Рішення
від 07.11.2023 по справі 140/6238/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2023 року ЛуцькСправа № 140/6238/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Сороки Ю.Ю.,

при секретарі судового засідання Кухтей В.Р.,

за участю представника позивача Мухи В.Х.,

представника відповідача Саламан І.І.,

розглянувши відкритому судовому засіданні, в місті Луцьку, за правилами загального позовного провадження справу за позовом Приватного підприємства ТМХороший смак до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправним та скасування постанов,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємствао ТМХороший смак звернулося з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправним та скасування постанови Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області від 17 березня 2023 року №003 про накладення штрафу, згідно якої до ПП ТМХороший смак застосовано штраф у розмірі 67000 грн., винесеної на підставі акту за результатами перевірки від 03 березня 2023 року №17/16.01-08 та припису про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 07 березня 2023 року №03/16.01-09;

визнання протиправним та скасування постанови Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області від 17 березня 2023 року №004 про накладення штрафу, згідно якої до ПП ТМХороший смак застосовано штраф у розмірі 100500 грн., винесеної на підставі акту за результатами перевірки від 03 березня 2023 року №17/16.01-08 та припису про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 07 березня 2023 року №03/16.01-09;

визнання протиправним та скасування постанови Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області від 17 березня 2023 року №005 про накладення штрафу, згідно якої до ПП ТМХороший смак застосовано штраф у розмірі 201000 грн., винесеної на підставі акту за результатами перевірки від 03 березня 2023 року №17/16.01-08 та припису про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 07 березня 2023 року №03/16.01-09.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що в період з 01 березня 2023 року до 03 березня 2023 року працівниками ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області, на підставі наказу від 28 лютого 2023 року №69-адм «Про проведення заходу державного контролю» та направлення від 28 лютого 2023 року №40 на проведення позапланового заходу державного контролю, проведено на ПП ТМ Хороший смак позаплановий захід державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин, за результатами якого складено акт перевірки №17/16.01-08 від 03.03.2023, згідно якого (на думку перевіряючих) встановлено порушення товариством загальних гігієнічних вимог перелік яких відображено в акті.

На підставі акта відповідачем винесено: припис №03/16.01-09 від 07.03.2023 про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин, згідно якого вимагалось вжити заходів до 21.03.2023 для усунення виявлених порушень; рішення про тимчасове припинення виробництва на обігу харчових продуктів №001 від 07.03.2023, яким на підставі ст.67 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин вирішено тимчасово припинити виробництво та обіг харчових продуктів на потужності з виробництва м`ясних продуктів ПП ТМ Хороший смак та протоколи про порушення.

За результатами розгляду протоколів, головним державним ветеринарним інспектором, винесено:

постанову від 17 березня №003 про накладення штрафу у розмірі 67 000,00 грн, за порушення передбачені пунктом 1 частини 1 статті 65 Закону №2042;

постанову від 17 березня №004 про накладення штрафу у розмірі 100 500,00 грн, за порушення передбачені пунктом 20 частини 1 статті 65 Закону №2042;

постанову від 17 березня 2023 року №005 про накладення штрафу у розмірі 201 000,00 грн, за порушення передбачені пунктом 23 частини 1 статті 65 Закону №2042.

Позивач не згідний з прийнятими постановами про накладення штрафу, вважає їх протиправними та такими, що не відповідають дійсності та фактичним обставинам, порушують його права та законні інтереси.

Вказує, що відповідачем проведено позаплановий захід державного нагляду без належних правових підстав, зокрема, за відсутності погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю) або відповідного державного колегіального органу.

Представниками Держпродспоживслужби не було враховано наказу по підприємству №1-ОД від 28.02.2023 про призупинення виготовлення продукції підприємством з 01.03.2023 по 07.03.2023 у зв`язку із проведенням поточних профілактичних заходів.

Також, в процесі перевірки не встановлено та не підтверджено факту спричинення шкоди життю та здоров`ю для людей внаслідок споживання продукту, придбаного у магазині ПП ТМ Хороший смак.

Крім того, представниками Держпродспоживслужби не відібрані зразки продукції, котра за словами скаржника могла би нести загрозу для життя чи здоров`я споживачів, не надано результатів лабораторних досліджень.

З наведених підстав просить позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 10.05.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

У відзиві на позовну заяву відповідач позовні вимоги не визнав та просив відмовити у задоволенні позову. Вказав, що починаючи із 20 січня 2023 року у Головного управління Держпродспоживслужби були наявні правові підстави для здійснення позапланового заходу державного контролю за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я га благополуччя тварин, у тому числі на підставі звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення.

Звертає увагу на те, що приписом №09/16.01-09 зобов`язано позивача усунути порушення законодавства про харчові продукти у строк до 21.03.2023. В подальшому, 21.03.2023 товариство звернулося до відповідача з проханням провести інспектування у зв`язку з виконанням винесеного припису. За результатами проведеного посадовими особами Держпродспоживслужби у Волинській області інспектування встановлено, що попередньо виявлені порушення були повністю усунені позивачем, про що складено акт від 22.03.2023 №22/16.01-08. Таким чином, позивач, усунувши порушення вимог законодавства про безпечність харчових продуктів, фактично погодився із правомірністю проведення самої перевірки та виявленими за її результатами порушеннями.

З наведених підстав просив у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 05.09.2023 судовий розгляд справи за позовом Приватного підприємства ТМХороший смак до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправним та скасування постанови, вирішено проводити за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 02.11.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу за адміністративним позовом Приватного підприємства ТМХороший смак до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправним та скасування постанов, до розгляду по суті.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та запереченнях, просив їх задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, просив відмовити у задоволенні позову повністю.

Заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити повністю, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 20.02.2023 до ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області звернувся громадянин ОСОБА_1 зі скаргою на якість придбаного товару (наявність стороннього предмету у герметично запакованих сосисках) у магазині ПП ТМ Хороший смак, розташованого за адресою вул. Львівська, 85, м. Луцьк. У скарзі зазначив, що вважає придбаний харчовий продукт небезпечним для життя та здоров`я людей, у зв`язку із чим просив провести перевірку щодо виробництва ПП ТМ Хороший смак та повідомити його про результати.

В період з 01.03.20023 по 03.03.2023 посадовими особами ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області, на підставі наказу від 28.02.2023 №69-адм Про проведення заходу державного контролю, посвідчення (направлення) №40 від 28.02.2023, проведено позаплановий захід державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин на ПП ТМ Хороший смак, за результатами якого складено акт №17/1 від 03.03.2023, яким встановлено порушення гігієнічних вимог виробництва та/або обігу харчових продуктів, зокрема:

1) в оператора ринку - ПП ТМ Хороший Смак відсутня запроваджена система простежуваності, що забезпечує наявність інформації стосовно реєстраційних (особистих) номерів у постачальників та інформації про потужності, до яких постачаються вироблені харчові продукти. Окрім цього, не запроваджено системи та процедури, що дають змогу систематизувати інформацію про операторів, що постачають та яким постачаються харчові продукти для її надання невідкладно (частина восьма статті 20 Закону України Про основні принципи та вимоги безпечності та якості харчових продуктів (далі - ЗУ №771); стаття 22 ЗУ №711);

2) в оператора ринку - ПП ТМ Хороший Смак відсутня інформація щодо проведення державної реєстрації харчових добавок та ароматизаторів, які використовуються при виробництві харчових продуктів, зокрема Соковитих сардельок варених, відповідно до Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів (частина четверта статті 32 ЗУ №711);

3) потужність оператора ринку - ПП ТМ Хороший Смак з виробницнтва м`ясних продуктів не підтримується у належному (чистому) стані, зокрема в усіх виробничих приміщеннях та морозильній і холодильних камерах наявне пошкодження стін та покрівлі підлоги - наявні вибоїни і тріщини, що сприяють накопиченню бруду. На підлозі наявні залишки води, яка залишилась після проведення процедур прибирання, що може свідчити про неналежне утримання та обслуговування системи дренажу, решітки якої закриті шматками цегли. В ковбасному цеху на підлозі наявні обрізані залишки кишкової оболонки, що свідчить про неналежне проведення прибирання, а також відсутність контролю за проведеними процедурами прибирання. У складах для зберігання спецій та первинних упаковок (оболонок), наявне накопичення побутового сміття, металевих предметів невеликого розміру, первинна упаковка (оболонка) зберігається на дерев`яних стелажах розпакованою, з видимим накопиченням бруду, що несе ризик потрапляння фізичних небезпечних чинників з первинною упаковкою до харчових продуктів. Наявні залишки харчових продуктів, що може свідчити про прийом їжі персоналом під час виробничого процесу. У приміщенні для наклеювання етикеток наявні залишки харчових продуктів, зокрема гірчиці, що може свідчити про прийом їжі персоналом під час виробничого процесу у даному приміщенні. Приміщення холодильної камери для зберігання харчових продуктів ПП ТМ Хороший Смак не відповідає розмірам та обсягам виробництва, відмічено розміщення м`ясної копченої продукції, яка має специфічний запах разом з продукцією, що проходить варіння (сардельки) у первинній упаковці. Також, відмічено перехрещення шляхів при зберіганні первинно упакованих харчових продуктів, які виходять з виробгичих цехів у камеру, після чого виходять з камери для герметичного пакування та повертаються назад у камеру для зберігання до відправлення. При цьому у камері зберігається продукція в первинному пакуванні (оболонці), як після процесу коптіння так і після процесу варіння, а також продукція що пройшла герметичне пакування у вторинну упаковку (частини перша, друга статті 37 ЗУ №771; пункт 1 частини 1 першої статті 50 ЗУ №771; пункт 2 частини першої статті 50 ЗУ №771);

4) на потужності не запроваджені процедури щодо вилучення/відкликання з обігу харчових продуктів, що не відповідають параметрам безпечності (підпункт 3 частини другої, частини третя - п`ята статті 20 ЗУ №771);

5) у всіх виробничих приміщеннях наявні залишки неїстівних продуктів жир, обрізки кишкової оболонки, вибоїни на підлозі. Ремонтні роботи у виробничих приміщеннях потужності зі слів уповноваженої особи, у зв`язку з відпусткою директора ПП ТМ Хороший Смак, не проводились давно, підтверджень щодо проведення ремонтних робіт на потужності не має, підтверджень проведення візуального огляду виробничих приміщень для визначення потреби у проведенні таких робіт з метою належного підтримання потужності у робочому стані, не надано. Відсутні розроблені процедури проведення чищення, миття, дезінфекції виро приміщень потужності для підтримання в чистому стані, доказів контролю проведення цих процедур не надано (пункт 1 частини першої статті 41 ЗУ №771);

6) наявна конструкція дренажної системи не забезпечує відтік води з виробничих приміщень, у приміщенні коптильного цеху наявне пошкодження решітки що закриває канали дренажної системи. В усіх виробничих цехах отвори дренажної системи закриті шматками цегли, решітки таких отворів не закріплені, що несе ризик травмування персоналу (пункт 5 частини першої статті 41 ЗУ №771;

7) у цеху на стелі відмічено сліди (плями) бруду від залишків сировини, що сприяють накопиченню бруду, утворення плісняви і потрапляння (падіння) під час виробничого процесу у харчові продукти (пункт 2 частини першої, частин статті 42 ЗУ №771);

8) відмічено на поверхні обладнання, зокрема - кутері, сліди корозії (іржі) та затримання води після проведення миття. У цеху наявна підставка з пошкодженою дерев`яною поверхнею із наявними слідами псування (гнильних процесів) деревини. В приміщенні для прийому сировини - вага знаходиться в неналежному стані, наявне значне пошкодження іржею, що може спричинювати забруднення та потрапляння небезпечних фізичних факторів до сировини. Відсутні підтвердження проведення візуального огляду (контролю) процесів чищення, миття і дезінфекції робочих поверхонь, в тому числі і поверхонь обладнання, яке контактує з харчовими продуктами у процесі їх виготовлення (виробництва). Лабораторний контроль якості проведених процедур чищення, миття та дезінфекції робочих поверхонь, в тому числі і поверхонь обладнання, яке контактує з харчовими продуктами у процесі їх виготовлення (виробництва) на потужності не ведеться, доказів не надано (пункт 5 частини першої статті 42 ЗУ №771; Пункт 1 частини першої статті 45 ЗУ №771);

9) робочі інструменти, зокрема сокири, хаотично розміщуються в цехах потужності, біля різного обладнання. Приміщення для чищення, дезінфекції і зберігання робочих інструментів не відповідає розмірам потужності, також відмічено зберігання частин робочого обладнання після миття у невстановлених (невизначених) для цього місцях. (пункт 2 частини першої статті 41 ЗУ №771; пункт 6 частини першої статті 42 ЗУ №771);

10)на тарі (ящиках), яка використовується для сировини і транспортування виготовлених (вироблених) харчових продуктів, наявні сліди залишків жиру свідчить про неналежне їх чищення, миття і дезінфекцію після використання тріщини і пошкодження, що сприяє накопиченню бруду і несе ризик забруднення сировини і харчових продуктів. (пункт 2 частини першої статті 45 ЗУ №771);

11)на потужності відсутні розроблені інструкції щодо використання хімічних (мийних і дезінфікуючих) засобів та їх перелік, з метою запобігання корозії обладнання та робочих інструментів (частина третя статті 45 ЗУ №771);

12)у виробничих цехах відсутні визначені місця для збору харчових відходів графіки їх видалення з виробничих приміщень не розроблені. Відсутні закриті контейнери для збору таких відходів, які забезпечують максимальний рівень захисту та їх дезінфекцію. Договорів щодо утилізації (знищення) харчових продуктів не надано. (пункт 1 частини першої статті 46 ЗУ №771; пункт 2 частини першої статті 46 ЗУ №771; пункт 3 частини першої статті 46 ЗУ №771; частина друга статті 46 ЗУ №771; стаття 5 Закону України Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції (далі - ЗУ №1393);

13)відсутні підтвердження щодо відповідності води, яка використовується у виробництві харчових продуктів та льоду, вимогам для води питної. (пункт 4 частини першої статті 47 ЗУ №771; пункт 5 частини першої статті 47 ЗУ №771;

14)під час виробництва льоду, використовується в якості ємності для його накопичення - побутова ванна, на якій є видимі ознаки пошкодження та бруду. Інструмент, що використовується для набору цього льоду також з видимими ознаками бруду та шаром нальоту, що свідчить про неналежне його миття. Лід, який зберігається у морозильній камері №3, відкритий, не захищений від потрапляння небезпечних чинників. (пункт 5 частини першої статті 47 ЗУ №771);

15)відсутні підтвердження (записи) допуску до потужності персоналу, який не має протипоказань щодо поводження з харчовими продуктами та проходження у цього оператора ринку навчань з питань гігієни персоналу. (пункт 1 частини першої статті 48 ЗУ №771);

16)відсутні підтвердження (записи) проведення періодичних навчань щодо гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів, зокрема і недопущення потрапляння небезпечних фізичних факторів до харчових продуктів. (пункт 2 частини першої статті 48 ЗУ №771);

17)камери для зберігання первинної продукції - сировини, знаходяться у неналежному стані, на стінах та підлозі наявні вибоїни і тріщини, що сприяють накопиченню бруду і несуть ризик потрапляння небезпечних чинників до сировини (пункт 2 частини першої статті 49 ЗУ №771);

18)відсутній контроль за потраплянням небезпечних чинників, зокрема і фізичних, у виготовленій продукції. Підтвердження проведення лабораторного контролю продукції для уникнення забруднення, зокрема сардельок варених соковитих, не надано. Періодичність такого контролю не встановлено. (пункт 3 частини першої статті 49 ЗУ №771);

19)боротьба з гризунами на потужності не ведеться, зокрема відсутні визначені види шкідників, рівні захисту потужності, та пастки і схема їх розташування для боротьби з гризунами. (пункт 4 частини першої статті 49 ЗУ №771);

20)відсутні докази проведення контролю та не визначена періодичність, дотримання температурного режиму, під час проведення процесу нагрівання (варіння) Соковитих сардельок варених. Оператором ринку не забезпечено про регулярних перевірок встановлених основних параметрів, зокрема температури, тиску, цілісності пакування, мікробіологічних показників для підтвердження відповідності процесів термічної обробки шляхом. (пункт 5 частини першої статті 49 ЗУ №771; пункт 1 частини другої статті 51 ЗУ №771; пункт 2 частини другої статті 51 ЗУ №771; частина третя статті 51 ЗУ №771);

21)на потужності відсутні окремі контейнери для зберігання небезпечних та/або неїстівних речовин. (пункт 9 частини першої статті 49 ЗУ №771);

22)у маркуванні продукції Соковитих сардельок варених зазначено строк (термін) придатності до споживання не більше 48 годин, при цьому дати вжити до або дати виготовлення (виробництва) не зазначається. Проте на стікері який наклеюється на упаковку герметично запакованої продукції вказано: Рекомендований термін зберігання варених сардельок упакованих під вакуумом - 10 діб. (частина друга статті 4 Закону України Про інформацію для споживачів харчових продуктів (далі - ЗУ №2639); пункт 1 частини третьої статті 4 ЗУ №2639; частина шоста статті 5 ЗУ № 2639; частина сьома статті 5 ЗУ №2639; стаття 18 ЗУ №2639; стаття 22 ЗУ№ 771);

23)у маркуванні продукції Соковитих сардельок варених інгредієнтом зазначені Яйця курячі харчові, які не використовуються у процесі виготовлення (виробництва) даної продукції, що підтверджується наданою попередньою калькуляцією вартості виробництва продукції №ТМ-0000017 від 14 лютого 2023 року (пункт 3 частини третьої статті 4 ЗУ №2639);

24)у маркуванні відсутні позначення назви речовин або харчового продукту які спричиняють алергічні реакції або непереносимість наведеного у додатку №1 до Закону України Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів серед решти інгредієнтів у складі продукту. Спосіб надання такої інформації не визначений оператором ринку. (частина четверта статті 5 ЗУ №2639; частина шоста статті 5 ЗУ №2639; стаття 6 ЗУ №2639; стаття 15 ЗУ №2639; стаття 8 ЗУ №2639);

25)відсутня інформація для перевірки маркування продукції Соковитих сардельок варених стосовно вмісту усіх інгредієнтів харчового продукту в порядку зменшення їх маси станом на момент їх використання у процесі виробництва. (стаття 12-14 ЗУ №2639);

26)на потужності оператора ринку ПП ТМХороший смак постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, не розроблено та не запроваджено (частина перша статті 21 ЗУ №771).

На підставі акта №17/1 від 03.03.2023 позапланового заходу державного контролю (інспектування) ПП ТМ Хороший смак відповідачем винесено:

припис №03/16.01-09 від 07.03.2023 про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин, згідно якого вимагається вжити заходів до 21.03.2023 для усунення виявлених порушень;

рішення про тимчасове припинення виробництва на обігу харчових продуктів №001 від 07.03.2023, яким на підставі ст.67 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин вирішено тимчасово припинити виробництво та обіг харчових продуктів на потужності з виробництва м`ясних продуктів ПП ТМ Хороший смак дозвіл 03-19-05 Мt строком на 10 (десять) робочих днів;

протокол про порушення вимог п.1 ч.3 ст.4, ч.2 ст.4, п.3 ч.3 ст.4, ч.6 ст.5, ст.18 Закону України Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів, ст.22-1 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів від 07.03.2023;

протокол про порушення вимог Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів, ст.5 Закону України Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції від 07.03.2023;

протокол про порушення вимог ч.4 ст.5, ч.6 ст.5, ст.6, ст.8, ст.15 Закону України Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів від 07.03.2023.

За результатами розгляду вказаних вище протоколів відповідачем винесено:

постанову від 17 березня 2023 року №003 про накладення штрафу, згідно якої до ТМХороший смак застосовано штраф у розмірі 67 000,00 грн, винесеної на підставі акту за результатами перевірки від 03 березня 2023 року №17/16.01-08 та припису про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 07 березня 2023 року №03/16.01-09;

постанову від 17 березня 2023 року №004 про накладення штрафу, згідно якої до ТМХороший смак застосовано штраф у розмірі 100 500,00 грн, винесеної на підставі акту за результатами перевірки від 03 березня 2023 року №17/16.01-08 та припису про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 07 березня 2023 року №03/16.01-09;

постанову від 17 березня 2023 року №005 про накладення штрафу, згідно якої до ТМХороший смак застосовано штраф у розмірі 201 000,00 грн, винесеної на підставі акту за результатами перевірки від 03 березня 2023 року №17/16.01-08 та припису про усунення порушень вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 07 березня 2023 року №03/16.01-09.

Вважаючи постанови ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області від 17 березня 2023 року №№003-005 про застосування штрафу протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Згідно частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя та здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю, отже виходячи з приписів зазначеної норми можна погодитися з діями відповідача, які направлені на забезпечення здоров`я, життя та безпеки людини.

Водночас, відповідно до вимог статті 42 Конституції України держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів, отже, конституційна норма передбачає, що захист прав споживачів відбувається шляхом здійснення контролю за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт.

Правові та організаційні засади державного контролю, що здійснюється з метою перевірки дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також законодавства про побічні продукти тваринного походження під час ввезення (пересилання) таких побічних продуктів на митну територію України визначено Законом України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин" (далі - Закон №2042-VIII).

Відповідно до статті 2 Закону № 2042-VIII законодавство про державний контроль складається з Конституції України, цього Закону, Митного кодексу України, законів України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", "Про ветеринарну медицину", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та інших виданих відповідно до них нормативно-правових актів.

У відповідності до вимог статті 4 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" №771/97-ВР (далі - Закон №771/97-ВР) державне регулювання у сфері безпечності харчових продуктів здійснюється з метою захисту життя, здоров`я та інтересів споживачів.

Отже, держава здійснює регулювання безпечності та окремих показників якості харчових продуктів шляхом, зокрема, здійснення державного контролю.

Статтею 5 Закону №771/97-ВР встановлено, що до системи органів виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів належать, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (компетентний орган).

За приписами статті 1 Закону №771/97-ВР оператор ринку харчових продуктів (далі - оператор ринку) - суб`єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об`єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів. До операторів ринку належать фізичні особи, якщо вони провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та займаються виробництвом та/або обігом харчових продуктів або інших об`єктів санітарних заходів; потужності - споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби, а також територія, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів.

Державний контроль у формах інспектування та аудиту здійснюється із застосуванням актів державного контролю. Акт державного контролю має містити вичерпний перелік питань для перевірки дотримання оператором ринку законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин. Кожне таке питання повинно містити посилання на вимогу нормативно-правового акта (статтю, частину, пункт, підпункт, абзац тощо), яка підлягає дотриманню оператором ринку. Якщо за результатами інспектування або аудиту виявлено невідповідність, в акті державного контролю наводиться детальний опис відповідних порушень законодавства. Акт державного контролю складається у двох примірниках, один з яких вручається оператору ринку протягом трьох робочих днів з дня його складення (частина сьома статті 18 Закону №2042-VIII).

Згідно із частинами першою та четвертою статті 19 Закону №2042-VIII заходи державного контролю здійснюються у формі аудиту, інспектування, передзабійного та післязабійного огляду, відбору зразків, лабораторного дослідження (випробування), документальної перевірки, перевірки відповідності, фізичної перевірки. Інспектування передбачає перевірку дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин та відповідності їх діяльності вимогам щодо: 1) гігієни; 2) плану коригувальних дій, розробленого та впровадженого оператором ринку за результатами попередніх перевірок; 3) інцидентів, пов`язаних з безпечністю харчових продуктів та/або кормів. Інспектування може включати в себе перевірку потужностей, прилеглої території, приміщень, обладнання та інвентарю, транспортних засобів, а також харчових продуктів та кормів; сировини, інгредієнтів, допоміжних матеріалів для переробки, які використовуються для приготування та виробництва харчових продуктів та кормів, напівфабрикатів; предметів та матеріалів, що контактують з харчовими продуктами; засобів та процесів прибирання і догляду, а також пестицидів; маркування, зовнішнього вигляду та реклами.

За вимогами пункту 1 частини другої статті 20 Закону №771/97-ВР оператори ринку зобов`язані: забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу.

Згідно із абзацом 5 частини першої статті 6 Закону №877-V підставою для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Судом встановлено, що підставою для проведення позапланового заходу контролю відносно позивача слугувала скарга ОСОБА_1 від 20.02.2023, який звернувся до ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області та поскаржився на якість придбаного товару (наявність стороннього предмету у герметично запакованих сосисках) у магазині ПП ТМ Хороший смак, розташованого за адресою вул. Львівська, 85, м. Луцьк, Волинська область. У скарзі зазначив, що вважає придбаний харчовий продукт небезпечним для життя та здоров`я людей, у зв`язку із чим просив провести перевірку щодо виробництва ПП ТМ Хороший смак та повідомити його про результати.

Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13 .03.2023 №303 Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану вказано припинити проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 Про введення воєнного стану в Україні.

Водночас, згідно з пунктом 2 вказаної постанови Кабінету Міністрів України за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах

У зв`язку із викладеним, наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 03.01.2023 №5, зареєстрованому у Міністерстві юстиції України 06.01.2023 за №33/39089, затверджено Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного контролю за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин на період воєнного стану, пунктом 2 якого передбачено, що такою підставою є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).

Зазначений наказ Міністерства аграрної політики та продовольства набрав законної сили 20.01.2023.

Таким чином, починаючи із 20.01.2023 у відповідача були правові підстави для здійснення позапланового заходу державного контролю за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин, у тому числі на підставі звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природньому середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).

Крім того, суд враховує, що по кожному із виявлених порушень позивач в ході перевірки не заперечував факту їх існування, під час розгляду справи позивачем до матеріалів справи не було надано будь-яких заперечень чи доказів щодо спростування фактів встановлених порушень під час перевірки, як і не спростовано того, що виявлені численні порушення становлять загрозу для життя та здоров`я людей.

Суд не приймає до уваги посилання позивача на те, що виявлені порушення не є такими, що становлять (можуть становити) загрозу для життя та здоров`я людини з огляду на наступне.

Як уже зазначалось судом, статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Закон України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів від 23.12.1997 №771/97-ВР (далі за текстом - Закон №771/97-ВР) регулює відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів і визначає порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються) з неї.

Статтею 4 цього Закону визначено, що державне регулювання у сфері безпечності харчових продуктів здійснюється з метою захисту життя, здоров`я та інтересів споживачів.

Держава здійснює регулювання безпечності та окремих показників якості харчових продуктів шляхом, зокрема, встановлення санітарних заходів; встановлення вимог до окремих показників якості харчових продуктів; інформування та підвищення обізнаності операторів ринку і споживачів щодо безпечності та окремих показників якості харчових продуктів; встановлення вимог щодо стану здоров`я персоналу потужностей; здійснення державного контролю; притягнення операторів ринку, їх посадових осіб до відповідальності у разі порушення законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.

Таким чином, настання реальної загрози життю та здоров`ю людей законодавець пов`язує з обставинами, які можуть призвести, в тому числі, до різних захворювань, пов`язаних із отруєнням людей.

Так, згідно з пунктом 55 частини 1 статті 1 Закону №771/97-ВР оператор ринку харчових продуктів (далі - оператор ринку) - суб`єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об`єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.

Статтею 20 Закону №771/97-ВР встановлено, що оператори ринку відповідають за виконання вимог законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів у межах діяльності, яку вони здійснюють. Оператори ринку зобов`язані, серед іншого, забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 65 Закону №2042-VIII Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин, оператори ринку несуть відповідальність за порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та/або обігу харчових продуктів або кормів, якщо це створює загрозу для життя та/або здоров`я людини або тварини, - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі шести мінімальних заробітних плат.

Згідно з п. 16 ч. 1 ст. 1 Закону №771/97-ВР гігієнічні вимоги - заходи та умови, що необхідні для управління небезпечними факторами і забезпечення придатності харчових продуктів для споживання людиною з урахуванням їх використання згідно з призначенням.

В свою чергу, загальні гігієнічні вимоги щодо поводження з харчовими продуктами встановлено розділом VII вказаного Закону.

При цьому, недотримання принципів та вимог до безпечності та якості харчових продуктів, зокрема гігієнічних вимог до виробництва та/або обігу харчових продуктів, порушує права людини (споживача) на безпеку її здоров`я і життя.

Таким чином, посилання позивача на те, що виявлені порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю громадян є необґрунтованими.

Окрім того, як вбачається з відзиву ГУ держпродспоживслужби у Волинській області, 21.03.2023 товариство звернулося до відповідача з проханням провести інспектування у зв`язку з виконанням винесеного припису №03/16.01-09 від 07.03.2023.

За результатами проведеного посадовими особами Держпродспоживслужби у Волинській області інспектування встановлено, що попередньо виявлені порушення були повністю усунені позивачем, про що складено акт від 22.03.2023 №22/16.01-08.

Крім того, суд звертає увагу на те, що позивач оскаржував у судовому порядку рішення від 07.03.2023 №001 про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів, яке видане па підставі порушень, які стали підставою і для винесення оскаржуваних постанов про накладення штрафів.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 19.05.2023, яке набрало законної сили 20.06.2023, у справі №140/3864/23 за позовом Приватного підприємства ТМХороший смак до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, у задоволенні позову відмовлено.

Таким чином, позивач, усунувши порушення вимог законодавства про безпечність харчових продуктів, фактично погодився із правомірністю оскаржуваних постанов про накладення штрафів.

Статтею 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінуючи усі докази, які були дослідженні судом у їх сукупності, суд дійшов висновку, що Головним управлінням Держпродспоживслужби у Волинській області, як суб`єктом владних повноважень, доведено правомірність винесення оскаржуваних постанов про накладення штрафів, а тому у задоволенні позовних вимог Приватного підприємства ТМХороший смак до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправним та скасування постанов, слід відмовити повністю.

Керуючись ст.ст. 241, 242, 243 ч.3, 245, 246, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства ТМХороший смак до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області про визнання протиправним та скасування постанов, відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Позивач: Приватне підприємств ТМ Хороший смак (43018, Волинська область, м. Луцьк, вул. Львівська, 85, код ЄДРПОУ 39677312)

Відповідач: Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області (43020, Волинська область, м.Луцьк, вул. Поліська Січ, 10, код ЄДРПОУ 40317441)

Суддя Ю.Ю. Сорока

Повний текст судового рішення складено 17.11.2023.

Дата ухвалення рішення07.11.2023
Оприлюднено23.11.2023
Номер документу115069357
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —140/6238/23

Постанова від 03.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 28.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 07.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Рішення від 07.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні