Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" листопада 2023 р.
Справа153/1548/23
Провадження2/153/381/23-ц
Ямпільський районний суд Вінницької області
у складі головуючого судді Дзерина М.М.
за участю секретаря судового засідання Поліш Н.А.
позивача ОСОБА_1
представники відповідача Ямпільської міської ради
Могилів-Подільського району Вінницької області Швець Л.М., Струць І.Т.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Ямпільського районного суду Вінницької області в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 доЯмпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області, третя особа: Комунальне некомерційне підприємство Ямпільська територіальна лікарня Ямпільської міської ради, про зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Ямпільської міської ради Вінницької області про зобов`язання вчинити дії. Свої вимоги мотивує тим, що 26 грудня 2022 року на підставі нотаріально-посвідченого договору між нею та Ямпільською міською радою Могилів-Подільського району Вінницької області в особі міського голови Гаджука С.І. за результатами електронного аукціону вона набула у власність стоматологічну поліклініку, площею 385,2 кв.м., яка розташована по АДРЕСА_1 . 26 грудня 2022 року приватний нотаріус здійснив державну реєстрацію права власності на вказаний об`єкт нерухомого майна. Із вищевказаного договору купівлі-продажу нерухомого майна вбачається, що придбана нею у приватну властість стоматологічна поліклініка, загальною площею 385,2 кв.м., розташована на земельній ділянці, площею 0,0509 га, кадастровий номер 0525610100:01:003:0103. В порядку і строки, визначені ч.11 ст.120 ЗК України, вона звернулася до відповідача з письмовим клопотанням про передачу їй у власність вказану земельну ділянку, на якій розташована придбана нею стоматологічна поліклініка. Проте, Ямпільська міська рада листом №02-12/95 від 23.01.2023 відмовила їй у задоволенні клопотання та роз`яснено право викупу спірної земельної ділянки. Вважаючи таку безліяьність відповідача протиправною вона звернулась до суду із позовом про зобов?язання вчинити певні дії.
22 травня 2023 року рішенням Ямпільського районного суду Вінницької області її позов задоволено частково, судовим рішенням зобов?язано Ямпільську міську раду Могилів-Подільського району Вінницької області на черговій сесії міської ради розглянути її клопотання від 05 січня 2023 року про передачу у власність земельної ділянки площею 0,0509 га, кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, що розташована по АДРЕСА_1 та за наслідками розгляду прийнято рішення. На виконання рішення суду, Ямпільська міська рада на 36 сесії 8 скликання 30.06.2023 розглянула її клопотання від 05 січня 2023 року про передачу у власність земельної ділянки площею 0,0509 га, з кадастровим номером 0525610100:01:003:0103 та за результатами розгляду прийняла оскаржуване рішення №1722 яким вирішила: відмовити їй в передачі у власність вищевказної земельної ділянки, з наступних підстав: цільове призначенні земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров?я та соціальної допомоги (03.03-КВЦПЗД) не підпадає під норми безоплатної приватизації в силу положень ст.ст.118, 121 ЗК України. Згідно з даним Державного земельного кадастру земельна ділянка перебуває у користуванні Ямпільської центральної районної лікарні на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №019745 від 05.10.2011 року. Подано неповний пакет документів, а саме відсутні: графічні матеріали на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, письмова згода землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки); документи що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди) відповідно до ч.6,7 ст.118 ЗК України. З таким рішенням Ямпільської міської ради позивач не погоджується, вважає його необґрунтованим, таким що порушує її права та законні інтереси, прийняте з порушенням вимог земельного законодавства, зокрема, вимог закону, що регулює питання переходу права власності на земельну ділянку у разі набуття права власності, на об`єкт нерухомого майна, що розміщений на ній (ст.120 ЗК України). В силу вимог закону, спірна земельна ділянка не може бути об?єктом продажу, оскільки на вказаній земельній діляний перебуває об`єкт нерухомого майна стоматологічна поліклініка, що належить їй на праві приватної власності.
Щодо безпідставності посилання Ямпільської міської ради про неможливість передачі їй у власність спірної земельної ділянки з причин перебування цієї земельної ділянки на праві постійного користування у КНП «Ямпільської територіальної лікарні». Згідно отриманої нею інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №6345870815 від 08.09.2023 року вбачається, що 14 грудня 2022 року рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, здійснено державну реєстрацію права комунальної власності на спірну земельну ділянку з кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га, адреса: АДРЕСА_1 власником якої значиться Ямпільська міська рада.
З копії державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ№ 019745 від 05.10.2011 року, згідно якого Ямпільська центральна районна лікарня є постійним користувачем земельної ділянки площею 0,0509 га, що розташована по АДРЕСА_1 . Ямпільська міська рада як власник земельної ділянки має право приймати рішення про припинення права постійного користування земельною ділянкою на якій розміщений об?єкт нерухомого майна та передати її у власність набувачу права власності на такий об?єкт, однак не виконує свого обов?язку та не дотримується визначеної законом процедури шодо припинення права постійного користування земельною ділянкою, та всіляко, перекручує норми закону, та діє всупереч закону на свою користь.
Щодо безпідставностіпосилання Ямпільськоїміської радипро те,що цільовепризначення земельноїділянки -для будівництвата обслуговуваннябудівель закладівохорони здоров?ята соціальноїдопомоги (03.03)не підпадаєпід нормибезоплатної приватизаціїв силуположень ст.118і 120ЗК України. Позивач вказує, що нею неодноразово відображалось, і це також вбачається із її письмового клопотання про передачу у власність земельної ділянки від 05.01.2023, вона зверталась до Ямпільської міської ради про передачу у власність спірної земельної ділянки в порядку вимог ст.120 ЗК України.
В свою чергу, норми статті 120 Земельного кодексу України є спеціальними по відношенню до норм ст.ст.116, 118, 121, 123 Земельного кодексу України, які встановлюють загальний порядок набуття права на землю, у контексті набуття прав на земельні ділянки державної або комунальної власності, оскільки норми ст.120 Земельного кодексу України регулюють вужче коло суспільних відносин - відносин шодо набуття прав на земельну діляни, лише у випадку набуття права власності на нерухомість, яка знаходиться на такій ділянці. Отже у цьому конкретному випадку, Ямпільська міська рада зобов?язана застосувати, спеціальну норму права, а не посилатись на загальні норми, які до цих правовідносин не мають відношення.
Щодо безпідставного посилання Ямпільської міської ради на подання неповного пакета документів. У розпорядженні Ямпільської міської ради є в наявності договір купівлі продажу від 26 грудня 2022 року, який був укладений між нею та Ямпільською міською радою Могилів-Подільського району Вінницької області в особі міського голови Гаджука С.І., де спірна земельна ділянка є окремою сформованою земельною ділянко-із відповідно визначеним розміром площі, присвоєним кадастровим номером та визначеним місцем розташування. Графічні матеріали на яких зазначене бажане місце розташування земельної ділянки подаються при первинному оформленні права власності на земельну ділянку. Письмова згода землекористувача на припинення права постійного користування земельною ділянкою також не потрібна, оскільки не передбачена ст.120 ЗК України, іншими нормами права. Окрім цього, законними підставами для припинення права користування земельною ділянкою слугує норма ст.141 ЗК України. Так згідно п.«е» ч.1 ст.141 3К України підставою: припинення права користування земельною ділянкою є набуття іншою особою прав власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці. Тому ніякої письмової згоди, не потрібно.
Щодо надання документів, які посвідчують її право власності на нерухоме майно з посиланням на ч.ч.6,7 ст.118 ЗК України, то звертає увагу суду, що вказані норми не вимагають подання документів, які засвідчують її право власності на нерухоме майно. Окрім цього, зазначає, що у відповідача Ямпільської міської ради є в наявності оригінали документів, які посвідчують її право власності на стоматологічну клініку, так як стороною договору купівлі-продажу, продавцем стоматологічної клініки, виступала Ямпільська міська рада, а тому один примірник договору знаходиться у відповідача.
З урахуванням вищевикладеного, вважаючи свої права порушеними, позивач звертається до суду з даним позовом. Просить суд визнати незаконним та скасувати рішення Ямпільської міської ради №1722 прийнятого на 36 сесії 8 скликання 30 червня 2023 року. Визнати за нею право у порядку визначеному ст.120 ЗК України, на отримання у власність земельної ділянки із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га на якій розташована належна їй на праві власності стоматологічна поліклініка за адресою АДРЕСА_1 . Визнати припиненим право постійного користування КНП Ямпільської територіальної лікарні Ямпільської міської ради земельною ділянкою із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га за адресою АДРЕСА_1 . Зобов`язати Ямпільську міську раду Могилів-Подільського району Вінницької області на черговій сесії міської ради повторно розглянути її клопотання від 05 січня 2023 року про передачу у власність земельної ділянки площею 0,0509 га із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, за адресою АДРЕСА_1 та за наслідками розгляду прийняти рішення. Стягнути з відповідача сплачений нею судовий збір.
Процесуальні дії у справі: прийняття справи до свого провадження, відкриття загального позовного провадження та призначення підготовчого судового засідання, закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду, про що постановлено ухвали окремими процесуальними документами.
Заяви та клопотання: відзив представника відповідача, відповідь на відзив позивача, заперечення представника відповідача, заява позивача про проведення підготовчого судового засідання у її відсутність, заява представника відповідача про проведення підготовчого судового засідання у їх відсутність, заяви третьої особи про проведення підготовчого судового засідання та розгляду справи по суті у їх відсутність.
Представник відповідача Ямпільської міської радиМогилів-Подільського району Вінницької області надав суду відзив вх.№6300 з якого вбачається, що відповідач вважає позовні вимоги заявлені ОСОБА_1 безпідставними та необґрунтованими. Заперечення відзиву обґрунтовані настпним: 26.12.2022 року між Ямпільською міською радою Вінницької області в особі міського голови Гаджука С.І. та ОСОБА_1 , за результатами електронного аукціону, оформленого протоколом про результати електронного аукціону №UA-PS-2022-10-19-000008-3 від 15.11.2022, укладено договір купівлі продажу об`єкта малої приватизації стоматологічної поліклініки, яка розташована по АДРЕСА_1 , площею 385,2 кв.м., тобто ОСОБА_1 набула право власності на вищевказаний об`єкт нерухомості шляхом приватизації об`єкту комунальної власності. Відповідно до п.1.4 договору земельна ділянка, площею 0,0509 га, на якій розташований об`єкт приватизації, перебуває у комунальній власності Ямпільської міської територіальної громади Могилів-Подільського району Вінницької області, кадастровий номер земельної ділянки: 0525610100:01:003:0103, не є предметом купівлі-продажу за цим Договором, тому питання землекористування Покупець вирішує самостійно в установленому чинним законодавством порядку, після переходу до Покупця права власності на об`єкт приватизації. Отже, ОСОБА_1 укладаючи вищезазначений Договір була обізнана про те, що об`єкт відчужується без земельної ділянки та питання щодо землекористування позивач має вирішувати самостійно, згідно чинного законодавства, після переходу до Покупця права власності на об`єкт приватизації.
30 червня 2023 року Ямпільською міською радою Вінницької області на 38 пленарному засіданні Ямпільської міської ради 8 скликання прийнято рішення №1722 «Про відмову в передачі у власність земельної ділянки комунальної власності, на якій розміщено нерухоме майно, що належить заявниці ОСОБА_1 на праві приватної власності». Вказане рішення прийняте на виконання Рішення Ямпільського районного суду Вінницької області від 22.05.2023 року.
Підставою прийняття рішення №1722 про відмову ОСОБА_1 в передачі у власність земельної ділянки комунальної власності кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, що розташована по АДРЕСА_1 слугувало наступне:
1) цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги (03.03-КВЦПЗД) не підпадає під норми безоплатної приватизації в силу положень ст.ст. 118,121 Земельного кодексу України;
Статтею 118 Земельного кодексу України врегульовано набуття громадянами земельних ділянок у порядку безоплатної приватизації.
Статтею 121 Земельного кодексу України визначено норми безоплатної передачі земельних ділянок, якою не передбачено можливості одержання громадянином в порядку безоплатної передачі земельної ділянки з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги, так як зазначено позивачем в заяві від 05.01.2023 року, що була подана до Ямпільської міської ради.
2) згідно з даними Державного земельного кадастру земельна ділянка перебуває у користуванні Ямпільської центральної районної лікарні на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №019745 від 05.10.2011 року;
3) подано неповний пакет документів, а саме:відсутні графічні матеріали на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки; письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки); документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди) відповідно до ч. 6, 7 ст. 118 Земельного кодексу України.
Згідно рішення Ямпільської міської ради №1942 від 22.07.2015 року припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 0,0509 га. за комунальним некомерційним підприємством «Ямпільська територіальна лікарня Ямпільської міської ради». Враховуючи наведене, позовна вимога позивача - визнати припиненим право постійного користування Комунального некомерційного підприємства Ямпільської територіальної лікарні Ямпільської міської ради земельною ділянкою із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га., яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 не підлягає задоволенню, оскільки право постійного користування земельною ділянкою комунальним некомерційним підприємством «Ямпільська територіальна лікарня Ямпільської міської ради» припинено, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав від 01.09.2023 року.
Щодо позовної вимоги позивача про визнання за ОСОБА_1 права, в порядку визначеному ст.120 Земельного кодексу України, на отримання у власність земельної ділянки із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га., зазначають наступне: стаття 120 Земельного кодексу України передбачає перехід права на земельну ділянку у разі набуття права власності, господарського відання, оперативного управління на об`єкт нерухомого майна (крім багатоквартирного будинку), об`єкт незавершеного будівництва, спеціального майнового права на об`єкт незавершеного будівництва, що розміщені на ній та містить 16 частин щодо набуття права власності з різних підстав. Однак, позивачем у позовній вимозі не конкретизовано відповідно до якої саме частини статті 120 Земельного кодексу України, позивач має право на перехід права на земельну ділянку та визнання за нею право на отримання у власність земельної ділянки із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га.
Позивач в позовній заяві зазначає, що Ямпільська міська рада наполегливо та безпідставно бажає, щоб ОСОБА_2 купила спірну земельну ділянку, а не скористалась, як вважає позивач, своїм законним правом на отримання її у власність, згідно діючого законодавства у спосіб визначений ст.120 ЗК України. Таке твердження позивача вважають безпідставним та надуманим, враховуючи наступне.
Відповідно до ч.1 ст.120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду, об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці (крім земель державної, комунальної власності), право власності на таку земельну ділянку одночасно переходить від відчужувача (попереднього власника) такого об?єкта до набувача такого об`єкта без зміни і цільового призначення. При вчиненні правочину, що передбачає перехід права власності на зазначений об`єкт, мають дотримуватися вимоги частини шістнадцятої цієї статті. Отже, чітко зазначено, що дана норма може застосовуватись у разі, якщо об`єкт нерухомого майна розміщений на земельній ділянці, крім земель державної, комунальної власності.
Якби ОСОБА_1 набула право, в порядку визначеному ч.1 ст.120 Земельного кодексу України, на отримання у власність земельної ділянки кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га, при придбанні у приватну власність стоматологічної поліклініки, то істотною умовою договору купівлі продажу мала бути умова щодо одночасного переходу права власності на таку земельну ділянку. Однак в Договорі купівлі продажу від 26 грудня 2022 року така істотна умова відсутня, а пунктом 1.4 Договору визначено, що земельна ділянка площею 0,0509 га, на якій розташований об`єкт приватизації, перебуває у комунальній власності Ямпільської міської територіальної громади, не є предметом купівлі-продажу за цим Договором, тому питання землекористування Покупець вирішує самостійно в установленому чинних законодавством порядку, після переходу до Покупця права власності на об`єкт приватизації.
Таким чином, саме п.1.4 Договору встановлював дії сторін щодо подальшого вирішення питання щодо набуття у власність або користування земельної ділянки під об`єктом нерухомості.
Позивач, посилаючись на статтю 377 ЦК України, стверджує, що особа, яка набула права власності на будівлю чи споруду, стає власником земельної ділянки на тих самих умовах, на яких вона належала попередньому власнику.
Вважають, такі доводи позивача необґрунтованими та безпідставним, а норми ст.377 ЦК України не підлягають застосуванню до спірних правовідносин оскільки Ямпільська міська рада є розпорядником земель комунальної власності, і як орган місцевого самоврядування наділена правом розпоряджатися земельною ділянкою. Право постійного користування за нею не було визначено, оскільки право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч.1 ст.92 ЗК України). Право постійного користування земельною ділянкою залишає у комунальній чи державній власності земельну ділянку і лише визначає набувача земельної ділянки на праві постійного користувача.
Враховуючи положення ч.11 ст.120 Земельного кодексу України, позивач зобов`язана звернутися до розпорядника землі з клопотанням про передачу їй у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений об`єкт, що належить їй на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118,123 або 128 цього Кодексу.
Спірна земельна ділянка не підлягає продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах), а тому позивач має переважне право на викуп земельної ділянки або права на них чи оренди без проведення земельних торгів.
При прийнятті оскаржуваного рішення Ямпільська міська рада діяла на підставі та в межах повноважень, у спосіб, що передбачені нормами Земельного кодексу України, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", «Про землеустрій», оскаржуване рішення містить обґрунтовані мотиви, з яких відповідач дійшов висновку про наявність підстав для відмови позивачу в передачі у власність земельної ділянки комунальної власності, а тому позовні вимоги позивача вважають необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Позивачем ОСОБА_1 в порядку ст.179 ЦПК України надано відповідь на відзив вх.№6387 наступного змісту: у відзиві відповідач просить суд відмовити у позові в частині щодо припинення права постійного користування спірною земельною ділянкою Комунального некомерційного підприємства Ямпільська територіальна лікарня Ямпільської міської ради земельною ділянкою із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , з тих підстав, що рішенням Ямпільської міської ради №1942 від 22.07.2015 припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 0,0509 га за комунальним некомерційним підприємством «Ямпільська територіальна лікарня Ямпільської міської ради». В цій частині звертає увагу суду на те, що в оскаржуваному рішенні Ямпільської міської ради №1722 прийнятого на 36 сесії 8 скликання 30 червня 2023 року, однією із підстав відмовити їй в передачі у власність спірної земельної ділянки послужило те, що згідно з даними, Державного земельного кадастру земельна ділянка перебуває у користуванні Ямпільської центральної районної лікарні на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №019745 від 05.10.2011 року, про що зазначено в самому оскаржуваному рішенні. Тобто на час прийняття відповідачем оскаржуваного рішення №1722 від 30 червня 2023 року міська рада не знала про існування рішення Ямпільської міської ради №1942 від 22.07.2015, яким припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 0,0509 га за комунальним некомерційним підприємством «Ямпільська територіальна лікарня Ямпільської міської ради», а на час подачі відзиву до суду, відповідачеві про це стало відомо. Вказане свідчить, що відповідач свідомо вводить її в оману, обґрунтовуючи свої незаконні оскаржувані рішення із посиланням на неправдиві відомості, і це ще є однією підставою для задоволення її позову.
Далі, відповідач у відзиві посилається на те, що у позовній заяві не конкретизовано відповідно до якої саме частини статті 120 3К України вона має право на перехід права на спірну земельну ділянку. В цій частині вона також із відповідачем не погоджується, оскільки у позовній заяві вона чітко вказала, що відповідно до ч.11 ст.120 Земельного кодексу України якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на які розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, y порядку передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу.
Відповідач у відзиві посилається на ч.1 ст.120 ЗК України, проте вона вважає, що застосування цієї норми права до правовідносин, які виникли між нею та відповідачем є помилковим. Оскільки відповідно до фактичних обставин справи та правовідносин, які виникли між нею та відповідачем, застосуванню підлягає ч.11 ст.120 ЗК України, яка є відмінною від ч.1 ст.120 ЗК України. Отже вважає, що набуття за нею права власності на спірну земельну ділянку має відбуватись із застосуванням спеціальної норми права - ч.11 ст.120 ЗК України, на що вона також посилалась у клопотанні до Ямпільської міської ради про передачу їй у власність спірної земельної ділянки від 05.01.2023, та статті 377 ЦК України.
Звертає увагу суду, і відповідачу це відомо, що у визначені ч.11 ст.120 ЗК України строки та у встановленому законом порядку (письмово) вона звернулась до відповідача з клопотанням про передачу їй у власність земельної ділянки від 05.01.2023. Тобто вона виконала вимоги закону. Проте, відповідач незаконно відмовив у задоволенні її клопотання прийнявши оскаржуване рішення без належного, законного вмотивованого обґрунтування. Вважає, що відповідач діє в порушення вимог ст.19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межами повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Представник відповідача Ямпільської міської радиМогилів-Подільського району Вінницької області в порядку визначеному ст.180 ЦПК України надав заперечення щодо відповіді на відзив позивача вх.№6548 з якого встановлено: Позивач у відповіді на відзив зазначає, що набуття за нею права власності на спірну земельну ділянку має відбуватись із застосуванням спеціальної норми права - ч.11 ст.120 ЗК України на основі поданої заяви до міської ради від 05.01.2023 та ст.377 ЦК України. Ямпільська міська рада не погоджується з позивачем, та зазначає наступне. Майно, яке набула у власність ОСОБА_2 є нежитловим об`єктом, а саме: об`єкт малої приватизації - стоматологічна поліклініка. Земельна ділянка, на якій розташовано придбане Позивачем нерухоме майно, має цільове призначення: 03.03. для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги, що не підпадає під норми безоплатної приватизації в силу положень ст.ст. 118, 121 Земельного кодексу України.
Частина 11 ст.120 ЗК України передбачає варіанти набуття у власність або користування у зв`язку з придбанням будівлі (будівель) земельної ділянки, зокрема на підставі ст.118,123 або 128 Земельного кодексу України.
Позивач звернувся до Ямпільської міської ради із заявою про передачу у власність земельної ділянки, посилаючись на статтю 118 Земельного кодексу України, якою передбачено порядок безоплатної приватизації. Однак, вказана земельна ділянка з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги, не підпадає під норми безоплатної приватизації, що виключає можливість застосування даної норми. Отже, вважають, що Позивач на власний розсуд вибирає для себе наступний із можливих варіантів набуття права користування земельною ділянкою, передбачені ст.ст.123,128 ЗК України і відповідно має право звернутися до розпорядника землі у порядку встановленому законодавством. Вважають, що позивач не довела на підставі належних та допустимих доказів свої позовні вимоги, а тому просять суд відмовити ОСОБА_1 в задоволенні позовних вимог до Ямпільської міської ради про зобов`язання вчинити дії в повному обсязі.
Позивач ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги підтримала в повному обсязі з підстав зазначених у позовній заяві та відповіді на відзив.
Представники відповідачаЯмпільської міськоїрадиМогилів-Подільськогорайону Вінницькоїобласті Швець Л.М., ОСОБА_3 всудовому засіданніпозовні вимогине визнализа обставинзазначених у відзиві та запереченнях. Заперечували щодо задоволення позову у повному обсязі.
Заслухавши пояснення сторін, вивчивши доводи позову, дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні факти та відповідні ним правовідносини.
З досліджених судом письмових доказів встановлено: 26 грудня 2022 року між ОСОБА_1 та Ямпільською міською радою Могилів-Подільського району Вінницької області було укладено договір купівлі-продажу. Предметом договору виступив об`єкт малої приватизації стоматологічна поліклініка, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 . Відповідно до п.1.4 Договору земельна ділянка площею 0,0509 га на якій розташований об`єкт приватизації, перебуває у комунальній власності Ямпільської міської територіальної громади Могилів-Подільського району Вінницької області, кадастровий номер земельної ділянки 0525610100:01:003:0103 не є предметом купівлі-продажу за цим Договором, тому питання землекористування покупець вирішує самостійно (а.с.6-8).
З копії Витяга з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №318813522 від 26.12.2022 року встановлено, що ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу є власником стоматологічної поліклініки, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 , площею 385,2 кв.м. (а.с.9).
З копії технічного паспорта на стоматологічну поліклініку, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 вбачається, що стоматологічна поліклініка, зазначена в плані літерою А, загальною площею 385,2 кв.м (а.с.10-15).
З копіїВитяга зДержавного земельногокадастру проземельну ділянку№НВ-0501111042022від 15грудня 2022року встановлено,що земельнаділянка зкадастровим номером0525610100:01:003:0103,площею 0,0509га по АДРЕСА_1 належить докатегорії земельжитлової тагромадської забудови.Цільове призначення:03.03для будівництвата обслуговуваннябудівель закладівохорони здоров`ята соціальноїдопомоги.Дана земельнаділянка належить до комунальної форми власності і власником є Ямпільська міська рада. Право постійного користування земельною ділянкою станом на 15 грудня 2022 року зареєстровано за КНП «Ямпільська територіальна лікарня» Ямпільської міської ради (а.с.16-17).
Із копії клопотання ОСОБА_1 про передачу у власність земельної ділянки, на якій розміщено нерухоме майно, належне їй на праві приватної власності від 05.01.2023 встановлено, що ОСОБА_1 звернулася до Ямпільської міської ради з клопотанням про передачу їй у власність земельної ділянки, площею 0,0509 га., розташованої по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 0525610100:01:003:0103 на якій розміщена придбана нею у приватну власність стоматологічна поліклініка, зазначена в плані літерою А, загальною площею 385,2 кв.м. по АДРЕСА_1 (а.с.18).
З копії рішення Ямпільського районного суду Вінницької області від 22 травня 2023 року встановлено, що ОСОБА_1 зверталась з позовом до Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області про зобов`язання вчинити дії. Позовні вимоги задоволено частково. Зобов`язано Ямпільську міську раду Могилів-Подільського району Вінницької області на черговій сесії міської ради розглянути клопотання ОСОБА_1 від 05 січня 2023 року про передачу у власність земельної ділянки площею 0,0509 га., кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, що розташована по АДРЕСА_1 , та за наслідками розгляду прийняти рішення. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено (а.с.19-23).
З копії рішення Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області 36 сесії 8 скликання №1722 від 30 червня 2023 року встановлено, що за результатами розгляду клопотання ОСОБА_1 про передачу у власність земельної ділянки, на якій розміщено майно, що належить їй на праві приватної власності від 05 січня 2023 року встановлено, що міська рада вирішила відмовити ОСОБА_1 в передачі у власність земельної ділянки площею 0,0509 га., кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, що розташована по АДРЕСА_1 , за наступних підстав: цільове призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги та не підпадають під норми безоплатної приватизації в силу положень ст.ст.118,121 ЗК України; згідно даними Державного земельного кадастру земельна ділянка перебуває у користуванні Ямпільської центральної районної лікарні на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ№019745 від 05.10.2011 року; подано неповний пакет документів відповідно до ч.6,7 ст. 118 ЗК України (а.с.24-25).
З копії державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ№019745 від 05.10.2011 року встановлено, що Ямпільській центральній районній лікарні належить право постійного користування земельної ділянки площею 0,0509 га., кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, що розташована по АДРЕСА_1 , з цільовим призначенням земельної ділянки охорона здоров`я та соціальної допомоги (а.с.26).
З Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №345870815 встановлено, що земельна ділянка площею 0,0509 га., кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, що розташована по АДРЕСА_1 належить на праві власності Ямпільській міській раді (а.с.27).
З копії витяга з Державного реєстру речових прав №344963363 від 01 вересня 2023 року встановлено, що право постійного користування земельною ділянкою площею 0,0509 га., кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, що розташована по АДРЕСА_1 за КНП «Ямпільською територіальною лікарнею» Ямпільської міської ради було припинено 01 вересня 2023 року на підставі рішення органу місцевого самоврядування щодо об`єкта речового права №1942 від 22 липня 2015 року (а.с.45).
Вказані докази відповідають вимогам ст.ст.76-80 ЦПК України, тобто є належними, допустимими, достовірними та достатніми.
Дослідивши матеріали справи в межах заявлених позовних вимог та на підставі наданих сторонами доказів, суд прийшов до наступного.
Відповідно до ч.ч.1-4 ст.12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.
Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом.
Положеннями ч.1 ст.13 ЦПК України визначено, що суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Частиною другою цієї статті визначено перелік основних способів захисту цивільних прав і інтересів, серед яких припинення правовідношення та визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Згідно із частиною першою статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Таким чином, визнання незаконними рішень суб`єкта владних повноважень може бути способом захисту цивільного права або інтересу.
Відповідно до частини третьої статті 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Згідно ч.10 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.5 ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Відповідно до ч.8 ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування» право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Що стосується вимоги позивача про визнання незаконним та скасування рішення Ямпільської міської ради №1722 прийнятого на 36 сесії 8 скликання 30 червня 2023 року, суд зазначає наступне:
26 грудня 2022 року на підставі нотаріально-посвідченого договору купівлі продажу між ОСОБА_1 та Ямпільською міською радою Могилів-Подільського району Вінницької області, позивач набула у власність стоматологічну поліклініку, площею 385,2 кв.м., яка розташована по АДРЕСА_1 . Стоматологічна поліклініка розташована на земельній ділянці, площею 0,0509 га, кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги. Відповідно до п.1.4 Договору купівлі продажу встановлено, що земельна ділянка, площею 0,0509 га, на якій розташований об`єкт приватизації, перебуває у комунальній власності Ямпільської міської територіальної громади Могилів-Подільського району Вінницької області, кадастровий номер земельної ділянки: 0525610100:01:003:0103, не є предметом купівлі-продажу за цим Договором, тому питання землекористування Покупець вирішує самостійно в установленому чинним законодавством порядку, після переходу до Покупця права власності на об`єкт приватизації.
Відповідно до ч.1 ст.81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г)прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на стоматологічну поліклініку, 05 січня 2023 року позивач керуючись ст.118, ч.11 ст.120 ЗК України зверталась з клопотанням до Ямпільської міської ради Вінницької області щодо передання їй у власність земельної ділянки площею 0,0509 га, кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, на якій розташована стоматологічна поліклініка.
30 червня 2023 року за результатами розгляду клопотання ОСОБА_1 Ямпільська міська рада Могилів-Подільського району Вінницької області на 36 сесії 8 скликання прийняла рішення №1722 «Про відмову в передачі у власність земельної ділянки комунальної власності, на якій розміщено нерухоме майно, що належить заявниці ОСОБА_1 на праві приватної власності». Підставою прийняття рішення №1722 про відмову ОСОБА_1 в передачі у власність земельної ділянки комунальної власності кадастровий номер 0525610100:01: 003:0103, що розташована по АДРЕСА_1 слугувало наступне: цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги (03.03-КВЦПЗД) не підпадає під норми безоплатної приватизації в силу положень ст.ст. 118, 121 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч.11 ст.120 ЗК України якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу.
Тобто частина 11 ст.120 ЗК України передбачає для власника об`єкт нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці державної або комунальної власності, три порядки (варіанти) набуття у власність або користування земельної ділянки державної або комунальної власності: ст.118 ЗК України (порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами), ст.123 ЗК України (порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування), ст.128 ЗК України (порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам).
Позивач при зверненні до Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області з клопотанням щодо передання їй у власність земельної ділянки на якій розташована стоматологічна поліклініка обрала порядок безоплатноїприватизації земельноїділянки,який визначений ст.118 ЗК України.
Згідно ч.1 ст.118 ЗК України громадянин, заінтересований у приватизації земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації, що перебуває у його користуванні, у тому числі земельної ділянки, на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у його власності, подає клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122цього Кодексу.
Відповідно до вимог ч.1 ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм у власність земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: а) для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району; б) для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара; в) для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара; г) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара; ґ) для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара; д) для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.
Статтею 121 Земельного кодексу України визначено вичерпний перелік категорій земельних ділянок державної абокомунальної власності та їх розміри, які громадяни Українимають правонабути шляхомбезоплатної передачіїм увласність. Статтею121ЗК Українине передбаченоможливості одержаннягромадянином впорядку безоплатноїпередачі земельноїділянкикомунальноївласності з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги.
Наступною підставою прийняття рішення №1722 про відмову ОСОБА_1 в передачі у власність земельної ділянки комунальної власності було те, що згідно з даними Державного земельного кадастру земельна ділянка перебуває у користуванні Ямпільської центральної районної лікарні на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №019745 від 05.10.2011 року.
З досліджених матеріалів справи, суд встановив, що на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №019745 від 05.10.2011 року Ямпільська центральна районна лікарня була постійним користувачем земельної ділянки площею 0,0509 га, кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, по АДРЕСА_1 .
Згідно витяга з Державного реєстру речових прав вбачалось, що державна реєстрація припинення права постійного користування КНП «Ямпільської територіальної лікарні» Ямпільської міської ради відбулась 01 вересня 2023 року на підставі рішення органу місцевого самоврядування щодо об`єкта речового права №1942 від 22 липня 2015 року.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Отже, офіційне визнання і підтвердження державою факту припинення речового права (права постійного користування КНП «Ямпільської територіальної лікарні» Ямпільської міської ради земельною ділянкою) відбулося з часу державної реєстрації 01 вересня 2023 року. Таким чином, на момент винесення відповідачем оскаржуваного рішення, право постійного користування земельною ділянкою площею 0,0509 га за КНП «Ямпільської територіальної лікарні» Ямпільської міської ради, згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не було припинено.
Щодо останньої підстави для прийняття рішення №1722 про відмову ОСОБА_1 в передачі у власність земельної ділянки комунальної власності було те, що подано неповний пакет документів, а саме: відсутні графічні матеріали на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки; письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки); документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди) відповідно до ч.ч.6,7 ст.118 Земельного кодексу України.
З клопотанняпро передачуу власність ОСОБА_1 земельної ділянки,на якійрозміщено нерухомемайно,що належитьїї направі приватноївласності вбачається,що позивачзверталась доЯмпільської міськоїради Могилів-Подільськогорайону Вінницькоїобласті відповіднодо ч.11ст.120ЗК Українита посилаласьна ст.118ЗК України(якою визначено Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами).
Відповідно до ч.11 ст.120 ЗК України порядок набуття у власність земельної ділянки комунальної власності, на якій розташований об`єкт нерухомого майна, що належить громадянину на праві власності, визначений ст.ст.118,123або128ЗК України. Тобто даною нормою не виключаються обов`язки надання необхідних документів для власника об`єкта нерухомого майна, яке розташоване на земельній ділянці комунальної власності, які зазначені ст.118 ЗК України. У зв`язку із чим, позивач при звернення до відповідача зобов`язана була надати перелік документів визначений ст.118 ЗК України
Відповідно до ч.11 ст.120 ЗК України з клопотанням пропередачу увласність абокористування земельноїділянки,на якійрозміщений об`єктнерухомого майна(жилийбудинок (крімбагатоквартирного),іншої будівліабо споруди),об`єкт незавершеногобудівництва,має правозвернутися дооргану місцевогосамоврядування -набувач,якому належитьтакий об`єктна праві власності. Отже, особа яка звертається з відповідним клопотанням до органу місцевого самоврядування в порядку ч.11 ст.120 ЗК України повинна надати документи, які підтверджують її статус власника об`єкта нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншої будівлі або споруди), об`єкт незавершеного будівництва. Тому посиланняпозивача нате,щоч.ч.6,7 ст.118 Земельного кодексу України не вимагають подання документів, які засвідчують її право власності на нерухоме майно, суд вважає необґрунтованими.
Доводи позивача про те, що усі документи, які підтверджують її право власності на стоматологічну поліклініку та документи на земельну ділянку на якій розміщена стоматологічна поліклініка знаходяться у Ямпільській міській раді Могилів-Подільського району Вінницької області, оскільки остання будучи стороною договору купівлі-продажу має в наявності один із примірників даного договору, який посвідчує право власності ОСОБА_1 на нерухоме майно, суд вважає безпідставними. Оскільки наявність в органу місцевого самоврядування правовстановлюючих документів, які підтверджують факт купівлі ОСОБА_1 стоматологічної поліклініки не позбавляють обов`язку набувача об`єкта малої приватизації (стоматологічної поліклініки) надати документи, які необхідні для передачі їй у власність або користування земельної ділянки в порядку визначеному ч.11 ст.120 ЗК України.
З урахуванням вищевикладеного, суд вважає, що Ямпільська міська рада Могилів-Подільського району Вінницької області при прийнятті рішення №1722 від 30 червня 2023 року діяла в межах повноважень, на підставі та у спосіб передбачені нормами Земельного кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування».
Вимога позивача щодо зобов`язання Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області на черговій сесії міської ради повторно розглянути її клопотання від 05 січня 2023 року про передачу у власність земельної ділянки площею 0,0509 га із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103 та за наслідками розгляду прийняти рішення задоволенню не підлягає, оскільки дана вимога є похідною від вимоги щодо визнання незаконним та скасування рішення Ямпільської міської ради №1722 прийнятого на 36 сесії 8 скликання 30 червня 2023 року. Приймаючи до уваги те, що рішення Ямпільської міської ради №1722 прийняте на 36 сесії 8 скликання 30 червня 2023 року не скасовано, а тому підстав для задоволення даної позовної вимоги немає.
Щодо позовної вимоги про визнання припиненим права постійного користування КНП Ямпільської територіальної лікарні Ямпільської міської ради земельною ділянкою із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га за адресою АДРЕСА_1 .
В ході розгляду справи судом було встановлено, що право постійного користування земельною ділянкою площею 0,0509 га., кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, що розташована по АДРЕСА_1 за КНП «Ямпільська територіальна лікарня» Ямпільської міської ради було припинено 01 вересня 2023 року на підставі рішення органу місцевого самоврядування щодо об`єкта речового права №1942 від 22 липня 2015 року, а отже на час розгляду справи предмет спору відпав.
Щодо позовної вимоги позивача про визнання за ОСОБА_1 права, в порядку визначеному статтею 120 ЗК України, на отримання у власність земельної ділянки із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103,площею 0,0509га.,суд зазначаєнаступне:ст.120Земельного кодексуУкраїни передбачаєперехід праваназемельну ділянку у разі набуття права власності, господарського відання, оперативного управління на об`єкт нерухомого майна (крім багатоквартирного будинку), об`єкт незавершеного будівництва, спеціального майнового права на об`єкт незавершеного будівництва, що розміщені на ній та містить 16 частин щодо набуття права власності з різних підстав.
Позивачем при зверненні до суду з позовом у позовній вимозі №3 неконкретизовано відповідно до якої саме частини статті 120 Земельного кодексу України, позивач має право на перехід права на земельну ділянку та визнання за нею право на отримання у власність земельної ділянки із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га. Разом з цим, в ході розгляду справи позивачем у поданій відповіді на відзив (а.с.50) конкретизовала дану позовну вимогу та зазначила частину 11 ст.120 ЗК України та ст.377 ЦК України, як норми набуття за нею права власності на спірну земельну ділянку, на якій розташований належний їй на праві власності об`єкт нерухомого майна.
Норма ст.377 ЦК України не підлягає застосуванню до даних правовідносин з огляду на наступне:
Відповідно до ч.1 ст. 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на об`єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, право власності на який зареєстровано у визначеному законом порядку, або частку у праві спільної власності на такий об`єкт, одночасно переходить право власності (частка у праві спільної власності) або право користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об`єкт, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта, у порядку та на умовах, визначених Земельним кодексом України. Істотною умовою договору, який передбачає перехід права власності на об`єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, який розміщений на земельній ділянці і перебуває у власності відчужувача, є умова щодо одночасного переходу права власності на таку земельну ділянку (частку у праві спільної власності на неї) від відчужувача (попереднього власника) відповідного об`єкта до набувача такого об`єкта.
Позивач, посилаючись на статтю 377 ЦК України, стверджує, що особа, яка набула права власності на будівлю чи споруду, стає власником земельної ділянки на тих самих умовах, на яких вона належала попередньому власнику.
Стаття 377 ЦК України підлягає застосування разом із ч.1,ч.16 ст.120 ЗК України та стосується об`єкта нерухомого майна розміщеного на земельній ділянці, крім земель державної, комунальної форми власності. Як вбачається з Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 15.12.2022 року, земельна ділянка площею 0,0509гa., кадастровий номер 0525610100:01:003:0103, що розташована по АДРЕСА_1 відноситься до земель комунальної власності.
Крім цього, у разі, якби ОСОБА_1 набула право, в порядку визначеному ч.1,16 ст.120 Земельного кодексу України, на отримання у власність земельної ділянки із кадастровим номером 0525610100:01:003.0103, площею 0,0509 га, при придбанні у приватну власність стоматологічної поліклініки, то істотною умовою договору купівлі продажу мала б бути умова щодо одночасного переходу права власності на таку земельну ділянку. Однак в Договорі купівлі продажу від 26 грудня 2022 року така істотна умова відсутня, а пунктом 1.4 Договору зазначено, що земельна ділянка площе 0,0509 га, на якій розташований об`єкт приватизації, перебуває у комунальній власності Ямпільської міської територіальної громади, не є предметом купівлі-продажу за цим договором, тому питання землекористування Покупець вирішує самостійно в установленому чинним законодавством порядку, після переходу до Покупця права власності на об`єкт приватизації. Таким чином, саме п.1.4 Договору встановлював дії сторін щодо подальшого вирішення питання щодо набуття у власність або користування земельної ділянки під об`єктом нерухомості.
Щодо визнання за позивачем права, в порядку визначеному ч.11 ст.120 ЗК України, на отримання у власність земельної ділянки із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га., суд зазначає:
Відповідно до ч.11 ст.120 ЗК України якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу.
Таким чином, частина 11 ст.120 ЗК України передбачає три порядки набуття у власність або користування земельної ділянки комунальної власності у зв`язку із набуттям права власності на об`єкт нерухомого майна (інша будівля або споруда), яка розміщена на вищевказаній земельній ділянці:
1) ст.118 ЗК України (порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами);
2) ст.123 ЗК України (порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування);
3) ст.128 ЗК України (порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам).
Позивач посилаючись на ч.11 ст.120 ЗК України не конкретизує та не зазначає варіант визнання за нею права, в порядку визначеному ч.11 ст.120 ЗК України, на отримання у власність земельної ділянки із кадастровим номером 0525610100:01: 003:0103, площею 0,0509 га.
Відповідач в свою чергу, не заперечує щодо набуття позивачем у власність або користування земельної ділянки комунальної власності із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103, площею 0,0509 га в порядку визначеному ст.123 або ст.128 ЗК України.
Відповідно до ч.1,2 ст.134 ЗК України спірна земельна ділянка не підлягає продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) , а тому позивач має переважне право на викуп земельної ділянки або права на неї, чи оренди без проведення земельних торгів.
Здійснюючи передбачене статтею 55 Конституції України, право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту. Вирішуючи спір, суд зобов`язаний надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Відповідно до ч.1 ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ч.4 ст. 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
В постановах Верховного Суду від 08.08.2019 р. у справі №450/1686/17 та від 15.07.2019 р. у справі №235/499/17 зазначено, що аналіз наведених норм процесуального та матеріального права дає підставу вважати, що кожна сторона сама визначає стратегію свого захисту, зміст своїх вимог і заперечень, тягар доказування лежить на сторонах спору, а суд розглядає справу виключно у межах заявлених ними вимог та наданих доказів. Суд не може вийти за межі позовних вимог та в порушення принципу диспозитивності самостійно обирати правову підставу та предмет позову.
Відповідно до правової позиції, яка викладена у постанові Верховного Суду від 04.08.2021 у справі №910/3372/19, предмет і підстави позову визначаються самостійно позивачем і суд не може виходити за межі відповідних вимог.
На суд покладено обов`язок вирішити наявний між сторонами спір з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів відповідних осіб. У той же час, предмет та підстави позову визначаються та можуть в установленому порядку змінюватися тільки позивачем, тоді як суд позбавлений права на відповідну процесуальну ініціативу.
Оскільки позовна вимога позивачки про визнання за нею права, в порядку визначеному ст.120 ЗК України, на отримання у власність земельної ділянки із кадастровим номером 0525610100:01:003:0103,площею 0,0509ганеконкретизована, а порушення прав позивача зі сторони відповідача не встановлено, тому дана вимога задоволенню не підлягає.
Оцінивши надані позивачем докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів відповідно до вимог статті 89 ЦПК України, Суд згідно з положеннями статей 77, 78, 79, 80 цього ж Кодексу вважає ці докази належними, допустимими та достовірними, однак недостатніми. Ці докази містять інформацію щодо предмета доказування, одержані у встановленому законом порядку, на їх підставі можна встановити дійсні обставини справи, проте у своїй сукупності вони не підтверджують обставини порушення прав позивача з боку відповідача.
З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення даного позову.
Відповідно до ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Відтак, враховуючи, що у задоволенні позову відмовлено повністю, витрати позивача щодо сплати судового збору належить віднести на рахунок позивача.
Керуючись ст.ст. 4, 12, 13, 19,76-81, 141, 259, 263, 264, 265, 268 ЦПК України, ст.ст.81,118,120, 128, 134 Земельного кодексу України, суд,
У Х В А Л И В :
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 доЯмпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області, третя особа: Комунальне некомерційне підприємство Ямпільська територіальна лікарня Ямпільської міської ради, про зобов`язання вчинити дії, - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Вінницького апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 20 листопада 2023 року.
Головуючий М.М.Дзерин
Суд | Ямпільський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2023 |
Оприлюднено | 16.11.2023 |
Номер документу | 114919412 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Ямпільський районний суд Вінницької області
Дзерин М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні