Рішення
від 20.11.2023 по справі 580/9079/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 листопада 2023 року справа № 580/9079/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Управлінська компанія Нова якість Благоустрій до Черкаської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Адвокат Підгорний М.О. в інтересах товариства з обмеженою відповідальністю Управлінська компанія Нова якість Благоустрій (18036, м. Черкаси, вул. Смілянська, 145) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси, вул. Б.Вишневецького, 36) в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення від 15.08.2023 №45-14 Про визначення адміністратора послуг з управління побутовими відходами на території міста Черкаси.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що на виконання Закону України «Про управління відходами», Черкаською міською радою всупереч вимогам ст. 32 даного Закону прийнято спірне рішення та визнано адміністратором послуг з управління побутовими відходами на території міста Черкаси комунальне підприємство «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 відкрито провадження у даній справі та вирішено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження (без виклику учасників справи) на підставі ст. 260, 262 КАС України.

Представник відповідача просив у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю з підстав викладених у відзиві. Зокрема представником зазначено, що рішенням від 15.08.2023№45-41 визначено повноваження адміністратора послуги з управління побутовими відходами які чітко передбачені Законом України «Про управління відходами». Вказано, що у зв`язку з прийняттям спірного рішення, дія договору на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Черкаси від 04.06.2015 року припинено 15.08.2023 року, а посилання на перелік договорів укладених комунальним підприємством з іншими юридичними особами на предмет утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям, підтверджують належне виконання комунальним підприємством обов`язків адміністратора послуги з управління побутовими відходами. Наголошено, що позивач не довів факту порушення особисто своїх прав чи інтересів при прийнятті рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд встановив, що позов не підлягає до задоволення з наступних підстав.

15.08.2023 Черкаською міською радою прийнято рішення «Про визнання адміністратора послуг з управління побутовими відходами на території міста Черкаси» №45-14, відповідно до якого було визнано адміністратором послуг з управління побутовими відходами на території міста Черкаси комунальне підприємство «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради та визначено повноваження адміністратора:

-забезпечувати функціонування муніципальної системи управління побутовими відходами;

-укладати за дорученням виконавчого комітету Черкаської міської ради договори із суб`єктами господарювання на виконання окремих операцій з управління побутовими відходами;

-укладати договори із споживачами про надання послуги з управління побутовими відходами;

-створювати єдину інформаційну базу споживачів для здійснення нарахувань за надану послугу з управління побутовими відходами, обліку стану оплати та заборгованості;

-проводити претензійно-позовну роботу з боржниками та інформаційні заходи щодо дотримання споживачами вимог нормативних документів у сфері управління побутовими відходами;

-проводити розрахунок середньозваженого тарифу і подавати його у встановленому порядку до виконавчого комітету Черкаської міської ради;

-виконувати функції виконавця послуги з управління побутовими відходами;

-здійснювати операції з управління відходами;

-здійснювати комплекс заходів із збирання, перевезення, оброблення (відновлення, у тому числі сортування, та видалення) відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об`єктами видалення відходів;

-забезпечити належну експлуатацію полігону твердих побутових відходів;

-в разі необхідності, ініціювати проведення конкурсу на визначення суб`єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність із збирання та перевезення побутових відходів, на території територіальної громади за територіальним принципом та/або за видами побутових вiдxoдів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні), перед виконавчим Черкаської міської ради.

Не погоджуючися з прийнятим рішенням позивач звернувся до суду.

Закон який визначає правові, організаційні, економічні засади діяльності щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновленню з метою запобігання їх негативному впливу на здоров`я людей та навколишнє природне середовище є Закон України «Про управління відходами» №2320-IX від 20.06.2022 (далі - Закон №2320-IX).

Згідно п. 22, 28, 34, 38 ч. 1 ст. 1 Закону №2320-IX терміни вживаються в такому значенні:

-операції з управління відходами - збирання, перевезення, відновлення та видалення відходів;

-послуга з управління побутовими відходами - операції із збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів, а також діяльність, пов`язана з організацією роботи системи управління побутовими відходами, що здійснюється виконавцем послуги з управління побутовими відходами;

-система управління побутовими відходами - комплекс заходів із збирання, перевезення та оброблення побутових відходів, включаючи створення та забезпечення діяльності об`єктів, нагляд за ними та подальший догляд за об`єктами видалення побутових відходів, а також діяльність суб`єктів господарювання, що здійснюють окремі операції з управління побутовими відходами в межах територіальної громади або декількох територіальних громад;

-управління відходами - комплекс заходів із збирання, перевезення, оброблення (відновлення, у тому числі сортування, та видалення) відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об`єктами видалення відходів.

Відповідно до ст. 26 Закону №2320-IX, до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить: 1) участь у реалізації державної політики у сфері управління відходами; 2) участь у розробленні та реалізації регіональних планів управління відходами; 3) затвердження місцевих планів управління відходами; 4) вирішення питань щодо розміщення на території відповідних територіальних громад об`єктів оброблення відходів; 5) створення пунктів роздільного збирання побутових відходів.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить:

1) розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами;

2) організація управління побутовими відходами, відходами будівництва та знесення;

3) визначення у встановленому порядку суб`єктів господарювання, які здійснюють збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів;

4) визначення адміністратора послуги з управління побутовими відходами;

5) запровадження роздільного збирання побутових відходів та забезпечення виконання цільових показників щодо підготовки для повторного використання та рециклінгу побутових відходів;

6) організація роботи пунктів роздільного збирання побутових відходів;

7) забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених пунктів;

8) передача відходів, власник яких не встановлений, суб`єктам господарювання у сфері управління відходами для їх оброблення;

9) надання інформації, проведення роз`яснювальної та просвітницької роботи серед населення щодо управління відходами;

10) визначення одиниці вимірювання обсягу наданої послуги з управління побутовими відходами;

11) затвердження норм надання послуги з управління побутовими відходами;

12) затвердження інвестиційних програм суб`єктів господарювання у сфері управління побутовими відходами;

13) встановлення тарифів на послугу з управління побутовими відходами, а також тарифів на збирання, перевезення, відновлення, видалення побутових відходів окремо за видами побутових відходів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні);

14) укладення договорів з організаціями розширеної відповідальності виробників щодо запровадження приймання та роздільного збирання видів побутових відходів, на які поширюється розширена відповідальність виробника.

Статтею 32 Закону №2320-IX передбачено, що у територіальних громадах з чисельністю населення понад 500 тисяч осіб рішенням міської, сільської, селищної ради визначається адміністратор послуги з управління побутовими відходами. В інших територіальних громадах адміністратор послуги з управління побутовими відходами визначається рішенням міської, сільської, селищної ради.

Адміністратором послуги з управління побутовими відходами визначається виключно комунальне підприємство.

У рамках співробітництва територіальних громад органи місцевого самоврядування можуть прийняти рішення про визначення єдиного адміністратора послуги з управління побутовими відходами для декількох територіальних громад.

Адміністратор послуги з управління побутовими відходами не може здійснювати іншу діяльність, крім діяльності, пов`язаної з адмініструванням послуги з управління побутовими відходами.

Адміністратор послуги з управління побутовими відходами:

1)забезпечує функціонування муніципальної системи управління побутовими відходами;

2)укладає за дорученням органу місцевого самоврядування договори із суб`єктами господарювання на виконання окремих операцій з управління побутовими відходами;

3)укладає договори із споживачами про надання послуги з управління побутовими відходами;

4)створює єдину інформаційну базу споживачів для здійснення нарахувань за надану послугу з управління побутовими відходами, обліку стану оплати та заборгованості;

5)проводить претензійно-позовну роботу з боржниками та інформаційні заходи щодо дотримання споживачами вимог нормативних документів у сфері управління побутовими відходами;

6)проводить розрахунок середньозваженого тарифу і подає його у встановленому порядку до органу місцевого самоврядування.

Як встановлено судом, п. 38 ч. 1 ст. 1 Закону №2320-IX визначено термін управління відходами - комплекс заходів із збирання, перевезення, оброблення (відновлення, у тому числі сортування, та видалення) відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об`єктами видалення відходів.

Згідно ч. 1 ст. 33 Закону №2320-IX, послуга з управління побутовими відходами є комунальною послугою і надається відповідно до законодавства про житлово-комунальні послуги та правил, встановлених Кабінетом Міністрів України, з урахуванням регіональних та місцевих планів управління відходами та правил благоустрою населеного пункту.

До складу послуги з управління побутовими відходами входять операції із збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів.(ч. 2 ст. 33 Закону №2320-IX)

Відповідно до ч. 3 ст. 33 Закону №2320-IX, суб`єкти господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Виконавчий орган місцевої ради на конкурсних засадах може визначити декількох суб`єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність із збирання та перевезення побутових відходів, на території територіальної громади за територіальним принципом та/або за видами побутових відходів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні).

Суб`єкти господарювання, які здійснюють відновлення та видалення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування відповідно до регіонального та місцевих планів управління відходами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. (ч. 4 ст. 33 Закону №2320-IX)

Виконавцем послуги з управління побутовими відходами є суб`єкт господарювання, який здійснює збирання та перевезення побутових відходів у встановленому законодавством порядку, або адміністратор послуги з управління побутовими відходами.(ч. 5 ст. 33 Закону №2320-IX)

Згідно ч. 6 ст. 33 Закону №2320-IX, виконавець послуги з управління побутовими відходами укладає договори з суб`єктами господарювання, які здійснюють відновлення та видалення побутових відходів. Якщо виконавцем послуги з управління побутовими відходами є адміністратор, він також укладає договори з суб`єктами господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів.

Спірним рішенням Черкаської міської ради визначено наступні повноваження адміністратора послуги з управління побутовими відходами:

- забезпечувати функціонування муніципальної системи управління побутовими відходами (пп. 1 п. 4 ст. 32 Закону №2320-IX);

- укладати за дорученням виконавчого комітету Черкаської міської ради договори із суб`єктами господарювання на виконання окремих операцій з управління побутовими відходами (пп. 2 п. 4 ст. 32 Закону №2320-IX);

- укладати договори із споживачами про надання послуги з управління побутовими відходами (пп. 3 п. 4 ст. 32 Закону №2320-IX);

- створювати єдину інформаційну базу споживачів для здійснення нарахувань за надану послугу з управління побутовими відходами, обліку стану оплати та заборгованості (пп. 4 п. 4 ст. 32 Закону №2320-IX);

- проводити претензійно-позовну роботу з боржникамита інформаційні заходи щодо дотримання споживачами вимог нормативних документів у сфері управління побутовими відходами (пп. 5 п. 4 ст. 32 Закону №2320-IX);

- проводити розрахунок середньозваженого тарифу і подавати його у встановленому порядку до виконавчого комітету Черкаської міської ради (пп. 6 п. 4 ст. 32 Закону №2320-IX);

- виконувати функції виконавця послуги з управління побутовими відходами (п. 5 ст. 33 Закону №2320-IX);

- здійснювати операції з управління відходами (пп. 22, 28, 38 п. 1 ст. 1 Закону №2320-IX);

- здійснювати комплекс заходів із збирання, перевезення, оброблення (відновлення, у тому числі сортування, та видалення) відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об`єктами видалення відходів (пп. 34 п. 1 ст. 1 Закону №2320-IX; пп. 1 п. 4 ст. 32 Закону №2320-IX);

- забезпечити належну експлуатацію полігону твердих побутових відходів (пп. 2, 5 ст. 33 Закону №2320-IX);

- в разі необхідності, ініціювати проведення конкурсу на визначення суб`єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність із збирання та перевезення побутових відходів, на території територіальної громади за територіальним принципом та/або за видами побутових відходів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні), перед виконавчим комітетом Черкаської міської ради (п. 3 ст. 33 Закону №2320-IX).

Як вважає позивач, адміністратор послуги не може здійснювати іншу діяльність за виключенням адміністрування послуги.

Суд вказує, що Закон №2320-IX не визначає термін адміністрування, однак згідно загального визначення даного поняття , публічне управління та адміністрування це сфера, яка пов`язана з вирішенням стратегічних завдань державних органів, підприємств, установ та організацій з урахуванням комплексу зовнішніх і внутрішніх факторів впливу і тенденцій розвитку в конкретному середовищі, а також в певній галузі суспільного виробництва і держави в цілому.

При цьому, Закон №2320-IX визначає поняття управління відходами - комплекс заходів із збирання, перевезення, оброблення (відновлення, у тому числі сортування, та видалення) відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об`єктами видалення відходів.

Виходячи з аналізу Закону №2320-IX та рішення Черкаської міської ради «Про визначення адміністратора послуги з управління побутовими відходами на території міста Черкаси» від 15.08.2023 року №45-41 визначено повноваження адміністратора послуги з управління побутовими відходами які чітко передбачені Законом України «Про управління відходами».

Крім того, спірне рішення не суперечить іншим положенням Закону №2320-IX, оскільки виключно комунальне підприємство може бути визначене адміністратором послуги з управління побутовими відходами.

Посилання представника позивача щодо неприпустимості наділення комунального підприємства «Черкаська служба чистоти» Черкаської міської ради функціями збирання та перевезення відходів без проведення конкурсу є необгрунтованим в розумінні вимог п. 5 ст. 33 Закону №2320-IX.

Таким чином, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В силу положень частини 2 статті 77 кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно вимог ст. 139 КАС України, судові витрати зі сплати судового збору не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 77, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення суду.

Суддя Петро ПАЛАМАР

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2023
Оприлюднено22.11.2023
Номер документу115036975
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —580/9079/23

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 19.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 19.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Рішення від 20.11.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 03.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні