Рішення
від 27.11.2023 по справі 300/5436/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" листопада 2023 р. справа № 300/5436/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Нововолинської міської ради Волинської області до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, Державного кадастрового реєстратора Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестиційно керуюча компанія Бюро Інвестиційних програм", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Акціонерне товариство "Оснастка", про визнання протиправною, скасування державної реєстрації земельної ділянки та зобов`язання скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064, -

В С Т А Н О В И В:

Нововолинська міська рада Волинської області (надалі по тексту також позивач, міська рада) звернулася в суд з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (надалі по тексту також відповідач, Держгеокадастр в області), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестиційно керуюча компанія Бюро Інвестиційних програм" (надалі по тексту також - третя особа 1, третя особа на стороні позивача, ТзОВ "Інвестиційно керуюча компанія Бюро Інвестиційних програм"), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Акціонерне товариство "Оснастка" (надалі по тексту також - третя особа 2, третя особа на стороні відповідача, АТ "Оснастка"), про визнання протиправною, скасування державної реєстрації земельної ділянки та зобов`язання скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064.

Позовні вимоги мотивовано тим, що Головним управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області протиправно, в порушення норм чинного законодавства, здійснено, реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки за кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 (площею 1,0500 га) в м. Нововолинськ Волинської області, яка знаходить в межах вже сформованої і зареєстрованої земельної ділянки 0710700000:01:008:0063 (площею 1,1877 га).

Зокрема, за доводами позивача, 20.04.2023 Відділом №7 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Київській області проведено державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, площею 1,1877 га на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розробленого ТзОВ "ГЕО-ЛЕНДС" та присвоєно їй кадастровий номер: 0710700000:01:008:0063. В подальшому, 05.06.2023, за Нововолинською міською радою Волинської області зареєстровано у Державному реєстрі речових прав (реєстраційний номер 2745640207107) право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063. Міською радою 24.07.2023 передано ТзОВ "Інвестиційно-керуюча компанія Бюро Інвестиційних Програм" в оренду відповідну земельну ділянку площею 1,1877 га (кадастровий номер 0710700000:01:008:0063). Право оренди земельної ділянки зареєстровано в Державному реєстрі речових прав 26.07.2023. Разом з тим, позивачем 24.07.2023 встановлено, що Відділом №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 на замовлення АТ "Оснастка", проведено державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, площею 1,050 га та присвоєно їй кадастровий номер 0710700000:01:008:0064.

Як стверджує позивач, земельна ділянка з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063, підтвердженням чого є відомості з Державного земельного кадастру.

Згідно вимог частини 6 статті 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Крім того, згідно вимог пункту 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 за №1051 (надалі по тексту також Порядок №1051), за результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій, а саме приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку в разі розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Таким чином, у відповідності до вказаних норм, державний реєстратор Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, отримавши заяву про реєстрацію земельної ділянки, площею 1,0500 га та провівши перевірку, в ході якої встановлено розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини, а саме земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063, зобов`язаний був відмовити державній реєстрації земельної ділянки площею 1,0500 га.

Згідно аргументів позивача відповідні факти вказують на те, що державна реєстрація земельної ділянки в Державному земельному кадастрі з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 проведена з порушенням норм чинного законодавства. Крім того така реєстрація порушує права Нововолинської міської ради Волинської області як власника земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063 і права та інтереси орендаря відповідної земельної ділянки - ТзОВ "Інвестиційно-керуюча компанія Бюро Інвестиційних Програм".

З урахуванням вказаних обставин, позивач просив позов задовольнити в повному обсязі.

Івано-Франківським окружним адміністративним судом ухвалою від 18.08.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін за наявними матеріалами (а.с.25-26 том І).

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву від 25.08.2023 за №9-9-0.6-3577/0/2-23, який зареєстрований в суді 25.08.2023 (а.с.35-39 том І). Відповідач не погоджується з доводами міської ради, викладеними у позовній заяві, та вказує на їх безпідставність і необґрунтованість з огляду на наступні обставини. А саме, згідно з Перехідними положеннями Закону України "Про державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру №НВ-2600439192023 земельна ділянка з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 належить на праві постійного користування АТ "Оснастка", що підтверджується Державним актом від 17.04.1997, в той час як право на земельну ділянку з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063 зі слів позивача зареєстровані тільки 05.06.2023.

Крім того, на думку відповідача, надання державним кадастровим реєстратором такого документу як "фото відомості з Державного земельного кадастру" не передбачено Порядком №1051. При цьому, вважає, що даний документ за своєю суттю є викопіюванням з картографічної основи Державного земельного кадастру, вимоги до якого передбачені пунктом 181 Порядку №1051. Однак такий документ, не відповідає вимогам пункту 181 Порядку №1051

Також, відповідач у відзиві на позовну заяву повідомив суд, що в силу вимог пункту 54-1 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012, державний кадастровий реєстратор Відділу №3 Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області виключно за принципом випадковості розглядають заяви щодо державної реєстрації земельних ділянок на території України. Після завершення опрацювання заяви державний кадастровий реєстратор вже не має доступу до заяви, яку він розглянув за принципом випадковості, а тому відповідач позбавлений технічної можливості надати до суду запитувані документи. Як зазначив відповідач, виключно державні кадастрові реєстратори Головного управління Держгеокадастру у Волинській області мають повний доступ до всіх заяв щодо реєстрації земельних ділянок на території Волинської області. За наведених обставин просив відмовити в задоволенні позову.

На виконання вимог ухвали суду від 18.08.2023 міська рада направила витребувані докази по справі, які зареєстровані в канцелярії суду 04.09.2023 і 06.09.2023 (а.с.44-91, 92-97 том І).

Третя особа на стороні відповідача АТ "Оснастка" скористалася правом на подання пояснення щодо позову від 31.08.2023 за №10/57, реєстрацію якого із відповідними письмовими доказами здійснено 08.09.2023 (а.с.98-100, 101-171 том І).

Третя особа 2 вважає позов таким, що не підлягає задоволенню виходячи з наступного. Так, рішенням Нововолинської міської ради від 18.03.1997 за № 23/7 надано в постійне користування Орендному підприємству виробничого об`єднання "Оснастка" земельну ділянку площею 30,83 га в м. Нововолинську по вул. Луцькій, 25 та видано акт на право постійного користування №35 від 17.04.1997. З 05.09.1996 Орендне підприємство виробничого об`єднання "Оснастка" перетворено у відкрите акціонерне товариство "Оснастка" а в подальшому таке товариство перейменоване в Публічне акціонерне товариство "Оснастка". З 09.04.2020 Публічне акціонерне товариство "Оснастка" перейменоване в Акціонерне товариство "Оснастка".

Посилаючись на норми Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" і Закону України "Про державний земельний кадастр", третя особа 2 зазначила, що право користування земельною ділянкою є безстроковим. Таке право підлягає державній реєстрації, при цьому державна реєстрація земельної ділянки, яка знаходиться в постійному користуванні, здійснюється, зокрема, за заявою землекористувача на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або ж органу місцевого самоврядування на підставі детального плану території.

Івано-Франківським окружним адміністративним судом 11.09.2023 постановлено ухвалу про витребування у Головного управління Держгеокадастру у Волинській області доказів, а саме: засвідчені і оформлені відповідно до вимог статті 94 КАС України копії усіх без винятку документів, які були подані Акціонерним товариством "Оснастка" та стали підставою для державної реєстрації 24.07.2023 земельної ділянки в Державному земельному кадастрі з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 (а.с.172-173 том І).

На виконання вимог коментованої ухвали суду від 11.09.2023 Головне управління Держгеокадастру у Волинській області направило на електронну адресу суду, після чого поштовим зв`язком, витребувані докази, які зареєстровані у канцелярії 20.09.2023 і 25.09.2023 відповідно (а.с.214-240 том І, а.с.7-54 том ІІ).

14.09.2023 Нововолинська міська рада Волинської області долучила до матеріалів справи додаткові докази, необхідні для розгляду даної справи (а.с.185-198 том І).

Також позивач направив поштовим зв`язком відповідь на відзив від 08.09.2023 за №2349/02-22/2-23, реєстрацію якого здійснено 14.09.2023 (а.с.199-207 том І). За змістом відповіді на відзив, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 в Державному земельному кадастрі проведена 24.07.2023, а державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063 проведена 20.04.2023, тобто значно швидше. З урахуванням вказаного позивач стверджує, що на момент проведення державної реєстрації земельної ділянки, державний кадастровий реєстратор Відділу № 3 Управління надання адміністративних послуг чітко міг побачити сформовану та зареєстровану земельну ділянку з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063, в межах якої буде розташовуватися земельна ділянка з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064. Вказана обставина і є підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки. Додатково, позивач відзначив, що відповідно до рішення Нововолинської міської ради земельна ділянка площею 1,0500 га вилучена з постійного користування ВАТ "Оснастка", правонаступником якого є АТ "Оснастка" за добровільною згодою підприємства.

Ухвалою суду від 18.09.2023 залучено Державного кадастрового реєстратора Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, як співвідповідача в справі №300/5436/23 (а.с.208-209 том І).

Позивач направив поштовим зв`язком клопотання від 14.09.2023 за №2408/02-22/2-23, реєстрацію якого здійснено 21.09.2023, в якому просив об`єднати в одне провадження судову справу №300/5436/23 і справу №300/6093/23 за позовом Нововолинської міської ради до Державного реєстратора Рівненської сільської ради Волинської області Синіцької Надії Павлівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ТзОВ "Інвестиційно-керуюча компанія Бюро Інвестиційних програм", третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Акціонерне товариство "Оснастка" про визнання протиправною та скасування державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 за АТ "Оснастка" в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (а.с.243-246 том І).

23.10.2023 Міська рада зареєструвала в суді додаткові письмові пояснення щодо обставин справи від 17.10.2023 за №2808/02-22/2-23 та письмові докази (а.с.59-70 том ІІ).

Співвідповідач не скористався правом на подання відзиву на позовну заяву.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (частина 6 статті 162 КАС України).

Третя особа на стороні позивача також не скористалася правом на подання письмових пояснень щодо позову.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, вивчивши адміністративний позов, відзив на позов, відповідь на відзив, додаткові пояснення сторін, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.

Рішенням Нововолинської міської ради Волинської області від 15.02.2023 за №19/66 (пункт 6) надано дозвіл Нововолинській міській раді на розробку проекту землеустрою щодо відведення 2-х земельних ділянок орієнтовними площами 0,9000 га та 1,3000 га за адресою: м. Нововолинськ вул. Луцька для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості для розширення меж індустріального парку (код КВЦПЗ 11.02) щодо раціонального використання прилеглих територій для розміщення нових учасників, з метою створення належних умов функціонування та забезпечення ефективної діяльності Індустріального парку "Нововолинськ" (а.с.11-12 том І).

На виконання коментованого рішення Нововолинської міської ради Волинської області від 15.02.2023 за №19/66, виконавчим комітетом Нововолинської міської ради замовлено проект землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості орієнтованою площею 1,3000 га, розташованої за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька.

ТзОВ "ГЕО-ЛЕНДС" розроблений проект землеустрою щодо відведення Нововолинській міській раді земельної ділянки, розташованої за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, площею 1,1877 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (а.с.51-87 том І).

Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, 20.04.2023 Відділом №7 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Київській області проведено державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, площею 1,1877 га на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розробленого ТзОВ "ГЕО-ЛЕНДС" та присвоєно їй кадастровий номер: 0710700000:01:008:0063 (а.с.14 том І).

30.05.2023 рішенням Нововолинської міської ради Волинської області від 30.05.2023 за №22/42 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1877 га, кадастровий номер 0710700000:01:008:0063, яка розташована за адресою: м. Нововолинськ вул. Луцька для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (КВЦПЗ 11.02) з метою розширення меж території створення належних умов функціонування та забезпечення ефективної діяльності Індустріального парку "Нововолинськ" та вирішено зареєструвати право комунальної власності за Нововолинською міською територіальною громадою в особі Нововолинської міської ради Волинської області (а.с.88 том І).

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав 05.06.2023 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063 у Державному реєстрі речових прав за Нововолинською міською радою Волинської області, реєстраційний номер 2745640207107 (а.с.18 том І).

Рішенням Нововолинської міської ради Волинської області від 18.07.2023 за №24/42 вирішено надано в оренду керуючій компанії індустріального парку "Нововолинськ" ТзОВ "Інвестиційно-керуюча компанія Бюро Інвестиційних Програм", серед іншого, земельну ділянку площею 1,1877 га кадастровий номер 0710700000:01:008:0063, що розташована за адресою вул. Луцька, м. Нововолинськ для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (КВЦПЗ 11.02) з метою розширення меж території, створення належних умов функціонування та забезпечення ефективної діяльності Індустріального парку "Нововолинськ" (а.с.89-90 том І).

24.07.2023 Нововолинською міською радою Волинської області передано ТзОВ "Інвестиційно-керуюча компанія Бюро Інвестиційних Програм" в оренду відповідну земельну ділянку площею 1,1877 га (кадастровий номер 0710700000:01:008:0063) та зареєстровано право оренди земельної ділянки в Державному реєстрі речових прав 26.07.2023, номер запису про інше речове право 51158749 (а.с.19 том І).

Поряд з цим, як свідчать матеріали справи і зазначає позивачем та не заперечує відповідач, 24.07.2023 Відділом №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 на замовлення Акціонерного товариства "Оснастка" (а.с.102-136 том І) проведено державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, площею 1,0500 га та присвоєно їй кадастровий номер 0710700000:01:008:0064 (а.с.16 том І).

Нововолинська міська рада, вважаючи протиправним здійснення Головним управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки за кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 (площею 1,0500 га) в м. Нововолинськ Волинської області, оскільки така знаходиться в межах вже сформованої і зареєстрованої земельної ділянки 0710700000:01:008:0063 (площею 1,1877 га), звернулася до суду з метою захисту своїх порушених прав.

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.

Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру встановлюються Земельним кодексом України (надалі по тексту також - ЗК України), Законом України "Про Державний земельний кадастр" за №3613-VI від 07.07.2011 (надалі по тексту також Закон №3613-VI).

Згідно з статтею 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

У відповідності до положень статті 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

За приписами частини 10 статті 791 ЗК України державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі (надалі по тексту також ДЗК).

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно вимог частини 1 статті 9 цього Закону внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною четвертою цієї статті передбачено, що державний кадастровий реєстратор, поряд з іншим, перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам.

У відповідності до частини 2 статті 24 даного Закону, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За змістом частини 3 статті 24 Закон №3613-VI державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою, зокрема: власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності); замовника документації із землеустрою, за якою здійснюється формування земельної ділянки державної, комунальної власності, у випадках, коли розроблення такої документації відбувається без дозволу органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування.

Водночас згідно з частинами 4, 5 статті 24 Закон №3613-VI для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; документація із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки, в електронній формі та формі електронного документа.

Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

При цьому, згідно з вимогами частини 6 статті 24 Закону №3613-VI підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:

- подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;

- невідповідність поданих документів вимогам законодавства;

- знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Водночас згідно приписів Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 за №1051, Державний кадастровий реєстратор приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку в разі:

- невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1-3 цього пункту;

- розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини;

- подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

Аналіз коментованих норм матеріального права свідчить про те, що Законом України "Про Державний земельний кадастр" та Порядком №1051 чітко визначено підстави та порядок прийняття державним кадастровим реєстратором рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки. Перелік підстав для відмови у державній реєстрації земельної ділянки є виключними і розширеному тлумаченню не підлягають.

Повертаючись до фактичних обставин справи, встановлених вище по тексту судового рішення, 05.06.2023 за Нововолинською міською радою Волинської області зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 1,1877 га, кадастровий номер 0710700000:01:008:0063, яка розташована за адресою: м. Нововолинськ вул. Луцька, після чого на вказану земельну ділянку 26.07.2023 зареєстровано право оренди за ТзОВ "Інвестиційно-керуюча компанія Бюро Інвестиційних Програм".

В подальшому 24.07.2023 Відділом №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 на замовлення Акціонерного товариства "Оснастка" проведено державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, площею 1,0500 га та присвоєно їй кадастровий номер 0710700000:01:008:0064.

Як стверджує позивач, державним реєстратором протиправно здійснено реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки за кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 (площею 1,0500 га) в м. Нововолинськ Волинської області, яка знаходиться в межах вже сформованої і зареєстрованої земельної ділянки 0710700000:01:008:0063 (площею 1,1877 га).

Тобто, на переконання позивача були наявні правові підстави для відмови у державній реєстрації земельної ділянки, а саме знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Досліджуючи такі аргументи міської ради, суд враховує наступні обставини, встановлені в ході розгляду даної справи.

Так, згідно з пунктом 2 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом, або органу місцевого самоврядування, що затвердив комплексний план просторового розвитку території територіальної громади, генеральний план населеного пункту, детальний план території.

Як з`ясовано судом із матеріалів справи, рішенням Нововолинської міської ради від 18.03.1997 за №3/7 надано в постійне користування Орендному підприємству виробничого об`єднання "Оснастка" земельну ділянку площею 30,83 га, розташованої в місті Нововолинськ Нововолинської місткої Ради народних депутатів Волинської області, та видано Державний акт на право постійного користування ВЛ №35 від 17.04.1997 (а.с.139-143 том І). Як свідчить План зовнішніх меж вказаного Державного акту до складу загальної площі (30,83 га) входять 4 (чотири) окремі земельні ділянки, серед яких:

- під номером 1 (один) визначена ділянка площею "28,0 га";

- під номером 2 (два) визначена ділянка площею "1,05 га";

- під номером 3 (три) визначена ділянка площею "1,66 га";

- під номером 4 (чотири) визначена ділянка площею "0,12 га" (а.с.141 том І).

У вказаному Державному акті не ідентифіковано вулицю та чи іншу точну адресу розташування земельних ділянок.

Тобто, земельна ділянка із площею 1,0500 га є єдиною із ділянок саме вказаної площі ("1,05 га"), яка передана в постій користування Орендному підприємству виробничого об`єднання "Оснастка" на території місті Нововолинськ.

З 05.09.1996 Орендне підприємство виробничого об`єднання "Оснастка" перетворено у відкрите акціонерне товариство "Оснастка", а в подальшому таке товариство перейменоване в Публічне акціонерне товариство "Оснастка". З 09.04.2020 Публічне акціонерне товариство "Оснастка" перейменоване в Акціонерне товариство "Оснастка".

Вказані обставини не заперечуються сторонами і учасниками справи.

В подальшому, рішенням Нововолинської міської ради Волинської області від 18.01.2008 за №18/2 вилучено з користування ВАТ "Оснастка" земельну ділянку площею "1,05 га" по АДРЕСА_1 та передано її у міський фонд (а.с.204 том І).

Відповідач, співвідповідач, як і Акціонерне товариство "Оснастка" жодним чином не заперечують ту обставину, що вилучена земельна ділянка площею "1,05 га" по АДРЕСА_1 є спірною земельною ділянкою площею 1,0500 га, якій присвоєно кадастровий номер 0710700000:01:008:0064.

Відповідач, співвідповідач та Акціонерне товариство "Оснастка" не надали суду жодного доказу, що рішення міської ради від 18.01.2008 за №18/2 про вилучення земельної ділянки площею "1,05 га по вулиці Луцькій, 9" стосується іншої земельної ділянки такої ж площі (1,0500 га), яка не входить до складу земельних ділянок, визначених в Державному акті на право постійного користування ВЛ №35 від 17.04.1997.

Попри вказане, Акціонерне товариство "Оснастка" виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, площею 1,050 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 (а.с.102-136 том І).

Згідно Витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку, сформованого 24.07.2023, Відділом №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 на замовлення АТ "Оснастка", 24.07.2023 проведено державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, площею 1,0500 га та присвоєно їй кадастровий номер 0710700000:01:008:0064 (а.с.16 том І).

Отже, виходячи із матеріалів справи в сукупності, можна дійти висновку про те, що за заявою Нововолинської міської ради 20.04.2023 проведено державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, площею 1,1877 га та присвоєно їй кадастровий номер 0710700000:01:008:0063 (а.с.14 том І), а 05.06.2023 зареєстровано за міською радою право власності (а.с.18 том І). Пізніше, за заявою АТ "Оснастка" 24.07.2023 проведено державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, площею 1,0500 га та присвоєно їй кадастровий номер 0710700000:01:008:0064.

Здійснюючи аналіз місця розташування земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063 та земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064, судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063.

На підтвердження встановленої обставини, в матеріалах справи містяться проект землеустрою щодо відведення Нововолинській міській раді земельної ділянки, розташованої за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, площею 1,1877 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (надалі по тексту також Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1877 га), розроблений ТзОВ "ГЕО-ЛЕНДС" (а.с.51-87 том І) і Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, площею 1,0500 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 (надалі по тексту також Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,05000 га), виготовлена фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 на замовлення АТ "Оснастка" (а.с.102-136 том І).

Так, Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1877 га містить опис меж земельної ділянки (а.с.80 том І):

від А до Б земельна ділянка Нововолинської міської ради (К.№0710700000:01:008:0039);

від Б до В земельна ділянка ДП "Волиньвугілля" (К.№ 0710700000:01:008:0052);

від В до Г землі Нововолинської міської ради не надані у власність чи користування;

від Г до А земельна ділянка Нововолинської міської ради (К.№ 0710700000:01:008:0059).

Водночас згідно Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,0500 га, здійснено опис меж земельної ділянки (а.с.124 том І):

від А до Б комунальна власність територіальної громади Нововолинської міської ради (кадастровий номер відсутній);

від Б до В землі Нововолинської міської ради Волинської області (кадастровий номер 0710700000:01:008:0059);

від В до Г комунальна власність територіальної громади Нововолинської міської ради (кадастровий номер відсутній);

від Г до Д землі Нововолинської міської ради Волинської області (кадастровий номер 0710700000:01:008:0039);

від Д до А землі Держави в особі Волинської обласної державної адміністрації (кадастровий номер 0710700000:01:008:0052).

З наведеного слідує, що земельна ділянка площею 1,1877 га і земельна ділянка площею 1,0500 га співпадають за описаними межами, а саме:

- межа від А до Б (Проекту землеустрою Нововолинської міської ради) і від Г до Д (Технічної документації АТ "Оснастка") це земельна ділянка Нововолинської міської ради з кадастровий номер 0710700000:01:008:0039;

- межа від Б до В (Проекту землеустрою Нововолинської міської ради) і від Д до А (Технічної документації АТ "Оснастка") це земельна ділянка з кадастровий номер 0710700000:01:008:0052.

- межа від Г до А (Проекту землеустрою Нововолинської міської ради) і від Б до В (Технічної документації АТ "Оснастка") це земельна ділянка Нововолинської міської ради з кадастровий номер 0710700000:01:008:0059;

- межа від В до Г (Проекту землеустрою Нововолинської міської ради) і від А до Б (Технічної документації АТ "Оснастка") землі Нововолинської міської ради не надані у власність чи користування.

Отже, земельна ділянка площею 1,1877 га з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063 і земельна ділянка площею 1,0500 га з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064, межують з одними і тими самими земельними ділянками, що підтверджує знаходження ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 в межах земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063.

Суд не заперечує, що такі земельні ділянки мають дещо різну площу та зовнішні лінії контуру такої ділянки, втім загальна конфігурація і місце знаходження є практично однаковими (а.с.15, 17, 20, 80, 86, 87, 124, 134, 189, 194 том ІІ).

Крім того, на підтвердження відповідного факту в матеріалах справи містяться відомості з Державного земельного кадастру, на яких чітко спостерігається, що обидві земельні ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063 та 0710700000:01:008:0064 знаходяться на одній місцевості і території та в межах одна одної (а.с.20 том І). На переконання суду відомості з Державного земельного кадастру, які прошиті, пронумеровані, та скріплені підписом міського голови Нововолинської міської ради, є належним доказом при вирішенні спірних правовідносин.

Позивач в ході розгляду даної справи також долучив Викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану), сформованої 07.09.2023 на виконання заявки виконавчого комітету Нововолинської міської ради №9927535892023 щодо земельної ділянки кадастровий номер 0710700000:01:008:0063 і заявки №9927531722023 від 06.09.2023 щодо земельної ділянки кадастровий номер 0710700000:01:008:0064 (а.с.188-192, 193-197 том І).

Такі викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану), сформовано Державним кадастровим реєстратором за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру Головного управління Держгеокадастру у Волинській області Монюх І.Р., та засвідченні печаткою та особистим підписом Державного кадастрового реєстратора.

На вказаному викопіюванні з картографічної основи Державного земельного кадастру також спостерігається, що земельні ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063 та 0710700000:01:008:0064 знаходяться на одній місцевості і території та в межах одна одної, що є порушенням вимог Закону №3613-VI.

Відповідач, співвідповідач та Акціонерне товариство "Оснастка" жодним чином не заперечують доводи міської ради та відповідно і встановлену, на підставі поданих позивачем доказів, обставину розташування в межах земельної ділянки, яку зареєстровано в липні 2023 року із кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 площею 1,0500 га, іншої земельної ділянки (абсолютно більшої її частини) із кадастровим номером 0710700000:01:008:0063 площею 1,1877 га, реєстрацію якої проведено ще в квітні 2023 року.

Як уже відзначалось вище по тексту судового рішення, і Законом №3613-VI і Порядком №1051 визначено підстави для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки, серед яких, розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Поряд із вказаним, в силу вимог пункту 111 Порядку №1051 Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє:

1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку;

2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку;

3) наявність документа, що підтверджує згоду органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, фізичної чи юридичної особи про поділ, об`єднання земельних ділянок, з нотаріально засвідченою справжністю підпису на такому документі - у разі, коли відповідно до закону поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюються за погодженням з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, фізичними чи юридичними особами.

За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій:

здійснює державну реєстрацію земельної ділянки:

- за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці;

- відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки);

- засвідчує документацію із землеустрою, технічну документацію з оцінки земель в електронній формі відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку;

- надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування;

приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку в разі:

- невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1-3 цього пункту;

- розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини;

- подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

Згідно статті 15 Закону №3613-VI до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів, координат поворотних точок, геометричних параметрів, назв, адрес будівель, споруд та інженерних мереж, ідентифікаторів об`єктів будівництва та закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; відомості про заходи щодо охорони земель і ґрунтів; нормативна грошова оцінка; частину земельної ділянки, на якій може проводитися гідротехнічна меліорація; відомості про назву, код (номер) меліоративної мережі, яка забезпечує гідротехнічну меліорацію відповідної земельної ділянки; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку; відомості про земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами.

Відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що Державний кадастровий реєстратор при вирішенні питання щодо здійснення державної реєстрації земельної ділянки, зобов`язаний перевірити, серед іншого, відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку та електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку, за наслідком чого прийняти рішення про реєстрацію земельної ділянки чи відмову у такій реєстрації.

У спірному випадку, як уже наголошувалось судом, реєстрацію земельної ділянки площею 1,1877 кадастровий номер: 0710700000:01:008:0063 здійснено 20.04.2023, тобто значно раніше, аніж проводилась державна реєстрація земельної ділянки площею 1,0500 га за заявою АТ "Оснастка" (24.07.2023) та якій присвоєно кадастровий номер 0710700000:01:008:0064.

Окрім того, станом на 24.07.2023 була наявна інформація щодо зареєстрованого 05.06.2023 за Нововолинською міською радою Волинської області у Державному реєстрі речових прав (реєстраційний номер 2745640207107) права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063.

З огляду на вищевказані обставини, можна дійти висновку про те, що станом на дату (24.07.2023) проведення державної реєстрації земельної ділянки за заявою АТ "Оснастка" площею 1,0500 га, Державному кадастровому реєстратору Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області мало бути відомо про зареєстровану земельну ділянку площею 1,1877 га кадастровий номер 0710700000:01:008:0063 в Державному земельному кадастрі, в тому числі реєстрації права власності за Нововолинською міською радою Волинської області.

Незважаючи на вказане, Державний кадастровий реєстратор в порушення вимог статті 24 і вимог пункту 111 Порядку №1051 здійснив реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки за кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 (площею 1,0500 га) в м. Нововолинськ Волинської області, яка знаходиться в межах вже сформованої і зареєстрованої земельної ділянки 0710700000:01:008:0063 (площею 1,1877 га).

Враховуючи існування земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0063, яка має загальну площу 1,1877 га, реєстрація іншої земельної ділянки в таких межах є неможливою для державного кадастрового реєстратора, адже відповідно до частини 6 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Беручи до уваги встановлені обставини суд дійшов висновку про необхідність скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064, проведеної Державним кадастровим реєстратором Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області.

Вирішуючи позовну вимогу про зобов`язання Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064, розташованої за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, 24, проведеної Державним кадастровим реєстратором Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, суд відзначає слідуюче.

Насамперед слід відзначити, що згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку сформованого 24.07.2023 за №НВ-2600439192023 (а.с.16 том І), місце розташування зареєстрованої земельної ділянки в Державному земельному кадастрі з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 значиться Волинська область, м. Нововолинськ. Отже у Державному земельному кадастрі відсутні відомості про розташування земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 на АДРЕСА_3 , чи на вулиці Луцька, 25, що виключає можливість конкретизувати земельну ділянку за її місцем розташування за відповідним номером і назвою вулиці.

В силу правового регулювання підпункту 2 пункту 2 Порядку №1051, терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення, зокрема, суб`єкт надання адміністративної послуги у сфері Державного земельного кадастру - державний кадастровий реєстратор, адміністратор центру надання адміністративних послуг, уповноважена посадова особа виконавчого органу місцевого самоврядування.

До складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.

Державний кадастровий реєстратор має посвідчення Державного кадастрового реєстратора і власну печатку, форми та опис яких визначаються Мінагрополітики (пункт 5 Порядку №1051).

Пунктом 6 Порядку №1051 передбачено, що до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та державних кадастрових реєстраторів його територіальних органів (у тому числі таких, що провадять свою діяльність на районному (міському) рівні, в мм. Києві та Севастополі) належать, здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації.

Відомості Державного земельного кадастру є офіційними і вважаються об`єктивними та достовірними, якщо інше не доведено судом (пункт 12 Порядку №1051).

Згідно пунктів 57, 60, 61, 62 Порядку 1051 поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156-2 цього Порядку.

Запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.

Скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів/ініціала власного імені Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги, які засвідчуються:

в електронній (цифровій) формі - кваліфікованим електронним підписом Державного кадастрового реєстратора;

у паперовій формі - підписом Державного кадастрового реєстратора та скріплюються його печаткою.

Державний кадастровий реєстратор письмово повідомляє протягом трьох робочих днів особу, на яку зареєстрована земельна ділянка, про скасування (поновлення) запису за формою згідно з додатком 10.

Повідомлення про скасування (поновлення) запису засвідчується шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису Державного кадастрового реєстратора та надсилається в електронній формі технічними засобами електронних комунікацій на вказану у заяві про внесення відомостей (змін до них) адресу електронної пошти або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, у тому числі окрему офіційну веб-сторінку Держгеокадастру (надалі по тексту також - веб-сторінка Держгеокадастру), що забезпечує формування та подання заяви.

Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку. У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених у підпунктах 2, 3 цього пункту, Державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це за формою згідно з додатком 23 особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельних ділянок, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї - суб`єктів таких прав. (підпункт 3 пункту 114 Порядку №1051).

Приписами пункту 156 Порядку №1051 передбачено, що виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

Рішення, дії або бездіяльність Державного кадастрового реєстратора можуть бути оскаржені до Держгеокадастру або до суду (пункт 222 Порядку №1051).

Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина 2 статті 9 КАС України).

Суд, керуючись статтею 9 КАС України, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати державного кадастрового реєстратора, який вчинив спірну реєстраційну дію, та який перебуває у відносинах публічної служби із Головним управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області в складі Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг, скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064, розташованої за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, як суб`єкта владних повноважень, який прийняв оскаржуване рішення.

В частині клопотання позивача від 14.09.2023 за №2408/02-22/2-23 про об`єднання в одне провадження судову справу №300/5436/23 і справу №300/6093/23 за позовом Нововолинської міської ради до Державного реєстратора Рівненської сільської ради Волинської області Синіцької Надії Павлівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ТзОВ "Інвестиційно-керуюча компанія Бюро Інвестиційних програм", третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Акціонерне товариство "Оснастка" про визнання протиправною та скасування державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064 за АТ "Оснастка" в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, суд зазначає наступне.

На переконання суду таке клопотання про об`єднання справи №300/5436/23 і справи №300/6093/23 є безпідставним і не обґрунтованим, оскільки дані справи містять різний предмет та підстави оскарження. Крім того, згідно інформації із Автоматизованої системи діловодства Івано-Франківського окружного адміністративного суду, справа №300/6093/23 ухвалою суду від 15.11.2023 передана за підсудністю на розгляд Волинському окружному адміністративному суду, що також виключає можливість об`єднання справ в одне провадження згідно частини 5 статті 172 КАС України.

Всі інші доводи позивача і відповідачів, третіх осіб, викладені ними у позовній заяві, відзиві на позов та письмових поясненнях, не змінюють зміст встановлених судом обставин і сформованих правових висновків

Згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010, заява 4909/04, відповідно до пункту 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N303-A, п.29).

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (частини 1, 2 статті 77 КАС України).

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суд за правилами статті 90 КАС України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні .

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у спірному випадку виключно співвідповідач не діяв на підставі закону, із урахуванням усіх обставин, які мають значення для вірного вирішення порушеного позивачем питання, у зв`язку із чим позовні вимоги підлягають задоволенню частково лише у відношенні до Державного кадастрового реєстратора Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області.

Розподіляючи між сторонами судові витрати суд відзначає, що відповідно до частини 1 статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

За змістом частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (частина 3 статті 139 КАС України).

Позивачем сплачено судовий збір за подання до суду адміністративного позову в розмірі 5 368,00 гривень, підтвердженням чого є наявна в матеріалах справи платіжна інструкція №569 від 04.08.2023 (а.с.1).

Спірні правовідносини виникли з вини виключно Державного кадастрового реєстратора Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, який здійснив державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064. Однак, враховуючи вимоги частини 1 статті 139 КАС України, та те, що Державний кадастровий реєстратор є посадовою особою Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області в складі, підлягають стягненню саме з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача понесені ним судові витрати по оплаті судового збору в розмірі 3 757,60 гривень, що пропорційно становить 70% (відсотків) від задоволених вимог.

Сторонами не подано до суду будь-яких доказів про понесення ними інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу.

На підставі статті 1291 Конституції України, керуючись статтями 134, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064, розташованої за адресою: Волинська область, місто Нововолинськ, площею 1,0500 га, проведеної 24.07.2023 Державним кадастровим реєстратором Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області.

Зобов`язати Державного кадастрового реєстратора Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, проведеної 24.07.2023 в Державному земельному кадастрі з кадастровим номером 0710700000:01:008:0064, площею 1,0500 га, розташованої за адресою: Волинська область, місто Нововолинськ.

В задоволенні решти вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 39767437) на користь Нововолинської міської ради Волинської області (ідентифікаційний код юридичної особи 35055268) сплачений судовий збір в розмірі 3 757,60 гривень (три тисячі сімсот п`ятдесят сім гривень шістдесят копійок).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач Нововолинська міська рада Волинської області (ідентифікаційний код юридичної особи 35055268), проспект Дружби, 27, м. Нововолинськ, Волинська область, 45400;

відповідач Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 39767437), вул. Сахарова, 34, м. Івано-Франківськ, 76014;

співвідповідач Державний кадастровий реєстратор Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (вул. Шевченка, 77, м. Городенка, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78103);

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестиційно керуюча компанія Бюро Інвестиційних програм" (ідентифікаційний код юридичної особи 41292987), проспект Володимира Івасюка (Героїв Сталінграда), 8, корп. 6, оф. 13, м. Київ Київська область, 04210;

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Акціонерне товариство "Оснастка" (ідентифікаційний код юридичної особи 05797977), вул. Луцька, 25, м. Нововолинськ, Волинська область, 45400.

Суддя Чуприна О.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2023
Оприлюднено29.11.2023
Номер документу115206304
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —300/5436/23

Постанова від 03.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 27.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

Ухвала від 18.08.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні