Рішення
від 13.12.2023 по справі 583/5052/23
ОХТИРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 583/5052/23

2/583/898/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2023 року м. Охтирка

Охтирський міськрайонний суд Сумської області в складі:

головуючого судді Ільченко В.М.

за участю секретаря Верби Н.О.

представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача Котляревського С.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду №1 цивільну справу за позовом Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області (Україна, Сумська область, м. Охтирка, вул. Незалежності, 11) до ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ) про стягнення безпідставно збережених коштів,

УСТАНОВИВ:

13.10.2023 відкрито провадження в справі. Позивач свої вимоги мотивує тим, що ОСОБА_2 в період з 19.05.2020 по 31.12.2021 був власником об`єктів нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_2 , а саме будівлі, адмінбудівлі-складу, складу загальною площею 1146,9 м2, яке розташоване на земельній ділянці комунальної власності кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, загальною площею 0,2326 га. Внаслідок невжиття з боку відповідача заходів щодо оформлення права землекористування та оформлення відповідного договору оренди землі міська об`єднана територіальна громада в особі Охтирської міської ради не отримала плату за користування земельною ділянкою комунальної власності за періоди 13 днів 7 місяців 2020 року та 2021 рік у загальному розмірі 291590,70 грн, який був розрахований відповідно до пп. 6.1 п. 6 Порядку з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Охтирської міської ради, затвердженого рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради від 17.02.2016 №30. На адресу відповідача було надіслано акт про визначення збитків та повідомлення з пропозицією добровільно відшкодувати збитки в досудовому порядку шляхом укладення договору про відшкодування збитків з Охтирською міською радою. Однак відповідачем це повідомлення було проігноровано, договір про добровільне відшкодування збитків він не уклав, збитки в добровільному порядку не відшкодував. Тому просить стягнути з ОСОБА_2 на користь Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за використання земельної ділянки за період 13 днів 7 місяців 2020 року та 2021 рік в розмірі 291590,70 грн, а також стягнути судові витрати в розмірі 4373,86 грн на користь виконавчого комітету Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області.

13.11.2023 від сторони відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає та вважає їх необґрунтованими. Зазначає, що у 2019 році власники нерухомого майна, що розташоване на земельній ділянці з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061, по АДРЕСА_2 , намагалися здійснити поділ цієї земельної ділянки для справедливого користування та сплати оренди за користування нею не солідарно, а кожен в своїй частці. За вказівками Охтирської міської ради власники об`єктів нерухомості зверталися із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, однак їм відмовляли, бо вони не користувачі земельної ділянки, а коли звертався користувач ОСОБА_2 , йому зворотно було відмовлено, бо мають звернутися всі співвласники. З відповідей позивача вбачається, що міська рада створила перешкоди до реалізації права власників нерухомого майна на користування земельною ділянкою під їх нерухомим майном. З метою приведення факту використання земельної ділянки до вимог чинного законодавства 06.02.2023 між відповідачем та ФОП ОСОБА_3 було укладено договір про встановлення меж земельної ділянки з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061. Однак ФОП ОСОБА_3 листом повідомив, що встановити межі цієї земельної ділянки неможливо ані технічно, ані фізично, так як каталог координат вказаний в ДЗК та технічній документації не відповідає фактичним межам даної земельної ділянки. Змінити межу цієї земельної ділянки неможливо, так як поруч з нею в Державному земельному кадастрі (далі ДЗК) інші ділянки інших власників, які межують впритул до земельної ділянки з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061, тому змістити її та ув`язати її межу з фактичним станом неможливо. Станом на 2020 та 2021 роки на вказаній земельній ділянці було декілька власників нежитлових будівель, крім ОСОБА_2 , про що було відомо позивачу. Договір з декількома орендарями однієї земельної ділянки укладено не було. Вважає, що позивач незаконно нарахував вказану у позові суму та звернувся з даним позовом, оскільки з боку власника земельної ділянки порушено есенційне право відповідача на користування земельною ділянкою на законних підставах та неможливість укладення договору оренди, оскільки неможливо укласти такий договір, якщо фактичні межі земельної ділянки не співпадають з каталогом координат в ДЗК. Крім того, для врегулювання кондиційних правовідносин між сторонами необхідно встановити фактичну площу земельної ділянки, яку використовує позивач, та розмір безпідставно збережених коштів відповідно до розрахунку з урахуванням інших співвласників. Фактично відповідач не міг користуватися землею належним чином, оскільки частина ділянки знаходиться за її межами і на ній знаходились інші об`єкти нерухомого майна, які ОСОБА_2 не належать. Також, позивачем при обрахунку безпідставно збережених коштів орендної плати за використання земельної ділянки необґрунтовано застосовано ставку 6% орендної плати замість 3%, оскільки предметом спору є стягнення не збитків чи орендної плати за користування земельною ділянкою, а сума, яка відповідає її еквіваленту, і яку відповідач має сплатити за фактичне користування земельною ділянкою. Розмір суми коштів повинен дорівнювати розміру недоотриманої місцевим бюджетом орендної плати, яку зобов`язаний був сплачувати відповідач за користування земельною ділянкою з моменту набуття права власності на об`єкти нерухомого майна, що розташовані на ній. Також зазначає про пропуск позивачем строку позовної давності, позивач звернувся до суду 09.11.2023, то вважає, що строк відліку 3-х років починається з 09.11.2020. Просить у задоволенні позовної заяви відмовити в повному обсязі, стягнути з позивача судові витрати на правову допомогу.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, зазначених у позовній заяві, та просив задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечив з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву, та просив відмовити в їх задоволенні.

Суд проаналізував матеріали справи, вислухав пояснення учасників справи, дослідив письмові докази, дійшов такого висновку.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 19.08.2021 №271344239 станом на 19.05.2020 ОСОБА_2 на праві власності належить адмінбудівля-склад загальною площею 1146,9 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 23.02.2018 №НВ-5906758222018 за адресою: АДРЕСА_2 , знаходиться земельна ділянка площею 0,2326 га, кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, цільове призначення розміщення та обслуговування майстерні по пошиву одягу, категорія земель землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, форма власності комунальна, право власності Охтирська міська рада. Відомості про оренду, суборенду: орендар ОСОБА_2 , площа земельної ділянки 0,2326 га, дата державної реєстрації речового права 10.10.2011, строк дії речового права 5.

Рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради від 17.02.2016 №30 затверджено Порядок з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Охтирської міської ради.

Відповідно до договору дарування нежитлових приміщень від 18.10.2013, зареєстрованого в реєстрі за №1942, ОСОБА_2 подарував ОСОБА_4 належне йому на праві приватної власності нежитлове приміщення: гараж площею 105,5 кв.м., який знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , на земельній ділянці площею 0,2326, кадастровий номер 5910200000:11:014:0061.

19.10.2017 ОСОБА_2 на лист від 23.02.2017 №01-27/55 «Про укладення договору оренди землі повторно» повідомив листом (вх. №577/01-27) міського голову про необхідність розподілу території земельної ділянки площею 0,2326 га відповідно до використання, розроблення відповідної містобудівної документації, так як на цій території вже є декілька власників будівель і є спільна територія для використання, розроблення відповідної технічної документації із землеустрою.

Листом від 01.11.2017 №01-27/2170 виконавчого комітету Охтирської міської ради на листа від 19.10.2017 відповідача повідомлено, що відчуження частин приміщень, що розміщені на земельній ділянці, не є підставою для зміни конфігурації, меж та площі земельної ділянки. З метою впорядкування відносин між власниками нежитлових приміщень та для вирішення питання розподілу земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , йому необхідно звернутися до Охтирської міської ради з заявою про надання дозволу на розробку землевпорядної документації щодо поділу земельної ділянки. На підставі наданого дозволу за його замовленням землевпорядною організацією розробляється відповідно землевпорядна документація щодо поділу земельної ділянки. Після закінчення розробки землевпорядної документації щодо поділу земельної ділянки та затвердження її Охтирською міською радою стане можливим надання окремих земельних ділянок кожному з власників нерухомого майна у користування. Крім того, звернуто увагу на те, що землі промисловості транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення не можуть бути надані в користування громадянам та фізичним особам-підприємцям.

01.12.2017 листом за №01-13/3541 виконавчий комітет Охтирської міської ради на заяву щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,05 га для промислового використання повідомив відповідача, що надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Тобто земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_2 , площею 0,2326 га, кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 для розміщення та обслуговування майстерні по пошиву одягу не потребує розробки проекту землеустрою, оскільки відомості про неї внесені до Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Оскільки у заяві відповідача та доданих до неї графічних матеріалах зазначена частка від загальної площі земельної ділянки, то йому та всім власникам об`єктів нерухомості, які знаходяться на зазначеній земельній ділянці необхідно звернутися із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. З метою врегулювання земельних відносин рекомендував відповідачу привести у відповідність нормам діючого законодавства України статус землекористувача шляхом створення юридичної особи або виготовлення документації зі зміною цільового призначення всієї земельної ділянки. Після чого звернутися із заявою про надання дозволу на розробку щодо поділу та об`єднання земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , площею 0,2326 га.

Відповідно до договору №72 від 06.02.2020 на виконання робіт із землеустрою, укладеного між ФОП ОСОБА_2 (Замовник) та ФОП ОСОБА_3 (Виконавець), Виконавець зобов`язується виконати своїми силами та/або за допомогою третіх осіб на умовах субпідряду, з дотриманням вимог законодавства в порядку та на умовах, визначених в цьому договорі за завданням Замовника роботи з встановлення (відновлення) меж земельної ділянки (кадастровий номер 5910200000:11:014:0061) за адресою: АДРЕСА_2 на підставі земельно-кадастрової документації за координатами, отриманими з Державного земельного кадастру, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконання цих робіт.

Відповідно до повідомлення ФОП ОСОБА_3 від 20.02.2020 при виконанні замовлення щодо встановлення меж земельної ділянки було встановлено, що каталог координат, вказаний в ДЗК та технічній документації, не відповідає фактичним межам даної земельної ділянки, таким чином встановити межі даної земельної ділянки ані технічно, ані фізично не має можливості.

Рішенням Охтирської міської ради від 22.12.2020 №82-МР ФОП ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в приватну власність земельної ділянки площею 0,2326 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, код КВЦПЗ 11.02, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення по АДРЕСА_2 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061.

Відповідно до договору №1096 від 05.11.2021 про розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), укладеного між ФОП ОСОБА_2 (Замовник) та ФОП ОСОБА_3 (Виконавець), Виконавець на підставі рішення Охтирської міської ради Сумської області від 22.12.2020 №82-МР зобов`язується виконати з дотриманням вимог законодавства проектно-вишукувальні роботи з розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061 за адресою: АДРЕСА_2 зі зміною межі, а Замовник - прийняти та оплатити виконані роботи.

Відповідно до повідомлення ФОП ОСОБА_3 від 18.11.2021 при проведенні підготовчих робіт з виготовлення документації із землеустрою та вивчені матеріалів було встановлено, що змінити межу земельної ділянки з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061 за адресою: АДРЕСА_2 неможливо, так як поруч неї в Державному земельному кадастрі зареєстровані інші земельні ділянки з кадастровими номерами: 5910200000:11:014:0048 та 5910200000:11:014:0082 інших власників (користувачів), які межують впритул до ділянки відповідача, тому змістити і ув`язати її межу з фактичним станом неможливо. В зв`язку з цим закінчити виконання робіт за договором від 05.11.2021 №1096 не є можливим.

Рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради від 28.12.2021 №207 затверджено склад комісії та інших дорадчих органів при виконавчому комітеті міської ради.

Рішеннями Охтирської міської ради від 26.06.2018 №1175-МР, від 25.06.2020 №2006-МР затверджено Положення про порядок оформлення права оренди земельних ділянок.

Рішенням Охтирської міської ради від 25.02.2020 №1915-МР затверджено Положення про відділ земельних відносин Охтирської міської ради.

02.09.2022 за вих. №01-14/2452 відповідачу надіслано запрошення на участь 15.09.2022 о 09.00 год. у засіданні комісії з визначення розміру збитків власникам землі та землекористувачам, які підлягають відшкодуванню на території Охтирської міської ради.

Відповідно до акта з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 15.09.2022 №02-09/83, затвердженого рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради від 25.10.2022 №235, розмір збитків, завданих ОСОБА_2 використанням земельної ділянки без достатньої правової підстави, розташованої по АДРЕСА_2 , за 13 днів 7 місяців 2020 року 2021 рік становить 291590,70 грн.

15.11.2022 за вих. №01-14/2934 відповідачу була надіслана копія акта з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 15.09.2022 №02-09/83 з повідомленням, яке містить пропозицію у 30-денний термін з дня надходження цього повідомлення розглянути його разом з актом та про результати їх розгляду інформувати Охтирську міську раду. Також відповідача повідомлено, що у разі визнання заявлених вимог добровільне відшкодування збитків здійснюється в досудовому порядку шляхом укладення договору про відшкодування збитків.

Згідно з відповіддю виконавчого комітету Охтирської міської ради від 31.10.2022 №01-14/2831 у відповідності до плану зонування території м. Охтирка земельна ділянка кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 знаходиться в громадській зоні, а саме в зоні загальноміського центру та діловій зоні, містобудівних та архітектурних обмежень не має.

Відповідно до ст.13Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Суб`єктами права на землі комунальної власності згідно зі ст. 80 ЗК України є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Загальне правило щодо підстав та порядку набуття права на землю із земель комунальної власності визначено ст. 116 ЗК України, згідно з частинами 1, 2 якої громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Особливості набуття права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду визначені ст.120ЗК України та ст. 377 ЦК України.

Так відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.120ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

За ст.125ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Виходячи зі змісту ст. 120 ЗК України, норма щодо переходу права на земельну ділянку у разі переходу права на будинок, будівлю і споруду може бути застосована у випадках, якщо земельна ділянка перебуває у власності або у користуванні колишнього власника будівлі.

Однак, зважаючи на положення ст. 125 ЗК України, новий власник об`єкта нерухомості не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до вимог законодавства.

Таким чином, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виник обов`язок оформити та зареєструвати речове право на земельну ділянку, яка знаходиться під нежитловими приміщеннями, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень».

Згідно з абзацом 1 ч. 1 ст.123ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Статтею 206ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно зіст. 14ПК України визначено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (п. 14.1.147).

Відповідач не є власником та постійними землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для неї, як землекористувача, є орендна плата.

Підпунктом 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно зі ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем та визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (п. 288.4, п. 288.5).

Відповідно до ст.1Закону України«Про державнийконтроль завикористанням таохороною земель» самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Як було встановлено судом, 10.10.2011 було зареєстроване право оренди відповідачем земельної ділянки площею 0,2326 га строком на п`ять років.

В подальшому, 18.10.2013 ОСОБА_2 здійснив відчуження належного йому на праві приватної власності нежитлового приміщення: гаражу площею 105,5 кв.м., який знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , на земельній ділянці площею 0,2326, кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, тобто на тій же земельній ділянці, якою користувався на підстав договору оренди.

Після спливу строку дії договору оренди відповідач звертався до виконавчого комітету Охтирської міської ради з метою вирішення питання щодо необхідності розподілу території земельної ділянки площею 0,2326 га відповідно до використання, розроблення відповідної містобудівної документації, розроблення відповідної технічної документації із землеустрою в зв`язку з наявністю кількох власників будівель та спільної території для використання.

В подальшому, рішенням Охтирської міської ради від 22.12.2020 №82-МР відповідачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в приватну власність земельної ділянки площею 0,2326 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, код КВЦПЗ 11.02, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення по АДРЕСА_2 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061.

Однак при проведенні підготовчих робіт з виготовлення документації із землеустрою встановлено, що змінити межу земельної ділянки з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061 за адресою: АДРЕСА_2 неможливо, так як поруч зареєстровані інші земельні ділянки, які межують впритул до ділянки відповідача, тому змістити і ув`язати її межу з фактичним станом неможливо.

Отже, з досліджених доказів вбачається, що відповідач є власником частини приміщень, розташованих на земельній ділянці, з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061 площею 0,2326 га, належне право власності чи користування на яку ним не набуте, однак ним здійснювалося фактичне використання частини земельної ділянки.

Відповідачем вживалися заходи для оформлення спочатку права використання, а в наступному права власності на земельну ділянку, та було встановлено, що каталог координат, вказаний в ДЗК та технічній документації, не відповідає фактичним межам даної земельної ділянки, при цьому частина зареєстрованої земельної ділянки накладається на зареєстровані земельні ділянки інших власників.

Відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладання договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондиційними. Для кондиційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

Такі правові висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, провадження №14-77цс18.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно з положеннями ч. 1 ст. 1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.

Разом з тим, враховуючи наявність на земельній ділянці кількох об`єктів нерухомості, належних різним власникам, та невідповідність зареєстрованих та фактичних меж земельної ділянки, суд позбавлений можливості визначити розмір збитків, завданих відповідачем її використанням, оскільки представником позивача не надано належних та допустимих доказів на підтвердження фактичного розміру земельної ділянки, якою користується відповідач, а покладення на відповідача обов`язку сплати за користування частиною земельної ділянки, якою він фактично не має можливості користуватися не грунтується на нормах цивільного законодавства.

Відповідно до ст.12 ЦПК Україникожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно вимог ст.81ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Таким чином, дослідивши докази і надавши їм належну правову оцінку, врахувавши всі обставини справи, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, оскільки позивачем не надано достатніх належних та допустимих доказів на їх підтвердження.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 12, 13, 77-81, 263-265, 268 ЦПК України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області до ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Сумського апеляційного суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складене 22 грудня 2023 року.

Суддя Охтирського міськрайонного суду

Сумської області В.М. Ільченко

СудОхтирський міськрайонний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення13.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115842796
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —583/5052/23

Ухвала від 26.11.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Литвиненко Ірина Вікторівна

Ухвала від 16.07.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Литвиненко Ірина Вікторівна

Постанова від 23.05.2024

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Криворотенко В. І.

Постанова від 23.05.2024

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Криворотенко В. І.

Ухвала від 23.05.2024

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Криворотенко В. І.

Ухвала від 08.04.2024

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Криворотенко В. І.

Ухвала від 08.04.2024

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Криворотенко В. І.

Рішення від 28.12.2023

Цивільне

Охтирський міськрайонний суд Сумської області

Ільченко В. М.

Рішення від 13.12.2023

Цивільне

Охтирський міськрайонний суд Сумської області

Ільченко В. М.

Ухвала від 19.12.2023

Цивільне

Охтирський міськрайонний суд Сумської області

Ільченко В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні