Рішення
від 12.12.2023 по справі 260/5336/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 грудня 2023 року м. Ужгород№ 260/5336/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Плеханова З.Б.

при секретарі Ковач Н.М.

за участю:

позивача: Українсько-австрійське підприємство з іноземними інвестиціями у формі ТзОВ "Фішер Мукачево" - представник адвокат Митровцій В.І.

відповідача: Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків - представник Несторак Х.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Українсько-австрійське підприємство з іноземними інвестиціями у формі ТзОВ "Фішер Мукачево" до Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Українсько-австрійське підприємство з іноземними інвестиціями у формі ТзОВ "Фішер Мукачево" звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі висновків Акту перевірки Західним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків ДПС України прийнято податкове повідомлення-рішення №203/33-00-07-05 від 28 березня 2023, винесене на підставі Акту перевірки №98/33-00-07-05/22073637 від 28.02.2023 року, щодо застосування пені за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності в розмірі один мільйон п`ятсот п`ятдесят вісім тисяч вісімсот сімдесят три гривні 35 коп.

УАП ГОВ «Фішер-Мукачево» не погоджується з висновками Акту перевірки №98/33-00-07-05/22073637 від 28.02.2023 року та прийнятим на його основі податковим повідомленням-рішенням №203/33-00-07-05 від 28 березня 2023.

Вважає за необхідне зазначити, що перевіркою не взято до уваги, що прострочення у зв`язку з військовим станом з надання відповіді Мінекономіки України після нормативно встановленого строку у 10 робочих днів за поданими заявами підприємства про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями становило: за контрактом №DІ3203/ВS N3-2 від 01.04.2021 року - 30 днів ; за контрактом №DІ330102 від 18.02.2021 року 30 днів за контрактом №DІ330109- DІ330110 від 08.03.2021 року - 26 днів. На думку позивача , вказане свідчить про суто формальний підхід при здійсненні перевірки, без встановлення фактичних обставин отримання та без формування об`єктивих висновків щодо підстав затримки Міністерством економіки України строку розгляду заяв щодо видачі висновків щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями.

Враховуючи вищевикладене та ті обставини, що можливість виходу Міністерства економіки України за межі строку в розмірі 10 робочих днів для надання вищезазначених адміністративних послуг в умовах військового стану суттєво погіршила становище суб`єкта господарювання в частині можливого застосування до нас пені за весь період розгляду поданих підприємством до Міністерства економіки України документів, вважає застосування до підприємства пені неправомірним, у зв`язку з чим податкове повідомлення-рішення №203/33-00-07-05 від 28 березня 2023 Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків ДПС України підлягає скасуванню в судовому порядку.

03 липня 2023 року ухвалою ЗОАС було відкрито загальне позовне провадження у адміністративній справі.

11 липня 2023 року Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків на виконання ухвали суду від 03 липня 2023 року надало копії документів.

18 липня 2023 року від Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надійшов відзив на позов, відповідно до якого, Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з ВПП, ознайомившись із позовною заявою ТзОВ "Фішер Мукачево" вважає, що така не підлягає до задоволення з наступних підстав.

Так зазначено, що при проведенні документальної позапланової невиїзної перевірки УАП ТОВ "ФІШЕР- МУКАЧЕВО" використано документи, які отримано від платника податків листами від 08.02.2023р. №165-02 (вх.№370/6 від 08.02.2023), від 15.02.2023р. №188-02 (вх.№482/6 від 15.02.2023).За результатами перевірки та розгляду заперечення складено акт документальної позапланової невиїзної перевірки УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" від 28.02.2023 №98/33-00-07-05/22073637. На підставі висновків акта перевірки, , контролюючим органом було прийнято ППР від 28.03.2023 року № 203/33-00-07-05 про застосування 1 558 873,35 грн. штрафних санкцій у вигляді пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

За результатами перевірки УАП ТОВ "ФІШЕР- МУКАЧЕВО" встановлено порушення вимог п.3, п.4 ст.13 Закону України від 21.06.2018 №2473VIII "Про валюту і валютні операції" по контракту від 01.04.2021 DI3203/ВS N3-2 з компанією «FILL GESELLSCHAFT М.В.Н.» (Австрія), по контрактах від 08.03.2021 №DI330109-DI330110, від 18.02.2021 №DI330102 з компанією «NORDFELS GМВН» (Австрія). Донараховано до бюджету 1 558 873,35 грн. Враховуюче усе вищенаведене, беручи у сукупності факти встановлених порушень встановлені під час проведення фактичної перевірки контролюючим органом та документів, винесене податкове повідомлення- рішення є правомірним та таким, яке прийняте з дотриманням усіх норм чинного законодавства. Просить відмовити у задоволенні позову.

06 жовтня 2023 року від представника позивача надійшли заперечення на відзив, відповідно до яких зазначено, що вихід Міністерства економіки України за межі строку в 10 робочих днів для надання вищезазначених адміністративних послуг в умовах військового стану суттєво погіршив становище суб`єкта господарювання в частині можливого застосування пені за весь період розгляду поданих підприємством до Міністерства економіки України документів. При цьому звертає увагу також на те, що як Позивачем, так і Відповідачем також підтверджується, що Міністерством економіки України за наслідками розгляду повторних заяв УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» за цими ж контрактами було надано підприємству відповідні висновки, якими відтерміновано можливість ввозу обладнання до 30 вересня 2022 року, тому відсутні підстави нарахування пені за обревізований період, адже підприємством отримані необхідні погодження Мінекономіки України, щодо вищевказаних контрактів, згідно яких надано згоду на ввезення обладнання до 30 вересня 2022 року. Враховуючи наведене, просимо задоволити позовні вимоги в повному обсязі.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити повністю.

У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечила повністю, просила суд у задоволенні позову відмовити повністю.

Заслухавши пояснення представника позивача та заперечення представника відповідача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Обставини встановлені судом.

Відповідно до наказу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками від 12.09.2022 року №83 проведено документальну позапланову невиїзну перевірку УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" (код ЄДРПОУ 22073637) з питань дотримання вимог валютного законодавства по контрактах:

від 01.04.2021 DI3203/ВS N3-2 (дата здійснення імпортної операції 09.04.2021),

від 18.02.2021 №DI330102 (дата здійснення імпортної операції 19.04.2021),

від 08.03.2021 №DI330109-DI330110 (дата здійснення імпортної операції 19.04.2021),

відповідно до отриманої інформації ДПС України від 09.06.2022 №4849/7/99-00-07-07-02-07 про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів, наданої уповноваженим банком АТ «УКРЕКСІМБАНК» (МФО 322313) станом на 01.04.2022, за період з 01.04.2021 по 30.05.2022 року.

За результатами перевірки складено акт документальної позапланової невиїзної перевірки УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" від 25.10.2022 №236/33-00-07 05/22073637 22073637 та встановлено порушення п.3, п.4 ст.13 Закону України від 21.06.2018 № 2473VIII "Про валюту і валютні операції" в частині відсутністі поставки товару по імпорту та відсутністю висновку Мінекономіки на продовження строків розрахунків по контрактах:

- від 01.04.2021 DI3203/ВS N3-2 з компанією ««NORDFELS GМВН» (Австрія), на суму 233565,00 євро за період з 09.04.2022 року до 30.05.2022 року (кількість днів прострочення - 51 день);

- від 08.03.2021 №DI330109-DI330110, від 18.02.2021 №DI330102 з компанією «NORDFELS GМВН» (Австрія). на суму 46200,00 євро за період з 19.04.2022 року до 26.05.2022 року (кількість днів прострочення - 37 днів);

-від 18.02.2021 №DI330102 з компанією «NORDFELS GМВН» (Австрія). на суму 72900,00 євро за період з 19.04.2022 року до 26.05.2022 року (кількість днів прострочення - 37 днів).

УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" (код ЄДРПОУ 22073637), не погоджуючись з порушеннями, викладеними в акті документальної позапланової невиїзної перевірки від 25.10.2022 №236/33-00-07-05/22073637, подано заперечення від 04.11.2022 №1079/1364 (вх. від 10.11.2022 №1763/6). Дане заперечення винесене на розгляд постійної комісії Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з розгляду спірних питань, заперечень та пояснень до актів перевірок.

За результатами розгляду заперечення УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" (код ЄДРПОУ 22073637) комісією прийнято рішення: розглянути питання щодо організації проведення документальної позапланової перевірки з питань, що стали предметом заперечення УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" від 04.11.2022 №1079/1364 (вх. від 10.11.2022 №1763/6) на акт документальної позапланової невиїзної перевірки від 25.10.2022 №236/33-00-07-05/22073637 відповідно до п.п.78.1.5 п.78.1 ст.78, з врахуванням вимог 78.2 ст.78 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-УІ (із змінами та доповненнями), у зв`язку з тим, що платник податків у своєму запереченні посилається на обставини, що не були дослідженні під час перевірки та об`єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки.

На адресу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надійшла заява УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" від 23.11.2022 №1149/1437 про проведення документальної позапланової перевірки з питань, що стали предметом заперечення УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" від 04.11.2022 №1079/1364 (вх. від 10.11.2022 №1763/6) на акт документальної позапланової невиїзної перевірки від 25.10.2022 №236/33-00-07-05/22073637.

Відповідно до Наказу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками від 28.11.2022 року №137 розпочато 29.12.2022 документальну позапланову невиїзну перевірку УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" (код ЄДРПОУ 22073637) з питань, що стали предметом заперечення УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" від 04.11.2022 №1079/1364 (вх. від 10.11.2022 №1763/6) на акт документальної позапланової невиїзної перевірки від 25.10.2022 №236/33-00-07-05/22073637.

Західним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків на юридичну адресу УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" (код ЄДРПОУ 22073637) направлено письмовий запит від 29.12.2022 за №3351/6/33-00-07-05 про надання інформації та її документального підтвердження щодо питань, зазначених у запереченні від 04.11.2022 №1079/1364 (вх. від 10.11.2022 №1763/6).

Від платника податків УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" (код ЄДРПОУ 22073637) надійшов лист від 11.01.2023 за №19/01 (вх.№79/6 від 11.01.2023) з проханням призупинення проведення позапланової документальної невиїзної перевірки строком на 15 робочих днів. Причиною звернення є очікування відповіді від Міністерства економіки України щодо предмету перевірки, який надісланий платником 22.12.2022 і отриманий Міністерством 05.01.2023р.

Згідно з наказом Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 12.01.2023 року №7 «Про зупинення документальної позапланової невиїзної перевірки УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" (код ЄДРПОУ 22073637)» термін проведення документальної позапланової невиїзної перевірки УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" (код ЄДРПОУ 22073637) зупинено з 13 січня 2023 року на 15 робочих днів.

При проведенні документальної позапланової невиїзної перевірки УАП ТОВ "ФІШЕР- МУКАЧЕВО" використано документи, які отримано від платника податків листами від 08.02.2023р. №165-02 (вх.№370/6 від 08.02.2023), від 15.02.2023р. №188-02 (вх.№482/6 від 15.02.2023).

За результатами перевірки та розгляду заперечення складено акт документальної позапланової невиїзної перевірки УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" від 28.02.2023 №98/33-00-07-05/22073637.

Так, згідно висновків Акту перевірки №98/33-00-07-05/22073637 від 28.02.2023 року було встановлено порушення підприємством вимог п.3, п.4 ст.13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-УШ "Про валюту і валютні операції" в частині несвоєчасної поставки товару по імпорту та відсутністю висновку Мінекономіки на продовження строків розрахунків по контрактах:

- від 01.04.2021 DI3203/ВS N3-2 з компанією «FILL GESELLSCHAFT M.B.H.» (Австрія), на суму 233565,00 євро за період з 09.04.2022 року до 30.05.2022 року (кількість днів прострочення - 51 день);

- від 08.03.2021 №DI330109-DI330110, від 18.02.2021 №DI330102 з компанією «NORDFELS GМВН» (Австрія). на суму 46200,00 євро за період з 19.04.2022 року до 26.05.2022 року (кількість днів прострочення - 37 днів);

-від 18.02.2021 №DI330102 з компанією «NORDFELS GМВН» (Австрія). на суму 72900,00 євро за період з 19.04.2022 року до 26.05.2022 року (кількість днів прострочення - 37 днів).

В Акті зазначено наступне :

За результатами перевірки УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" з питань дотримання вимог валютного законодавства по Контракту від 08.03.2021 №DI330109-DI330110 (дата здійснення імпортної операції 19.04.2021), відповідно до отриманої інформації ДПС України від 09.06.2022 №4849/7/99-00-07-07-02-07 про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів, наданої уповноваженим банком АТ «УКРЕКСІМБАНК» (МФО 322313) станом на 01.05.2022 (дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків - 19.04.2022), встановлено порушення вимог п.3, п.4 ст.13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-УІІІ "Про валюту і валютні операції" в частині несвоєчасної поставки товару по імпорту та відсутністю висновку Міністерства економіки України на продовження строків розрахунків за зовнішньоекономічною операцією по Контракту від 08.03.2021 №DI330109-DI330110 , укладеному з компанією «NORDFELS GМВН» (Австрія)., на суму 46 200,00 євро на період з 19.04.2022 року до 26.05.2022 року (кількість днів прострочення - 37 днів). Розрахунок пені наведено в додатку № 1 до акта перевірки (донараховано до бюджету 162 161,89 грн.).

За результатами перевірки УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" з питань дотримання вимог валютного законодавства по Контракту від 01.04.2021 DI3203/ВS N3-2 (дата здійснення імпортної операції 09.04.2021), відповідно до отриманої інформації ДПС України від 09.06.2022 №4849/7/99-00-07-07-02-07 про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів, наданої уповноваженим банком АТ «УКРЕКСІМБАНК» (МФО 322313) станом на 01.05.2022 (дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків - 09.04.2022), встановлено порушення вимог п.3, п.4 ст.13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-УІІІ "Про валюту і валютні операції" в частині несвоєчасної поставки товару по імпорту та відсутністю висновку Міністерства економіки України на продовження строків розрахунків за зовнішньоекономічною операцією по Контракту від 01.04.2021 №ОІ3203/В8 N3-2, укладеному з компанією «FILL GESELLSCHAFT M.B.H.» (Австрія), на суму 233 565,00 євро на період з 09.04.2022 року до 30.05.2022 року (кількість днів прострочення - 51 день). Розрахунок пені наведено в додатку № 1 до акта перевірки (донараховано до бюджету 1 140 832,64 грн.).

За результатами перевірки УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" з питань дотримання вимог валютного законодавства по Контракту від 18.02.2021 №01330102 (дата здійснення імпортної операції 19.04.2021), відповідно до отриманої інформації ДПС України від 09.06.2022 №4849/7/99-00-07-07-02-07 про виявлені факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів, наданої уповноваженим банком АТ «УКРЕКСІМБАНК» (МФО 322313) станом на 01.05.2022 (дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків - 19.04.2022), встановлено порушення вимог п.З, п.4 ст.13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-УІІІ "Про валюту і валютні операції" в частині несвоєчасної поставки товару по імпорту та відсутністю висновку Міністерства економіки України на продовження строків розрахунків за зовнішньоекономічною операцією по Контракту від 18.02.2021 №01330102, укладеному з компанією «NORDFELS GМВН» (Австрія), на суму 72 900,00 євро на період з 19.04.2022 року по 25.05.2022 року (кількість днів прострочення - 37 днів). Розрахунок пені наведено в додатку № 1 до акта перевірки (донараховано до бюджету 255 878,83 грн.).

На підставі висновків Акту перевірки Західним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків ДПС України прийнято податкове повідомлення-рішення №203/33-00-07-05 від 28 березня 2023, винесене на підставі Акту перевірки №98/33-00-07-05/22073637 від 28.02.2023 року, щодо застосування пені за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності в розмірі один мільйон п`ятсот п`ятдесят вісім тисяч вісімсот сімдесят три гривні 35 коп.

Так судом встановлено, що у зв`язку з проведенням реконструкції за наслідками масштабної пожежі лижного цеху УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» в період з жовтня 2020 року по лютий 2022 року та придбанням нового обладнання для виробництва гірських та бігових лиж підприємством була укладена значна кількість зовнішньоекономічних контрактів з провідними світовими виробниками промислового обладнання, зокрема компаніями "Fill Gesellschaft m.b.H" ( Австрія) , "Nordfels GmbH" ( Австрія) .

Відповідно до ряду умов з укладених зовнішньо-економічних контрактів щодо поставки нового виробничого обладнання УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» було здійснено авансові платежі, зокрема:

- аванс в розмірі 233565,00 євро за контрактом №DI3203/BS N3-2 від 01.04.2021 року з компанією "Fill Gesellschaft m.b.H" ( Австрія) (на загальну суму 778550,00 євро);

- аванс в розмірі 72900,00 євро за контрактом №DI330102 від 18.02.2021 року з компанією "Nordfels GmbH" (на загальну суму 249183,00 євро);

- аванс в розмірі 46200,00 євро за контрактом №DI330109- DI330110 від 08.03.2021 року з компанією "Nordfels GmbH" (на загальну суму 154000.00 євро).

Строк поставки обладнання за даними контрактами було пролонговано внаслідок відсутності окремих комплектуючих обладнання у компанії-виробника.

Після повторного звернення до Міністерства економіки відповідно 26 травня 2022 року щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактами №DI330102 та №DI3203/В8 NS-2 та 30 травня 2022 року щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом №DI330109- DI330110 підприємством було отримано Висновки Міністерства економіки України щодо продовження строків розрахунків за контрактами, а саме:

Згідно Наказу №1752 від 23.06.2022 року щодо контракту №DI330102 (граничний термін за яким сплив 19.04.2022 року), з 26 травня 2022 року до 30 вересня 2022 року на суму 72900,00 євро;

Згідно Наказу №1754 від 23.06.2022 року щодо контракту №DI 330109- ОІЗЗОІ10 (граничний термін за яким сплив 19.04.2022 року), з 26 травня 2022 року до 30 вересня 2022 року на суму 46200,00 євро;

Згідно Наказу №1804 від 28.06.2022 року щодо контракту №DI3203/В8 N3-2 (граничний термін за яким сплив 09.04.2022 року), з 30 травня 2022 року до 30 вересня 2022 року на суму 233 565.00 євро.

1. Контракт від 01.04.2021 №DI3203/ВS N3-2

УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" (Покупець) та компанія "Fill Gesellschaft m.b.H" (Австрія) (Постачальник) укладено Контракт від 01.04.2021 DI3203/ВS N3-2 на поставку обладнання.

08.04.2022 - граничний термін надходження товару по імпорту за даним контрактом.

09.04.2022 р. дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків.

15.04.2022 року - УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» звернулось через Єдиний портал державних послуг «Дія» до Міністерства економіки України з заявою (вх. Мінекономіки від 18.04.2022 №П116) щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом №DI3203/ВS N3-2 .

29.04.2022 року - дата спливу 10 робочих днів для розгляду заяви про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів звернення до Міністерства економіки України.

03.05.2022 року - отримало повідомлення на свій запит про стан розгляду заяви щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом №DI3203/ВS N3-2 від адміністратора сайту «ДІЯ» - перебуває на розгляді.

25.05.2022 року УАП ГОВ «Фішер-Мукачево» було отримано електронний лист Мінекономіки щодо залишення заяви без розгляду та необхідності подання нової заяви з додатковими документами щодо обґрунтування необхідності продовження граничних строків розрахунків окремими контрактами.

30.05.2022 року - повторне звернення до Міністерства економіки України з заявою про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом №DI330109- DI 330110 (реєстраційний номер П293 від 30.05.2022 р.).

30.05.2022 року - початок терміну (до 30 вересня 2022 року) дії Наказу №1804 від 28.06.2022 року Міністерства економіки України про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів щодо контракту №013203/в$ N3-2 (граничний термін за яким сплив 08.04.2022 року).

2. Контракт від 08.03.2021 №DI330109-DI330110.

УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" (Покупець) та компанія «NORDFELS GМВН» (Австрія) (Постачальник) укладено Контракт від 08.03.2021 №DI330109-DI330110 на поставку обладнання.

18.04.2022 - граничний термін надходження товару по імпорту за даним контрактом.

19.04.2022 року - дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків.

19.04.2022 року - УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» звернулось через Єдиний портал державних послуг «Дія» до Міністерства економіки України з заявою (вх. Мінекономіки від 20.04.2022 року №11120) щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом №DI330109-DI330110.

02.05.2022 року - дата спливу 10 робочих днів для розгляду заяви про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів звернення до Міністерства економіки України.

03.05.2022 року - отримало повідомлення на свій запит про стан розгляду заяви щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту7 та імпорту товарів за контрактом №DI330109-DI330110 від адміністратора сайту «ДІЯ» - перебуває на розгляді.

25.05.2022 року УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» було отримано електронний лист Мінекономіки щодо залишення заяви без розгляду та необхідності подання нової заяви з додатковими документами щодо обґрунтування необхідності продовження граничних строків розрахунків окремими контрактами.

26.05.2022 року - повторне звернення до Міністерства економіки України з заявою про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом №DI330109-DI330110 (реєстраційний номер П287 від 26.05.2022 р.).

26.05.2022 року - початок терміну (до 30 вересня 2022 року) дії Наказу №1754 від 23.06.2022 року Міністерства економіки України про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів щодо контракту №DI330109-DI330110 (граничний термін за яким сплив 19.04.2022 року).

3. Контракт від 18.02.2021 №DI330102.

УАП ТОВ "ФІШЕР-МУКАЧЕВО" (Покупець) та компанія «NORDFELS GМВН» (Австрія)

(Постачальник) укладено Контракт від 18.02.2021 №DI330102, відповідно до якого Постачальник зобов`язується поставити виробниче обладнання.

18.04.2022 - граничний термін надходження товару по імпорту за даним контрактом.

19.04.2022 року - дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків.

18.04.2022 року - УАП ГОВ «Фішер-Мукачево» звернулось через Єдиний портал державних послуг «Дія» до Міністерства економіки України з заявою (вх. Мінекономіки від 18.04.2022 №П117) щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом №DI330102.

02.05.2022 року - дата спливу 10 робочих днів для розгляду заяви про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів звернення до Міністерства економіки України.

03.05.2022 року - отримало повідомлення на свій запит про стан розгляду заяви щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом №DI330102 від адміністратора сайту «ДІЯ» - перебуває на розгляді.

25.05.2022 року УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» було отримано електронний лист Мінекономіки щодо залишення заяви без розгляду та необхідності подання нової заяви з додатковими документами щодо обґрунтування необхідності продовження граничних строків розрахунків окремими контрактами.

26.05.2022 року - повторне звернення до Міністерства економіки України з заявою про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом №DI330102 (реєстраційний номер П286 від 26.05.2022).

26.05.2022 року - початок терміну (до 30 вересня 2022 року) дії Наказу №1754 від 23.06.2022 року Міністерства економіки України про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів щодо контракту №01330102 (граничний термін за яким сплив 18.04.2022 року).

Мотиви та норми права застосовані судом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, урегульовано Податковим кодексом України.

Податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом, шляхом проведення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Відповідно до норм ст. 109 Податкового кодексу України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом. Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно ст. 112 Податкового кодексу України особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання. Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.

Відповідно до п. 129.9. ст.129 Податкового кодексу України пеня не нараховується, а нарахована пеня підлягає анулюванню, зокрема, внаслідок вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою внаслідок введення воєнного стану.

Указом Президента України «Про введення військового стану в Україні» №64/2022 з 05 годин 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено військовий стан, який діє до цього часу.

Як підтверджується листом Міністерства економіки України №4432-14/1759-07 від 16.01.2023 р. перевищення Мінекономіки встановлених законодавством строків розгляду заяв підприємства (10 робочих днів) про видачу висновків щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, що передбачено відповідно п.4 Порядку видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2019 р. № 104, що призвело до застосування до підприємства пені в розмірі, визначеному згідно з Актом перевірки №98/33-00-07- 05/22073637 від 28.02.2023 року та ППР №203/33-00-07-05 від 28 березня 2023 року мало місце у зв`язку в введенням військового стану та на підставі ухваленої відповідно до статті 64 Конституції України, статей 12-1, 20 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №165 «Про зупинення строків надання адміністративних послуг та видачі документів дозвільного характеру», якою зупинено строки, крім строків надання адміністративних послуг у сферах державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації актів цивільного стану, суб`єктами (особами), що провадять діяльність під час воєнного стану, адміністративних послуг суб`єктами їх надання та строки видачі дозвільними органами документів дозвільного характеру та час воєнного стану в Україні (крім надання адміністративних послуг у сфері будівництва, визначених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності»). Зупинені строки поновлюються у місячний строк після припинення чи скасування воєнного стану на відповідній території України. Видача висновків щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, є адміністративною послугою, що надається Мінекономіки

Як встановлено судом вище, відповідно до ряду умов з укладених зовнішньо-економічних контрактів щодо поставки нового виробничого обладнання УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» було здійснено авансові платежі, зокрема:

- аванс в розмірі 233565,00 євро за контрактом №DI3203/BS N3-2 від 01.04.2021 року з компанією "Fill Gesellschaft m.b.H" ( Австрія) (на загальну суму 778550,00 євро);

- аванс в розмірі 72900,00 євро за контрактом №DI330102 від 18.02.2021 року з компанією "Nordfels GmbH" (на загальну суму 249183,00 євро);

- аванс в розмірі 46200,00 євро за контрактом №DI330109- DI330110 від 08.03.2021 року з компанією "Nordfels GmbH" (на загальну суму 154000.00 євро).

Строк поставки обладнання за даними контрактами було пролонговано внаслідок відсутності окремих комплектуючих обладнання у компанії-виробника.

15 квітня 2022 року УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» звернулось через Єдиний портал державних послуг «Дія» до Міністерства економіки України з заявами (вх. Мінекономіки від 18.04.2022 року №П116 та №11117) щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактами №DI330102 та №DI3203/ВS N3-2 (граничні терміни за якими спливали відповідно 18.04.2022 року та 08.04.2022 року).

19 квітня 2022 року УАГІ ТОВ «Фішер-Мукачево» звернулось через Єдиний портал державних послуг «Дія» до Міністерства економіки України з заявою (вх. Мінекономіки від 20.04.2022 року №ГІ120) щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом №DI330109- DI330110 (граничний термін за яким спливав 18.04.2022 року).

Статтею 13 Закону України «Про валюту та валютні операції» передбачено, що у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати). За окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.

Згідно п.4 Порядку видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2019 р. № 104, передбачено, що Мінекономіки розглядає подані резидентом для одержання висновку документи згідно з цим Порядком і протягом 10 робочих днів з дати їх одержання, приймає рішення про видачу або про відмову у видачі висновку.

За наслідками подання заяв УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» відповідно 15 та 19 квітня 2022 року, у зв`язку з відсутністю будь-яких відомостей щодо стану розгляду поданих підприємством до Міністерства економіки України заяв, після спливу 10 робочих днів з моменту звернення, підприємство надсилало запит про стан розгляду поданих заяв через Єдиний портал державних послуг «Дія».

За наслідками отримання електронного листа-відповіді на запит адміністратором Порталу електронних сервісів Мінекономіки було 03 травня 2022 року повідомлено УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» про те, що послуга знаходиться на опрацюванні та відповідно до законодавства під час воєнного стану строки надання адміністративних послуг можуть не дотримуватись.

В подальшому, 25 травня 2022 року УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» було отримано електроні листи Мінекономіки щодо залишення заяв без розгляду та необхідності подання нових заяв з додатковими документами щодо обґрунтування необхідності продовження граничних строків розрахунків окремими контрактами.

Після повторного звернення до Міністерства економіки відповідно 26 травня 2022 року щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактами №DI330102 та №DI3203/В8 NS-2 та 30 травня 2022 року щодо видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів за контрактом №DI330109- DI330110 підприємством було отримано Висновки Міністерства економіки України щодо продовження строків розрахунків за контрактами, а саме:

Згідно Наказу №1752 від 23.06.2022 року щодо контракту №DI330102 (граничний термін за яким сплив 19.04.2022 року), з 26 травня 2022 року до 30 вересня 2022 року на суму 72900,00 євро;

Згідно Наказу №1754 від 23.06.2022 року щодо контракту №DI 330109- DI330110 (граничний термін за яким сплив 19.04.2022 року), з 26 травня 2022 року до 30 вересня 2022 року на суму 46200,00 євро;

Згідно Наказу №1804 від 28.06.2022 року щодо контракту №DI3203/ВS N3-2 (граничний термін за яким сплив 09.04.2022 року), з 30 травня 2022 року до 30 вересня 2022 року на суму 233 565.00 євро.

При цьому, в Акті податкового органу вказано, що:

- за контрактом №DI3203/ВS N3-2 від 01.04.2021 року кількість днів прострочення становить 51 день;

за контрактом №DI330102 від 18.02.2021 року -37 днів; за контрактом №DI330109- DI330110 від 08.03.2021 року - 37 днів.

Разом з тим, суд зазначає, що перевіркою не взято до уваги, що прострочення у зв`язку з військовим станом з надання відповіді Мінекономіки України після нормативно встановленого строку у 10 робочих днів за поданими заявами підприємства про видачу висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями становило:

- за контрактом №DI3203/ВS N3-2 від 01.04.2021 року - 30 днів

- за контрактом №DI330102 від 18.02.2021 року 30 днів

- за контрактом №DI330109- DI330110 від 08.03.2021 року - 26 днів

Вказане свідчить про суто формальний підхід при здійсненні перевірки, без встановлення фактичних обставин отримання та без формування об`єктивих висновків щодо підстав затримки Міністерством економіки України строку розгляду заяв щодо видачі висновків щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями.

Таким чином, тільки впродовж 11 днів, а саме з 09 квітня 2022 року по 18 квітня 2022 року та 25 травня 2022 року підприємство з власних причин не забезпечило звернення з заявою та, відповідно, не мало оформленого висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів щодо контракту №DI3203/ВS N3-2

За таких обставин висновок в Акті податкового органу про те, що за Контрактом №DI3203/ВS N3-2 від 01.04.2021 кількість днів прострочення становить 51 день є безпідставним, необґрунтованим та таким, що не ґрунтується на фактичних обставинах.

Вказане свідчить, що податковим органом під час перевірки не взято до уваги, що прострочення в кількості 40 днів виникло внаслідок введення військового стану, а відтак не може бути підставою для нарахування пені за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Щодо контракту №DI330109- DI330110 тільки впродовж 3 днів, а саме з 19 квітня по 20 квітня 2022 року та 25 травня 2022 року підприємство з власних причин не забезпечило звернення з заявою та, відповідно, не мало оформленого висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів .

За таких обставин висновок в Акті податкового органу про те. що за Контрактом №DI330109- DI330110 від 08.03.2021 кількість днів прострочення становить 37 днів є безпідставним, необгрунтованим та таким, що не ґрунтується на фактичних обставинах справи.

Вказане свідчить, що податковим органом під час перевірки не взято до уваги, що прострочення в кількості 34 днів виникло внаслідок введення військового стану, а відтак не може бути підставою для нарахування пені за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Щодо контракту №DI330102, тільки впродовж 1 дня, а саме 25 травня 2022 року підприємство з власних причин не забезпечило звернення з заявою та, відповідно, не мало оформленого висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту" та імпорту товарів щодо контракту №DI330102.

За таких обставин висновок в Акті податкового органу про те, що за Контрактом №DI330102 від 18.02.2021 кількість днів прострочення становить 37 днів є безпідставним, необґрунтованим та таким, що не ґрунтується на фактичних обставинах.

Вказане свідчить, що податковим органом під час перевірки не взято до уваги, що прострочення в кількості 36 днів виникло внаслідок введення військового стану, а відтак не може бути підставою для нарахування пені за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Діючим Порядком видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2019 р. № 104 визначено процедуру продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів.

Слід зазначити, що у відзиві Відповідача зокрема, зазначено: «Мінекономіки розглядає подані резидентом для одержання висновку документи згідно з цим Порядком і протягом 10 робочих днів з дати їх одержання приймає рішення про видачу або про відмову у видачі висновку (пункт 4 Постанови №104).»

Крім того у відзиві зазначено, що: «Повідомлення про відмову у видачі висновку надсилається резиденту поштою на адресу його місцезнаходження та/або в електронній формі через Єдиний державний портал адміністративних послуг до персонального кабінету резидента (за його наявності) не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення про відмову у видачі висновку.»

Таким чином, як Позивачем, так і Відповідачем у справі стверджується, що звернення до Мінекономіки для отримання нового висновку було можливим при повторному зверненні тільки після отримання в передбачений законодавством строк відповіді на попередню заяву (зокрема про відмову у видачі висновку).

При цьому як Позивачем, так і Відповідачем також підтверджується, що Міністерством економіки України за наслідками розгляду повторних заяв УАП ТОВ «Фішер-Мукачево» за цими ж контрактами було надано підприємстві відповідні висновки, якими відтерміновано можливість ввозу обладнання до 30 вересня 2022 року, тому відсутні підстави нарахування пені за обревізований період, адже підприємством отримані необхідні погодження Мінекономіки України, щодо вищевказаних контрактів, згідно яких надано згоду на ввезення обладнання до 30 вересня 2022 року.

Враховуючи вищевикладене та ті обставини, що можливість виходу Міністерства економіки України за межі строку в розмірі 10 робочих днів для надання вищезазначених адміністративних послуг в умовах військового стану суттєво погіршила становище суб`єкта господарювання в частині можливого застосування до такого пені за весь період розгляду поданих підприємством до Міністерства економіки України документів, застосування до підприємства пені є неправомірним, у зв`язку з чим податкове повідомлення-рішення №203/33-00-07-05 від 28 березня 2023 Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків ДПС України підлягає скасуванню .

Відповідачем не доведено правомірності оскарженого податкового повідомлення -рішення, яке не відповідає критеріям зазначеним у ч. 2 ст. 2 КАСУ, водночас мотиви та обґрунтування , наведені в позовній заяві відповідають вимогам законодавства та встановленим в судовому засіданні обставинам справи, що підтверджені належними та допустимими доказами та, за наведених обставин, позов слід задовольнити в повному обсязі.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 255, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов Українсько-австрійського підприємства з іноземними інвестиціями у формі ТзОВ "Фішер Мукачево" (вул. Свято-Михайлівська, буд.16,м.Мукачево,Мукачівський район, Закарпатська область,89600, ЄДРПОУ 22073637) до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ: 44045187 , вул. Стрийська, буд. 35,м. Львів,79026) про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення № 20333-00-07-05 від 28 березня 2023 року Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків ДПС України щодо застосування пені до Українсько-австрійського підприємства з іноземними інвестиціями у формі ТзОВ "Фішер Мукачево" за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності в розмірі 1558873,35 гривень.

3. Стягнути з Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків ДПС України (код ЄДРПОУ: 44045187 , вул. Стрийська, буд. 35,м. Львів,79026) сплачений позивачем судовий збір в розмірі 23 383,10 грн. на користь Українсько-австрійського підприємства з іноземними інвестиціями у формі ТзОВ "Фішер Мукачево". (вул. Свято-Михайлівська, буд.16,м.Мукачево,Мукачівський район, Закарпатська область,89600, ЄДРПОУ 22073637).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного текст у судового рішення.

СуддяЗ.Б.ПлехановаПовний текст рішення виготовлено та підписано 15 грудня 2023 року

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115681916
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —260/5336/23

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 03.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 12.12.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні