Постанова
від 27.11.2023 по справі 361/8978/15-ц
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Апеляційне провадження Доповідач- Ратнікова В.М.

№ 22-ц/824/8586/2023

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ Справа № 361/8978/15-ц

27 листопада 2023 року Київський апеляційний суд в складі колегії суддів Судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого судді - Ратнікової В.М.

суддів - Борисової О.В.

- Левенця Б.Б.

при секретарі - Смолко А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційними скаргами заступника керівника Київської обласної прокуратури Грабець Ігоря Несторовича, представника позивача Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київської міської ради Чехової Наталії Михайлівни на рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 13 січня 2023 року, ухвалене під головуванням судді Дутчака І.М., у цивільній справі за позовом Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області, Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київської міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Броварської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 про визнання недійсними та скасування наказу і розпорядження, скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень,-

в с т а н о в и в:

У грудні 2015 року Броварська місцева прокуратура Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації (далі - КОДА) та Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» (далі - РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування») звернулася до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Броварської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Реєстраційна служба Броварського міськрайонного управління юстиції про визнання недійсними та скасування наказу і розпорядження, скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Позовні вимоги обґрунтовувала тим, що рішенням Виконавчого комітету Броварської районної (міської) ради народних депутатів Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому надано у постійне користування земельні ділянки, площею 77,8 га та 0,5 га для обслуговування кладовища на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області (далі - Богданівська сільська рада) та видано державний акт на право постійного користування землею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрований в книзі записів державних актів на право постійного користування на землю за № 89.

Наказом Головного управління Держземагентства у Київській області (далі - ГУ Держземагентства) від 28 липня 2014 року № 10-3515/15-14-сг ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0800 га для ведення особистого селянського господарства на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області.

На підставі зазначеного наказу та заяви ОСОБА_1 Броварським районним виробничим відділом ДП «Центр державного земельного кадастру» розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області.

Наказом Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-4010/15-14-сг від 08 серпня 2014 року затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,0800 га для ведення особистого селянського господарства на територіїБогданівської сільської ради Броварського району Київської області.

Відповідно до вказаного наказу реєстраційною службою Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області ОСОБА_1 видано свідоцтво про право власності на земельну ділянку, індексний номер 25587944 від 14 серпня 2014 року, площею 0,0800 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 3221280800:08:005:0014, яка розташована на територіїБогданівської сільської ради Броварського району Київської області та прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їхобтяжень, індексний номер: 15146533 від 14 серпня 2014 року.

У подальшому, на підставірозпорядження Броварської районної державної адміністрації Київської області від 22 вересня 2014 року за № 679 ОСОБА_1 змінено цільове призначення земельної ділянки з для ведення особистого селянського господарства на землі для будівництва та обслуговуваннябудівель торгівлі (магазин ритуальнихпослуг) на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області.

На земельній ділянці площею 0,0800 га, яка знаходитьсяпоряд з земельною ділянкою СКП Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» (північнекладовище), в санітарно-захиснійзоні на відстаніорієнтовно 25 метрів, влаштованобетонний фундамент на якомузнаходяться тимчасові споруди у кількості 2 шт. орієнтовними розмірами 4м х 2.5м та 2м х 6м, в яких проводиться продаж пам`ятників, вінків та інших товарів ритуальної необхідності. Земельна ділянка обгороджена сіткою рабицею.

Прокурор зазначав, що при відведенні земельної ділянки ОСОБА_1 площею 0,0800га для ведення особистого селянського господарства на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області Головним управлінням Держземагентства в Київській області не враховано, що дана земельна ділянка знаходиться в санітарно-захисній зоні СКП Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» (Північне кладовище). Крім того, висновок Управління Держземагентства у Броварському районі Київської області про наявні обмеження (обтяження) у використані земельної ділянки у вище зазначеному проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 був відсутній.

Таким чином, наказ Головного управління Держземагентства у Київській області прийнято з порушенням вимог Державних санітарних правил та норм "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ у населених пунктах України" ДСанПіН2.2.2.028-99, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаряУкраїни від 1 липня 1999 року № 28та статей 28, 50 Закону України «Про Землеустрій».

Крім того, відповідно до інформації Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області згідно даних форми 6-зем вказана земельна ділянка, яка перебуває у постійному користуванні Ритуальної служби СКП Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», відноситься до земель рекреаційного призначення, а тому Головне Управління Держземагенства у Київській області не мало права приймати вказані накази, оскільки розпорядження спірними земельними ділянками рекреаційного призначення відноситься до повноважень Київської обласної державної адміністрації.

Посилаючись на те, що ОСОБА_1 набула право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014 з порушеннями вимог законодавства, позивач просив суд:

- визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-4010/15-14-сг від 08 серпня 2014 року щодо затвердження проекту землеустрою та надання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки, площею 0,0800 га, кадастровий номер 3221280800:08:005:0014, цільове призначення: для веденняособистого селянського господарства, на територіїБогданівської сільської ради Броварського району Київськоїобласті;

- визнати недійсним та скасуватирозпорядження Броварської районної державної адміністрації Київської області № 679 від 22 вересня 2014 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки цільове призначення якої змінюється», яким ОСОБА_1 зміненоцільове призначення земельної ділянки з веденняособистого селянського господарства на землі для будівництва і обслуговування будівель торгівлі (магазин ритуальних послуг) на територіїБогданівської сільської ради Броварського району Київської області;

- скасувати рішення Реєстраційної служби Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області про державнуреєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 15146533 від 14 серпня 2014 року.

Протокольною ухвалою Броварського міськрайонного суду Київської областівід 16 грудня 2016 року виключено із числа третіх осіб Реєстраційну службу Броварського міськрайонного управління юстиції, із залученням до участі у справі як третю особу Відділу реєстрації речових прав на нерухоме майно Броварської РДА ( а.с. 109-112 том 2).

Протокольною ухвалою Броварського міськрайонного суду Київської області від 08 лютого 2022 року виключено з числа учасників справи третю особу Відділ реєстрації речових прав на нерухоме майно Броварської РДА (а.с. 151 том 7).

Пртокольною ухвалою Броварського міськрайонного суду Київської області від 06 грудня 2022 року замінено Броварську окружну прокуратуру Київської області у цивільній справі на керівника Броварської окружної прокуратури Київської області.

Замінено Київську обласну державну адміністрацію на Великодимерську селищну раду Броварського району Київської області (а.с. 31-33 том 8).

Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 13 січня 2023 року позов Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Броварської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 про визнання недійсними та скасування наказу і розпорядження, скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень залишено без розгляду.

У задоволенні позову Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Броварської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 про визнання недійсними та скасування наказу і розпорядження, скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмовлено.

Не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, заступник керівника Київської обласної прокуратури Грабець Ігор Несторович подав апеляційну скаргу в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 13 січня 2023 року скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову Броварської окружної прокуратури Київської області.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що суд першої інстанції не оцінив і не з`ясував усіх обставин, на які посилався позивач в обгрунтування вимог позову.

Так, судом першої інстанції встановлено, що у 1987 році Виконавчим комітетом Броварської районної ради народних депутатів Київської області видано Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому державний акт на право постійного користування землею серії Б № 086616, зареєстрований у Книзі записів державних актів на право користування землею № 89, відповідно до якого за землекористувачем закріплено в безстрокове і безоплатнекористування 77,8 га землі в межах згідно з планом землекористування. Земля надана для розміщення кладовища (77,3 га) і артсвердловини (0,5 га).

На підставі державного акту на право користування землею серії Б № 086616, зареєстрованого за № 89 від 1987 року, у 2015 року ТОВ «Перша земельна агенція» розробленотехнічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) землі загального користування (кладовище та артезіанська свердловина) в межах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту, на підставі якої 25.11.2015 року проведено її державну реєстрацію та присвоєнокадастровий номер 3221280800:08:009:0006.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про поховання та похоронну справу», кладовище - відведена в установленому законом порядку земельна ділянка з облаштованими могилами та/або побудованими крематоріями, колумбаріямичи іншими будівлями та спорудами, призначеними для організації поховання та утримання місць поховань.

Статтею 114 Земельного кодексу України передбачено, що санітарно- захисні зони створюються навколо об`єктів, які є джереламивиділення шкідливих речовин, запахів, підвищенихрівнів шуму, вібрації, ультразвукових і електромагнітних хвиль, електронних полів, іонізуючихвипромінювань тощо, з метою відокремлення таких об`єктів від територій житлової забудови.

У межах санітарно-захисних зон забороняється будівництво житлових об`єктів, об`єктівсоціальної інфраструктури та іншихоб`єктів, пов`язаних з постійнимперебуванням людей. Правовий режим земель санітарно-захисних зон визначається законодавством України.

Пунктом 3.5. Державнихсанітарних правил та норм «Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України» ДСанПіН 2.2.2-28-99, які затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України від 01 липня 1999 року № 28 встановлено, що санітарно-захисна зона відтериторії кладовища традиційного поховання і крематорію до житлових і громадських будівель, зон відпочинку, а також колективних садів та городів повинна бути не меншою 300 м, а від території кладовища для поховання урн після кремації до житлових і громадськихбудівель та об`єктів, щоприрівняні до них, має бути не менше 100 м.

Санітарно-захисна зона навколокладовищ у розмірі 300 м такожвизначена у Додатку № 4 до Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`яУкраїни від 19.06.1996 року № 173.

Таким чином, навколоПівнічного кладовища РССКП «Спеціалізованийкомбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» встановлена санітарно-захисна зона у розмірі 300 м.

Водночас, наказом ГУ Держземагентства у Київській області від 08 серпня 2014 року № 10-4010/15- 14-сг затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано у власність ОСОБА_2 земельнуділянку площею 0,0800 га кадастровий номер 3221280800:08:005:0014 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарськогопризначення державної власності, розташовану на територіїБогданівської сільської ради Броварського району Київської області.

При цьому, вказана спірна земельна ділянка, яка надана відповідачу, повністю розташована в межах санітарно-захисної зони Північного кладовища, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, а саме: інформацією Державної інспекції сільського господарства в Київськійобласті від 25.09.2015 № 04-12/01, висновкомексперта за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи від 25 березня 2021 року № 28049/20-41/1022-10230/21-41, перевіркою Державної інспекції сільського господарства в Київській області.

Таким чином, ГУ Держземагенства у Київській області прийняло наказ від 08 серпня 2014 року № 10-4010/15-14-сг із порушенням вимог земельного законодавства та без врахування вимог Державних санітарних правил та норм ДСанПіН 2.2.2-28-99, оскільки відведена у приватну власність земельна ділянка не може бути використана за цільовим призначенням (для ведення особистого селянського господарства) через знаходження у межах санітарно-захисної зони Північного кладовища, а прокурором належними, допустимими, достатніми та достовірними доказами, у розумінні ст. ст. 76-80 Цивільного процесуального кодексу України доведено, що спірна земельна ділянка знаходиться у межах санітарно-захисної зони Північного кладовища.

Крім того, безпідставним вважає посилання суду на обставини, встановлені у постанові Київського апеляційного суду у справі № 361/8977/15.

У поданій апеляційній скарзі представник позивача Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київської міської ради Чехова Наталія Михайлівна просить рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 13 січня 2023 року скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову Броварської окружної прокуратури Київської області.

В обґрунтування змісту вимог апеляційної скарги зазначає, що оскаржуване рішення прийняте на підставі неправильного застосування норм цивільного законодавства та на підставі висновків, що не відповідають дійсним обставинам справи.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при вирішенні спору не враховано, що розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 30.11.2005 року № 2203 Про організаційно-правові заходи, пов`язані з впровадженням Закону України «Про поховання та похоронну справу», затверджено Порядок функціонування та утримання кладовищ міста Києва. Згідно п.п.1.1 та п.п.1.2 Порядку Ритуальній службі спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» для розміщення місця поховання в постійне користування надана земельна ділянка, у тому числі, для забезпечення функціонування кладовища «Північне», яке розташоване в Броварському районі Київської області.

25 листопада 2015 року, на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка розроблена у 2015 році, Товариством з обмеженою відповідальністю «Перша земельна агенція» до Державного земельного кадастру внесені відомості про земельну ділянку, площею 77,2502 га із кадастровим номером 3221280800:08:009:0006, яка перебуває у постійному користуванні Ритуальної служби СКП «Спецкомбінат ПКПО».

РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», як землекористувач земельної ділянки будь яких згод на припинення права користування належною їм йому змельною ділянкою не надавав.

Висновком експерта за результатами проведеннясудової земельно-технічноїекспертизи № 28049/20-41/10222-10230/21-41 від 25.03.2021 встановлено, що спірна земельна ділянка, площею 0,0800 га (кадастровий номер 3221280800:08:005:0014), що належить на праві власності відповідачу ОСОБА_1 , знаходиться на санітарно-захисній зоні від кладовища.

Відповідно до п. 3.5. ДСанПіН 2.2.2.028-99, кладовища повинні бути розміщені в приміськійзоні міських поселень і поблизумісць розташування сіл. Санітарно-захисна зона відтериторії кладовища традиційного поховання і крематорію до житлових і громадських будівель, зон відпочинку, а також колективнихсадів та городів повинна бути не меншою 300 м (Державні санітарні правила N 379/1404), а від території кладовища для поховання урн післякремації до житлових і громадських будівель та об`єктів, що прирівняні до них, має бути не меншою 100 м.

У висновку експерта відсутнє посилання на нормативно-правовідокументи, які визначають, що санітарна зона вираховується з останнього місця поховання, а не від межі кладовища.

Таким чином, на думку позивачаРССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», припинення права постійного користування земельною ділянкою в частині земельної ділянки, площею 0,0800 га (кадастровий номер 3221280800:08:005:0014), відбулося з порушеннями вимог ст.ст. 15-1, 83, 116, 141, 142 Земельного кодексу України, зокрема, без згоди її землекористувача, а саме: Ритуальної служби спеціалізоване комунальне підприємство «Спеціалізованийкомбінат підприємств комунально-побутового обслуговування».

Безпідставним вважає трактування суду щодонеобґрунтування причини прокурора на звернення до суду з даним позовом в інтересахдержави в особіКиївської міської ради та Ритуальноїслужби СКП «Спеціалізований ПКПО».

Вважає, що у даній справі прокуратурою заявлено позов в інтересах держави відповідно до положень ст.121 Конституції України, ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру», оскільки підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави на землю, порушення права постійного користування на земельну ділянку безпосередньо порушує державні інтереси в сфері регулювання правовідносин власності та управління майном територіальної громади.

Також не погоджується із доводами про те, щопри пред`явленні позову прокурором порушено абз.3 ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» щодо здійснення прокурором представництва в судіінтересів держави в особі державних компаній.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач ОСОБА_1 просить залишити апеляційну скаргу прокурора без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Зазначає, що суд першої інстанції в повній мірі дослідив усі фактичні обставини справи, що мають значення для її вирішення, прийняв єдине можливе, законне та обґрунтоване рішення, яке в повній мірі відповідає вимогам національного закону та повністю відповідає стандартам міжнародного права. А доводи прокурора не відповідають дійсним обставинам справи, спростовуютьсянаявними у справідоказами та є абсолютно юридично не спроможними, відтак рішення суду першоїінстанції, на думку відповідача ОСОБА_2 , є законним, мотивованим та обґрунтованим

Відповідач ОСОБА_2 вказує, що суд першої інстанції, аналізуючи статут РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», правильного встановив, що підприємство РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» не належить до державного органу, якийнаділений владними повноваженнями, а відтак, врахувавши правову позицію, викладену у постановіВеликої Палати Верховного Суду від 06 липня 2021 року у справі №911/2169/20, дійшов обгрунтованого висновку про те, що у прокурора відсутні правові підстави для представництваінтересів держави в особі Ритуальної служби «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування».

При цьому, прокурор, посилаючись при поданні позову на порушення нібито положень ст. 118 - 121 Земельного кодексу України, не навів жодної обставини чи доказу в обгрунтування допущених порушень і що такими порушеннями оспорено або не визнано право суб`єктів в інтересах яких звернувся прокурор.

Звернула увагу на те, що за змістом, як позовної заяви, так і апеляційної скарги, а також доказів у справі, неможливо дійти висновку про наявність спору про право на захистякого звернувся прокурор.

При цьому, під час судового розгляду справи судом встановлено, що станом на момент виділенняземельної ділянки ОСОБА_1 , межіземельної ділянки, що надана у користування РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», не були внесені до баз ДЗК, а відтак, навіть із врахуванням доводів прокурора, станом на момент виділенняземельної ОСОБА_3 будь-яких обмежень не могло існуватибо такі, якщо навіть і були, внесені до баз ДЗК значнопізніше; на момент виділення земельної ділянки санітарнозахисна зона кладовища, на яку посилається прокурор не існувала, а тому обрахувати знаходження ділянки ОСОБА_2 в санітарно - захиснійзоні станом на час її виділення та, відповідно, встановити наявності порушень, на які посилається прокурор,об`єктивно не- можливо; на момент виділенняземельної ділянки ОСОБА_2 жодних обмежень у ії виділенні не було встановлено, що підтверджується копією землевпорядної документації, долученої до матеріалівсправи.

Отже, на думку відповідача ОСОБА_2 , на момент виданняоспорюваного наказу та, відповідно, виділення їй земельної ділянки, вона та державні органи не могли порушити нормзакону, що в котресвідчить про відсутність спору про право у справі.

В частині твердження прокурора щодо неможливості використання судом матеріалів/рішення у справі № 361/8977/15 вважає їх неспроможними.

У визначений ухвалою апеляційного суду строк, відповідач Головне управління Держгеокадастру у Київській області, Броварська районна державна адміністрація Київської області не скористались процесуальним правом подання відзиву на апеляційну скаргу позивача.

Відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду судового рішення суду першої інстанції - частина 3 статті 360 ЦПК України.

У судовому засіданні в суді апеляційної інстанції прокурори Київської обласної прокуратури Недвига Наиталія Олександрівна та Батюк Інна Володимирівна повністю підтримали доводи апеляційних скарг та просили їх задовольнити.

Представник Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київської міської ради в судове засіданння апеляційного суду не з`явився, про день та час слуханння справи служба повідомлена у встановленому порядку, причину неявки свого представника суду не повідомила, а тому суд вважає можливим розгляд справи у його відстуності.

Представник відповідача ОСОБА_1 -адвокат Пенчарський Андрій Ярославович просив залишитиапеляційні скарги без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - залишити без змін.

Відповідачі Головне управління Держгеокадастру у Київській області, Броварська районна державна адміністрація Київської області явку своїх представників в судове засідання суду апеляційної інстанції не забезпечили. Про день та час слухання справи судом апеляційноїінстанції повідомлялис ьу встановленому законом порядку.

Відповідно до вимог статті 128, 130, 372 ЦПК України неявка сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про час і місце розгляду справи, не перешкоджає розглядові справи, а тому колегія суддів вважає можливим закінчення розгляду справи у відсутності представників відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Броварської районної державної адміністрації Київської області, Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київської міської ради.

Заслухавши доповідь судді Ратнікової В.М., пояснення учасників справи, вивчивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційних скарг та відзиву на скаргу, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що у 1987 році Виконавчим комітетом Броварської районної ради народних депутатів Київської області було видано Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому державний акт на право постійного користування землею серії Б № 086616, зареєстрований у книзі записів державних актів на право користування землею за № 89, відповідно до якого за землекористувачем закріплено в безстрокове та безоплатне користування 77,8 га землі в межах згідно з планом землекористування. Земля надана для розміщення кладовища (77,3 га) та артсвердловини (0,5 га) - а.с. 15-17 том 1.

Вказана земельна ділянка розташована в адміністративних межах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту.

Республіканським проектним інститутом із землеустрою «Укрземпроект» складено технічній звіт про перенесення в натурі проєкту відведення земельних ділянок Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому під розміщення кладовища та будівництво артсвердловини за рахунок землекористування Броварського підсобного сільського господарства Київського міськвиконкому Броварського району Київської області (а.с. 85-108 том 2).

29 січня 1987 року складено акт передачі в натурі земельної ділянки у постійне користування Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому під розміщення кладовища та артсвердловини, площею 77,8 га, межіділянкизакріпленімежовими знаками у кількості 21 штуки відповідно до прикладених схем-креслень (а.с. 85 -19 том 2).

На підставі державного акта на право користування землею серії Б за № 086616, зареєстрованого за № 89 від 1987 року, у 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Перша земельна агенція» (далі - ТОВ «Перша земельна агенція») розробила технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) - землі загального користування (кладовище та артезіанська свердловина) в межах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області (а.с. 72-97 том 1).

24 листопада 2015 року складено акт перенесення та встановлення в натурі меж земельної ділянки, яка надана в користування РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», у межах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київськоїобласті.

25 листопада 2015 року на підставітехнічної документаціїі з землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельноїділянки в натурі (на місцевості), яка розроблена у 2015 роціТОВ «Перша земельнаагенція» до Державного земельного кадастру внесені відомості про земельну ділянку площею 77,2502 га ізкадастровим номером 3221280800:08:009:0006, яка перебуває у постійному користуванні РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування».

На підставі заяви ОСОБА_1 про безоплатну приватизацію земельної ділянки від 25 липня 2014 року Головним управліннямДержземагенства у Київській області наказом № 10-3517/15-14-сг від 28 липня 2014 року надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0800 га, для веденняособистого селянського господарства на територіїБогданівської сільської ради Броварського району Київської області (а.с. 147 том 1, а.с. 2-20 том 2).

На підставі зазначеного наказу Броварським районним виробничим відділом ДП «Центр державного земельного кадастру» розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області та визначено земельній ділянці кадастровий номер 3221280800:08:005:0014 (а.с. 2- 23 том 8).

Наказом Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-4010/15-14-сг від 08 серпня 2014 року затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області (а.с 148 том 1).

Відповідно до вказаного наказу Реєстраційною службою Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області прийнято рішення про державнуреєстрацію прав та їхобтяжень, індексний номер: 15146533 від 14 серпня 2014 року та ОСОБА_1 було видано свідоцтво про право власності індексний номер 25587944 на земельну ділянку, площею 0,0800 га, цільовепризначення: для веденняособистого селянського господарства, кадастровий номер: 3221280800:08:005:0014, яка розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області (а.с. 184 том 3).

На підставі розпорядження Броварської районної державної адміністрації Київської області за № 679 від 22 вересня 2014 року затверджено ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з земель, наданих для ведення особистого селянського господарства, на землі для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (магазин ритуальних послуг) в адміністративних межах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київськоїобласті, розроблений БРВВ КОФ ДП «Центр ДЗК».

Змінено ОСОБА_1 цільове призначення земельної ділянки загальною площею 0,0899 га ріллі (кадастровий номер3221280800:08:005:0014) з земель, наданих для ведення особистого селянського господарства, на землі для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (магазин ритуальних послуг) в адміністративних межах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області, яка перебуває у її власності згідно зі свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 14 серпня 2014 року (індексний номер 25587944) - а.с. 12 том 1.

25 вересня 2015 року Державною інспекцієюсільського господарства в Київськійобласті до прокуратури Київської області направлено клопотання про вжиттязаходів прокурорського реагування за вих. № 04-12/61(а.с. 18-19 том 1).

Із змісту цього клопотання вбачається, що проведеною перевіркою на підставі листа № 313 від 23 березня 2015 року РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» встановлено, що земельна ділянка, площею 0,0800 га, виділена у власність ОСОБА_1 , знаходиться в санітарно-захисній зоні РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» (Північне кладовище). У зв`язкуіз встановленими порушеннями вимог земельного законодавства, контролюючим органом скеровано клопотання до ДержгеокадаструУкраїни, однакостаннім належних заходів щодо приведення наказу Головного управління Держземагентства у Київській області від 08 серпня 2014 року № 10-4010/15-14-сг щодо затвердження проекту землеустрою та надання у власність ОСОБА_1 земельноїділянки, площею 0,0800 га на територіїБогданівської сільської ради Броварського району Київської області, у відповідності до вимог законодавства, не вжито.

У поданих до суду письмових поясненнях Головне управління Держгеокадастру у Київській області зазначало, що на час прийняття спірного наказу Головне управління Держземагенства у Київській області не володіло інформацією про те, що землі, із яких сформована земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014 (власник ОСОБА_1 ), перебували в постійному користуванні РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», оскільки про дані обставини стало відомо пізніше, ніж Головне управління Держземагенства у Київській області видало наказ від 08 серпня 2014 року та лише після внесення відомостей про земельну ділянку із кадастровим номером 3221280800:08:009:0006, яка перебуває в постійному користуванні РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» до Державного земельного кадастру України. Про порушення вимог Державних санітарних правил та норм "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України 01 липня 1999 року № 28, при прийнятті оскаржуваного наказу Головному управлінню Держземагенства у Київській області стало відомо за результатами перевірки Державної інспекції сільського господарства в Київській області (а.с. 61-62 том 1).

Головне управління Держгеокадастру у Київській області довідкою від 05 вересня 2014 року та відповіддю від 17 березня 2016 року підтвердило, що у відповідності до ДСЗ форми 6-ЗЕМ земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014 (власник ОСОБА_1 ) до моменту її відведення у власність перебувала в землях запасу та мала склад угідь - рілля (а.с. 137, 172 том 1).

Судом встановлено, що прокуратура, звертаючись до суду з цим позовом в інтересах держави в особі Великодимерської с/ради та РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», обгрунтовувала позовні вимоги тим, що земельна ділянка, площею 0,0800 га, яка виділена ОСОБА_1 у власність, знаходиться в санітарно-захисній зоні північного кладовища та земельна ділянка, яка перебуває у постійному користуванні РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», належить до земель рекреаційного призначення, тому Держземагенство у Київській області не мало повноважень для прийняття оспорюваного наказу № 10-4010/15-14-сг від 08 серпня 2014 року, оскільки земельна ділянка, яку отримала у власність відповідач ОСОБА_1 , виділялась їй не із земель запасу, а із земель рекреаційного фонду, чим вважає порушені інтереси держави в особі Великодимерської с/ради (правонаступника Київської обласної державної адміністрації) та Ритуальної служби, із посиланням на їх бездіяльність щодо захисту інтересів держави, які полягають в забезпеченні реалізації принципів регулювання земельних та природоохоронних відносин.

В рамках розгляду справи на підставі ухвали Броварського міськрайонного суду Київської області від 08 листопада 2019 року судом призначено судову земельно-технічнуекспертизу.

Із висновку експертів № 28049/20-41/10222?10230/21-41 від 25 березня 2021 року, складеного за наслідками проведення судової земельно-технічної експертизи, вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014,площею 0,0800 га, що розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області та належить ОСОБА_1 , на межі земельних ділянок (визначених по координатах, наданих Київським державним підприємством геодезії, картографії, кадастрових та геоінформаційних систем «КИЇВГЕОІНФОРМАТИКА» листом від 02 листопада 2017 року № 01-01/528), які розташовані на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області і право постійного користування якими РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» посвідчено державним актом на право користування земелею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрованим у Книзі записів державних актів на право користування земелею за № 89, не накладаються.

Земельні ділянки РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», право на які посвідчені державним актом на право користування земелею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрованим у Книзі записів державних актів на право користування земелею за № 89, на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014 не накладаються.

Визначити чи накладається земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014, площею 0,0800 га, що розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області на межі земельних ділянок, розташованих на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області і право постійного користування якими РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» посвідчено державним актом на право користування земелею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрованим у Книзі записів державних актів на право користування земелею за № 89, визначених технічним звітом по перенесенню в натурі проекту відведення земельних ділянок Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому для розташування кладовища та будівництва артсвердловини за рахунок землекористування Броварського підсобного сільського господарства Київського міськвиконкому Броварського району Київської області, не вбачається можливим, оскільки координати поворотних точок (кутів) земельної ділянки є координатами умовної системи координат, які не мають прив`язки до пунктів державної геодезичної мережі і з використанням цих координат можливо лише визначити площу та конфігурацію земельної ділянки без визначення її розташування в натурі (на місцевості).

Земельна ділянка, площею 0,0800 га, кадастровий номер 3221280800:08:005:0014 повністю розташована в межах санітарно-захисної зони Північного кладовища РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», згідно із фактичним розташуванням традиційних місць поховання (могил) Північного кладовища. Межі санітарно-захисної зони земельних ділянок, право постійного користування на які Ритуальній службі СКП "СПКПО" виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) посвідчено державним актом на право користування землею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрованим у Книзі записів державних актів на право користування землею за № 89, технічним звітом по перенесенню в натурі проекту відведення земельних ділянок Спеціалізованому комбінату підприємств комунально-побутового Київського міськвиконкому для розташування кладовища та будівництва артсверловини за рахунок землекористування Броварського підсобного сільського господарства Київського міськвиконкому Броварського району Київської області, та технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) землі загального користування (кладовище та артезіанська сверловина) в межах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області Ритуальна служба СКП "СПКПО", не визначалися. Межі санітарно-захисної зони документацією із землеустрою не визначаються і не визначалися, в тому числі, за часів Української РСР, оскільки зони встановлюються (встановлювалися) не від меж земельних ділянок, які відводяться для будівництва, експлуатації та обслуговування того чи іншого об`єкту, а від джерел виділення шкідливих речовин, запахів та інших шкідливих факторів. Межі санітарно-захисних зон можуть встановлюватися відповідною містобудівною документацією, наприклад, проектами улаштування нових кладовищ, проектами розширення і реконструкції діючих кладовищ. Межі санітарно-захисної зони земельних ділянок, право постійногокористування на якіРитуальній службі СКП "СКПКПО" виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) посвідченодержавним актом на право користування землею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрованим у Книзізаписів державних актів на право користування землею за № 89, технічним звітом по перенесенню в натурі проекту відведенняземельних ділянок Спеціалізованому комбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому для розташуваннякладовища та будівництва артсвердловини за рахунокземлекористування Броварського підсобного сільського господарства Київського міськвиконкому Броварського району Київськоїобласті та технічноюдокументацією і зземлеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) землі загального користування (кладовище та артезіанська свердловина) в межах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області Ритуальна служба СКП "СКПКПО", не визначалися (див. відповідь на питання № 9).

Також у цьому висновку зазначено, що план земельної ділянки на державному акті Б № 086616 не є планом кладовища, на ньому не відображена геодезична інформація, з використанням якої можливо визначити точне географічне положення земельних ділянок на земній кулі, а на викопіюванні з Генерального плану Богданівської сільської ради та на схемі Північного кладовища взагалі не відображена будь-яка геодезична інформація і ці схеми надані у довільному, а не точному масштабі. Отже, інформація в листі Ритуальної служби СКПР "СКПКПО" від 28 травня 2020 року (а.с.107 том 6) про те, що цим листом наданий план Північного кладовища із відповідною геодезичною інформацією, не відповідає дійсності. У зв`язку з зазначеним, по документа, наданих Ритуальною службою СКПР "СКПКПО" листами від 06 квітня 2020 року б/н (а.с. 88 том 6) та від 28 травня 2020 року № 895 (а.с. 107 том 6), неможливо визначити крайні межі місць поховань, саме від яких, а не від межі земельної ділянки, встановлюється санітарно-захисна зона кладовища, оскільки саме місця поховання (могили, крематорії,тощо), а не земельна ділянка кладовища, є або можуть бути джерелом виділення шкідливихречовин, запахів та інших шкідливих факторів (а.с. 1-38 том 7).

Досліджуючи установчі документи юридичної особи РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», яке є одним із позивачів у справі, в інтересах якої прокурором подано позов, судом встановлено, що це підприємство створене в результаті реорганізації Комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» шляхом перетворення відповідно до рішення Київської міської ради від 23 грудня 2004 року № 876/2286 «Про реорганізацію комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» у Ритуальну службу спеціалізоване комунальне підприємство «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації)" і є його правонаступником (а.с. 114-125 том 1).

Згідно із п. п. 1.3, 4.3 Статуту РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» дане підприємство за своєю організаційно-правовою формою є комунальним комерційним унітарним підприємством, заснованим на власності територіальної громади міста Києва, джерелами формування майна підприємства є, зокрема, доходи від господарської діяльності, що свідчить про те, що Ритуальна служба є юридичною особою та отримує прибуток.

Залишаючи позов Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» без розгляду, суд першої інстанції виходив з того, що РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» не є державним органом, який наділений владними повноваженнями, тому прокурор не мав підстав для представництва інтересів держави в особі РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування».

Відмовляючи у задоволенні позову Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області, суд першої інстанції свій висновок мотивував тим, що прокурором не надано доказів про віднесення спірної земельної ділянки до земель рекреаційного призначення.

Із наданих та досліджених доказів судом першої інстанції встановлено, що земельна ділянка, яка перебуває у постійному користуванні РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», не належить до земель рекреаційного призначення, оскільки із технічної документації вказаної земельної ділянки та технічної документації земельної ділянки ОСОБА_1 вбачається, що при виділенні як земельної ділянки РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», так і відповідачу ОСОБА_1 , ці земельні ділянки виділялися із земель сільськогосподарського призначення, а тому на час виділення вказаної спірної земельної ділянки відповідачці вона належала до земель сільськогосподарського призначення.

Установивши, що спірна земельна ділянка складається із земель сільськогосподарського призначення, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що саме до повноважень Головного управління Держземагенства у Київській області було віднесено вирішення питання щодо надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,0800 га, що розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, тому права Великодимерськоїселищної ради Броварського району Київської області зазначеними діями/рішенням Головного управління Держземагенства у Київській області щодо виділення у приватну власність ОСОБА_1 спірної земельної ділянки не порушені.

Колегія суддів апеляційного суду вважає, що такі висновки суду першої інстанції зроблені на підставі повного та об`єктивного дослідження наданих доказів та в повній мірі відповідають вимогам матеріального та процесуального права, з наступних підстав.

За змістом частини першої статті 16 Цивільного кодексу Україникожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільніінтереси у спосіб, визначений законом, договором, або такий спосіб, який не суперечить закону (стаття 5 ЦПК України ).

Перевіряючи законність і обґрунтованість оскаржуваного судового рішення колегією суддів апеляційного суду з`ясовано, що позов у цій справі поданий прокурором в інтересах держави в особі Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області, Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київської міської ради.

Обставини, якими позивач обгрунтовує свої вимоги зводяться до того, що земельна ділянка площею 0,0800 га, яка виділена ОСОБА_1 у власність, знаходиться в санітарно-захисній зоні Північного кладовища та земельна ділянка, яка перебуває у постійному користуванні РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», належить до земель рекреаційного призначення, тому Держземагенство у Київській області не мало повноважень для прийняття оспорюваного наказу № 10-4010/15-14-сг від 08 серпня 2014 року, оскільки земельна ділянка, яку отримала у власність відповідач ОСОБА_1 , виділялась їй не із земель запасу, а із земель рекреаційного фонду, чим вважає порушені інтереси держави в особі Великодимерської с/ради (правонаступника Київської обласної державної адміністрації) та Ритуальної служби, із посиланням на їх бездіяльність щодо захисту інтересів держави, які полягають в забезпеченні реалізації принципів регулювання земельних та природоохоронних відносин.

Відповідно до положень статей 13, 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власниказдійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначенихцією Конституцією.

Статтями 2, 19 Закону України «Про охорону земель» визначено, що об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.

Землі України за основнимцільовим призначення мподіляються на такікатегорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) земліоздоровчого призначення; ґ) землірекреаційного призначення; д) земліісторико-культурного призначення; е) землілісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншогопризначення (частина перша статті 19 ЗК України).

Відповідно до статті 50 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до земель рекреаційногопризначення належать землі, яківикористовуються для організаціївідпочинку населення, туризму та проведенняспортивних заходів.

Згідно зі статтею 51 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до земель рекреаційногопризначення належать земельніділянки зелених зон і зеленихнасаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об`єктівфізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячихтуристичних станцій, дитячих та спортивнихтаборів, іншиханалогічних об`єктів, а такожземельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об`єктів стаціонарної рекреації.

Відповідно до частинидругої статті 22 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, щовіднесені до земель іншихкатегорій, земліпід господарськими будівлями і дворами, земліпід інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Фактичні обставини справи, встановлені судом, свідчать про те, що згідно з державним актом на право постійного користування землею серії Б № 086616 від 1987 року земельніділянки площами 77,3 га та 0,5 га, надані КП «Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування» Київського міськвиконкому у постійне користування для обслуговування кладовища та артсвердловини.

Державний акт на право постійного користування землею серії Б № 086616 виготовлено на підставі, зокрема, технічного звіту по перенесенню в натурі проекту відведення земельних ділянок Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому для розташування кладовища та будівництва артсвердловини за рахунок землекористування Броварського підсобного сільського господарства Київського міськвиконкому Броварського району Київської області.

Рішенням VІІ сесії Київської міської ради ІVскликання від 23 грудня 2004 року №876/2286 КП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» шляхом перетворення реорганізвано у Ритуальну службу спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київської міської ради.

Відповідно до державного акта на право постійного користування землею серії Б № 086616 від 03 квітня 1987 року Ритуальна служба спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» має в постійному користуванні земельну ділянку, загальною площею 77,8 га, з них: 0,5 га артскважина, 77,3 га під розміщення кладовища, в адміністративних мережах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області за межами населеного пункту.

На підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробленої у 2015 року ТОВ «Перша земельна агенція», проведено державну реєстрацію земельної ділянки площею 77,2502 га з кадастровим номером 3221280800:08:009:0006 та земельної ділянки площею 0,5193 га з кадастровим номером 3221280800:08:005:0018, право на які РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» посвідчено державним актом серії Б № 086616.

Згідно з державною статистичною звітністю за формою 6-зем з розподілу земель між землекористувачами (землевласниками) площа ділянки 77,8 га має несільськогосподарські угіддя - кладовище.

Поряд з земельною ділянкою РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування»розташована земельна ділянка площею 0,0800 га, з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014, власником якої є ОСОБА_1 .

Наказом Головного управлінням Держземагенства у Київській області№ 10-4010/15-14-сг від 08 серпня 2014 року затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області.

Відповідно до вказаного наказу Реєстраційною службою Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області прийнято рішення про державнуреєстрацію прав та їхобтяжень, індексний номер: 15146533 від 14 серпня 2014 року та ОСОБА_1 було видано свідоцтво про право власності індексний номер 25587944 на земельну ділянку, площею 0,0800 га, цільовепризначення: для веденняособистого селянського господарства, кадастровий номер: 3221280800:08:005:0014, яка розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області.

Головне управління Держгеокадастру у Київській області довідкою від 05 вересня 2014 року та відповіддю від 17 березня 2016 року підтвердило, що у відповідності до ДСЗ форми 6-ЗЕМ земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014 (власник ОСОБА_1 ) до моменту її відведення у власність перебувала в землях запасу та мала склад угідь - рілля (а.с. 137, 172 том 1).

Із висновку експертів № 28049/20-41/10222?10230/21-41 від 25 березня 2021 року, складеного за наслідками проведення судової земельно-технічної експертизи, вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014,площею 0,0800 га, що розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області та належить ОСОБА_1 , на межі земельних ділянок (визначених по координатах наданих Київським державним підприємством геодезії, картографії, кадастрових та геоінформаційних систем «КИЇВГЕОІНФОРМАТИКА» листом від 02 листопада 2017 року № 01-01/528), які розташовані на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області і право постійного користування якими РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» посвідчено державним актом на право користування земелею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрованим у Книзі записів державних актів на право користування земелею за № 89, не накладається.

Земельні ділянки РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», право на які посвідчені державним актом на право користування землею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрованим у Книзі записів державних актів на право користування землею за № 89, на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014 не накладаються.

Визначити чи накладається земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014, площею 0,0800 га, що розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області на межі земельних ділянок, розташованих на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області і право постійного користування якими РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» посвідчено державним актом на право користування земелею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрованим у Книзі записів державних актів на право користування земелею за № 89, визначених технічним звітом по перенесенню в натурі проекту відведення земельних ділянок Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому для розташування кладовища та будівництва артсвердловини за рахунок землекористування Броварського підсобного сільського господарства Київського міськвиконкому Броварського району Київської області, не вбачається можливим, оскільки координати поворотних точок (кутів) земельної ділянки є координатами умовної системи координат, які не мають прив`язки до пунктів державної геодезичної мережі і з використанням цих координат можливо лише визначити площу та конфігурацію земельної ділянки без визначення її розташування в натурі (на місцевості).

З урахуванням установлених обставин на підставі наданих учасниками справи та досліджених доказів, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014, площею 0,0800 га, що розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області, виділялась ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення (несільськогосподарське угіддя)та не відноситься до земель рекреаційного призначення.

Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу - частина 6 статті 118 Земельного кодексу України..

Згіднозі статтею 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власністьабо надання їх у користування. Безоплатна передача земельнихділянок у власність громадян проводиться у разі: а) приватизаціїземельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержанняземельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальнихсільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальноївласності в межах норм безоплатноїприватизації, визначенихцим Кодексом.

Відповідно до пункту 4.32 Положення про Головне управлінняДержземагенства в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольстваУкраїни від 10 травня 2012 року № 258, чинного на час передання у власність ОСОБА_1 земельноїділянки, Головне управлінняДержземагенства в областіпередає відповідно до закону земельніділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власністьабо користування для всіх потреб в межах області.

У пункті 7 зазначеного Положення передбачено, що Головне управлінняздійснює свої повноваження як безпосередньо, так і через територіальні органи Держземагенства України нижчого рівня та контролюєїх діяльність.

Вирішуючи спір у справі, яка переглядається, суд першої інстанції на підставі належної правової оцінки обставин, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення учасників справи, установивши, що до компетенції ГУ Держземагенства було віднесено вирішення питання щодо надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,0800 га, що розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позову Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області, оскільки права Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області при здійсненні виділення у приватну власність ОСОБА_1 спірної земельної ділянки не порушені.

Доводи прокурора, наведені в апеляційній скарзі, про те, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:005:0014, площею 0,0800 га, що розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області, знаходиться у межах санітарно-захисної зони Північного кладовища, були предметом перевірки суду першої інстанції, їм надана належна оцінка, яка ґрунтується на вимогах чинного законодавства, і з якою погоджується суд апеляційної інстанції.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджується, що для з`ясування питань щодо знаходження земельної ділянки, площею 0,080 га, кадастровий номер 3221280800:08:005:0014, розташованої на території Богданівськоїсільської ради Броварського району Київської області, у санітарно-захисній зоні Північного кладовища Ритуальної служби, яке розташоване на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області, судом було призначено судову земельно-технічну експертизу.

Із висновку експертів № 28049/20-41/10222?10230/21-41 від 25 березня 2021 року, складеного за наслідками проведення судової земельно-технічної експертизи, вбачається, що земельна ділянка, площею 0,0800 га, кадастровий номер 3221280800:08:005:0014 повністю розташована в межах санітарно-захисної зони Північного кладовища РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», згідно із фактичним розташуванням традиційних місць поховання (могил) Північного кладовища.

Виходячи із відповідей експертів, наведених у висновку № 28049/20-41/10222?10230/21-41 від 25 березня 2021 року, судом першої інстанції встановлено, що межі санітарно-захисної зони Ритуальної служби СКП "СКПКПО" станом на момент виділення у приватну власність земельної ділянки ОСОБА_1 визначені не були, а тому експерт не може визначити точність та ідентичність санітарно-захисних зон, які існували до 2015 року (дати виготовлення технічної документації) та після цієї дати, та враховуючи, що фактичний розрахунок експерта наданий за даними, отриманими згідно із фактичним виміром меж земельної ділянки, станом на день проведення такого виміру, а не станом на момент виділення земельної ділянки відповідачу ОСОБА_1 , тому експерт зазначив фактичні розрахунки на день здійснення виміру від крайньої межі поховання, що не може підтверджувати, що на момент виділення земельної ділянки ОСОБА_1 дана земельна ділянка перебувала в санітарно-захисній зоні.

Таким чином, обрахувати розташування земельної ділянки, яка перебуває у власності ОСОБА_1 в санітарно-захисній зоні саме на момент її виділення ОСОБА_1 є неможливим, що спростовує доводи апеляційної скарги у відповідній частині вимог про те, що прокуратурою доведено належними доказами, що земельна ділянка, яка виділена ОСОБА_1 у приватну власність у 2014 року, станом на день її виділення перебувала в санітарно-захисній зоні РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» (Північне кладовище).

До того ж, судом першої інстанції взято до уваги, що при виділенні земельної ділянки ОСОБА_1 у власність, державні органи, надаючи дозвіл щодо затвердження проекту землеустрою земельної ділянки площею 0,0800 га, кадастровий номер 3221280800:08:005:0014, цільове призначення: для ведення особистого селянського господарства, на територіїБогданівської сільської ради Броварського району Київської області, будь-якихобмежень не встановили.

Відповідач ОСОБА_1 при отриманні, в порядку ст. ст. 118, 121 ЗК України, в безоплатну приватизацію земельної ділянки, не могла та не повинна була передбачати можливість здійснення порушення такого порядку самими ж державними органами, на які покладено обов`язок законодавством здійснювати розгляд клопотань, поданих в порядку ст. ст. 118, 121 ЗК України.

Доводи прокурора, наведені як у позовній заяві, так і в апеляційній скарзі, про наявність допущених порушень при прийнятті ГУ Держземагенства у Київській області наказу від 08 серпня 2014 року № 10-4010/15-14-сг щодо затвердження проєкту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 без врахування вимог Державних санітарних правил та норм ДСанПіН 2.2.2-28-99, а відтак, на думку прокурора, відведена у приватну власність спірна земельна ділянка не може бути використана за цільовим призначенням (для ведення особистого селянського господарства) через знаходження у межах санітарно-захисної зони Північного кладовища РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», на висновки суду не впливають, оскільки суд, вирішуючи спір за пред?явленим позовом Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області, мав обов`язок встановити чи були порушені, невизнані або оспорені права, свободи чи інтереси Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області, а якщо були, то вказати, чи є залучений у справі відповідач відповідальним за це.

У справі, яка переглядається, судом першої інстанції встановлено, що до компетенції ГУ Держземагенства було віднесено вирішення питання щодо надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0800 га, що розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області.

Вказана спірна земельна ділянка розташована на межі земельних ділянок, які розташовані на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області і право постійного користування якими РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» посвідчено державним актом на право користування земелею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрованим у Книзі записів державних актів на право користування земелею за № 89.

Юридична особа РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування»здійснює безпосередньо управління майном.

Як передбачено частиною 2 статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Таким чином, діями ГУ Держземагенства при прийнятті наказу від 08 серпня 2014 року № 10-4010/15-14-сг щодо затвердження проєкту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 не порушені права Великодимерської селищної ради Броварського району Київської області і вона, відповідно, не є належним позивачем у цій справі.

Посилання РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» у доводах апеляційної скарги на невірне трактування судом першої інстанції норм законодавства щодо здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній є безпідставні, з огляду на таке.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).

Повноваження прокурора у спірнихправовідносинах визначено, зокрема, Конституцією України та Законом України «Про прокуратуру».

Відповідно до пункту 3 частинипершої статті 131-1 Конституції України прокуратура здійснюєпредставництво інтересів держави в суді у виключнихвипадках і в порядку, щовизначені законом.

Згідно з частиноютретьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснюєпредставництво в судізаконних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснюєабо неналежним чином здійснює орган державноївлади, орган місцевогосамоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенціїякого віднесені відповідні повноваження, а також у разівідсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченомучастиною четвертою цієїстатті, крімвипадку, визначеногоабзацом четвертим цієї частини.

Абзац третій частини третьої цієї статті передбачає заборону здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань.

Відповідно до частиничетвертої статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховуєвисновки, щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У постанові від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц (провадження№ 14-104цс19) Велика Палата Верховного Суду зазначала, що у випадку, коли держава вступає в цивільні правовідносини, вона маєцивільну правоздатність нарівні з іншими їх учасниками. Держава набуває і здійснює цивільні права й обов`язки через відповідні органи, які діють у межах їхньоїкомпетенції. Отже, поведінкаорганів, через якідіє держава, розглядається як поведінка держави у відповідних, зокрема, цивільних правовідносинах. Тому у відносинах, в яківступає держава, органи, через які вона діє, не мають власних прав і обов`язків, а наділені повноваженнями (компетенцією) представляти державу у відповідних правовідносинах.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 6 липня 2021 року у справі № 911/2169/20 (провадження № 12-20гс21) дійшла висновку, що заборона на здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній передбачена абзацом третім частини третьої статті 23 Закону, маєзастосовуватись з урахуванням абзацу першого частини третьої цієї статті, який передбачає, що суб`єкт, в особі якого прокурор можезвертатись із позовом в інтересах держави, має бути суб`єктомвладних повноважень незалежно від наявності статусу юридичної особи.

Велика Палата Верховного Суду звернула увагу на положення частини другої статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У контексті зазначеного відсутність у Законі інших, окремо визначених заборон на здійснення представництва прокурором, окрім спеціальної заборони на представництво державних компаній, не слід розуміти як таку, що розширює встановлені в абзаці першому частини третьої статті 23 Закону межі для здійснення представництва прокурором законних інтересів держави.

Цим висновком Велика Палата Верховного Суду відступила від висновку щодо застосування частини третьої статті 23 Закону в подібних правовідносинах, викладеного в постанові Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 15 квітня 2020 року у справі № 363/4656/16-ц (провадження № 61-18682св19), який зводиться до необхідності визначення організаційно-правової форми суб`єкта, в особі якого звертається прокурор, з метою підтвердження підстав для представництва інтересів держави в суді в особі державного підприємства.

Наявність державно-владних повноважень відокремлює органи державної влади від інших державних установ, які також утворюються державою для здійснення завдань і функцій держави, але, на відмінувід органів державної влади не наділяються владними повноваженнями. Органи державної влади є складовою частиною державного апарату - системи органів та осіб, які наділяються певними правами та обов`язками щодо реалізації державної влади. Водночас, державні організації (установи, заклади), на відміну від державного органу, не мають державно-владних повноважень, не виступають від імені держави та є частиною механізму, а не апарату держави. Державна організація - цестворений державою колектив працівників чи службовців, що характеризується організаційною єдністю, а також наявністю нормативно визначених повноважень в одній зі сфер суспільних відносин. При цьому така організація має власний кошторис.

У справі, яка переглядається, Броварська окружна прокуратура Київської області подала позов, тому числі, в інтересах держави в особі РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування».

Перевіривши правовий статус РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», суд першої інстанції встановив, що зазначена юридична особа не є органом державної влади, органом місцевого самоврядування чи іншим суб`єктом владних повноважень, до компетенції яких віднесено відповідні повноваження, а тому у прокурора відсутні підстави для представництва інтересів держави в особі РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування».

Якщо суд після відкриття провадження у справі з урахуванням наведених учасниками справи аргументів та наданих доказів установить відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді, суд залишає позовну заяву, подану прокурором в інтересах держави в особі компетентного органу, без розгляду відповідно до положень пункту 2 частини першої статті 257 ЦПК України.

За таких обставин, колегія суддіі вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що позов у частині вимог Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» підлягає залишенню без розгляду на підставі пункту 2 частини першої статті 257 ЦПК України.

Аргумент апеляційної скарги прокурора про те, що судом першої інстанції врахована юридична оцінка обставин, здійснена апеляційним судом під час розгляду іншої справи № 361/8977/15, є безпідставним з огляду на те, що у справі, яка переглядається, судом першої інстанції надана власна правова оцінка правовідносинам сторін, виходячи з фактів, установлених під час розгляду справи, та визначено, яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення вказаного спору.

Інші доводи заступника керівника Київської обласної прокуратури Грабець Ігоря Несторовича та Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київської міської ради, наведені в обґрунтування апеляційних скарг, не можуть бути підставами для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки вони не підтверджуються матеріалами справи, ґрунтуються на неправильному тлумаченні норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до статті 375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного суду вважає, що рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 13 січня 2023 року ухвалене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційних скарг не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому відсутні правові підстави для задоволення апеляційної скарги заступника керівника Київської обласної прокуратури Грабець Ігоря Несторовича та апеляційної скарги представника позивача Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київської міської ради Чехової Наталії Михайлівни.

Згідно з частиною 13 статті 141, підпунктами «б», «в» пункту 4 частини першої статті 382 ЦПК України суд апеляційної інстанції має вирішити питання щодо нового розподілу судових витрат, понесених у зв`язку з розглядом справи у суді першої інстанції, у випадку скасування та ухвалення нового рішенняабо зміни судового рішення; щодо розподілу судових витрат, понесених у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції.

Оскільки апеляційні скарги залишені без задоволення, а судове рішення без змін, тому розподіл судових витрат судом апеляційної інстанції не здійснюється.

Керуючисьст.ст. 367, 368, 374, 375, 381-384 ЦПК України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу заступника керівника Київської обласної прокуратури Грабець Ігоря Несторовичазалишити без задоволення.

Апеляційну скаргу представника позивача Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київської міської ради Чехової Наталії Михайлівнизалишити без задоволення.

Рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 13 січня 2023 рокузалишити без змін.

Постанова суду апеляційноїінстанціїнабираєзаконноїсили з дня їїприйняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягомтридцятиднів з дня їїпроголошення.

Якщо в судовому засіданнібулооголошенолишевступну та резолютивнучастину постанови зазначений строк обчислюється з дня складанняповного тексту постанови.

Повний текст постанови складено 13 грудня 2023року.

Головуючий Судді:

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115627145
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —361/8978/15-ц

Постанова від 27.11.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Ухвала від 10.07.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Ухвала від 04.07.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Ухвала від 16.06.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Ухвала від 16.05.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Ухвала від 05.05.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Ухвала від 01.05.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Ухвала від 13.04.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Ратнікова Валентина Миколаївна

Рішення від 13.01.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Дутчак І. М.

Рішення від 13.01.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Дутчак І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні