ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
28 листопада 2023 року м.Харків Справа № 913/672/21
Провадження №33/913/672/21
Господарський суд Луганської області у складі колегії суддів:
головуючий суддя Драгнєвіч О.В.,
судді Масловський С.В.,
Злепко Н.І.,
розглянувши матеріали заяви Луганської обласної прокуратури (вул.Б.Ліщини, 27, м.Сєвєродонецьк, Луганська область, 93405) від 17.11.2023 про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 913/672/21
за позовом заступника керівника Луганської обласної прокуратури (вул.Б.Ліщини, 27, м.Сєвєродонецьк, Луганська область, 93405) в інтересах держави в особі Луганської обласної державної адміністрації обласної військово-цивільної адміністрації (пр-т. Центральний, буд. 59, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400)
до відповідача Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області (вул.Каштанова, буд.79, смт.Нижня Дуванка, Сватівський район, Луганська область, 92612)
третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Державне підприємство Білокуракинське лісомисливське господарство (вул.Магістральна, буд. 2, смт. Білокуракине, Луганська область, 92200)
третя особ-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головне управління Держгеокадасту у Луганській області (просп.Центральний, буд.17, корп.2, м.Сєвєродонецьк, Луганська область, 93404)
про витребування земельної ділянки,
при секретарі судового засідання Чуєвій М.С.,
у засіданні брали участь:
від органу прокуратури: прокурор відділу Харківської обласної прокуратури Клейн Л.В. (посвідчення №072868 від 01.03.2023);
від позивача: представник не прибув;
від відповідача:. представник не прибув;
від третьої особи-1: представник не прибув;
від третьої особи-2: представник не прибув;
від Нижньодуванської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області: представник не прибув.
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Господарського суду Луганської області від 09.11.2022 у справі №913/672/21 в задоволенні позову заступника керівника Луганської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Луганської обласної державної адміністрації обласної військово-цивільної адміністрації до Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області про витребування з незаконного володіння Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області на користь держави в особі Луганської обласної державної адміністрації обласної військово цивільної адміністрації земельної ділянки лісогосподарського призначення кадастровий номер 4425486500:06:004:0130, площею 112,2850 га, відмовлено; витрати зі сплати судового збору в сумі 10 543 грн 51 коп. віднесено на орган прокуратури.
Постановою Східного апеляційного господарського суду від 19.01.2023 у справі №913/672/21 рішення Господарського суду Луганської області від 09.11.2022 у справі №913/672/21 скасовано; прийнято нове рішення, яким позов задоволено; витребовано з незаконного володіння Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області на користь держави в особі Луганської обласної державної адміністрації - обласної військово - цивільної адміністрації земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 112,2850 га з кадастровим номером 4425486500:06:004:0130; присуджено до стягнення з Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області на користь Луганської обласної прокуратури витрати за подання позовної заяви в розмірі 10 543,51 грн.; присуджено до стягнення з Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області на користь Харківської обласної прокуратури витрати за подання апеляційної скарги в розмірі 15 815,26 грн.
На виконання постанови Східного апеляційного господарського суду від 19.01.2023 у справі №913/672/21 Луганській обласній прокуратурі супровідним листом від 21.02.2023 направлено наказ Господарського суду Луганської області від 21.02.2023 № 913/672/21 про стягнення з Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області на користь Луганської обласної прокуратури витрат за подання позовної заяви в розмірі 10 543,51 грн.; Харківській обласній прокуратурі супровідним листом від 21.02.2023 направлено наказ Господарського суду Луганської області від 21.02.2023 № 913/672/21 про стягнення з Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області на користь Харківської обласної прокуратури витрати за подання апеляційної скарги в розмірі 15815,26 грн; супровідним листом від 13.03.2023 Луганській обласній державній адміністрації обласній військово - цивільній адміністрації направлено наказ Господарського суду Луганської області від 21.02.2023 № 913/672/21 про витребування з незаконного володіння Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області на користь держави в особі Луганської обласної державної адміністрації - обласної військово-цивільної адміністрації земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 112,2850 га з кадастровим номером 4425486500:06:004:0130.
17.11.2023 через підсистему Електронний суд Луганська обласна прокуратура звернулась до суду з заявою від 17.11.2023, в якій просить замінити сторону (боржника) Нижньодуванську селищну раду Сватівського району Луганської області (вул. Каштанова, буд. 79, смт. Нижня Дуванка, Сватівський район, Луганська область, 92612, код ЄДРПОУ 04335683) на її правонаступника Нижньодуванську селищну військову адміністрацію Сватівського району Луганської області (вул. Каштанова, буд. 79, смт. Нижня Дуванка, Сватівський район, Луганська область, 92612, код ЄДРПОУ 44683600) у виконавчому провадженні з примусового виконання наказу Господарського суду Луганської області від 21.02.2023 у справі № 913/672/21 про стягнення з Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області на користь Луганської обласної прокуратури витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви в розмірі 10 543,51 гривень.
Вказана заява обґрунтована тим, що відповідно положень Закону України Про правовий режим воєнного стану, Закону України Про військово-цивільні адміністрації, Про місцеве самоврядування в Україні, Указів Президента України №133/2022 від 14.03.2022, №259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 734/2023 від 06.11.2023, відбулось публічне правонаступництво (повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень до іншого внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції) від Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області до Нижньодуванської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області.
Прокурор зазначає про те, що Управління Державної казначейської служби України в Сватівському районі Луганської області від 01.08.2023 № 01-26-06/208 на виконання пред`явленого наказу суду до виконання вживалися заходи щодо безспірного списання коштів, зокрема до Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області спрямовувалися вимоги щодо необхідності вжиття заходів для встановлення бюджетних асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення. Однак, зазначені вимоги Нижньодуванською селищною військовою адміністрацією Сватівського району Луганської області виконані не були; було повідомлено, що остання не є правонаступником Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області.
Натомість прокурор стверджує, що з утворенням Нижньодуванської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області (28.09.2022 внесено запис про державну реєстрацію код юридичної особи 44683600), повноваження Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області були припинені. Саме Нижньодуванська селищна військова адміністрація Сватівського району Луганської області на даний час є органом, уповноваженим державою на здійснення повноважень у спірних правовідносинах.
17.11.2023 проведено розподіл вказаної заяви та визначено для її розгляду колегію суддів: Драгнєвіч О.В., Масловський С.В., Іванов А.В., що підтверджується протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду.
Ухвалою суду від 21.11.2023 прийнято заяву Луганської обласної прокуратури від 17.11.2023 про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 913/672/21 до розгляду; повідомлено учасників справи про призначення судового засідання для розгляду заяви на 28.11.2023 року о 14 год. 20 хв.; явка представників учасників в судове засідання не визнана обов`язковою; запропоновано Луганській обласній прокуратурі у строк до 26.11.2023 надати додаткові письмові пояснення, в яких зазначити: чи було відкрито виконавче провадження з виконання вказаного наказу Управлінням Державної казначейської служби України в Сватівському районі Луганської області (ГУ Державної казначейської служби України у Луганській області); зазначити дані (реквізити ВП, якщо такі присвоювалися) виконавчому провадженню, в якому прокурор просить змінити боржника; зазначити чи перебуває наказ суду на виконанні на даний час, або його було повернуто органу прокуратури; запропоновано Нижньодуванській селищній раді Сватівського району Луганської області, ? ? в строк до 26.11.2023 подати письмові пояснення на подану заяву Луганської обласної прокуратури.
З метою належного повідомлення учасників справи, в порядку ст. 120 ГПК України копія ухвали суду від 21.11.2023 була направлена учасникам справи до їх електронних кабінетів.
За даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних-осіб підприємців та громадських формувань, останньою відомою адресою реєстрації місцезнаходження боржника, Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області є вул.Каштанова, буд.79, смт.Нижня Дуванка, Сватівський район, Луганська область, 92612.
Разом з цим, за інформацією Акціонерного товариства «Укрпошта», розміщеною на офіційному вебсайті (https://offices.ukrposhta.ua) з`ясовано, що поштові відділення в цьому населеному пункті Луганської області тимчасово не функціонують, а тому пересилання поштової кореспонденції до цього населеного пункту Луганської області наразі є неможливим.
Згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022 Нижньодуванська селищна територіальна громада (Сватівський район Луганської область) з 09.03.2022 та на даний час належить до тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України.
У відповідності до вимог ч.1 ст.12-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
З метою повідомлення відповідача у справі про розгляд заяви суд у відповідності до положень ч.1 ст.12-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» суд розмістив 21.11.2023 оголошення про час і місце проведення судового засідання на веб-порталі «Судова влада в Україні» в мережі Інтернет, про що свідчить роздрукована сторінка із сайту.
Також копію ухвали від 21.11.2023 було направлено на офіційні електронні адреси які зазначені у заяві, містяться в матеріалах справи - відповідачу (n.duvanka@gmail.com) та зазначені на сайті Нижньодуванської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області (nduvanka@loga.gov.ua).
Ухвала суду про призначення судового засідання для розгляду поданої заяви також була своєчасно розміщена в Єдиному державному реєстрі судових рішень, доступ до якого є вільним та загальнодоступним.
Отже, учасники були належним чином повідомлені про час та місце проведення судового засідання з розгляду поданої заяви, що підтверджується матеріалами справи.
Згідно розпорядження заступника керівника апарату суду щодо заміни складу суддів №60 від 27.11.2023, у зв`язку з перебуванням судді Іванова А.В. у відпустці, керуючись ст.32 ГПК України, Положенням про автоматизовану систему документообігу суду та Засадами використання автоматизованої системи документообігу суду у Господарському суді Луганської області було призначено повторний автоматизований розподіл заяви з метою заміни судді.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.11.2023 для розгляду заяви визначено колегію суддів: Драгнєвіч О.В., Масловський С.В., Злепко Н.І.
В судове засідання 28.11.2023 прибув лише прокурор, представники інших учасників не прибули.
У відповідності до положень ч. 3 ст. 334 ГПК України неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.
Наразі судом враховується, що ухвалою суду від 21.11.2023 представники учасників в судове засідання не викликались, явка їх не визнавалася судом обов`язковою.
Натомість матеріали справи свідчать про їх достатність, необхідну для належного та повного встановлення обставин, правильного вирішення заявлених вимог в заяві, а тому неприбуття представників учасників справи в судове засідання, явка яких не визнавалася судом обов`язковою, не перешкоджає її розгляду.
Разом з цим, на електронну пошту суду 27.11.2023 та повторно 28.11.2023 від Нижньодуванської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області надійшли письмові пояснення за вих.№1646 від 27.11.2023, які, як було з`ясовано судом, належним чином не оформлені, не підписані кваліфікованим електронним підписом.
Згідно з Актами від 27.11.2023, 28.11.2023 складеними начальником відділу організаційно-документального забезпечення роботи суду Лук`яновою Н.Ф., заступником начальника відділу організаційно-документального забезпечення роботи суду Григоровою А.А., головним спеціалістом відділу організаційно-документального забезпечення роботи суду Гур`євою А.С., вказані документи було отримано Господарським судом Луганської області електронним листом, який не засвідчено кваліфікованим електронним підписом; зазначено, що відправнику електронного листа надіслано повідомлення про те, що документи отримані електронною поштою без кваліфікованого електронного підпису не належать до офіційних та запропоновано надіслати документи у встановленому порядку, або надати оригінал документа у встановленому порядку, або надати оригінал документа в паперовій формі.
Частиною 6 ст.6 ГПК України встановлено, що адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, зареєстровані за законодавством України як юридичні особи, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, зареєстровані за законодавством України, реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку.
Вимогами ч.ч.2, 4 ст.170 ГПК України передбачено, що письмові заява, клопотання чи заперечення підписуються заявником чи його представником. Суд, встановивши, що письмову заяву (клопотання, заперечення) подано без додержання вимог частини першої або другої цієї статті, повертає її заявнику без розгляду.
Суд повертає письмову заяву (клопотання, заперечення) заявнику без розгляду також у разі, якщо її подано особою, яка відповідно до ч.6 ст.6 цього Кодексу зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його.
За вказаних обставин, враховуючи вимоги ч.6 ст.6, ч.ч.2, 4 ст.170 ГПК України ст.ст.5, 7 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг", ст.ст.1, 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги», надіслані Нижньодуванською селищною військовою адміністрацією Сватівського району Луганської області в електронній формі документи не через зареєстрований електронний кабінет в ЄСІТС, а на електронну адресу суду без підписання кваліфікованим електронним підписом є оформленими із порушенням зазначених вимог закону, не можуть вважатися офіційними документами, та підлягають залишенню судом без розгляду.
Враховуючи зазначене, в судовому засіданні від 28.11.2023 судом проголошено протокольну ухвалу, якою подані 27.11.2023 та 28.11.2023 Нижньодуванською селищною військовою адміністрацією Сватівського району Луганської області письмові пояснення за вих.№1646 від 27.11.2023 на електронну пошту суду залишені без розгляду.
Крім того, 23.11.2023 через систему "Електронний суд" від Луганської обласної прокуратури надійшли додаткові пояснення на виконання ухвали суду, в яких повідомлено, що на даний час наказ суду залишається невиконаним, перебуває на виконані в Управлінні державної казначейської служби України у Сватівському районі Луганської області, про що свідчить лист Управління Державної казначейської служби України у Сватівському районі Луганської області від 01.08.2023 № 01-26-06/208 про стан виконання постанови.
Подані прокурором додаткові пояснення від 23.11.2023 розглянуті судом та додучені до справи.
Інші заяви або клопотання від учасників на час проведення судового засідання до суду не надходили.
В судовому засіданні 28.11.2023 суд встановив обставини за поданою заявою та дослідив їх наявними доказами. За результатами розгляду заяви судом проголошено вступну та резолютивну частини ухвали.
Розглянувши подану заяву, дослідивши наявні матеріали справи, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість заяви та наявність обґрунтованих підстав для її задоволення, враховуючи наступне.
Відповідно до статті 129-1 Конституції України держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку; контроль за виконанням судового рішення здійснює суд. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України та виконуються на підставі виданих судом наказів (частина 1 статті 326, частина 1 статті 327 ГПК України).
Виконання рішення є невід`ємною стадією процесу правосуддя, тому заміна сторони виконавчого провадження має відбуватися на підставах, визначених ГПК України та Законом України "Про виконавче провадження".
Положеннями ст.334 ГПК України передбачено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка завершує його. Ця стадія розпочинається з набранням судовим рішення законної сили або за інших умов, встановлених законом. Сторони судового провадження на стадії виконавчого провадження набувають відповідної процесуальної якості, користуються правами та несуть певні обов`язки, зумовлені статусом сторони. За законом на стадії виконавчого провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження. Така заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво.
Статтею 15 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що у разі вибуття однієї із сторін державний виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив. Аналогічна норма встановлена у статті 334 ГПК України, відповідно до якої у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 (із змінами) затверджено Порядок виконання рішень про про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (далі Порядок №845).
Порядок визначає механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (далі - рішення про стягнення коштів), прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення.
Згідно п.3 вказаного Порядку рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
Відповідно до статті 52 ГПК України, у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.
Таким чином, правонаступництво - це перехід суб`єктивного права від однієї особи (праводавця) до іншої (правонаступника) в порядку похідного правонабуття. Перехід суб`єктивних прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого відбувається через набуття суб`єктивного права чи суб`єктивного обов`язку однією особою і, відповідно, їх втрату іншою. Однак при цьому спостерігається зв`язок між набутими суб`єктивними правами і обов`язками та правовідносинами, в яких перебував їх носій-попередник, з іншими особами, в силу чого і було можливе їх існування.
Процесуальне правонаступництво, передбачене статтею 52 ГПК України - це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10.08.2020 у справі № 917/1339/16.
Отже, здійснення правонаступництва є результатом наявності визначеного юридичного складу, тобто сукупності юридичних фактів, необхідних і достатніх для того, щоб отримати відповідний ефект - наступництво в правах та обов`язках.
Зокрема, Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 03.11.2020 у справі №916/617/17 зазначено, що на стадії виконавчого провадження як на завершальній стадії судового провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження правонаступником за наявності відкритого виконавчого провадження. Після відкриття виконавчого провадження та до його закінчення заміна сторони виконавчого провадження з одночасною заміною відповідного учасника справи правонаступником, здійснюється у порядку, передбаченому статтею 334 цього Кодексу з урахуванням підстав, визначених статтею 52 ГПК України. У цьому випадку приписи статті 334 ГПК України, що містить процесуальні особливості здійснення правонаступництва на стадії виконання судового рішення, застосовуються разом з положеннями статті 52 цього Кодексу.
Як вже зазначалося вище, на виконання постанови Східного апеляційного господарського суду від 19.01.2023 у справі №913/672/21 Луганській обласній прокуратурі як стягувачу було видано наказ Господарського суду Луганської області від 21.02.2023 №913/672/21 про стягнення з Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області на користь Луганської обласної прокуратури витрат за подання позовної заяви в розмірі 10 543,51 грн.
Боржником за вказаними наказом є Нижньодуванська селищна рада Сватівського району Луганської області (код ЄДРПОУ 04335683, вул.Каштанова, буд.79, смт.Нижня Дуванка, Сватівський район, Луганська область, 92612).
Матеріали справи свідчать про те, що Луганська обласна прокуратура звернулась до Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області із заявою від 16.03.2023 за № 15/2-27вих-23 про виконання рішення суду в порядку ч. 2 ст. 6 Закону України «Про виконавче провадження».
Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області листом № 04-06-08/887 від 27.03.2023 направило заяву прокуратури області разом з додатками до Управління Державної казначейської служби України у Сватівському районі Луганської області для здійснення заходів, передбачених Порядком виконання рішень про про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845.
За інформацією Управління Державної казначейської служби України в Сватівському районі Луганської області від 01.09.2023 № 01-26-06/208 про стан виконання постанови, прокурора було повідомлено, що управлінням було здійснено попередній розгляд документів та прийняття їх до виконання, вживалися заходи щодо безспірного списання коштів. Зокрема, до боржника згідно п.31 Постанови КМУ від 03.08.2011 №845 було надіслано вимогу про необхідність вжиття заходів для встановлення бюджетних асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення.
Однак, 10.04.2023 від Нижньодуванської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області надійшла відповідь за №410 від 04.04.2023, в якій було повідомлено, що у зв`язку з повномасштабною збройною агресією РФ проти України на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та Указу Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 «Про введення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області» була утворена Нижньодуванська селищна військова адміністрація Сватівського району Луганської області, на яку покладені виконання повноважень органу місцевого самоврядування та здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку. Нижньодуванська селищна рада Сватівського району Луганської області тимчасово призупинила свою фінансову діяльність до кінця воєнного стану.
Надаючи юридичну оцінку заявленим прокурором вимогам в поданій заяві, суд враховує наступне.
Пунктом 3 ч. 1 ст. 78 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках передбачених законами України Про військово-цивільні адміністрації, Про правовий режим воєнного стану.
Повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації (ч. 5 ст. 78 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні).
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №64/2022 в Україні з 24 лютого 2022 року введено воєнний стан строком на 30 діб.
В подальшому строк дії воєнного стану в Україні на підставі Указів Президента України неодноразово було продовжено. Зокрема, Законом України №3429-ІХ Верховна Рада України затвердила Указ Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 06.11.2023 №734/2023, яким продовжено дію воєнного стану в Україні строком на 90 діб, тобто до 14.02.2024.
Згідно ч. 1 ст. 4 Закон України Про правовий режим воєнного стану на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
Частиною 2 ст.4 Закону України Про правовий режим воєнного стану передбачено, що рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президенктом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.
Зокрема, у відповідності до положень п.4 ч.2 ст.15 Закону України Про правовий режим воєнного стану військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету. Також військові адміністрації населених пунктів здійснюють делеговані повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законами України.
Судом встановлено, що Указом Президента України від 23.09.2022 №665/2022 Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області утворено Нижньодуванську селищну військову адміністрацію Сватівського району Луганської області.
Постановою Верховної Ради України №2705-IX від 03.11.2022 Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Сватівському, Старобільському, Щастинському районах Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України Про правовий режим воєнного стану встановлено, що у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування: 1) начальники, зокрема Нижньодуванської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних та міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що 28.09.2022 внесено запис про державну реєстрацію Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області (ідентифікаційний код юридичної особи 44683600).
З огляду на викладене, з утворенням Нижньодуванської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області, повноваження боржника (відповідача у справі) Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області, були призупинені.
Відповідно до положень ч.1 ст.15 Закону України Про правовий режим воєнного стану військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України «Про оборону України», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», «Про критичну інфраструктуру», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
Згідно з п.4 ч.2 ст.15 Закону України Про правовий режим воєнного стану військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із, серед іншого, із складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету.
Пунктом 4 ч.6 ст.15 Закону України Про правовий режим воєнного стану визначено, що начальник військової адміністрації є розпорядником бюджетних коштів.
Судом враховується, що наказ Господарського суду Луганської області від 21.02.2023 №913/672/21 перебуває на виконанні в Управлінні державної казначейської служби України у Сватівському районі Луганської області; в матеріалах справи також відсутні докази того, що наказ було виконано; як підтвердив прокурор, виконавчий документ стягувачу органом казначейства не повертався.
Згідно вказаного наказу суду стягненню підлягають на користь Луганської обласної прокуратури із боржника - Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області, витрати за подання позовної заяви в розмірі 10 543,51 грн.
На даний час, виходячи з наведених вище норм права, вказані повноваження виконує інший створений орган - Нижньодуванська селищна військова адміністрація Сватівського району Луганської області.
В даному випадку має місце публічне правонаступництво (повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень до іншого внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції) від Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області до Нижньодуванської селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області.
З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що наразі саме Нижньодуванська селищна військова адміністрація Сватівського району Луганської області є органом, уповноваженим державою на здійснення відповідних повноважень міської ради, а отже є правонаступником боржника Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області у даних правовідносинах.
Вищенаведене зумовлює висновок суду про те, що заява Луганської обласної прокуратури від 17.11.2023 про заміну сторони виконавчого провадження підлягає задоволенню, в зв`язку з чим слід залучити до участі у господарській справі №913/672/21 Нижньодуванську селищну військову адміністрацію Сватівського району Луганської області як правонаступника відповідача Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області; замінити боржника, Нижньодуванську селищну раду Сватівського району Луганської області на її правонаступника Нижньодуванську селищну військову адміністрацію Сватівського району Луганської області у виконавчому провадженні з виконання наказу Господарського суду Луганської області від 21.02.2023 № 913/672/21 про стягнення з Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області на користь Луганської обласної прокуратури витрат за подання позовної заяви в розмірі 10 543,51 грн.
Керуючись ст.ст.52, 234 - 235, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В:
1. Заяву Луганської обласної прокуратури від 17.11.2023 про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 913/672/21 задовольнити.
2. Залучити до участі у господарській справі №913/672/21 Нижньодуванську селищну військову адміністрацію Сватівського району Луганської області (вул. Каштанова, буд. 79, смт. Нижня Дуванка, Сватівський район, Луганська область, 92612, ідентифікаційний код 44683600) як правонаступника відповідача Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області (вул. Каштанова, буд. 79, смт. Нижня Дуванка, Сватівський район, Луганська область, 92612, ідентифікаційний код 04335683).
3. Замінити боржника, Нижньодуванську селищну раду Сватівського району Луганської області (вул. Каштанова, буд. 79, смт. Нижня Дуванка, Сватівський район, Луганська область, 92612, ідентифікаційний код 04335683) на її правонаступника Нижньодуванську селищну військову адміністрацію Сватівського району Луганської області (вул. Каштанова, буд. 79, смт. Нижня Дуванка, Сватівський район, Луганська область, 92612, ідентифікаційний код 44683600) у виконавчому провадженні з виконання наказу Господарського суду Луганської області від 21.02.2023 № 913/672/21 про стягнення з Нижньодуванської селищної ради Сватівського району Луганської області (код ЄДРПОУ 04335683, вул.Каштанова, буд.79, смт.Нижня Дуванка, Сватівський район, Луганська область, 92612) на користь Луганської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02909921, вул.Б.Ліщини, 27, м.Сєвєродонецьк, Луганська область, 93405) витрати за подання позовної заяви в розмірі 10 543,51 грн.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення відповідно до ст.235 ГПК України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції у строки та в порядку, передбаченому ст.ст.256-257 ГПК України.
Повний текст ухвали складено та підписано 30.11.2023.
Суддя Олена ДРАГНЄВІЧ
Суддя Сергій МАСЛОВСЬКИЙ
Суддя Назар ЗЛЕПКО
Надруковано 1 примірник:
1-до справи;
2- заступнику керівника Луганської обласної прокуратури до електронного кабінету;
3-Луганській обласній державній адміністрації обласної військово-цивільної адміністрації -до електронного кабінету;
4-Нижньодуванській селищній раді Сватівського району Луганської області (вул.Каштанова, буд.79, смт.Нижня Дуванка, Сватівський район, Луганська область, 92612) не направляється відповідно інформації з сайту АТ Укрпошта, направлено на електронну пошту n.duvanka@gmail.com.
5-Державному підприємству Білокуракинське лісомисливське господарство до електронного кабінету;
6-Головне управління Держгеокадасту у Луганській області (просп.Центральний, буд.17, корп.2, м.Сєвєродонецьк, Луганська область, 93404) -до електронного кабінету;
7 -Нижньодуванській селищній військові адміністрації Сватівського району Луганської області - направлено до електронного кабінету
Внесено в ЄДРСР 30.11.2023
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2023 |
Оприлюднено | 01.12.2023 |
Номер документу | 115297556 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Драгнєвіч О.В.
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Россолов Вячеслав Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні