СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 листопада 2023 року Справа № 480/7081/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Глазька С.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Недригайлівської селищної ради Сумської області, Виконавчого комітету Недригайлівської селищної ради Сумської області, третя особа - ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 , звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Недригайлівської селищної ради Сумської області, Виконавчого комітету Недригайлівської селищної ради Сумської області, третя особа - ОСОБА_2 , у якій просить:
- визнати протиправним і скасувати рішення Недригайлівської селищної ради Сумської області від 07.06.2023 «Про недовіру та дострокове припинення повноважень секретаря Недргалівської селищної ради Алли Подпрятової»;
- поновити ОСОБА_1 на посаді секретаря Недргайлівської селищної ради Сумської області;
- визнати протиправним та скасувати рішення Недригайлівської селищної ради від 07.06.2023 про обрання секретарем Недригайлівської селищної ради ОСОБА_2 ;
- стягнути з Виконавчого комітету Недригайлівської селищної ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу;
- допустити негайне виконання рішення в частині поновлення на посаді та стягнення компенсації за вимушений прогул за один місяць.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що рішенням Недригайлівської селищної ради Сумської області 8 скликання від 02.05.2023 «Про обрання секретаря Недригайлівської селищної ради 8 скликання» ОСОБА_1 обрано секретарем Недригайлівської селищної ради 8 скликання до кінця строку повноважень ради. Рішенням Недригайлівської селищної ради від 02.05.2023 селищного голову звільнено з посади, а тому повноваження голови ради виконує секретар. 30.05.2023 позивачем, як головуючою на сесії та секретарем ради, відкрита 13-та сесія ради, обрано секретаря пленарного засідання - ОСОБА_3 , у зв`язку з закінченням робочого дня у засіданні була оголошена перерва. 05.06.2023 позивачем видано розпорядження №70-ОД "Про продовження пленарного засідання 13-ї сесії Недригайлівської селищної ради" та вказано про поновлення після перерви роботу 13-ї сесії, скликаної на підставі розпорядження № 65-ОД від 23.05.2023 на 09.06.2023 на 10-00. У цей же день, наприкінці робочого дня, окремими депутатами із складу ради, принесено та подано позивачу повідомлення про продовження сесії Недригайлівської селищної ради, у якому вони зазначили, що повідомляють про припинення перерви та продовження 06 та 07 червня 2023 року роботи сесії ради. Повідомлення, яке підписали 16 депутатів, зареєстровано позивачем. Враховуючи, що напередодні, цього ж дня, позивачем вже було опубліковано повідомлення про скликання сесії на 09.06.2023, вона повідомила, що перерва буде завершена 09.06.2023 о 10-00, про що опубліковано розпорядження. За наслідками отримання цього повідомлення від депутатів, позивач не видавала жодного розпорядження, оскільки сесія вже була скликана на 09.06.2023. Як стало відомо пізніше, а саме 12.06.2023, після опублікування рішення ради на офіційному сайті, 07.06.2023 окремими депутатами під час зібрання прийняте рішення «Про недовіру та дострокове припинення повноважень секретаря Недригайлівської селищної ради Алли Подпрятової», відповідно до якого висловлена недовіра та достроково припинені повноваження секретаря Недригайлівської селищної ради, на період допоки новий секретар не обраний, а посада селищного голови вакантна, для головування на пленарних засіданнях ради, за аналогією права, створити тимчасову Президію з числа депутатів ради, передбачену абзацом 2 частини 2 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», у кількості 3 чоловік у складі ОСОБА_4 (голова Президії), ОСОБА_5 та ОСОБА_6 (члени Президії). Звільнено 07.06.2023 ОСОБА_1 з посади секретаря Недригайлівської селищної ради з позбавленням права підпису бухгалтерських документів ради. Рішення підписане головуючим на сесії ОСОБА_7 . Також, 07.06.2023 депутатами на зібранні прийнято рішення «Про обрання секретаря ради», відповідно до якого обрано секретарем Недригайлівської селищної ради 8 скликання на строк повноважень ради ОСОБА_2 - депутата Недригайлівської селищної ради. Позивач вважає, що рішення Недригайлівської селищної ради від 07.06.2023 "Про недовіру та дострокове припинення повноважень секретаря Недригайлівської селищної ради Алли Подпрятової" та "Про обрання секретаря Недригайлівської селищної ради Ірини Постоєнко" незаконними та такими, шо підлягають скасуванню судом, оскільки прийнято не уповноваженим органом та не у спосіб, передбачений нормативно-правовими актами.
Ухвалою суду відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Не погоджуючись з позовними вимогами, відповідач надіслав на адресу суду відзив, у якому зазначив, що відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання. Розпорядженням Недригайлівського селищного голови від 23 травня 2023 року № 65-ОД була скликана 13 сесія Недригайлівської селищної ради, яка розпочалася 30 травня 2023 року та була оголошена перерва. 05 червня 2023 року, за підписами 16 депутатів Недригайлівської селищної ради із 26, подано та зареєстровано в Недригайлівській селищній раді повідомлення про продовження сесії Недригайлівської селищної ради 06 та 07 червня 2023 року, оскільки ключові питання життєзабезпечення громади наявні в порядку денному вирішені не були. 07 червня 2023 року відновлено проведення пленарного засідання тринадцятої сесії Недригайлівської селищної ради восьмого скликання, на пленарному засіданні були присутні 17 депутатів із 26 обраних (протокол відновлення проведення пленарного засідання тринадцятої сесії Недригайлівської селищної ради від 07 червня 2023 року додається). За підписом 16 депутатів була внесена пропозиція про недовіру та дострокове припинення повноважень секретаря Недригайлівської селищної ради ОСОБА_8 . Депутатами було включено до порядку денного тринадцятої сесії питання «Про недовіру та дострокове припинення повноважень секретаря Недригайлівської селищної ради Алли Подпрятової», змінено черговість розгляду питань. 07 червня 2023 року секретар селищної ради ОСОБА_1 цілком погодилась з правом депутатів на продовження і проведення сесії і залишила сесійну залу. Депутатами була обрана лічильна комісія для проведення таємного голосування. Рішенням тринадцятої сесії восьмого скликання від 07 червня 2023 року «Про недовіру та дострокове припинення повноважень секретаря Недригайлівської селищної ради Алли Подпрятової» висловлена недовіра та достроково припинені повноваження ОСОБА_1 . Посада секретаря ради є виборною посадою, на яку особи обираються відповідною радою (статті 3 та 10 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»). Відповідно до статті 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» одним із принципів місцевого самоврядування є колегіальність, суть якого полягає в тому, що рішення приймаються депутатами шляхом відкритого групового розгляду того чи іншого питання, яке віднесено до їх компетенції за результатами відповідного голосування. Згідно статті 19 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради користується правом ухвального голосу з усіх питань, що розглядаються на засіданнях ради та її органів, до складу яких він входить, аналогічна норма відслідковується також у статті 49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Необхідно також зазначити, що при проведенні голосування кожен депутат ради має один голос і подає його «за», «проти» чи «утримався» і цей голос є фактично вільним волевиявленням депутата місцевої ради при прийнятті рішення, яке гарантовано йому Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про статус депутатів місцевих рад»
У зв`язку з викладеним відповідач просить відмовити у задоволенні позову.
Третя особа, також заперечуючи проти задоволення позову, надала суду пояснення, у яких зазначила, що рішенням Сумського окружного адміністративного суду по справі №480/5072/23 від 08.08.2023 було визнано протиправним та скасовано рішення Недригайлівської селищної ради від 02.05.2023 «Про дострокове припинення повноважень секретаря Недригайлівської селищної ради ІІостоєнко Ірини Віталіївни», поновлено ОСОБА_2 на посаді секретаря Недригайлівської селищної ради (42100, Сумська область, Роменський район, смт. Недригайлів, вул. Сумська, 4, код 043901 10) з 03.05.2023. Рішення Сумського окружного адміністративного суду по справі №480/5072/23 від 08.08.2023 набрало законної сили 08.09.2023. Згідно ч.4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом. Враховуючи викладене, просила відмовити у задоволенні позову.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
З матеріалів справи судом встановлено, що рішенням Недригайлівської селищної ради Сумської області 8 скликання від 02.05.2023 «Про обрання секретаря Недригайлівської селищної ради 8 скликання» ОСОБА_1 обрано секретарем Недригайлівської селищної ради 8 скликання до кінця строку повноважень ради (https://nedrygaylivska-gromada.gov.ua/docs/1399489/).
Рішенням Недригайлівської селищної ради від 02.05.2023 селищного голову звільнено з посади, а тому повноваження голови ради виконувала секретар (https://nedrygaylivska-gromada.gov.ua/docs/1399489/).
17.05.2023 позивачем видано розпорядження селищного голови №61-ОД "Про скликання тринадцятої сесії Недригайлівської селищної ради", відповідно до якого була скликана 13-та сесія 8 скликання на 26.05.2023 о 10-00 та визначені питання, які заплановані на розгляд сесії (а.с.12-15).
Як зазначає позивач, у зв`язку із проведенням військових навчань на території Недригайлова, 18.05.2023 позивачем видано розпорядження селищного голови № 62-ОД, відповідно до якого скасовано розпорядження №61-ОД від 17.05.2023, про що повідомлено всім депутатам. 23.05.2023 позивачем видано розпорядження селищного голови №65-ОД «Про скликання 13ї сесії ради та скликано сесію» на 30.05.2023 о 10-00 (а.с.16).
Як зазначає позивач 30.05.2023 позивачем, як головуючою на сесії та секретарем ради відкрита 13-та сесія ради, обрано секретаря пленарного засідання - ОСОБА_9 , який, в тому числі, вів протокол сесії. На сесію зібрались депутати та тривалий час не могли сформувати порядок денний сесії, оскільки частина депутатів вимагала розпочати сесію із вирішення питань обрання заступників селищного голови, а на ці посади ці депутати мали бажання бути обраними. В результаті тривалих дебатів, які продовжувались із 10-00 до 17-15, депутатами, за головуванням позивача на сесії, прийнято лише 2 рішення, а саме: "Про присвоєння рангу та умови оплати праці секретаря Недригайлівської селищної ради" та "Про внесення змін до Програми економічного і соціального розвитку Недригайлівської селищної ради на 2022-2023 рік". Враховуючи неможливість організації належної роботи ради, головуючою на сесії - позивачем, оголошено перерву в роботі сесії та повідомлено про продовження роботи сесії ради в інший день. За оголошення перерви в роботі сесії проголосували депутати.
Вказані обставини не заперечуються сторонами у справі.
05.06.2023 позивачем видано розпорядження №70-ОД «Про продовження пленарного засідання 13-ї сесії Недригайлівської селищної ради». У вказаному рішенні зазначено, що з метою продовження роботи тринадцятої сесії Недригайлівської селищної ради, в якій оголошено перерву, відповідно до пунктів 8, 20 частини 4 статті 42, частин 4, 11 статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»:
1.Поновити після перерви роботу тринадцятої сесії Недригайлівської селищної ради восьмого скликання, скликаної на підставі розпорядження селищного голови від 23.05.2023 № 65-ОД.
2.Продовжити пленарне засідання тринадцятої сесії Недригайлівської селищної ради восьмого скликання 09 червня 2023 року 0 10:00 год. в сесійній залі Недригайлівської селищної ради ( смт Недригайлів, вул.Сумська, буд 4).
3.Доручити начальнику відділу організаційної та загальної роботи селищної ради Постоєнку І.І., довести до відома депутатів Недригайлівської селищної ради восьмого скликання інформацію про дату, час та місце проведення пленарного засідання тринадцятої сесії Недригайлівської селищної ради восьмого скликання.
4.Повідомлення про продовження пленарного засідання тринадцятої сесії Недригайлівської селищної ради восьмого скликання оприлюднити на вебсайті Недригайлівської селищної ради.
5.Контроль за виконанням цього розпорядження залишаю за собою.
У цей же день, 05 червня 2023 року, за підписами 16 депутатів Недригайлівської селищної ради із 26 загальної чисельності, подано та зареєстровано в Недригайлівській селищній раді повідомлення про продовження сесії Недригайлівської селищної ради 06 та 07 червня 2023 року.
Вказане повідомлення було мотивовано тим, що із внесених до порядку денного більше сотні питань на першому пленарному засіданні було розглянуто та прийнято рішення лише по двом з них, після чого депутати, з огляду на те, що робочий день закінчився, пішли на перерву, не закриваючи сесію. Натомість, ключові питання життєзабезпечення громади, наявні в порядку денному, вирішені не були. Так, новий виконавчий комітет вже більше місяця після розпуску старого, не сформований і не діє, зміни до бюджету не прийняті, і т.д., а це унеможливлює забезпечення виконання прав та законних інтересів громадян, їх своєчасного доступу до соціальних послуг, соціальних виплат, захисту прав дітей, інвалідів та інших незахищених верств населення. Враховуючи, що процедурні питання (яким є, в тому числі, й оголошення перерви, відновлення роботи сесії чи пленарних засідань, тощо) в режимі роботи сесії приймаються депутатами ради простою більшістю голосів, відповідно до норм статей 6, 14, 34, 35, 36 Регламенту Недригайлівської селищної ради, 49, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статей 13, 15, 19 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», вказана група депутатів повідомила про припинення перерви та продовження 06 та 07 червня 2023 року роботи сесії Недригайлівської селищної ради у вигляді другого та третього пленарних засідань 13 сесії Недригайлівської селищної ради, з початком о 10:00 в сесійному приміщенні ради по вул. Незалежності, 4 в смт.Недригайлів, Роменського району Сумської області.
Відповідачем, до відзиву на позовну заяву, було надано зварену копію документа з назвою «Відновлення проведення пленарного засідання тринадцятої сесії Недригайлівської селищної ради восьмого скликання», який за свої змістом має форму протоколу.
Так, відповідно до вказаного документа 07.06.2023 о 10 год. 00 хв за адресою смт.Недригайлів, вул. Сумська, 4 за участю 17 депутатів з 26 обраних, виступив депутат селищної ради ОСОБА_5 та запропонував у зв`язку з відсутністю на засіданні сесії секретаря Недригайлівської селищної ради ОСОБА_1 обрати головуючим на засіданні депутата ОСОБА_4 , секретарем депутата Педька С.О. Вказана пропозиція була підтримана одноголосно.
У подальшому на засіданні виступив ОСОБА_5 та запропонував включити до порядку денного питання «Про недовіру та дострокове припинення повноважень секретаря Недригайлівської селещної ради Алли Подпрятової». Вказано пропозицію було підтримано 14 депутатами.
У зв`язку з вказаним, за наслідками таємного голосування 14 депутатів підтримали вище вказане рішення, у зв`язку з чим 07.06.2023 на вказаному засіданні було прийнято рішення «ПРО НЕДОВІРУ ТА ДОСТРОКОВЕ ПРИПИНЕННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ секретаря Недригайлівської селищної ради Алли ПОДПРЯТОВОЇ», у якому було зазначено наступне: «Секретар Недригайлівської селищної ради Подпрятова Алла Олександрівна, вступивши 03.05.2023 року на посаду та одночасно виконуючи обов`язки Недригайлівського селищного голови, посада якого вакантна, в порушення вимог ст.ст. 27 та 28 Закону України «Про запобігання корупції» не повідомила сесію, раду, депутатів, керуючу справами та інших відповідних осіб про наявність у неї конфлікту інтересів щодо обмеження спільної роботи близьких осіб, та у встановлений законом термін не здійснила усунення обставин прямого підпорядкування й врегулювання конфлікту інтересів щодо посадової особи що знаходиться у її прямому підпорядкуванні - начальника відділу ЦНАП апарату селищної ради ОСОБА_10 , яка є її невісткою. Після чого, 30 травня 2023 року під час розгляду першого питання порядку денного 13 сесії Недригайлівської селищної ради «Про присвоєння рангу та умови оплати праці секретаря Недригайлівської селищної ради», у супереч вимогам ч. 1 ст. 28, ч.І ст. 35 Закону України «Про запобігання корупції», використовуючи свою посаду вчиняла дії в умовах реального конфлікту інтересів, а саме: не передала головування на сесії іншій незацікавленій особі, а головувала сама, беручи активну участь в обговоренні майбутнього розміру власної зарплати з метою її збільшення, тиснула на депутатів своїми виступами, репліками, добиваючись встановлення відчутно більших, ніж пропонувалося, щомісячних премій та надбавок, їх регулярності й тривалості виплат, посилаючись на замалу, на її думку, зарплату секретаря передбачену встановленим штатним розписом та можливу нерегулярність сесій. У зв`язку з вищеозначеними фактами, на підставі ч.5 ст. 50 статей 49, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статей 13, 15, 19 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», статті 125 Регламенту «Недригайлівської селищної ради», Недригайлівська селищна рада вирішила: 1. Висловити недовіру та достроково припинити повноваження секретаря Недригайлівської селищної ради ОСОБА_11 . 2. На період допоки новий секретар не обраний, а посада селищного голови вакантна, для головування на пленарних засіданнях ради, за аналогією права, створити тимчасову Президію з числа депутатів ради, передбачену абзацом другим частини другої статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», у кількості 3 чоловік у складі: ОСОБА_12 (голова Президії), ОСОБА_13 та ОСОБА_14 (члени Президії). 3. Звільнити 07 червня 2023 року ОСОБА_15 з посади секретаря Недригайлівської селищної ради, з позбавленням права підпису бухгалтерських та інших документів ради. 4. Головному бухгалтеру відділу бухгалтерського обліку та звітності Недригайлівської селищної ради Глущенко Л.В. провести з ОСОБА_1 повний розрахунок за відпрацьований період без права отримання матеріальної допомоги. 5. Контроль за виконанням пунктів 1-4 цього рішення покласти на Тимчасову Президію та постійні депутатські комісії ради».
Також у цей же день, після прийняття вище вказаного рішення, було прийнято рішення «Про обрання секретаря Недригайлівської селищної ради 8 скликання», яким ОСОБА_2 обрана секретарем Недригайлівської селищної ради (а.с.126).
Не погоджуючись з вказаними рішеннями, позивач звернулася до суду.
На виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Правовий статус, відповідальність, засади організації та діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування, визначаються Законом України Про місцеве самоврядування в Україні.
Відповідно до частин 1, 2 статті 46 вказаного Закону, міська рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Перша сесія новообраної сільської, селищної, міської ради скликається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів, а також про підсумки виборів відповідно сільського, селищного, міського голови. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання та новообраного сільського, селищного, міського голови відповідно до статті 42 цього Закону головує на пленарних засіданнях ради першої сесії новообраний голова.
Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради (частина 4 ст. 46 Закону).
Згідно з ч. 5 ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Також, частиною 7 статті 46 згаданого Закону встановлено, що сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради.
У разі, якщо у двотижневий строк, на вимогу зазначених суб`єктів, відповідні особи сесію не скликають, така сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради (частина 9 статті 46 Закону).
На виконання частини 11 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради.
У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, згідно з якою сесія ради скликається для розгляду електронної петиції, що набрала необхідну кількість підписів, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради.
Частинами 12, 16 статті 46 вказаного Закону встановлено, що сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
Протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, у разі їх відсутності - відповідно секретарем сільської, селищної, міської ради, а у випадку, передбаченому частинами сьомою та восьмою цієї статті, - депутатом ради, який за дорученням депутатів головував на її засіданні.
З системного аналізу вказаних норм, суд робить висновок, що право скликати сесії міської ради, окрім першої, належить міському голові або секретарю, які реалізують це право на свій розсуд в будь-який час по мірі необхідності, але не рідше ніж одного разу на квартал, а з деяких питань не рідше одного разу на місяць.
Право ініціювати (вимагати) скликання сесії ради, належить також і не менш як одній третині депутатів від загального складу відповідної ради. При цьому, якщо на таку вимогу у двотижневий строк міський голова чи секретар не скликають сесію, така сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради. Тобто, обов`язковою передумовою для реалізації однією третиною депутатів ради свого права скликати сесію, є факт не скликання цієї сесії у визначений строк міським головою або секретарем міської ради. В іншому випадку, таке право у однієї третини депутатів ради відсутнє.
Право відкрити та вести сесію міської ради (окрім першої) належить виключно міському голові, а у визначених випадках секретарю. Водночас, право відкрити сесію міської ради у депутата, може виникнути лише за дорученням групи депутатів, які ініціювали скликання сесії для розгляду електронної петиції, що набрала необхідну кількість підписів. Тобто, у разі скликання сесії з інших питань, у депутатів ради відсутні правові підстави для відкриття та ведення сесії.
Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування, порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності.
Так, статтею 17 Регламенту Недригайлівської селищної ради Сумської області, затвердженого рішенням другої сесії восьмого скликання від 22 грудня 2020 року (https://nedrygaylivska-gromada.gov.ua/reglament-13-13-06-20-11-2020/) передбачено, що проєкти рішень на пленарні засідання селищної ради виносяться селищним головою, секретарем селищної ради, депутатами, головами постійних комісій, заступниками селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради, старостами, начальниками відділів або спеціалістами апарату селищної ради, начальниками інших виконавчих органів селищної ради не пізніше, ніж за 10 днів до сесії селищної ради. У випадках нагальності вирішення питання чи позачергового скликання сесії, матеріали можуть надаватись в коротший термін, але не пізніше початку засідання.
Проєкти рішень селищної ради, які підлягають обговоренню (а саме нормативного характеру), оприлюднюються на вебсайті селищної ради в порядку, передбаченому Законом України Про доступ до публічної інформації, крім випадків, передбачених чинним законодавством, коли такі проєкти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Згідно зі статтею 31 Регламенту, порядок денний сесії селищної ради формується селищним головою з урахуванням пропозицій, внесених постійними комісіями селищної ради, депутатами, депутатськими групами і фракціями, виконавчим комітетом, загальними зборами громадян не пізніше, ніж за 20 днів до відкриття чергової сесії, а у випадках, передбачених статтею 12 цього Регламенту, не пізніше, ніж за день до її відкриття.
Пропозиції щодо кожного питання, яке пропонується включити до порядку денного, подаються селищному голові із проєктом рішення з цього питання, оформленого згідно з вимогами глави 2 цього Регламенту.
Порядок денний сесії доводиться до депутатів, населення відповідно до статті 10 цього Регламенту.
Попередній розгляд питань, які вносяться до порядку денного сесії, здійснюється постійними комісіями.
На пленарному засіданні селищної ради не можна вносити проєкт рішення з голосу (усно), що не був завчасно розміщений на вебсайті селищної ради та не був доведений таким чином до відома громади.
Статтею 32 Регламенту передбачено, що рішення про заміну, виключення, розгляд запропонованих в цілому питань порядку денного в іншій послідовності або перенесення їхнього розгляду на наступні сесії, приймаються простою більшістю голосів депутатів від фактичної чисельності присутніх на сесії депутатів селищної ради.
За пропозицією головуючого на сесії, групи депутатів, депутата селищної ради порядок денний сесії може бути розширений рішенням селищної ради, якщо йде мова про питання, які є невідкладними і зволікання у вирішенні яких є недопустимими та потребують термінового вирішення, або їх розгляд на сесії не потребує додаткового вивчення.
При цьому проєкт рішення з питання, яке пропонується включити до порядку денного сесії, повинен відповідати вимогам глави 2 цього Регламенту.
На виконання статей 55, 56 Регламенту, пленарні засідання селищної ради протоколюються. Ведення протоколу забезпечує секретар селищної ради, а у разі його відсутності секретар засідання.
У протоколі пленарного засідання селищної ради (сесії) зазначаються:
дата, час і місце проведення пленарного засідання селищної ради;
число депутатів, обраних до селищної ради, і число та реєстраційний список присутніх;
порядок денний сесії селищної ради, прізвище, посада головуючого на засіданні, доповідача та співдоповідача з кожного питання;
прізвища депутатів селищної ради, що беруть участь в обговоренні, внесли запит, поставили письмово або усно запитання доповідачам; та посада для осіб, що не є депутатами селищної ради;
прізвища депутатів селищної ради, які проголосували за, проти, утримались, не взяли участі в прийнятті рішення при поіменному голосуванні;
перелік усіх прийнятих рішень із зазначенням числа голосів, поданих за, проти, утримались, кількість депутатів селищної ради, які не взяли участі в голосуванні.
Якщо сесія селищної ради триває кілька днів, протоколи засідань складаються кожного дня окремо (стаття 57 Регламенту).
Згідно зі статтями 59, 60 Регламенту, протокол пленарного засідання селищної ради (сесії) підписується головуючим на пленарному засіданні селищної ради та секретарем селищної ради (секретарем засідання).
Оригінали протоколів пленарних засідань (сесій) селищної ради зберігаються в селищній раді до закінчення терміну повноважень селищної ради, а після цього здаються до архівного закладу на постійне зберігання.
Відповідно до статті 125 Регламенту, повноваження секретаря селищної ради можуть бути достроково припиненими за рішенням селищної ради, проєкт якого на розгляд селищної ради може вноситись або селищним головою, або не менш як половиною депутатів від загального складу селищної ради.
Разом з цим, проєкт рішення про припинення повноважень секретаря селищної ради повинен містити аргументовані відомості про причини відкликання.
Пропозиція щодо обрання чи звільнення особи з посади секретаря ради за ініціативою не менше ніж половини від загального складу селищної ради (14 депутатів), вноситься головуючому на пленарному засіданні селищної ради одним із депутатів селищної ради у письмовій формі за підписами депутатів селищної ради, кількість яких має бути не менше 14-ти. Після цього головуючий на пленарному засіданні ради зачитує прізвища депутатів, що підписались під пропозицією в порядку підписання, а названі депутати підтверджують чи не підтверджують свій підпис. Якщо кількість депутатів, що підтвердили свій підпис не менше 14-ти, то селищна рада переходить до розгляду питання по суті та голосування по внесеній пропозиції.
Секретар ради має право гарантованого виступу до 15 хвилин при обговоренні питання про його відкликання.
Рішення про припинення повноважень секретаря селищної ради приймається таємним голосуванням.
Отже, за змістом вказаних норм, право ініціювати питання дострокового припинення повноважень секретаря селищної ради належить голові ради, а також не менш ніж половині депутатів від загального складу селищної ради. Питання про дострокове припинення повноважень секретаря селищної ради повинно бути за встановленою процедурою включене до порядку денного пленарного засідання, а проєкт рішення по цьому питанню із наведеним обґрунтуванням причин дострокового припинення повноважень секретаря ради, повинен бути наданий депутатам для ознайомлення завчасно.
У цій справі судом установлено, що депутати Недригайлівської селищної ради, проводячи засідання 07.06.2023 без жодного розпорядчого документа голови або секретаря селищної ради, та приймаючи рішення вважали, що у даному випадку достатньо повідомлення про продовження сесії, наданого групою депутатів 05.06.2023.
Разом з тим, як вище вже зазначено судом сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради може бути скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради. Тобто за ініціативою однієї третини депутатів від загального складу може бути виключно скликана сесія. Жодний з нормативно-правових актів, який зазначений відповідачем у оскаржуваному рішенні та у відзиві, не наділяє депутатів правом (повноваженнями) продовжувати сесію, як вже була відкрита головою відповідної ради та в ній було оголошено перерву.
З вище вказаних норм судом встановлено, що депутати (не менш як однієї третини депутатів від загального складу) мають право вимагати скликання сесії, а право відкривати та проводити сесію зазначені депутати мають виключно у разі, якщо на таку вимогу у двотижневий строк міський голова чи секретар не скликають сесію, така сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.
У даному випадку 07.06.2023 група депутатів намагалась продовжити вже відкриту сесію, незважаючи на те, ще відповідно до розпорядження від 05.06.2023 №70-ОД продовження вказаної сесії було призначено на 09.06.2023, окрім того, у голови ради (секретаря, що виконувала обов`язки голови) навіть не сплив двотижневий строк, який передбачений у разі скликання засідання за ініціативою депутатів.
Доводи відповідача про наявність права депутатів приймати оскаржувані рішення суд не заперечує, однак вказане право депутати можуть реалізувати виключно при участі у легітимному засіданні відповідної ради.
Щодо надання оцінки змісту самого оскаржуваного рішення, то суд зазначає, що вище вказані порушення, здійснені при прийнятті оскаржуваного рішення, є безумовною підставою для його скасування, а висновки та мотиви, зазначені у вказаних рішеннях, є такими, що зроблені неуповноваженим органом (особами).
Крім того, суд акцентує увагу на тому, що оскаржуване рішення Недригайлівської селищної ради від 07.06.2023 «Про недовіру та дострокове припинення повноважень секретаря Недргалівської селищної ради Алли Подпрятової» підписано «головуючим на сесії Федором Кривопатря», в той час, коли доказів наявності у вказаної особи повноважень на підписання таких рішень, суду не надано.
Враховуючи сукупно усі вище вказані обставини оскаржуване рішення Недригайлівської селищної ради Сумської області від 07.06.2023 «Про недовіру та дострокове припинення повноважень секретаря Недргалівської селищної ради Алли Подпрятової» є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки воно прийняте не на підставі, та не у межах повноважень, які визначені законами України.
На виконання частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Щодо посилання відповідача у відзиві на позовну заяву, що 07.06.2023 секретар селищної ради Подпрятова Алла Олександрівна цілком погодилась з правом депутатів на продовження і проведення сесії і залишала сесійну залу, суд зазначає наступне.
Перш за все, суд звертає увагу, що станом на 07.06.2023 діяло розпорядження від 05.06.2023 №70-ОД про продовження вказаної сесії саме 09.06.2023. ОСОБА_1 , як належний суб`єкт, вказане рішення не скасовувала та не змінювала. Також відповідачем не надано жодного рішення голови ради, яким би визначалось, що 07.06.2023 продовжується відповідна сесія селищної ради. Окрім того, засідання, яке проведено 07.06.2023, було відкрито особою без наявності на це відповідних повноважень.
Враховуючи вищевикладені обставини, позивач підлягає поновленню на секретаря Недргалівської селищної ради (посади з якої він був звільнений) з 08.06.2023 (останній робочий день - 07.06.2023, відповідно до оскаржуваного рішення).
Відповідно до ст. 235 Кодексу законів про працю України, у разі звільнення без законної підстави, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір. При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
З огляду на приписи вказаної норми, а також зважаючи на те, що останнім днем роботи позивача на посаді секретаря селищної ради згідно оскаржуваного рішення, є 07.06.2023, позовні вимоги в частині поновлення позивача на посаді секретаря Недригайлівської селищної ради з 08.06.2023 та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, також підлягають задоволенню.
Матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 звільнено з посади секретаря Недригайлівської селищної ради 07.06.2023, а тому позивач підлягає поновленню на вказаній посаді з 08.06.2023. Щодо визначення періоду вимушеного прогулу позивача, за який підлягає стягненню середній заробіток, суд зазначає, що вказаний період є період з 08.06.2023 по 30.11.2023.
Згідно з довідкою №488 від 14.07.2023 (наданою відповідачем на вимогу суду), нарахована заробітна плата позивача складає 29925,01 грн у травні 2023 року (за 21 відпрацьований день) та 7448,87 грн. у червні 2023 року (за 5 відпрацьованих дені). Тобто, середньомісячна заробітна плата складає 30186,66 грн, а середньоденна 1437,46 грн.
Вказаний розрахунок середньоденної заробітної плати позивача був отриманий відповідачем та третьою особою у справі 28.07.2023 та ними не заперечувався (а.с.90).
Отже, середній заробіток за час вимушеного прогулу, який підлягає стягненню на користь позивача, становить - 181119,96 грн (1437,46 грн х 126 робочих днів).
Щодо посилання відповідача у відзиві на позовну заяву на те, що рішенням Сумського окружного адміністративного суду по справі №480/5072/23 від 08.08.2023 було визнано протиправним та скасовано рішення Недригайлівської селищної ради від 02.05.2023 «Про дострокове припинення повноважень секретаря Недригайлівської селищної ради Постоєнко Ірини Віталіївни» та поновлено ОСОБА_2 на посаді секретаря Недригайлівської селищної ради з 03.05.2023 (та як зазначає відповідач вказане рішення набрало законної сили 08.09.2023), суд зазначає наступне.
Вирішуючи спір у даній справі (№480/7081/23), суд фактично надає оцінку діям та рішенням відповідача, які були прийнятті та відбулися 07.06.2023, вище вказане рішення суду не існувало на момент прийняття оскаржуваного рішення ради, а тому не може бути враховано судом. Окрім того, вказаним рішенням суду не надавалась жодна оцінка діям та рішенням, що були підставою для прийняття оскаржуваного рішення. Суд звертає увагу, що предметом розгляду у справі №480/5072/23 не було питання правомірності обрання ОСОБА_1 на посаду секретаря 02.05.2023.
У зв`язку з викладеним вказані посилання відповідача є безпідставними, а судове рішення у даній справі №480/7081/23 (в частині задоволення) є виключно наслідком протиправних дій групи депутатів, які протиправно прийняли оскаржуване рішення від 07.06.2023 «Про недовіру та дострокове припинення повноважень секретаря Недргалівської селищної ради Алли Подпрятової».
Разом з тим, суд відмовляє у задоволенні позовної вимоги щодо визнання протиправним та скасування рішення Недригайлівської селищної ради від 07.06.2023 «Про обрання секретарем Недригайлівської селищної ради ОСОБА_2 ».
За приписами ч.1ст. 2 КАС Українизавданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1ст. 5 КАС Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Отже, процесуальний закон вимагає, щоб у позовній заяві про оскарження правових актів індивідуальної дії позивач, з-поміж іншого, обґрунтував свою належність до суб`єктів правовідносин, у яких застосовується або буде застосовано цей акт.
Звертаючись до суду з позовом щодо законності правового акту суб`єкта владних повноважень індивідуального характеру позивач також повинен пояснити, які правові наслідки безпосередньо для нього породжує оскаржене рішення суб`єкта владних повноважень.
Захисту у порядку адміністративного судочинства підлягають порушені права особи у публічно-правових відносинах, у яких відповідач реалізовує владні управлінські функції стосовно позивача.
Так, оскаржуваний рішення Недригайлівської селищної ради від 07.06.2023 «Про обрання секретарем Недригайлівської селищної ради 8 скликання ОСОБА_2 », має персональний характер, тобто є актом індивідуальної дії, оскільки породжує права та обов`язки тільки для тієї особи, якій його адресовано.
Відсутність у будь-кого, зокрема й у позивача, прав та/або обов`язків у зв`язку з прийняттям оскаржених рішення та розпорядження не породжує у такої особи і права на захист.
Суд звертає увагу, що позивач жодним чино не обґрунтував порушення його прав, свобод або інтересів вказаним оскаржуваним рішенням.
Таким чином, позивачем достатньо не обґрунтовано, які саме його права та інтереси є порушеними у зв`язку із прийняттям оскаржуваного рішення, що у свою чергу, не породжує у такої особи права на захист.
Враховуючи викладене вказана позовна вимога не підлягає задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні, оскільки судовий збір не сплачувався позивачем відповідно до ст.5 Закону України «Про судовий збір».
Щодо витрат на правничу допомогу, суд зазначає, що представником позивача у позовній заяві зазначено, що докази сплати витрат на професійну правничу допомогу адвоката будуть надані додатково після складання акту приймання виконаних робіт.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Недригайлівської селищної ради Сумської області, Виконавчого комітету Недригайлівської селищної ради Сумської області, третя особа - ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Недригайлівської селищної ради Сумської області від 07.06.2023 «Про недовіру та дострокове припинення повноважень секретаря Недргалівської селищної ради Алли Подпрятової».
Поновити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на посаді секретаря Недригайлівської селищної ради (42100, Сумська область, Роменський район, смт. Недригайлів, вул. Сумська, 4, код 04390110) з 08.06.2023.
Стягнути з Недригайлівської селищної ради (42100, Сумська область, Роменський район, смт. Недригайлів, вул. Сумська, 4, код 04390110) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі 181119,96 грн.
Допустити до негайного виконання рішення в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді секретаря Недригайлівської селищної ради з 08.06.2023 та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу в межах суми стягнення за один місяць у розмірі 30186,66 грн.
У задоволенні інших вимог - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.М. Глазько
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2023 |
Оприлюднено | 04.12.2023 |
Номер документу | 115312729 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Глазько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні