Рішення
від 16.11.2023 по справі 620/9676/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 листопада 2023 року Чернігів Справа № 620/9676/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді ТкаченкоО.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (без повідомлення сторін) справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Д 2" до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Д 2" звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області № 8050176/43911546 від 10.01.2023 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 01.11.2022 № 317;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 01.11.2022 № 317, подану Товариством з обмеженою відповідальністю Д 2, датою її фактичного подання 22.11.2022;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області № 8050177/43911546 від 10.01.2023 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 01.11.2022 № 318;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 01.11.2022 № 318, подану Товариством з обмеженою відповідальністю Д 2, датою її фактичного подання 24.11.2022.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що ним подано усі необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення операцій по податковим накладним. Однак оскаржувані рішення не містять конкретних та зрозумілих підстав для їх прийняття, інформації про конкретні документи, які складені з порушенням законодавства. Враховуючи наведене, вважає оскаржувані рішення протиправними, а податкові накладні такими, що підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою суду від 18.07.2023 в справі відкрито провадження та призначено слухання справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Представником відповідачів, в межах встановленого судом строку, подано до суду відзив на позов, в якому останній просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, обґрунтовуючи тим, що ненадання платником податку копій документів, визначених пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, є підставою для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації таких податкових накладних.

Розглянувши подані документи і матеріали, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Д 2" (далі - ТОВ "Д2") є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законодавством порядку, з 01.03.2021 є платником податку на додану вартість.

Основним видом господарсько діяльності є інші види роздрібної торгівлі поза магазинами (а.с.24-25).

По-перше, позивач уклав дистриб`юторський договір № 1706/2022-1 від 17.06.2022 (далі - дистриб`юторський договір № 1706/2022-1) з Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Карпатські мінеральні води» (далі - ТОВ «ТД «КМВ»), відповідно до умов якого ТОВ «ТД «КМВ» є Продавцем, а позивач - Дистриб`ютором (а.с.34-39).

У відповідності до п. 2.1 дистриб`юторського договору № 1706/2022-1 встановлено, що Продавець зобов`язаний на постійній основі, в порядку і на умовах, визначених цим договором, передавати у власність Дистриб`ютора товар, а Дистриб`ютор зобов`язаний приймати і оплачувати Товар в порядку і на умовах визначених цим Договором.

Пунктом 2.2 дистриб`юторського договору № 1706/2022-1 передбачено, що найменування, асортимент і ціна товару, що постачається, визначається на підставі погодженого сторонами додатку № 1 «Специфікація/Прайс-лист», який є невід`ємною частиною цього Договору.

Відповідно до п. 2.3 дистриб`юторського договору № 1706/2022-1 встановлено, що загальна кількість товару, яка продаватиметься протягом терміну дії цього договору, асортимент товару і сума договору визначаються на підставі накладних на товар і товарно-транспортних накладних, які після підписання їх сторонами складатимуть невід`ємну частину Договору.

Згідно п. 3.1 дистриб`юторського договору № 1706/2022-1 визначено, що товар та торгове обладнання постачається силами і за рахунок Продавця. Місце поставки визначається сторонами у додатку № 2 до договору.

Так, додатком № 2 від 17.06.2022 до дистриб`юторського договору № 1706/2022-1 встановлено, що Дистриб`ютору надається право протягом дії цього договору продавати товари своїм Клієнтам на території Чернігівської області, місцем поставки (доставки) є: м. Чернігів, вул. Громадська, 62.

Пунктом 3.7 дистриб`юторського договору № 1706/2022-1 передбачено, що зобов`язання Продавця по постачанню партії товару вважаються виконаними з моменту передачі Товару представникові Дистриб`ютора, а п. 3.8 вказаного договору визначено, що датою отримання товару Дистриб`ютором та моментом переходу права власності на товар від Продавця до Дистриб`ютора і ризиком випадкової його загибелі (псування, знищення, крадіжки, пошкодження) є дата підписання уповноваженими представниками сторін накладної та/або товарно-транспортної накладної на товар.

Відповідно до п. 1 Додатку №3 від 17.06.2022 до дистриб`юторського договору №1706/2022-1 визначено, що Продавець має право виплачувати Дистриб`ютору мотиваційні виплати (бонуси), які згідно п. 3 даного Додатку № 3 виплачуються Продавцем Дистриб`ютору за підсумками минулого місяця на підставі підписаних обома сторонами актів, підтверджуючих виконання Дистриб`ютором взятих на себе зобов`язань, передбачених умовами договору і додатками до цього договору. Виплата здійснюється шляхом перерахування визначеної на підставі додатку і вказаної в такому акті суми мотиваційної виплати на поточний рахунок Дистриб`ютора. Сторони підтверджують, що підписані уповноваженими представниками сторін акти матимуть юридичну силу додаткової угоди.

Позивач на виконання Дистриб`юторського договору № 1706/2022-1 протягом жовтня 2022 року придбавав у Продавця товар і оплачував його на загальну суму 2 210 086,80 грн., в т. ч. ПДВ 368 347,80 грн., що підтверджується наступними документами товарно-транспортні накладні № УТ-5580 від 06.10.2022, № УТ-5643 від 10.10.2022, № УТ-5762 від 17.10.2022, № УТ-5763 від 17.10.2022, № УТ-5906 від 21.10.2022, № УТ-5948 від 24.10.2022, № УТ-5989 від 26.10.2022, № УТ-6034 від 27.10.2022, № УТ-6055 від 28.10.2022, № УТ-6076 від 29.10.2022 (а.с.86-90);

- видаткові накладні № ТКУТ-05580 від 06.10.2022, № ТКУТ-06055 від 28.10.2022, № ТКУТ-05763 від 17.10.2022, № ТКУТ-05989 від 26.10.2022, № ТКУТ-05762 від 17.10.2022; № ТКУТ-06034 від 27.10.2022, № ТКУТ-05948 від 24.10.2022, № ТКУТ-05643 від 10.10.2022, № ТКУТ-05906 від 21.10.2022, № ТКУТ-06076 від 29.10.2022 (а.с.93-98);

- платіжні доручення № 410065882 від 10.10.2022, № 410065953 від 31.10.2022, №410065908 від 20.10.2022, № 410065942 від 27.10.2022, № 410065909 від 20.10.2022, №410065948 від 31.10.2022, № 410065930 від 27.10.2022, № 410065891 від 13.10.2022, №410065918 від 24.10.2022, № 410065956 від 03.11.2022 (а.с.40-49).

На підставі вищезазначених первинних документів складена податкова накладна № 13 від 31.10.2022 на загальну суму 2 210 086,80 грн., в т. ч. ПДВ 368 347,80 грн., яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.91-92).

Позивач та ТОВ «ТД «КМВ» підписали акт надання послуг № 107 від 01.11.2022 щодо мотиваційних виплат на загальну суму 105 964,00 грн., в т. ч. ПДВ 17 660,67 грн. (а.с.50), що також зафіксовано і в Розшифровці до Акта здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 107 від 01.11.2202(а.с.51).

09.02.2023 ТОВ «ТД «КМВ» здійснив розрахунок з позивачем по виплаті мотиваційних виплат згідно акта надання послуг № 107 від 01.11.2022, що підтверджується платіжним дорученням № 840 від 09.02.2023 в розмірі 88 303,33 грн., разом з тим ТОВ «ТД «КМВ» було утримано штраф в розмірі у розмірі 20 %, що передбачено п. 8.2.12 Дистриб`юторського договору № 1706/2022-1 та п. 6 Додатку № 3 від 17.06.2022 до Дистриб`юторського договору № 1706/2022-1 (а.с.52).

Позивач склав та надіслав 22.11.2022 податкову накладну щодо постачання послуг ТОВ «ТД «КМВ» від 01.11.2022 № 317 на суму 105 964,00 грн., в тому числі ПДВ 17 660,67 грн. (а.с.53).

22.11.2022 позивачем отримана квитанція про зупинення реєстрації вищезазначеної податкової накладної (реєстраційний номер документа: 9248242392). Згідно інформації, що міститься в зазначеній квитанції «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 01.11.2022 №317 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=l0.5390%, "Р"=0» (а.с.54).

05.01.2023 на виконання зазначених вимог позивачем на адрес ГУ ДПС у Чернігівській області направлено в електронній формі повідомлення від 05.01.2023 № 2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (далі - Повідомлення № 2), яке містить письмове пояснення та окремими файлами додано копії документів на підтвердження господарської операції, які були отримані та прийняті ДПС України 05.01.2023 (а.с.55).

10.01.2023 Комісією регіонального рівня було винесено рішення № 8050176/43911546 про відмову в реєстрації податкової накладної № 317 від 01.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додатково зазначено, що Позивачем не надано документи щодо транспортування товару до торгових точок, не надано звіти виконавця (а.с.65).

По-друге, позивач уклав договір № 17/06/22 про надання мерчендайзингових послуг від 17.06.2022 з ТОВ «ТД «КМВ» (а.с.66-80).

Пунктом 1.1 Договору № 17/06/22 передбачено, що в порядку та на умовах визначених цим договором, позивач (Виконавець) приймає на себе зобов`язання надавати згідно заявок ТОВ «ТД «КМВ» (Замовник) послуги, визначені в цьому Договорі, які споживаються в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а Замовник зобов`язується приймати та оплачувати надані Виконавцем послуги.

У відповідності до п. 1.2 Договору № 17/06/22 встановлено, шо послуги, що надаються Виконавцем за цим договором, направлені на покращення попиту (реалізації), обізнаності споживачів та просування продукції Замовника та торгівельних марок, під якими виробляється продукція замовника та поставляється Виконавцю.

Продукція Замовника щодо якої надаються послуги за цим Договором, поставляється Виконавцю на підставі Дистриб`юторського договору № 1706/2022-1, укладеного між Замовником та Виконавцем.

Пунктом 1.4 Договору № 17/06/22 визначено, що детальна інформація щодо послуг (вид, обсяг, вартість, місце надання, строки виконання та інші істотні умови), які повинні бути надані Замовнику Виконавцем за цим договором визначаються в додатках до договору, які підписуються уповноваженими представниками сторін і є невід`ємною частиною даного договору.

Так, п. 1 додатку № 1 до договору № 17/06/22, що в свою чергу узгоджується з п. 1.3 Договору № 17/06/22, встановлено, що Виконавець зобов`язується надавати Замовнику наступні послуги:

послуги з ведення, викладення та розміщення продукції Замовника в місцях роздрібного продажу;

внесення продукції Замовника до інформаційних баз продажу; послуги з передпродажної підготовки продукції Замовника;

визначення залишків продукції Замовника та повідомлення Замовнику про кінцеві строки споживання такої продукції;

підтримання належного споживчого вигляду продукції Замовника в місцях роздрібного продажу;

надання інформації Замовнику щодо поліпшення асортименту продукції, зміні цін, удосконалення дизайну та якісних характеристик пакувального матеріалу.

Згідно п. 2 додатку № 1 до договору № 17/06/22 послуги надаються з 01.10.2022 по 31.10.2022.

Місцем надання послуг є торгівельні точки (магазини) Виконавця вказані у додатку №2 до Договору № 17/06/22 (п. 4 Додатку № 1 до Договору № 17/06/22).

Позивач належним чином виконав свої зобов`язання за договором № 17/06/22, в результаті чого на виконання п. 1.5 договору № 17/06/22 Позивач та ТОВ «ТД «КМВ» підписали акт надання послуг № 108 від 01 листопада 2022 р. щодо мерчендайзингових послуг на загальну суму 264 020,00 грн., в т. ч. ПДВ 44 003,33 грн. (а.с.82).

На підставі п. 3.2 договору № 17/06/22 позивач виставив рахунок на оплату №Д0000000066 від 01.11.2022 ТОВ «ТД «КМВ» за надання мерчендайзингових послуг згідно Договору № 17/06/22 на загальну суму 264 020,00 грн., в т. ч. 44 003,33 грн (а.с.82).

09.02.2023 ТОВ «ТД «КМВ» здійснив розрахунок з позивачем за надані останнім мерчендайзингові послуги згідно акта надання послуг № 108 від 01.11.2022, що підтверджується платіжним дорученням № 843 від 09.02.2023 в розмірі 220 016,67 грн., разом з тим ТОВ «ТД «КМВ» було утримано штраф в розмірі у розмірі 20 %, що передбачено п. 5.5 Договору № 17/06/22 (а.с.83).

Позивач склав та надіслав 24.11.2022 податкову накладну щодо постачання послуг ТОВ «ТД «КМВ» від 01.11.2022 № 318 на суму 264 020,00 грн., в тому числі ПДВ 44 003,33 грн (а.с.84).

25.11.2022 позивачем отримана квитанція про зупинення реєстрації вищезазначеної податкової накладної (реєстраційний номер документа: 9250537282) (далі - квитанція від 25.11.2022). Згідно інформації, що міститься в зазначеній квитанції «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 01.11.2022 №318 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 73.20, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=l0.5390%, "Р'-0» (а.с.85).

05.01.2023 на виконання зазначених вимог Позивачем на адрес ГУ ДПС у Чернігівській області направлено в електронній формі повідомлення від 05.01.2023 № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.99).

10.01.2023 Комісією регіонального рівня було винесено рішення № 8050177/43911546 про відмову в реєстрації податкової накладної №318 від 01.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додатково зазначено, що позивачем не надано документи щодо транспортування товару до торгових точок, не надано звіти виконавця (а.с.111).

Вважаючи вищевказані рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з відповідним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

У статті 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21.12.2016 №1797-VIII внесені зміни та доповнення до ПК України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

За визначенням, наданим у підпункті 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з положеннями пункту 200.2 статті 200 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику

Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246, передбачено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податковий кодекс України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Окреслений Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.

Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу 2 пункту 25, пункту 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Відповідно до пункту 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема окреслений Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок прийняття рішень), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку прийняття рішень визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Пунктами 3, 4 Порядку прийняття рішень визначено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленомустаттею 42глави 1 розділу II Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктами 5, 6 Порядку прийняття рішень визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, зокрема:

1.договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

2.договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

3.первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

4.розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

5.документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 6 Порядку прийняття рішень письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Як встановлено судом, позивачем до податкового органу разом з поясненнями надано копії документів, що визначені пунктом 5 Порядку прийняття рішень.

Пунктом 11 Порядку прийняття рішень визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня на виконання пункту 44 Порядку №1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 11 Порядку прийняття рішень.

Однак, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято спірні рішення про відмову у реєстрації спірних податкових накладних, з вказаною причино: у зв`язку з ненаданням платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити). У графі Додаткова інформація вказано: Не надано документи щодо транспортування товару до торгових точок, не надано звіти виконавця.

В той же час, податковим органом не зважаючи на надані позивачем документи, прийнято рішення про відмову у реєстрації спірної податкової накладної, без належної перевірки комісією контролюючого органу достовірності наданих позивачем разом з поясненнями документів його діяльності.

При цьому, суд враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, в якій зазначено, що загальними вимогами, які висуваються до індивідуальних актів, як актів правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до частини першої статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини, підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10.02.2010 у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Додатково суд зазначає, що наявність підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної - надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, має бути підтверджена контролюючим органом у порядку, що визначений Податковим кодексом України. У разі якщо, така невідповідність полягає у надані платником податків первинних документів, що складені за підсумками господарської операції, яка фактично не здійснювалася - зазначений факт повинен бути встановлений за результатами документальної перевірки.

При вирішенні справи суд враховує правову позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 18.02.2020 у справі № 360/1776/19, згідно з якою здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Отже, відповідачами не доведено, а судом не встановлено наявності підстав для зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної №317 від 10.01.2023 та №318 від 01.11.2022.

З цього слідує, що оскаржувані рішення не відповідають вимогам та принципам управлінської діяльності (закріпленим у частині другій статті 2 КАС України), оскільки прийняті необґрунтовано, без урахуванням наданих платником документів, всупереч вимогам чинного законодавства, а тому рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.01.2023 №8050176/43911546, від 10.01.2023 №8050177/43911546 є протиправними та підлягають скасуванню.

Згідно з пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.10.2010, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Відповідно до пункту 20 вказаного Порядку внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС.

Суд зазначає, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС зареєструвати розрахунки коригування в ЄРПН.

Відтак, аналізуючи зазначене, з метою повного захисту прав, свобод, інтересів позивача, оскільки спірні рішення підлягають скасуванню то, відповідно, з урахуванням положень пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, суд приходить до висновку зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладну №317 від 01.11.2022 та №318 від 01.11.2022 датою їх фактичного подання.

При вирішенні даної справи судом враховані положення частини другої статті 2 та частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

За вказаних вище обставин, з урахуванням наявних в матеріалах справи доказів та зважаючи на предмет позову, суд вважає за можливе задовольнити позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Д 2" повністю.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно платіжного доручення від 27.06.2023 № 410066690 сплачено судовий збір у розмірі 5368,00 грн. та від 03.07.2023 №410067105 сплачено судовий збір у розмірі 5368,00 грн., що підлягає стягненню пропорційно за рахунок бюджетних асигнувань суб`єктів владних повноважень.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 139, 241-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Д 2" до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.01.2023 №8050176/43911546.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Д 2" податкову накладну №317 від 01.11.2022 датою її фактичного подання 22.11.2022.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.01.2023 №8050177/43911546.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Д 2" податкову накладну №318 від 01.11.2022 датою її фактичного подання 25.11.2022.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Д 2" судові витрати в сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн 00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Д 2" судові витрати в сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Д 2" (вул.Громадська, буд.62, м.Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 43911546).

Відповідач: Головне управління Державної податкової служби у Чернігівській області (вул.Реміснича, 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124).

Відповідач: Державна податкова служба України (Львівська площа, буд.8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393).

Повне рішення складено 16 листопада 2023 року.

Суддя Ольга ТКАЧЕНКО

Дата ухвалення рішення16.11.2023
Оприлюднено20.11.2023
Номер документу114969919
СудочинствоАдміністративне
Сутьвідмову в реєстрації таких податкових накладних. Розглянувши подані документи і матеріали

Судовий реєстр по справі —620/9676/23

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 23.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Рішення від 16.11.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні