Справа № 815/5110/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2018 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі :
головуючої судді Потоцької Н.В.
за участю секретаря Захарчук О.В.
сторін:
представник позивача не з'явився
представника відповідача не з'явився
розглянувши в порядку загального позовного провадження (у відкритому судовому засіданні) справу за адміністративним позовом Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі до товариства з обмеженою відповідальністю Український науково - дослідний інститут, інструментів, приладів про відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах у розмірі 24 550, 33 грн.,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за позовом Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі до товариства з обмеженою відповідальністю Український науково - дослідний інститут, інструментів, приладів про відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах у розмірі 24 550, 33 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним.
Відповідно до Передавального акту від 31.03.2017 року, Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України в м. Одесі є правонаступником всіх прав обов'язків припиненого управління Пенсійного фонду України в Приморському районі. Згідно п.2.2 Передавального акту до Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі передаються залишки по всім видам заборгованості, в тому числі по відшкодуванню пенсій призначених згідно із Законом України Про наукову і науково - технічну діяльність .
З 1 січня 2017 року набрали чинності положення ч.6 ст.37 Закону України Про наукову та науково-технічну діяльність в частині фінансування різниці між сумою пенсії призначеної відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , на яку має право науковий працівник.
Згідно інформації, наявної в управлінні у складі зазначеної установи працювали наукові працівники, різницю між сумою пенсії яких повинно відповідно до чинного законодавства фінансувати ТОВ Український науково-дослідний інститут, інструментів, приладів з огляду на наступні положення Закону України Про наукову та науково-технічну діяльність .
Згідно ч.6 статті 37 Закону України Про наукову та науково-технічну діяльність , різниця між сумою пенсії, призначеною відповідно до цього Закону, та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , на яку має право науковий працівник підприємства фінансується за рахунок власних коштів даного підприємства.
Розмір сум витрат на фінансування вищевказаної різниці визначається у повідомлені, яке надсилається органами Пенсійного фонду щомісячно науковим установам, організаціям, підприємствам та вищим навчальним закладам.
Управлінням на адресу ТОВ Український науково - дослідний інститут, інструментів, приладів зазначені повідомлення про необхідність відшкодувати витрати на виплату та доставку наукових пенсій направлялися, але підприємством у встановлений термін зазначені суми витрат управлінню Пенсійного фонду України в Приморському районі м. Одеси не перераховувалися.
У зв'язку з тим, що ТОВ Український науково - дослідний інститут, інструментів, приладів не є підприємством, що включено до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави - за рахунок коштів державного бюджету, останнє повинно проводити відшкодування вищезазначеної різниці пенсії.
ТОВ Український науково - дослідний інститут, інструментів, приладів повинно покрити заборгованість по відшкодуванню вищезазначених сум витрат на загальну суму 24 550,33 грн.
Зазначена заборгованість виникла за липень - вересень 2017 року включно та за жовтень 2017 року.
Відшкодування коштів платниками по науковим пенсіям є одним із джерел наповнення бюджету управління Фонду. Механізм покриття платником витрат Пенсійного фонду полягає в тому, що ці платники щомісяця зобов'язані відшкодовувати до Пенсійного фонду вказані кошти. У разі порушення строку сплати коштів, які спрямовуються на фінансування різниці у розмірі пенсії, органи Пенсійного фонду стягують відповідні суми у порядку, визначеному законодавством.
Пенсійний фонд України діє на підставі Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2014р. №280. Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади і забезпечує ефективне використання коштів, що перебувають у його управлінні. Реалізація нормативних приписів і пенсійних виплат за рахунок чітко визначених прибутковою частиною бюджету Пенсійного фонду джерел відповідно до конкретних напрямів витратної частини бюджету Пенсійного фонду України. Бюджет Пенсійного фонду України затверджується щорічно окремою Постановою Кабінету Міністрів України.
Відповідно до Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, також про об'єднані управління, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України, від 22.12.2014р. № 28-2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2015р. за № 41/26486, управління Пенсійного фонду України у районах, містах, районах у містах, а також об'єднанні управління є територіальними органами Фонду, підпорядкованими відповідно головним управлінням Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що разом з цими управліннями утворюють систему територіальних органів Фонду.
Ухвалою суду від 04.10.2017 року відкрито скорочене провадження по справі (за правилами КАСУ в попередній редакції).
Ухвалою суду від 30.10.2017 року розгляд справи призначено до судового засідання (в порядку п.4 ст.183-2 КАСУ в попередній редакції) на 06.11.2017 р.
Ухвалою суду від 06.11.2017 року зупинено провадження по справі до набрання законної сили судовим рішенням по адміністративній справі № 815/4045/17.
Ухвалою суду від 20.08.2018 року поновлено провадження по справі та розгляд справи призначений в порядку спрощеного позовного провадження.
Вказаною ухвалою відповідачу встановлений п'ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 27.09.2018 року розгляд справи продовжений в порядку загального позовного провадження.
У встановлений строк, 17.09.2018 р. за вхід. № 27790/18, через канцелярію суду відповідач подав відзив на позов.
21.09.2018 року за вхід. № 27873/18 Центральним об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України в м. Одесі поданий уточнений адміністративний позов.
23.10.2018 року ухвалою суду закрито підготовче провадження і розпочато розгляд справи по суті у цей же день на підставі ч.7 ст.181 КАСУ.
В судовому засіданні по суті оголошена перерва до 19.11.2018 року.
29.10.2018 р. за вхід. № 32237/18 поданий відзив на адміністративний позов (уточнений).
Відзив обґрунтовано наступним .
У позовної заяві від 28.09.2017 р та Уточнення адміністративного позову від 30.08.2018 року, позивач наголошує на тому, що: Розмір витрат визначається у повідомлені, яке надсилається органами Пенсійного фонду щомісячно науковим установам., організаціям, підприємствам та вищим закладам .
Тобто, Управління повинно відправляти щомісячно саме повідомлення, на підставі якого наше підприємство повинно здійснити відшкодування відповідних сум.
28.07.2017 р. підприємство отримала лист №4701/07 від 14.07.17р., в якому зазначено, що сума витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов'язкове державне страхування на яку має право науковий працівник за липень 2017 р складає 7254,02 грн., з додатками:
1) повідомлення № 80 про суму витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов'язкове державне страхування за липень на загальну суму 2742,82 грн.
ОСОБА_1 - 937,21 грн.;
ОСОБА_2 - 216,13 грн.;
ОСОБА_3 - 1589,52 грн.,
2) рукописна таблиця під назвою ТОВ УкрНДІВІП 5599 в якій зазначена інша кількість осіб ніж у повідомленні та інша загальна сума до сплати.
21.08.2017 р. підприємство отримало лист №6306/07 від 15.08.2017р., в якому зазначено, що сума витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов'язкове державне страхування на яку має право науковий працівник за липень 2017 р складає 7254,02 грн. з додатком у вигляді таблиці ТОВ УкрНДІВІП 5599 в якій міститься інформація про кількість осіб та суми за серпень.
26.10.2017р. підприємство отримало лист №9144/07 від 11.10.17р., в якому зазначено, що сума витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов'язкове державне страхування на яку має право науковий працівник за жовтень 2017 р складає 6191,22 грн. з додатком у вигляді таблиці ТОВ УкрНДІВІП 5599 .
Через деякій час підприємство отримало другий лист, який датований 11.10.2017р. та за №9144/07 , в якому вже зазначено, що сума витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов'язкове державне страхування на яку має право науковий працівник за жовтень 2017 р. складає 8 788,32 грн. з додатком у вигляді таблиці ТОВ УкрНДІВІП 5599 .
Жодним нормативним документом не передбачено, що у підприємства виникає обов'язок відшкодовувати витрати на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов'язкове державне страхування на підставі листів, які до того ж змінювалися.
Пунктом 6 Порядку № 372 передбачено, що у разі зміни розміру пенсії або виникнення обставин, які впливають на фінансування різниці у розмірі пенсії (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це відповідні підприємства, установи, організації та заклади у місячний строк з дня виникнення таких обставин.
Пунктом 2.4.4.Методичних рекомендацій передбачено що у разі виявлення за результатами аналізу невідповідностей у Повідомленнях узгоджуються з підрозділом пенсійного забезпечення територіального органу Фонду, та у разі необхідності до Повідомлень вносяться зміни.
Так, підприємству стало відомо, що одна з осіб ОСОБА_4, яка вказана у таблицях ТОВ УкрНДІВІП 5599 померла 22 травня 2017 року, про що свідчить ОСОБА_4 з реєстру № 00018089536, але як вбачається з таблиць ТОВ УкрНДІВІП 5599 наданих Управлянням, на цю особу досі нараховується пенсія.
Пунктом 2.4.7. Методичних рекомендацій передбачено, що з метою забезпечення обліку надходження коштів для фінансування наукових пенсій, суми, відображені у Повідомленнях, вносяться спеціалістами підрозділів платежів територіальних органів Фонду 25 числа щомісяця до карток особових рахунків платників відповідно до Порядку ведення обліку.
Механізм здійснення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, сум збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, сум штрафів та пені, що застосовуються до платників, на яких покладено обов'язок нараховувати, обчислювати та сплачувати страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, різниці між сумою пенсії, призначеної за Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, на яку має право науковий працівник, регресних вимог, адміністративних штрафів (далі - платежі) установлюється Порядком ведення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум платежів (далі - Порядок), затвердженого Постановою № 21-2 від 27.09.2010.
Пунктом 3.2. Порядку передбачено, що для обліку платежів, контролю за нарахуванням та сплатою за якими покладено на органи Пенсійного фонду, є ...Картка особового рахунку для відшкодування різниці між сумою пенсії, призначеної за Законом України "Про наукову і науково-технічну діяльність" (1977-12), та сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, на яку має право науковий працівник .
Відповідно до п. 4.1. Порядку, відображенню в картках особових рахунках платників підлягають нараховані: суми платежів, самостійно визначені платником; суми платежів, нараховані (зменшені, списані) відповідним органом Пенсійного фонду; розстрочені суми при розірванні договору розстрочення.
Відповідно до 4.2.2. Порядку, суми платежів, нарахованих (зменшених) відповідним органом Пенсійного фонду, проводяться у картках особових рахунків за даними реєстру виданих вимог про сплату недоїмки та нарахування пені, журналу обліку рішень про застосування фінансових санкцій, розрахунків або повідомлень-розрахунків у частині узгоджених сум.
Як вбачається з наданих до матеріалів справи доказів у вигляді картки та повідомлення № 80 суми відрізняються. Суми які зазначені у листах взагалі не мають ні якого обґрунтування та посилання на розрахунки. На підставі аналізу вищенаведеного, вважаємо, що надіслані листи та таблиці ТОВ УкрНДІВІП 5599 Управлінням не відповідають вимогам законодавства, яке регулює ці відношення, суми які зазначені в цих листах та таблицях викликають сумніви. Єдиним документом, на підставі якого підприємство повинно відшкодувати суму є Повідомлення встановленого зразка, яке воно повинно отримувати від Управління.
На підставі вищевказаного вважаємо, заборгованість підприємства, щодо відшкодування сум має виникати тоді, коли у підприємства виникає обов'язок щодо сплати таких сум.
Заборгованість - сума фінансових зобов'язань, грошових боргів, що підлягає погашенню, поверненню в певний термін.
Зобов'язання щодо відшкодування витрат на фінансування різниці у розмірі пенсії виникає у підприємства з дати отримання повідомлення.
На підставі того, що наше підприємство не отримало повідомлення від Управління, вважаємо, що заборгованість за серпень-жовтень 2017 р відсутня, а у Управління відсутнє право звертатися до суду з відповідним позовом, відповідно до п. 8 Порядку № 372.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Товариство з обмеженою відповідальністю Український науково - дослідний інститут, інструментів, приладів зареєстровано в Центральному об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України в м. Одесі і знаходиться на обліку, як платник внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно до Передавального акту від 31.03.2017, року Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України в м. Одесі є правонаступником всіх прав обов'язків припиненого управління Пенсійного фонду України в Приморському районів Згідно п.2.2 Передавального акту до Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі передаються залишки по всім видам заборгованості, в тому числі по відшкодуванню пенсій призначених згідно із Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність .
ТОВ Український науково - дослідний інститут, інструментів, приладів не є підприємством, що включено до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави - за рахунок коштів державного бюджету, останнє повинно проводити відшкодування вищезазначеної різниці пенсії.
ТОВ Український науково - дослідний інститут, інструментів, приладів має заборгованість по відшкодуванню вищезазначених сум витрат на загальну суму 24550,33грн.
Зазначена заборгованість виникла за липень - вересень 2017 року включно та за жовтень 2017 року.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й ВИСНОВКИ СУДУ.
Згідно пункту 1 статті 1 Закону України Про збір на обов'язкове пенсійне страхування , платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.
Відповідно до частини 6 статті 37 Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність різниця між сумою пенсії, призначеної відповідно до цього Закону, та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , на яку має право науковий працівник, фінансується:
для наукових (науково-педагогічних) працівників державних, комунальних наукових установ, організацій, підприємств та вищих навчальних закладів, а також інших наукових установ, які згідно із статтею 12 цього Закону включені до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави, - за рахунок коштів державного бюджету з урахуванням надходжень від сплати єдиного внеску у розмірі, встановленому частиною дев'ятою статті 8 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" для цієї категорії працівників;
для наукових (науково-педагогічних) працівників інших наукових установ, організацій, підприємств та вищих навчальних закладів - за рахунок коштів цих установ, організацій, підприємств та закладів.
Відповідно до положень абзацу другого пункту 13 розділу XV Перехідні положення Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування № 1058-ІV від 09 липня 2003 року у разі якщо особа має право на отримання пенсії відповідно до Закону України Про наукову та науково-технічну діяльність та цього Закону, призначається одна пенсія за її вибором. При цьому різниця між розміром пенсії, на який має право особа відповідно до зазначеного Закону, та розміром пенсії із солідарної системи відповідно до цього Закону фінансується за рахунок коштів, спрямованих із джерел, визначених Законом України Про наукову та науково-технічну діяльність .
Порядок фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації згідно із Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 372 від 24 березня 2004 року (далі - Порядок № 372). Даний Порядок визначає механізм фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації згідно із Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи.
Відповідно до п.2 Порядку, за рахунок коштів державного бюджету фінансується 50 відсотків різниці у розмірі пенсії наукових (науково-педагогічних) працівників державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації у розрахунку на одну особу. Інша частина фінансується за рахунок коштів цих підприємств, установ, організацій та закладів.
Згідно з п.3 Порядку фінансування різниці у розмірі пенсії осіб, які мають науковий стаж роботи на кількох підприємствах, в установах, організаціях та вищих навчальних закладах III - IV рівнів акредитації незалежно від форми власності та фінансування, здійснюється пропорційно зарахованому для призначення пенсії науковому стажу роботи за рахунок джерел фінансування, визначених законодавством для відповідних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації.
Пунктом 4 Порядку встановлено, що у разі ліквідації або зміни власника підприємства, установи, організації чи вищого навчального закладу III - IV рівнів акредитації різниця у розмірі пенсії фінансується за рахунок коштів їх правонаступників у порядку, що діяв стосовно цих підприємств, установ, організацій та закладів до моменту ліквідації або зміни власника.
Пунктом 2 статті 13 розділу 15 Перехідних положень Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 року №1058-IV встановлено, що у разі якщо особа має право на отримання пенсії відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність та цього Закону, призначається одна пенсія за її вибором. При цьому різниця між розміром пенсії, на який має право особа відповідно до зазначеного Закону, та розміром пенсії із солідарної системи відповідно до цього Закону фінансується відповідно до умов, передбачених Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність .
Згідно з п.5 Порядку розмір витрат на фінансування різниці у розмірі пенсії за рахунок коштів державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації визначається у розрахунку на рік органами Пенсійного фонду до 20 січня поточного року та протягом 10 днів з дня призначення пенсії відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , про що відповідному підприємству, установі, організації або закладу відразу надсилається повідомлення за зразком, що додається.
Зазначені підприємства, установи, організації та заклади самостійно визначають суму, що підлягає до сплати у розрахунку на місяць, та щомісяця до 25 числа перераховують органу Пенсійного фонду за своїм місцезнаходженням відповідні кошти для фінансування різниці у розмірі пенсії, призначеної у минулому та поточному роках.
Відповідно до п.6 Порядку, у разі зміни розміру пенсії або виникнення обставин, які впливають на фінансування різниці у розмірі пенсії (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це відповідні підприємства, установи, організації та заклади у місячний строк з дня виникнення таких обставин.
Згідно з п.7 Порядку у разі виявлення факту надміру сплачених сум, які спрямовуються на фінансування різниці у розмірі пенсії, відповідні кошти за бажанням підприємства, установи, організації або закладу повертаються їм у 10-денний строк з дня виявлення переплати або зараховуються в рахунок фінансування різниці у розмірі пенсії у наступних періодах.
Відповідно до п.8 Порядку у разі порушення строку сплати коштів, які спрямовуються на фінансування різниці у розмірі пенсії, органи Пенсійного фонду стягують відповідні суми у порядку, визначеному законодавством.
Отже, згідно Порядку № 372, підприємства, установи, організації та заклади самостійно визначають суму, що підлягає до сплати у розрахунку на місяць, та щомісяця до 25 числа перераховують органу Пенсійного фонду за своїм місцезнаходженням відповідні кошти для фінансування різниці у розмірі пенсії, призначеної у минулому та поточному роках.
ВИСНОВКИ СУДУ
Суд критично ставиться до доводів відповідача стосовно того, що Управління повинно відправляти щомісячно саме повідомлення, на підставі якого підприємство повинно здійснити відшкодування відповідних сум, оскільки розмір витрат визначається у повідомлені, яке надсилається органами Пенсійного фонду щомісячно науковим установам, організаціям, підприємствам та вищим закладам.
Так згідно, п. 5 Порядок № 372:
розмір витрат на фінансування різниці у розмірі пенсії за рахунок коштів державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації визначається у розрахунку на рік органами Пенсійного фонду до 20 січня поточного року та протягом 10 днів з дня призначення пенсії відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , про що відповідному підприємству, установі, організації або закладу відразу надсилається повідомлення за зразком.
Зазначені підприємства, установи, організації та заклади самостійно визначають суму, що підлягає до сплати у розрахунку на місяць, та щомісяця до 25 числа перераховують органу Пенсійного фонду за своїм місцезнаходженням відповідні кошти для фінансування різниці у розмірі пенсії, призначеної у минулому та поточному роках.
Отже, приписами вказаного порядку визначено, що повідомлення про суму витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України Про наукову і науково - технічну діяльність , і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, на відповідний рік, визначається і направляється на поточний рік.
Також суд не приймає доводи, що нормативним документом не передбачено, що у підприємства виникає обов'язок відшкодовувати витрати на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України Про загальнообов'язкове державне страхування на підставі листів.
Такий обов'язок виникає на підставі повідомлення, яке формується на поточний рік відповідному підприємству, установі, організації або закладу.
Суд критично ставиться до посилань представника відповідача на Методичні рекомендації щодо організації роботи підрозділів органів Пенсійного фонду України зі сплати платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб .
Вказані розроблено з метою удосконалення виконання підрозділами платежів - департаментом платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб Пенсійного фонду України та управліннями (відділами) платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділами платежів до пенсійної системи та відділами (секторами) контрольно-перевірочної роботи управлінь Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також об'єднаних управлінь завдань, покладених на них Положенням про Пенсійний фонд України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року № 280, Положенням про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 січня 2015 року за № 40/26485 (із змінами), Положенням про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об'єднанні управління, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України 22 грудня 2014 року № 28-2, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 січня 2015 року за № 41/26486 (із змінами), іншими нормативно-правовими актами.
Зокрема, представник відповідача вказує на, те що пунктом 6 Порядку № 372 передбачено, що у разі зміни розміру пенсії або виникнення обставин, які впливають на фінансування різниці у розмірі пенсії (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це відповідні підприємства, установи, організації та заклади у місячний строк з дня виникнення таких обставин.
Пунктом 2.4.4.Методичних рекомендацій передбачено, що у разі виявлення за результатами аналізу невідповідностей у Повідомленнях узгоджуються з підрозділом пенсійного забезпечення територіального органу Фонду, та у разі необхідності до Повідомлень вносяться зміни.
Також, представник вказує, що одна з осіб ОСОБА_4, яка вказана у таблицях ТОВ УкрНДІВІП 5599 померла 22 травня 2017 року, про що свідчить ОСОБА_4 з реєстру № 00018089536, але як вбачається з таблиць ТОВ УкрНДІВІП 5599 наданих Управлянням, на цю особу досі нараховується пенсія.
Тоді як, пунктом 2.4.7. Методичних рекомендацій передбачено, що з метою забезпечення обліку надходження коштів для фінансування наукових пенсій, суми, відображені у Повідомленнях, вносяться спеціалістами підрозділів платежів територіальних органів Фонду 25 числа щомісяця до карток особових рахунків платників відповідно до Порядку ведення обліку.
Згідно, наявного в матеріалах справи нарахування ТОВ УкрНДІВІП за липень -вересень 2017 року по ОСОБА_4 нараховано: за липень 265, 70 грн., за серпень 265, 70 грн., у вересні відкориговано (- 797,10 грн.).
Також суд не приймає посилання відповідача на Порядок ведення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум платежів, затвердженого Постановою № 21-2 від 27.09.2010, яким визначений механізм здійснення органами Пенсійного фонду України обліку надходження сум внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, сум збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, сум штрафів та пені, що застосовуються до платників, на яких покладено обов'язок нараховувати, обчислювати та сплачувати страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, різниці між сумою пенсії, призначеної за Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність , та сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, на яку має право науковий працівник, регресних вимог, адміністративних штрафів.
Вказаний Порядок розроблений для посадових осіб управлінь Пенсійного фонду України у районах, містах та районах у містах, а також у містах та районах та ним визначений механізм дій посадових осіб, згідно Законів України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та інших нормативно-правових актів.
В свою чергу суд звертає увагу, представника відповідача, що предметом розгляду у спірних правовідносинах є відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах у розмірі 24 550, 33 грн.
Конституція України (в редакції станом на 30.09.2016 року) містить статтю 124 …Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи. , яка визначає можливість судового захисту за наявності юридичного спору.
Юридичний спір - це юридичний конфлікт між учасниками правовідносин, у якому кожен з учасників правовідносин захищає свої суб'єктивні права. Правові спори виникають внаслідок порушення суб'єктивних прав у результаті протиправних дій, а також у разі невизнання або оспорювання суб'єктивних прав.
Вказана позиція послідовно застосовується Верховним Судом у зв'язку із змінами до Конституції України.
Оцінку дій вчинених посадовими особами УПФУ на виконання повноважень суд не надає, оскільки це не відповідає предмету спору.
Провівши систематичний аналіз зазначених норм права, суд дійшов висновку, що орган Пенсійного фонду України, який здійснює нарахування та виплату наукових пенсій працівникам підприємства, а також контролює розмір витрат на фінансування різниці у розмірі цих пенсій, має право направляти за місцем реєстрації повідомлення щодо фактичних виплат вказаних пенсій, їх розміру і наявної заборгованості відповідно до вимог Порядку.
Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Процесуальні гарантії статті 6 § 1 застосовуються до усіх сторін процесу, а не лише до тих осіб, які не виграли справи у національних судах (Philis v. Greece (Філіпс проти Греції) (No. 2), § 45).
Керуючись ст. ст. 139, 242, 246, 250, 251, 255, 295, 297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Одесі до товариства з обмеженою відповідальністю «Український науково - дослідний інститут, інструментів, приладів» про відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах у розмірі 24 550, 33 грн. -задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Український науково - дослідний інститут, інструментів, приладів заборгованість по відшкодуванню виплати різниці між сумою призначеної згідно із Законом України Про наукову і науково-технічну діяльність , і сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів науковим працівникам перед Центральним об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України м. Одесі в сумі 24 550, 33 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Пунктом 15.5 розділу VII «Перехідні положення» КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Товариство з обмеженою відповідальністю Український науково - дослідний інститут, інструментів, приладів - адреса: 65121, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 4-а, код ЄДРПОУ 41248812, kivs@od.pfu.gov.ua
Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України м. Одеси - адреса: 65121, м. Одеса, вул. Ільфа і Петрова, 4-а, код ЄДРПОУ 41248812, kivs@od.pfu.gov.ua
Головуючий суддя Потоцька Н.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2018 |
Оприлюднено | 02.12.2018 |
Номер документу | 78225707 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні