Рішення
від 13.12.2023 по справі 120/15336/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2023 р. Справа № 120/15336/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Сала Павла Ігоровича, розглянувши в місті Вінниці за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Сутисківської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

03.10.2023 до суду надійшла позовна заява ОСОБА_2 до Барської міської ради про:

- визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо нерозгляду заяв позивача від 18.08.2023 про надання в оренду земельних ділянок;

- зобов`язання відповідача розглянути заяви позивача про надання в оренду земельних ділянок від 18.08.2023 та за результатами їх розгляду прийняти відповідне рішення.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що 18.08.2023 позивач звернувся до відповідача з заявами про надання йому в оренду земельних ділянок в комплексі з розташованими на них водними об`єктами площами 7,3950 га, 8,6438 га та 20,2755 га, за межами населеного пункту с. Ялтушків Жмеринського району Вінницької області в урочищі "Шпиль", кадастрові номери земельних ділянок: 0520286500:04:002:0020; 0520286500:04:002:0096; 0520286500:04:002:0095. Водночас до заяви було додано усі необхідні документи для розгляду відповідного питання по суті. Листом за № 04-04/2084 від 04.09.2023 Барська міська рада повідомила позивача про те, що вищевказані заяви будуть розглянуті на черговій сесії ради. Однак станом на дату подання адміністративного позову жодного рішення за заявами позивача відповідач не прийняв.

Позивач вважає протиправною бездіяльність відповідача щодо нерозгляду його заяв про надання в оренду земельних ділянок комунальної власності, а тому з метою захисту своїх прав та інтересів вертається до суду з цим позовом.

Разом з позовною заявою позивач подав заяву про забезпечення позову у спосіб заборони Барській міській раді вчиняти будь-які дії щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 0520286500:04:002:0020 площею 20,2755 га, 0520286500:04:002:0096 площею 7,395 га та 0520286500:04:002:0095 площею 8,6438 га.

Ухвалою суду від 05.10.2023 у задоволенні заяви про забезпечення позову відмовлено.

Ухвалою суду від 09.10.2023 відкрито провадження у справі за позовом ОСОБА_2 та вирішено здійснювати її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Відповідачу встановлено 15-денний строк з дня отримання ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Згідно із ч. 1 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система.

Відповідно до ч. 7 ст. 18 КАС України особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

З матеріалів справи видно, що ухвалу суду від 09.10.2023 про відкриття провадження у справі доставлено відповідачу до його електронного кабінету 09.10.2023 о 18:26 год, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа, яка міститься у матеріалах справи.

Втім, як у встановлений судом строк, так і станом на дату ухвалення рішення відповідач не скористалась своїм правом на подання відзиву.

Верховний Суд у постанові від 23.11.2022 року у справі №500/8027/21 дійшов висновку, що довідка про доставку в електронному вигляді рішення суду є належним доказом отримання стороною такого рішення.

Враховуючи наведене та керуючись ч. 6 ст. 162 КАС України суд вирішує справу за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Вивчивши матеріали справи у їх сукупності, оцінивши наведені позивачем доводи, суд встановив, що 18.08.2023 позивач ОСОБА_2 звернувся до Барської міської ради із заявою про надання йому в оренду земельних ділянок в комплексі з розташованими на них водними об`єктами, площами 7,3950 га, 8,6438 га та 20,2755 га за межами населеного пункту с. Ялтушків, в урочищі "Шпиль"

Листом від 04.09.2023 за № 04-04/2084 Барська міська рада повідомила позивача про те, що подані заяви будуть розглянуті на черговій сесії Барської міської ради.

Позивач зазначає, що оскільки у передбачений законом строк і станом на дату пред`явлення позову відповідач не розглянув подані ним заяви та не прийняв рішення про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу (за наявності підстав для цього), Барська міськаї рада порушує вимоги законодавства та допускає протиправну бездіяльність, що змушує позивача звертатися до суду за захистом своїх прав та інтересів.

Надаючи оцінку встановленим обставинам справи та спірним правовідносинам, суд керується такими мотивами.

Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

За змістом статті 18 Земельного кодексу України (далі ЗК України) до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.

Конкретні категорії земель визначені у частині першій статті 19 ЗК України, до яких належать, зокрема, землі водного фонду.

Згідно з положеннями частини 1-4, 8 статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності

Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Не підлягають передачі в оренду земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, розташованих у прибережній захисній смузі водних об`єктів, крім випадків, передбачених законом.

Строк оренди земельної ділянки не може перевищувати 50 років.

Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.

Відповідно до ст. 51 Водного кодексу України водні об`єкти надаються у користування за договором оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом у порядку, визначеному земельним законодавством України. Право оренди земельної ділянки під водним об`єктом поширюється на такий водний об`єкт.

Частиною першою статті 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Згідно з ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Отже, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про надання передачу або відмову у передачі в оренду земельної ділянки із наведенням підстав такої відмови.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування-орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів..

Правовий статус Барської міської ради визначається Законом України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі Закон № 280/97-ВР).

Стаття 26 Закону № 280/97-ВР передбачає виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад.

Так, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, серед іншого, відповідно до закону питання регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР).

Згідно з ч. 1 ст. 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 47 Закону № 280/97-ВР визначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.

На підставі ч. 4 ст. 47 Закону № 280/97-ВР постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

Відповідно до частин першої, другої статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Таким чином, орган місцевого самоврядування вирішує питання про передачу або відмову в передачі в оренду земельної ділянки шляхом прийняття відповідного рішення. При цьому, зважаючи на норми Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", таке рішення приймається на пленарних засіданнях.

Як видно з матеріалів справи, позивач ОСОБА_2 18.08.2023 звернувся до відповідача із заявою про надання йому в оренду земельних ділянок в комплексі з розташованими на них водними об`єктами.

Зі змісту листа від 04.09.2023 за № 04-04/2084 слідує, що відповідач отримав заяву позивача, водночас станом на дату звернення до суду жодного передбаченого законом рішення за результатами його розгляду радою не прийнято. Докази протилежного в матеріалах справи відсутні та відповідачем не надано.

Отже, у спірних правовідносин органом місцевого саморвядування допущено протиправну бездіяльність щодо прийняття рішення за результатами розгляду заяви позивача.

Відтак для правильного вирішення цієї справи суду, перш за все, необхідно надати правову оцінку поведінці відповідача при розгляді ініційованого позивачем земельного питання і визначитися щодо того, чи можна вважати таку поведінку "протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень".

У теорії права протиправною бездіяльність суб`єкта владних повноважень визнається зовнішня форма пасивної поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Відповідно до ч. 15 ст. 46 Закону № 280/97-ВР порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.

Таким чином, підготовка та розгляд питань, вирішення яких належить до повноважень ради, виносяться на пленарні засідання ради і регулюється, окрім Закону № 280/97-ВР, ще й Регламентом ради. Це стосується і клопотання позивача про надання в оренду земельних ділянок, оскільки окремої процедури розгляду таких питань чинним законодавством України не передбачено.

Відповідно до ст. 1 Регламенту Барської міської ради, затвердженого рішенням 2 сесії Барської міської ради 8 скликання від 17.12.2020 № 2 (зі змінами згідно з рішенням 3 позачергової сесії Барської міської ради 8 скликання від 30.12.2020 № 1) (далі Регламент), порядок діяльності міської ради, її органів та посадових осіб визначається Конституцією України, законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про запобігання корупції", іншими законодавчими актами, Статутом територіальної громади, цим Регламентом та Положенням про постійні комісії Барської міської ради.

Згідно із ст. 2.1.1 Регламенту Міська рада проводить свою роботу сесійно. Сесії міської ради складаються з пленарних засідань міської ради і засідань постійних та інших комісій міської ради, що проводяться у перерві між пленарними засіданнями.

Відповідно до ст. 2.1.2 Регламенту порядок скликання сесії визначається статтею 46 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні". Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності не рідше ніж один раз на місяць.

За змістом положень ст. 3.6.1 - 3.6.2 Регламенту міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення міської ради не повинно суперечити Конституції України та чинному законодавству.

Рішення міської ради приймаються на її пленарному засіданні більшістю депутатів від загального складу міської ради, крім випадків, передбачених Законом "Про місцеве самоврядування в Україні" та цим Регламентом. При встановленні результатів голосування до загального складу депутатів міської ради включається міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні міської ради і враховується його голос.

Отже, наведеними вище нормами Регламенту та Закону № 280/97-ВР чітко визначено порядок розгляду клопотань громадян про надання в оренду земельних ділянок, строк розгляду такого клопотання та рішення, які можуть прийматися радою за результатами його розгляду.

Втім, у матеріалах справи відсутнє рішення Барської міської ради стосовно розгляду заяв позивача про надання йому в оренду земельних ділянок в комплексі з розташованими на них водними об`єктами чи про відмову у наданні. Водночас відповідач був зобов`язаний прийняти рішення про передачу або відмову в передачі в оренду земельної ділянки.

Таким чином, відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо розгляду клопотання позивача та прийняття відповідного рішення у строк та в спосіб, визначені законодавством.

Враховуючи викладене, суд вважає, що порушені права позивача підлягають захисту у спосіб зобов`язання відповідача розглянути заяви позивача з урахуванням оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Частиною першою статті 9 КАС України визначено, що розгляд та вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Перевіривши основні доводи сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом визнання протиправною бездіяльність Барської міської ради щодо розгляду заяв позивача від 18.08.2023 про надання в оренду земельних ділянок та покладення на відповідача обов`язку розглянути вказані заяви з урахуванням висновків суду за наслідками розгляду цієї справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, судові витрати позивача на сплату судового збору в розмірі 1073,60 грн належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 72, 77, 90, 139, 242, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Барської міської ради щодо розгляду заяв ОСОБА_2 від 18.08.2023 про надання в оренду земельних ділянок комунальної власності.

Зобов`язати Барську міську раду з урахуванням правової оцінки, наданої у рішенні суду за наслідками розгляду цієї справи, розглянути заяви ОСОБА_2 від 18.08.2023 про надання в оренду земельних ділянок комунальної власності та за наслідками їх розгляду прийняти відповідне рішення.

Стягнути на користь ОСОБА_2 витрати зі сплати судового збору в розмірі 1073,60 (одна тисяча сімдесят три гривні 60 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Барської міської ради.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

1) позивач: ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 );

2) відповідач: Барська міська рада (код ЄДРПОУ 04051017, місцезнаходження: вул. Героїв Майдану, 6, м. Бар, Вінницька область, 23000).

Повне судове рішення складено 13.12.2023.

Суддя Сало Павло Ігорович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115658457
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —120/15336/23

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

Постанова від 18.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 13.12.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

Ухвала від 05.10.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні