Ухвала
від 16.11.2023 по справі 340/3096/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

16 листопада 2023 року м. Дніпросправа № 340/3096/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

за участю секретаря судового засідання: Бендес А.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Першого заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 25.08.2023 року (суддя Науменко В.В., м. Кропивницький, повний текст рішення виготовлено 25.08.2023 року) у адміністративній справі №340/3096/23 за позовом Заступника керівника Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування рішення, скасування державної реєстрації земельної ділянки, суд

в с т а н о в и в:

У травні 2023 року Заступник керівника Голованівської окружної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (далі по тексту позивач) до Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області (далі по тексту відповідач), в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 07.02.2023 року №2043 «Про затвердження технічної документації з землеустрою щодо інвентаризації земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення»; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3521155600:02:000:0049, площею 64,3554 га.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 25.08.2023 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

З рішенням суду першої інстанції не погодився Перший заступник керівника Кіровоградської обласної прокуратури та подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 29.09.2023 року відкрито апеляційне провадження.

Матеріалами справи встановлено, що рішенням Кіровоградської обласної Ради народних депутатів від 19.02.1993 року №187, у відповідності до ст.53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», з метою збереження і відтворення цінних та типових природних комплексів області, вирішено внести до складу природно-заповідного фонду області заказники, заповідні урочища та пам`ятки природи місцевого значення згідно з додатком, зокрема згідно п.9 додатку заповідне урочище «Сальківське», площею 66,3 га, місцезнаходження об`єкта: смт. Салькове, Гайворонського району.

Згідно Картки первинного обліку територій та об`єктів природно-заповідного фонду України Державного кадастру природно-заповідного фонду України заповідне урочище «Сальківське» має місцеве значення, орган управління Сальківська селищна рада Гайворонського району Кіровоградської області, місце знаходження: на захід села Завалля, на лівобережжі Південного Бугу. Під`їзд до об`єкту ґрунтовими дорогами від автодороги напрямку «Завалля-Салькове»; створено (оголошено) рішенням Кіровоградської обласної ради від 19.02.1993 року №187, загальна площа 66,30 га.

Відповідно паспорту №ЗУ - 564 території (об`єкту) природно-заповідного фонду України від 06.05.1999 року заповідне урочище «Сальківське», розташоване в Гайворонському районі с. Салькове, об`явлене рішенням Кіровоградської обласної Ради народних депутатів від 19.02.1993 року №187, площею 66,3 га, передане під охоронне зобов`язання 31.03.1993 року ВАТ «Промінь».

Згідно Охоронного зобов`язання від 09.11.2002 року №ЗУ 18-564 заповідне урочище «Салькове», місце розташування Гайворонський район, с. Сальково, с. Завалля, площею 66,3 га. передано землекористувачу Сальковській селищній раді. Згідно Охоронного зобов`язання №ЗУ 18 564 від 19.04.2006 року відповідно до ст.53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» державне управління екології та природних ресурсів в Кіровоградській області передало землекористувачу Сальківській селищній раді заповідне урочище «Салькове», місце розташування: Гайворонський район, с. Сальково, с. Завалля, площею 66,3 га.

Встановлено, що 19.04.2006 року на заповідне урочище «Сальківське», площею 66,3 га. державним управлінням екології та природних ресурсів в Кіровоградській області згідно охоронного зобов`язання №ЗУ 18-654 передано Сальківській селищній раді, яка входить до Заваллівського об`єднання територіальних громад.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27.06.2022 року у справі №340/2243/22, яке набрало законної сили 28.07.2022 року, за позовом Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області до Заваллівської селищної ради було зобов`язано Заваллівську селищну раду забезпечити проведення робіт з винесенням в натурі (на місцевості) меж заповідного урочища місцевого значення «Сальківське», площею 66.3 га та здійснити державну реєстрацію прав на земельну ділянку, що знаходиться в адміністративних межах смт. Салькове Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, з урахуванням правової позиції та висновків суду у цій справі.

Встановлено, що рішенням Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 30.06.2022 року №1937 було вирішено провести інвентаризацію земельної ділянки, що належить до земель природно-заповідного фонду Заваллівської селищної ради, орієнтовною площею 66,3000 га, на якій розташоване заповідне урочище місцевого значення «Сальківське».

Встановлено, що рішенням Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 07.02.2023 року №2043 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення комунальної власності на території Заваллівської селищної територіальної громади Голованівського району Кіровоградської області, з цільовим призначенням для збереження та використання заповідних урочищ (код згідно КВЦПЗ 04.09) площею 64,3554 га, категорія земель землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, кадастровий номер 3521155600:02:000:0049, за адресою Кіровоградська область, Голованівський району, Заваллівська територіальна громада; здійснити державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно.

Згідно з Витягу з Державного реєстру речових прав 14.02.2023 року земельна ділянка з кадастровим номером 3521155600:02:000:0049, площею 64,3554 га. зареєстрована, власник Заваллівська селищна рада Голованівського району Кіровоградської області.

Як вбачається з листа Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної військової адміністрації від 10.02.2023 року №26-01-20/261/0.26, від Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, а, також від ТОВ «Компанія Альтера» та від інших фізичних осіб чи юридичних осіб до департаменту в порядку ст.186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів стосовно земельної ділянки під заповідним урочищем місцевого значення «Сальківське» на погодження не надходили та відповідно не погоджувались.

Встановлено, що згідно Охоронного зобов`язання №ЗУ 18-564 від 17.10.2022 року, заповідне урочище місцевого значення «Сальківське» передано під охорону Заваллівській селищній раді, в якому зазначено площу об`єкту 64,3554 га.

Встановлено, що у травні 2022 року заступник керівника Голованівської окружної прокуратури звернувся з позовом до ОСОБА_1 ,Ю Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, в якому просив визнати недійним рішення Сальківської селищної ради від 22.12.2017 року №291 «Про передачу земельної ділянки у власність громадянину ОСОБА_1 » Цим рішенням було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , загальною площе 1,5 га. для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться за адресою: смт. Салькове Гайворонського району Кіровоградської області. Судом було встановлено, що вказана земельна ділянка з кадастровим номером 3531155600:02:000:2081, площею 1,5 га. знаходиться на території заповідного урочища місцевого значення «Сальківське».

Встановлено, що постановою Кропивницького апеляційного суду від 14.02.2023 року у справі №385/1018/22, яка залишена без змін постановою Верховного Суду від 19.09.2023 року, визнано незаконним рішення Сальківської селищної ради від 22.12.2017 року №291 «Про передачу земельної ділянки у власність громадянина ОСОБА_1 »; скасовано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 3531155600:02:000:2081, з одночасним припиненням права власності ОСОБА_1 ; зобов`язано ОСОБА_1 повернути територіальній громаді в особі Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області земельну ділянку площею 1,5 га. з кадастровим номером 3531155600:02:000:2081.

Відповідно частин 1, 2 ст.3, частин 1, 2 ст.5, ч.4 ст.7, ч.1 ст.11, статей 29, 30, 52, частин 2, 3, 4, 5 ст.53, ст.54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» до природно-заповідного фонду України належать, зокрема, заповідні урочища, які можуть бути загальнодержавного або місцевого значення. Завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначаються у положеннях про них, які розробляються відповідно до цього Закону, і затверджуються, зокрема, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища - щодо територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення. Завдання, особливості природоохоронного режиму пам`яток природи та заповідних урочищ визначаються на основі цього Закону безпосередньо в їх первинних облікових документах. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Уповноваженими органами державного управління в галузі організації, охорони та використання природно-заповідного фонду є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, є орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Заповідними урочищами оголошуються лісові, степові, болотні та інші відокремлені цілісні ландшафти, що мають важливе наукове, природоохоронне і естетичне значення, з метою збереження їх у природному стані. На території заповідних урочищ забороняються всі види рубок, у тому числі санітарні, рубки формування і оздоровлення лісів, видалення захаращеності та будь-яка діяльність, що порушує природні процеси, які відбуваються у природних комплексах, включених до їх складу, відповідно до вимог, встановлених для природних заповідників. Власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заповідними урочищами, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження. Клопотання про необхідність створення чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду попередньо розглядається у місячний строк щодо територій та об`єктів місцевого значення - обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища. Розробка проектів, зокрема, заповідних урочищ мистецтва місцевого значення забезпечується обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища. Проекти створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду передаються обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища у встановленому порядку уповноваженим приймати рішення про створення чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами. Порядок відведення земельних ділянок природним заповідникам, біосферним заповідникам, національним природним паркам, регіональним ландшафтним паркам, а також ботанічним садам, дендрологічним паркам, зоологічним паркам визначається Земельним Кодексом України. Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання. Зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, на підставі відповідного експертного висновку.

Відповідно статей 43, 44, ч.3 ст.186 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду. До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти, зокрема, заповідні урочища). Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів погоджуються, зокрема, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом відповідної обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища (у разі наявності територій чи об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення). Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) затверджується у разі передачі на підставі такої документації земельної ділянки у власність та користування Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування - рішенням таких органів; в інших випадках - власником (розпорядником) земельної ділянки, а щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, що перебуває у користуванні, - землекористувачем.

Відповідно до ч.4 ст.9, частин 3, 5 ст.77 КАС України суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо вияснення та витребування доказів з власної ініціативи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи. Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справ на підставі наявних доказів.

Враховуючи вище викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зобов`язати Кіровоградську обласну раду надати суду інформацію чи вносились зміни до рішення Кіровоградської обласної Ради народних депутатів від 19.02.1993 року №187 про внесення до складу природно-заповідного фонду області заповідного урочища «Сальківське», площею 66,3 га, місцезнаходження об`єкта: смт. Салькове, Гайворонського району.

Керуючись статтями 9, 77 КАС України, суд

у х в а л и в:

Зобов`язати Кіровоградську обласну раду надати до Третього апеляційного адміністративного суду інформацію:

- чи вносились зміни до рішення Кіровоградської обласної Ради народних депутатів від 19.02.1993 року №187 про внесення до складу природно-заповідного фонду області заповідного урочища «Сальківське», площею 66,3 га, місцезнаходження об`єкта: смт. Салькове, Гайворонського району.

У зв`язку з витребуванням доказів у справі, розгляд справи відкласти на 21 грудня 2023 року на 12:00 год., проща належним чином повідомити сторони у справі.

Ухвала Третього апеляційного адміністративного суду оскарженню не підлягає.

Головуючий - суддяО.М. Лукманова

суддяЛ.А. Божко

суддяЮ. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2023
Оприлюднено20.11.2023
Номер документу115000407
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —340/3096/23

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 21.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 21.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 25.08.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні