Постанова
від 21.12.2023 по справі 340/3096/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

21 грудня 2023 року м. Дніпросправа № 340/3096/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

за участю секретаря судового засідання: Бендес А.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Першого заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 25.08.2023 року (суддя Науменко В.В., м. Кропивницький, повний текст рішення виготовлено 25.08.2023 року) у адміністративній справі №340/3096/23 за позовом Заступника керівника Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування рішення, скасування державної реєстрації земельної ділянки, суд

в с т а н о в и в:

У травні 2023 року Заступник керівника Голованівської окружної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (далі по тексту позивач) до Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області (далі по тексту відповідач), в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 07.02.2023 року №2043 «Про затвердження технічної документації з землеустрою щодо інвентаризації земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення»; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3521155600:02:000:0049, площею 64,3554 га.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 25.08.2023 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

З рішенням суду першої інстанції не погодився Перший заступник керівника Кіровоградської обласної прокуратури та подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги. Свої вимоги обґрунтував тим, що суд необґрунтовано відхилив доводи прокурора щодо незаконного зменшення площі заповідного урочища «Сальківське» та зміну його меж (місця розташування), встановив, що площа заповідного урочища «Сальківське» становить 64,3554 га. Апелянт зазначив, що рішенням Кіровоградської обласної ради народних депутатів від 19.02.1993 року №187 створено заповідне урочище місцевого значення «Сальківське», площею 66,3 га., яка зазначалася упродовж тривалого часу у всіх документах, які стосувалися зазначеного заповідного урочища, а саме в Положенні про заповідне урочище від 25.03.2004 року, в Охоронному зобов`язанні №ЗУ 18-564 від 11.11.2002 року, в Охоронному зобов`язанні №ЗУ 18-564 від 19.04.2006 року, у паспорті №ЗУ 18-564 території (об`єкту) природного заповідного фонду та картці первинного обліку заповідного урочища, в рішенні Заваллівської селищної ради від 30.06.2023 року №19367, яке стало підставою для інвентаризації відповідної земельної ділянки, результати якої затверджено оскаржуваним рішення. Апелянт зазначив, що згідно статей 53, 54 Закону України «Про природно заповідний фонд» зміна меж, категорій та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до порядку, який передбачено для оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення, а відповідно і про зміну їх території, приймається виключно Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами, тобто прийняття рішення про зміну площі заповідного урочища місцевого значення «Сальківське» відноситься до виключної компетенції Кіровоградської обласної ради; рішення Кіровоградської обласної ради народних депутатів від 19.02.1993 року №187 є чинним, жодні зміни до нього не вносилися. Апелянт зазначав, що при прийнятті оскаржуваного рішення, яким фактично зменшено територію заповідного урочища, тобто змінено межі території природно-заповідного фонду, не було дотримано процедури, визначеної законодавством. Апелянт зазначав, що відповідно до ст.5 Закону України «Про природно-заповідний фонд» в Положеннях про території та об`єкти природно-заповідного фонду визначаються завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим даних територій та об`єктів природно-заповідного фонду, перелік є вичерпним та Положенням не визначається площа території, що має встановлюватися виключно рішенням уповноваженого органу про їх створення/оголошення або зміну меж; апелянт зазначав, що площа заповідного урочища «Сальківське», яка зазначена у Положенні у редакції від 22.09.2022 року не відповідає площі, зазначеній у рішенні Кіровоградської обласної ради від 19.02.1993 року №187. Апелянт зазначав, що на виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду у справі №340/2243/22, яке набрало законної сили, Заваллівською селищною радою здійснювалися заходи щодо розроблення технічної документації із землеустрою земель зазначеного заповідного урочища, що вказує на те, що оскаржуваним рішенням фактично затверджено технічну документацію із встановлення меж території природно-заповідного фонду на місцевості (в натурі). Апелянт зазначав, що в листі Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної військової адміністрації від 13.02.2023 року №1108-23 зазначено, що саме з інформації Заваллівської селищної ради від 17.08.2022 року №906/03-11 щодо замовлення землевпорядної документації для встановлення меж заповідного урочища місцевого «Сальківське» Департамент отримав інформацію щодо фактичної, на думку органу місцевого самоврядування, площі зазначеного урочища в розмірі 64,3554 га. Та з урахуванням листа Департаментом підготовлено нове Положення про заповіде урочище місцевого значення «Сальківське», яке затверджено розпорядженням голови Кіровоградської обласної військової адміністрації 22.09.2022 року. На думку апелянта, згідно затвердженого проекту землеустрою заповідне урочище «Сальківське» знаходиться на території населеного пункту смт. Салькове та входить в межі відповідного селища в лісовій зоні, зазначене місце розташування не відповідає фактичному географічно-просторовому місце розташуванню території природно-заповідного фонду, визначеному при його створенні. Згідно первісних документів заповідне урочище «Сальківське» розташоване за межами населених пунктів (між смт. Завалля та смт Салькове) в долині річки Південний Біг в степовій зоні. Апелянт зазначав, що відповідно до ст.7 Закону України «Про природно-заповідний фонд» межі території та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. При оголошенні заповідного урочища «Сальківське» його межі в натурі (на місцевості) не встановлювалися, оскільки обов`язкового попереднього розроблення технічної документації із землеустрою щодо об`єктів природно-заповідного фонду законодавство не вимагає.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що рішенням Кіровоградської обласної Ради народних депутатів №187 від 19.02.1993 року, у відповідності до ст.53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», з метою збереження і відтворення цінних та типових природних комплексів області віднесено до складу природно-заповідного фонду області заказники, заповідні урочища та пам`ятки природи місцевого значення згідно з додатком (п.9 додатку заповідне урочище «Сальківське», площею 66,3 га, місцезнаходження об`єкта: смт. Салькове, Гайворонського району; яке знаходилось у віданні радгоспу Сальківського цукрокомбінату Гайворонського району. 25.03.2004 року затверджено Положення про заповідне урочище «Сальківське», згідно пунктів 1.1 - 1.3, 1.5 якого визначено, що заповідне урочище «Сальківське» оголошено рішенням Кіровоградської обласної ради від 19.02.1993 року №187, розташоване в с. Салькове, с. Завалля, Гайворонського району Кіровоградської області, має площу 66,3 га. Наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Кіровоградській області від 07.03.2013 року №13 затверджено Положення про заповідне урочище місцевого значення «Сальківське», згідно пунктів 1.1-1.3 якого заповідне урочище місцевого значення «Сальківське» оголошено (створено) рішенням Кіровоградської обласної ради від 19.02.1993 року №187, загальною площею 66,3 га, розташоване на захід від с. Завалля на лівобережжі р. Південний Буг Гайворонського району Кіровоградської області та знаходиться у віданні Гайворонської районної державної адміністрації. Додано одну й ту ж саму схему (копію), з написом «План землекористування радгоспу Сальківського цукрокомбінату Сальківської селищної ради Гайворонського району Кіровоградської області», нижче якого розташований рукописний напис «ЗУ Сальківське». 19.04.2006 року на вказаний об`єкт переоформлено охоронне зобов`язання та передано під охорону Сальківській селищній раді. Рішенням Заваллівської селищної ради від 30.06.2022 року №1937 внесено зміни до рішення ради від 26.07.2021 року №953 «Про проведення інвентаризації земель населених пунктів», яким вирішено провести інвентаризацію земельної ділянки, що належить до земель природно-заповідного фонду Заваллівської селищної ради орієнтовною площею 66,3 га, на якій розташовано заповідне урочище місцевого значення «Сальківське» (п.2 рішення). Розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації №673-р від 22.09.2022 року затверджено Положення про заповідне урочище місцевого значення «Сальківське». Згідно п.3 якого заповідне урочище, загальною площею 64,3554 га, розташоване на захід від с. Завалля на лівобережжі р. Південний Буг та перебуває у користуванні Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області і передається їй під охорону з оформленням охоронного зобов`язання, план-схема додана, де зазначено 64,3554 га. 11.11.2002 року на заповідне урочище «Сальківське» оформлене охоронне зобов`язання №ЗУ 18-564, об`єкт передано під охорону Сальківській селищній раді. 17.10.2022 року на вказаний об`єкт переоформлено охоронне зобов`язання та передано під охорону Заваллівській селищній раді Голованівського району Кіровоградської області. Рішенням Заваллівської селищної ради від 07.02.2023 року №2043 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення», затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення комунальної власності на території Заваллівської селищної територіальної громади Голованівського району Кіровоградської області, з цільовим призначенням для збереження та використання заповідних урочищ (код КВЦПЗ 04.09) площею 64,3554 га, категорія земель землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, кадастровий номер 3521155600:02:000:0049, за адресою: Кіровоградська область, Голованівський район, Заваллівська територіальна громада; прийнято рішення про здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції керувався статтями 3, 5, 7, 11, 52, 53, 54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», згідно якого до природно-заповідного фонду України належать, зокрема заповідні урочища, які залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення. Завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначаються у положеннях про них, які розробляються відповідно до цього Закону, і затверджуються, зокрема, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища - щодо територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення. Завдання, особливості природоохоронного режиму пам`яток природи та заповідних урочищ визначаються на основі цього Закону безпосередньо в їх первинних облікових документах. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Уповноваженими органами державного управління в галузі організації, охорони та використання природно-заповідного фонду є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, є орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Оголошення заповідних урочищ провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів. Власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заповідними урочищами, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження. Клопотання про необхідність створення чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду попередньо розглядається у місячний строк, зокрема, щодо територій та об`єктів місцевого значення - обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища. Рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами. Порядок відведення земельних ділянок природним заповідникам, біосферним заповідникам, національним природним паркам, регіональним ландшафтним паркам, а також ботанічним садам, дендрологічним паркам, зоологічним паркам визначається Земельним Кодексом України. Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання. Зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, на підставі відповідного експертного висновку. Суд прийшов до висновку про те, що будь-яких доказів встановлення меж заповідного урочища місцевого значення «Сальківське» раніше винесення Заваллівською селищною радою оспорюваного рішення прокурором не надано; відсутність встановлених меж заповідного урочища «Сальківське» підтверджується листом Департаменту екології та природніх ресурсів Кіровоградської обласної військової адміністрації від 10.02.2023 року №26-01-20/261/0.26, адресованим заступнику керівника Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області, яким, серед іншого, звертається увага прокурора на те, що на момент звернення прокурора (28.12.2022 року) межі заповідного урочища «Сальківське» не визначені, земельна ділянка не сформована, кадастровий номер відсутній. Суд врахував, що рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27.06.2022 року у справі №340/2243/22, яке набрало законної сили, задоволено позов керівника Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області, зобов`язано Заваллівську селищну раду Голованівського району Кіровоградської області забезпечити проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж заповідного урочища місцевого значення «Сальківське» площею 66,3 га та здійснити державну реєстрацію прав на земельну ділянку, що знаходиться в адміністративних межах смт. Салькове Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області. Суд зазначив, що відповідно до ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом. Суд не прийняв я доказ те, що в п.3 Положення про заповідне урочище «Сальківське», затвердженого розпорядженням Кіровоградської ОДА №673-р від 22.09.2022 року, визначено площу спірного об`єкту 66,3 га, у той час, коли додатком до вказаного Положення таку площу вже визначено у розмірі 64,3554 га, а отже існують протиріччя у зазначеному документі, які не свідчать про законність зменшення території об`єкту природно-заповідного фонду, суд також не приймає, за наступних підстав. З наданих до суду Кіровоградською ОДА належним чином засвідчених копій документів (Положення про заповідне урочище місцевого значення «Сальківське» та розпорядження Кіровоградської ОДА про його затвердження №673-р від 22.09.2022) судом встановлено, що у п.3 Положення зазначена площа спірного об`єкту природно-заповідного фонду складає 64,3554 га, а не 66,3 га. Суд прийшов до висновку про те, що площа заповідного урочища місцевого значення «Сальківське» складає 64,3554 га. Суд зазначав, що Положення про заповідне урочище місцевого значення «Сальківське» (яким, серед іншого встановлено площу останнього), згідно його змісту, складено директором департаменту екології та природних ресурсів обласної державної адміністрації та затверджено розпорядженням голови Кіровоградської ОДА, а не Заваллівською селищною радою, а отже доводи прокурора про те, що саме радою змінено площу чи межі такого об`єкту є безпідставними. Суд врахував, що охоронне зобов`язання №ЗУ 18-564 від 17.10.2022 року, яким заповідне урочище місцевого значення «Сальківське» передано під охорону Заваллівській селищній раді, також містить дані щодо площі об`єкту 64,3554 га, що відповідає даним, зазначеним у Положенні, затвердженому розпорядженням Кіровоградської ОДА від 22.09.2022 року №673-р. Щодо порушення Заваллівською селищною радою встановленого законом порядку затвердження проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду, суд, керуючись статтями 7, 43, 44, 45, 186 Земельного кодексу України, врахував, що порядок погодження і затвердження документації із землеустрою врегульовано ст.186 ЗК України, згідно якої проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж, зокрема, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення погоджуються, зокрема, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом відповідної обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища (у разі наявності територій чи об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення). Суд прийшов до висновку про те, що оспорюваним рішенням Заваллівської селищної ради затверджено саме технічну документація із землеустрою, що повністю узгоджується з пунктами 3, 5 ч.5 ст.186 ЗК України та відповідає компетенції Заваллівської селищної ради, а не проект землеустрою, а відтак погодження такого документу у порядку, встановленому абзацом 2 ч.3 ст.186 ЗК України не вимагалось. Суд вважав, що позовна вимога про скасування скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3521155600:02:000:0049 площею 64,3554 га., як похідна, задоволенню також не підлягає.

Матеріалами справи встановлено, що рішенням Кіровоградської обласної Ради народних депутатів від 19.02.1993 року №187, у відповідності до ст.53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», з метою збереження і відтворення цінних та типових природних комплексів області, вирішено внести до складу природно-заповідного фонду області заказники, заповідні урочища та пам`ятки природи місцевого значення згідно з додатком, зокрема згідно п.9 додатку заповідне урочище «Салківське», площею 66,3 га, місцезнаходження об`єкта: смт. Салькове, Гайворонського району.

Згідно Картки первинного обліку територій та об`єктів природно-заповідного фонду України Державного кадастру природно-заповідного фонду України заповідне урочище «Сальківське» має місцеве значення, орган управління Сальківська селищна рада Гайворонського району Кіровоградської області, місце знаходження: на захід села Завалля, на лівобережжі Південного Бугу. Під`їзд до об`єкту ґрунтовими дорогами від автодороги напрямку «Завалля-Салькове»; створено (оголошено) рішенням Кіровоградської обласної ради від 19.02.1993 року №187, загальна площа 66,30 га.

Відповідно паспорту №ЗУ - 564 території (об`єкту) природно-заповідного фонду України від 06.05.1999 року заповідне урочище «Сальківське», розташоване в Гайворонському районі с. Салькове, об`явлене рішенням Кіровоградської обласної Ради народних депутатів від 19.02.1993 року №187, площею 66,3 га, передане під охоронне зобов`язання 31.03.1993 року ВАТ «Промінь».

Згідно Охоронного зобов`язання від 09.11.2002 року №ЗУ 18-564 заповідне урочище «Салькове», місце розташування Гайворонський район, с. Сальково, с. Завалля, площею 66,3 га. передано землекористувачу Сальковській селищній раді. Згідно Охоронного зобов`язання №ЗУ 18 564 від 19.04.2006 року відповідно до ст.53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» державне управління екології та природних ресурсів в Кіровоградській області передало землекористувачу Сальківській селищній раді заповідне урочище «Салькове», місце розташування: Гайворонський район, с. Сальково, с. Завалля, площею 66,3 га.

Встановлено, що начальником держуправління екології та природних ресурсів в Кіровоградській області 25.03.2004 року затверджено Положення про заповідне урочище «Сальківське», згідно пунктів 1.1-1.3, 1.5 якого заповідне урочище «Сальківське» оголошено рішенням Кіровоградської обласної ради від 19.02.1993 року №187, розташоване в с. Салькове, с. Завалля, Гайворонського району Кіровоградської області, площа 66,3 га.

Встановлено, що 19.04.2006 року на заповідне урочище «Сальківське», площею 66,3 га. державним управлінням екології та природних ресурсів в Кіровоградській області згідно охоронного зобов`язання №ЗУ 18-654 передано Сальківській селищній раді, яка входить до Заваллівського об`єднання територіальних громад.

Наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Кіровоградській області від 07.03.2013 року №13 затверджено Положення про заповідне урочище місцевого значення «Сальківське», згідно пунктів 1.1-1.3 якого заповідне урочище місцевого значення «Сальківське» оголошено (створено) рішенням Кіровоградської обласної ради від 19.02.1993 року №187, загальною площею 66,3 га, розташоване на захід від с. Завалля на лівобережжі р. Південний Буг Гайворонського району Кіровоградської області та знаходиться у віданні Гайворонської районної державної адміністрації.

З матеріалів прави вбачається, що у листопаді 2021 року Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу було проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства та за результатами направлено Заваллівській селищній раді припис від 17.11.2021 року №2-10543-35 заповідне урочище «Сальківське» (66,3 га.) межує з гірничим відводом ТОВ «Чорнокіт» з півночі та згідно статей 6, 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд» території та об`єкти, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську, а також, історико-культурну цінність, підлягають комплексній охороні. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Згідно відповіді Заваллівської селищної ради від 02.12.2021 року №192/02-18, вбачається, що Гайворонською районною державною адміністрацією піднімалось питання перед Державним управлінням охорони навколишнього середовища в Кіровоградській області, Департаментом екології, природних ресурсів та паливно-енергетичного комплексу Кіровоградської обласної державної адміністрації щодо обґрунтованого зменшення площі зазначеного урочища, так як під час замовлення землевпорядної документації по встановленню меж заповідного урочища виникло накладання території створеного об`єкт природно-заповідного фонду «Сальківське» на територію геологічного відводу відповідно до матеріалів геологічної розвідки гранітного кар`єру ТОВ «Чорнокіт», однак питання не було вирішено.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27.06.2022 року у справі №340/2243/22, яке набрало законної сили 28.07.2022 року, за позовом Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області до Заваллівської селищної ради було зобов`язано Заваллівську селищну раду забезпечити проведення робіт з винесенням в натурі (на місцевості) меж заповідного урочища місцевого значення «Сальківське», площею 66,3 га та здійснити державну реєстрацію прав на земельну ділянку, що знаходиться в адміністративних межах смт. Салькове Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, з урахуванням правової позиції та висновків суду у цій справі. Рішенням суду встановлено, що заповідне урочище «Сальківське» розташоване на землях комунальної власності Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, яка є правонаступником Сальківської селищної ради, а відтак саме Заваллівська селищна рада повинна здійснити охоронні заходи щодо збереження природно-заповідного урочища.

Встановлено, що рішенням Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 30.06.2022 року №1937 було вирішено провести інвентаризацію земельної ділянки, що належить до земель природно-заповідного фонду Заваллівської селищної ради, орієнтовною площею 66,3000 га, на якій розташоване заповідне урочище місцевого значення «Сальківське».

Встановлено, що розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації №673-р від 22.09.2022 року затверджено Положення про заповідне урочище місцевого значення «Сальківське, згідно п.3 якого заповідне урочище, загальною площею 64,3554 га, розташоване на захід від с. Завалля на лівобережжі р. Південний Буг та перебуває у користуванні Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області і передається їй під охорону з оформленням охоронного зобов`язання.

Встановлено, що рішенням Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 07.02.2023 року №2043 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення комунальної власності на території Заваллівської селищної територіальної громади Голованівського району Кіровоградської області, з цільовим призначенням для збереження та використання заповідних урочищ (код згідно КВЦПЗ 04.09) площею 64,3554 га, категорія земель землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, кадастровий номер 3521155600:02:000:0049, за адресою Кіровоградська область, Голованівський району, Заваллівська територіальна громада; здійснити державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно.

Згідно з Витягу з Державного реєстру речових прав 14.02.2023 року земельна ділянка з кадастровим номером 3521155600:02:000:0049, площею 64,3554 га. зареєстрована, власник Заваллівська селищна рада Голованівського району Кіровоградської області.

Як вбачається з листа Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної військової адміністрації від 10.02.2023 року №26-01-20/261/0.26, від Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, а, також від ТОВ «Компанія Альтера» та від інших фізичних осіб чи юридичних осіб до департаменту в порядку ст.186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів стосовно земельної ділянки під заповідним урочищем місцевого значення «Сальківське» на погодження не надходили та відповідно не погоджувались.

Своїм листом від 08.05.2023 року №3-3526-51 Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) не заперечувала щодо здійснення відповідних дій в межах ст.23 Закону України «Про прокуратуру» та звернення до суду щодо можливого вжиття заходів щодо забезпечення режиму охорони збереження заповідного урочища «Сельківське».

Встановлено, що розпорядження Кіровоградської обласної військової адміністрації від 22.09.2022 року №873-р було затверджено Положення про заповідне урочище «Сальківське», згідно п.3 якого зазначено, що заповідне урочище площею 64,3554 га.

Встановлено, що згідно Охоронного зобов`язання №ЗУ 18-564 від 17.10.2022 року, заповідне урочище місцевого значення «Сальківське» передано під охорону Заваллівській селищній раді, в якому зазначено площу об`єкту 64,3554 га.

Встановлено, що у травні 2022 року заступник керівника Голованівської окружної прокуратури звернувся з позовом до ОСОБА_1 ,Ю Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, в якому просив визнати недійним рішення Сальківської селищної ради від 22.12.2017 року №291 «Про передачу земельної ділянки у власність громадянину ОСОБА_1 » Цим рішенням було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 , загальною площе 1,5 га. для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться за адресою: смт. Салькове Гайворонського району Кіровоградської області. Судом було встановлено, що вказана земельна ділянка з кадастровим номером 3531155600:02:000:2081, площею 1,5 га. знаходиться на території заповідного урочища місцевого значення «Сальківське».

Встановлено, що постановою Кропивницького апеляційного суду від 14.02.2023 року у справі №385/1018/22, яка залишена без змін постановою Верховного Суду від 19.09.2023 року, визнано незаконним рішення Сальківської селищної ради від 22.12.2017 року №291 «Про передачу земельної ділянки у власність громадянина ОСОБА_1 »; скасовано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 3531155600:02:000:2081, з одночасним припиненням права власності ОСОБА_1 ; зобов`язано ОСОБА_1 повернути територіальній громаді в особі Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області земельну ділянку площею 1,5 га. з кадастровим номером 3531155600:02:000:2081.

Отже, судом встановлено, що станом на грудень 2017 року з користування Сальківської селищної ради з території заповідного урочища місцевого значення «Сельківське» незаконно вибула земельна ділянка, площею 1,5 га, яка підлягає поверненню територіальній громаді в особі Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області (як правонаступнику Сельківської селищної ради) і яка має бути врахована як частина території заповідного урочища місцевого значення «Сельківське».

Відповідно частин 1, 2 ст.3, частин 1, 2 ст.5, ч.4 ст.7, ч.1 ст.11, статей 29, 30, 52, частин 2, 3, 4, 5 ст.53, ст.54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» до природно-заповідного фонду України належать, зокрема, заповідні урочища, які можуть бути загальнодержавного або місцевого значення. Завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду визначаються у положеннях про них, які розробляються відповідно до цього Закону, і затверджуються, зокрема, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища - щодо територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення. Завдання, особливості природоохоронного режиму пам`яток природи та заповідних урочищ визначаються на основі цього Закону безпосередньо в їх первинних облікових документах. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Уповноваженими органами державного управління в галузі організації, охорони та використання природно-заповідного фонду є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, є орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Заповідними урочищами оголошуються лісові, степові, болотні та інші відокремлені цілісні ландшафти, що мають важливе наукове, природоохоронне і естетичне значення, з метою збереження їх у природному стані. На території заповідних урочищ забороняються всі види рубок, у тому числі санітарні, рубки формування і оздоровлення лісів, видалення захаращеності та будь-яка діяльність, що порушує природні процеси, які відбуваються у природних комплексах, включених до їх складу, відповідно до вимог, встановлених для природних заповідників. Власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заповідними урочищами, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження. Клопотання про необхідність створення чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду попередньо розглядається у місячний строк щодо територій та об`єктів місцевого значення - обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища. Розробка проектів, зокрема, заповідних урочищ мистецтва місцевого значення забезпечується обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища. Проекти створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду передаються обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища у встановленому порядку уповноваженим приймати рішення про створення чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами. Порядок відведення земельних ділянок природним заповідникам, біосферним заповідникам, національним природним паркам, регіональним ландшафтним паркам, а також ботанічним садам, дендрологічним паркам, зоологічним паркам визначається Земельним Кодексом України. Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання. Зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, на підставі відповідного експертного висновку.

Відповідно статей 43, 44, ч.3 ст.186 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду. До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти, зокрема, заповідні урочища). Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів погоджуються, зокрема, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом відповідної обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища (у разі наявності територій чи об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення). Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) затверджується у разі передачі на підставі такої документації земельної ділянки у власність та користування Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування - рішенням таких органів; в інших випадках - власником (розпорядником) земельної ділянки, а щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, що перебуває у користуванні, - землекористувачем.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що рішенням Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 07.02.2023 року №2043 була затверджена технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок, зокрема заповідного урочища «Сельківське», за результатами якої було зменшено площу території заповідного урочища з 66,3 га на 64,355 га. Суд апеляційної інстанції враховує, що проведення інвентаризації земельної ділянки заповідного урочища «Сельківське» було здійснено на виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27.06.2022 року у справі №340/2243/22, яким зобов`язано Заваллівську селищну раду забезпечити проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж заповідного урочища місцевого значення «Сельківське», площею 66,3 га. та здійснити державну реєстрацію прав на земельну ділянку, що знаходиться в адміністративних межах смт. Салькове Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області. Однак, суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що в рішенні суду йшла мова про винесення в натурі (на місцевості) меж заповідного урочища місцевого значення «Сельківське», площею 66,3 га. та здійснення державної реєстрації прав на земельну ділянку. Суд апеляційної інстанції зазначає, що Завалівською селищною радою при затвердженні технічної документації зменшено площу заповідного урочища «Сельківське», фактично без погодження уповноваженого органу Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), Суд апеляційної інстанції зазначає, що Заваллівською селищною радою здійснена державна реєстрація прав земельної ділянки заповідного урочища «Сельківське» площею 64,3554 га. замість 66,3 га., чим фактично внесено зміни до меж заповідного урочища «Сельківське», повноваження на які має лише Кіровоградська обласна рада. Фактично Заваллівська селищна рада мала виконати вимоги ст.7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» щодо встановлення меж в натур (на місцевості) заповідного урочища «Сельківське» та у разі зменшення площі за результатами інвентаризації земельної ділянки відповідно до статей 51-54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» звернутися до Кіровоградської обласної ради з питання затвердження зміни меж заповідного урочища «Сельківське», оскільки такі повноваження у Заваллівської селищної ради відсутні відповідно до законодавства.

Суд апеляційної інстанції при вирішенні даного спору, враховує, що постановою Кропивницького апеляційного суду від 14.02.2023 року у справі №385/1018/22, яка залишена без змін постановою Верховного Суду від 19.09.2023 року, визнано незаконним рішення Сальківської селищної ради від 22.12.2017 року №291 «Про передачу земельної ділянки у власність громадянина ОСОБА_1 »; скасовано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 3531155600:02:000:2081, з одночасним припиненням права власності ОСОБА_1 ; зобов`язано ОСОБА_1 повернути територіальній громаді в особі Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області земельну ділянку площею 1,5 га. з кадастровим номером 3531155600:02:000:2081.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 16.11.2023 року зобов`язано Кіровоградську обласну раду надати суду інформацію чи вносились зміни до рішення Кіровоградської обласної Ради народних депутатів від 19.02.1993 року №187 про внесення до складу природно-заповідного фонду області заповідного урочища «Сальківське», площею 66,3 га, місцезнаходження об`єкта: смт. Салькове, Гайворонського району.

На виконання ухвали суду апеляційної інстанції, Кіровоградська обласна рада направила суду лист від 07.12.2023 року №01-35/2266-1, згідно якого надати інформацію, чи вносились зміни до рішення Кіровоградської обласної Ради народних депутатів від 19.02.1993 року №187 про внесення до складу природно-заповідного фонду області заповідного урочища «Сальківське», площею 66,3 га, місцезнаходження об`єкта: смт. Салькове, Гайворонського району є неможливим, оскільки згідно з н67аказом Міністерства юстиції від 18.06.2015 року №1000/5 «Про затвердження Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях» граничний строк тимчасового зберігання документів в архіві обласної ради складає 10 років. Після закінчення граничних строків зберігання документи, віднесені до Національного архівного фонду України, передаються на постійне зберігання відповідно до порядку, визначеному у главі І розділу ХІV цих Правил.

Аналізуючи докази у справі та законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд враховує те, що в матеріалах справи відсутні будь-які докази внесення змін до рішення Кіровоградської обласної Ради народних депутатів від 19.02.1993 року №187 про внесення до складу природно-заповідного фонду області заповідного урочища «Сальківське», площею 66,3 га, місцезнаходження об`єкта: смт. Салькове, Гайворонського району, а тому рішення Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 07.02.2023 року №2043 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення» та державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 3521155600:02:000:0049 площею 64,3554 га є незаконними.

Враховуючи вище викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 315, 317, 321, 322 КАС України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Першого заступника керівника Кіровоградської обласної прокуратури задовольнити.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 25.08.2023 року у адміністративній справі №340/3096/23 скасувати.

Прийняти нове рішення.

Позовні вимоги Заступника керівника Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування рішення, скасування державної реєстрації земельної ділянки задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області від 07.02.2023 року №2043 «Про затвердження технічної документації з землеустрою щодо інвентаризації земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення».

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3521155600:02:000:0049, площею 64,3554 га.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду відповідно до статей 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддяО.М. Лукманова

суддяЛ.А. Божко

суддяЮ. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2023
Оприлюднено27.12.2023
Номер документу115906374
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —340/3096/23

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 21.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 21.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 25.08.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

В.В. НАУМЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні