Постанова
від 23.07.2024 по справі 300/6671/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 липня 2024 рокуЛьвівСправа № 300/6671/23 пров. № А/857/276/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПліша М.А.,

суддів Курильця А.Р., Затолочного В.С.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року (головуючий суддя Могила А.Б., м. Івано-Франківськ) по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до відділу соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області, Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування повідомлення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернулась в суд першої інстанції з адміністративним позовом до відділу соціальних послуг Снятинської міської ради Коломийського району Івано-Франківської області, Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації, в якому з урахуванням уточненої позовної заяви від 23.10.2023 просила визнати протиправним повідомлення Відділу соціальних послуг Снятинської міської ради від 26.06.2023 про відмову в наданні їй державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, зобов`язати Відділ соціальних послуг Снятинської міської ради прийняти рішення про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї на підставі її заяви за період з 01.01.2023 по 31.07.2023.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасувати повідомлення Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації від 26.06.3023 про відмову в наданні ОСОБА_1 державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 20558069, вул.І.Франка, буд.3, м.Коломия, Івано-Франківська область) прийняти рішення про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01.01.2023 по 31.07.2023 на підставі заяви ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) від 03.05.2023. У задоволенні позову до другого відповідача відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації оскаржило його в апеляційному порядку, вважає, що суд першої інстанції дійшов неправильного висновку, просить рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволені позову.

В апеляційній скарзі зазначає, що після опрацювання Снятинським відділом адміністративного забезпечення управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації відповідей на запити, що передбачені пунктом 19 Порядку,- відомостей про доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, наданих Пенсійним фондом України (у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики), а також відомостей про доходи осіб із Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, наданих ДПС (у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном), управлінням прийнято рішення про відмову в наданні державної соціальної допомоги. Підставою для відмови є наявність у складі сім`ї працюючої працездатної особи - ОСОБА_2 , у якого відсутні доходи та за якого не сплачено в мінімальному розмірі ЄСВ сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи сім`ї та (підпункт 1 пункту 10 Порядку).

Вважає, що підстав для призначення відповідачу вищезазначеної допомоги на період з 01.01.2023 по 31.07.2023, не має, оскільки у січні 2023 року відсутнє звернення заявниці та умова стосовно призначення допомоги багатодітній сім`ї застосовувалася лише до звернень, які були подані у липні-грудні 2020 року.

Згідно п. 3 ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Згідно ч.1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних міркувань.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 одружена з ОСОБА_2 та від шлюбу має вісьмох малолітніх дітей. Сім`я позивача має статус багатодітної сім`ї, що підтверджується посвідченням НОМЕР_2 від 13.01.2011, виданим Снятинською районною державною адміністрацією та складається з матері - ОСОБА_1 , батька - ОСОБА_2 , дітей: ОСОБА_3 , 2008 року народження; ОСОБА_4 , 2009 року народження; ОСОБА_5 , 2010 року народження; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_10 , 2020 року народження (а.с. 47)

Позивач перебуває на обліку Управлінні соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації, як утримувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Дану допомогу позивач отримувала в період з квітня 2022 року по вересень 2022 року (а.с. 93).

Позивач 03.05.2023 звернулася до Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації із заявою про призначення допомоги малозабезпеченій сім`ї.

Повідомленням від 26.06.2023 ОСОБА_1 відмовлено у наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї. Підставою такої відмови зазначено, що у складі сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які не сплатили в мінімальному розмірі ЄСВ сумарно протягом трьох місяців (а.с.56).

Постановляючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що статтею 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» від 01.06.2000 №1768-III (далі - Закон №1768-III) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Як передбачено абзацом 8 статті 1 Закону №1768-III середньомісячний сукупний дохід сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ст. 3 Закону №1768-III, право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України, а також інші малозабезпечені сім`ї у випадках, встановлених законом.

Призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем проживання уповноваженого представника сім`ї.

Відповідно до ст. 4 Закону №1768-III порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», врегульовано Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року №250 (далі - Порядок №250).

Як передбачено пунктом 1 Порядку № 250, цей Порядок визначає умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога), передбаченої Законом №1768-III, перелік документів, необхідних для призначення такої допомоги, а також підстави для припинення її виплати.

Згідно вимог пункту 2 Порядку № 250 державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України та з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Пунктом 5 Порядку № 250 передбачено, що для призначення державної соціальної допомоги уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), подає такі документи: заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідку про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; довідку встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (за наявності).

Відповідно до вимог частини 1 статті 6 Закону №1768-III та пункту 2 Порядку № 250 визначено, що державна соціальна допомога призначається на шість місяців.

Як передбачено статтею 5 Закону №1768-III, розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом. До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму. Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік. Для громадян, які одержали статус особи, яка проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, прожитковий мінімум збільшується на 20 відсотків. Максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати прожитковий мінімум для сім`ї, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 250 державна соціальна допомога не призначається, зокрема якщо у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані у філії регіонального/міжрегіонального центру зайнятості (або міському, районному, міськрайонному центрі зайнятості - до дати припинення їх діяльності) (далі - центр зайнятості) як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, передбачених у пункті 11 цього Порядку).

Державна соціальна допомога у зазначеному випадку призначається, якщо особи протягом періоду, за який враховуються доходи: сплатили або за них сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців.

Згідно з п. 21 Порядку № 250 рішення про призначення державної соціальної допомоги або про відмову в її призначенні приймається органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання заяви і надсилається наступного дня після його прийняття уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї.

У разі прийняття рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги орган соціального захисту населення інформує про це уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї із зазначенням підстав для відмови та порядку оскарження рішення (з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис).

Рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її призначенні може бути оскаржено заявником в органі виконавчої влади вищого рівня або в суді.

Як передбачено пунктом 11 Порядку № 250 якщо у складі малозабезпеченої сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, і протягом цього періоду зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні менше трьох місяців або які (за яких) не сплатили (не сплачено) мінімального розміру єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, державна соціальна допомога призначається:

1) не більше ніж на два шестимісячних періоди, якщо: у складі сім`ї є дитина з інвалідністю або особа з інвалідністю, яка згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією потребує постійного стороннього догляду; відсутність будь-яких джерел для існування пов`язана з тривалою хворобою одного та/або кількох членів сім`ї.

Державна соціальна допомога за таких умов на наступний строк призначається не раніше ніж через шість місяців після завершення виплати такої допомоги;

2) на один шестимісячний період, якщо малозабезпечена сім`я є багатодітною або у складі малозабезпеченої сім`ї є одинока мати (одинокий батько), що не перебуває у шлюбі, і запис про батька (матір) такої дитини до Книги реєстрації народжень внесено в установленому порядку за вказівкою матері (батька), або мати (батько) у разі смерті одного з батьків і звернулася (звернувся) за призначенням державної соціальної допомоги у липні - грудні 2020 року.

Відтак, вірним є висновок суду, що з системного аналізу викладених вище правових норм слідує те, що самостійною підставою для призначення державної соціальної допомоги відповідно до підпункту 2 пункту 11 Порядку № 250 є наявність у малозабезпеченої сім`ї статусу багатодітної.

Як встановлено судом, позивач 03.05.2023 звернулася із письмовою заявою до Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, до якої було додано необхідні документи для призначення виплати, в тому числі документи, що сім`я позивача є багатодітною.

Статус багатодітної сім`ї ОСОБА_1 підтверджується посвідченням серії НОМЕР_2 від 13.01.2011.

Враховуючи зазначене, ОСОБА_1 мала право на отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї на підставі підпункту 2 пункту 11 Порядку № 250.

Колегія суддів вважає вірним висновок суду, що оскільки оскаржене повідомлення прийнято Управлінням соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації, у якому і перебуває на обліку ОСОБА_1 то саме Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації дійшло хибного висновку в своєму повідомленні від 26.06.2023 про відмову ОСОБА_1 в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї.

Враховуючи викладене, суд дійшов правильного висновку про необхідність задоволення позову шляхом визнання протиправним та скасування повідомлення від 26.06.2023 про відмову в призначення державної соціальної допомоги, як малозабезпеченій сім`ї та зобов`язати саме Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації (як відповідний орган соціального захисту населення за місцем проживання позивача) прийняти рішення про призначення такої допомоги.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, суд першої інстанції вірно встановив обставини справи, правильно застосував норми матеріального та процесуального права, відтак рішення суду першої інстанції слід залишити без змін.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, п. 1, ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2023 року у справі №300/6671/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя М. А. Пліш судді А. Р. Курилець В. С. Затолочний

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.07.2024
Оприлюднено25.07.2024
Номер документу120550720
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —300/6671/23

Постанова від 23.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 22.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Могила А.Б.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Могила А.Б.

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Могила А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні