Рішення
від 28.11.2023 по справі 137/949/23
ЛІТИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 137/949/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"28" листопада 2023 р.

Літинський районний суд Вінницької області

в складі головуючого судді Желіховського В.М.

секретаря судових засідань Голота О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Літин цивільну справу за позовом заступника Вінницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Літинської селищної ради Вінницького району Вінницької області до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, ОСОБА_2 , Приватне акціонерне товариство "Дашківці" про витребування земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Вінницької окружної прокуратури Вінницької області В. Семенюк звернувся до суду із позовом в інтересах держави в особі Літинської селищної ради Вінницького району Вінницької області до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області Яцюк Г.В., ПАТ "Дашківці" про витребування земельної ділянки.

В обґрунтування позову зазначено, що вивченням питання законності надання земельних ділянок державної власності встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 30.01.2017 № 2-1710/15-17-сг затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку, розташовану на території Бірківської сільської ради Літинського району Вінницької області площею 2,0000 га з кадастровим номером 0522480800:01:000:0267 для ведення особистого селянського господарства.

На підставі зазначеного наказу, 10.03.2017 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності на вищевказаний об`єкт нерухомого майна за ОСОБА_2 (підстав внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 34297860 від 16.03.2017).

Крім того, встановлено, що ОСОБА_2 у 2019 році звернулася із заявою до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про надання дозволу на розроблення проекту земелеустрою щодо відведення їй земельної ділянки площею 2,00 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Селищенської сільської ради Літинського району Вінницької області для ведення особистого селянського господарства.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області від 24.05.2019 № 2-8144/15-19-сг ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею 2,0000 га розташованої на території Селищенської сільської ради Літинського району Вінницької області.

В подальшому ОСОБА_2 23.07.2019 звернулася із заявою до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області про затвердження документації із землеустрою на земельну ділянку площею 1,7830 га для ведення особистого селянського господарства на території Селищенської сільської ради Літинського району Вінницької області та передачі вказаної земельної ділянки у власність.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій обалсті від 09.08.2019 №2-13435/15-19-сг затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку, розташовану на території Селищенської сільської ради Літинського району Вінницької області площею 1,7830 га з кадастровим номером 0522486200:02:000:0682 для ведення особистого селянського господарства.

На підставі зазначеного наказу, 23.09.2019 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності на вищевказаний об`єкт нерухомого майна за ОСОБА_2 (підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер :48910778 від 27.09.2019).

У подальшому, 08.10.2019 ОСОБА_2 відчужила на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер: 1611 вказану ділянку ОСОБА_1 .

Вищевказаний наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 09.08.2019 №2-13435/15-19-сг є незаконним, а земельна ділянка підлягає витребуванню на користь держави з наступних підстав.

Відповідно до ст. 116, ст. 118, ч. 1 ст. 121 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства у власність громадян проводиться у разі їх одержання із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації один раз по кожному виду використання не більше 2,0 га.

Водночас згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, ОСОБА_2 на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області №2-13435/15-19-СГ від 09.08.2019 повторно отримала у приватну власність земельну ділянку з кадастровим номером 0522486200:02:000:0682, площею 1,7830 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Селищенської сільської ради Літинського району Вінницької області.

Зазначене підтверджує, що ОСОБА_2 на час отримання спірної земельної ділянки (№2-13435/15-19-СГ від 09.08.2019) використала своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання, (наказ від 30.01.2017 № 2-1710/15-17-сг).

Таким чином, всупереч вимог ст.ст. 116, 118, 121 Земельного кодексу України ОСОБА_2 при отриманні у власність земельної ділянки приховала той факт, що раніше отримала земельну ділянку та фактично використала право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та не повідомила про це орган Держгеокадастру.

Окрім того, ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, приймаючи оспорюваний наказ, не перевірив факт реалізації ОСОБА_2 права на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, порушив вимоги земельного законодавства, що призвело до безпідставного вибуття землі із державної власності.

Тому, наказ ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області наказ №2-13435/15-19-СГ від 09.08.2019, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 1,7830 га з кадастровим номером 0522486200:02:000:0682, що розташована на території Селищенської сільської ради Літинського району Вінницької області, для ведення особистого селянського господарства, суперечить актам цивільного законодавства і порушує інтереси держави, а тому є незаконним.

При цьому, ОСОБА_1 придбав вказану земельну ділянку у особи, яка, з огляду на вказані обставини, не мала права її отримувати та відчужувати, а отже земельна ділянка підлягає витребуванню у ОСОБА_1 на користь Літинської селищної ради Вінницького району Вінницької області.

Спірна земельна ділянка вибула із державної власності внаслідок незаконного використання ОСОБА_2 права на повторну безоплатну приватизацію земельних ділянок одного виду використання, тобто поза волею власника цієї земельної ділянки - держави.

З огляду на подальше відчуження незаконно переданого у приватну власність майна (земельної ділянки з кадастровим номером 0522486200:02:000:0682) порушено інтереси власника - держави.

Оскільки добросовісне набуття в розумінні статті 388 ЦК України можливе лише тоді, коли майно придбано не безпосередньо у власника, а в особи, яка не мала права відчужувати це майно, наслідком угоди, укладеної із таким порушенням, є не двостороння реституція, повернення майна з незаконного володіння.

Обставини даної справи свідчать про те, що спірна земельна ділянка вибула з державної власності без достатньої правової підстави, поза волею власника - держави, тоді як видача ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області спірного наказу не свідчить про наявність у держави, яка діє від імені Українського народу, волі на вибуття вказаної земельної ділянки з державної власності з огляду на неправомірність дій органу виконавчої влади по передачі цієї земельної ділянки у власність.

З огляду на те, що земельна ділянка вибула з державної власності поза волею власника - держави, так як наказ ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, який став підставою для вилучення вказаної земельної ділянки із державної власності, прийнятий незаконно, спірна земельна ділянка підлягає витребуванню у ОСОБА_1 на підставі ст. 388 ЦК України.

Враховуючи викладене, просять витребувати у ОСОБА_1 , земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 1,7830 га з кадастровим номером 0522486200:02:000:0682, розташовану на території Селищенської сільської ради Вінницького району Вінницької області на користь Літинської селищної ради Вінницького району Вінницької області та стягнути судові витрати на сплату судового збору.

Ухвалою Літинського районного суду Вінницької області від 14.08.2023 відкрито провадження у справі та надано строк для надання відзиву.

17.08.2023 до суду надійшли письмові пояснення третьої особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, в яких просять задовольнити позовну заяву.

Вказують, що в діях ОСОБА_2 мало місце зловживання правом, яке полягало у створенні останньою видимості юридичної правильності своїх дій, використовуючи насправді свої права у цілях для незаконного набуття земельної ділянки у приватну власність, що є недопустимим.

21.08.2023 надійшов відзив на позовну заяву відповідача ОСОБА_1 , в якому зазначає, що з урахуванням фактичних обставин справи і правових положень позов до задоволення не підлягає, оскільки він у законний спосіб набув право власності на вказану земельну ділянку і є добросовісним набувачем спірного майна.

Вказує, що він не повинен був перевіряти історію придбання нерухомості та робити висновки щодо правомірності попередніх переходів майна. Дана ситуація порушує його права, заявлені позовні вимоги є неспівмірними з правовими наслідками, так як його позбавляють права набутої земельної ділянки, а тому просить у задоволенні позову відмовити.

07.09.2023 надійшов відзив третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_2 в якому зазначає, що просить відмовити у задоволенні позову та просить справу розглянути у її відсутність. Вказує, що вона не мала на меті порушити закон, дана ситуація склалась не навмисно, вона не знала, що людина, якій вона видала довіреність у 2016 році, ділянку вже отримала та продала її. Всі дії по оформленні та процеси відбувались без її участі і її ніхто про таке не повідомляв.

Прокурор Черниш Г.М. в судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав зазначених у позові і просить його задовольнити.

Представник Літинської селищної ради Вінницького району Вінницької області Ткачук І.Г. в судове засідання не з`явилася, надала суду заяву про розгляд справи без участі представника. Позов підтримує в повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги не визнає та просить відмовити у задоволенні позову. Суду пояснив, що він є добросовісним набувачем. Вважає хибною практику Верховного Суду щодо відібрання земельної ділянки у кінцевого набувача. Крім того, наголошує, що позов має бути пред`явлений до ОСОБА_2 в частині стягнення компенсації за незаконно набуту земельну ділянку.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області Скоцька А.Е. в судовому засіданні позовні вимоги підтримала.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилася, у наданому раніше відзиві просила розгляд справи проводити у її відсутність, в задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ПАТ "Дашківці" в судове засідання не з`явився, про день час та місце розгляду справи були належним чином повідомлені, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень. Заяв чи клопотань не надходило.

Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

За положеннями статті 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Порядок отримання громадянами у власність земельних ділянок регламентовано нормами статей 116, 118, 121 ЗК України.

Водночас, законодавством встановлені певні обмеження у правах набуття права власності на земельні ділянки, а саме згідно з ч. 4 ст. 116 ЗК України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Визначений статтею 118 ЗК України порядок передачі земельної ділянки у власність застосовується при умові дотримання вимог ст. ст. 116, 121 ЗК України.

Дослідивши наявні у матеріалах справи заяви по суті, інші докази, оцінивши їх в сукупності, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що відповідно до Інформацієї з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №335747447 (а.с.21-22) 08.10.2019 на пісдатві договору купівлі-продажу, серія та номер 1611 ОСОБА_1 набув права власності на земельну ділянку площею 1,7830 га, з кадастровим номером 05224806200:02:000:0682, що розташована на території Літинської селищної ради Вінницького району Вінницької області.

Вказана земельна ділянка набута у власність ОСОБА_2 23.09.2019 на підставі наказу, про затвердження документації із землейстрою та надання земельної ділянки у власність, серія та номер: №2-13435/15-19-сг виданий 09.08.2019 Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій обалсті, що підвтерджується нформацієї з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №336480088 (а.с.23-25).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 09.08.2019 № 2-13435/15-19-сг затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку із земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташовану на території Селищенської сільської ради Літинського району площею 1,7830 га з кадастровим номером 0522486200:02:000:0682 для ведення особистого селянського господарства (а.с.29) на підставі клопотання ОСОБА_2 від 23.07.2019 (а.с.30).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 30.01.2017 № 2-1710/15-17-сг затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку із земель державної власності сільськогосподарського призначення, розташовану на території Бірківської сільської ради Літинського району площею 2,0000 га з кадастровим номером 0522480800:01:000:0267 для ведення особистого селянського господарства (а.с.31) на підставі клопотання ОСОБА_2 (а.с.32).

Отже, матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_2 отримала безоплатно дві земельні ділянки. Відповідно до п. «в» ч. 3 ст. 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно з п. «б» ч. 1 ст. 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 га.

Виходячи зі змісту ч. 4 ст. 116 ЗК України, передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз за кожним видом використання.

Відповідно до вимог ч. 6 ст. 5 Закону України «Про особисте селянське господарство», громадяни України, які реалізували своє право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого підсобного господарства в розмірі менше 2,0 га, мають право на збільшення земельної ділянки в межах норм, установлених ст. 121 ЗК України для ведення особистого селянського господарства.

Таким чином, передбачена ст. ст. 116, 121 ЗК України одноразовість отримання земельної ділянки у власність означає, що особа, яка скористалась своїм правом і отримала у власність земельну ділянку меншу від граничної площі, передбаченої ст. 121 Земельного кодексу України, не має правових підстав для отримання у власність земельної ділянки цього ж цільового призначення вдруге, навіть площею, що складає різницю між гранично можливою та раніше отриманою у власність.

Однак приймаючи наказ від 09.08.2019 № 2-13435/15-19-сг Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області факт реалізації ОСОБА_2 права на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства не перевірив, порушив вимоги земельного законодавства, що призвело до безпідставного вибуття землі із державної власності, а тому наказ Головного управління про передачу такої ділянки у власність особи, яка таке право вже використала, є незаконним.

Статтею 152 ЗК України регламентовано, що захист прав на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсним рішень, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, застосування інших, передбачених законом способів.

Крім того, як визначено ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.

Згідно з ч. 2 ст. 373 ЦК України право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 317 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно з ч. 1 ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Частиною 1 статті 321 ЦК України визначено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

За змістом ст.ст. 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист її особистого немайнового або майнового права чи інтересу у суді.

Загальний перелік способів захисту цивільних прав та інтересів, а також можливість їх захистити іншим способом, встановленим договором або законом чи судом у визначених законом випадках, закріплені у частині другій статті 16 ЦК України.

Так, відповідно до ст. 330 ЦК України якщо майно відчужене особою, яка не мала на це права, добросовісний набувач набуває право власності на нього, якщо відповідно до статті 388 цього Кодексу майно не може бути витребуване у нього.

Відповідно до ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Відповідно до ст. 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: 1) було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; 2) було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; 3) вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

Вказана норма передбачає вичерпне коло підстав, коли за власником зберігається право на витребування свого майна від добросовісного набувача.

Однією з таких підстав є вибуття майна з володіння власника або особи, якій він передав його, не з їхньої волі іншим шляхом.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши учасників судового розгляду, суд вважає, що Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області протиправно, всупереч вимог земельного законодавства передано ОСОБА_2 у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, який право на безоплатну приватизацією земельної ділянки даного виду використання, гарантоване законодавством, уже реалізував, і відповідно відчужила неправомірно набуту земельну ділянку відповідачу ОСОБА_1 , а тому позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню повністю.

Вирішуючи питання про судові витрати, суд відповідно до вимог ст.ст. 133, 141 ЦПК України вважає за необхідне стягнути судовий збір в сумі на користь Вінницької обласної прокуратури сумі 2684 грн.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 13, 14 Конституції України, ст.ст. 5, 19, 22, 33, 116, 118, 122, 123, 134 Земельного кодексу України,ст.ст. 15, 16, 317, 319, 328, 330, 373, 387, 388 ЦК України, ст.ст. 5, 10, 12, 19, 81, 133, 141, 258, 259, 264, 265 ЦПК України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Витребувати у ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , земельну ділянку площею 1,7830 га, з кадастровим номером 0522486200:02:000:0682, що розташована на території Літинської селищної ради Вінницького району Вінницької області на користь Літинської селищної ради Вінницького району Вінницької області.

Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь Вінницької обласної прокуратури (отримувач коштів: Вінницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02909909, банк отримувача: ДКСУ м. Київ, МФО 820172, рахунок: UА 568201720343110002000003988) витрати зі сплати судового збору в сумі 2684 грн. Апеляційну скаргу на рішення суду сторони можуть подати протягом 30 днів з дня проголошення рішення до Вінницького апеляційного суду через Літинський районний суд Вінницької області. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя : Желіховський В. М.

Дата ухвалення рішення28.11.2023
Оприлюднено06.12.2023
Номер документу115398520
СудочинствоЦивільне
Сутьвитребування земельної ділянки

Судовий реєстр по справі —137/949/23

Постанова від 06.02.2024

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Стадник І. М.

Постанова від 06.02.2024

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Стадник І. М.

Ухвала від 08.01.2024

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Стадник І. М.

Ухвала від 26.12.2023

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Стадник І. М.

Рішення від 28.11.2023

Цивільне

Літинський районний суд Вінницької області

Желіховський В. М.

Рішення від 28.11.2023

Цивільне

Літинський районний суд Вінницької області

Желіховський В. М.

Ухвала від 17.10.2023

Цивільне

Літинський районний суд Вінницької області

Желіховський В. М.

Ухвала від 21.09.2023

Цивільне

Літинський районний суд Вінницької області

Желіховський В. М.

Ухвала від 14.08.2023

Цивільне

Літинський районний суд Вінницької області

Желіховський В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні