СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 грудня 2023 року Справа № 480/7348/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Глазька С.М.,
за участю секретаря судового засідання - Щербаченко В.В.,
представника відповідача - Гордієнко Л.В.,
розглянувши в судовому засіданні за правилами загального позовного провадження в приміщенні суду м. Суми адміністративну справу № 480/7348/23 за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Насоселектромаш" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-
В С Т А Н О В И В:
Сумське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Насоселектромаш", у якій просить:
- стягнути з відповідача на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі 59390,04 грн;
- стягнути з відповідача на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю пеню за порушення термінів сплати адміністративно - господарських санкцій у розмірі 2090,44 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем не виконаний встановлений норматив робочих місць для працевлаштування особи з інвалідністю. За 1 робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте особою з інвалідністю, відповідач до 15.04.2022 повинен був самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції в розмірі 59390,04 грн. та нараховану пеню в розмірі 2090,44 грн. Але вказана сума відповідачем в добровільному порядку не сплачена, тому позивач просить її стягнути в судовому порядку.
Ухвалою суду від 18.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, надав суду заперечення, у якому зазначає, що ним дотриманий відповідний норматив, оскільки за першої підстави, визначеної чиним законодавством, відповідачем було прийнято на роботу особу з інвалідністю.
Ухвалою суду від 29.09.2023 суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 01.11.2023 закрито підготовче провадження по даній справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні представник відповідача заперечувала проти задоволення позову. Відповідач належним чином повідомлений про час та місце проведення засідання явку свого представника не забезпечив.
Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до матеріалів справи, Сумське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Насоселектромаш", у якій просить:
-стягнути з відповідача на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі 59390,04 грн;
-стягнути з відповідача на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 2090,44 грн.
Позивач свої вимоги обґрунтовує тим, що, в порушення ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (надалі Закону № 875-ХІІ), для підприємств, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця, ТОВ "Насоселектромаш" не забезпечило працевлаштування інваліда.
Отже, позивач вважає, що відповідачем порушено норматив робочих місць для працевлаштування осіб, за що було донараховано адміністративно-господарські санкцій на суму 59390,04 грн, та пеня виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк у сумі 2090,44 грн.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Зазначені норми означають, що з метою гарантування правового порядку в Україні кожен суб`єкт приватного права зобов`язаний добросовісно виконувати свої обов`язки, передбачені законодавством, а у випадку невиконання відповідних приписів - зазнавати встановлених законодавством негативних наслідків.
Закон № 875-ХІІ визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.
Відповідно до статті 19 Закону № 875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
У межах зазначеного нормативу здійснюється також працевлаштування осіб з інвалідністю внаслідок психічного розладу відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу".
Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Так, як встановлено судом відповідно до наказу №17 від 31 грудня 2021 року затверджений штатний розпис на 2022 рік, який введеній в дію з 01.01.2022, у кількості одного працівника - директора на 0,5 ставки. Наказом №05 від 01.02.2022 введено в дію новий штатний розпис з 01.02.2022 в якому кількість та склад працівників не змінився, а ставка робочого часу зменшена до 0,25 ставки. Наказом №08 від 01.08.2022 затверджено новий штатний розпис, в якому кількість працівників залишилась 1 особа - директор на 0,25 ставки, але збільшилась заробітна плата. Наказом №09 від 30.09.2022 року затверджено штатний розпис з 01.10.2022 року, у якому залишилась 1 особа - директор на 0,25 ставки, але збільшилась заробітна плата.
Відповідно до Податкового розрахунку суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків - фізичних осіб, і суми утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 1 квартал 2022 року, що поданий Відповідачем до Головного управління ДПС у Сумській області 18.05.2022 року, середньооблікова кількість штатних працівників у звітній період склала: в січні 2022 року 1 особа, в лютому 2022 року 1 особа, в березні 2022 року 1 особа.
Відповідно до Податкового розрахунку суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків - фізичних осіб, і суми утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2 квартал 2022 року, що поданий відповідачем до Головного управління ДПС у Сумській області 05.08.2022 року, середньооблікова кількість штатних працівників у звітній період склала: в квітні 2022 року 1 особа, в травня 2022 року 1 особа, в червня 2022 року 1 особа.
Відповідно до Податкового розрахунку суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків - фізичних осіб, і суми утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за З квартал 2022 року, що поданий Відповідачем до Головного управління ДПС у Сумській області 03.11.2022 року середньооблікова кількість штатних працівників у звітній період склала, в липні 2022 року 1 особа, в серпні 2022 року 1 особа, в вересні 2022 року 1 особа.
Отже, з січня по вересень 2022 року - 9 місяців 2022 року у позивача працювала одна особа, що не передбачало обов`язку формування робочого місця для особи з інвалідністю.
Наказом №10 від 18 жовтня 2022 року було внесено зміни до штатного розпису, за яким додатково введено 20 штатних посад. Наказом №11 від 18.10.2022 затверджено новий штатний розпис дійсний з 18.10.2022, в якому затверджено 21 штатних одиниць. Наказом №12 від 20.10.2022р. винесено зміни до штатного розпису яким додано 17 штатних одиниць. Наказом №13 від 20 жовтня 2022 року затверджено штатний розпис на 38 штатних одиниць. Наказом №16 від 09.11.2022року введено до штатного розпису 1 посаду. З 09 листопада 2022 року затверджено штатний розпис на 39 штатних працівників (наказ №17 від 09 листопада 2022 року).Наказом №21 від 13 грудня 2022 року зі штатного розпису виведена 1 штатна одиниця. Наказом №22 від 13.12.2022 року затверджено штатний розпис у кількості 38 штатних одиниць.
Відповідно до Податкового розрахунку суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків - фізичних осіб, і суми утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 4 квартал 2022 року, що поданий відповідачем до Головного управління ДПС у Сумській області 07.02.2023 середньооблікова кількість штатних працівників у звітній період склала: в жовтні 2022 року - 15 осіб, в листопаді 2022 року - 38 осіб, в грудні 2022 року - 37 осіб.
Порядок розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу в 2022 році для розрахунку кількість робочих місць призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю наводиться в бухгалтерській довідці-розрахунку №19 від 03.08.2023, за якою в жовтні 2022 року - 15 осіб, в листопаді 2022 року - 38 осіб, в грудні 2022 року - 37 осіб.
Середньооблікова чисельність штатних працівників склала 8 осіб, що потребує працевлаштування 1 інваліда.
Відповідно до довідки до акта медико-соціальної експертної комісії, серія 12ААБ №760262 від 07.04.2021, ОСОБА_1 встановлено інвалідність 3 групи. Відповідно до повідомлення про прийняття працівника на роботи (укладання ГІГ - контракту) від 19.10.2022, відповідача, ОСОБА_1 прийнятий на роботу 19.10.2022, дата початку робіт 20.10.22.
Отже, особа з інвалідністю прийнята на роботу в жовтні 2022 року, тобто, відразу з моменту прийняття рішення щодо збільшення штатної кількості працівників до 21 особи.
Підсумовуючи суд зазначає, що відповідач у продовж 9 місяців не мав обов`язку створювати робоче місце для особи з інвалідністю, а за першої потреби (з жовтня 2022 року) відповідачем створено відповідне робоче місце та працевлаштовано особу з інвалідністю.
Таким чином, виходячи із змісту та обсягу заявлених позивачем вимог, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Також суд вважає за потрібне зазначити, що позивач не надав суду доказів проведення перевірки відповідача органами Держпраці на предмет дотримання виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2022 році.
У відповідності до статті 139 КАС України судові витрати, які поніс позивач не підлягають стягненню з відповідача.
Також відповідачем у відзиві було зазначено про наявність витрат на правову допомогу, докази про яку будуть надані у продовж 5 днів після ухвалення рішення суду.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Насоселектромаш" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст складено 18.12.2023.
Суддя С.М. Глазько
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2023 |
Оприлюднено | 20.12.2023 |
Номер документу | 115717993 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні