Рішення
від 26.10.2023 по справі 908/1050/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 15/77/22

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.10.2023 Справа № 908/1050/22

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова Ігоря Сергійовича, за участі секретаря судового засідання Кабак І.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні господарську справу

за позовом Концерну Міські теплові мережі, юридична адреса: 69091, м. Запоріжжя, бул. Гвардійський, 137; фактична адреса: 69076, м. Запоріжжя, вул. Василя Сергієнка, 7

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Ортус ЛТД, 69006, м. Запоріжжя, вул. Мала, 3

про стягнення коштів

за участю представників сторін та учасників процесу:

від позивача: не з`явився, у попередніх судових засіданнях Нікітін А.В., представник, довіреність № 622/20-23 від 08.05.2023;

від відповідача: Іванченко А.Ю., адвокат, ордер ЗП 022889 від 01.08.2022;

суть спору

13.07.2022 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява позовом Концерну Міські теплові мережі, м. Запоріжжя до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Ортус ЛТД, м. Запоріжжя про стягнення заборгованості в розмірі 138 660,10 грн.

Крім того, позивачем заявлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.07.2022, справу № 908/1050/22 передано на розгляд судді Горохову І.С.

Ухвалою суду від 19.07.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі № 908/1050/22 в порядку спрощеного позовного провадження. Присвоїти справі номер провадження 15/77/22. Постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

12.08.2022 до суду надійшла заява відповідача про заперечення проти розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, просить суд перейти до розгляду справи № 908/1050/22 в порядку загального позовного провадження.

18.08.2022 на адресу суду надійшов відзив.

Ухвалою суду від 19.08.2022 ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначити на 06.09.2022.

22.08.2022 від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 06.09.2022 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів. Відкладено підготовче засідання на 04.10.2022.

14.09.2022 від представника ТОВ Ортус ЛТД до суду надійшло клопотання про зупинення провадження у справі № 908/1050/22.

28.09.2022 від представника ТОВ Ортус ЛТД до суду надійшло клопотання про витребування доказів.

Ухвалою суду від 04.10.2022 зупинено провадження у справі № 908/1050/22 до розгляду по суті та набрання законної сили рішенням Господарського суду Запорізької області у справі № 908/1616/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Ортус ЛТД до відповідача Концерну Міські теплові мережі про зобов`язання вчинити певні дії.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 05.06.2023 рішення Господарського суду Запорізької області від 16.02.2023 у справі № 908/1616/22 залишено без змін та набрало законної сили 05.06.2023.

Ухвалою 25.07.2023 поновлено провадження у справі №908/1050/23 з 09.08.2023. Підготовче засідання призначено на 09.08.2023.

Ухвалою суду 09.08.2023 відкладено підготовче засідання на 23.08.2023.

23.08.2023 від представника відповідача до суду надійшло клопотання про витребування у позивача інформацію та підтверджуючі документи, та клопотання про відкладення судового засідання.

Ухвалою суду 23.08.2023 витребувано у Концерну Міські теплові мережі документи. Підготовче засідання відкладено до 12.09.2023.

11.09.2023 від представника позивача надійшли пояснення та клопотання про виконання ухвали від 23.08.2023.

12.09.2023 від представника позивача надійшла заява про відкладення розгляду справи. Судове засідання 12.09.2023 проводилось в режимі відео конференції Підсистемі Електронний суд Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС). Ухвалою суду від 12.09.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу № 908/1050/22 до судового розгляду по суті на 12.10.2023. Витребувано у Товариства з обмеженою відповідальністю «Місто для людей Запоріжжя» документи.

21.09.2023 від представника відповідача до суду надійшло пояснення щодо наданих доказів позивачем на виконання ухвали від 23.08.2023 про витребування доказів.

12.10.2023 від представника позивача надійшли пояснення (заперечення), щодо доповнень до відзиву відповідачем.

17.10.2023 на адресу суду надійшла відповідь Товариства з обмеженою відповідальністю «Місто для людей Запоріжжя», якою повідомляє, що схема (креслень) системи опалення будинку в цілому за адресою м. Запоріжжя, вул. Василя Сергієнко, буд. 13, що прокладена у підвалах та горищах цього будинку - відсутня. Додатково повідомляємо, що в технічній документації, яка була передана колишнім балансоутримувачем КП «Наше місто» ЗМР відсутня запитувана проектна документація. Крім того, повідомляє, що опалювані прилади (батареї) у під`їздах цього будинку відсутні, не передбачені проектом будинку.

24.10.2023 від представника відповідача надійшла заява про відшкодування судових витрат на професійну правичу допомогу та заперечення на пояснення позивача від 19.09.2023.

В обґрунтування підстави для звернення з позовом до суду позивач зазначив неналежне виконання відповідачем зобов`язань щодо своєчасної сплати вартості отриманої теплової енергії за період з листопада 2021 по квітень 2022, яка відпускалась в нежитлове приміщення ХVІІ (літери А-9, А-1) за адресою: м. Запоріжжя, вул. Василя Сергієнка, буд. 13, внаслідок чого виникла заборгованість у розмірі 138 660,10 грн. Обґрунтовуючи позов посилався на ст. ст. 11, 15, 16, 509, 525, 526, 530, 610, 612, 625, 628, 629, 655, 692 Цивільного кодексу України, ст. ст. 2, 3, 193, 232, 275-277 Господарського кодексу України, ст. ст. 13,14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», ст. ст. 1,7 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», Правилами надання послуги з постачання теплової енергії, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 830, Положенням про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 № 315 про затвердження «Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг».

Представник позивача в судовому засіданні не зявився.

Відповідач проти позову заперечив з підстав зазначених у відзиві на позов б/н від 15.08.2022, поясненнях (доповнення до відзиву) б/н від 08.09.2023, поясненнях б/н від 21.09.2023, запереченнях б/н від 20.10.2023. В обґрунтування заперечень зазначив, що відповідач не приєднувався до вказаного договору. Публічний договір, на підставі якого, на думку позивача, базується виникнення заборгованості є публічним договором приєднання. Відповідач звертає увагу, що відповідачем не здійснювались будь-які дії, з яких можна зробити висновок про бажання останнього щодо приєднання до умов публічного договору (заявка-приєднання не підписувалась, оплата рахунків не проводилась, послуги не отримувались). Позивачем не надані належні та допустимі докази щодо волевиявлення відповідача про приєднання. На підставі вищенаведеного, відповідач вважає, що публічний договір є неукладеним, тому що між сторонами не досягнуто згоди щодо його істотних умов, а також відповідач не звертався до позивача з проханням щодо приєднання до цього договору. І як наслідок, у позивача відсутнє право на стягнення будь-яких коштів за таким публічпим договором. Також, зазначає, що між позивачем та відповідачем є чинний договір № 403930 від 01.09.2007, на підставі якого позивач повинен здійснювати нарахування.

Судове засідання 26.10.2023 відбувалось в режимі відео конференції за допомогою Підсистеми Електронний суд Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІСТ).

У судому засіданні 26.10.2023 судом, в порядку ст. 240 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини рішення, судом оголошено, що повний текст рішення буде складено протягом 10 днів.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін по справі, суд установив.

Концерн Міські теплові мережі (позивач у справі) є юридичною особою, метою діяльності якої відповідно до п. 2.1 Статуту є здійснення виробничо-технічної діяльності, спрямованої на надійне та безперебійне забезпечення споживачів тепловою енергією, одержання прибутку для здійснення діяльності Концерну та задоволення на його основі соціально-економічних інтересів трудового колективу Концерну.

Предметом діяльності Концерну Міські теплові мережі є виробництво теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії для потреб населення для обігріву житла і побутових потреб, комунально-побутових потреб підприємств, бюджетних установ та організацій, інших категорій споживачів, її збут тощо. (п. 2.2 Статуту)

Товариство з обмеженою відповідальністю Ортус ЛТД на праві приватної власності належить нежиле приміщенням в нежитлове приміщення ХVІІ (літери А-9, А-1) за адресою: м. Запоріжжя, вул. Василя Сергієнка, буд. 13, згідно договору купівлі-продажу від 22.06.2007.

Згідно з ч. 7 ст. 14 Закону України від 09.11.2017 № 2189-VIII Про житлово-комунальні послуги до дати обрання співвласниками багатоквартирного будинку однієї з моделей організації договірних відносин, визначених частиною першою цієї статті, та/або досягнення згоди з виконавцем про розмір плати за обслуговування внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують надання відповідної комунальної послуги, між виконавцем відповідної комунальної послуги та кожним співвласником укладається публічний договір приєднання відповідно до вимог частини п`ятої статті 13 цього Закону.

Частиною 5 ст. 13 даного Закону встановлено, що в разі якщо співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали з виконавцем комунальної послуги відповідний договір (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії), з ними укладається індивідуальний договір про надання комунальної послуги, що є публічним договором приєднання.

Такі договори вважаються укладеними, якщо протягом 30 днів з дня опублікування тексту договору на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на веб-сайті виконавця послуги співвласники багатоквартирного будинку не прийняли рішення про вибір моделі договірних відносин та не уклали відповідний договір з виконавцем комунальної послуги.

У разі укладення публічних договорів приєднання про надання комунальних послуг виконавці комунальних послуг розміщують вимоги до якості відповідних послуг згідно із законодавством та іншу необхідну інформацію для кожного багатоквартирного будинку окремо на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на власному веб-сайті. При цьому розміщується повідомлення про місце опублікування таких вимог у загальнодоступних місцях на інформаційних стендах та/або рахунках на оплату послуг.

02.10.2021 Концерн Міські теплові мережі оприлюднив на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування Запорізької міської ради (можна знайти у вільному доступі в мережі Інтернет за посиланням http://zp.gov.ua/uk/articeles/item/10370/ukladannya-publichnih-dogovoriv-z-koncernom-miski-teplovi-merezhi-) та на власному офіційному веб-сайті (можна знайти у вільному доступі в мережі Інтернет за посиланням http//teploseti.zp.ua/ua/for_consumers/Public_contracts/) індивідуальний договір про надання послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, що є публічним договором приєднання.

Відповідно до ст. 633 Цивільного кодексу України публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо).

Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги. Тобто внесення змін до публічного договору приєднання законодавством не допускається так як вказане призведе до порушення прав інших суб`єктів імперативно визначених відносин.

Крім того, ч. 6 ст. 633 Цивільного кодексу України передбачено, що умови публічного договору, які суперечать частині другій цієї статті та правилам, обов`язковим для сторін при укладенні і виконанні публічного договору є нікчемними.

Таким чином, в силу вимог вище наведених норм Закону з 01.11.2021 Концерном Міські теплові мережі з Товариством з обмеженою відповідальністю Ортус ЛТД укладено типовий індивідуальний договір про надання послуги з постачання теплової енергії за адресою: м. Запоріжжя, вул. Василя Сергієнка, буд. 13.

01.05.2021 набрав чинності Закон України від 03.12.2020 № 1060-ІХ Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг.

Згідно з цим Законом внесено низку змін до Законів України що регулюють житлово-комунальні відносини, в тому числі і до Закону України Про житлово-комунальні послуги, зокрема до пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону.

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Пунктом 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про житлово-комунальні послуги передбачено, що договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом.

Постановами Кабінету Міністрів України № 1022 від 08.09.2021 та № 1023 від 08.09.2021 внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 830 Про затвердження Правил надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії, до постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1182 Про затвердження Правил надання послуги з постачання гарячої води та типових договорів про надання послуги з постачання гарячої води, відповідно до яких згідно із Законом України Про житлово-комунальні послуги договори за новими правилами мають бути укладені виконавцями відповідних комунальних послуг протягом двох місяців з дня набрання чинності зазначених постанов.

Системний аналіз вище викладеного дає підстави для висновку, що типовий індивідуальний договір № 74201551 між Концерном МТМ та Товариством з обмеженою відповідальністю Ортус ЛТД є укладеним з 01.11.2021 через відсутність рішення про вибір моделі договірних відносин та спливу 30-деного строку з моменту опублікування позивачем відповідно до вимог Закону України Про житлово-комунальні послуги індивідуального договору про надання послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, що є публічним договором приєднання, (02.10.2021).

Пунктом 4 Типового індивідуального договору № 74201551 встановлено, що фактом приєднання споживача до умов договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема надання виконавцю підписаної заяви-приєднання (додаток), сплата рахунка за надану послуги, факт отримання послуги.

Згідно з п. 5 Типового договору виконавець зобов`язується надавати споживачу послугу відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження будинку, а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплачувати надану послугу в строки і на умовах, що визначені цим договором.

Обсяг спожитої споживачем послуги визначається як частина обсягу теплової енергії, спожитої у будинку для потреб опалення, визначеної та розподіленої згідно з вимогами Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання.

Пунктом 24 Правил № 830 визначено, що розподіл між споживачами обсягу спожитої у будівлі послуги здійснюється з урахуванням показань вузлів розподільного обліку теплової енергії, а у разі їх відсутності - пропорційно опалюваній площі (об`єму) приміщення споживача відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіону від 22.11.2018 № 315.

Відповідно до п. 11 Типового договору обсяг спожитої у будинку послуги визначається як обсяг теплової енергії, спожитої в будинку за показаннями засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Мінрегіону від 22.11.2018 № 315 (далі Методика).

Вказана Методика встановлює порядок розподілу між споживачами спожитих у будівлі/будинку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання (далі - комунальні послуги), обсяг споживання яких визначений за допомогою вузла (вузлів) комерційного обліку або розрахунково у разі його (їх) відсутності, тимчасового виходу з ладу або втрати, та послуги з централізованого водовідведення, обсяг споживання якої визначається відповідно до обсягу споживання інших комунальних послуг.

Товариство з обмеженою відповідальністю Ортус ЛТД є власником приміщення за адресою: м. Запоріжжя, вул. Василя Сергієнка, буд. 13.

Нежитлове приміщення відповідача є невід`ємною частиною житлового будинку.

Об`єктом теплопостачання є багатоквартирний будинок в цілому, в який надходить теплова енергія з метою опалення усіх приміщень будинку і житлових, і нежитлових приміщень.

Відповідно до визначення, передбаченого Методикою, опалюване приміщення це приміщення у будівлі/будинку, яке забезпечується тепловою енергією за допомогою внутрішньобудинкової системи теплопостачання, та у якому забезпечується нормативна температура повітря.

Частиною 1 ст. 7 Закону України Про житлово-комунальні послуги визначено, що споживач серед іншого має право у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води.

Наразі чинним є Порядок відключення споживачів від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 169 від 26.07.2019.

Враховуючи знаходження належного відповідачу приміщення в багатоквартирному будинку, відсутність документів на підтвердження відключення від мережі опалення, суд вважає, що вказане приміщення є опалювальними.

Нормами Розділу І Методики визначено, що розподіл між споживачами обсягу спожитих комунальних послуг здійснюється на підставі визначених на розрахункову дату споживання (фактичних, розрахункових або скоригованих (приведених)) обсягів комунальної послуги за відповідний розрахунковий період. Розрахунковою датою є останній день розрахункового періоду.

Розподіл обсягів спожитих у будівлі/будинку комунальних послуг здійснюється між споживачами для житлових та нежитлових приміщень (в тому числі приміщень з індивідуальним опаленням, вбудованих, вбудовано-прибудованих або прибудованих приміщень, а також приміщень, які обладнані окремим входом), які є самостійними об`єктами нерухомого майна, не є самостійними об`єктами нерухомого майна, але перебувають у користуванні різних споживачів відповідних комунальних послуг.

Розподіл між споживачами загального обсягу спожитої комунальної послуги у будівлі/будинку за відповідний розрахунковий період (далі - розподіл) здійснюється з урахуванням показань вузлів комерційного та розподільного обліку (теплолічильників, лічильників холодної води, лічильників гарячої води), установлених як у приміщеннях, так і за їх межами, або приладів-розподілювачів теплової енергії, установлених на опалювальних Приладах опалюваних приміщень, а в окремих випадках - розрахунково.

Розподіл між споживачами обсягу спожитої у будівлі/будинку теплової енергії на опалення житлових та нежитлових приміщень здійснюється відповідно до Розділу III Методики.

Для розподілу приймаються показання вузлів комерційного та розподільного обліку, приладів розподільного обліку теплової енергії станом на кінцеву дату розрахункового періоду, отримані виконавцем розподілу комунальної послуги, у спосіб, визначений договором про надання комунальної послуги.

У разі, якщо одна будівля/будинок має два та більше вводи відповідної зовнішньої інженерної мережі, які оснащено вузлами комерційного обліку, то визначення обсягу спожитої послуги та її розподіл здійснюється за сумою всіх вузлів комерційного обліку відповідної комунальної послуги у будівлі/будинку. За рішенням співвласників будівлі/будинку розподіл може здійснюватися окремо для кожної її частини, що оснащена вузлом комерційного обліку відповідної комунальної послуги.

Розділом II Методики передбачені базові правила визначення та розподілу між. споживачами загальних обсягів спожитих у будівлі/будинку комунальних послуг.

Загальний обсяг теплової енергії на опалення будівлі/будинку визначається за допомогою вузла (вузлів) комерційного обліку теплової енергії або розрахунково у разі його (їх) відсутності, тимчасового виходу з ладу або втрати.

Загальний обсяг спожитої у будівлі/будинку теплової енергії на опалення у кожному розрахунковому періоді розподіляється на потреби безпосередньо опалення житлових/нежитлових приміщень, забезпечення загальнобудинкових потреб на опалення будівлі/будинку та(у випадку наявності таких приміщень у будинку/будівлі) сумарного обсягу теплової енергії, що надходить до приміщень з індивідуальним опаленням та/або окремих приміщень з транзитними мережами опалення.

Розподіл теплової енергії у будівлі/будинку здійснюється у відповідності до пунктів 5,6 Розділу ІІІ Методики

Розподілений обсяг для опалюваного приміщення, у будівлі/будинку, у якій приміщення не оснащені приладами розподільного обліку теплової енергії, розраховується з урахуванням вимог розділів VII, VIII цієї Методики за формулами 13,14.

У будівлі/будинку, у якій/якому частина приміщень оснащена приладами розподільного обліку теплової енергії, а решта приміщень не оснащена такими приладами, наявні приміщення з індивідуальним опаленням та/або окремі приміщення з транзитними мережами опалення, обсяг спожитої теплової енергії розподіляється за формулою 16 враховуючи вимоги розділів VI, VIII цієї Методики.

Пунктами 8,9 Правил визначено, що постачання теплової енергії для потреб опалення здійснюється в опалювальний період.

Рішення про початок та закінчення опалювального періоду приймається органами місцевого самоврядування з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами.

Опалювальний період починається не пізніше ніж коли протягом трьох діб середня добова температура зовнішнього повітря становить 8°С та нижче, а закінчується не раніше ніж коли протягом трьох діб середня добова температура зовнішнього повітря перевищує 8°С.

Постачання теплової енергії для потреб опалення здійснюється в опалювальний період безперервно, крім часу перерв, визначених ч. 1 ст. 16 Закону України Про житлово-комунальні послуги.

Позивачем було надано послугу з постачання теплової енергії відповідачу за період з листопада 2021 року по квітень 2022 року на загальну суму 138 660,10 грн, що підтверджується розрахунком суми грошової заборгованості, а також детальним розрахунком здійснених нарахувань за спірний період.

Згідно із Порядком формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 Концерном Міські теплові мережі для застосування протягом опалювального періоду 2021-2022 років розраховано двоставкові тарифи на теплову енергію та послуги з постачання теплової енергії, які затверджені Рішенням Виконавчого комітету Запорізької Міської Ради від 11.10.2021 № 374 (зі змінами).

Двоставковий формат тарифу обумовлює компенсацію підприємству двох частин витрат окремо. Тобто двома ставками.

Перша ставка (умовно-змінні витрати) - плата за спожиту теплову енергію, за рахунок якої здійснюються витрати на придбання лише енергоресурсів (палива, електроенергії та покупної теплової енергії). Зважаючи на те, що обсяг цих витрат залежить від обсягів теплової енергії, яка виробляється та надається споживачеві, ця ставка визначена у гривнях за одиницю теплової енергії (грн./Гкал). Тобто споживач, сплачуючи за теплову енергію на опалення за показаннями будинкового приладу обліку, сплачує лише вартість природного газу, електричної та покупної теплової енергії. Споживач сплачує за цією ставкою лише протягом опалювального періоду та розмір платежу залежить від обсягів спожитої теплової енергії.

Друга ставка (умовно-постійні витрати) - плата за приєднане теплове навантаження, за рахунок якої здійснюються витрати, пов`язані з виробництвом, транспортуванням та постачанням теплової енергії, з обслуговуванням обладнання, з підтриманням технологічного обладнання в робочому стані, а також зі збутом та реалізацією теплової енергії і послуг з опалення. Зважаючи на те, що обсяг цих витрат залежить від кількості і потужності технологічного обладнання, що виробляє та транспортує теплову енергію споживачам та визначається, виходячи з обсягу теплового навантаження, що приєднане до джерела теплової енергії, ця ставка визначена у гривнях за одиницю теплового навантаження на джерело теплової енергії (грн/Гкал/годину). Тобто, споживач, сплачуючи за одиницю приєднаного теплового навантаження, сплачує всі витрати, пов`язані з виробництвом, транспортуванням та постачанням теплової, крім енергоносіїв. Оскільки ці витрати виникають у підприємства протягом всього року, то і тариф розраховано для місячної оплати протягом року, рівними частинами в опалювальний та міжопалювальний періоди.

Відповідно до умов укладених договорів плата виконавцю складається з плати за послугу та плати за абонентське обслуговування.

Плата за абонентське обслуговування включає витрати виконавця, пов`язані з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами, нарахуванням плати за спожиті комунальні послуги, обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку води.

Концерном Міські теплові мережі абонентська плата розрахована відповідно до річних планових витрат на зазначені функції та не залежить від обсягів спожитих послуг. Плата за абонентське обслуговування нараховується щомісяця та не залежить від обсягів послуг.

В силу виконання Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019, № 830 позивачем формуються рахунки на оплату спожитої послуги та надаються споживачу на безоплатній основі щомісяця відповідно до ст. 8 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання.

Згідно з ч. 1, 2 статті 8 Законом України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання рахунки на оплату наданої комунальної послуги формуються виконавцем або визначеною власником (співвласниками) іншою особою, що здійснює розподіл обсягів комунальної послуги, на основі показань вузла комерційного обліку відповідної комунальної послуги згідно з вимогами статей 9-11 цього Закону. Виконавець або визначена власником (співвласниками) інша особа, що здійснює розподіл обсягів комунальної послуги, формує та надає споживачу (його представнику) рахунки на оплату наданої комунальної послуги щомісяця. Рахунки на оплату комунальної послуги надаються споживачу на паперовому носії. На вимогу або за згодою споживача рахунки можуть надаватися споживачу в електронному вигляді, у тому числі за допомогою доступу до електронних систем обліку розрахунків споживачів. Рахунки надаються споживачу на безоплатній основі.

Позивачем були сформовані та надані споживачу рахунки на оплату спожитої послуги.

Пунктом 34 Правил визначено, що рахунок на оплату спожитої послуги надається споживачу на безоплатній основі щомісяця відповідно до статті 8 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання.

Рахунки на оплату спожитої послуги формуються виконавцем або визначеною власником (співвласниками) іншою особою, що здійснює розподіл обсягів послуг, на основі показань вузлів комерційного обліку з урахуванням показань вузлів розподільного обліку відповідно до Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання та надаються споживачу (його представнику) у строк не пізніше ніж за 10 календарних днів до граничного строку внесення плати за послуги, визначеного договором.

Законодавець жодним нормативно-правовим актом не визначив, яким саме чином необхідно надати споживачу рахунки на оплату спожитої послуги (особисто, простою, рекомендованою, цінною кореспонденцією чи методом розносу по поштовим скриням/приміщенням споживання). Крім того споживачу надано право отримувати інформацію - як зазначену в рахунках на оплату так і додаткову без додаткової плати. Тобто законодавець в повній мірі сприяє отриманню споживачем достатньої кількості інформації.

Рахунки надавались методом направлення до поштової скриньки, в електронній формі, у тому числі за допомогою доступу до електронних систем обліку розрахунків споживачів та повторно направлені рекомендованою кореспонденцією.

За приписами ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Аналогічні положення містить ст. 193 Господарського кодексу України.

Згідно з ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 Цивільного кодексу України).

Частиною 1 ст. 530 Цивільного кодексу України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до п. п. 5, 11, 32, 34, 38 Типового індивідуального договору виконавець зобов`язується надавати споживачу послугу відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження будинку, а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплачувати надану послугу в строки і на умовах, що визначені цим договором.

У п. 32 Типового договору визначено, що розрахунковим періодом для оплати обсягу спожитої послуги є календарний місяць.

За умовами п. 34 Типового договору споживач здійснює оплату за цим договором щомісяця не пізніше останнього дня місяця, що настає за розрахунковим періодом, що є граничним строком внесення плати за спожиту послугу.

Згідно з пп. 3 п. 41 Типового договору споживач зобов`язаний оплачувати надану послугу за ціною/тарифом, встановленими відповідно до законодавства, а також вносити плату за абонентське обслуговування у строки, встановлені цим договором.

Відповідач за період з листопада 2021 року по квітень 2022 року не виконав свої обов`язки по сплаті за надану послугу з постачання теплової енергії згідно умов договору, у зв`язку з чим за у відповідача виникла грошова заборгованість у розмірі 138 660,10 грн.

Факт отримання послуги з постачання теплової енергії до житлового будинку в якому знаходиться приміщення боржника підтверджується рішеннями виконавчого комітету Запорізької міської ради про початок та закінчення опалювального сезону, відповідно до яких позивачем було розпочато і закінчено опалювальний сезон в м. Запоріжжі (відповідні рішення містяться на офіційному сайті ЗМР), знаходженням нежитлового приміщення відповідача у багатоквартирному житловому будинку.

Також у рахунках на оплату спожитої послуги та на сайті Концерну МТМ, у відповідності до вимог законодавства, міститься інформація щодо встановленого приладу комерційного обліку (за яким відбуваються нарахування на будинок/будівлю), опалювальної площі будинку/будівлі.

Крім того у рахунках міститься інформація щодо спожитої будинком теплової енергії.

Товариства з обмеженою відповідальністю Ортус ЛТД є контрагентом програми М.Е. Dос. На рахунках за постачання теплової енергії по договору, які були надіслані ТОВ Ортус ЛТД по програмі М.Е. Dос. є відмітка документ доставлено контрагенту. Таким чином, ТОВ Ортус ЛТД кожного місяця отримувало рахунки.

Матеріали справи свідчать, що відповідачем оплата за надані послуги з постачання теплової енергії за спірний період у передбачені строки та в повному обсязі не здійснена.

Додатково на спростування доводів відповідача щодо позову необхідно зазначити, що Товариство з обмеженою відповідальністю Ортус ЛТД зверталося до господасрькогос уду Запорізької області з позовом до Концерну Міські теплові мережі про зобов`язання відповідача з 01 листопада 2021 року здійснити нарахування (перерахунок) за послуги з постачання теплової енергії до нежитлового приміщення ХVІІ літ. А-9, А-1, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Василя Сергієнко, буд. 13, на підставі договору купівлі-продажу теплової енергії в гарячій воді № 403950 від 01.09.2007.

05.06.2023 постановою Центрального апеляційного госопдасрького суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Ортус ЛТД на рішення Господарського суду Запорізької області від 16.02.2023 у справі № 908/1616/22, яким відмовлено в позові, залишено без задоволення. Рішення Господарського суду Запорізької області від 16.02.2023 у справі № 908/1616/22, залишено без змін.

Судом апеляційної інстанції зазначено, що системний аналіз вищевикладених обставин на приписів законодавства дає підстави для висновку, що в силу положень Закону України Про житлово-комунальні послуги від 09.11.2017 № 2189-VІІІ з дати укладення Типового індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії в порядку статей 13, 14 Закону України Про житлово-комунальні послуги договір купівлі-продажу теплової енергії в гарячій воді № 403950 від 01.09.2007, укладений між сторонами до введення в дію вказаного Закону, є припиненим.

На підставі вищевикладеного, господарський суд дійшов правильного висновку щодо необґрунтованості заявлених позовних вимог про зобов`язання відповідача здійснити з 01 листопада 2021 року нарахування (перерахунок) за послуги з постачання теплової енергії на підставі договору купівлі-продажу теплової енергії в гарячій воді № 403950 від 01.09.2007, у зв`язку з чим у задоволенні позову судом підставно відмовлено.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлені ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

В якості доказів обрунутвання позову позивачем надано: копії актів зняття показів з приладів обліку за період листопад 2021 ркоу по березень 2022 року, рахунки на оплату помісячно за вказаний період, скріншоти з сайту позивача на якому розміщена інформація щодо приладу обліку, який встановлено на будинку, а також інформація щод приладу обліку міститься в рахунках за спожиту послуги з постачання теплової енергії. Позивачем у поясненнях від 19.09.2023 № 04/140-в наведено детальний розрахунок спожитої теплової енергії, який відповідачем не спростовано як і ненадано доказів, на спростування обставин справи та позиції, наведеної позивачем в обґрунтування позову.

Статтею 73 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з ст. 74 Господарського процесуального кодексу України обов`язок доказування і подання доказів віднесено на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.

З урахуванням викладеного, оскільки заборгованість відповідача перед позивачем за надані послуги з постачання теплової енергії станом на час прийняття рішення не погашена, розмір вказаної заборгованості відповідає фактичним обставинам справи, то позовна вимога про стягнення з відповідача основного боргу за листопад 2021 року квітень 2022 року в розмірі 138 660,10 грн за поставлену теплову енергію підлягає задоволенню.

Доводи відповідача, наведені в обґрунтування заперечень на позовну заяву, судом визнаються безпідставними та недоведеними.

На підставі викладеного, суд вважає вимоги позивача обґрунтованими, заснованими на законі, доведеними та такими, що підлягають задоволенню повністю.

Згідно з ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, оскільки спір доведено до суду з його вини.

Керуючись ст. ст. 73, 86, 233, 236, 238, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив

Позов задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Ортус ЛТД» (69006, м. Запоріжжя, вул. Мала, 3; ідентифікаційний код юридичної особи 35037500) на користь Концерну «Міські теплові мережі» (юридична адреса: 69091, м. Запоріжжя, бул. Гвардійський, 137; фактична адреса: 69076, м. Запоріжжя, вул. Василя Сергієнка, 7; ідентифікаційний код юридичної особи 32121458) суму грошової заборгованості за надану послугу з постачання теплової енергії за період з листопада 2021 року по квітень 2022 року в розмірі 138 660,10 грн (сто тридцять вісім тисяч шістсот шістдесят гривень 10 коп.). Видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Ортус ЛТД» (69006, м. Запоріжжя, вул. Мала, 3; ідентифікаційний код юридичної особи 35037500) на користь Концерну «Міські теплові мережі» (юридична адреса: 69091, м. Запоріжжя, бул. Гвардійський, 137; фактична адреса: 69076, м. Запоріжжя, вул. Василя Сергієнка, 7; ідентифікаційний код юридичної особи 32121458) судові витрати у розмірі 2481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 00 коп.). Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 16 листопада 2023 року.

Суддя І. С. Горохов

Дата ухвалення рішення26.10.2023
Оприлюднено17.11.2023
Номер документу114953447
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення коштів

Судовий реєстр по справі —908/1050/22

Судовий наказ від 13.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Судовий наказ від 13.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Рішення від 26.10.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 12.09.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 12.09.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 08.09.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 23.08.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 25.07.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 04.10.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні