Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
20 листопада 2023 року Справа №200/5692/20-а
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді КошкошО.О., розглянувши в порядку письмового провадження заяву Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради про заміну сторони виконавчого провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради про визнання протиправними дій, зобов`язання відновити виплату житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг,
У С Т А Н О В И В:
Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради звернулося до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження. Заява вмотивована тим, що починаючи з 01 грудня 2022 року повноваження по призначенню та виплаті житлових субсидій перейшли від Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, згідно п.9 Постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива». Просив замінити первісного відповідача Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради на належного відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ідентифікаційний код за ЄДРПОУ: 13486010, юридична адреса: пл. Соборна, 8, м. Слов`янськ, Донецька обл., 84122; тимчасове місцезнаходження: вул. Надії Алексеєнко, буд. 106, м. Дніпро, Дніпропетровська обл). Просив визнати виконавчий лист таким, що не підлягає виконанню у зв`язку із припиненням повноважень боржника з виплатою житлових субсидій.
Представником позивача подано заперечення на клопотання, в обґрунтування зазначено, що Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради, як юридична особа не припинена, отже не може вважатися такою що вибула із виконавчого провадження. Боржником не доведено, що до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області перейшли обов`язки щодо виконання рішень суду про перерахування на особові рахунки, відкриті на ім`я ОСОБА_1 в організаціях, що надають житлово-комунальні послуги протиправно знятих коштів. Просив відмовити у задоволені заяви.
13 листопада 2023 року ухвалою суду зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради надати суду: 1) докази переходу до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області обов`язків по виконанню судових рішень, а саме рішення по справі №200/5692/20 щодо перерахування на особові рахунки, відкриті на ім`я ОСОБА_1 в організаціях, що надають житлово-комунальні послуги знятих коштів; 2) докази відкритого виконавчого провадження з примусового виконання рішення по справі №200/5692/20; 3) пояснення щодо наявності/відсутності такого юридичного факту як ліквідація Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради.
На виконання вимог ухвали суду управлінням надані пояснення, в яких зазначено, що в акті приймання-передачі справа ОСОБА_1 відсутня, оскільки в листі Міністерства соціальної політики України від 13.01.2023 №439/0/2-23/56 зазначено, що матеріали справ, в яких судовий розгляд не завершено або триває виконавче провадження стосовно житлових субсидій та пільг, до органів Пенсійного органу України не передаються та представництво в судах не змінюється. Формально територіальний орган Пенсійного фонду є правонаступником прав і обов`язків Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради в частині прав та обов`язків щодо призначення та виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, що є підставою для звернення до суду із поданням про заміну сторони виконавчого провадження, а саме боржника, у даній справі.
У судове засідання представники сторін не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Неприбуття у судове засідання не перешкоджає розгляду заяви. З огляду на викладене, суд уважає за необхідне розглянути заяву в порядку письмового провадження.
Вирішуючи клопотання про заміну сторони виконавчого провадження по суті, суд враховує таке.
05 серпня 2020 року рішенням Донецького окружного адміністративного суду визнано протиправним та скасовано рішення Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради, що викладене у формі повідомлення №1225 від 26.12.2019 про припинення надання житлової субсидії (повернення наданої житлової субсидії), в частині зобов`язання позивача повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії в розмірі 27092,13 грн.; визнано протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради щодо припинення з 01.05.2018 виплати ОСОБА_1 житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, здійснення зняття надмірно виплачених коштів у сумі 27092,13 грн., у т.ч. шляхом зняття з особових рахунків, відкритих на ім`я ОСОБА_1 в організаціях, що надають житлово-комунальні послуги, надмірно виплачених коштів у сумі 14346,44 грн.; зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради (84333, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Героїв Небесної Сотні, 23, код ЄДРПОУ 25953617) відновити з 01.05.2018 виплату ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, перерахувати на особові рахунки, відкриті на ім`я ОСОБА_1 в організаціях, що надають житлово-комунальні послуги, у тому числі: КАТП НОМЕР_2 (о/р НОМЕР_3 ), КВП Краматорський водоканал (о/р НОМЕР_3 ), Краматорський УГГ (о/р НОМЕР_4 ), ТОВ Краматорськтеплоенерго (о/р НОМЕР_3 ), ТОВ УК Ладіс (о/р НОМЕР_3 ), ТОВ Донецькі енергетичні послуги протиправно зняті кошти у сумі загалом 14346,44 грн. Рішення набрало законної сили.
19 листопада 2020 року Донецьким окружним адміністративним судом видано виконавчий лист №200/5692/20-а зобов`язального характеру. Боржником визначено Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради.
30 листопада 2020 року державним виконавцем Краматорського міського відділу державної виконавчої служби Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Харків) відкрито виконавче провадження ВП 63749229 з примусового виконання виконавчого листа №200/5692/20.
Ухвалою суду від 31 серпня 2023 року зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради подати звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 5 серпня 2020 року по справі №200/5692/20-а.
В листі від 13.09.2023 №29-01-14/3377 Управлінням праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради повідомлено, що управлінням вжито заходи щодо виконання рішення суду, зокрема, рішенням від 25.11.2020 №77906 скасовано акт проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявником для призначення житлових субсидій від 26.12.2019 №1225, яким ОСОБА_1 припинено виплату субсидій з 01.05.2018 та встановлено переплату коштів у розмірі 27092,13 грн. Відновлено ОСОБА_1 виплату житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг з 01.05.2018 та анульовано суми надміру перерахованої субсидії за період з 01.01.2019 по 30.09.2019 у розмірі 12745,69 грн. Разом з цим, рішення не виконано в частині повернення управлінням коштів житлової субсидії за період з 01.05.2018 по 1.01.2019 у розмірі 14346,44 грн, що зняті з особових рахунків, відкритих у надавачів послуг, у т.ч. КАТП НОМЕР_2 (о/р НОМЕР_3 ), КВП Краматорський водоканал (о/р НОМЕР_3 ), Краматорський КГГ (о/р НОМЕР_4 ), ТОВ Краматорськтеплоенерго (о/р НОМЕР_3 ), ТОВ УК Ладіс (о/р НОМЕР_3 ), ТОВ Донецькі енергетичні послуги.
Отже, станом на час розгляду заяви боржником не здійснено виконання рішення суду в частині здійснення перерахунку протиправно знятих коштів у сумі 14346,44 грн на особові рахунки, відкриті на ім`я ОСОБА_1 в організаціях, що надають житлово-комунальні послуги, у тому числі: КАТП 052810 (о/р НОМЕР_3 ), КВП Краматорський водоканал (о/р НОМЕР_3 ), Краматорський УГГ (о/р НОМЕР_4 ), ТОВ Краматорськтеплоенерго (о/р НОМЕР_3 ), ТОВ УК Ладіс (о/р НОМЕР_3 ), ТОВ Донецькі енергетичні послуги.
Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №1041 від 16.09.2022 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України» якою постановлено обласним та Київській міській державним адміністраціям (військовим адміністраціям) забезпечити координацію роботи районних державних адміністрацій (військових адміністрацій), органів місцевого самоврядування щодо передачі структурними підрозділами з питань соціального захисту населення органам Пенсійного фонду України згідно з актами приймання-передачі:
пакетів документів щодо звернень за призначенням житлових субсидій та наданням пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, за якими не прийнято рішення станом на 30 листопада 2022 р., - до 1 січня 2023 р.;
справ про одержувачів житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, накопичених за останні п`ять років (крім знищених внаслідок збройної агресії Російської Федерації), - до 1 квітня 2023 р. або протягом місяця після відновлення своєї роботи.
Пенсійному фонду України:
забезпечити з 1 жовтня 2022 р. виплату та з 1 грудня 2022 р. призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу;
продовжити утримання сум надміру виплачених житлових субсидій, рішення про які прийнято структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, районних у містах рад, згідно з актами приймання-передачі відповідних справ про одержувачів житлових субсидій;
надати до 1 грудня 2022 р. доступ Національній соціальній сервісній службі та її територіальним органам до інформації про призначення та виплату житлових субсидій і пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, які оброблюються в інформаційних системах, що адмініструються Пенсійним фондом України.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» від 21.10.1995 року №848(в редакціїпостанови КМУ від 16.09.2022 року №1041 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України») встановлено, що призначення житлових субсидій здійснюється:
до 30 листопада 2022 року включно - структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення);
починаючи з 1 грудня 2022 року - органами Пенсійного фонду України.
З аналізу наведеного вбачається, що Пенсійний фонд України забезпечує з 1 жовтня 2022 року виплату та з 1 грудня 2022 року призначення житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу; продовжує утримувати суми надміру виплачених житлових субсидій, рішення про які прийнято структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міський, районних у містах рад, згідно з актами приймання-передачі відповідних справ про одержувачів житлових субсидій.
Разом з цим, заявником повідомлено, що в акті приймання-передачі справа ОСОБА_1 відсутня. Докази того, що до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області перейшли обов`язки щодо виконання рішення суду по справі №200/5692/20 в частині повернення на розрахункові рахунки протиправно знятих Управлінням праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради коштів до суду не надано.
За приписамистатті 1 Закону України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016за№1404-VIIIвиконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (надалі по тексту такожрішення) є сукупністю дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цьогоЗакону, а також рішеннями, які відповідно до цьогоЗаконупідлягають примусовому виконанню.
Відповідно достатті 15 Закону №1404-VIII, сторонами у виконавчому провадженні є стягувач і боржник. Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ.Боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення.
У разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Згідно з частиною 1, 4статті 379 КАС Україниу разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
З наведеного нормативного визначення слідує, що виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка його завершує. Ця стадія розпочинається з набранням законної сили судовим рішенням або за інших умов, установлених законом. Сторони судового провадження на даній стадії набувають відповідної процесуальної якості, а також користуються правами та несуть певні обов`язки, які зумовлені статусом сторони.
На стадії ж виконавчого провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження і заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво. При цьому, законодавством встановлено головну умову, за якої обов`язки боржника може бути перекладено на іншу особу, - це вибуття сторони виконавчого провадження.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід відносно переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право цілком відповідає принципу верховенства права. Правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
У межах вирішення питання, яке є предметом розгляду в цій справі, для встановлення факту публічного правонаступництва визначальним є встановлення або припинення первісного суб`єкта - Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради, або перехід повністю або частково його функцій (адміністративної компетенції) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області. Інакше відсутність підстав публічного правонаступництва доводить неможливість його здійснення.
Як з`ясовано судом, Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради не перебуває в процесі припинення або ліквідації, відповідно підстав правонаступництва у розумінністатті 104 Цивільним кодексом Українинемає.
Фактичне (компетенційне) адміністративне правонаступництво також не відбулося, адже боржником повідомлено, що в акті приймання-передачі справ до Пенсійного фонду справа ОСОБА_1 відсутня.
Отже, обставини, з якимиЗакон №1404-VIIIістаття 379 КАС Українипов`язують можливість здійснення заміни сторони виконавчого провадження, у такому разі відсутні.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку про відсутність підстав для заміни сторони виконавчого провадження (боржника).
На підставі вищезазначеного, та керуючись статтями241,243,248,256,370,379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
У задоволені заяви про заміну сторони виконавчого провадження відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.
Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.О. Кошкош
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2023 |
Оприлюднено | 24.11.2023 |
Номер документу | 115105470 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кошкош О.О.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні