УХВАЛА
22 листопада 2023 року
м. Київ
справа №640/2919/20
адміністративне провадження №К/990/29111/23
Верховний Суд у складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду Мартинюк Н.М., розглянувши клопотання Політичної партії «Діти війни «Народна партія України» про зупинення виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 жовтня 2022 року та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2023 року у справі за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії «Діти війни «Народна партія України» про анулювання реєстраційного свідоцтва,
ВСТАНОВИВ:
У лютому 2020 року Міністерство юстиції України пред`явило позов до Політичної партії «Діти війни «Народна партія України», у якому просило суд:
- анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії «Діти війни «Народна партія України» №171-п.п. від 14 квітня 2009 року.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 7 травня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 вересня 2020 року, позов задоволено.
Постановою Верховного Суду від 17 листопада 2021 року касаційну скаргу Політичної партії «Діти війни «Народна партія України» задоволено частково; постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 7 травня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 9 вересня 2020 року скасовано, а справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 жовтня 2022 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2023 року, позов задоволено:
- анульовано реєстрацію Політичної партії «Діти війни «Народна партія України».
Відповідач оскаржив ці судові рішення у касаційному порядку та просить їх скасувати й ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Верховний Суд ухвалою від 31 серпня 2023 року відкрив касаційне провадження з метою перевірки доводів скарги, яка подана на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України.
Надалі Політична партія «Діти війни «Народна партія України» подала до Верховного Суду клопотання про зупинення виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 жовтня 2022 року та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2023 року до закінчення їхнього перегляду в касаційному порядку.
В обґрунтування заяви скаржник покликається на те, що за правилами частини другої статті 24 Закону України «Про політичні партії в Україні» рішення суду про анулювання реєстрації політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших статутних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно.
У цьому контексті скаржник зазначає, що після апеляційного перегляду справи Міністерство юстиції України розпочало процес припинення партії та анулювання свідоцтва про її реєстрацію. Наголошує, що цей процес веде до фактичної ліквідації їхньої партії і має незворотній характер. Стверджує, що у разі позитивного для себе перегляду справи в касаційному порядку відновлення попереднього стану партії буде неможливим або призведе до значних витрат.
Для підтвердження цих фактів заявник додав копії таких документів:
- рішення державного реєстратора від 16 серпня 2023 року №223/19.4 «Про державну реєстрацію рішення про припинення Політичної партії «Діти війни «Народна партія України» у зв`язку з анулюванням реєстраційного свідоцтва», яким вирішено провести державну реєстрацію рішення про припинення Політичної партії «Діти війни «Народна партія України» у зв`язку з анулюванням реєстраційного свідоцтва партії на підставі рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 жовтня 2022 року у справі №640/2919/20 та визначити головою комісії з припинення (ліквідаційної комісії) Голову партії Патлачука В.Н;
- рішення виконуючого обов`язки заступника начальника Управління - начальника відділу державної реєстрації громадських формувань у місті Києві Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Київ) Корольова Д.О. від 23 серпня 2023 року б/н «Про державну реєстрацію припинення структурного утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи, Регіональної Київської міської партійної організації політичної партії «Діти війни «Народна партія України» у зв`язку з рішенням суду про анулювання реєстраційного свідоцтва»;
- рішення виконуючого обов`язки заступника начальника Управління - начальника відділу державної реєстрації громадських формувань у місті Києві Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місто Київ) Корольова Д.О. від 23 серпня 2023 року б/н «Про державну реєстрацію припинення структурного утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи, Регіональної Київської обласної партійної організації політичної партії «Діти війни «Народна партія України» у зв`язку з рішенням суду про анулювання реєстраційного свідоцтва».
Розв`язуючи питання про зупинення виконання судових рішень, суддя-доповідач виходить з такого.
Відповідно до статті 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання; держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.
Згідно зі статтею 370 КАС України та статтею 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами; невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Згідно з частиною першою статті 375 КАС України суд касаційної інстанції за заявою учасника справи або за своєю ініціативою може зупинити виконання оскаржуваного судового рішення або зупинити його дію (якщо рішення не передбачає примусового виконання) до закінчення його перегляду в касаційному порядку.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 340 КАС України суддя-доповідач в порядку підготовки справи до касаційного розгляду вирішує питання про зупинення виконання судових рішень, які оскаржуються.
Зупинення виконання судових рішень допускається як винятковий захід, для повинні бути поважні причини. Відповідна заява повинна бути мотивована, містити достатні й обґрунтовані підстави для зупинення виконання судового рішення, підтверджені належними доказами. Таке зупинення не повинно порушувати балансу інтересів сторін, а також не порушувати прав осіб, які брали участь у справі, та які не брали такої участі, але рішенням суду вирішено питання про їх права, свободи чи обов`язки.
Заявник повинен навести обґрунтування відповідної вимоги та довести, що захист його прав та інтересів стане об`єктивно неможливим без вжиття таких заходів; для відновлення порушених прав необхідно буде докласти надмірних зусиль та/або витрат.
Пунктом «с» Рекомендацій (95)5 Комітету міністрів Ради Європи державам-членам «Щодо введення в дію та поліпшення функціонування систем і процедур оскарження у цивільних або комерційних справах» від 7 лютого 1995 року передбачено, що коли судове рішення підлягає негайному виконанню, дозволити зупиняти виконання тільки тоді, коли в результаті виконання особі, яка подала скаргу, буде завдано непоправної або серйозної шкоди або коли це унеможливить здійснення правосуддя на більш пізньому етапі.
Зрештою у пунктах «b» та «d» Рекомендацій Rec(2003)16 Комітету міністрів Ради Європи державам-членам «Щодо виконання адміністративних рішень і судових рішень у сфері адміністративного права» від 9 вересня 2003 роки зазначено: якщо в законодавстві не передбачено, що подача скарги на рішення автоматично зупиняє виконання даного рішення, сторонам повинна бути надана можливість звернутися до судових органів із клопотанням про призупинення виконання оскаржуваного рішення для забезпечення їх прав та інтересів; при винесенні рішення за клопотанням про призупинення виконання рішення судовий орган повинні враховувати права й інтереси третіх осіб.
Оцінивши доводи й докази заявника через призму наведеного правового регулювання та враховувавши права й інтереси інших учасників справи, предмет спору, суддя-доповідач дійшов висновку про обґрунтованість клопотання і наявність підстав для зупинення виконання оскаржуваних судових рішень.
Керуючись статтями 248, 340, 375 КАС України,
УХВАЛИВ:
Задовольнити клопотання Політичної партії «Діти війни «Народна партія України" про зупинення виконання судових рішень.
Зупинити виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 жовтня 2022 року та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 червня 2023 року у справі №640/2919/20 до закінчення її перегляду в касаційному порядку.
Копію ухвали надіслати учасникам справи.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею і не може бути оскаржена.
………………………………….
Н.М. Мартинюк,
Суддя Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2023 |
Оприлюднено | 24.11.2023 |
Номер документу | 115113801 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мартинюк Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні