Рішення
від 27.11.2023 по справі 905/36/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

27.11.2023 Справа №905/36/22

Господарський суд Донецької області у складі судді Сковородіної О.М.,

секретар судового засідання Фурсов Я.О.,

розглянувши матеріали справи за позовом: Першого заступника керівника Донецької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Північно-східного офісу Державної аудиторської служби (майдан Свободи, 5, Держпром, 4 під`їзд, 10 поверх, м. Харків, 61022; код ЄДРПОУ40478572)

до відповідача-1: Луганського національного аграрного університету (вул. Слобожанська, 68, м. Старобільськ, Луганська область, 92703; код ЄДРПОУ 00493669)

до відповідача-2: Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ілюс" (вул. Вільямса, 1 а, с. Хромове, Донецька область, 84509; код ЄДРПОУ 30878856)

про: 1) визнання недійсним протоколу № 90 від 27.09.2021 "проведення переговорів між: Луганський національний аграрний університет (далі-Замовник) та сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Ілюс" (далі - Учасник) щодо закупівлі ДК 021:2015:77110000-4 послуги, пов`язані з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) 244, 501 га"; 2) визнання недійсним укладеного між Луганським національним аграрним університетом та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Ілюс" договору про надання сільськогосподарських послуг №45 від 13.10.2021 на суму 2 769 707, 32 грн.; 3) визнання недійсною укладеної між Луганським національним аграрним університетом та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Ілюс" додаткової угоди № 1 від 13.10.2021 до договору №45 від 13.10.2021; 4) стягнення з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ілюс" на користь Луганського національного аграрного університету збитки в сумі 513 513,57 грн.

за участю представників сторін:

від прокуратури: Сєрова Н.С. (в режимі відеоконференції);

від позивача: не з`явився;

від відповідача-1: Щукіна І.В. (в режимі відеоконференції);

від відповідача-2: не з`явився.

Перший заступник керівника Донецької обласної прокуратури звернувся з позовною заявою в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Північно-східного офісу Державної аудиторської служби до відповідача-1: Луганського національного аграрного університету; до відповідача-2: Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ілюс" про: 1) визнання недійсним протоколу № 90 від 27.09.2021 "проведення переговорів між: Луганський національний аграрний університет (далі-Замовник) та сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Ілюс" (далі - Учасник) щодо закупівлі ДК 021:2015:77110000-4 послуги, пов`язані з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) 244, 501 га"; 2) визнання недійсним укладеного між Луганським національним аграрним університетом та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Ілюс" договору про надання сільськогосподарських послуг №45 від 13.10.2021 на суму 2 769 707, 32 грн.; 3) визнання недійсною укладеної між Луганським національним аграрним університетом та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Ілюс" додаткової угоди № 1 від 13.10.2021 до договору №45 від 13.10.2021.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що рішення тендерного комітету про намір укласти договір про закупівлю, оформлене протоколом №90 від 27.09.2021 "проведення переговорів між: Луганський національний аграрний університет (далі-Замовник) та сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Ілюс" (далі - Учасник) щодо закупівлі ДК 021:2015:77110000-4 послуги, пов`язані з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) 244,501 га", договір про надання сільськогосподарських послуг №45 від 13.10.2021 на суму 2769707, 32 грн. та додаткова угода №1 від 13.10.2021 не відповідають вимогам закону України "Про публічні закупівлі", Цивільному та Господарському кодексам України, у зв`язку з чим підлягають визнанню недійсними.

Ухвалою суду від 24.05.2023 було закрито підготовче провадження та призначено судове засідання з розгляду справи по суті.

21.06.2023 на електронну адресу суду від прокурора надійшла заява з додатками про зміну предмета позову, в якій останній просить суд про повернення до стадії підготовчого провадження та стягнення з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ілюс" на користь Луганського національного аграрного університету 792 183, 24 грн (у т. ч. ПДВ - 132 030, 54 грн.), сплачених 12.11.2021 відповідно до платіжного доручення № 652.

06.09.2023 через підсистему "Електронний суд" стороною прокуратури надано клопотання про повернення розгляду даної справи у підготовче провадження та долучення доказів до матеріалів справи, які мають істотне значення для вирішення даної справи і не могли бути долучені раніше.

Ухвалою суду від 06.09.2023 вказане клопотання прокурора в частині повернення до стадії підготовчого провадження було задоволено та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 16.10.2023 підготовче провадження у справі було закрито та призначено розгляд справи по суті.

Ухвалою суду від 15.11.2023 у судовому засіданні було оголошено перерву до 27.11.2023.

Повідомлення про дату, час та місце проведення засідань сторонам здійснювалось шляхом електронного листування на електронні адреси учасників справи (ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, ІНФОРМАЦІЯ_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНФОРМАЦІЯ_4, ІНФОРМАЦІЯ_5, ІНФОРМАЦІЯ_6, ІНФОРМАЦІЯ_7).

У судовому засіданні 27.11.2023 в режимі відеоконференції брали участь прокурор та представник відповідача-1.

11.02.2023 відповідачем-2 було надано відзив на позовну заяву, в якому вказано, що для прийняття участі в аукціоні на закупівлю послуг, пов`язаних з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) 244,501 Га за класифікацією згідно коду ДК 021:2015:77110000-4, процедура закупівлі відкриті торги з публікацією англійською мовою, ідентифікатор закупівлі UА- 2021-07-06-004965-с, були подані тендерні пропозиції від СТОВ «Ілюс» та ГІП «ДОН ІВКО І С».

Згідно з Протоколом розгляду тендерних пропозицій UА-2021-07-06-004965-С від 06.08.2021 пропозиція ПП «ДОН ІВКО І С» була відхилена у зв`язку з не відповідністю кваліфікаційним критеріям Учасника процедури закупівлі кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 та встановленим частиною першою статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі».

Отже, у зв`язку з тим, що до аукціону у закупівлі з ідентифікатором UА-2021-07-06-004965-С було допущено лише одного учасника, відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 32 Закону України «Про публічні закупівлі» тендер автоматично відмінився електронною системою закупівель.

27 вересня 2021 року Луганським національним аграрним університетом повторно оголошено закупівлю з ідентифікатором UА-2021-09-27-002459-а на закупівлю послуг пов`язаних з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) 244.501 Га.

З аналізу всіх умов тендерних документацій у закупівлях з ідентифікаторами UА- 2021-07-06-004965-с та UА-2021-08-18-002194-b, а також закупівлі з ідентифікатором UА- 2021-09-27-002459-а видно, що всі вони мають один і той же предмет, технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасників процедури закупівлі.

Твердження позивача про нібито не створення з боку замовника прозорості на всіх стадіях закупівлі переговорної процедури з ідентифікатором UА-2021- 09-27-002459-а в порушення вимог ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» безпідставне, оскільки проведенню переговорної процедури передують дві процедури відкритих торгів, які не відбулися у зв`язку із відсутністю достатньої кількості тендерних пропозицій. Зменшення суми та обсягів договору майже у 3,5 разів є законним правом та раціональним рішенням сторін укладеного договору.

Станом на 12 листопада 2021 року договір №45 від 13.10.2021р. було повністю виконано сторонами.

15.02.2023 відповідачем-1 було надано відзив на позовну заяву, в якому останній просить суд відмовити у задоволенні позову. Вказує, що у нього був визначені законом підстави для укладання оспорюваного договору через переговорну процедуру закупівлі. Укладання додаткової угоди до оспорюваного договору є законним та обґрунтованим.

08.05.2023 відповідачем-1 були надані додаткові письмові пояснення, в яких вказано, що відповідачі не володіє усім необхідним для самостійної сівби, обробки та збору вражаю, тому з метою забезпечення освітнього процесу з вирощування сільськогосподарської культури, він за рахунок власних коштів (спеціальний фонд) проводить закупівлі на відповідні комплексні послуги.

При оголошені такої закупівлі замовник вимагає від виконавця надання послуг з використанням власної матеріально-технічної бази: добрива, засоби захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів, тощо. Якість і послідовність яких відповідає чинним в Україні державним стандартам, нормам і правилам, технологіям, технічним вимогам і якісним характеристикам, передбаченим для вирощування сільськогосподарської продукції.

При формуванні очікуваної вартості закупівлі враховується вартість паливно-мастильних матеріалів (як приклад - на початку 2021 року бензин марки А-95 коштував 25,66 грн за літр. У лютому-березні було найістотніше подорожчання за рік - на 6% та 5,4% відповідно. У червні середня ціна літра А-95 становила 29,27 грн, у серпні - 30,31 грн) такі самі зміни і для іншого виду палива, ціна добрив, вартість води, середня зарплата працівників даного регіону (як приклад - розмір мінімальної зарплати із 1 січня 2021 р. не менш ніж 6000 грн, а із 1 грудня 2021 року - 6500 грн (ч. 1 ст. 31 Закону України "Про оплату праці" від 24.03.1995 р) та інші складові які несуть фінансове навантаження при виконанні послуг.

Оскільки спірний Договір № 45 від 13.10.2021р. містить в собі послуги які пов`язані саме з обробкою вже після сівби насіння соняшника, тому, ці послуги не могли бути закуплені раніше ніж було б закуплено послуги з посіву насіння соняшника.

Відповідач-1 не міг здійснити закупівлю цієї послуги на початку року, оскільки на той час в нього не було договору на посів соняшника, а отже не має реальної підстави закуповувати послугу яку не має на чому реалізовувати. Договір на закупівлю послуг з обробки та збору врожаю закуповувався саме на підставі потреби у такій закупівлі. Відповідні зміни до річного плану було внесено.

Послуги з обробки гербіцидом та добривами застосовуються за фенологічним принципом, де визначальним є не тільки місяць, але й фактичний стан соняшника (фаза його росту з моменту сівби), який визначає початок застосування обробки гербіцидом, підкормки добрива, обробки фунгіцидом та інше. Саме тому у специфікації зазначено «орієнтовні строки надання послуг».

З огляду на те, що процедура закупівлі послуг тривалий час не відбувалася по не залежним від Відповідача-1 причинам, а соняшник в цей час продовжував зріти та набував своєї зрілості, змінювати умови закупівлі та проводити їх з початку не було часу, та було не доцільним, оскільки якщо соняшник починають збирати у фазі повної стиглості, то на п`ятий день втрати від осипання насіння збільшуються в 2 рази, а на 15-й день у 12 разів, тому при проведенні нової закупівлі, була реальна загроза втрати всього вражаю соняшника, саме тому відповідач-1 перейшов до застосування переговорної процедури.

27.09.2023 відповідачем-1 були надані додаткові пояснення, в яких вказано, що останній не може надати відповідь за яким принципом формувалася ціна на кожну із зазначених послуг в розрізі найменування окремо, оскільки, ціни на свої послуги формував відповідач-2 у своїх ціновій пропозиції, відповідач-1 оголошував очікувану вартість закупівлі на предмет в цілому.

Статтями 42 та 43 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. Учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.

У пункті 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26 грудня 2011 року «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» роз`яснено, що у випадку нез`явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору. З огляду на вищевикладене, господарський суд розглядає справу в порядку ст.ст. 80, 178 ГПК України за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши документи, наявні в матеріалах справи, судом встановлено наступне.

27.09.2021 Луганським національним аграрним університетом на веб-порталі «РrоZоrrо» за ID: UА-2021-09-27-002459-а опубліковано оголошення про проведення закупівлі шляхом переговорної процедури та форму річного плану закупівель на 2021 рік, якою передбачено закупівлю послуг, пов`язаних з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) ДК021-2015:77110000-4.

Процедура закупівлі - переговорна.

Розмір бюджетного призначення 2769707,32 грн.

Джерело фінансування - державний бюджет України.

Проведення переговорної процедури обґрунтовано тим, що було двічі скасовано процедуру відкритих торгів суму 2769707,32 грн. (ID: UА-2021-07-06-004965-с, UА-2021-08-18-002194-b), отже наявні підстави для проведення переговорної процедури відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 40 Закону України «Про публічні закупівлі» за приписами якої переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі: якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом.

За результатами проведених переговорів з учасником процедури закупівлі Луганським національним аграрним університетом прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю, оформлене протоколом № 90 від 27.09.2021 проведення переговорів між: Луганський національний аграрний університет (далі за текстом - замовник) та СТОВ «Ілюс» (далі за текстом - учасник) щодо закупівлі ДК 021:2015:77110000-4 послуги, пов`язані з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) 244,501 га.

Відповідно до змісту вказаного протоколу, тендерним комітетом ухвалено, що «Замовником» та представником «Учасника» здійснена домовленість про закупівлю послуг, пов`язаних з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) 244,501 га, очікуваною вартістю 2 769 707,32 грн, строком поставки до 31.12.2021.

Представник Учасника підтвердив можливість надання вказаних послуг на загальній площі 244,501 та згідно ціни за результатами переговорів 2769707,32 грн.

За результатами прийнятого рішення Луганським національним аграрним університетом з СТОВ «ІЛЮС» укладено договір про надання сільськогосподарських послуг № 45 від 13.10.2021 на суму 2769707,32 грн. та цього ж дня додатковою угодою № 1 від 13.10.2021 змінено обсяг послуг, отже і вартість договору до 792 183,24 грн.

Прокурор вважає, що рішення тендерного комітету про намір укласти договір про закупівлю, оформлене протоколом № 90 від 27.09.2021 проведення переговорів між: Луганський національний аграрний університет та СТОВ «Ілюс» щодо закупівлі ДК 021:2015:77110000-4 послуги, пов`язані з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) 244,501 га, договір про надання сільськогосподарських послуг № 45 від 13.10.2021 на суму 2769707,32 грн. та додаткова угода № 1 від 13.10.2021 не відповідають вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі за текстом - Закон), Цивільному та Господарському кодексам України, у зв`язку з чим підлягають визнанню недійсними.

За приписами п. 1 ч. 2 ст. 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі: якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.

Оскільки за закупівлею ID: UА-2021-09-27-002459-а на вебпорталі уповноваженого органу відсутня тендерна документація, вимоги замовника стосовно предмету закупівлі, його технічних та якісних характеристик вивчено з тендерної документації що розміщена замовником за ID: UА-2021-07-06-004965-с, UА-2021-08-18-002194-b.

06.07.2021 на веб-порталі «РrоZоrrо» Луганським національним аграрним університетом (Замовник) опубліковано оголошення про проведення відкритих торгів UА-2021-07-06-004965-c, для закупівлі послуг, пов`язаних з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) ДК021-2015:77110000-4.

Дата та час розкриття тендерних пропозицій 06.08.2021 о 15:00 годині.

Відповідно до тендерної документації затвердженої головою тендерного комітету Луганського національного аграрного університету (дата відсутня, номер та дата протоколу тендерного комітету відсутні), на закупівлю послуг: код за ДК 021:2015 - 77110000-4 Послуги, пов`язані з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) за ID UА-2021-07-06-004965-c (далі тендерна документація) предметом закупівлі є послуги, пов`язані з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) код за ДК 021:2015 - 77110000-4 (п. 4.1).

У п. 6 тендерної документації зазначено, що інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а також відповідна технічна специфікація наведена у технічному завданні.

Технічним завданням передбачено, що виконавець надає послуги на земельних ділянках, що є у державній власності та перебувають у Замовника на праві постійного користування.

Надання послуг здійснюються на земельних ділянках із наступними кадастровими номерами: 1422482700:19:000:0017, 1422482700:23:000:0032,1422482700:23:000:0033, що розташовані за адресою: Україна, Донецька область, Костянтинівський район, с. Іллінівка. Загальна площа земельних ділянок для надання послуг - 244,501 га.

Виконавець зобов`язаний надати послуги з використанням власної матеріально-технічної бази: добрива, засоби захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів тощо. Якість і послідовність яких відповідає чинним в Україні державним стандартам, нормам і правилам, технологіям, технічним вимогам і якісним характеристикам, передбаченим для вирощування сільськогосподарської продукції.

Якість сільськогосподарської продукції має відповідати вимогам чинного законодавства, зокрема вимогам ДСТУ для сільськогосподарських(-ої) культур(-и), зазначених(-ої) у технічному завдані (далі - ДСТУ), медико- біологічним і санітарним нормам якості продовольчої сировини і харчових продуктів.

Технічним завданням визначено перелік послуг з обробки соняшника врожаю 2021 року, а саме: 1) обробка гербіцидами період виконання червень-серпень 2021р.; 2) міжрядкова обробка з підкормкою добривами період виконання червень-серпень 2021 р.; 3) обробка фунгіцидом період виконання червень-серпень 2021р.; 4) збір врожаю соняшника з транспортуванням період виконання серпень-жовтень 2021 р.; 5) дискування (лущення стерні після збору врожаю соняшника) період виконання серпень-жовтень 2021 р.

Аналогічні вимоги викладено у тендерній документації за закупівлею ID: UА-2021-08-18-002194-b, оголошення про проведення якої опубліковано 18.08.2021. Дата розкриття тендерних пропозицій 20.09.2021.

З аналізу технічного завдання вбачається, що тендерну документацію за закупівлями UА-2021-07-06-004965-с, UА-2021-08-18-002194-b підготовлено таким чином, що строк виконання послуг, вказаних у п.п. 1-3 встановлено раніше ніж можлива дата укладення договору закупівлі, що фактично унеможливлює надання таких послуг і свідчить про відсутність волевиявлення Замовника на отримання таких послуг, проте фактично збільшує обсяг послуг та суму на яку оголошено закупівлю.

Вказане може сприяти відсутності достатньої кількості учасників закупівлі, нестворення замовником добросовісної конкуренції та прозорості на всіх стадіях закупівлі що суттєво порушує вимоги ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».

За результатами переговорної процедури ID: UА-2021-09-27-002459-а між Луганським національним аграрним університетом та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «ІЛЮС» було укладено договір про надання сільськогосподарських послуг № 45 від 13.10.2021. Сума договору складає 2769707,32 грн.

Пунктом 1.2 договору визначено, що обсяг послуг згідно кількісно-вартісних показників, зазначених в Специфікації послуг, яка є невід`ємною частиною цього Договору.

Додатком 4 до договору № 45 від 13.10.2021 визначено специфікацію послуг: 1) обробка гербіцидами період виконання червень-серпень 2021р.; 2) міжрядкова обробка з підкормкою добривами період виконання червень-серпень 2021 р.; 3) обробка фунгіцидом період виконання червень-серпень 2021р.; 4) збір врожаю соняшника з транспортуванням період виконання серпень-жовтень 2021 р.; 5) дискування (лущення стерні після збору врожаю соняшника) період виконання серпень-жовтень 2021 р.

Таким чином, між сторонами укладено договір № 45 від 13.10.2021 яким передбачено надання послуг виконавцем у строки, що передують даті укладення договору.

Додатковою угодою № 1 від 13.10.2021 до договору про надання сільськогосподарських послуг № 45 від 13.10.2021 (у день укладення угоди) внесено зміни у частині загальної суми договору, що передбачає зміну договірної ціни на 792183,24 грн., а також викладено у новій редакції специфікацію послуг, внаслідок чого послуги з обробки гербіцидами, міжрядкової обробки з підкормкою добривами, обробки фунгіцидом виключено (1, 2, 3 пункти з попередньої редакції).

За таких обставин Луганським національним аграрним університетом здійснено закупівлю послуг, яка не в повній мірі відповідає предмету закупівлі, а саме технічному завданню, сумі закупівлі відповідно до плану закупівель, що є порушенням вимог п. 1 ч. 2 ст. 40 Закону України «Про публічні закупівлі».

Внаслідок того, що замовником встановлено надмірний розмір (вартість) та кількість закупівлі послуг, у яких на момент проведення переговорної процедури не було потреби, та який майже у 3,5 рази більший від необхідного, вказане обмежило доступ до участі у закупівлі інших учасників, нестворення замовником добросовісної конкуренції та прозорості на всіх стадіях закупівлі що є порушенням ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».

Статтею 11 Цивільного кодексу України (далі за текстом - ЦК України) закріплено законодавчі підстави виникнення цивільних прав і обов`язків, зокрема, одними з основних є договори та інші правочини.

Відповідно до ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Статтею 203 ЦК України встановлено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину:

Згідно зі ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч. 1-3, 5, 6 ст. 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей (ч.1 ст.203 ЦК України).

Частина 3 ст.215 ЦК України визначає, якщо недійсність правочину прямо не встановлено законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Стаття 207 Господарського кодексу України передбачає, що господарське зобов`язання, яке не відповідає вимогам закону або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб`єктності), може бути на вимогу однієї із сторін чи відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами:

- добросовісна конкуренція серед учасників;

- максимальна економія, ефективність та пропорційність;

- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;

- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;

- об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі;

- запобігання корупційним діям і зловживанням.

Преамбулою Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що метою цього Закону є створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Точне та неухильне дотримання і виконання вимог законодавства - є необхідною складовою для розвитку ринкової економіки. Цей ринок має бути прозорим, справедливим, конкурентним, ефективним і має унеможливлювати будь-які прояви корупції та недобросовісної конкуренції тощо.

З аналізу вказаних обставин вбачається, що рішення Луганського національного аграрного університету про намір укласти договір про закупівлю, оформлене протоколом від № 90 27.09.2021 проведення переговорів між: Луганський національний аграрний університет (далі-Замовник) та СТОВ «Ілюс» (далі - Учасник) щодо закупівлі ДК 021:2015:77110000-4 послуги, пов`язані з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) 244,501 Га та договір про надання сільськогосподарських послуг № 45 від 13.10.2021 на суму 2769707,32 грн. не відповідають вимогам Законів, а тому протокол № 90 від 27.09.2021, договір № 45 від 13.10.2021 та додаткова угода № 1 до договору від 13.10.2021 (як похідне від визнання недійсним договору) підлягають визнанню недійсним відповідно до ч. 1 ст. 203 та ч. 1 ст. 215 ЦК України.

Також, суд не погоджується з запереченнями відповідача-1 відносно неможливості розділення послуг з метою здійснення освітнього процесу: 1) обробка гербіцидами період виконання червень-серпень 2021р.; 2) міжрядкова обробка з підкормкою добривами період виконання червень-серпень 2021 р.; 3) обробка фунгіцидом період виконання червень-серпень 2021р.; 4) збір врожаю соняшника з транспортуванням період виконання серпень-жовтень 2021 р.; 5) дискування (лущення стерні після збору врожаю соняшника) період виконання серпень-жовтень 2021 р.

Оскільки, в день укладання договору № 45 від 13.10.2021, одразу була укладена додаткова угода № 1 до договору від 13.10.2021, якою суму договору було змінено на 792 183,24 грн., а перелік послуг скорочено.

Тобто, проведення тендерних торгів з меншим перелік послуг або проведення окремих закупівель щодо кожної послуги було можливим, та проведення тендерних торгів за кожним окремим видом послуг надало б можливість взяти в них учать більшому колу осіб, що як наслідок, мало створити конкуренцію та зменшити ціну на відповідні послуги.

Вказане спотворює результати торгів, нівелює інститут публічних закупівель, як засіб забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, не сприяє створенню конкурентного середовища у цій сфері, запобіганню проявам корупції та розвитку добросовісної конкуренції, ставить одного учасника у нерівне становище поряд з іншими, робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів.

При цьому, суперечить позиції відповідача-1 і той факт, що наступного року - 07.02.2022 між Луганським національним аграрним університетом та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «ІЛЮС» укладено договір № 3 про надання сільськогосподарських послуг, в якому вартість тих самих послуг коштує в рази дешевше.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування. Якщо у зв`язку з вчиненням недійсного правочину другій стороні або третій особі завдано збитків та моральної шкоди, вони підлягають відшкодуванню винною стороною.

За договором № 45 від 13.10.2021 зі змінами, внесеними додатковою угодою від 13.10.2021, передбачено 2 послуги, а саме: збір врожаю соняшника з транспортуванням за ціною 1 550 грн. без ПДВ (1 860 грн. з ПДВ) за 1га; дискування (лущення стерні після збору врожаю соняшника) за ціною 1 150 грн. без ПДВ (1 380 грн. з ПДВ) за 1 га.

Площа, для обрахування загальної вартості складає 244,501 га.

За вказані послуги Луганським національним аграрним університетом 12.11.2021 проведено оплату послуг СКТОВ «ІЛЮС» на суму 792 183,24 грн. (у т. ч. ПДВ - 132030,54 грн.).

За наслідками проведення відкритих торгів 07.02.2022 між Луганським національним аграрним університетом та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «ІЛЮС» (ті ж самі сторони) укладено договір № 3 про надання сільськогосподарських послуг, а саме з вирощування та збору врожаю соняшнику на суму 10 138 000,00 грн. (ID: UА-2021-12-03-012315- с).

Відповідно до додатку № 4 до Договору № 3 від 07.02.2022 (Специфікації послуг) Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «ІЛЮС» має надати Луганському національному аграрному університету 13 видів послуг з їх вартістю, у тому числі й такі, що визначені спірним договором, а саме: збір врожаю соняшника з транспортуванням, вартість цієї послуги становить 634,8344 грн. без ПДВ (761,80128 грн. з урахуванням ПДВ) за 1 га, що у 2,4 рази дешевше ніж за спірним договором; дискування (лущення стерні після збору врожаю соняшника), вартість цієї послуги становить 251,97 грн. за 1 га (377,94732 грн. з урахуванням ПДВ), що в 3,65 рази дешевше ніж за спірним договором.

Таким чином, ціни на послуги за договором № 45 від 13.10.2021 завищено Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «ІЛЮС». З урахуванням цін на послуги за закупівлею ID: UА-2021-12-03-012315-с можна розрахувати суму збитків, завданих бюджету, як різницю між сумою фактично сплачених коштів за спірним договором та сумою за цінами на такі ж види послуг, що визначені у договорі № 3 від 07.02.2022.

244,501 х (761,80128+377,94732) = 278 669,672 грн. - сума, яка була би сплачена за цінами вказаними за ID: UА-2021-12-03-012315-с.

792 183,24 - 278 669,672 = 513 513,57 грн. - сума збитків.

Будь-яких доказів, які б підтверджували ціну, встановлену договором № 45 від 13.10.2021 (збір врожаю соняшника з транспортуванням за 1 га 761,80128 грн. з урахуванням ПДВ; дискування за 1 га 377,94732 грн. з урахуванням ПДВ) на час проведення спірної закупівлі відповідачами не надано.

Крім того, в умовах обмеження конкуренції при проведенні спірної закупівлі через безпідставне об`єднання послуг, суд не може вважати, що ціна послуги відповідала реальній ринковій вартості на неї.

Таким чином, вимога про стягнення з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ІЛЮС» на користь Луганського національного аграрного університету збитків у сумі 513 513,57 грн. підлягає задоволенню.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.

Судовий сбір за немайнові вимоги в сумі 6 810,00 грн. підлягає стягненню стягненню з відповідачів (3 405,00 грн. з кожного).

Судовий збір за майнову вимогу в сумі 7 702,70 грн. підлягає стягненню з відповідача-2 на користь Донецької обласної прокуратури.

Решта судового збору в сумі 4 180,05 грн. може бути повернута на користь Донецької обласної прокуратури у разі відповідного звернення.

Суд додатково зазначає, що при складанні вступної та резолютивної частин рішення від 27.11.2023, було допущено арифметичну помилку в 7 (сьомому) абзаці резолютивної частини, а саме - невірно вказаний судовий збір, який підлягає стягненню з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ілюс" на користь Донецької обласної прокуратури, замість суми "11 107,70 грн." було вказано "15 287,75 грн."

Відповідно до ст.243 Господарського процесуального кодексу України, суд може з власної ініціативи або за заявою учасників справи виправити допущені в рішенні чи ухвалі описки чи арифметичні помилки, питання про внесення виправлень вирішується без повідомлення учасників справи, про що постановляється ухвала. З метою процесуальної економі, суд вважає за необхідне виправити допущену арифметичну помилку в цьому процесуальному документі.

Керуючись ст.ст. 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України , суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Першого заступника керівника Донецької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Північно-східного офісу Державної аудиторської служби до відповідача-1: Луганського національного аграрного університету; до відповідача-2: Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ілюс" про: 1) визнання недійсним протоколу № 90 від 27.09.2021 "проведення переговорів між: Луганський національний аграрний університет (далі-Замовник) та сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Ілюс" (далі - Учасник) щодо закупівлі ДК 021:2015:77110000-4 послуги, пов`язані з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) 244, 501 га" - задовольнити; 2) визнання недійсним укладеного між Луганським національним аграрним університетом та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Ілюс" договору про надання сільськогосподарських послуг №45 від 13.10.2021 на суму 2 769 707, 32 грн. - задовольнити; 3) визнання недійсною укладеної між Луганським національним аграрним університетом та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Ілюс" додаткової угоди № 1 від 13.10.2021 до договору №45 від 13.10.2021 - задовольнити; 4) стягнення з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ілюс" на користь Луганського національного аграрного університету збитки в сумі 513 513,57 грн. - задовольнити.

Визнати недійсним протокол № 90 від 27.09.2021 "проведення переговорів між: Луганський національний аграрний університет (далі-Замовник) та сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Ілюс" (далі - Учасник) щодо закупівлі ДК 021:2015:77110000-4 послуги, пов`язані з виробництвом сільськогосподарської продукції (сільськогосподарські послуги згідно технічного завдання) 244, 501 га".

Визнати недійсним укладений між Луганським національним аграрним університетом та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Ілюс" договір про надання сільськогосподарських послуг №45 від 13.10.2021 на суму 2769 707, 32 грн.

Визнати недійсною укладену між Луганським національним аграрним університетом та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Ілюс" додаткову угоду № 1 від 13.10.2021 до договору №45 від 13.10.2021.

Стягнути з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ілюс" на користь Луганського національного аграрного університету збитки в сумі 513 513,57 грн.

Стягнути з Луганського національного аграрного університету на користь Донецької обласної прокуратури 3 405,00 грн. витрат на оплату судового збору.

Стягнути з Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ілюс" на користь Донецької обласної прокуратури 11 107,70 грн. витрат на оплату судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

В абзаці 7 (сьомому) резолютивної частини рішення (вступна та резолютивна частини) суму судового збору "15 287,75 грн." замінити на "11 107,70 грн."

У судовому засіданні 27.11.2023 складено та підписано вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 07.12.2023.

Згідно з ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду.

Позивач: Північно-східний офіс Державної аудиторської служби (майдан Свободи, 5, Держпром, 4 під`їзд, 10 поверх, м. Харків, 61022; код ЄДРПОУ40478572).

Відповідач-1: Луганський національний аграрний університет (вул. Слобожанська, 68, м. Старобільськ, Луганська область, 92703; код ЄДРПОУ 00493669).

Відповідач-2: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Ілюс" (вул. Вільямса, 1 а, с. Хромове, Донецька область, 84509; код ЄДРПОУ 30878856).

Суддя О.М. Сковородіна

Дата ухвалення рішення27.11.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115614907
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/36/22

Постанова від 16.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Постанова від 16.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Ухвала від 15.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Ухвала від 20.03.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Судовий наказ від 28.02.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Судовий наказ від 28.02.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Судовий наказ від 28.02.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Постанова від 07.02.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Плахов Олексій Вікторович

Ухвала від 06.02.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Плахов Олексій Вікторович

Ухвала від 28.12.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Плахов Олексій Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні