Справа № 148/1159/23
Провадження №2/148/441/23
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
(Заочне )
30 листопада 2023 року Тульчинський районний суд
Вінницької області
в складі: головуючого судді Ковганича С.В.,
при секретарі Мрочко Т.О.,
за участі прокурора Ахременко О.Д.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Тульчині за правилами спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом керівника Тульчинської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області до ОСОБА_1 та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - ОСОБА_2 про конфіскацію земельної ділянки,
В СТ АН ОВ ИВ:
Керівник Тульчинськоїокружної прокуратурив інтересахдержави в особіГоловного управлінняДержгеокадастру уВінницькій області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - ОСОБА_2 про конфіскацію земельної ділянки, мотивуючи позовні вимоги тим, що Тульчинською окружною прокуратурою за результатами вивчення питання законності використання громадянином Російської Федерації ОСОБА_1 земельної ділянки сільськогосподарського призначення на території Тульчинського району виявлено порушення ст.13, 14, 41 Конституції України, ст.80, 81, 145 Земельного кодексу України.
Встановлено, що на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 10.10.2002 після смерті батька - ОСОБА_3 ОСОБА_1 успадкував земельну ділянку, право на яку посвідчене сертифікатом на право на земельну частку (пай) серії ВН №0122285, яка перебуває у колективній власності КСП "Кирнасівка", розміром 2,48 умовних кадастрових гектари без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості).
На підставі зазначеного сертифіката та розпорядження Тульчинської районної державної адміністрації від 18.03.2014 №100 р "Про передачу у власність земельної частки (паю) гр. ОСОБА_1 по Кирнасівській селищній раді" відповідач набув право власності на земельну ділянку (пай) № НОМЕР_1 площею 2,3514 га, із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Кирнасівської селищної ради.
В подальшому відповідач здійснив державну реєстрацію вказаної земельної ділянки та отримав свідоцтво про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0524355300:04:001:0072, площею 2,3514 га, з цільовим призначенням: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності на зазначену земельну ділянку зареєстроване 08.07.2014 за відповідачем - громадянином Російської Федерації за № 6265020.
28.04.2017 відповідачем було укладено договір оренди вищевказаної земельної ділянки з ОСОБА_2 , який було зареєстровано 15.07.2017 (номер запису 20401145), строк дії договору 49 років.
На моментуспадкування зазначеноївище земельноїділянки,державної реєстрації тадо теперішньогочасу відповідач єгромадянином РосійськоїФедерації тапроживає заадресою:АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 .
Відповідно до інформації Управління ДМС України у Вінницькій області відповідач за обліками Управління не значиться.
Таким чином, враховуючи, що ОСОБА_1 , будучи іноземним громадянином, упродовж року після набуття права власності на земельну ділянку з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (з 08.07.2014 по даний час) не відчужив її, є підстави для її конфіскації у власність держави.
Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області є уповноваженим органом щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності та в даному випадку, з урахуванням ч. ч. 2, 4 ст. 145 ЗК України, звернення до суду із позовом про конфіскацію земельної ділянки.
Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.
В даному випадку порушення інтересів держави полягає в тому, що відповідач порушив процедуру використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення та як іноземний громадянин не відчужив її упродовж року після набуття права власності. На даний час він без перешкод володіє спірною земельною ділянку на території України.
Підставою представництва прокурором інтересів держави в даних спірних правовідносинах є бездіяльність органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах - ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області.
Тульчинською окружною прокуратурою листом від 21.06.2023 повідомлено позивача про встановлення прокурором підстав для представництва інтересів держави у суді та намір звернутись із позовом до суду.
З оглядуна вищевказане,просить конфіскувати у відповідача земельну ділянку із кадастровим номером 0524355300:04:001:0072 площею 2,3514 га, з цільовим призначенням: для ведення товарного сільськогосподарського призначення,яка знаходитьсяв адміністративнихмежах Тульчинськоїтериторіальної громади(колишньоїКирнасівської селищноїради) у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області та стягнути з відповідача на користь Вінницької обласної прокуратури сплачений судовий збір.
В судовому засіданні прокурор підтримала позовні вимоги, посилаючись на викладені в позові обставини та просить позов задовольнити.
Позивач - представник Головного управлінняДержгеокадастру уВінницькій областів судовезасідання не з`явилась, в матеріалах справи наявна заява від неї, згідно якої вона просить судові засідання проводити без участі представника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, позов підтримує в повному обсязі. Також в матеріалах справи наявне пояснення на позовну заяву про конфіскацію земельної ділянки, згідно якого остання просила задовольнити позовну заяву.
Відповідач в судове засідання не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про день, час та місце розгляду справи через оголошення на офіційному вебпорталі судової влади України, про причини своєї неявки суд не повідомив, у встановлений судом строк відзив не подав.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про день, час та місце розгляду справи згідно п.4 ч.8 ст.128 ЦПК України, про причини своєї неявки суд не повідомив.
За таких обставин суд ухвалив розглянути справу заочно, за відсутності відповідача, на підставі наявних у справі даних і доказів, відповідно до ч. 4 ст. 223, ст. 280 ЦПК України.
Відповідно до ст. 247 ЦПК України в зв`язку з неявкою усіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши прокурора, дослідивши матеріали справи, вивчивши та оцінивши докази по справі та співставивши їх у відповідності до норм чинного законодавства, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
В судовому засіданні встановлено, що згідно копії свідоцтва про право на спадщину за законом від 10.10.2002, посвідченого державним нотаріусом Тульчинської державної нотаріальної контори Мовчан В.І. та зареєстрованого в реєстрі за №3578 (а.с.16), син ОСОБА_1 , який проживає в АДРЕСА_2 , громадянин Росії, є спадкоємцем майна ОСОБА_4 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 , зокрема: земельної частки (паю) у землі, яка перебуває у колективній власності КСП "Кирнасівка" смт.Кирнасівка, Тульчинського району, Вінницької області, розміром 2,48 умовних кадастрових гектари без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості), яка належала померлому на підставі сертифіката серії ВН №0122285, виданого Тульчинською районною державною адміністрацією 10.06.1997 та підставі рішення Тульчинської районної державної адміністрації від 22.05.1997 за №157-р. та зареєстрованого у книзі реєстрації сертифікатів на право на замельну частку (пай) 12.06.1997 за №308.
Згідно копії спадковоїсправи №666/2002до майнапомерлого ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 (а.с.108-118)вбачається,що 10.10.2022представник ОСОБА_1 по дорученню- ОСОБА_5 звернуласьдо Тульчинськоїдержавної нотаріальноїконтори іззаявою проприйняття спадщиниі тогож днявідбулася реєстраціяспадкової справиспадкодавця ОСОБА_4 10.10.2002 на ім`я ОСОБА_1 державним нотаріусом було видано свідоцтво про право на спадщину за законом, яке було зареєстрованого в реєстрі за №3578
Згідно копії розпорядження першого заступника голови Тульчинської районної державної адміністрації Вінницької області від 18.03.2014 №100 р "Про передачу у власність земельної частки (паю) гр. ОСОБА_1 по Кирнасівській селищній раді" (а.с.19) вбачається, що спадкоємцю гр. ОСОБА_1 на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 10.10.2002 №3578 передано у власність земельну ділянку в розмірі земельної частки (пай) згідно акту розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) членами колишнього СТОВ "Кирнасівка" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва №579 площею 2,3514 га на території Кирнасівської селищної ради гр. ОСОБА_4 .
Згідно копії інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 16.04.2023 №329275512 (а.с.13-14) вбачається, що 08.07.2014 державним реєстратором зареєстровано за ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 , громадянином Російської Федерації, право власності на земельну ділянку площею 2,3514 га, розташовану на території Кирнасівської селищної ради Тульчинського району Вінницької області, кадастровий номер 0524355300:04:001:0072, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 402421705243; номер відомостей про речове право: 6265020.
Згідно копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 02.11.2022 №НВ-0500998312022 (а.с.42) вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 0524355300:04:001:0072, площею 2,3514 га, за категорією земель відноситься до земель сільськогосподарського призначення, з цільовим призначенням: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, належить ОСОБА_1 на праві власності згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно, зареєстрованого 08.07.2014 реєстраційною службою, 15.05.2017 передана в оренду ОСОБА_2 на 49 років. Також даний факт підтверджується копією договору оренди від 28.04.2017 (а.с.17-18) та копією інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 16.04.2023 №329275512 (а.с.13-14).
Таким чином, судом встановлено, що станом на момент звернення до суду з даним позовом, відповідач, який є громадянином Російської Федерації, впродовж більш ніж восьми років є власником земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 0524355300:04:001:0072.
05.04.2023 Управлінням Служби безпеки України у Вінницькій області було повідомлено першого заступника керівника Вінницької обласної прокуратури про викриття протиправного механізму набуття громадянами РФ права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення та запропоновано розглянути питання звернення до суду в інтересах держави ( в особі ГУДержгеокадастру у Вінницькій області) з позовами про конфіскацію у громадян РФ земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які не відчужені протягом встановленого законодавством строку.
З метою вирішення питання про вжиття заходів представницького характеру в інтересах держави 17.04.2023 керівником Тульчинської окружної прокуратури направлено запит начальнику Управління ДМС України у Вінницькій області щодо фактів документування посвідками на тимчасове або постійне проживання на території України, щодо документування паспортом громадянина України та/або паспортом громадянина України для виїзду за кордон відповідних громадян Російської Федерації, в тому числі і ОСОБА_1 , про що свідчить його копія №02.55/1-240 вих-23 (а.с.20-21).
У відповідь на вищевказаний запит Управління ДМС України у Вінницькій області 20.04.2023 повідомило, що по обліках УДМС у Вінницькій області ОСОБА_1 не значиться, про що свідчить копія даного повідомлення №0501.5-2869/05.3-23 (а.с.22-23).
17.04.2023 керівником Тульчинської окружної прокуратури направлено запит начальнику Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області щодо вжитих вказаним органом заходів з метою конфіскації земельних ділянок, в тому числі земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 0524355300:04:001:0072,а такожщодо заходів,які плануютьсявжити вподальшому звказаного питання,про щосвідчить копіявідповідного запиту№02.55/1-241вих-23 (а.с.36-38).
У відповідь на вищевказаний запит Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області 25.04.2023 повідомило, що листом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 10.02.2023 №0-2-0.6-540/2-23 поінформовано Вінницьку обласну прокуратуру про те, що на даний час відсутнє в повному обсязі фінансування витрат Головного управління по сплаті судового збору та запропоновано здійснення представництва інтересів держави в суді шляхом подання позовів про конфіскацію земельних ділянок, власниками яких є іноземці, про що свідчить копія даного повідомлення №0-2-0.6-1894/2-23 (а.с.25).
21.06.2023 керівником Тульчинськоїокружної прокуратурина виконаннявимог ч.4 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» було повідомлено начальника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про те, що Тульчинською окружною прокуратурою прийнято рішення про представництво інтересів держави шляхом звернення до Тульчинського рйаонного суду Вінницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області до ОСОБА_1 та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - ОСОБА_2 про конфіскацію земельної ділянки із кадастровим номером 0524355300:04:001:0072 площею 2,3514 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Положення статей 13, 14 Конституції України визначають, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.
Пунктом а) ст.80 ЗК України передбачено, що суб`єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності.
Частинами 1-3 ст.81 ЗК України передбачено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.
Іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) викупу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві власності; в) прийняття спадщини.
Згідно ч.5 ст.22 ЗК України набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог статті 130 цього Кодексу.
Частина 1 ст.130 ЗК України визначає, що іноземцям, особам без громадянства та юридичним особам заборонено набувати частки у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, членство у юридичних особах (крім як у статутному (складеному) капіталі банків), які є власниками земель сільськогосподарського призначення.
Водночас, ч.4 ст.81 ЗК України визначає, що землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.
При цьому, ч. 2, 4 ст.145 ЗК України передбачено, що у разі якщо відповідно до закону власник земельної ділянки зобов`язаний відчужити її протягом певного строку і земельна ділянка не була відчужена ним протягом такого строку, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду.
Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах. Ціна проданої на земельних торгах земельної ділянки, за вирахуванням витрат, пов`язаних з її продажем, виплачується її колишньому власнику.
Частиною 5 ст. 41 Конституції України визначено, що конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.
Таким чином, судом встановлено, що між сторонами виникли земельні правовідносини, пов`язані з припиненням права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, прийняту у спадщину іноземцем, який не відчужив дану ділянку протягом року.
Статтею 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Підставою представництва прокурором інтересів держави в даних спірних правовідносинах є бездіяльність органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах - ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області.
Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Згідно ч.1 ст.4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ч.1 ст.13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог та на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно ч.1, 6 ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків встановлених ЦПК України. Докази не можуть ґрунтуватися на припущеннях.
Враховуючи, що відповідач, будучи іноземнимм громадянином, упродовж року після набуття права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення (з 08.07.2014 по даний час) не відчужив її, тому право власності на зазначену земельну ділянку слід примусово припинити шляхом конфіскації.
Аналізуючи вищевикладене,дослідивши обставинисправи,перевіривши їхдоказами,оцінивши належність,допустимість,достовірність кожногодоказу окремо,а такождостатність івзаємний зв`язокдоказів уїх сукупності,виходячи ізпринципів розумності,виваженості,справедливості,суд дійшоввисновку,що позовнівимоги керівника Тульчинської окружної прокуратури є обгрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до вимог ст.141ЦПК України з відповідача підлягають стягненню понесені прокурором судові витрати по оплаті судового збору в розмірі 2684 грн ( а.с.1).
На підставі викладеного, керуючись ст. 13, 14, 41, 131-1 Конституції України, ст.22, 80, 81, 145, ЗК України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», ст. 4, 13, 19, 76-81, 141, 263- 265, 280-282 ЦПК України, суд, -
У Х В А Л И В:
Позов керівника Тульчинської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області до ОСОБА_1 та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - ОСОБА_2 про конфіскацію земельної ділянки задовольнити.
Конфіскувати у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області земельну ділянку із кадастровим номером 0524355300:04:001:0072, площею 2,3514 га, з цільовим призначенням: для ведення товарного сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в адміністративних межах Тульчинської територіальної громади (колишньої Кирнасівської селищної ради), належну на праві власності громадянину Російської Федерації ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 .
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 , громадянина Російської Федерації, паспорт серія та номер НОМЕР_3 , виданий 07.08.2008 ТП №26 відділу УФМС Росії по Санкт-Петербургу і Ленінградській області в Кіровському районі м.Санкт-Петербурга, проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , на користь Вінницької обласної прокуратури, ідентифікаційний код в ЄДПОУ 02909909, місцезнаходження якої: вул.Монастирська, 33, м.Вінниця, 21000, р/р, НОМЕР_4 , МФО 820172, судові витрати з оплати судового збору в сумі 2684 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).
Заочне рішення може бути переглянуто Тульчинським районнимсудом Вінницькоїобласті записьмовою заявоювідповідача,поданою протягомтридцяти днівз дня складання повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржене в загальному порядку, встановленому ЦПК України. У цьому разі строк на апеляційне оскарження рішення починає відраховуватися з дати постановлення ухвали про залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення.
Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку, встановленому ЦПК України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Вінницького апеляційного суду через Тульчинський районнийсуд Вінницькоїобласті протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених ЦПК України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення складено 01.12.2023.
Суддя:
Суд | Тульчинський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2023 |
Оприлюднено | 04.12.2023 |
Номер документу | 115332098 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Тульчинський районний суд Вінницької області
Ковганич С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні