Справа № 420/12344/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Холодкової Ю.М., представника Фірми Світал у формі приватного підприємства адвоката Прощенка Д.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження справу за позовною заявою Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до Фірми Світал у формі приватного підприємства про стягнення адміністративно-господарських санкцій та за зустрічною позовною заявою Фірми Світал у формі приватного підприємства до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області звернулося до суду з позовом до Фірми Світал у формі приватного підприємства про стягнення з відповідача на користь Державного бюджету України суми штрафних санкцій у розмірі 35935,62 гривень відповідно до рішення від 30.05.2022 № 9 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області «Про проведення позапланової перевірки» від 10.05.2022 року № 671 та направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 10.05.2022 року № 623 посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області з 11.05.2022 по 24.05.2022 проведено позапланову перевірку Фірми «Світал» (юридична адреса: 65009, м. Одеса, вул. Сонячна, буд. 5, оф. 405) за місцем здійснення господарської діяльності АЗК: Одеська обл., Іванівський район, с. Баранове, 412+060 км а/ш Київ-Одеса.
Позапланова перевірка Фірми «Світал» проведена на підставі доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 №11381/0/1-22 та погодження Держпродспоживслужби України від 08.05.2022 №15.2.2-7/4861 на проведення Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Предметом перевірки визначено дотримання вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
За результатами проведення планової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області 24.05.2022 складено Акт №450.
Відповідно до Акту від 24.05.2022 № 450 встановлено, що на момент перевірки АЗС №2 Фірма «Світал» здійснювала господарську діяльність. У ході перевірки були переглянуті книги реєстраторів розрахункових операцій (РРО).
На підставі первинних документів - касових «Z-звітів» за період з 24.02.2022 по 11.05.2022 року встановлено, що Фірма «Світал» здійснювала реалізацію товарів (бензинів А-92 та А-95, дизпалива) без дотримання вимог пункту 41-4 Постанови КМУ №1236. Тобто, у період з 24.02.2022 по 29.04.2022 бензини А-92, А-95 та дизельне паливо на АЗС № 2 реалізовувалися за цінами, які формувалися з торгівельними надбавками, що нараховуються до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних та дизельного палива, які були вищі, ніж граничні торгівельні надбавки, затверджені пунктом 41-4.
Внаслідок допущених порушень за період з 24.02.2022 по 10.05.2022 при реалізації дизельного палива, бензинів А-92 та А-95 Фірмою «Світал», з урахуванням обсягу реалізованого пального, була отримана сума необґрунтованої виручки у розмірі 25079,16 грн.
У зв`язку з тим, що після закриття перевірки та надіслання акту перевірки, на сайті Міністерства економіки України 26.05.2022 року було оприлюднено оновлену інформацію про середню вартість 1 літра дизельного палива USLD 10 ppm та бензинів автомобільних GASOLINE 10 ppm станом на 12.03.2022, виникла необхідність внести зміни до розрахунку необґрунтовано отриманої виручки.
Так, відповідно до нового розрахунку необґрунтовано отриманої виручки її розмір склав 17967, 81 грн.
30.05.2022 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області прийнято рішення № 9 про застосування адміністративного-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення. Відповідно до вказаного рішення до Фірми «Світал» у формі приватного підприємства за порушення вимог пункту 41-4 Постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 р. №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV- 2» вирішено застосувати наступні санкції, а саме: cтягнути з Фірми «Світал» у формі приватного підприємства в дохід державного бюджету суму необґрунтовано отриманої виручки у розмірі 17967,81 грн.; застосувати до Фірми «Світал» у формі приватного підприємства штраф у розмірі 17967,81 грн., який підлягає сплаті в дохід державного бюджету.
Станом на день подання позовної заяви у позивача відсутні відомості про сплату вищезазначених штрафних санкцій відповідачем.
Ухвалою суду від 12 вересня 2022 року відкрито провадження у справі, ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
24.10.2022 року до суду надійшла зустрічна позовна заява Фірми «Світал» у формі приватного підприємства до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, в якій позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 30.05.2022 р. № 9 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення.
В обґрунтування зустрічного позову представник Фірми «Світал» зазначив таке.
Відповідно до наказу №671 від 19.05.2022 р. призначена позапланова перевірка Фірми Світал у формі ПП з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування цін на дизельне паливо та бензин автомобільний.
Враховуючі наявність у перевіряючих вищезазначеного наказу та направлення на проведення заходів державного нагляду (контролю) №623 від 10.05.2022 р., Фірма Світал у формі ПП допустилла перевіряючих до перевірки на АЗС №2 та надала запитувані документи.
За результатами перевірки ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області був складений акт №450 від 24.05.2022 р., відповідно до якого, на думку перевіряючих, сума необґрунтовано отриманої виручки Фірми Світал у формі ПП на АЗС №2 за перевіряємий період склала 25079,16 грн.
У подальшому ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області перерахувало суму необґрунтованої отриманої виручки Фірми Світал у формі ПП на АЗС №2 за перевіряємий період та визначило її у розмірі 17967,81 грн.
На підставі вищезазначеного акту ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області прийняло рішення №9 від 30.05.2022 р. про застосування до Фірми Світал у формі ПП адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення у розмірі 35935,62 грн. (17967,81 грн. сума необґрунтовано одержаної виручки та 17967,81 грн. сума штрафу).
Так, під час проведення перевірки Фірма Світал у формі ПП надала ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області інформацію про собівартість реалізуємого на АЗС №2 палива, з якої вбачалось, що Фірма Світал у формі ПП реалізовувала паливо нижче собівартості, у зв`язку з чим не порушувала вимог Закону України «Про ціни та ціноутворення».
ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області проігноровано вимоги ч.2 ст.12 Закону України «Про ціни та ціноутворення», де закріплено, що державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).
У свою чергу, ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області посилалось лише на граничні ціни на пальне, які визначені п.41-4 Постанови КМУ №1236 від 09.12.2020 р., без врахування собівартості палива у Фірми Світал у формі ПП на АЗС №2 та вимог ч.2 ст.12 Закону України «Про ціни та ціноутворення».
Так, продаж пального (А-92, А-95, ДП) на АЗС Фірми Світал у формі ПП здійснювалось за економічно обґрунтованою ціною, на підтвердження чого підприємство надало відповідний розрахунок, що свідчить про дотримання Фірмою Світал у формі ПП вимог законодавства України про ціноутворення, так як вони відповідають витратам підприємства на його продаж. В подальшому підприємство надало Аудиторський висновок (звіт незалежного аудитора) від 14.10.2023 року, складений ТОВ НАШ АУДИТ", який підтвердив розрахунки підприємства та висновки щодо реалізації пального за економічно обґрунтованими цінами.
У зв`язку з цим, на думку відповідача, ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області безпідставно встановило порушення Фірмою Світал у формі ПП законодавства про ціни і ціноутворення, а тому оскаржуване рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення є протиправним та підлягає скасуванню.
Стосовно постанови по справі про адміністративне правопорушення, відповідач зазначив, що Кулішова С.А., яка є директором Фірми Світал у формі ПП оскаржує в судовому порядку в Приморському районному суді м. Одеси (справа №522/7382/22-Е) постанову №84 від 30.05.2022 р. про накладення адміністративного стягнення, тому зазначена постанова ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області не може слугувати доказом наявності вини з боку директора Фірми Світал у формі ПП у порушені законодавства України про ціни і ціноутворення.
На момент розгляду даної справи представник Фірми Світал у формі ППнадав копію рішення Приморського районного суду м.Одеси від 03.04.2023 року у справі №522/7382/22-Е про скасування постанови №84 від 30.05.2022 р.
Ухвалою від 31.10.2022 року зустрічний позов Фірми «Світал» у формі приватного підприємства до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення прийнято до спільного розгляду з первісним позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до Фірми «Світал» у формі приватного підприємства про стягнення адміністративно-господарських санкцій. Об`єднано вимоги за зустрічним позовом в одне провадження з первісним позовом. Ухвалено розглядати справу в порядку загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання.
У зв`язку із довготривалою відпусткою головуючого судді Цховребової М.Г., згідно Протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.09.2023 року, зазначена справа передана на розгляд судді Андрухіву В.В.
Ухвалою від 19.09.2023 року прийнято до провадження вказану справу. Розгляд справи розпочато спочатку, зі стадії підготовчого провадження. Підготовче засідання призначене на 16.10.2023 об 11:00 год.
Ухвалою від 16.10.2023 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.
У судове засідання, призначене на 29.11.2023 року о 10:00 год., з`явилися представник позивача та представник відповідача.
Представник позивача за первісним позовом позовні вимоги підтримала у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, проти зустрічного позову заперечувала.
Представник відповідача за первісним позовом проти задоволення первісного позову заперечував та просив задовольнити зустрічний позов, скасувавши рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 30.05.2022 № 9.
Заслухавши вступне слово представника позивача та представника відповідача, дослідивши надані сторонами докази, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що Фірма Світал у формі приватного підприємства, згідно інформації з Єдиного державного реєстра юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстрована 07.05.1997 (номер запису: 15561200000014961) та здійснює такі вили діяльності за КВЕД: 47.30 Роздрібна торгівля пальним (основний), 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту, 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.
Також судом встановлено, що 10.05.2022 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області прийнято наказ № 671 Про проведення позапланової перевірки, відповідно до якого наказано посадовим особам Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованим цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області в період з 11.05.2022 по 24.05.2022 провести позапланову перевірку фірми Світал у формі приватного підприємства (код ЄДРПОУ 24772440, юридична адреса: Одеська обл., місто Одеса, вулиця Сонячна, будинок 5, офіс 405, місце господарської діяльності: Одеська обл., Іванівський р-н, с. Баранове, 412+060 км а/ш Київ-Одеса) з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування цін на товари, що мають істотну соціальну значущість а саме: на дизельне паливо та бензин автомобільний (а.с. 11).
Відповідно до даного наказу предметом позапланової перевірки є дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, а підставою проведення перевірки є: доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 №11381/0/1-22 та погодження Держпродспоживслужби від 08.05.2022 №15.2.2-7/4861 на проведення Головним управлінням Держпродспоживслужби з Одеській області позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
10.05.2022 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області складено направлення № 623 на проведення заходу державного нагляду (контролю), відповідно до якого на виконання наказу Головного управління Держпродспоживслужби в області від 10.05.2022 № 671 посадовим особам Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області доручено здійснити захід державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про ціни і ціноутворення фірми Світал у формі приватного підприємства (код ЄДРПОУ 24772440, юридична адреса: Одеська обл., місто Одеса, вулиця Сонячна, будинок 5, офіс 405, місце господарської діяльності: Одеська обл.., Іванівський р-н, с. Баранове, 412+060 км а/ш Київ-Одеса), дата початку та дата закінчення заходу: з 11.05.2022 по 24.05.2022 (а.с. 11 зв. бік).
У направленні також зазначено тип заходу: позаплановий, форма заходу: перевірка, предмет перевірки: дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування державних, регульованих цін, підстава проведення перевірки: доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 №11381/0/1-22 та погодження Держпродспоживслужби від 08.05.2022 №15.2.2-7/4861 на проведення Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
11.05.2022 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області на адресу Фірми «Світал» у формі приватного підприємства направлено вимогу про надання інформації (а.с. 12).
На вказану вимогу фірмою надано лист від 15.05.2022 №15-05/2-01, яким надано:
- свідоцтво/виписка про державну реєстрацію - 5 арк.;
- наказ про призначення директора - 1 арк.;
- паспорт та РНОКПП директора 2 арк.;
- інформація щодо цін на пальне станом на 11.05 202 - 1 арк.;
- інформація щодо обсягів реалізованого пального (таблиця щоденних продажів через касу та звіт про роздрібні продажі, помісячно АЗС АЗС2) - 7 арк.;
- інформація щодо закупівельної вартості пального (акт приймання-передача від ТОВ «Торговий дім «Сокар Україна» - 21 арк.)» витребувану інформацію та засвідчені копії документів.
Також у листі зазначено, що АЗС № 1 за адресою Одеська обл. Іванівський район, с. Баранов, 412 км. а/ш Київ-Одеса №l не працює з « 07» березня 2022 року. Є одиничні продажі відповідно до таблиці, що додається нижче (залишків). Стосовно пункту 6 вимоги підприємство зазначило, що не зрозуміло питання, у зв`язку з чим просило його конкретизувати (а.с. 14).
На вимогу № 2 ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області Фірма "Світал" листом вих.№ 18-05/22-01 від 18.05.2022р. надала Ф № 1 та Ф № 2 за 2021 рік, копії договору з постачальником, завірені банком платіжні доручення (а.с.13).
24.05.2022 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області складено акт №450 за результатами проведення позапланової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін щодо Фірми Світал у формі приватного підприємства (а.с. 52-63).
Так, вказаним актом встановлено порушення Фірмою Світал у формі приватного підприємства пункту 41-4 Постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2.
В акті зазначено таке.
Постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2» (із змінами та доповненнями) з 14 травня 2021 року запроваджено державне регулювання цін на бензини марки А-92, А-95 та дизельне пальне шляхом встановлення граничного рівня торговельної надбавки у розмірі:
З 09.02.2022 року
- не більше 5 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива;
- не більше 4,55 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних.
З 29.04.2022 року
- не більше 7 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива;
- не більше 6.5 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних.
Відповідно до постанови, інформація про середню вартість 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних оприлюднюється на офіційному веб-сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 3, 13 і 23 числа.
Позаплановою перевіркою дотримання Фірмоювимог щодо встановлення та застосування регульованих цін встановлено наступне.
На момент перевірки АЗС №2 Фірма здійснювала господарську діяльність. В ході перевірки були переглянуті книги реєстраторів розрахункових операцій (РРО).
На підставі первинних документів - касових «Z-звітів» за період з 24.02.2022 по 11.05.2022 року встановлено, то Фірма здійснювала реалізацію товарів (бензинів А-92 дизпалива) без дотримання вимог Постанови №1236.
Тобто, у період з 24.02.2022 по 29.04.2022 бензини А-92, А-95 та дизельне паливо на АЗС №2 реалізовувалися за цінами, які формувалися з торгівельними надбавками, що нараховуються до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних, які були вищі, ніж граничні торгівельні надбавки, затверджені пунктом 41-4.
Так, 11 березня 2022 року бензин А-92, який було придбано за ціною 32,50 грн./1л на АЗС реалізовувався за ціною 50 грн./1л, при тому, що максимальна гранична ціна становила 38,34 грн./1л. Різниця склала 11,66 грн./1літр. За 11 березня було реалізовано 63,83 літра бензину. Отже додатково отримана виручка склала 744,26 грн.
Внаслідок допущених порушень за період з 24.02.2022 по 10.05.2022 року при реалізації дизельного пального, бензинів А-92 та А-95 Фірмою, з урахуванням обсягу реалізованого пального, була отримана сума необгрунтованої виручки 25079,16 грн.
На підставі акту № 450 від 24.05.2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області 30.05.2022 року прийнято рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення № 9, яким вирішено стягнути з Фірми Світал у формі приватного підприємства суму необґрунтовано отриманої виручки у розмірі 17967,81 грн. та застосувати до Фірми Світал у формі приватного підприємства штраф у розмірі 17967,81 грн. (а.с. 71).
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон № 877-V).
Абзацом 3 статті 1 Закону № 877-V визначено, що заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №667 від 02.09.2015, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування.
Згідно з Положенням про Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, є територіальним органом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів вищого рівня та їй підпорядковане.
Завданням Головного управління Держпродспоживслужби є реалізація повноважень Держпродспоживслужби на території Одеської області.
Відповідно до п. 10 п. 4 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Одеської області, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики, зокрема, у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, зокрема: здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; приймає рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Відповідно до ч.4 ст. ст.6 Закону № 877-V, строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.
Закон України Про ціни і ціноутворення № 5007-VI від 21.06.2012 визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.
Статтею 18 Закону України "Про ціни і ціноутворення" встановлено, що уповноважені органи мають право: 1) проводити у суб`єктів господарювання в установленому порядку планові та позапланові перевірки: достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників реєстраторів розрахункових операцій та інших документів незалежно від способу подання інформації, пов`язаних з формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін; наявності виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також документів, що посвідчують особу, в посадових осіб; 2) одержувати відповідно до законодавства у письмовій формі пояснення, довідки і відомості з питань, що виникають під час проведення перевірки; 3) одержувати безоплатно від суб`єктів господарювання, що перевіряються, копії документів та інші відомості, необхідні для здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, документів, що можуть підтверджувати їх порушення, платіжних доручень, квитанцій, що підтверджують факт перерахування до бюджету коштів у разі застосування адміністративно-господарських санкцій, а також довідки, підготовлені суб`єктами господарювання на їх вимогу; 4) робити запити та одержувати від органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в повному обсязі інформацію та документи, необхідні для виконання покладених на них функцій; 5) вимагати від суб`єктів господарювання, що перевіряються, усунення виявлених порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; 6) приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; 7) надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; 8) звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Згідно з ч.1, 2 ст.12 Закону України Про ціни і ціноутворення державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку. Державні регульовані ціни можуть запроваджуватися на товари суб`єктів господарювання, які порушують вимоги законодавства про захист економічної конкуренції. Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).
Статтею 13 Закону України Про ціни та ціноутворення державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом: 1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів); 2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.
Так, пунктом 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236 Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (у редакції Постанов КМ № 140 від 09.02.2022) установлено на період дії карантину граничний рівень торговельної надбавки в розмірі: не більше 5 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива; не більше 4,55 гривні з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних.
Як встановлено судом та не заперечується Фірмою Світал у формі приватного підприємства, остання продавала у період з 24.02.2022 по 08.03.2022 пальне з перевищенням граничного рівня торговельної надбавки.
У той же час, Фірма Світал у формі приватного підприємства вважає ціни на реалізований у період з 24.02.2022 по 08.03.2022 бензин марки А-92 та А-95 економічно обґрунтованими, на підтвердження чого надала до суду:
- прейскуранти цін на ППМ, затверджені директором Фірми Світал у формі приватного підприємства (а.с. 153-164, т.1);
- акт-рахунок за надані електронні комунікативні послуги ТОВ НВП ТЕНЕТ з доказами їх оплати (а.с. 165-169, т.1);
- видаткові накладні, виписані фірмою ФАВОРИТ у вигляді ТОВ на адресу фірми Світал у вигляді приватного підприємства на канцелярські товари (а.с. 170-172, т.1);
- договір на надання транспортних послуг від 01.01.2022 з актами прийому-передачі наданих послуг (а.с. 173-178, т.1);
- рахунки-фактури та акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) на прибирання приміщень, відшкодування витрат на електропостачання та теплопостачання та оренду нежитлового приміщення, виписані ТОВ ЕСТЕЙТ СЕРВІС ЛТД на адресу Фірми Світал у вигляді приватного підприємства (а.с. 179-185, т.1);
- акти списання Фірмою Світал у вигляді приватного підприємства бензину марки А-92 та А-95 (а.с. 194-198, т.1);
- розрахунок витрат по заробітній платі та книги заробітної плати (а.с. 199-207, т.1);
- виписки по рахунку (а.с. 132-133, 229-234, т.1);
- розрахунок адміністративних витрат та послуг банку (а.с. 208-210, т.1);
- укладені Фірмою Світал у вигляді приватного підприємства та АТ РАЙФФАЙЗЕН БАНК АВАЛЬ кредитні договори з додатками (а.с. 211-220, т.1) та договір про надання овердрафту (а.с. 221-223, т.1);
- розрахунки сум акцизного податку з реалізації пального (а.с. 225-227, т.1);
- Аудиторський висновок (звіт незалежного аудитора) від 14.10.2023 року щодо обґрунтованості виручки, отриманої приватним підприємством "СВІТАЛ" у ході господарчої діяльності на підставі даних бухгалтерського обліку у приватному підприємстві "СВІТАЛ", складений ТОВ Аудиторська фірма "НАШ АУДИТ" (а.с.31-40, т.2).
Суд не бере до уваги доводи Фірми Світал у вигляді приватного підприємства про економічну обґрунтованість цін на реалізоване фірмою пальне, оскільки такі витрати (на комунальні послуги, заробітну плату, тощо) фактично враховані Кабінетом Міністрів України при визначенні граничного рівня торговельної надбавки на пальне. Також суд зазначає, що фірмою не надано доказів фактичного використання списаного пального (товарно-транспортних накладних, дорожніх листів, тощо).
Тому надані підприємством розрахунки та Аудиторський висновок (звіт незалежного аудитора) від 14.10.2023 року не підтверджують дотримання підприємством вимог п.41-4 Постанови КМУ № 1236.
Крім того, суд не бере до уваги надані Фірмою Світал у вигляді приватного підприємства прейскуранти як докази економічної обґрунтованості цін на реалізоване пальне, оскільки ці прейскуранти лише підтверджують ціну реалізації пального.
Так, прейскурант це довідник цін на товар, який у даній справі був створений безпосередньо Фірмою Світал у вигляді приватного підприємства, а відтак сам по собі не може свідчити економічну обґрунтованість цін на зазначеному у ньому товарі бензин марки А-95, А-92 та дизпаливо.
Статтею 238 Господарського кодексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовуватись до суб`єктів господарювання адміністративно-господарські санкції, серед яких і адміністративно-господарський штраф (ст.239 Господарського кодексу України ).
Адміністративно-господарський штраф визначається законом як грошова сума, що сплачується суб`єктом господарювання до відповідного бюджету в разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності (ч.1 ст.241 Господарського кодексу України).
Частиною 2 ст.241 Господарського кодексу України, визначний перелік порушень, за які з суб`єкта господарювання стягується штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють податкові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.20 Закону України Про ціни і ціноутворення, до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.
Частиною 2 ст.20 Закону України Про ціни і ціноутворення визначено, що суми адміністративно-господарських санкцій зараховуються до державного бюджету.
Порядок стягнення сум адміністративно-господарських санкцій, передбачених цією статтею, визначається Господарським кодексом України (ч.3 ст.20 Закону України Про ціни і ціноутворення).
Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 18 Закону України Про ціни і ціноутворення уповноважений орган має право звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області дотримано процедуру та строки застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Відповідно до ч.ч.1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За встановлених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до Фірми Світал у формі приватного підприємства про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
У свою чергу, позовні вимоги Фірми Світал у формі приватного підприємства до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення від 30.05.2022 № 9 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення є безпідставними та необґрунтованими і задоволенню не підлягають.
Оскаржуване підприємством рішення від 30.05.2022 № 9 відповідає приписам ч.2 ст.2 КАС України, що підтверджується наданими ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області доказами та наведеними обґрунтуванням.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Таких витрат Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області не понесло.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 293 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (адреса: вул.7-ма Пересипська, 6, м. Одеса, 65042, код ЄДРПОУ 40342996) до Фірми Світал у формі приватного підприємства (адреса: вул. Сонячна, 5, оф. 405, м. Одеса, 65009, код ЄДРПОУ 24772440) задовольнити повністю.
Стягнути з Фірми Світал у формі приватного підприємства до Державного бюджету України суму адміністративно-господарських санкцій у загальному розмірі 35935,62 грн. (тридцять п`ять тисяч дев`ятсот тридцять п`ять грн. шістдесят дві копійки), відповідно до рішення від 30.05.2022 №9 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення.
У задоволенні зустрічного позову Фірми Світал у формі приватного підприємства до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 30.05.2022 №9 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 11 грудня 2023 року.
Суддя В.В. Андрухів
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2023 |
Оприлюднено | 14.12.2023 |
Номер документу | 115587770 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні