Справа №:755/9674/23
Провадження №: 1-кс/755/3688/23
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"21" листопада 2023 р. слідча суддя Дніпровського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , секретар судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши клопотання старшого слідчого СВ Дніпровського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_3 , погоджене прокурором Дніпровської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_4 , про тимчасовий доступ до речей і документів у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023102040000061 від 14.03.2023, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 358, ч. 4 ст. 358, ч. 4 ст. 190, ч. 2 ст. 364 КК України,
в с т а н о в и л а :
старший слідчий СВ Дніпровського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_3 , за погодженням прокурора Дніпровської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_4 , звернувся до слідчої судді з клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів, які стали підставою для прийняття приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_5 ( АДРЕСА_1 ) рішення індексний номер 65355795 щодо посвідчення договору купівлі-продажу земельної ділянки з кадастровим номером 3221487002:02:002:0005 площею 0,0535 га, що розташована по АДРЕСА_2 , з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2574402532120, зареєстрований у реєстрі за №301.
Мотивуючи клопотання, слідчий посилається на те, що у провадженні слідчого відділу Дніпровського управління поліції Головного управління Національної поліції в м. Києві перебувають матеріали кримінального провадження № 42023102040000061 від 14.03.2023 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 358, ч. 4 ст. 358, ч. 4 ст. 190, ч. 2 ст. 364 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що 09.06.2020 на 65 позачерговій сесії ІНФОРМАЦІЯ_1 VII скликання за 2020 рік прийняте рішення № 01-65п/ч-VII "Про звернення до Президента України, Голови Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, ІНФОРМАЦІЯ_2 , депутата Верховної Ради України ОСОБА_6 щодо залишення місту Васильків статусу адміністративного центру Васильківського району».
Інших рішень, цього дня, згідно інформації ІНФОРМАЦІЯ_3 № 351/01-23 від 07.06.2023 не приймалось.
Разом з тим, згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна встановлено, що державним реєстратором приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу ОСОБА_7 , 04.02.2022 прийнято рішення (з відкриттям розділу), індексний номер 63262969, про реєстрацію за ОСОБА_8 права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3221487002:02:002:0005 площею 0,0535 га, що розташована по АДРЕСА_2 , з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2574402532120.
Підставою для прийняття ОСОБА_7 рішення про реєстрацію за ОСОБА_8 права власності на вказану вище земельну ділянку стало рішення Шістдесят п`ятої позачергової сесії сьомого скликання ІНФОРМАЦІЯ_3 від 09.06.2020 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд ОСОБА_8 по АДРЕСА_2 ».
У подальшому, 04.11.2022 між ОСОБА_8 , (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) та ОСОБА_9 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ), укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки з кадастровим номером 3221487002:02:002:0005 площею 0,0535 га, що розташована по АДРЕСА_2 .
Вказаний договір купівлі-продажу посвідчено приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_5 та зареєстровано в реєстрі за № 301.
Таким чином, ОСОБА_8 усвідомлюючи відсутність у нього права власності на вказану земельну ділянку з метою створення ілюзії правомірності набуття права власності на неї розпорядився нею шляхом укладення договору купівлі-продажу.
Разом з тим, згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 3221487002:02:002:0005 площею 0,0535 га, що розташована по АДРЕСА_2 , з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд у Державному земельному кадастрі зареєстровані лише 29.12.2021.
Пунктом 7 ст. 92 Конституції України визначено, що правовий режим власності визначається виключно законами України.
Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується.
Пунктом «а» ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України визначено, що у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Згідно з п. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, зокрема, на землю.
Правомочності власника землі на території міста Васильків від імені територіальної громади здійснює ІНФОРМАЦІЯ_4 , яка відповідно до ст. ст. 9, 12 Земельного кодексу України наділена державою повноваженнями (ст. 122 Земельного кодексу України) щодо розпорядження землями територіальної громади міста, зокрема, щодо передачі комунальних земельних ділянок у власність чи користування громадянам та юридичним особам відповідно до Земельного кодексу України.
Таким чином, спірні земельні ділянки розташовані на території міста Васильків, а отже, належать до комунальної власності територіальної громади міста Васильків, в силу норм Закону (ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України) через їх територіальне розташування в межах цього населеного пункту, а тому право власності на земельну ділянку, а відповідно і право з розпорядження нею, у тому числі щодо розгляду та вирішення питання про передачу її у власність або користування, відповідно до ст. ст. 12, 122 Земельного кодексу України належить саме ІНФОРМАЦІЯ_5 , як особі, яка діє у відповідних правовідносинах від імені територіальної громади.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції станом на дату рішення ІНФОРМАЦІЯ_1 від 09.06.2020, яке стало підставою для первинної реєстрації права власності на земельну ділянку), Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Згідно ст. 118 Земельного кодексу України, громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Отже, єдиною підставою для громадян та юридичних осіб набуття права власності на земельну ділянку із земель державної або комунальної власності є рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Разом з тим, як вже було зазначено, ІНФОРМАЦІЯ_4 рішення від 09.06.2020 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_8 по АДРЕСА_2 » не приймала, відповідний проект землеустрою не затверджувала, а тому вказане рішення не може бути законною правовою підставою для набуття ОСОБА_8 права власності на земельну ділянку та його подальшої державної реєстрації, яка відповідно, не породжує правових наслідків.
За приписами ч. 1 ст. 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Відповідно до ч. 1 ст. 317 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд, як то передбачено нормами ст. 319 Цивільного кодексу України.
Частиною 1 ст. 321 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Більш того, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно здійснюється в порядку визначеному Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон).
Відповідно до ч. 1 ст. 2 вказаного Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
При цьому, державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності із фактом його державної реєстрації.
При дослідженні судом обставин існування в особи права власності, першочерговим є встановлення підстави, на якій особа набула це право, оскільки сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права власності, такої підстави закон не передбачає.
Ця правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 24.01.2020 у справі № 910/10987/18, від 07.10.2020 у справі № 920/728/18.
Таким чином, сама по собі державна реєстрація права власності на об`єкти нерухомого майна не може підтверджувати набуття права власності на них.
Більш того, за нормами ч. 1 ст. 182 ЦК України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Згідно ч. 4 ст. 334 ЦК України, права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Враховуючи, що ІНФОРМАЦІЯ_3 09.06.2020 рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд гр. ОСОБА_8 по АДРЕСА_2 », не приймалося, отже право власності у ОСОБА_8 відповідно до положень ст. ст. 316, 317, 319 Цивільного кодексу України не виникло, а тому останній не мав права розпоряджатись земельною ділянкою у подальшому шляхом укладення договору купівлі-продажу від 04.11.2022.
Таким чином, при проведенні досудового слідства, виникла необхідність у доступі до оригіналів документів, що перебувають у володінні приватного нотаріуса ОСОБА_5 , якою 04.11.2022 прийнято рішення, індексний номер 65355795 щодо посвідчення договору купівлі-продажу земельної ділянки з кадастровим номером 3221487002:02:002:0005 площею 0,0535 га, що розташована по АДРЕСА_2 , з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2574402532120, та відображено перехід права власності на вказану земельну ділянку до ОСОБА_9 .
Зазначений тимчасовий доступ необхідний для призначення та проведення почеркознавчої експертизи, що має важливе доказове значення у вказаному кримінальному провадженні.
Відповідно до абзацу 3 п. 1.1 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 № 53/5, для проведення почеркознавчих досліджень рукописних записів та підписів надаються оригінали документів, а тому, з метою проведення почеркознавчої експертизи виникла необхідність в отриманні саме оригіналів документів, що стали підставою для прийняття приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_5 , рішення від 04.11.2022, індексний номер 65355795 щодо посвідчення договору купівлі-продажу земельної ділянки з кадастровим номером 3221487002:02:002:0005 площею 0,0535 га, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2574402532120.
Вказані документи, до яких необхідно здійснити тимчасовий доступ, містять в собі фактичні дані, на підставі яких можливо встановити наявність чи відсутність фактів та обставин, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню.
У матеріалах кримінального провадження вбачається наявність достатніх підстав вважати, що вказані документи мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у досудовому розслідуванні.
Крім того, враховуючи можливість знищення, пошкодження, передачу іншим особам вищевказаних речей і документів, які мають значення для доказування кримінального правопорушення, розгляд клопотання прошу проводити без участі власника документів.
У судове засідання слідчий СВ Дніпровського УП ГУНП у м.Києві не з`явився, проте подав заяву про розгляд клопотання без його участі.
Відповідно до ч. 2 ст. 163 КПК України судове засідання проводиться без виклику власника майна у володінні якої знаходяться документи, з наведених слідчою підстав.
Вивчивши клопотання, додані до нього документи, якими слідча обґрунтовує доводи клопотання, витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження, у межах якого подано до суду клопотання, слідча суддя дійшла такого висновку.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 159 КПК України тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді.
Відповідно до ч. 1 ст. 160 КПК України сторони кримінального провадження мають право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження із клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів, за винятком зазначених у ст. 161 цього Кодексу.
Крім того, у випадку необхідності отримання персональних даних особи, що знаходяться у її особистому володінні або в базі персональних даних, яка знаходиться у володільця персональних даних, що відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 162 КПК України містить охоронювану законом таємницю, сторона кримінального провадження в порядку, передбаченому главою 15 КПК України, має право згідно з положеннями ст. 160 КПК України звернутись до слідчого судді з клопотанням про тимчасовий доступ до документів.
Для досягнення повноти, всебічності та неупередженості розслідування вищезазначеного факту, зокрема для отримання відомостей, що є необхідними для з`ясування всіх обставин справи у даному провадженні є потреба у наданні тимчасового доступу до речей і документів.
Враховуючи наявність достатніх підстав вважати, що зазначені речі і документи знаходяться у приватного нотаріуса Обухівського районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_5 , а також те, що такі докази мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, з урахуванням можливості використати як доказ відомості, що містяться у них і відсутність можливості іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою зазначеної інформації, слідча суддя приходить до висновку про обґрунтованість клопотання та необхідність його задоволення в цій частині.
Окрім цього, у клопотанні слідчий просить надати право тимчасового доступу слідчим ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_3 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , проте, як вбачається з постанови про визначення групи слідчих, яка здійснюватиме досудове розслідування у кримінальному провадженні від 26.09.2023., слідча ОСОБА_12 не входить до групи слідчих, а тому у наданні їй права тимчасового доступу до документів слід відмовити.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 26, 131-132, 159-166, 309, 310, 395 КПК України, слідча суддя
п о с т а н о в и л а :
клопотання старшого слідчого СВ Дніпровського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_3 , погоджене прокурором Дніпровської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_4 , про тимчасовий доступ до речей і документів у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023102040000061 від 14.03.2023, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 358, ч. 4 ст. 358, ч. 4 ст. 190, ч. 2 ст. 364 КК України задовольнити частково.
Надати у розпорядження (забезпечити) слідчим СВ Дніпровського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_3 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 та прокурорам Дніпровської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_4 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 право тимчасового доступу до речей і документів, які стали підставою для прийняття приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_5 ( АДРЕСА_1 ) рішення індексний номер 65355795 щодо посвідчення договору купівлі-продажу земельної ділянки з кадастровим номером 3221487002:02:002:0005 площею 0,0535 га, що розташована по АДРЕСА_2 , з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2574402532120, зареєстрований у реєстрі за №301.
У задоволенні клопотання у іншій частині відмовити.
Строк дії ухвали не може перевищувати двох місяців з дня її постановлення.
Роз`яснити,особі,яка зазначенав ухваліслідчого суддіпро тимчасовийдоступ доречей ідокументів,як володілецьречей абодокументів,що тимчасовийдоступ доречей ідокументів полягаєу наданністороні кримінальногопровадження особою,у володінніякої знаходятьсятакі речіі документи,можливості ознайомитисяз ними,зробити їхкопії,з використанням копіювальної техніки, електронних засобів володільця (за його згодою) або копіювальної техніки, електронних засобів особи, яка пред`являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і документів та, у разі прийняття відповідного рішення слідчим суддею, вилучити їх (здійснити їх виїмку).
Особа, яка зазначена в даній ухвалі слідчого судді, як володілець речей або документів, зобов`язана надати тимчасовий доступ до зазначених речей і документів вказаній особі за умови пред`явлення копії цього судового рішення.
Особа, яка пред`являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і документів, зобов`язана залишити володільцю речей і документів опис речей і документів, які були вилучені на виконання ухвали слідчого судді, або ж на вимогу останнього залишено копію вилучених документів.
У разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів слідчий суддя, суд за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано право на доступ до речей і документів на підставі ухвали, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку згідно з положеннями КПК України з метою відшукання та вилучення зазначених речей і документів.
Ухвала оскарженню не підлягає, однак заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.
Слідча суддя: ОСОБА_1
Суд | Дніпровський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2023 |
Оприлюднено | 26.04.2024 |
Номер документу | 115256864 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні