ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 815/5110/17
адміністративне провадження № К/9901/14671/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
суддя - доповідач - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Український науково-дослідний інститут, інструментів, приладів» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.11.2018 (суддя Потоцька Н.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2019 (суддя-доповідач Шеметенко Л.П., судді: Стас Л.В., Турецька І.О.)
у справі за позовом Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м.Одесі до Товариства з обмеженою відповідальністю «Український науково-дослідний інститут, інструментів, приладів» про зобов`язання вчинити дії.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Центральне об`єднане управління Пенсійного фонду України в м. Одесі звернулось до суду з позовом, в якому з урахуванням уточнених позовних вимог, просило стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Український науково-дослідний інститут, інструментів, приладів» заборгованість по відшкодуванню виплати різниці між сумами пенсії, призначеної згідно із Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність» і сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів науковим працівникам в розмірі 24 550,33 грн.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Товариство з обмеженою відповідальністю «Український науково-дослідний інститут, інструментів, приладів» зареєстровано в Центральному об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України в м. Одесі і знаходиться на обліку, як платник внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно до передавального акту від 31.03.2017 Центральне об`єднане управління Пенсійного фонду України в м. Одесі є правонаступником всіх прав обов`язків припиненого управління Пенсійного фонду України в Приморському районі міста Одеси. Згідно пунктом 2.2 передавального акту до Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі передаються залишки по всім видам заборгованості, в тому числі по відшкодуванню пенсій призначених згідно із Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність».
ТОВ «Український науково-дослідний інститут, інструментів, приладів» не є підприємством, що включено до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави - за рахунок коштів державного бюджету, останнє повинно проводити відшкодування різниці між сумами пенсії, призначеної згідно із Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність» і сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів науковим працівникам.
ТОВ «Український науково-дослідний інститут, інструментів, приладів» має заборгованість по відшкодуванню вищезазначених сум витрат на загальну суму 24550,33грн., яка виникла за липень - вересень 2017 року включно та за жовтень 2017 року.
Оскільки вказана заборгованість не сплачена відповідачем, позивач звернувся до суду.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06.11.2017 зупинено провадження у справі №815/5110/17 до набрання законної сили судовим рішенням по адміністративній справі № 815/4045/17 за позовом ТОВ «УкрНДІВІП» до Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі про визнання неправомірними дій Центрального об`єднаного Управління Пенсійного фонду України в м. Одесі з включення до своїх облікових даних інформації про ТОВ «УкрНДІВІП» як про платника, який відшкодовує витрати на виплату та доставку наукових пенсій та скасування повідомлень.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 20.08.2018 поновлено провадження у даній справі.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19.11.2018, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2019 позов задоволено.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Український науково-дослідний інститут, інструментів, приладів» заборгованість по відшкодуванню виплати різниці між сумою призначеної згідно із Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність», і сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів науковим працівникам перед Центральним об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України м. Одесі в сумі 24 550,33 грн.
Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що приписами Порядку фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації згідно із Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність», та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 372 від 24.03.2004, передбачено направлення повідомлення про суму витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України «Про наукову і науково технічну діяльність», і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, на відповідний рік, за зразком. Обов`язку щодо направлення підприємству відповідних повідомлень щомісячно вказаним Порядком не передбачено.
Також, суди виходили з того, що з матеріалів справи встановлено, що позивач щомісячно інформував відповідача про суму витрат на виплату та доставку наукових пенсій, яка підлягає сплаті підприємством, що підтверджується копіями листів № 4701/07 від 14.07.2017, № 6306/07 від 15.08.2017, № 7559/07 від 13.09.2017, № 9144/07 від 11.10.2017, та поштовими повідомленнями про вручення поштових відправлень. Товариство за період липень-жовтень 2017 року не відшкодувало у повному обсязі різниці у пенсіях, призначених його колишнім працівникам відповідно до Закону України від 26.11.2015 № 848-VIII «Про наукову і науково-технічну діяльність», та розмір пенсій, обчислених відповідно до інших законів України, через що у нього утворилась заборгованість з їхньої виплати на загальну суму 24550,33 грн.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги відповідач покликається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, внаслідок чого, суди дійшли помилкових висновків про задоволення позовних вимог.
Зокрема, відповідач покликається на те, що ТОВ «Український науково-дослідний інститут, інструментів, приладів» не спростовує обов`язку зі сплати сум різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», але сплата повинна відбуватися на законних підставах.
Також, відповідач покликається на те, що жодним нормативним документом не передбачено, що у підприємства виникає обов`язок відшкодувати витрати на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» на підставі листів. Проте, суди попередніх інстанцій у своїх рішеннях посилаються саме на надіслані листи № 4701/07 від 14.07.2017, № 6306/07 від 15.08.2017, № 7559 від 11.10.2017 (докази отримання вказаного листа підприємством відсутні) № 9144/07 від 11.10.2017, а не на повідомлення, як це закріплено відповідним Порядком.
Також, відповідач покликається на те, що в матеріалах справи відсутні жодні докази надіслання позивачем на адресу товариства повідомлень про розмір витрат на фінансування різниці, ані до 20.01.2017, ані за липень-вересень 2017 року та жовтень 2017 року встановленого зразку, як це передбачено Порядком № 372 стосовно осіб, які не зазначені у повідомленні № 80. Більше того, в матеріалах справи відсутні копії самих повідомлень, на які посилаються суди попередніх інстанцій.
Крім того, відповідач покликається на те, що судами не досліджувались підстави позову, обґрунтованість розрахунку та інші документи, на підставі яких можна було зробити висновок про обов`язок підприємства сплатити саме 24550,33 грн. Також, суди не надали жодної правової оцінки розрахункам, тоді як підприємство неодноразово посилалось на не відповідність спірних сум.
Відповідач просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та прийняти нову постанов, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до пункту 1 статті 1 Закону України від 26.06.1997 № 400/97-ВР «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.
Згідно з положеннями частини 6 статті 37 Закону України від 26.11.2015 № 848-VIII «Про наукову і науково-технічну діяльність» різниця між сумою пенсії, призначеної відповідно до цього Закону, та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , на яку має право науковий працівник, фінансується:
- для наукових (науково-педагогічних) працівників державних, комунальних наукових установ, організацій, підприємств та вищих навчальних закладів, а також інших наукових установ, які згідно із статтею 12 цього Закону включені до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави, - за рахунок коштів державного бюджету з урахуванням надходжень від сплати єдиного внеску у розмірі, встановленому частиною дев`ятою статті 8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» для цієї категорії працівників;
- для наукових (науково-педагогічних) працівників інших наукових установ, організацій, підприємств та вищих навчальних закладів - за рахунок коштів цих установ, організацій, підприємств та закладів.
Відповідно до положень абзацу 2 пункту 13 розділу XV Перехідні положення Закону України від 09.07.2003 № 1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у разі якщо особа має право на отримання пенсії відповідно до Закону України «Про наукову та науково-технічну діяльність» та цього Закону, призначається одна пенсія за її вибором. При цьому різниця між розміром пенсії, на який має право особа відповідно до зазначеного Закону, та розміром пенсії із солідарної системи відповідно до цього Закону фінансується за рахунок коштів, спрямованих із джерел, визначених Законом України «Про наукову та науково-технічну діяльність».
Порядок фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації згідно із Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність», та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 372 від 24.03.2004 (далі - Порядок № 372).
Цей Порядок визначає механізм фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації згідно із Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи.
Згідно з пунктами 2, 4 Порядку № 372 за рахунок коштів державного бюджету фінансується 50 відсотків різниці у розмірі пенсії наукових (науково-педагогічних) працівників державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації у розрахунку на одну особу. Інша частина фінансується за рахунок коштів цих підприємств, установ, організацій та закладів. У разі ліквідації або зміни власника підприємства, установи, організації чи вищого навчального закладу III - IV рівнів акредитації різниця у розмірі пенсії фінансується за рахунок коштів їх правонаступників у порядку, що діяв стосовно цих підприємств, установ, організацій та закладів до моменту ліквідації або зміни власника.
Пунктом 5 Порядку № 372 передбачено, що розмір витрат на фінансування різниці у розмірі пенсії за рахунок коштів державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації визначається у розрахунку на рік органами Пенсійного фонду до 20 січня поточного року та протягом 10 днів з дня призначення пенсії відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" 1977-12, про що відповідному підприємству, установі, організації або закладу відразу надсилається повідомлення за зразком, що додається.
Зазначені підприємства, установи, організації та заклади самостійно визначають суму, що підлягає до сплати у розрахунку на місяць, та щомісяця до 25 числа перераховують органу Пенсійного фонду за своїм місцезнаходженням відповідні кошти для фінансування різниці у розмірі пенсії, призначеної у минулому та поточному роках.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що у відповідача наявна заборгованість по відшкодуванню виплати різниці між сумами пенсії, призначеної згідно із Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність» і сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів науковим працівникам за період липень - жовтень 2017 року, наявність такої заборгованості підтверджена відповідними розрахунками, однак у визначені законом строки відповідачем кошти для фінансування різниці пенсій в добровільному порядку не перераховані.
При цьому, позивачем обов?язок зі сплати сум пенсії, призначеної згідно із Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність» і сумою пенсії, обчисленою відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» не заперечується.
За таких обставин, суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано дійшли висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Покликання відповідача в обґрунтування доводів касаційної скарги на те, що відповідачем не надсилались щомісячні повідомлення про відшкодування витрат на фінансування різниці пенсій є безпідставним, оскільки Порядком № 372 не передбачено щомісячного направлення повідомлення, а передбачене пунктом 5 вказаного Порядку повідомлення стосується розрахунку витрат на рік.
Натомість, Порядком № 372 передбачено обов?язок підприємства самостійно визначати суму, що підлягає до сплати у розрахунку на місяць, та щомісяця до 25 числа перераховувати кошти органу Пенсійного фонду.
Доводи касаційної скарги в цілому не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій і зводяться до додаткової оцінки доказів, що в силу приписів статті 341 КАС України не віднесено до повноважень суду касаційної інстанції.
За правилами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Таким чином, оскільки при ухваленні судових рішень суди попередніх інстанцій не допустили порушень норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права, Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення судів - без змін.
Керуючись статтями 343, 349, 350, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Український науково-дослідний інститут, інструментів, приладів» залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19.11.2018 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2019 у справі № 815/5110/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Судді:
О.П. Стародуб
А.А. Єзеров
В.М. Кравчук
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2023 |
Оприлюднено | 23.11.2023 |
Номер документу | 115113663 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стародуб О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні