Рішення
від 22.11.2023 по справі 140/20386/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2023 року ЛуцькСправа № 140/20386/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Громадської організації «За світле майбутнє Гуто-Боровенської громади» до Камінь-Каширської міської ради, державного реєстратора виконавчого комітету Камінь-Каширської міської ради Какалюк Світлани Віталіївни про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Громадська організація «За світле майбутнє Гуто-Боровенської громади» (далі ГО «За світле майбутнє Гуто-Боровенської громади», позивач) звернулося з позовом до Камінь-Каширської міської ради (далі відповідач-1) про визнання протиправними дії Камінь-Каширської міської ради здійснені з метою проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Гуто-Боровенської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області та скасування державної реєстрації припинення юридичної особи Гуто-Боровенської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області від 16.11.2022, внесеного до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за № 1001831120008000301.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 14.05.2021 у справі №140/15984/20 (залишене без змін постановою Верховного Суду від 20.09.2022), яким вирішено: визнати протиправними дії Волинської обласної державної адміністрації, що полягають у включенні Гуто-Боровенської об`єднаної територіальної громади Камінь-Каширського району Волинської області до складу Камінь-Каширської об`єднаної територіальної громади Камінь-Каширського району Волинської області у проекті Перспективного плану формування територій громад Волинської області, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 травня 2020 року №590-р та зобов`язати Волинську обласну державну адміністрацію розробити проект змін до Перспективного плану формування територій громад Волинської області в частині включення до переліку спроможних громад Волинської області Гуто-Боровенську об`єднану територіальну громаду до складу якої увійшли територіальні громади: Гуто-Боровенська, Боровненська, Великообзирська, Верхівська, Олениненська з адміністративним центром об`єднаної територіальної громади в селі Гута-Боровенська Камінь-Каширського району Волинської області та подати такий проект до Кабінету Міністрів України для затвердження, за розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації (далі Волинська ОДА) від 20.10.2022 №484 утворено робочу групу з підготовки проекту змін до перспективного плану формування територій громад Волинської області та розпочато процедуру розробки щодо включення до переліку спроможних громад Гуто-Боровенську об`єднану територіальну громаду, яка була створена 03.01.2019 внаслідок добровільного об`єднання п`яти сільських рад, відповідно до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад», з дотриманням методики формування територіальних громад» від 05.02.2015 №157-VIII (далі Закон №157-VIII) та підтвердженням цього є прийняття рішення І сесії VII скликання Гуто-Боровенської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області 03 січня 2019 року №1/7 «Про початок реорганізації Боровненської сільської ради, Олениненської сільської ради, Великообзирської сільської ради та Верхівської сільської ради шляхом приєднання до Гуто-Боровенської сільської ради.

Розпорядженням голови Волинської ОДА від 03.08.2018 №506 затверджено висновок щодо відповідності Конституції та Законам України проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад (далі ОТГ) в Гуто-Боровенську ОТГ з адміністративним центром у селі Гута-Боровенська Камінь-Каширського району Волинської області.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.02.2019 №65-р «Про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Волинської області» доповнено перелік спроможних територіальних громад Волинської області Гуто- Боровенською ОТГ, до складу якої увійшли територіальні громади: Гуто-Боровенська, Боровенська, Великообзирська, Верхівська, Олениненська, Піщанська, Полицівська, з адміністративним центром об`єднаної територіальної громади в селі Гута- Боровенська.

Таким чином, Гуто-Боровенська територіальна громада була утворена, як самостійна та спроможна громада у відповідності до Закону №157-VIII.

Однак, на підставі проекту перспективного плану формування територій громад Волинської області, розробленого Волинською ОДА, Кабінетом Міністрів України було видано розпорядження № 590-р від 13.05.2020, яким затверджено перспективний план формування територіальних громад Волинської області, та який у подальшому став підґрунтям для створення адміністративно-територіального устрою базового рівня Волинської області для проведення місцевих виборів 25.10.2020 на новій територіальній основі. Вказаним розпорядженням визнано таким, що втратило чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.02.2019 № 65 «Про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Волинської області», в частині доповнення переліку спроможних територіальних громад Волинської області Гуто-Боровенською ОТГ.

Представник позивача вказує, що результатом вказаних дій, стало протиправне примусове приєднання спроможної, діючої Гуто-Боровенської територіальної громади до складу Камінь-Каширської міської територіальної громади, в порушення основних принципів та умов визначених Законом №157-VIII.

04.12.2020 прийнято рішення II сесії VIII скликання № 2/26 Камінь-Каширської міської ради «Про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Камінь- Каширської міської ради», яким розпочато процедуру реорганізації Гуто-Боровенської сільської ради шляхом приєднання її до Камінь-Каширської міської ради та запроваджені заходи щодо початку реорганізації сільських рад, що приєднані, а саме: утворено комісію з реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради та проведено інвентаризацію основних засобів, нематеріальних активів, запасів, грошових коштів та розрахунків.

14.12.2020 державним реєстратором внесені відповідні зміни до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а саме внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.

За рішенням VIII сесії VIII скликання Камінь-Каширської міської ради від 26.03.2021 № 8/7-27 затверджено передавальні акти щодо передачі майна сільських рад, які припиняються в результаті реорганізації шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради та за результатами зазначених дій, 16.11.2022 за заявою Камінь-Каширської міської ради було припинено юридичну особу Гуто-Боровенську сільську раду шляхом її приєднання до Камінь-Каширської міської територіальної громади.

Таким чином, у зв`язку із внесенням запису від 16.11.2022 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за № 1001831120008000301 про припинення статусу юридичної особи Гуто- Боровенської сільської ради, фактично знищено територіальну громаду та такі дії призвели до недоцільності і неможливості виконання заходів передбачених рішенням Волинського окружного адміністративного суду у справі № 140/15948/20 від 14.05.2021.

Представник позивача зазначає, що Камінь-Каширська міська рада, будучи попередньо обізнаною про незаконність своїх дій, задля створення перешкод щодо реалізації заходів із відновлення спроможної Гуто-Боровенської територіальної громади припинила правоздатність юридичної особи та таким чином, повністю позбавила громаду права на захист.

Відтак, представник позивача вважає, що визнання протиправною та скасування державної реєстрації припинення юридичної особи Гуто-Боровенської сільської ради є належним способом захисту порушених прав та законних інтересів, що у подальшому дасть можливість їх відновлення шляхом здійснення ряду заходів щодо функціонування самостійної Гуто-Боровенської територіальної громади і забезпечить збереження комунального майна.

Разом з тим, зазначає, що частиною дев`ятою статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 №755-IV (далі Закон №755-IV) визначено, що державний реєстратор не має права проводити реєстраційні дії щодо суб`єкта державної реєстрації, з яким державний реєстратор перебуває у трудових відносинах. У такому разі державна реєстрація проводиться іншим державним реєстратором.

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 16.11.2022, реєстраційні дії щодо припинення юридичної особи Гуто-Боровенської сільської ради проводились, державним реєстратором виконавчого комітету Камінь-Каширської міської ради Какалюк С.В. за заявою посадових осіб відповідача-1 на підставі рішення II сесії VIII скликання від 04.12.2020 № 2/26 Камінь-Каширської міської ради «Про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради», тобто в інтересах Камінь-Каширської міської ради.

Таким чином, вказані вище дії здійснювались державним реєстратором в інтересах суб`єкта державної реєстрації з яким державний реєстратор перебуває у трудових відносинах, а тому вони є незаконними, оскільки прямо порушують вимоги частини дев`ятої статті 6 Закону №755-IV, в зв`язку із чим державна реєстрація припинення юридичної особи Гуто-Боровенської сільської ради підлягає скасуванню.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 поновлено Громадській організації «За світле майбутнє Гуто-Боровенської громади» строк звернення до суду із цим позовом, прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

В поданому до суду відзиві на позовну заяву представник відповідача-1 позов не визнав та просить відмовити у його задоволенні. В обґрунтування своїх доводів вказав, що Камінь-Каширською міською радою на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР), відповідно до Цивільного кодексу України, Закону №755-IV, на підставі рішення 2 сесії VІІІ скликання Камінь-Каширської міської ради прийнято рішення «Про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Камінь Каширської міської ради», яким розпочато процедуру реорганізації Гуто-Боровенської сільської ради шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків сільських рад, що реорганізуються.

Представник відповідача-1 зазначає, що вказане рішення є чинним та ніким не оскаржене, а тому підлягає виконанню.

Разом з тим, представник відповідача-1 заперечує проти доводів позивача, в яких останній зазначає про незаконність дій державного реєстратора, оскільки такий перебуває у трудових відносинах з Камінь-Каширською міською радою та на противагу цього вказує, що відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зроблені державним реєстратором виконавчого комітету Камінь-Каширської міської ради Какалюк С.В., відтак суб`єктом державної реєстрації є виконавчий комітет Камінь-Каширської міської ради, з яким державний реєстратор перебуває у трудових відносинах.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 05.10.2023 залучено до участі у справі як другого відповідача державного реєстратора виконавчого комітету Камінь-Каширської міської ради Какалюк С.В. (далі відповідач-2).

В поданому до суду відзиві на позовну заяву державний реєстратор виконавчого комітету Камінь-Каширської міської ради Какалюк С.В. позов не визнала та просила відмовити у його задоволенні, оскільки суб`єктом державної реєстрації є виконавчий комітет Камінь-Каширської міської ради, який є відокремленою юридичною особою і з яким вона перебуває у трудових відносинах, а тому є належним суб`єктом для проведення державної реєстрації припинення Гуто-Боровенської сільської ради шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради.

А також з посиланням на положення Закону №755-IV вказала, що були відсутні правові підстави для відмови у здійсненні державної реєстрації припинення Гуто-Боровенської сільської ради шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради.

Інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 №590-р затверджено перспективний план формування територій громад Волинської області, а розпорядженням від 12.06.2020 №708-р визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Волинської області, зокрема, територію Камінь-Каширської територіальної громади, до складу якої, серед інших, увійшли Гуто-Боровенська, Боровненська, Великообзирська, Верхівська, Олениненська, Піщанська, Полицівська територіальні громади.

08.08.2020 Центральною виборчою комісією на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 708-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Волинської області», прийнято постанову № 160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020».

Вказаною постановою в Камінь-Каширській територіальній громаді призначено на 25.10.2020 перші вибори депутатів та міського голови новоствореної Камінь-Каширської міської ради Волинської області.

25.11.2020 проведено першу сесію Камінь-Каширської міської ради VIII скликання під час якої прийнято рішення від 25.11.2020 №1/1 «Про визнання повноважень Камінь-Каширського міського голови та депутатів Камінь-Каширської міської ради».

04.12.2020 на другій сесії Камінь-Каширської міської ради VIII скликання було прийнято рішення № 2/26 «Про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради», зокрема, Гуто-Боровенської сільської ради, яким розпочато процедуру реорганізації, зокрема, Гуто-Боровенської сільської ради та утворено комісії з реорганізації.

Водночас, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 14.05.2021 у справі №140/15984/20 (залишене без змін постановою Верховного Суду від 20.09.2022), вирішено: визнати протиправними дії Волинської ОДА, що полягають у включенні Гуто-Боровенської об`єднаної територіальної громади Камінь-Каширського району Волинської області до складу Камінь-Каширської об`єднаної територіальної громади Камінь-Каширського району Волинської області у проекті Перспективного плану формування територій громад Волинської області, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.05.2020 №590-р та зобов`язати Волинську ОДА розробити проект змін до Перспективного плану формування територій громад Волинської області в частині включення до переліку спроможних громад Волинської області Гуто-Боровенську об`єднану територіальну громаду до складу якої увійшли територіальні громади: Гуто-Боровенська, Боровненська, Великообзирська, Верхівська, Олениненська з адміністративним центром об`єднаної територіальної громади в селі Гута-Боровенська Камінь-Каширського району Волинської області та подати такий проект до Кабінету Міністрів України для затвердження.

На виконання вищезазначеного рішення суду, розпорядженням голови Волинської ОДА від 20.10.2022 №484 утворено робочу групу з підготовки проекту змін до перспективного плану формування територій громад Волинської області та розпочато процедуру розробки щодо включення до переліку спроможних громад Гуто-Боровенську об`єднану територіальну громаду.

16.11.2022 суб`єктом державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань здійснено запис: 1001831120008000301 про державну реєстрацію припинення Гуто-Боровенської сільської ради.

Не погоджуючись із діями відповідача-1 щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи Гуто-Боровенської сільської ради, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.

Статтею 1 Закону №280/97-ВР визначено, що територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр; представницький орган місцевого самоврядування виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення; адміністративний центр територіальної громади - населений пункт (село, селище, місто), що має розвинену інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території територіальної громади та в якому розміщується представницький орган місцевого самоврядування територіальної громади.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону №280/97-ВР система місцевого самоврядування, у тому числі, включає сільську, селищну, міську раду; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради.

Згідно з статтею 6 Закону №280/97-ВР первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об`єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об`єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

Статтею 2 Закону № 157-VIII визначено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: конституційності та законності; добровільності; економічної ефективності; державної підтримки; повсюдності місцевого самоврядування; прозорості та відкритості; відповідальності.

Частиною першою статті 4 Закону № 157-VIII передбачено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов: 1) у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування; 2) територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися; 3) об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області; 4) при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади; 5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.

Законом України від 05.12.2019 № 348-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей» (далі також - Закон № 348-ІХ) частину першу статті 4 Закону № 157-VIII доповнено пунктом 6 такого змісту: « 6) об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області».

Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Згідно з частиною четвертою статті 7 Закону № 157-VIII рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

Відповідно до частин п`ятої, шостої, сьомої статті 7 Закону № 157-VIII у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад. У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом. У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об`єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об`єднання територіальних громад, звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Як було встановлено судом, 08.08.2020 Центральною виборчою комісією на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 708-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Волинської області», прийнято постанову № 160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020», якою в Камінь-Каширській територіальній громаді призначено на 25.10.2020 перші вибори депутатів та міського голови новоствореної Камінь-Каширської міської ради Волинської області.

25.11.2020 проведено першу сесію Камінь-Каширської міської ради VIII скликання під час якої прийнято рішення від 25.11.2020 №1/1 «Про визнання повноважень Камінь-Каширського міського голови та депутатів Камінь-Каширської міської ради».

За приписами частин першої, третьої та четвертої статті 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами. Порядок формування та організація діяльності рад визначаються Конституцією України, цим та іншими законами, а також статутами територіальних громад.

Сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях (частини перша, третя статті 12 Закону №280/97-ВР).

Статтею 25 Закону №280/97-ВР передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно зі статтею 29 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, серед іншого, належать власні (самоврядні) повноваження щодо управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Пунктом 6 Розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Закону №280/97-ВР визначено, що до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України у територіальних громадах, що складаються з жителів кількох населених пунктів, вибори депутатів сільських, селищних, міських рад, а також сільських, селищних, міських голів проводяться за нині діючим адміністративно-територіальним устроєм.

Пунктом 6-1 Розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Закону №280/97-ВР врегульовано порядок припинення сільських рад шляхом їх реорганізації. Вказаним пунктом визначено, що до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень:

1) у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади);

2) після припинення повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами (далі - ради, що припиняються), їхні виконавчі комітети продовжують здійснювати свої повноваження до затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною сформованою територіальною громадою (далі - новообрана рада), персонального складу її виконавчого комітету. Протягом зазначеного строку сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, очолює такі виконавчі комітети та входить до їх персонального складу;

3) після припинення повноважень сільського голови, який одноособово виконував

функції виконавчого органу ради, що припиняється, відповідні функції одноособово виконує сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, з дня набуття ним повноважень до затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету;

4) сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту;

5) якщо територія розформованої територіальної громади включена до територій кількох сформованих територіальних громад, кожна з цих громад стає правонаступником належних розформованій територіальній громаді: нерухомого майна, у тому числі земельних ділянок, розташованих на території сформованої територіальної громади; речей, призначених для обслуговування відповідних об`єктів нерухомого майна і пов`язаних з цим майном спільним призначенням (у тому числі у зв`язку із здійсненням відповідних повноважень або наданням послуг). Належність речей, призначених для обслуговування кожного об`єкта нерухомого майна і пов`язаних з цим майном спільним призначенням, визначається на підставі останньої суцільної інвентаризації; прав засновника (учасника) юридичної особи, заснованої розформованою територіальною громадою (у тому числі в особі відповідної сільської, селищної, міської ради), якщо місцезнаходженням такої юридичної особи є населений пункт, включений до території відповідної сформованої територіальної громади;

6) майнові зобов`язання, майнові та немайнові права юридичних осіб органів місцевого самоврядування розформованої територіальної громади, територія якої включена до територій кількох сформованих територіальних громад, розподіляються між правонаступниками таких юридичних осіб відповідно до передавальних актів пропорційно обсягу розподілу майна, майнових прав та залишків бюджетних коштів між сформованими територіальними громадами;

7) новообрані ради можуть прийняти рішення про розподіл майна, майнових прав та зобов`язань розформованої територіальної громади, територія якої включена до територій кількох сформованих територіальних громад, за іншими критеріями, ніж визначені підпунктами 5 і 6 цього пункту. Такі рішення приймаються згідно з приписами бюджетного законодавства та враховуються при здійсненні реорганізації відповідних органів місцевого самоврядування і складанні передавальних актів (розподільчих балансів) за результатами реорганізації;

8) не пізніше завершення другої сесії новообраної ради у порядку, визначеному цим пунктом, починається реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами та розміщених поза адміністративним центром сформованої територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі сформованої територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні сільські, селищні, міські ради припиняються як юридичні особи з урахуванням особливостей, визначених цим пунктом;

9) юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою;

10) з дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету починається реорганізація відповідних юридичних осіб виконавчих комітетів рад, що припиняються, шляхом їх приєднання до юридичної особи - виконавчого комітету новообраної ради. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад припиняються у порядку, визначеному цим пунктом;

11) юридична особа - виконавчий комітет новообраної ради є правонаступником прав та обов`язків юридичних осіб - виконавчих комітетів рад, що припиняються, з дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету;

12) під час реорганізації юридичних осіб - органів місцевого самоврядування у випадках, визначених цим пунктом, не застосовуються положення законодавства щодо: необхідності одержання згоди кредиторів стосовно заміни боржника у зобов`язанні (переведення боргу); права кредиторів вимагати у зв`язку з проведенням реорганізації забезпечення виконання зобов`язань, їх дострокового припинення або виконання та відшкодування збитків; неможливості завершення реорганізації до задоволення вимог, заявлених кредиторами. Під час проведення реорганізації юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та/або їхніх виконавчих комітетів повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою. За поданням сільського, селищного, міського голови, обраного сформованою територіальною громадою, сільська, селищна, міська рада може утворювати комісії для забезпечення здійснення ним повноважень з управління справами юридичних осіб, що реорганізуються;

13) після закінчення повноважень рад, що припиняються, їхніх виконавчих комітетів, сільського голови, який одноособово виконував функції виконавчого органу сільської ради, що припиняється, видані ними нормативно-правові акти, невиконані акти індивідуальної дії зберігають чинність на відповідних територіях та для відповідних осіб;

14) новообрана рада, її виконавчий комітет можуть вносити зміни, визнавати такими, що втратили чинність, або скасовувати акти відповідних органів місцевого самоврядування, правонаступниками яких вони є, та їх посадових осіб;

15) бюджети розформованих територіальних громад виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених підпунктами 16 і 17 цього пункту;

16) новообрана рада може вносити зміни до рішень про місцеві бюджети, прийняті радами, що припиняються. У разі включення території однієї розформованої територіальної громади до територій кількох сформованих територіальних громад новообрана рада сформованої територіальної громади, на території якої розміщений адміністративний центр розформованої територіальної громади, може вносити зміни до рішень про місцеві бюджети, прийнятих радою, що припиняється;

17) до закінчення періоду окремого виконання бюджетів функції головних розпорядників, розпорядників бюджетних коштів розформованих територіальних громад продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі сільського, селищного, міського голови, обраного сформованою територіальною громадою (у разі включення території розформованої територіальної громади до територій кількох сформованих територіальних громад - в особі сільського, селищного, міського голови, обраного сформованою територіальною громадою, на території якої розміщений адміністративний центр розформованої територіальної громади), інших керівників бюджетних установ.

До закінчення періоду окремого виконання бюджетів функції місцевих фінансових органів територіальних громад здійснюють: відповідні місцеві фінансові органи, утворені до затвердження Кабінетом Міністрів України територій територіальних громад; сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, якщо в територіальних громадах місцеві фінансові органи не були утворені згідно із законом (у разі включення території розформованої територіальної громади до територій кількох сформованих територіальних громад - сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, на території якої розміщений адміністративний центр розформованої територіальної громади).

Залишки коштів (у тому числі боргові зобов`язання), які утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках бюджетів розформованих територіальних громад, перераховуються одночасно до бюджету сформованої територіальної громади на підставі платіжних доручень за підписом сільського, селищного, міського голови, обраного сформованою територіальною громадою, або керівника відповідного місцевого фінансового органу, утвореного до затвердження Кабінетом Міністрів України територій територіальних громад.

Дія абзацу п`ятого цього підпункту не поширюється на випадки включення території однієї розформованої територіальної громади до територій кількох сформованих територіальних громад. У такому разі залишки коштів (у тому числі боргові зобов`язання) між відповідними сформованими територіальними громадами розподіляються на підставі укладеного між ними договору з урахуванням цільового призначення коштів, особливостей розподілу майна та майнових прав розформованої територіальної громади, територія якої включена до території кількох сформованих територіальних громад, чисельності наявного населення, яке станом на 1 січня 2020 року проживало на території, що була включена до території відповідної сформованої територіальної громади.

Залишки коштів (у тому числі боргові зобов`язання) перераховуються одночасно до бюджетів сформованих територіальних громад на підставі платіжних доручень за підписом сільського, селищного, міського голови, обраного сформованою територіальною громадою, на території якої розміщений адміністративний центр відповідної розформованої територіальної громади, або керівника відповідного місцевого фінансового органу, утвореного до затвердження Кабінетом Міністрів України територій територіальних громад. Розподіл залишків коштів має бути пропорційним розподілу фінансових (боргових) та/або майнових зобов`язань, що здійснюється у порядку правонаступництва, що обов`язково відображається у відповідному передавальному акті;

18) державна реєстрація припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів здійснюється на підставі заяви, поданої суб`єкту державної реєстрації сільським, селищним, міським головою, обраним сформованою територіальною громадою, або уповноваженою ним особою.

У разі включення території однієї розформованої територіальної громади до територій кількох сформованих територіальних громад державна реєстрація припинення юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, обраної розформованою територіальною громадою, її виконавчих органів здійснюється на підставі заяви, поданої суб`єкту державної реєстрації сільським, селищним, міським головою, обраним сформованою територіальною громадою, на території якої розміщений адміністративний центр розформованої територіальної громади, або уповноваженою ним особою.

Державна реєстрація припинення юридичних осіб - виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад, які забезпечують окреме виконання бюджетів розформованих територіальних громад, здійснюється не раніше затвердження бюджету сформованої територіальної громади.

Сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі органи розформованих територіальних громад припиняються як юридичні особи з дня внесення запису про їх припинення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;

19) державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу - новообрану раду, її виконавчий комітет, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, здійснюється на підставі заяви, поданої сільським, селищним, міським головою, обраним сформованою територіальною громадою, або уповноваженою ним особою;

20) найменування представницького органу місцевого самоврядування сформованої територіальної громади як юридичної особи, як правило, складається з частини, яка є похідною від власного найменування населеного пункту, визначеного її адміністративним центром, у формі прикметника та відповідного загального найменування представницького органу місцевого самоврядування (сільська, селищна, міська рада).

Найменування виконавчого органу місцевого самоврядування сформованої територіальної громади як юридичної особи, як правило, складається з відповідного загального найменування виконавчого органу місцевого самоврядування (виконавчий комітет, управління, відділ, департамент тощо) та повного найменування відповідного представницького органу місцевого самоврядування у родовому відмінку

Судом встановлено, що Камінь-Каширською міською радою, на підставі Закону №280/97-ВР відповідно до Закону №755-ІV на підставі рішення Камінь-Каширської міської ради від 25.11.2020 №1/1 «Про визнання повноважень Камінь-Каширського міського голови та депутатів Камінь-Каширської міської ради» прийнято рішення від 04.12.2020 №2/26 «Про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради», яким розпочато процедуру реорганізації сільських рад, до якої згідно Додатку 1 включена, зокрема і Гуто-Боровенська сільська рада, шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків сільських рад, що реорганізуються та утворено комісії з реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради.

Суд зазначає, що вказані рішення, як акти індивідуальної дії є чинними, а відтак були підставою для подачі заяви про проведення в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційної дії з державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.

Так, відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців регулюються відповідно до Закону №755-IV, а відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад регулюються Законом №157-VІІІ (в редакціях чинних на момент вчинення реєстраційних дій).

Пунктом 4 частини першої статті 1 Закону №755-IV визначено, що державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Відповідно до частини другої статті 17 Закону №755-IV для державної реєстрації

створення, припинення юридичної особи - місцевої ради, виконавчого комітету місцевої ради, а також змін до відомостей про неї подається заява про державну реєстрацію створення, припинення юридичної особи, внесення змін до відомостей про неї.

Частиною другої статті 6 Закону №755-IV передбачені обов`язки державного реєстратора, який в свою чергу: - приймає документи; - встановлює черговість розгляду поданих документів для державної реєстрації; - перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; - перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; - під час проведення реєстраційних дій у випадках, передбачених цим Законом, обов`язково використовує відомості реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів; - перевіряє дійсність довіреності, нотаріально посвідченої відповідно до законодавства України, за допомогою Єдиного реєстру довіреностей; - перевіряє використання спеціальних бланків нотаріальних документів, на яких викладені документи, що подаються для здійснення реєстраційних дій, за допомогою Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів; - проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; - веде Єдиний державний реєстр; - веде реєстраційні справи; - надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю; - здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі: 1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації; 2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо: визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу; визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи; заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій; накладення/зняття арешту корпоративних прав; зобов`язання вчинення реєстраційних дій; скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі; виділу юридичної особи; провадження у справах про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, прийнятих відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"; припинення юридичної особи, що не пов`язано з банкрутством юридичної особи; відміни державної реєстрації припинення юридичної особи; припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що не пов`язано з банкрутством юридичної особи; відміни державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; відміни в порядку апеляційного/касаційного оскарження судового рішення, на підставі якого вчинено реєстраційну дію; 3) рішень, прийнятих Міністерством юстиції України, його територіальними органами відповідно до статті 34 цього Закону (частина перша статті 25 Закону №755-IV).

Як встановлено з матеріалів справи та не заперечується сторонами у справі, 16.11.2022 державним реєстратором виконавчого комітету Камінь-Каширської міської ради Какалюк С.В. на підставі заяви щодо державної реєстрації юридичної особи, поданої головою комісії з реорганізації Пась В.І., внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1001831120008000301 про державну реєстрацію припинення Гуто-Боровенської сільської ради шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради.

Суд наголошує, що державна реєстрація органів місцевого самоврядування, як юридичних осіб у зв`язку з добровільним об`єднанням територіальних громад здійснюється відповідно до Закону №755-IV з урахуванням спеціального Закону №157-VІІІ.

Згідно частини шостої статті 8 Закону №157-VІІІ визначено, що реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.

Більше того, державна реєстрація припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів шляхом приєднання здійснюється на підставі заяви, поданої сільським, селищним, міським головою, обраним об`єднаною територіальною громадою, або уповноваженою ним особою суб`єкту державної реєстрації (абзац 1 частини одинадцятої статті 8 Закону №157-VІІІ).

Таким чином, реєстраційні дії державним реєстратором проводяться виключно на підставі заяви про державну реєстрацію встановленого законом зразка, поданої уповноваженим головою міської ради, який є головою комісії з реорганізації.

З матеріалів справи слідує, що державному реєстратору надано необхідні документи належним заявником, а тому у державного реєстратора були відсутні правові підстави для відмови у здійсненні державної реєстрації припинення Гуто-Боровенської сільської ради шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради.

Відтак, оскільки рішення Камінь-Каширської міської ради від 25.11.2020 №1/1 «Про визнання повноважень Камінь-Каширського міського голови та депутатів Камінь-Каширської міської ради» на підставі якого прийнято рішення від 04.12.2020 №2/26 «Про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Камінь-Каширської міської ради», як акти індивідуальної дії є чинними та не оскаржені позивачем в судовому порядку, а тому правомірно підлягали виконанню Камінь-Каширською міською радою, в свою чергу Камінь-Каширською міською радою було вчинено всі необхідні дії, які передують подачі заяви про проведення в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційної дії з державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації та в результаті реєстраційні дії державним реєстратором проводилися виключно на підставі заяви про державну реєстрацію встановленого законом зразка, поданої уповноваженим головою міської ради., то суд прийшов до висновку, що відповідачі діяли на підставі та в межах повноважень, визначених частиною другою статті 19 Конституції України, а тому у задоволені позову слід відмовити.

Керуючись статтями 243-246,262, КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Громадська організація «За світле майбутнє Гуто-Боровенської громади» (44553, Волинська область, Камінь-Каширський район, село Гута-Боровенська, вулиця Острів, 1 А, ідентифікаційний код 44977587).

Відповідач-1: Камінь-Каширська міська рада (44501, Волинська область, місто Камінь-Каширський, вулиця Воля, 2, ідентифікаційний код 34836909).

Відповідач-2: Державний реєстратор виконавчого комітету Камінь-Каширської міської ради Какалюк Світлана Віталіївна (44500, Волинська область, місто Камінь-Каширський, вулиця Воля, 2).

Суддя О. О. Андрусенко

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.11.2023
Оприлюднено24.11.2023
Номер документу115104980
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —140/20386/23

Постанова від 19.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 22.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 05.10.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні