Рішення
від 02.09.2010 по справі 2-430-10
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-430/10

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 вересня 2010р. смт. Черні гівка

Чернігівський районний с уд Запорізької області в скл аді:

головуючого судді Г лянь С.І.,

при секретарі Ку чер Л.О.,

розглянувши в відкритому с удовому засіданні в залі суд у цивільну справу за позовно ю заявою ОСОБА_1 до Управл іння Пенсійного фонду Україн и в Чернігівському районі За порізької області (далі УПФ) п ро визнання неправомірною бе здіяльності, зобов'язання У ПФ донарахувати і виплатити як дитині війни недоплачену суму щомісячної надбавки до пенсії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувсь до с уду з вищезазначеним позовом .

В позові вказано, що позивач згідно закону «Про соціальн ий захист дітей війни» і пенс ійного посвідчення є дитиною війни, і згідно вищевказаног о Закону має право на щомісяч ну соціальну допомогу у розм ірі 30% мінімальної пенсії за в іком. Вказує що така допомога йому в 2007-2010рр. не виплачувалась в повному обсязі. Просить виз нати бездіяльність УПФ непра вомірною та зобов'язати УПФ донарахувати і виплатити як дитині війни недоплачену що місячну державну соціальну д опомогу за 2007-2010р.р.

В судове засідання позивач ОСОБА_1 не з'явивсь, про д ень та час розгляду справи по відомлений належним чином, н адав заяву про розгляд справ и за його відсутності, на позо вних вимогах наполягав.

Представник відповідача в судове засідання не з'явив ся, про день та час розгляду сп рави повідомлений належним ч ином, надав до суду письмові заперечення, в яких позов не в изнав та просив справу розгл ядати без виклику сторін. В за переченнях вказав, що в 2007р. від повідно до ст.111 Закону Україн и „Про Державний бюджет Укра їни на 2007р.» було встановлено п ідвищення до пенсії або щомі сячного грошового утримання чи державної соціальної доп омоги, яка виплачується замі сть пенсії, відповідно до ст.6 Закону України «Про соціальн ий захист дітей війни», інвал ідам у розмірі 50% від розміру н адбавки, встановленої для уч асників війни. У позивача вин икло право на соціальну допо могу як дитині війни з 09.07.2007р. п ісля прийняття рішення КСУ №6-рп/2007, яким було визнано неко нституційним припинення дії ст.6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни». Од нак положення ст.7 вищевказан ого Закону визначено проведе ння фінансування соціальних виплат за рахунок коштів Дер жавного бюджету України. За т аких обставин УПФ не мав прав а проводити виплати за рахун ок своїх коштів. В 2008 році ст.41 За кону України «Про Державний бюджет України на 2008рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» були внесені зміни в Закон Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» і передбачено інши й розмір доплати до пенсії. На підставі цих змін відповіда ч проводив в 2008 році виплати в м ежах фінансування із держбюд жету в порядку, передбаченом у Постановами КМУ. Позивач от римав в 2008р. надбавку до пенсі ї як дитина війни в повному об сязі, тому свої дії вважає зак онними. В 2009р. прожитковий міні мум встановлений в розмірах, що діяв в грудні 2008р. Позивач о тримав в 2009р. надбавку до пен сії як дитина війни в повном у обсязі. Тому вимоги позивач а щодо виплати недоплаченої допомоги як дитині війни вва жає необґрунтованими. Просив в задоволенні позовних вимо г відмовити.

Відповідно до ч. 2 ст. 197 ЦПК Укр аїни фіксування судового зас ідання технічним засобом не здійснювалось.

Суд, дослідивши матеріали с прави, встановивши фактичні обставини та відповідні їм п равовідносини, вважає, що поз ов підлягає частковому задов оленню з наступних підстав.

Судом встановлено, що позив ач ОСОБА_1 відповідно до п оложень Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ", набув статусу дитини війни, знаходиться на обліку в УПФУ в Чернігівському районі Зап орізької області, що підтвер джується посвідченням НОМ ЕР_1 видане 30.07.2004р.(оборот а.6).

Протягом 2007-2010 років позивач щ омісячно отримував певні кош ти відповідно до ст.6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", які в значній мі рі є меншими від розміру визн аченого цим Законом

Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", до дітей війни відн есені особи, які є громадянам и України та яким на час закін чення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.

Відповідно до ст. 46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.

Відповідно до ст.6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", який набрав чинн ості з 01.01.2006року, дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком. Таким чином, щомісячна доплата до п енсії для дітей війни є формо ю соціального забезпечення г ромадян, які відповідно до сп еціального закону, є дітьми в ійни. Тобто, фактично ця щоміс ячна надбавка є формою реалі зації конституційного права громадян, які є дітьми війни, на соціальний захист.

Згідно з п. 12 ст. 71 Закону Украї ни "Про державний бюджет Укра їни на 2007 рік" з метою приведенн я окремих норм законів у відп овідність з цим законом, на 2007 р ік зупинено дію ст.6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни".

Однак, рішенням Конституці йного Суду України №6-рп/2007р. ві д 9 липня 2007року визнано некон ституційними положення п.12 с т.71 Закону України "Про Держав ний бюджет України на 2007 рік" №4 89-Y від 19 грудня 2006 року та визнач ено, що положення Закону Укра їни "Про державний бюджет Укр аїни на 2007 рік" не можуть скасов увати чи змінювати обсяги пр ав і обов'язків, пільг, компенс ацій і гарантій громадян, пер едбачених іншими законами Ук раїни, не можуть вноситися зм іни, зупинятися дії чинних за конів України, а також встано влюватися інше (додаткове) пр авове регулювання відносин, що є предметом інших законів України.

Таким чином, з 01 січня по 09 лип ня 2007р. застосуванню до спірни х правовідносин підлягали пр иписи Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к" №489-Y від 19 грудня 2006 року. Але з у рахуванням Рішення Конститу ційного Суду України №6-рп/2007 ві д 9 липня 2007 року відповідач пов инен був з 09 липня до 31 грудня 2007 року нараховувати і виплачу вати позивачу кошти, передба чені ст.6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ".

Законом України «Про держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року внесено зм іни до ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни" де вказано що, дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни. Ве теранам війни, які мають прав о на отримання підвищення до пенсії або щомісячного дові чного грошового утримання чи держаної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, відповідно до цього Зак ону та Закону України «Про ст атус ветеранів війни, гарант ії їх соціального захисту» т аке підвищення провадиться з а їх вибором згідно з одним і з законів. Зазначені зміни на брали чинності з 01 січня 2008 рок у.

Однак, рішенням Конституці йного Суду України від 22 травн я 2008 року №10-рп/2008 ці зміни визна ні неконституційними. Таким чином, з 01 січня по 22 травня 2008р. з астосуванню до спірних право відносин підлягали приписи З акону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року. За таких обста вин, дії УПФ Чернігівського р айону Запорізької області ст осовно не нарахування позива чеві відповідних виплат у пе ріод з 01 січня до 22 травня 2008 рок у відповідали вимогам діючо го законодавства.

Але, з урахуванням Рішення К онституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 УПФ Ч ернігівського району Запорі зької області неправомірно в період з 22 травня до 31 грудня 2008 року не провело нарахування та виплати коштів позивачу, п ередбачених ст.6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни". Суд встановив, що ві дповідач після винесення Кон ституційним Судом України рі шення від 22 травня 2008 року прод овжував керуватися приписам и Закону України «Про держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України» в ід 28 грудня 2007 року, які втратил и чинність. Отже, УПФ Чернігів ського району Запорізької об ласті у цей строк допустило б ездіяльність та, як наслідок , порушення відповідного пра ва.

Відносно вимог позивача що до перерахування та сплати У правлінням Пенсійного Фонду України Чернігівського райо ну Запорізької області неспл аченої позивачу державної с оціальної допомоги як дитині війни з 01.01.2009р. по 31.12.2009р., суд зазна чає наступне.

Судом встановлено, що УПФ Че рнігівського району Запоріз ької області протягом 2009 року проводило виплати на підста ві п.8 Постанови КМ України «Пр о деякі питання соціального захисту окремих категорій гр омадян» №530 від 28 травня 2008 року. Дійсно, статтею 71 Закону Укра їни «Про державний бюджет Ук раїни на 2009 рік» Кабінету Міні стрів України надано право у 2009 році встановлювати розмір и соціальних виплат, які відп овідно до законодавства визн ачаються залежно від розміру мінімальної заробітної плат и, в абсолютних сумах у межах а сигнувань, передбачених за в ідповідними бюджетними прог рамами. Але, названа норма пер едбачає встановлення в абсол ютних сумах розмірів лише ти х виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мін імальної заробітної плати. Т ому її дія не поширюється на с пірні відносини по цій справ і, оскільки розмір зазначени х соціальних виплат згідно і з Законом України "Про соціал ьний захист дітей війни" зале жить від розміру мінімальної пенсії за віком. Отже, нарахув ання та виплата у 2009 році дітям війни підвищення до пенсії а бо щомісячного грошового дов ічного утримання чи державно ї соціальної допомоги, що вип лачується замість пенсії, по винні здійснюватися відпові дно до норм Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни".

Окрім того, відповідно до ст . 54 ч.2 Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2009 р." ві д 26.12.2009р. № 835-VI розміри державних с оціальних гарантій на 2009 рік, щ о визначаються залежно від п рожиткового мінімуму, встано влюються відповідними закон ами України, цим Законом та но рмативно-правовими актами Ка бінету міністрів України. Ві дповідно до положень ст. 28 Зак ону України "Про загальнообо в'язкове державне пенсійне с трахування", мінімальний роз мір пенсії за віком за наявно сті у чоловіків 25, а у жінок - 20 ро ків страхового стажу встанов люється у розмірі прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність, визначе ного законом. Визначення про житкового мінімуму, закладен ня правової основи для його в становлення, затвердження та врахування при реалізації д ержавою конституційної гара нтії громадян на достатній ж иттєвий рівень, дає Закон Укр аїни "Про прожитковий мініму м" від 15 липня 1999 року № 966-14, а також Закон України "Про державні с оціальні стандарти та держав ні соціальні гарантії" від 5 жо втня 2000 року № 2017-III. Згідно ст.1 Зак ону України "Про державні соц іальні стандарти та державні соціальні гарантії" прожитк овий мінімум використовуєть ся для визначення, у тому чис лі, мінімального розміру пен сії за віком, який відповідно до статті 28 Закону України "Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування" вст ановлюється у розмірі прожит кового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, ви значеного законом.

Тому дії відповідача по вип латі позивачу підвищення до пенсії в розмірі 49,80грн. за пері од з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 року є неправо мірними та не відповідають в имогам діючого законодавств а, в наслідок чого є підстави д ля задоволення вимог позивач а про зобов'язання дорахув ати та виплатити позивачу не сплаченої державної соціаль ної допомоги як дитині війни з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 року.

Щодо вимог позивача про нар ахування та виплати надбавк и до пенсії за 2010р., суд вважає з а необхідне відмовити у задо воленні цієї частини позовни х вимог у зв'язку з наступни м.

Нормами статті 95 Конституці ї України визначено, що виклю чно Законом про Державний бю джет України визначаються б удь-які витрати держави на за гальносуспільні потреби, ро змір і цільове спрямування ц их видатків.

А згідно ст.3 Бюджетного Код ексу України бюджетний періо д для всіх бюджетів, що склада ють бюджетну систему, стано вить один календарний рік, який починається з 01 січня кожного року і закінчуєтьс я 31 грудня того ж року. Зваж аючи на те, що позивач просит ь стягнути надбавку за весь 201 0 рік, але бюджетний рік не зак інчився і строк виплати надб авки в поточному році не закі нчився. За таких обставин, дов оди позивача щодо порушення Пенсійним фондом його прав у 2010р. є завчасним. В зв'язку із зазначеним суд не знаходи ть вагомих підстав для висно вку про порушення відповідач ем вимог ст.6 Закону України „Про соціальний захист діт ей війни” у 2010р.

Виходячи з вищевикладеног о, суд не приймає заперечення відповідача, в яких він посил ається на Постанову КМ Украї ни від 28.05.2008 року №530 "Деякі питан ня соціального захисту окрем их категорій громадян", оскіл ьки постанова КМ України є пі дзаконним нормативним актом і не повинна застосовуватис ь відповідачем, як така, що суп еречить Закону «Про соціальн ий захист дітей війни", який ма є вищу юридичну силу. Відтак, у зв'язку з неправильним тлу маченням вимог законів відпо відач допустив протиправніс ть дій та, як наслідок, порушен ня права позивача.

Суд вважає, що при вчиненні зазначених дій відповідачу н еобхідно керуватись положен нями ч.1 ст.28 Закону України «Пр о загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування», оскільки цією частиною статт і Закону передбачено, що міні мальний розмір пенсії за вік ом встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для ос іб, які втратили працездатні сть, визначеного законом.

Частиною 3 ст.28 вищевказаног о Закону визначено, що мініма льний розмір пенсії за віком , встановлений абзацом перши м частиною першої даної стат ті, застосовується виключно для визначення розмірів пенс ії, призначених згідно з цим З аконом.

Однак, у даному випадку міні мальний розмір пенсії за вік ом використовується не для в изначення розміру будь-якої пенсії, а лише як коефіцієнт д ля вирахування розміру щоміс ячної доплати, передбаченої ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни", що н е суперечить приписам ч.3 ст.28 З акону України «Про загальноо бов'язкове державне пенсій не страхування».

На підставі викладеного, зг ідно Законів України «Про со ціальний захист дітей війни" , «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня», "Про прожитковий мінімум ", "Про державні соціальні стан дарти та державні соціальні гарантії", Рішеннями Констит уційного Суду України від 9 ли пня 2007року та від 22 травня 2008 рок у, та керуючись ст.ст. 10, 11, 209, 213-215 ЦП К України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити част ково.

Визнати неправомірною без діяльність Управління Пенсі йного фонду України в Черніг івському районі Запорізької області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1, як ди тині війни, щомісячної надба вки до пенсії у розмірі 30% міні мальної пенсії за віком, пере дбаченої ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», за період з 09 липня 2007ро ку по 31 грудня 2007року, з 22 травня 2008року по 31 грудня 2008 року, з 01 січ ня 2009 року по 31 грудня 2009 року, вих одячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановлено го ч.1 ст.28 Закону України «Пр о загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування ».

Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Черн ігівському районі Запорізь кої області нарахувати та ви платити ОСОБА_1, як дитині війни, недоплачену суму щомі сячної надбавки до пенсії в р озмірі 30 % мінімальної пенсії за віком згідно статті 6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни" за період з 09 л ипня 2007року по 31 грудня 2007року, з 22 травня 2008року по 31 грудня 2008 р оку , з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року, виходячи з розміру мін імальної пенсії за віком, вст ановленого ч.1 ст.28 Закону Укра їни «Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання», з урахуванням фактичн о отриманих коштів за цей же п еріод.

В задоволенні інших позовн их вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржен о до апеляційного суду Запор ізької області шляхом поданн я в суд першої інстанції апел яційної скарги протягом деся ти днів з дня його проголошен ня. Особи, які брали участь у с праві, але не були присутні у с удовому засіданні під час пр оголошення рішення, можуть п одати апеляційну скаргу прот ягом десяти днів з дня отрима ння цього рішення.

Суддя С.І Глянь

СудЧернігівський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення02.09.2010
Оприлюднено11.10.2010
Номер документу11554799
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-430-10

Ухвала від 21.01.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Плечищева О. В.

Рішення від 02.03.2010

Цивільне

Нетішинський міський суд Хмельницької області

Савіцький Леонід Петрович

Рішення від 16.08.2010

Цивільне

Розівський районний суд Запорізької області

Кущ Тетяна Миколаївна

Рішення від 02.09.2010

Цивільне

Чернігівський районний суд Запорізької області

Глянь Сергій Іванович

Рішення від 16.08.2010

Цивільне

Розівський районний суд Запорізької області

Кущ Тетяна Миколаївна

Рішення від 16.06.2010

Цивільне

Першотравневий районний суд м.Чернівців

Скуляк Ігор Анатолійович

Ухвала від 04.06.2010

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Бобрушко Віталій Іванович

Рішення від 17.05.2010

Цивільне

Краснолиманський міський суд Донецької області

Хмельов Анаталоій Федорович

Ухвала від 10.03.2010

Цивільне

Слов'янський міськрайонний суд Донецької області

Геєнко Михайло Георгійович

Ухвала від 13.05.2010

Цивільне

Сватівський районний суд Луганської області

Юрченко Станіслав Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні