Постанова
від 28.11.2023 по справі 560/11887/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/11887/23

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Гнап Д.Д.

Суддя-доповідач - Сушко О.О.

28 листопада 2023 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сушка О.О.

суддів: Мацького Є.М. Залімського І. Г. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Українського центру оцінювання якості освіти на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 липня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 в інтересах неповнолітнього ОСОБА_2 до Українського центру оцінювання якості освіти, Вінницького регіонального центру оцінювання якості освіти про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:

- визнати протиправним рішення Українського центру оцінювання якості освіти про анулювання результатів національного мультипредметного тесту ОСОБА_2 ;

- визнати протиправним та скасувати рішення регламентної комісії при Вінницькому регіональному центрі оцінювання якості освіти №25 від 16 червня 2023 року в частині розгляду заяви ОСОБА_2 щодо надання йому можливості взяти участь у додаткових сесіях;

- визнати протиправним та скасувати рішення Українського центру оцінювання якості освіти №10 від 21 червня 2023 року в частині відмови у задоволенні апеляційної заяви ОСОБА_2 на рішення Вінницького регіонального центру оцінювання якості освіти про недопуск до участі в НМТ під час додаткових сесій;

- зобов`язати Вінницький регіональний центр оцінювання якості освіти допустити ОСОБА_2 до участі у додатковій сесії НМТ у 2023 році.

Відповідно до рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 липня 2023 року позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що 13 червня 2023 року ОСОБА_2 брав участь в основній сесії зовнішнього оцінювання у приміщенні Хмельницького колегіуму ім. Володимира Козубняка за адресою м. Хмельницький, вул. Грушевського, 72.

В процесі виконання тестування позивач вийшов з аудиторії. Працівники тимчасового екзаменаційного центру виявили у ОСОБА_2 за межами аудиторії телефон, зателефонували на номер ОСОБА_3 . Медичний працівник виявив та зафіксував у ОСОБА_2 підвищення температури до 37.5. Зазначені обставини не заперечуються сторонами.

Представниками центру оцінювання якості освіти складено Акт про порушення учасником процедури проходження тестування, в якому зазначено, що ОСОБА_2 під час проходження тестування користувався мобільним телефоном та було повідомлено про необхідність завершити тестування.

Позивач вважає припинення тестування та складення Акта, на підставі якого в подальшому було прийнято рішення УЦОЯО про анулювання тестування позивача, незаконними та передчасними.

Позивач мав намір скористатись правом на допуск до участі в додатковій сесії, та звернувся до УЦОЯО з поясненнями, медичними документами та просив не анульовувати його роботу та допустити до участі в додатковій сесії.

16 червня 2023 року на засіданні регламентної комісії при Вінницькому регіональному центрі оцінювання якості освіти прийнято рішення №25 про відмову у доступі до участі в додаткових сесіях національного мультипредметного тесту.

Не погодившись з таким рішенням, позивач звернувся до УЦОЯО з апеляційною заявою та просив скасувати рішення про відмову у допуску до додаткової сесії.

21 червня 2023 року УЦОЯО прийнято рішення №10 про відмову ОСОБА_2 в задоволенні апеляційної заяви у зв`язку з підтвердженням об`єктивності рішення регламентної комісії при Вінницькому РЦОЯО.

Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Так, відповідно до ч. 3 ст. 42 Закону України «Про повну загальну середню освіту» до органів управління та установ, що здійснюють у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими законами України, зовнішнє забезпечення якості освіти у сфері загальної середньої освіти, належать центральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти та його територіальні органи, спеціально уповноважені державою установи, що проводять зовнішнє незалежне оцінювання, їх регіональні відділення, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування, акредитовані фахові об`єднання, інші акредитовані юридичні особи, що здійснюють незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти.

Основні засади підготовки та проведення в 2023 році національного мультипредметного тесту (далі - НМТ) для оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти визначає Порядок проведення в 2023 році національного мультипредметного тесту, затверджений Наказом Міністерства освіти і науки України 16 березня 2023 року №287 (далі-Порядок) .

В силу п. 2 Порядку НМТ проводиться з метою забезпечення права осіб на рівний доступ до фахової передвищої, вищої освіти та у зв`язку зі здійсненням в особливому порядку в 2023 році прийому на навчання для здобуття ступенів фахового молодшого бакалавра, молодшого бакалавра, бакалавра, а також ступеня магістра медичного, фармацевтичного, ветеринарного спрямування.

У розділі 3 Порядку зазначено, що для вирішення питань, що потребують залучення фахівців та експертів, створюються такі колегіальні робочі органи:

1) регламентні комісії при регіональних центрах оцінювання якості освіти (далі - регламентні комісії);

2) апеляційна комісія при Українському центрі оцінювання якості освіти (далі - апеляційна комісія).

Регламентні комісії створюються не пізніше ніж за тиждень до початку реєстрації осіб для участі в НМТ та діють відповідно до Положення про регламентну комісію при регіональному центрі оцінювання якості освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 26 грудня 2014 року N 1526, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 березня 2015 року за N 271/26716, і своїх функцій:

1) ухвалюють рішення щодо відмови в реєстрації для участі в НМТ;

2) розглядають апеляційні заяви щодо порушень процедури проведення НМТ у ТЕЦ, що можуть вплинути на об`єктивність результатів НМТ (далі - заяви щодо порушень процедури);

3) ухвалюють рішення щодо допуску/недопуску учасників НМТ для участі в додаткових сесіях НМТ;

4) розглядають за дорученням керівника регіонального центру інші питання, пов`язані із захистом прав щодо участі в НМТ осіб, які реєструються, або учасників НМТ.

Апеляційна комісія створюється не пізніше ніж за тиждень до завершення реєстрації осіб для участі в НМТ та діє відповідно до Положення про апеляційну комісію при Українському центрі оцінювання якості освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 26 грудня 2014 року N 1526, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 березня 2015 року за N 272/26717, і своїх функцій:

1) розглядає апеляційні заяви щодо оскарження рішень регламентних комісій;

2) здійснює розгляд інформації та документів ТЕЦ, наданих регіональними центрами за підсумками обробки документів ТЕЦ, і ухвалює рішення щодо зарахування / анулювання результатів НМТ;

3) розглядає за дорученням керівника Українського центру питання, пов`язані з визначенням результатів НМТ та захистом прав учасників НМТ.

Згідно розділу 8 Порядку після проведення основних сесій НМТ для певних категорій осіб можуть бути організовані додаткові сесії.

Допуск осіб до участі в додаткових сесіях НМТ здійснюється за рішенням регламентних комісій (крім осіб, зазначених у підпункті 2 пункту 4 цього розділу, та осіб, які реєструються в додатковий період реєстрації).

Подання заяв та/або відповідних документів для участі в додаткових сесіях НМТ здійснюється під час реєстрації, а також протягом трьох робочих днів з дня проведення основної сесії НМТ учасниками НМТ, зазначеними у пункті 5 цього розділу.

Протягом трьох робочих днів з дня проведення основної сесії НМТ, у якій учасник НМТ мав брати участь (з урахуванням дня проведення та часу, необхідного на її доставку до регіонального центру), подати заяву щодо участі в додаткових сесіях можуть учасники НМТ, які:

1) не з`явилися до ТЕЦ (або з`явилися, але не змогли взяти участі в тестуванні) під час основних сесій НМТ через причини, що не залежали від їхніх дій та волі і на які вони не могли вплинути;

2) у день проведення основної сесії НМТ, у якій не змогли взяти участі, брали участь у міжнародних, всеукраїнських заходах (змаганнях, конкурсах, олімпіадах, турнірах тощо), включених до офіційних заходів Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури та інформаційної політики України, Міністерства молоді та спорту України, тренувальних зборах із підготовки до них, або прямували до/з місць їх (заходів та/або тренувальних зборів) проведення, що підтверджено відповідними документами;

3) брали участь в основній сесії НМТ, але стосовно них зафіксовано порушення процедури проведення НМТ, передбаченої розділом VII цього Порядку;

4) брали участь в основній сесії НМТ, але не змогли розпочати або завершити виконання сертифікаційної роботи через одну з таких причин:

різке погіршення їхнього стану здоров`я;

виникнення в ТЕЦ обставин, що могли становити загрозу для життя та здоров`я учасників НМТ;

дочасне припинення процедури НМТ в певній(их) аудиторії(ях) або в ТЕЦ через неможливість створення належних умов для виконання сертифікаційної роботи. (п. 5 р.8 Порядку)

Отже, законодавець визначив, що подати заяву щодо участі в додаткових сесіях можуть учасники НМТ, які, зокрема, брали участь в основній сесії НМТ, але стосовно них зафіксовано порушення процедури проведення НМТ; брали участь в основній сесії НМТ, але не змогли розпочати або завершити виконання сертифікаційної роботи через різке погіршення їхнього стану здоров`я.

З матеріалів справи встановлено та не заперечується сторонами, що під час участі в основній сесії у позивача відбулося погіршення стану його здоров`я, а саме підвищення температури, замір якої відбувся безпосередньо у центрі оцінювання в присутності представника ТЕЦ. Також факт погіршення стану здоров`я підтверджується довідкою КП "Хмельницький міський центр первинної медико-санітарної допомоги" від 13.06.2023

Доводи відповідача про те, що їм не було відомо про погіршення стану здоров`я позивача є безпідставними, оскільки відповідно до поданого відзиву та пояснень помічника відповідального пункту № 59 НМТ ОСОБА_4 , працівники ТЕЦ покликали медичного працівника, в їх присутності відбулося вимірювання температури та зафіксовано її підвищення.

Слід взяти до уваги доводи відповідача про те, що учаснику НМТ заборонено протягом часу, відведеного на виконання сертифікаційної роботи мати при собі або на своєму робочому місці засоби зв`язку, пристрої зчитування, обробки, збереження та відтворення інформації, а також окремі елементи, які можуть бути складовими частинами відповідних технічних засобів чи пристроїв, друковані або рукописні матеріали, інші засоби, предмети, прилади, що не передбачені процедурою НМТ (крім дозволених виробів медичного призначення, про наявність яких учасник НМТ повинен повідомити працівників ТЕЦ до початку виконання роботи).

Разом з тим, як уже зазначалося, брати участь у додатковій сесії можуть і особи, щодо яких зафіксовано порушення процедури проведення НМТ, передбаченої розділом VII цього Порядку.

Розділом IV Порядку визначено, що учасник НМТ має право на виконання сертифікаційних робіт, розроблених згідно з програмами зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, затвердженими наказами Міністерства освіти і науки України; ввічливе та неупереджене ставлення до себе з боку осіб, відповідальних за організацію та проведення НМТ; отримання на території України безкоштовної медичної допомоги в ТЕЦ (у разі потреби); оскарження процедури проведення НМТ (апеляцію).

Беручи до уваги зазначене, відповідачами безпідставно відмовлено позивачу у можливості взяти участь у додаткових сесіях, а тому рішення регламентної комісії при Вінницькому регіональному центрі оцінювання якості освіти №25 від 16 червня 2023 року в частині розгляду заяви позивача щодо надання йому можливості взяти участь у додаткових сесіях та рішення Українського центру оцінювання якості освіти №10 від 21 червня 2023 року в частині відмови у задоволенні апеляційної заяви позивача на рішення Вінницького регіонального центру оцінювання якості освіти про недопуск до участі в НМТ під час додаткових сесій слід є протиправним.

Крім того, слід зазначити, що вказівка про припинення виконання тестування, що мало наслідком анулювання результатів тестування є передчасною та незаконною, без врахування дійсних обставин, що призвело до несприятливих наслідків - неможливість вступити до ВНЗ у 2023 році.

Під час прийняття спірних рішень регламентними комісіями не було взято обставин та документів на підтвердження погіршення стану здоров`я позивача під час написання тесту.

Так само слід зауважити, що користування телефоном позивача, телефонування на номери з телефонної книги позивача не є ввічливим та неупередженим ставлення з боку осіб, відповідальних за організацію та проведення НМТ.

Зважаючи на наведене, відповідачами при прийнятті рішень не враховано об`єктивно та всебічно усі обставини справи, не надано правильної оцінки наданим позивачем документам, не враховано стан здоров`я і цим позбавлено конституційного права на освіту.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Українського центру оцінювання якості освіти залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 липня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Сушко О.О. Судді Мацький Є.М. Залімський І. Г.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2023
Оприлюднено30.11.2023
Номер документу115247157
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —560/11887/23

Постанова від 28.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 24.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 18.07.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні