Рішення
від 09.11.2023 по справі 560/16785/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/16785/23

РІШЕННЯ

іменем України

09 листопада 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І.

за участю:секретаря судового засідання Сапач О.С. представника позивача Савченко О.В., представників відповідачів Бочкової М.Д., Кучинської Л.О., представника третьої особи Чухась О.О., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державного кадастрового реєстратора відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинської Лариси Олександрівни , Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Національного природного парку "Подільські Товтри", Староушицької селищної ради, Хмельницької обласної державної адміністрації (Хмельницька обласна військова адміністрація) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державного кадастрового реєстратора відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинської Лариси Олександрівни, Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Національний природній парк "Подільські Товтри", Староушицька селищна рада, Хмельницька обласна державна адміністрація (Хмельницька обласна військова адміністрація), в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинської Лариси Олександрівни про державну реєстрацію земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, для збереження та використання національних природних парків (04.03), яка знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, Староушицька селищна рада.

зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, для збереження та використання національних природних парків (04.03), яка знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, Староушицька селищна рада.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що відповідачем протиправно здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, для збереження та використання національних природних парків (04.03), яка знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, Староушицька селищна рада, координати меж якої накладаються, в тому числі, на координати меж належної позивачу на праві оренди земельної ділянки, що грубо суперечить положенням ч. 6ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр»та п. 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17 жовтня 2012 року.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 19.09.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 10.10.2023 р. о 10:00 год. в приміщенні Хмельницького окружного адміністративного суду за адресою м. Хмельницький, вул. Козацька, 42. Залучено до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляються самостійних вимог щодо предмету спору: Староушицьку селищну раду, Національний природний парк «Подільські Товтри», Хмельницьку обласну державну адміністрацію (Хмельницька обласна військова адміністрація).

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 19.09.2023 в задоволенні заяви ОСОБА_1 про забезпечення позову - відмовлено.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 26.10.2023 в задоволенні заяви позивача та третьої особи про забезпечення позову - відмовлено.

10.10.2023 Державним кадастровим реєстратором відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинською Ларисою Олександрівною скеровано на адресу суду відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову відмовити повністю. Зазначає, що в заяві про державну реєстрацію земельної ділянки розробником було зазначено відомості про існування перетину з 8-ма земельними ділянками, а також що всі учасники повідомлені про необхідність внесення змін, усі межі перевірено і відновлено згідно акта один в один. Додатки до заяви відповідали вимогам законодавства, не виявлено підстав для відмови та за результатами перевірки здійснено державну реєстрацію спірної земельної ділянки. Зазначає, що відповідно до законодавства розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією та скасування державної реєстрації земельної ділянки відноситься до повноважень територіального органу за місцем розташування земельної ділянки, а саме Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, оскільки земельна ділянка знаходиться на території Хмельницької області.

10.10.2023 Староушицькою селищною радою скеровано на адресу суду пояснення по суті спору, в яких третя особа, зазначає, що координати спірної земельної ділянки накладаються на координати меж шести інших вже зареєстрованих в Державному земельному кадастрі земельних ділянок. Державна реєстрація земельної ділянки площею 391,1300 га, к.н. 6822455800:05:007:0041, координати меж якої накладаються на координати земельної ділянки 0,1742 га, к.н. 6822455800:05:007:0041, площею 1,6985 га, к.н. 6822455800:05:007:0004 порушує права та інтереси Староушицької територіальної громади, як власника земельної ділянки. Вважає, що державний реєстратор був зобов`язаний відмовити у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки площею 391,1300 га, к.н. 6822455800:05:007:0041.

10.10.2023 на адресу суду надійшли пояснення Хмельницької обласної державної адміністрації (Хмельницька обласна військова адміністрація), в яких зазначено, що інвентаризація земель державної власності за категорією земель- землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення на території Хмельницької області проведено, проте технічна документація, що стосується земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041 площею 391,1300 га станом на 06.10.2023 Хмельницькою обласною державною адміністрацією не затверджувалась.

11.10.2023 Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області скеровано на адресу суду відзив на позовну заяву. Зазначає, що Державним кадастровим реєстратором відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинською Ларисою Олександрівна здійснено державну реєстрацію земельної ділянки в межах та спосіб передбачених законодавством, підстав для відмови у державній реєстрації були відсутні. Вважає, що належним відповідачем у справі є Державне підприємство «Вінницький інститут землеустрою», як розробник документації, відповідно саме він несе відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених документацією, а скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки відноситься до повноважень територіального органу за місцем розташування такої.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задоволити заявлені позовні вимоги в повному обсязі.

Представник третьої особи Староушицької селищної рада позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Відповідачі у судовому засіданні проти позову заперечили.

Представник третьої особи Хмельницької обласної державної адміністрації (Хмельницька обласна військова адміністрація) заперечив проти заявлених позовних вимог, просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

Заслухавши думку учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі обставини справи, суд встановив наступне.

24.09.2012 між ОСОБА_1 та Кам`янець-Подільською районною державною адміністрацією було укладено договір оренди земельної ділянки для сінокосіння площею 0,1742 га, зареєстрований в Управлінні Держекозему у Кам`янець-Подільському районі Хмельницької області, запис від 16.10.2012 року № 682240004002957.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 251235218 від 05.04.2021, Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2329020868224; Об`єкт нерухомого майна: земельна ділянка; Кадстровий номер: 6822455800:04:005:0218; Опис об`єкта: Площа (га): 0,1742; Дата, час державної реєстрації: 31.03.2021 10:56:36; Державний реєстратор: Андрієвська Марина Василівна, Хмельницька міська рада, Хмельницька обл.; Підстава для державної реєстрації: договір оренди землі, серія та номер: б/н, виданий 24.09.2012, видавник: сторони: Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація, Чорна В.О.; Підстава внесення запису: Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 57464202 від 05.04.2021 09:15:55, Андрієвська Марина Василівна, Хмельницька міська рада, Хмельницька обл.; Вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки; Зміст, характеристика іншого речового права: Дата укладання договору (після 2013р.). Дата державної реєстрації (до 2013): 24.09.2012, Строк: 49 р., Дата закінчення дії: 24.09.2061; Відомості про суб`єкта іншого речового права: Орендар: ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , країна громадянства: Україна, Орендодавець: Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація, код ЄДРПОУ: 21319591; Опис об`єкта іншого речового права: в оренду 0,1742 га.

24.01.2023 видано наказ Держгеокадастру №33 «Про проведення державної інвентаризації земель у 2023 році».

31.01.2023 на адресу Хмельницької обласної військової адміністрації надійшов лист від Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області зареєстрований у Хмельницькій обласній військовій адміністрації 31.01.2023 за номером 68/928-26/2023 з обґрунтованим проханням прийняти розпорядження про проведення інвентаризації земель державної власності, що розташовані на території Хмельницької області орієнтовною площею 3965 га.

01.02.2023 начальником Хмельницької обласної військової адміністрації прийнято розпорядження № 32/2023-р «Про проведення інвентаризації земель державної власності за категорією земель - землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення на території Хмельницької області», згідно якого вирішено провести інвентаризацію земель державної власності за категорією земель - землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення орієнтовною площею 620,00 га, що розташовані на території Хмельницької області, а Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області доручено замовити розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель, державної власності у суб`єкта господарювання, що є виконавцем робіт із землеустрою, згідно із законом.

Державному підприємству «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» на підставі розпорядження Хмельницької обласної військової адміністрації №32/2023-р, наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області «Про проведення державної інвентаризації земель» від 06 лютого 2023 року та договору на виконання робіт із землеустрою №1-Г від 20.03.2023 доручено розробити технічну документацію із землеустрою щодо державної інвентаризації земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення на території Староушицької селищної ради, Слобідсько-Кульчієвецької та Жванецької сільських рад Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

Відповідно до примірника №1 технічної документації із землеустрою щодо державної інвентаризації земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення на території Староушинської селищної ради, Слобідсько-Кульчієвецької та Жванецької сільських рад, Кам`янець-Подільського району Хмельницької області 2023 року, перед складанням технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності з метою встановлення місця розташування, визначення меж, уточнення площ, класифікації угідь, обмежень у використанні було проведено кадастрову зйомку території об`єктів інвентразиції.

За результатами інвентаризації земель і вихідними даними складені переліки земельних ділянок.

Відповідно до державного акта на право постійного користування землею, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування замлею за №1, виданого Національному природному парку «Подільські Товтри» 06.05.2003 році, площа ділянок складає 391,1300 га та 7,1300 га.

Відповідно до державного акта на право постійного користування землею, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування замлею за №8, виданого Національному природному парку «Подільські Товтри» 26.12.2001 році, площа ділянок складає 21,1100 га.

Відповідно до державного акта на право постійного користування землею, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування замлею за №10, виданого Національному природному парку «Подільські Товтри» 26.12.2002 році, площа ділянок складає 62,9000 га та 103,4000 га.

Відповідно до державного акта на право постійного користування землею, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування замлею за №6, виданого Національному природному парку «Подільські Товтри» 26.12.2001 році, площа ділянок складає 32,1200 га.

Площі земельних ділянок згідно державних актів на право постійного користування відповідають площам за матеріалами інвентаризації.

Загальна площа про інвентаризованих земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення державної власності складає 617,43000 га, в тому числі ділянка № 1 - площею 391,1300 га на території Староушицької селищної ради.

Земельні ділянки відносяться до категорії земель: землі природного-заповідного та іншого природоохоронного призначення; від цільового призначення для збереження та використання національних природних парків (код 04.03); вид угідь земельні лісові ділянки, вкриті лісовою рослинністю (код 005.01), земельні лісові ділянки, не вкриті лісовою рослинністю ( код 005.02), кам`янисті місця ( код 003.01); форма власності державна.

Земельні ділянки в державно реєстрі речових прав не зареєстровані.

Від імені замовника документації розробник здійснює подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей, які отримані за результатами державної інвентаризації земель до Державного земельного кадастру та присвоєння кадастрового номера земельним ділянкам.

На лист ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут» №665 від 23.06.2023 про надання інформації, адміністрація національного природного парку «Подільські Товтри» надала відповідь від 05.07.2023 в якій повідомила, що при візуальному вивчені географічних матеріалів місць проведення робіт з державної інвентаризацією земель земельних ділянок НПП «Подільські Товтри» виявлено ряд розбіжностей проходження меж земельних ділянок зазначених у графічних матеріалах та межах державних актів на право постійного користування землею НПП «Подільські Товтри».

Відповідно до листа від 26.07.2023 НПП «Подільскі Товтри», адміністрація національного парку «Подільські Товтри» на лист ДП «Вінницького науково-дослідного та проектного інституту» №888 від 24.07.2023 щодо проведення державної інвентаризації окремих земельних ділянок природно-заповідного фонду НПП «Подільскі Товтри» розглянувши надіслані додатки, а саме кадастрові плани земельних ділянок НПП «Подільські Товтри» погодила дані матеріали.

Державному кадастровому реєстратору відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинській Ларисі Олександрівні надійшла на опрацювання в електронному вигляді за допомогою програмного забезпечення автоматизованої системи Державного земельного кадаструзаява Державного підприємства «Вінницький інститут землеустрою» про державну реєстрацію земельної ділянки від 16.08.2023 №ЗВ-9705180342023 з наступним змістом: «Відповідно до Земельного кодексу України та Закону України Про Державний земельний кадастр прошу зареєструвати земельну ділянку площею 391.13 га, яка розташована за адресою: Кам`янець-Подільський район, Староушицька селищна рада.

Додаткові відомості: усі учасники повідомлені про необхідність внесення змін, усі межі перевірено і відновлено згідно акта один в один».

Об`єктом інвентаризації, згідно пояснювальної записки, є земельні ділянки природно-заповідного фонду Національний природний парк «Подільські товтри», які розташовані за межами населених пунктів на території Староушицької селищної ради, Слобідсько-Кульчієвецької та Жванецької сільських рад Кам`янець-Подільського району Хмельницької області (передбачено сформувати 6 земельних ділянок). Права на зазначені земельні ділянки посвідчено Державними актами, копії яких додано розробником в документацію із землеустрою.

Зазначеною документацією із землеустрою передбачено здійснення заходів із державної інвентаризації земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення та внесення відомостей до Державного земельного кадастру, окрім іншого, про земельну ділянку площею 391.1300 га, категорія земель - Землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, цільове призначення - 04.03 Для збереження та використання національних природних парків, право на яку посвідчено Державним актом на право постійного користування землею, бланк серія ІІ-ХМ 002535 за №1 від 06.05.2003 року, видано Національному природному парку «Подільські Товтри».

Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № HB-1200644532023 сформованого 28.08.2023 на запит ДП «Вінницький інститут землеустрою» діл. 1, земельна ділянка: кадастровий номер 6822455800:05:007:0041; Місце розташування : Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, Староушицька селищна рада; Категорія земель: землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; Вид цільового призначення: 04.03 Для збереження та використання національних природних парків; Форма власності: Державна власність; Площа земельної ділянки, гектарів: 391,1300; Інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки: Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, 08.08.2023 ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», ОСОБА_2 ; Орган, який зареєстрував земельну ділянку: Відділ №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області; Дата державної реєстрації: 28.08.2023.

Відповідно до інформаційної довідки № 346732021 від 15.09.2023 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, земельна ділянка кадастровий номер: 6822455800:05:007:0041, за вказаними параметрами запиту (права власності, інші речові права, іпотеки, обтяження) відомості відсутні.

Вважаючи рішення про реєстрацію земельної ділянки протиправним, позивач звернулась з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 2 ст. 4 Земельного кодексу України, завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до п. 8 ст. 13 Земельного кодексу України, до повноважень Кабінету Міністрів України в галузі земельних відносин належить організація ведення державного земельного кадастру, державного контролю за використанням і охороною земель та здійснення землеустрою.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15 (далі Положення № 15), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Відповідно до п. 8 Положення № 15 Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 5 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру» Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області є територіальним органом Держгеокадастру.

Відповідно до статті 14 Закону України «Про землеустрій» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у сфері землеустрою, належать:

а) внесення пропозицій про формування державної політики у сфері землеустрою і забезпечення її реалізації;

б) участь у розробленні та реалізації загальнодержавних і регіональних програм використання та охорони 3f мель;

в) здійснення землеустрою, у тому числі забезпечення проведення державної інвентаризації земель та земельних ділянок усіх форм власності;

г) здійснення сертифікації інженерів-землевпорядників, утворення Кваліфікаційної комісії та ведення Державних реєстрів сертифікованих інженерів-землевпорядників та інженерів - геодезистів;

ґ) розроблення в установленому законодавством порядку нормативно-правових актів, норм і правил;

д) створення інформаційної бази даних з питань землеустрою;

є) організація, у тому числі за участю іноземних наукових установ та організацій, наукових досліджень з питань землеустрою;

ж) забезпечення створення, формування і ведення Державного фонду документації із землеустрою;

ж-1) здійснення державного нагляду у сфері землеустрою;

з) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Згідно з п. 4 Постанови Кабінету Міністрів Україні від 17.10.2012 №1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр.

Відповідно до п. 6 Постанови Кабінету Міністрів Україні від 17.10.2012 №1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», визначення державного кадастрового реєстратора для здійснення повноважень, зазначених упідпунктах 1,2-1,3-6цього пункту, здійснюється в день подання заяви за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру за принципом випадковості.

Державний кадастровий реєстратор територіального органу Держгеокадастру, вибраний за принципом випадковості програмним забезпеченням Державного земельного кадастру, відповідно до пунктів 73, 75, 77, 87 і 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру здійснює: відповідні дії та формує витяг або рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки за формою згідно з додатком в електронній формі та накладає на них кваліфікований електронний підпис.

Відтак судом встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041, яка знаходиться на території Хмельницької області, була здійснена Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області за принципом випадковості, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №HB-1200644532023 від 28.08.2023 та підтверджується відповідачами.

Згідно ч. 2 ст. 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (далі Закон 3616-VI), внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.

Приписами частини першої статті двадцять першої Закону 3616-VI, зазначено, що відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру:

- на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначенихстаттею 79-1Земельного кодексу України, при їх формуванні;

- на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно достатті 107Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками;

- на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель;

- на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) - у разі виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про землеустрій» (далі Закон 858-IV), замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.

Розробниками документації із землеустрою є:

- юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою;

- фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

Розробником комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території є суб`єкт господарювання, що відповідає критеріям, визначеним частиною другою цієї статті, та відповідно до закону може розробляти містобудівну документацію.

Взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором.

Подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру від імені замовника документації здійснюється її розробником, якщо інше не встановлено договором.

Згідно з пунктом «б» ст.22 Закону 858-IV встановлено, що землеустрій здійснюється на підставі укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою.

Судом встановлено, що відповідно до договору на виконання робіт із землеустрою №1-Г від 20.03.2023, замовником є Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, а виконавцем ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою».

Відповідно до ст. 28 Закону 858-IV, розробники документації із землеустрою мають право: а) виконувати роботи із складання документації із землеустрою; б) погоджувати із замовником наукові, технічні, економічні та інші вимоги до документації із землеустрою, строк виконання робіт, їх вартість та порядок оплати; в) безперешкодного доступу до об`єктів землеустрою; д) вимагати зупинення робіт, що виконуються з порушенням документації із землеустрою і призводять до нецільового використання земель та їх псування; е) вносити пропозиції щодо оновлення застарілої або розробки нової документації із землеустрою; є) у процесі розробки документації із землеустрою, на підставі якої формуються відомості про об`єкти Державного земельного кадастру (у тому числі документації із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією), одержувати від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб інформацію про місце розташування таких об`єктів та їх характеристики (з урахуванням законодавства про користування інформацією, що становить державну таємницю).

Розробники документації із землеустрою зобов`язані: а) дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, відносини у сфері охорони навколишнього природного середовища, оцінки впливу на довкілля, а також норм і правил при здійсненні землеустрою; б) інформувати зацікавлених осіб про здійснення землеустрою; в) виконувати всі умови договору; г) виконувати роботи із складання документації із землеустрою у строк, передбачений договором. Максимальний строк складання документації із землеустрою, крім документації із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору; ґ) страхувати свою професійну відповідальність перед замовниками документації із землеустрою та третіми особами.

Розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.

Як вже встановлено судом, з листів адміністрації національного природного парку «Подільські Товтри» 05.07.2023 та 24.07.2023 в яких повідомлялось про ряд розбіжностей проходження меж земельних ділянок зазначених у графічних матеріалах та межах державних актів на право постійного користування землею НПП «Подільські Товтри» та погоджено відповідні матеріали.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 24 Закону 3616-VI, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з ч. 5 ст. 24 Закону 3616-VI, державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Відповідно до ч. 6 ст. 24 Закону 3616-VI, підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Зміна найменування акціонерного товариства у зв`язку із зміною типу акціонерного товариства або перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у державній реєстрації земельної ділянки.

Відмова в державній реєстрації земельної ділянки з підстав, не передбачених цією частиною, заборонена.

Державний кадастровий реєстратор зазначає вичерпний перелік підстав для відмови у державній реєстрації земельної ділянки.

Як вже встановлено судом, державному кадастровому реєстратору відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинській Ларисі Олександрівні надійшла на опрацювання в електронному вигляді за допомогою програмного забезпечення автоматизованої системи Державного земельного кадастру заява з додатками Державного підприємства «Вінницький інститут землеустрою» про державну реєстрацію земельної ділянки від 16.08.2023 № ЗВ-9705180342023 між іншим вказано, що є перетин на 8 ділянок. Усі учасники повідомлені про необхідність внесення змін, усі межі перевірено і відновлено згідно акта один в один.

Згідно відомостей у документації із землеустрою (відомості про встановлені межові знаки (діл. №1) межі земельної ділянки проходять по існуючих природних та штучних рубежах та по раніше встановлених межах сформованих земельних ділянок.

Більше того, відповідно до п. 2 р. VII Закону №3613-VI земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

Суд встановив, що земельна ділянка площею 391,1300 га з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041 була сформована ще 06 травня 2023 року, що підтверджено Державним актом на право постійного користування землею серії ІІ-ХМ 002535 за №1.

Суд приходить до висновку, що земельні ділянки площею 391,1300 га та 7,1300 га вважаються сформованими, навіть без присвоєння кадастрового номеру, оскільки право користування виникло на них ще до 2004 року.

А тому суд вважає, що земельна ділянка площею 391,1300 га з кадастровим номером 6822455800:05:007:0041, не може накладатись межі інших ділянок так як була сформована 06 травня 2003, відповідно державним реєстратором Кучинською Ларисою Олександрівною лише прийнято рішення про реєстрацію вказаної земельної ділянки та присвоєно кадастровий номер.

Відповідно до п. 56 Порядку ведення Державного земельного кадастру , затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 року, державний кадастровий реєстратор несевідповідальність за: ведення Поземельної книги відповідно до вимог, зазначених у цьому Порядку; відповідність відомостей, зазначених у Поземельній книзі, відомостям, зазначеним у документах, що є підставою для їх внесення; тотожність відомостей, зазначених у паперовій та електронній (цифровій) формі Поземельної книги.

Відповідальність за достовірність відомостей, зазначених у документах, що є підставою для їх внесення до Поземельної книги, несуть особи, які видали (склали) такі документи.

Відповідно до ч. 3 ст. 28 Закону №858-IV, розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією.

На підставі вищезазначеного державним реєстратором було прийнято рішення про реєстрацію земельної ділянки площею 391.1300 га та присвоєно кадастровий номер 6822455800:05:007:0041.

Таким чином, державний реєстратор перевірила відповідність документів вимогам законодавства, та не виявивши підстав для відмови, за результатами перевірки здійснила державну реєстрацію спірної земельної ділянки.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку про правомірність прийняття рішення про реєстрацію Державним кадастровим реєстратором відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області ОСОБА_3 земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, у зв`язку з чим відмовляє у задоволення позовних вимог в цій частині.

Відповідно до ч. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно доЗакону України"Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Згідно з ч. 10 ст. 24 Закону 3613-VI, державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до ч. 6 ст. 16 Закону 3613-VI, кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

З урахуванням того, що реєстрацію земельної ділянки судом визнано правомірною, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог в частині зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041.

Частинами 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оскільки, відповідачами, наведено переконливі аргументи щодо правомірності прийняття рішення про державну реєстрацію земельної ділянки площею 391,1300 га, кадастровий номер 6822455800:05:007:0041, що підтверджується письмовими доказами, а позивач не довів протиправність оскаржуваних дій, відтак позовні вимоги позивача необхідно залишити без задоволення в повному обсязі.

Оскільки, адміністративний позов задоволенню не підлягає, судові витрати позивачу не відшкодовуються.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Державного кадастрового реєстратора відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинської Лариси Олександрівни та Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Національний природній парк "Подільські Товтри", Староушицька селищна рада, Хмельницька обласна державна адміністрація (Хмельницька обласна військова адміністрація), про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 14 листопада 2023 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Державний кадастровий реєстратор відділу №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Кучинська Лариса Олександрівна (вул. Праці, 1, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., Криворізький р-н, 50037 , код ЄДРПОУ - 39835428) Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (вул. Філософська, 39-А, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н, 49006 , код ЄДРПОУ - 39835428) Треті особи:Староушицька селищна рада (вул. Українська 5, смт. Стара Ушиця, Хмельницька область, Кам`янець- Подільський р-н, 32385, , код ЄДРПОУ - 03308388) Національний природний парк "Подільські Товтри" (площа Польський ринок 6, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, 32301, код ЄДРПОУ - 23832341) Хмельницька обласна державна адміністрація ( Хмельницька обласна військова адміністрація) (майдан Незалежності, Будинок Рад, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29005, код ЄДРПОУ - 22985083)

Головуючий суддя П.І. Салюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114908290
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —560/16785/23

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні