Постанова
від 13.12.2023 по справі 460/13808/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2023 рокуЛьвівСправа № 460/13808/23 пров. № А/857/15287/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого суддіОбрізко І.М.,

суддівІщук Л.П., Шинкар Т.І.,

за участю секретаря судового засіданняДоморадової Р.В.,

за участю представника позивачаДяденчука А.І.,

за участю представника відповідачаЮхименко Т.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у місті Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2023 року, прийняте суддею Борискіним С.А. у м. Рівному, повний текст складено 29 серпня 2023 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс Нафта Груп РВ» до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії,-

встановив:

ТОВ «Альянс Нафта Груп РВ» (надалі ТОВ, позивач) звернулося з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (надалі ГУ ДПС у Рівненській області, відповідач), в якому просив суд визнати протиправним та скасувати розпорядження ГУ ДПС в Рівненській області № 80-Р/Л від 25.05.2023 в частині анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, виданих ТОВ: з реєстраційним номером 17120314202200016, терміном дії з 12.10.2022 до 12.10.2027, адреса місця роздрібної торгівлі пальним: Рівненська область, Рівненський район, село Обарів, вул. Кленова, 16, АЗС; з реєстраційним номером 17100314202200017, терміном дії з 12.10.2022 до 12.10.2027, адреса місця роздрібної торгівлі пальним: Рівненська область, Дубенський район, смт. Млинів, вул. Рівненська, 19, АЗС; з реєстраційним номером 17160314202200018, терміном дії з 12.10.2022 до 12.10.2027, адреса місця роздрібної торгівлі пальним: Рівненська область, м. Рівне, вул. Ґрунтова, 1, АЗС; поновити відповідну інформацію щодо наявності таких ліцензій в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2023 позов задоволено.

Задовольняючи позов, суд виходив з того, що з витягів із розпорядження № 80-Р/Л від 25.05.2023, внутрішній номер 121962, 121963, 121964 вбачається, що підставою його прийняття та анулювання ТОВ «Альянс Нафта Груп РВ» ліцензій є встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії та листа ДІАМ № 4531/04/13-23 від 24.05.2023.

Наявними у справі доказами підтверджено, що АЗС, за якими позивач отримав ліцензії № 17120314202200016, № 17100314202200017 та № 17160314202200018, є контейнерного типу, виконаними як цілісні заводські вироби, та для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт. Згідно паспорту АЗС їх улаштування не потребує фундаменту чи бетонного майданчику, що виключає потребу у виконанні будівельних робіт та не передбачає прийняття в експлуатацію об`єктів будівництва відповідно до норм містобудівного законодавства.

Суд врахував правовий висновок Верховного Суду, викладений, зокрема, у постанові від 08.06.2022 у справі № 340/3135/20.

Відповідач не надав суду доказів того, що для установлення АЗС, за якими позивач отримав ліцензії № 17120314202200016, № 17100314202200017 та № 17160314202200018, проводилися будь-які будівельні роботи чи роботи з установлення фундаментів, результати яких потрібно приймати до експлуатації.

Отже, для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним суб`єкт господарювання зобов`язаний подати до ліцензійного органу акт вводу в експлуатацію об`єкта, акт готовності об`єкта до експлуатації або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта щодо виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного АЗС, проте такий обов`язок не виникає, якщо АЗС розміщено на бетонному майданчику як цілісний заводський виріб і для його установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, що відповідає правовому висновку, викладеному в постанові Верховного Суду від 09.08.2022 у справі № 580/2513/21.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії також вказують на їх протиправність (маються покликання на постанову Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17).

Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, ГУ ДПС у Рівненській області подало апеляційну скаргу. Вважає, що судом першої інстанції ухвалено рішення із неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.

В апеляційній скарзі зазначає, що зазначаючи про чіткість обґрунтованості та зрозумілість розпорядження в рішенні суду відсутня норма права, яку контролюючий орган порушив приймаючи дане розпорядження без зазначення конкретних документів, а також відсутня норма права, яку суд застосував.

Відповідачем в якості доказів прийняття оспорюваного розпорядження надано суду ряд доказів, які не оцінені судом належним чином. Так, на підтвердження своїх доводів відповідач надав лист ДПС України від 28.04.2023 №9345/7/99- 00-09-01-02-07, який свідчить про встановлений факт подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії. Так позивачем до заяви надано акти введення в експлуатацію основних засобів замість акту введення в експлуатацію закінченого будівництва об`єкту.

На підтвердження даної обставини відповідачем долучено лист ГУ ДПС у Рівненській області №5757/5/17-00-09-03-02 від 22.05.2023 та лист Державної інспекції архітектури та містобудування України від 24.05.2023 №483104-13-23, які судом не досліджено.

Крім того, відповідачем долучено до матеріалів справи лист Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 07.04.2022 №40-201-11/1608-21 та лист Міністерства фінансів України від 28.02.2020 №11320-10-62/6731.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, зазначеної в постанові від 25.03.2021 у справі № 813/4340/16, від 04.03.2020 у справі №822/3113/17 та постанові від 28.04.2020 у справі №815/94/16 правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для суду. Суд надає оцінку фактичним обставинам справи крізь призму аргументів та доказів. Якщо суд дійде висновку про те, що обставини у справі, що розглядається, є інакшими, ніж установлені під розгляду іншої адміністративної, цивільної чи господарської справи, то справу належить вирішити відповідно до тих обставин, які встановлені безпосередньо судом, який розглядає справу.

Просить скасувати рішення та прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Розглядаючи спір, судова колегія вважає, що місцевий суд в повній мірі дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ТОВ «Альянс Нафта Груп РВ» є суб`єктом господарювання, основним видом діяльності якого є роздрібна торгівля пальним (КВЕД 47.30), додатковим оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (КВЕД 46.71).

У жовтні 2022 позивач подав до ГУ ДПС у Рівненській області заяви на одержання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним за місцем розташування власного об`єкту господарювання, а саме: Рівненська область, Рівненський район, село Обарів, вул. Кленова, 16, АЗС; Рівненська область, Дубенський район, смт. Млинів, вул. Рівненська, 19, АЗС; Рівненська область, м. Рівне, вул. Ґрунтова, 1, АЗС.

На підставі заяв та доданих до них документів, 11.10.2022 ГУ ДПС у Рівненській області видало товариству ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, за реєстраційним номером 17120314202200016 терміном дії з 12.10.2022 до 12.10.2027, адреса місця роздрібної торгівлі пальним: Рівненська область, Рівненський район, село Обарів, вул. Кленова, 16, АЗС; за реєстраційним номером 17100314202200017 терміном дії з 12.10.2022 до 12.10.2027, адреса місця роздрібної торгівлі пальним: Рівненська область, Дубенський район, смт. Млинів, вул. Рівненська, 19, АЗС; за реєстраційним номером 17160314202200018 терміном дії з 12.10.2022 до 12.10.2027, адреса місця роздрібної торгівлі пальним: Рівненська область, м. Рівне, вул. Ґрунтова, 1, АЗС.

Листом від 28.04.2023 № 0345/7/99-00-09-01-02-07 Державна податкова служба України повідомила ГУ ДПС у Рівненській області про те, що під час проведення аналізу встановлено видачу 14 ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним суб`єктами господарювання, що провадять свою діяльність у Рівненській області, без дотримання вимог Закону № 481, зокрема:

- відсутні документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- відсутні акт вводу в експлуатацію об`єкта, або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікати про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів, необхідних для провадження відповідного виду діяльності, або документи, що підтверджують настання права власності до 2014;

- відсутній дозвіл Держпраці на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

До листа від 28.04.2023 № 0345/7/99-00-09-01-02-07 долучено додаток, з якого вбачається, що до заяв на отримання ліцензій ТОВ не додано:

- ліцензія №17120314202200016 - акт введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту згідно законодавства у сфері містобудування + Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно (земля) згідно Закону України «Про оренду землі» право суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону;

- ліцензія №17100314202200017 - акт введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту згідно законодавства у сфері містобудування + Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно (земля) згідно Закону України «Про оренду землі» право суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону;

- ліцензія №17160314202200018 - акт введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту згідно законодавства у сфері містобудування + Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно (земля) згідно Закону України «Про оренду землі» право суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

У зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах поданих разом із заявою на отримання ліцензії, податковим органом прийнято розпорядження від 25.05.2023 № 80-Р/Л, яким видані ТОВ ліцензії № 17120314202200016, № 17160314202200018 та № 17100314202200017 анульовані.

З витягів із розпорядження № 80-Р/Л від 25.05.2023, внутрішній номер 121962, 121963, 121964 вбачається, що підставою його прийняття та анулювання ТОВ «Альянс Нафта Груп РВ» ліцензій є встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії та листа ДІАМ № 4531/04/13-23 від 24.05.2023.

Відповідно до цього листа Державна інспекція архітектури та містобудування України повідомила, що шляхом перевірки відомостей, які містяться в Реєстрі будівельної діяльності, за параметрами пошуку: «ТОВ «Альянс Нафта Груп РВ», інформації та документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, та документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів станом на дату надання відповіді не виявлено.

Частиною другоюстатті 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Порядок видачі та анулювання ліцензій на виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлю пальним врегульовано нормамиЗакону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», (далі Закону № 481/95-ВР).

Статтею 1 Закону №481/95-ВРвизначено, що ліцензія (спеціальний дозвіл) - це документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання на провадження одного із зазначених у цьомуЗаконівидів діяльності протягом визначеного строку.

Роздрібна торгівля пальним - це діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції / автогазозаправної станції / газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки.

Згідно з частиною першоюстатті 15 Закону № 481/95-ВРоптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.

Відповідно до частини двадцятоїстатті 15 Закону № 481/95-ВРроздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Частиною тридцятоюстатті 15 цього ж Законупередбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Згідно із частинами тридцять другою - тридцять п`ятоюстатті 15 Закону № 481/95-ВРліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Суб`єкти господарювання отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (частинатридцять сьомастатті 15 Закону № 481/95-ВР).

Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьомуЗаконі, забороняється ( частина сорок третястатті 15 Закону № 481/95-ВР).

Відповідно до частини тридцять восьмоїстатті 15 Закону № 481/95-ВРкопії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник (частини тридцять дев`ятастатті 15 Закону № 481/95-ВР).

Зі змісту наведених правових норм видно, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначенийстаттею 15 Закону№ 481/95-ВР. У цьому переліку, крім іншого, визначено акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.

При цьому, підстави для анулювання ліцензії, визначені частиною сорок сьомоюстатті 15 Закону № 481/95-ВР, згідно із якою ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:

заяви суб`єкта господарювання;

рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання;

несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії;

рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

порушення вимогстатті 15-3 цього Законущодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Вказаний перелік підстав для анулювання ліцензії на оптову/роздрібну торгівлю є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання письмового розпорядження про її анулювання (частина сорок восьмастатті 15 Закону № 481/95-ВР).

Як вже зазначалось вище, що підставою прийняття оспорюваного розпорядження для анулювання ліцензій є встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії та листа ДІАМ № 4531/04/13-23 від 24.05.2023.

Колегія суддів зазначає, що питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає дослідженню самим же відповідачем на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.

Натомість, у випадку анулювання ліцензії відповідач має керуватись положеннями частини сорок сьомоїстатті 15 Закону №481/95-ВР, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій податкового органу, зокрема,отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами; встановлення фактуподання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Аналіз цієї норми свідчить про те, що вона містить конкретні умови щодо її застосування, зокрема, наявність інформації від уповноважених органів щодо непогодження/не видання документів - копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії. Тобто інформація органу має стосуватись конкретно визначених документів та такі документи мають подаватись особою при отриманні ліцензії.

Те саме стосується й підстави для анулювання ліцензії у разі встановлення фактуподання недостовірних даних у документах, оскільки такі документи мають бути саме подані особою для отримання ліцензії.

Тобто, відповідальність суб`єкта у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом, відтак є підробленим (сфальшованим), або містить недостовірну інформацію. Тоді ж, коли суб`єкт взагалі не подавав певний документ, вказані норми, як підстави для анулювання ліцензії, застосовані бути не можуть.

З урахуванням наведеного вказаний лист Державної інспекції архітектури та містобудування України про те, що інформації та документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, та документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів станом на дату надання відповіді не виявлено не міг бути застосований як підстава для анулювання позивачу ліцензій.

Зазначене відповідає позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 01.11.2022 у справі №560/377/20.

Щодо подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, колегія суддів звертає увагу на наступне.

Із матеріалів справи вбачається, що до заяви про видачу ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ подано до ГУ ДПС у Рівненській області паспорти станцій автозапровочних контейнерних автоматичних з обліковими номерами 0001, 0002 та 0003.

З вказаних паспортів судом встановлено, що станція автозаправна контейнерного типу САКА, представляє собою автозаправну станцію з наземним розташуванням контейнера для зберігання палива, до складу якого входять контейнер або контейнери (резервуари) зберігання палива, технологічне оснащення і контейнер з паливороздавальною колонкою, (ТРК) і терміналом управління ТРК із вбудованим касовим апаратом і інформаційним дисплеєм, виконані як єдиний виріб або, як єдиний виріб який складається з декількох блоків (контейнерів). САКА призначена для прийому, зберігання, вимірювання об`єму та видачі палива (дизельне паливо, бензин) в`язкістю від 0,55 до 40 мм2 з урахуванням вимог обліково-розрахункових (касових) операцій та внутрішнього обліку.

З розділу ІІІ паспорту вбачається, що станція автозаправна контейнерна автоматична та відповідає вимогам технічної документації і допускається до монтажу та експлуатації.

Пунктом 4.2.9. передбачено, що станція САКА має бути заземлена згідно з «Правилами облаштування електроустановок». Опір заземлюючого пристрою не повинен перевищувати 10 Ом.

Згідно пп. 4.4.1.- 4.4.3. паспорту, підготовка монтажу, демонтажу, наладка і експлуатація САКА повинні відповідати вимогам технічних умов, керівництва по експлуатації, а також супровідною документацією комплектуючих виробів і забезпечується замовником устаткування. Монтаж і наладка САКА повинні робитися за наявності у споживача:

-не потребує фундаменту. Монтаж здійснюється з дотриманням вимог п.п. 4.2.9;

-розпорядливого документу споживача, що передбачає закріплення осіб, відповідальних за проведення монтажу і наладки, порядок проведення робіт. Реєстрації результатів і оформлення документів.

Електромонтажні роботи повинні робитися відповідно до вимог ГОСТ 12.2.007.0-75. ПУЕ-2008. ПУС. При монтажі виконувати вимоги по опору і міцності ізоляції, вимоги по заземленню електроустаткування.

При монтажі САКА на об`єкті, для захисту грозових перенапружень, виконати облаштування зовнішнього заземлення біля САКА (опором не більше 40м). При більшому значенні опору виконати посилення контуру заземлення по силі установки додаткових вертикальних заземлень. Заземлення виконати з відрізків круглої сталі діаметром 20мм (чи кутової рівнополочної сталі 50Ч50Ч5 мм) довжиною 3,0м, забитих в ґрунт на глибину 3,2м від рівня землі і сполучених сталевою смугою 40х4 мм.

Отже, наявними у справі доказами підтверджено, що АЗС, за якими позивач отримав ліцензії № 17120314202200016, № 17100314202200017 та № 17160314202200018, є контейнерного типу, виконаними як цілісні заводські вироби, та для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт. Згідно паспорту АЗС їх улаштування не потребує фундаменту чи бетонного майданчику, що виключає потребу у виконанні будівельних робіт та не передбачає прийняття в експлуатацію об`єктів будівництва відповідно до норм містобудівного законодавства.

Верховний Суд у постанові від 23 серпня 2023 у справі № 640/27953/21 зазначив, що установлення на бетонний майданчик АЗС, які виконані як цілісний заводський виріб і для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту, не є будівництвом, а тому при розміщені такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

Аналогічний висновок міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 22 липня 2021 у справі № 640/19955/19.

Поряд з цим, слід звернути увагу, що відповідно до правового висновку Верховного Суду, викладеного у постановах від 09 серпня 2022 у справі № 580/2513/21 та від 23 лютого 2023 у справі № 140/1784/22, для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним суб`єкт господарювання зобов`язаний подати до ліцензійного органу акт вводу в експлуатацію об`єкта, акт готовності об`єкта до експлуатації або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта щодо виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного АЗС, проте такий обов`язок не виникає, якщо АЗС розміщено на бетонному майданчику як цілісний заводський виріб і для його установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту.

У розрізі наведеного колегія суддів вважає за необхідне зауважити, що Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.

Принцип «належного урядування» не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Колегія суддів, враховуючи наведене вище, приходить до висновку про те, що спірне рішення відповідача підлягає скасуванню як протиправне, оскільки в оскаржуваному рішенні відповідач наводить лише цитування відповідної статті 15Закону № 481, проте не зазначає конкретно, який саме документ не подано або необхідно подати додатково, або який із поданих документів не відповідаєзакону, так само як відповідач не зазначає як саме, на його думку, належало б позивачу вводити в експлуатацію наявні ємність та обладнання.

Таким чином, вірним є висновок суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ГУ ДПС у Рівненській області видалити з «Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним» інформацію щодо анулювання ліцензій № 17120314202200016, № 17100314202200017 та № 17160314202200018, то суд першої інстанції вірно зазначив про те, що така вимога відповідно до пункту 23 частини першої статті 4 КАС України є похідною позовною вимогою, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

Враховуючи те, що суд прийшов до висновку про задоволення основної вимоги визнання протиправним та скасування розпорядження ГУ ДПС в Рівненській області № 80-Р/Л від 25.05.2023 в частині, то, відповідно, задоволенню підлягає і зазначена вище похідна вимога.

Отже, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції та дають підстави для висновку про правильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до правильного вирішення справи.

Судові витрати розподілу не підлягають з огляду на результат вирішення апеляційної скарги та виходячи з вимог ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

постановив:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області залишити без задоволення, рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 29 серпня 2023 року у справі №460/13808/23 без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків встановлених ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. М. Обрізко судді Л. П. Іщук Т. І. Шинкар Повне судове рішення складено 20.12.2023.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115837799
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —460/13808/23

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Постанова від 13.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Постанова від 13.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні