

Отже, у даному випадку спірним об`єктом будівництва є: виробнича будівля, бетонозмішуючий вузол, об`єкт не житлової нерухомості, загальною площею 90,5 м.кв, матеріали стін: металопрофіль, опис:Д-1- операторська, Д-1 ганок,Д-2 цементні силоси; Гараж, об`єкт не житлової нерухомості, загальною площею 141,8, м.кв, матеріали стін: металеві, опис (А-1); адміністративно побутова будівля не житлової нерухомості, загальною площею 76,5 м.кв,.

Щодо вказаних позовних вимог, слід зазначити наступне.

Статтею 321 ЦК України закріплено конституційний принцип непорушності права власності, передбачений ст. 41 Конституції України, відповідно до частини четвертої якої ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Право власності набувається на підставах, які не заборонені законом. При цьому діє презумпція правомірності набуття права власності на певне майно, яка означає, що право власності на конкретне майно вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ст. 328 ЦК України).

Зі змісту статті 5 ЦК України вбачається, що суд може захистити цивільне право або інтерес способом, що встановлений договором або законом. Законодавчі обмеження матеріально-правових способів захисту цивільного права чи інтересу підлягають застосуванню з дотриманням положень статей, 124 Конституції України та ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, відповідно до яких кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту, не заборонений законом. Зміст права власності, яке полягає у праві володіння, користування та розпорядження своїм майном, визначено у ст. 317 ЦК України. Згідно з нормою статті 319 цього Кодексу власник володіє, користується і розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, врегульовані Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952-ГУ від 01.07.2004 (з наступними змінами та доповненнями).

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання І підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Частиною 1 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Положеннями частини 4 статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав 1 на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Умови, підстави та процедура проведення відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедура взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12,2015.

Так, відповідно до частини 1 статті 20 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» заява на проведення реєстраційних дій та оригінали документів, необхідних для проведення таких дій, подаються заявником у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених законодавством. Зазначена норма права кореспондується з пунктом 9 вищевказаного Порядку.

Згідно з частиною 3 статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Відтак, під час проведення державної реєстрації права власності на спірну будівлю, державними реєстраторами була перевірена інформація і документи стосовно спірного майна, які йому подавалися для вчинення реєстраційної дії, та у них були відсутні підстави для відмови в державній реєстрації права власності на спірне майно за Відповідачем 2.

Тому, на підставі викладеного, слідує, що право власності на спірне майно за Відповідачем 2 було зареєстровано згідно чинного законодавства та не порушувало жодних прав інших осіб, а Позивачем не наведено правових підстав для скасування державної реєстрації спірного майна.

Також, як на підставу позову, щодо скасування державної реєстрації на нерухоме майно за відповідачем 2 позивач вказує на ту обставину, що спірне нерухоме майно самовільно побудоване.

Щодо таких тверджень позивача, слід зазначити наступне.

Згідно із частиною першою статті 38 Закону «Про регулювання містобудівної діяльності» у разі виявлення факту самочинного будівництва об`єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису. У разі, якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі, орган державного архітектурно- будівельного контролю подає позов до суду про знесення самочинно збудованого об`єкта та компенсацію витрат, пов`язаних з таким знесенням.

Зокрема, в разі здійснення забудовником самочинного будівництва, законодавством чітко встановлено не тільки суб`єкта на звернення до суду з законодавчо визначеним предметом позову, що складає суть вимог, але і вимогу про існування підстав (умов), за яких у суб`єкта владних повноважень виникає право на звернення до суду з позовом.

Відповідно, із зазначеного слідує, що законом визначений порядок та орган який встановлює обставини самочинного будівництва.

Також, слід врахувати і ту обставину, що згідно технічних паспортів, на які суд покликався вище, рік забудови спірних об`єктів нерухомого майна визначений 1991.

Отже, позивач знав або мусив знати про існування таких об`єктів починаючи з 90х років і відповідно звернутися в законом визначений спосіб до державних органів для встановлення тих чи інших обставин, щодо самочинного будівництва.

З огляду на вказане, суд приходить висновку, що позовні вимоги про скасування державної реєстрації: виробничої будівлі бетонозмішуючий вузол за номером відомості про речове право 30232929 від 07.02.2019; гаража за номером відомості про речове право 30232560 від 07.02.2019; адміністративно побутової будівлі за номером відомості про речове право 30233403 від 07.02.2019 та позовна вимога про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Баланс Ресурс» за свій власний рахунок знести самовільно побудовані споруди-приміщення, що знаходяться на території вантажного двору станції Рівне, за адресою: м. Рівне вул. Біла 87 В є безпідставними та недоведеними, а тому в їх задоволенні слід відмовити.

Крім того, позивач просить суд визнати незаконним рішення Рівненської міської ради №2591 від 20.10.2022; визнати недійсним договір купівлі продажу №399 від 10.02.2023 земельної ділянки за кадастровим номером 5610100000:01:076:0013 загальною площею 7498 м.кв не сільськогосподарського призначення, що посвідчений приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу Каменською Я.М; скасувати речове право 49510580 на земельну ділянку кадастровий номер 5610100000:01:076:0013 загальною площею 7498 м.кв., державну реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 5610100000:01:076:0013.

Щодо вказаних позовних вимоги, слід зазначити наступне.

Земельна ділянка яка знаходиться під забудовою спірного майна, кадастровий номер: 5610100000:01:076:0013, згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку відноситься до категорії: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Вид цільового призначення земельної ділянки: 11.03 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств.

Вбачається станом на 02.08.2022 року, на момент здійснення запиту, відомостей про зареєстроване речове право на спірну земельну ділянку в Державному земельному кадастрі за АТ «Українська залізниця», були відсутні.

Водночас, щодо спірної земельної ділянки встановлені обмеження у використанні такої земельної ділянки, у відповідності до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

Видами обмеження щодо забудови та використання земельної ділянки, які зазначені у Витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку є: охоронна зона навколо (уздовж) об`єкта транспорту площею 0,0184 га; охоронна зона навколо (уздовж) об`єкта транспорту площею 0,0270 га; охоронна зона навколо (уздовж) об`єкта зв в`язку площею 0,0035 га; охоронна зона навколо (уздовж:) об`єкта енергетичної системи площею 0,0078 га; охоронна зона навколо (уздовж.) об`єкта енергетичної системи площею 0,0039 га.; охоронна зона навколо (уздовж) об`єкта енергетичної системи площею 0,0059 га.

Разом з тим, матеріалами справи не доведено наявність порушень з боку Відповідача 2 щодо забудови та використання земельної ділянки у вищеперерахованих охоронних зонах, не встановлено жодним інспектуючим органом, а також відсутні будь які зауваження щодо неналежного використання спірної земельної ділянки з боку власника земельної ділянки.

Вбачається, спірна земельна ділянка належала Рівненській міський раді.

Право власності на спірну земельну ділянку зареєстроване за Рівненською міською радою в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, за реєстраційним номером 2688467356101.

Відтак, Рівненською міською радою було прийнято рішення №2591 від 20 жовтня 2022 року, у відповідності до якого, за заявою Відповідача 2 та згідно Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтями 12, 122, 125 та главою 20 Земельного кодексу України, додатком 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, у відповідності до Положення про порядок продажу земельних ділянок у межах міста Рівного, затвердженого рішенням Рівненської міської ради від 25.07.2002 № 74, було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 7 498 м.кв., розташованої за адресою: м. Рівне, вул. Біла, 18-В, у власність шляхом викупу Товариству з обмеженою відповідальністю "Баланс Ресурс" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств.

Включено земельну ділянку загальною площею 7 498 м2, розташовану за адресою: м. Рівне, вул, Біла, 18-В, до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що підлягають продажу, та провести її експертну грошову оцінку. Вартість проведення експертної грошової оцінки відшкодовується (за згодою) Товариством з обмеженою відповідальністю "Баланс Ресурс". Продати Товариству з обмеженою відповідальністю "Баланс Ресурс" у власність шляхом викупу земельну ділянку несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 5610100000:01:076:0013) загальною площею 7498 м.кв., розташовану за адресою: м. Рівне, вул. Біла, 18-В, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств, без права розміщення на ній гральних автоматів та залів грального бізнесу, як власний розташованого на цій земельній ділянці об`єкта нерухомого майна (витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 308492084 від 30.08.2022, № 308493336 від 30.08.2022, № 308494484 від 30,08.2022), за умови погодження експертної грошової оцінки цієї ділянки контрольною комісією з продажу земельних ділянок, створеною згідно з рішенням Рівненської міської ради від 25.07.2002 № 74 (зі змінами та доповненнями).

ТОВ «Баланс Ресурс», 09 березня 2023 згідно договору купівлі - продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 10.02.2023 року, зареєструвало у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, речове право 49510580 на земельну ділянку кадастровий номер 5610100000:01:076:0013 загальною площею 7498 м.кв.

Позивачем у позові зазначено, що на вказаній земельній ділянці знаходиться майно, яке є на балансі підрозділу Акціонерного товариства "Українська залізниця" по станції Рівне, а також вказує, що спірна земельна ділянка входить до смуги відводу станції Рівне АТ «Укрзалізниця».

Проте, зазначає що правовстановлюючих документів на дану земельну ділянку Позивачем не виготовлено на даний час, а право користування цією земельною ділянкою передбачене законодавством та постановою Верховного суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Згідно ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища/міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування - управляють майном, що є в комунальній власності.

Згідно зі ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до п. «а» ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад.

Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання, земельних відносин.

За змістом ст. ст. 122-123 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною 1 ст. 127 ЗК України встановлено, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 2 ст. 128 ЗК України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) t зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. До заяви також додаються документи визначені цією статтею.

Як було встановлено вище, ТОВ «Баланс Ресурс» є власником об`єктів нерухомого майна, які знаходяться на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:076:0013, за адресою: м . Рівне, вул. Біла, 18-В, яка перебувала у комунальній власності Рівненської міської територіальної громади, а саме: виробнича будівля, бетонозмішуючий вузол, об`єкт нежитлової нерухомості, загальною площею 90,5 м.кв, матеріали стін: металопрофіль, опис: Д-1 -операторська, Д-1 ганок, Д-2 цементні силоси, номер відомості про речове право 30232929 від 07.02.2019; гараж, об`єкт нежитлової нерухомості, загальною площею 141,8, м.кв, матеріали стін: металеві, опис (А-1), номер відомості про речове право 30232560 від 07.02.2019; адміністративно-побутова будівля нежитлової нерухомості, загальною площею 76,5 м.кв, опис (Б-2) номер відомості про речове право 30233403 від 07.02.2019.

Відповідно до ст. 377 ЦК України до особи, яка придбала житловий , будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, у розмірах, встановлених договором. Якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначений, до набувача переходить право власності на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка є необхідною для їх обслуговування. Якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то у разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування. Аналогічне положення закріплене статтею 120 ЗК України.

Вбачається, що проект рішення Рівненської міської ради «Про затвердження проекту землеустрою та продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення за адресою м. Рівне, вулиця Біла, 18-В власнику розташованій на ній об`єкта нерухомого майна ТОВ «Баланс Ресурс» був підготовлений Управлінням комунальною власністю на підставі заяви від ТОВ «Баланс Ресурс», як власника, об`єктів нерухомого майна, які знаходяться на земельній ділянці, проекту землеустрою розробленого ПП «Терра Ресурс» та усіх необхідних документів визначених ст. 127 ЗК України.

Вищезазначений проект рішення був предметом розгляду профільних постійних комісій Рівненської міської ради, а саме: постійної комісії з питань архітектури, будівництва та землевпорядкування та постійної комісії з питань бюджету, фінансів та управління комунальною власністю.

Зауваження до вищезазначеного проекту рішення від постійних комісій були відсутні, що підтверджується витягами із протоколу засідання постійних комісій.

Варто зазначити, що дозвіл на розробку відповідного проекту землеустрою був наданий рішенням Рівненської міської ради № 2123 від 08.07.2022

Відповідно до ч. 5 ст. 128 ЗК України підставою для відмови в продажу земельної ділянки є: а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу, такої земельної ділянки; б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності; г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність; ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Враховуючи вищезазначене, за відсутності підстав для відмови в продажі земельної ділянки визначених ч. 5 ст. 128 ЗК України, Рівненською міською радою, на підставі визначених ч. 2 ст. 128 ЗК України документів, було прийнято рішення щодо продажу земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:076:0013 ТОВ «Баланс Ресурс», як законному власнику розташованій на ній об`єктів нерухомого майна.

Слід зазначити зауважень щодо вказаного рішення ні з боку виконавчих органів Рівненської міської ради, ні з боку постійних комісій та депутатів міської ради при розгляді цього питання та прийнятті рішення на сесії Рівненської міської ради не було. ТОВ «Баланс Ресурс», як законному власнику об`єктів нерухомого майна було продано земельну ділянку з кадастровим номером 5610100000:01:076:0013.

Щодо вказання позивачем на ту обставину, що право власності на спірну земельну ділянку визначено в силу Закону за Акціонерним товариством Українська залізниця, слід зазначити наступне.

Як зазначалося вище, факт визнання державою права власності на той чи інший об`єкт нерухомого майна, виникає з моменту його державної реєстрації.

Матеріалами справи стверджено, а також підтверджено позивачем у судових засіданнях, що АТ Українська залізниця не привела у відповідність своє право власності та не зареєструвало право власності на земельні ділянки, з визначенням меж та призначенням кадастрових номерів.

Відповідно, суд не має можливості встановити з наданих документів, що саме у вказаних позивачем межах із відповідними кадастровими номерами земельна ділянка яка було продана для ТОВ БАЛАНС РЕСУРС, належить для АТ Українська залізниця.

Зокрема, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Позивачем не надано жодного правовстановлюючого документа на спірну земельну ділянку, який підтверджував би те, що він є власником чи користувачем, такої земельної ділянки (оформлення права користування або права власності з відповідними записами у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно).

Верховний Суд у складі Касаційного господарського суду неодноразово звертав увагу, що передумовами та матеріальними підставами для захисту права власності або права користування земельною ділянкою у судовому порядку, зокрема у визначений спосіб, є наявність підтвердженого належними доказами права особи (власності або користування) щодо земельної ділянки, а також підтверджений належними доказами факт порушення (невизнання або оспорювання) цього права на земельну ділянку (правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 17.04.2018 у справі № 914/1521/17, від 24.04.2018 року у справі № 910/79/17).

Щодо наданих позивачем схем/карт (встановлення меж смуги відчуження Львівської залізниці в м. Рівне, 1997 рік), як доказ визначених меж земельної ділянки, суд критично ставиться до таких, оскільки останні не відображають дані на місцевості, станом на момент розгляду спору.

Також, вказаний документ не є ні правовстановлюючим, ні правопідтверджуючим документ на спірну земельну ділянку, разом з тим, Рівненською міською радою було надано документи, які свідчать про наявність у останньої права розпоряджатися такою земельною ділянкою.

Слід наголосити, судом врахована практика Верховного суду, щодо належності для АТ Українська залізниця права власності на земельну ділянку в силу вимог закону, але, разом з тим, позивачем не долучено до матеріалів справи належних та допустимих доказів, щодо меж земельних ділянок.

Крім того, під час розгляду спору, сторонами не подавалися клопотання, що проведення експертизи, та визначення відповідних меж земельної ділянки на момент розгляду спору і відповідно визначення на місцевості належності або ж неналежності переданої міською радою земельної ділянки для позивача.

Приймаючи рішення у даній справі, судом враховані покликання позивача на ту обставину, що спірну земельну ділянку ПП-ФІРМА ТОРГБУД СЕРВІС згідно договорів оренди, орендувала у позивача.

Разом з тим, слід зазначити, що вказаними договорами не було визначено факт належності або ж неналежності оформлення земельної ділянки в законом передбачений спосіб за АТ "Українська залізниця", а також слід вказати, що стороною договору також виступав Фонд державного майна України.

Відповідно, вказані обставини не свідчать про те, що спірна земельна ділянка належить на праві власності для позивача.

Відтак, підсумовуючи усе зазначене вище, суд вбачає, що позовні вимоги про визнання незаконним рішення Рівненської міської ради №2591 від 20.10.2022; визнання недійсним договір купівлі продажу №399 від 10.02.2023 земельної ділянки за кадастровим номером 5610100000:01:076:0013 загальною площею 7498 м.кв не сільськогосподарського призначення, що посвідчений приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу Каменською Я.М; скасування речового права 49510580 на земельну ділянку кадастровий номер 5610100000:01:076:0013 загальною площею 7498 м.кв., державної реєстрації земельної ділянки за кадастровим номером 5610100000:01:076:0013 є безпідставними та недоведеними, а тому в їх задоволенні суд відмовляє.

У відповідності до пункту 4 частини 2 статті 129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.

Поняття і види доказів викладені у статті 73 ГПК України, згідно якої доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно з ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною 1 статті 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

У відповідності до ст. 78 ГПК України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (ст. 79 ГПК України).

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відтак, оцінивши подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на аналізі та оцінці усіх матеріалів справи у їх сукупності, суд прийшов висновку що позов безпідставний та не доведений, відтак в його задоволенні суд відмовляє.

Щодо судових витрат слід вказати наступне.

Згідно частини 1 статті 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

У відповідності до статті 129 ГПК України судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог

По справі в якості судових витрат заявлено оплату судового збору в розмірі 13 420 грн 00 коп., оскільки в задоволенні позову відмовлено, судові витрати залишаються за позивачем.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-79, 91, 120, 123, 129, 233, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення або безпосередньо до апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.

Повний текст рішення складено та підписано 09 листопада 2023 року.

Суддя Вадим Торчинюк

Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114903303
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів купівлі-продажу

Судовий реєстр по справі —918/734/23

Постанова від 07.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 18.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 07.03.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Постанова від 07.02.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 24.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Рішення від 31.10.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Рішення від 31.10.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Ухвала від 17.10.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні