ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" листопада 2023 р. справа № 300/6671/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Могили А.Б., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області, Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування повідомлення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася в суд із позовом до Відділу соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування повідомлення, зобов`язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги, з урахуванням уточненої позовної заяви від 23.10.2023 мотивовані тим, що Відділом соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області повідомленням від 26.06.2023 протиправно відмовлено в наданні державної соціальної допомоги. Тому слід скасувати оскаржене повідомлення, зобов`язати Відділ соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області прийняти рішення про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї на підставі її заяви за період з 01.01.2023 по 31.07.2023.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що 03.05.2023 звернулася до відповідача із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Однак спірним повідомленням їй відмовлено у призначенні цієї виплати, оскільки у складі її сім`ї є непрацюючі працездатні особи. Звернула увагу суду, що рішенням від 23.08.2023 її сім`ї призначено державну соціальну допомогу як малозабезпеченій сім`ї за період з 01.08.2023 по 31.01.2024. Так, згідно із пунктом 11 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року №250, якщо у складі малозабезпеченої сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, і протягом цього періоду зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні менше трьох місяців або які (за яких) не сплатили (не сплачено) мінімального розміру єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, державна соціальна допомога призначається: 1) не більше ніж на два шестимісячних періоди, якщо: у складі сім`ї є дитина з інвалідністю або особа з інвалідністю, яка згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією потребує постійного стороннього догляду; відсутність будь-яких джерел для існування пов`язана з тривалою хворобою одного та/або кількох членів сім`ї; 2) на один шестимісячний період, якщо малозабезпечена сім`я є багатодітною або у складі малозабезпеченої сім`ї є одинока мати (одинокий батько), що не перебуває у шлюбі, і запис про батька (матір) такої дитини до Книги реєстрації народжень внесено в установленому порядку за вказівкою матері (батька), або мати (батько) у разі смерті одного з батьків і звернулася (звернувся) за призначенням державної соціальної допомоги у липні - грудні 2020 року. Вважає, що самостійною підставою для призначення державної соціальної допомоги відповідно до підпункту 2 пункту 11 Порядку № 250 є наявність у малозабезпеченої сім`ї статусу багатодітної.
Відповідач Відділ соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області листом від 03.11.2023 №404/04-01/06 повідомив, що до повноважень органів місцевого самоврядування не входить призначення та виплата державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. У листі зазначено, що повідомлення від 26.06.2023 про відмову в наданні державної соціальної допомоги ОСОБА_1 . Відділом соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області не приймалося.
Відповідач Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації скористався правом на подання відзиву на позовну заяву відповідно до якого проти позову заперечив. У відзиві зазначив, що за наслідком розгляду заяви позивача від 03.05.2023 про призначення допомоги та перевірки інформації Управлінням прийнято рішення про відмову в наданні державної соціальної допомоги. Підставою для відмови є наявність в складі сім`ї працюючої працездатної особи ОСОБА_2 , за якого не сплачено в мінімальному розмірі ЄСВ сумарно протягом трьох місяців. Вказав, що документів, які підтверджують наявність підстав для призначення державної соціальної допомоги позивачем не надано. Отже, відповідач діяв правомірно, у межах законодавства України.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.10.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) та залучено Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації в якості другого відповідача у даній справі.
Відповідно до ч.3 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, розгляд яких проводився за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), заявами по суті справи є позов та відзив.
Суд, розглянувши у відповідності до вимог ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення її учасників (у письмовому провадженні), дослідивши письмові докази, зазначає наступне.
ОСОБА_1 одружена з ОСОБА_2 та від шлюбу має вісьмох малолітніх дітей. Сім`я позивача має статус багатодітної сім`ї, що підтверджується посвідченням НОМЕР_1 від 13.01.2011, виданим Снятинською районною державною адміністрацією та складається з матері - ОСОБА_1 , батька - ОСОБА_2 , дітей: ОСОБА_3 , 2008 року народження; ОСОБА_4 , 2009 року народження; ОСОБА_5 , 2010 року народження; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_10 , 2020 року народження (а.с.47)
Позивач перебуває на обліку Управлінні соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації, як утримувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Дану допомогу позивач отримувала в період з квітня 2022 року по вересень 2022 року (а.с.93).
Позивач 03.05.2023 звернулася до Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації із заявою про призначення допомоги малозабезпеченій сім`ї.
Дана обставина згідно з частиною 1 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України доказуванню не підлягає, як така, що визнається учасниками справи і у суду немає сумніву щодо достовірності цієї обставини та добровільності її визнання.
Повідомленням від 26.06.2023 ОСОБА_1 відмовлено у наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї. Підставою такої відмови зазначено, що у складі сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які не сплатили в мінімальному розмірі ЄСВ сумарно протягом трьох місяців (а.с.56).
Вказані обставини підтверджені належними, достатніми та допустимими доказами, і не є спірними.
Статтею 1 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" від 01.06.2000 №1768-III (надалі Закон №1768-III) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Згідно з абзацом 8 статті 1 Закону №1768-III середньомісячний сукупний дохід сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Статтею 3 Закону №1768-III передбачено, що право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України, а також інші малозабезпечені сім`ї у випадках, встановлених законом.
Призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем проживання уповноваженого представника сім`ї.
Порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України (стаття 4 Закону №1768-III).
Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", врегульовано Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року №250 (надалі Порядок №250).
Згідно із пунктом 1 Порядку № 250 цей Порядок визначає умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога), передбаченої Законом №1768-III, перелік документів, необхідних для призначення такої допомоги, а також підстави для припинення її виплати.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 250 державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України та з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Пунктом 5 Порядку № 250 передбачено, що для призначення державної соціальної допомоги уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), подає такі документи: заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідку про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; довідку встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (за наявності).
Відповідно до вимог частини 1 статті 6 Закону №1768-III та пункту 2 Порядку № 250 визначено, що державна соціальна допомога призначається на шість місяців.
Статтею 5 Закону №1768-III встановлено, що розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом. До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму. Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік. Для громадян, які одержали статус особи, яка проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, прожитковий мінімум збільшується на 20 відсотків. Максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати прожитковий мінімум для сім`ї, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Згідно із пунктом 10 Порядку № 250 державна соціальна допомога не призначається, зокрема якщо у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані у філії регіонального/міжрегіонального центру зайнятості (або міському, районному, міськрайонному центрі зайнятості - до дати припинення їх діяльності) (далі - центр зайнятості) як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, передбачених у пункті 11 цього Порядку).
Державна соціальна допомога у зазначеному випадку призначається, якщо особи протягом періоду, за який враховуються доходи: сплатили або за них сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців.
Відповідно до пункту 21 Порядку № 250 рішення про призначення державної соціальної допомоги або про відмову в її призначенні приймається органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання заяви і надсилається наступного дня після його прийняття уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї.
У разі прийняття рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги орган соціального захисту населення інформує про це уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї із зазначенням підстав для відмови та порядку оскарження рішення (з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис).
Рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її призначенні може бути оскаржено заявником в органі виконавчої влади вищого рівня або в суді.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 250 якщо у складі малозабезпеченої сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, і протягом цього періоду зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні менше трьох місяців або які (за яких) не сплатили (не сплачено) мінімального розміру єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, державна соціальна допомога призначається:
1) не більше ніж на два шестимісячних періоди, якщо: у складі сім`ї є дитина з інвалідністю або особа з інвалідністю, яка згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією потребує постійного стороннього догляду; відсутність будь-яких джерел для існування пов`язана з тривалою хворобою одного та/або кількох членів сім`ї.
Державна соціальна допомога за таких умов на наступний строк призначається не раніше ніж через шість місяців після завершення виплати такої допомоги;
2) на один шестимісячний період, якщо малозабезпечена сім`я є багатодітною або у складі малозабезпеченої сім`ї є одинока мати (одинокий батько), що не перебуває у шлюбі, і запис про батька (матір) такої дитини до Книги реєстрації народжень внесено в установленому порядку за вказівкою матері (батька), або мати (батько) у разі смерті одного з батьків і звернулася (звернувся) за призначенням державної соціальної допомоги у липні - грудні 2020 року.
З системного аналізу викладених вище правових норм слідує те, що самостійною підставою для призначення державної соціальної допомоги відповідно до підпункту 2 пункту 11 Порядку № 250 є наявність у малозабезпеченої сім`ї статусу багатодітної.
Як вже встановлено судом та не заперечується сторонами, позивач 03.05.2023 звернулася із письмовою заявою до Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, до якої було додано необхідні документи для призначення виплати, в тому числі документи, що сім`я позивача є багатодітною.
Статус багатодітної сім`ї ОСОБА_1 підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 13.01.2011 та не заперечується відповідачем.
Отже, ОСОБА_1 мала право на отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї на підставі підпункту 2 пункту 11 Порядку № 250.
Одночасно суд наголошує, що позивач просила суд визнати протиправним та скасувати повідомлення Відділу соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області від 26.06.2023 та зобов`язати Відділ соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області прийняти рішення про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї на підставі її заяви за період з 01.01.2023 по 31.07.2023.
Однак судом встановлено, що оскаржене повідомлення прийнято Управлінням соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації, у якому і перебуває на обліку ОСОБА_1 .
Отже, суд вважає, що Відділ соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області не відмовляв в призначенні позивачу державної соціальної допомоги, як малозабезпеченій сім`ї.
Тому, саме Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації дійшло хибного висновку в своєму повідомленні від 26.06.2023 про відмову ОСОБА_1 в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї.
Згідно із частинами 1 та 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
За наведених обставин, з метою належного захисту прав позивача, суд вважає необхідним визнати протиправним та скасування повідомлення від 26.06.2023 про відмову в призначення державної соціальної допомоги, як малозабезпеченій сім`ї та зобов`язати саме Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації (як відповідний орган соціального захисту населення за місцем проживання позивача) прийняти рішення про призначення такої допомоги.
Підсумовуючи наведене вище суд вважає, що позов ОСОБА_1 до Відділу соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області, Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування повідомлення, зобов`язання вчинити певні дії підлягає до часткового задоволення.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати повідомлення Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації від 26.06.3023 про відмову в наданні ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 20558069, вул.І.Франка, буд.3, м.Коломия, Івано-Франківська область) прийняти рішення про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01.01.2023 по 31.07.2023 на підставі заяви ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) від 03.05.2023.
В задоволенні позову до другого відповідача відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя /підпис/ Могила А.Б.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2023 |
Оприлюднено | 24.11.2023 |
Номер документу | 115106360 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Могила А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні