Рішення
від 05.12.2023 по справі 480/2815/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 грудня 2023 року Справа № 480/2815/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Воловика С.В., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в місті Суми адміністративну справу № 480/72815/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафта-Оіл Плюс» до Головного управління ДПС у Сумській області про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, -

У С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафта-Оіл Плюс» (далі позивач, ТОВ «Нафта-Оіл Плюс») звернулось з позовною заявою до Головного управління ДПС у Сумській області (далі відповідач, ГУ ДПС у Сумській області), в якій просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення № 1539 від 25.07.2022 про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податків;

- визнати протиправним та скасувати рішення № 1768 від 07.09.2022 про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податків;

- визнати протиправним та скасувати рішення № 2140 від 26.10.2022 про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податків;

- визнати протиправним та скасувати рішення № 2464 від 20.12.2022 про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податків;

- визнати протиправним та скасувати рішення № 208 від 25.01.2023 про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податків;

- зобов`язати ГУ ДПС у Сумській області виключити ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає про те, що законодавством встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, вирішенню питання відповідності платника згаданим критеріям, має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної чи розрахунку коригування, потім моніторинг платника податку, податкової накладної чи розрахунку коригування.

Крім того, встановленню наявності у контролюючого органу податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдані і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної чи розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Тобто, на думку позивача, питання відповідності Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, має розглядатись за наслідками подання для реєстрації податкової накладної чи розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної / розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

В той же час, як убачається зі змісту оскаржуваних рішень, вони прийняті відповідачем не за наслідками подання позивачем податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої податкової накладної / розрахунку коригування, а у зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС.

Разом з цим, оскаржувані рішення містять лише формальне посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, без зазначення конкретних ризикових операцій, у яких було задіяно ТОВ «Нафта-Оіл Плюс», інформації на підставі якої було встановлено ризиковість операцій та інформації про те, в чому саме полягає ця ризиковість.

Також ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» зауважило на тому, що не підпадає під жоден з Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, а господарські операції з контрагентами є реально здійсненими та підтверджені належним чином складеними первинними документами бухгалтерського обліку, що відображають їх зміст.

Ухвалою суду від 31.03.2023, позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 480/2815/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення осіб, встановлені строки для подання заяв по суті справи.

Не погоджуючись з позовними вимогами, ГУ ДПС у Сумській області у відзиві зазначило, що твердження позивача про виникнення у податкового органу права на вирішення питання щодо відповідності платника податків критеріям ризиковості виключно після складання та направлення таким платником на реєстрацію податкової накладної чи розрахунку коригування, є помилковим, оскільки Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019 такої вимоги не містить.

Комісія регіонального рівня в межах своїх завдань та функцій проводить постійний моніторинг відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості задля виявлення ризику порушення норм податкового законодавства та вчасного попередження такого порушення, зокрема, шляхом аналізу наявної податкової інформації.

Так, за результатами аналізу даних Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено операції позивача з платниками по яким прийнято рішення про відповідність Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема: по реалізації з ТОВ «АЛЬТЕРНАТІВ ЕНЕРДЖІ СОРСЕС КОМПАНІ» (код 39974165), ТОВ «РІКОЙЛ» (код 36631914), ТОВ «ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС» (код 43691830), ТОВ «ВІТОЙЛ» (код 43784034), ТОВ «СКАЙАВТОТРАНС» (код 39729281), ТОВ «КМТ.УКРАЇНА» (код 42746328); по придбанню з ПП «АГРОТЕХЗАХІД» (код 43179065), ТОВ «ПОЛІССЯ-ЗАХІД» (код 43614866), ТОВ «СВІТ ІМПОРТНОГО АВТО» (код 41370169), ТОВ «ЛЮКС МОТОРС ПЛЮС» (код 44322280), ТОВ «ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС» (код 43691830).

Разом з цим, було встановлено, що питома вага ризикових контрагентів у 2022 році в загальних обсягах реалізації склала 55%, в загальних обсягах придбання 17%.

Отже, спірне рішення про відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» критерія ризиковості обґрунтовано наявністю податкової інформації щодо проведення господарських операцій з суб`єктами господарювання, які внесені до переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а також інформацією з Єдиного реєстру податкових накладних.

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач надіслав повідомлення про надання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості, проте, за результатами їх розгляду встановлено відсутність документів по реалізації в адресу ТОВ «СКАЙАВТОТРАНС» (код 39729281), ТОВ «КМТ.УКРАЇНА» (код 42746328) та по придбанню у ПП «АГРОТЕХЗАХІД» (код 43179065), ТОВ «ПОЛІССЯ-ЗАХІД» (код 43614866), ТОВ «СВІТ ІМПОРТНОГО АВТО» (код 41370169), ТОВ «ЛЮКС МОТОРС ПЛЮС» (код 44322280) і ТОВ «ЛЮКС МОТОРС ПЛЮС» (код 44322280).

У зв`язку з цим 26.10.2022 було прийнято рішення не виключати ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» з переліку ризикових платників, у якому вказувались підстави для прийняття такого рішення.

Оскільки до поданого 24.11.2022 повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податків критеріям ризиковості позивачем не були додані документи на підтвердження здійснення господарських операцій з ТОВ «РІКОЙЛ» (код 36631914) та ТОВ «ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС» (код 43691830), 20.12.2022 відповідачем знову прийнято рішення не виключати ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» з переліку ризикових платників, у якому вказувались підстави його прийняття.

За результатами розгляду поданого 03.01.2023 повідомлення про надання інформації та копій документів, у зв`язку з ненаданням документів по господарським операціям з ПП «АГРОТЕХЗАХІД» (код 43179065), ТОВ «ПОЛІССЯ-ЗАХІД» (код 43614866), ТОВ «СВІТ ІМПОРТНОГО АВТО» (код 41370169), ТОВ «ЛЮКС МОТОРС ПЛЮС» (код 44322280), ТОВ «ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС» (код 43691830), ТОВ «СКАЙАВТОТРАНС» (код 39729281), ТОВ «КМТ.УКРАЇНА» (код 42746328), ГУ ДРС у Сумській області також було прийнято рішення не виключати позивача з переліку ризикових платників, у якому вказувались підстави його прийняття.

ГУ ДПС у Сумській області акцентувало увагу на тому, що ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» у позовній заяві не обґрунтувало наявності порушеного права, яке підлягає судовому захисту, а також на тому, що оскаржувані рішення складені за встановленою формою та містять всю необхідну інформацію, що свідчить про їх обґрунтованість та правомірність.

Одночасно з відзивом, ГУ ДПС у Сумській області подало клопотання про залишення позовної заяви без розгляду, на підставі якого ухвалою суду від 24.04.2023, позов залишено без руху, ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» встановлено строк для усунення недоліків.

Ухвалою суду від 05.06.2023, позовна заява ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» в частині позовних вимог про скасування рішень № 1539 від 25.07.2022 та № 1768 від 07.09.2022 залишена без розгляду.

У зв`язку з апеляційним оскарженням вказаної ухвали та витребуванням матеріалів справи Другим апеляційним адміністративним судом, ухвалою суду від 27.06.2023 провадження у справі № 480/2815/23 зупинено до завершення апеляційного розгляду скарги.

Ухвалою суду від 30.11.2023, провадження у справі № 480/2815/23 поновлено, розгляд справи вирішено продовжити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) осіб.

Дослідивши подані матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті в їх сукупності, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафта-Оіл Плюс» зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та є платником податку на додану вартість.

На засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області 25.07.2022 було повідомлено що за результатами аналізу даних Єдиного реєстру податкових накладних встановлено платника ТОВ «Нафта-Оіл Плюс», який потребує аналізу щодо відповідності Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Зокрема, під час обговорення на засіданні зазначалось, що основним видом діяльності ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» є вантажний автомобільний транспорт, за даними звіту форми 20-ОПП за платником обліковуються автомобілі, автоцистерни, бочки, земельні ділянки, гараж, трактор колісний. Згідно з Податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1 квартал 2022 року, кількість застрахованих осіб у березні 2022 року складала 8 осіб, середня заробітна плата 4 892, 00 грн., що менше ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік».

Також, під час обговорення зазначалось, що за даними ЄРПН платник здійснює господарські операції з платниками по яким прийнято рішення про відповідність Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема: по реалізації з ТОВ «АЛЬТЕРНАТІВ ЕНЕРДЖІ СОРСЕС КОМПАНІ» (код 39974165), ТОВ «РІКОЙЛ» (код 36631914), ТОВ «ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС» (код 43691830), ТОВ «ВІТОЙЛ» (код 43784034), ТОВ «СКАЙАВТОТРАНС» (код 39729281), ТОВ «КМТ.УКРАЇНА» (код 42746328); по придбанню з ПП «АГРОТЕХЗАХІД» (код 43179065), ТОВ «ПОЛІССЯ-ЗАХІД» (код 43614866), ТОВ «СВІТ ІМПОРТНОГО АВТО» (код 41370169), ТОВ «ЛЮКС МОТОРС ПЛЮС» (код 44322280), ТОВ «ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС» (код 43691830).

У зв`язку з цим, Комісією прийнято рішення опрацювати наявну інформацію по ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» та перенести прийняття рішення на 11 год. 00 хв. поточного дня (т. 4 а.с. 9).

Після опрацювання вказаної інформації, згідно з протоколом № 153 від 25.07.2022, Комісія одноголосно проголосувала за відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, з тих підстав, що у контролюючого органу наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування, а також ухвалила забезпечити внесення ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» до Журналу ризикових платників ІТС Податковий блок як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (т. 4 а.с. 10).

На підставі цього, 25.07.2022 прийнято рішення № 1539 про відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість. Одночасно, у розділі «Податкова інформація», який заповнюється у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку, відповідач зазначив: «Дані Єдиного реєстру податкових накладних, господарські операції з ризиковими СГ» (т. 1 а.с. 9).

З метою виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, 29.08.2022 ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» надало ГУ ДПС у Сумській області пояснення та первинні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій (т. 1 а.с. 12-15).

Під час обговорення наданих позивачем документів на засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області 07.09.2022 зазначалось про надання не всіх документів по деяким господарським операціям та ненадання жодного документа по господарським операціям з ТОВ «СВІТ ІМПОРТНОГО АВТО» (код 41370169), ТОВ «СКАЙАВТОТРАНС» (код 39729281) та ТОВ «КМТ.УКРАЇНА» (код 42746328), по яким прийняті рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

У зв`язку з цим, згідно з протоколом № 229 від 07.09.2022, Комісія одноголосно проголосувала за відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, з тих підстав, що у контролюючого органу наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування, а також ухвалила не виключати ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» з переліку ризикових платників як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (т. 4 а.с. 11-14).

Також, 07.09.2022 було прийнято рішення № 1768 про відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість. У розділі «Податкова інформація», який заповнюється у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку, відповідач зазначив: «Документи надані не в повному обсязі, відповідно до вимог Постанови КМУ від 11.12.2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (т. 1 а.с. 16).

Отримавши зазначене рішення, 17.10.2022 ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» надало ГУ ДПС у Сумській області пояснення та первинні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій (т. 1 а.с. 51-55).

Під час обговорення наданих позивачем документів на засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області 26.10.2022 зазначалось про надання не всіх документів по господарським операціям з платниками, по яким прийняті рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

У зв`язку з цим, згідно з протоколом № 295 від 26.10.2022, Комісія одноголосно проголосувала за відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, з тих підстав, що у контролюючого органу наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування, а також ухвалила не виключати ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» з переліку ризикових платників як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (т. 4 а.с. 15-18).

Також, 26.10.2022 було прийнято рішення № 2140 про відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість. У розділі «Податкова інформація», який заповнюється у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку, відповідач зазначив: «Документи надані не в повному обсязі, відповідно до вимог Постанови КМУ від 11.12.2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», зокрема: щодо наявності трудових ресурсів, транспортних засобів, місць зберігання транспортних засобів тощо. Не надані копії первинних документів щодо придбання транспортних засобів та дизельного палива у ризикових СГ, зокрема: ПП «АГРОТЕХЗАХІД», ТОВ «ПОЛІССЯ-ЗАХІД», ТОВ «СВІТ ІМПОРТНОГО АВТО», ТОВ «ЛЮКС МОТРОС ПЛЮС», ТОВ «ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС». Не надані копії первинних документів щодо реалізації транспортних послуг в адресу ризикових СГ, зокрема: ТОВ «СКАЙАВТОТРАНС», ТОВ «КМТ.УКРАЇНА». Ризиковість господарської діяльності не спростовано» (т. 1 а.с. 50).

Не погоджуючись з таким рішенням, 24.11.2022 ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» надало ГУ ДПС у Сумській області пояснення та первинні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій (т. 1 а.с. 47-49).

Під час обговорення наданих позивачем документів на засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області 20.12.2022 зазначалось про надання не всіх документів по господарським операціям з платниками, по яким прийняті рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а також про ненадання жодного документу по господарським операціям з контрагентами-покупцями ТОВ «РІКОЙЛ» (код 36631914) та ТОВ «ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС» (код 43691830).

У зв`язку з цим, згідно з протоколом № 353 від 20.12.2022, Комісія одноголосно проголосувала за відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, з тих підстав, що у контролюючого органу наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування, а також ухвалила не виключати ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» з переліку ризикових платників як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (т. 4 а.с. 19-21).

Також, 20.12.2022 було прийнято рішення № 2464 про відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість. У розділі «Податкова інформація», який заповнюється у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку, відповідач зазначив: «Документи надані не в повному обсязі, відповідно до вимог Постанови КМУ від 11.12.2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», зокрема: не надані копії первинних документів щодо реалізації транспортних послуг в адресу ризикових СГ, зокрема: ТОВ «РІКОЙЛ», ТОВ «ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС». Ризиковість господарської діяльності не спростовано» (т. 1 а.с. 46).

З метою виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, 03.01.2023 ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» надало ГУ ДПС у Сумській області пояснення та первинні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій (т. 1 а.с. 43-45).

Під час обговорення наданих позивачем документів на засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області 25.01.2023 зазначалось про надання не всіх документів по господарським операціям з платниками, по яким прийняті рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а також про ненадання жодного документу по господарським операціям з ПП «АГРОТЕХЗАХІД» (код 43179065), ТОВ «ПОЛІССЯ-ЗАХІД» (код 43614866), ТОВ «СВІТ ІМПОРТНОГО АВТО» (код 41370169), ТОВ «ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС» (код 43691830), ТОВ «ЛЮКС ТРЕЙД РЕСУРС» (код 43691830), ТОВ «СКАЙАВТОТРАНС» (код 39729281) та ТОВ «КМТ.УКРАЇНА» (код 42746328).

У зв`язку з цим, згідно з протоколом № 36 від 25.01.2023, Комісія одноголосно проголосувала за відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, з тих підстав, що у контролюючого органу наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування, а також ухвалила не виключати ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» з переліку ризикових платників як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (т. 4 а.с. 22-25).

Також, 25.01.2023 було прийнято рішення № 208 про відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість за кодами податкової інформації 12 та 13. Одночасно, у рішення вказані господарські операції які стали підставою для таких висновків та наведені документи, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: договір з додатками до нього, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, первинні документи щодо транспортування, акт приймання-передачі товарів (робіт, послуг), рахунки-фактури/інвойси, накладна, розрахунковий документ, банківська виписка з особових рахунків. (т. 1 а.с. 42)

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, та вирішуючи спір по суті, суд зазначає таке.

Частина 2 статті 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платники податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, визначаються Податковим кодексом України (далі ПК України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (пункт 201.16 статті 201 ПК України).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів, визначаються Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019 (далі Порядок № 1165).

Згідно з пунктом 5 Порядку № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

На виконання пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності / невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:

актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;

інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податків на додану вартість викладено у Додатку 1 до Порядку № 1165, відповідно до якого таким критерієм, зокрема є наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування (пункт 8 Додатку 1 до Порядку № 1165).

Отже, системний аналіз вказаних норм, дає підстави для висновків про те, що законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

Разом з цим, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Тобто, питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання таким платником для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації, який проводиться в автоматизованому порядку.

У цій справі, судом встановлено, що оскаржувані рішення № 2140 від 26.10.2022, № 2464 від 20.12.2022 та № 208 від 25.01.2023 про відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість прийняті комісією регіонального рівня не за наслідками подання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування.

Фактично, вказані рішення були прийняті за результатами аналізу даних Єдиного реєстру податкових накладних, а не за наслідками подання ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» податкової накладної/ розрахунку коригування для реєстрації.

Суд констатує, що прийняття рішень про відповідність ТОВ ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, суперечить приписам Порядку № 1165.

Крім того, суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН, завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

Слід зазначити, що приймаючи рішення про відповідність чи невідповідність платника податку критеріям ризиковості, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Матеріалами справи підтверджено, що ТОВ ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» надавались до податкового органу первинні документи які на його переконання є належними та достатніми для підтвердження здійснення ним господарських операцій та не відповідності встановленим критеріям ризиковості.

Суд звертає увагу на те, що відсутність вказівки щодо необхідності подати конкретні документи на підтвердження невідповідності критеріям ризиковості, зумовлює перебування платника податків у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття необґрунтованого рішення про відповідність платника критеріям ризиковості.

Суд зауважує на тому, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про те, що рішення № 2140 від 26.10.2022, № 2464 від 20.12.2022 та № 208 від 25.01.2023 про відповідність ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, не відповідають критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку з чим, є протиправними.

Разом з цим, враховуючи приписи пункту 6 Порядку № 1165, відповідно до яких у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність, суд робить висновок про те, що оскаржувані рішення № 2140 від 26.10.2022 та № 2464 від 20.12.2022 втратили чинність, що свідчить про відсутність підстав для їх скасування.

За таких обставин, суд вважає за необхідне позовні вимоги ТОВ «Нафта-Оіл Плюс» задовольнити в частині скасування рішення № 208 від 25.01.2023 та зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Нафта-Оіл Плюс» до Головного управління ДПС у Сумській області про скасування рішень та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області № 208 від 25.01.2023 про відповідність платника податку критеріям ризиковості.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Сумській області (40009, м. Суми, вул. Іллінська, 13, код 43995469) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Нафта-Оіл Плюс» (42700, Сумська область, м. Охтирка, село Залужани, вул. Заводська, буд. 11, код 36467340) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Воловик

Дата ухвалення рішення05.12.2023
Оприлюднено07.12.2023
Номер документу115417216
СудочинствоАдміністративне
Сутьскасування рішень № 1539 від 25.07.2022 та № 1768 від 07.09.2022 залишена без розгляду. У зв`язку з апеляційним оскарженням вказаної ухвали та витребуванням матеріалів справи Другим апеляційним адміністративним судом, ухвалою суду від 27.06.2023 провадження у справі № 480/2815/23 зупинено до завершення апеляційного розгляду скарги. Ухвалою суду від 30.11.2023, провадження у справі № 480/2815/23 поновлено, розгляд справи вирішено продовжити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) осіб. Дослідивши подані матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні

Судовий реєстр по справі —480/2815/23

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 05.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Постанова від 05.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Постанова від 05.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні