ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2024 року м.Суми
Справа №583/5052/23
Номер провадження 22-ц/816/841/24
Сумський апеляційний суд у складі колегії суддів:
головуючого - Криворотенка В. І. (суддя-доповідач),
суддів - Філонової Ю. О. , Собини О. І.
за участю секретаря судового засідання - Кияненко Н.М.,
сторони:
позивач - Охтирська міська рада Охтирського району Сумської області,
відповідач - ОСОБА_1 ,
розглянув у відкритому судовому засіданні в приміщенні Сумського апеляційного суду у порядку спрощеного позовного провадження апеляційну скаргу Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області
на рішення Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 13 грудня 2023 року, в складі судді Ільченко В.М., ухвалене у м. Охтирка,
в с т а н о в и в:
09 жовтня 2023 року Охтирська міська рада Охтирського району Сумської області звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою.
Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_1 в період з 19.05.2020 року по 31.12.2021 року був власником об`єктів нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 , а саме будівлі, адмінбудівлі-складу, складу загальною площею 1146,9 м2, яке розташоване на земельній ділянці комунальної власності кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, загальною площею 0,2326 га. Внаслідок невжиття відповідачем заходів щодо оформлення права землекористування та оформлення відповідного договору оренди землі міська об`єднана територіальна громада в особі Охтирської міської ради не отримала плату за користування земельною ділянкою комунальної власності за періоди 13 днів 7 місяців 2020 року та 2021 рік у загальному розмірі 291590,70 грн, який був розрахований відповідно до пп. 6.1 п. 6 Порядку з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Охтирської міської ради, затвердженого рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради від 17.02.2016 №30. На адресу відповідача було надіслано акт про визначення збитків та повідомлення з пропозицією добровільно відшкодувати збитки в досудовому порядку шляхом укладення договору про відшкодування збитків з Охтирською міською радою. Однак відповідачем це повідомлення було проігноровано, договір про добровільне відшкодування збитків він не уклав, збитки в добровільному порядку не відшкодував.
Посилаючись на викладене, позивач просив стягнути з ОСОБА_1 на користь Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за використання земельної ділянки за період 13 днів 7 місяців 2020 року та 2021 рік в розмірі 291590,70 грн, а також стягнути судові витрати в розмірі 4373,86 грн на користь виконавчого комітету Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області.
Рішенням Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 13 грудня 2023 року відмовлено в задоволенні позовних вимог Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області.
Додатковим рішенням Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 28 грудня 2023 року стягнуто з Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області на користь ОСОБА_1 в рахунок відшкодування судових витрат 3000 гривень.
В апеляційній скарзі Охтирська міська рада Охтирського району Сумської області, посилаючись на неповне з`ясування та недоведеність обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права, просить рішення Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 13 грудня 2023 року скасувати та прийняти постанову про задоволення позову в повному обсязі.
Апеляційна скарга мотивована тим, що суд першої інстанції помилково дійшов висновку, що відповідачем ОСОБА_1 вживалися заходи для оформлення права власності або права користування (оренди) на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 та, що він не міг використовувати вказану земельну ділянку в період 13 днів 7 місяців 2020 та 2021 оскільки каталог координат, вказаний в ДЗК та технічній документації, не відповідає фактичним межам даної земельної ділянки. Під час прийняття оскаржуваного рішення, суд необгрунтовано та безпідставно вважав, що позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження фактичного розміру земельної ділянки, якою користується відповідач, а покладення на відповідача обов`язку сплати за користування частиною земельної ділянки, якою він фактично не має можливості користуватися не грунтується на нормах цивільного законодавства.
Відповідач правом на подання відзиву не скористався.
Відповідно до ч. 1 ст. 368 ЦПК України, справа розглядається судом апеляційної інстанції за правилами, встановленими для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, з особливостями, встановленими главою I розділу V ЦПК України.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача ОСОБА_2 , дослідивши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вимог та підстав позову, заявлених в суді першої інстанції, колегія суддів апеляційного суду вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 263 ЦПК України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Проте, зазначеним вимогам закону рішення суду не відповідає.
Судом першої інстанції встановлено та з матеріалів справи вбачається, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 19.08.2021 №271344239 станом на 19.05.2020 ОСОБА_1 на праві власності належить адмінбудівля-склад загальною площею 1146,9 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 23.02.2018 №НВ-5906758222018 за адресою: АДРЕСА_1 , знаходиться земельна ділянка площею 0,2326 га, кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, цільове призначення - розміщення та обслуговування майстерні по пошиву одягу, категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, форма власності - комунальна, право власності - Охтирська міська рада. Відомості про оренду, суборенду: орендар - ОСОБА_1 , площа земельної ділянки - 0,2326 га, дата державної реєстрації речового права - 10.10.2011, строк дії речового права - 5.
Рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради від 17.02.2016 №30 затверджено Порядок з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Охтирської міської ради.
Відповідно до договору дарування нежитлових приміщень від 18.10.2013, зареєстрованого в реєстрі за №1942, ОСОБА_1 подарував ОСОБА_3 належне йому на праві приватної власності нежитлове приміщення: гараж площею 105,5 кв.м., який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , на земельній ділянці площею 0,2326, кадастровий номер 5910200000:11:014:0061.
19.10.2017 ОСОБА_1 на лист від 23.02.2017 №01-27/55 «Про укладення договору оренди землі повторно» повідомив листом (вх. №577/01-27) міського голову про необхідність розподілу території земельної ділянки площею 0,2326 га відповідно до використання, розроблення відповідної містобудівної документації, так як на цій території вже є декілька власників будівель і є спільна територія для використання, розроблення відповідної технічної документації із землеустрою.
Листом від 01.11.2017 №01-27/2170 виконавчого комітету Охтирської міської ради на лист від 19.10.2017 відповідача повідомлено, що відчуження частин приміщень, що розміщені на земельній ділянці, не є підставою для зміни конфігурації, меж та площі земельної ділянки. З метою впорядкування відносин між власниками нежитлових приміщень та для вирішення питання розподілу земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , йому необхідно звернутися до Охтирської міської ради з заявою про надання дозволу на розробку землевпорядної документації щодо поділу земельної ділянки. На підставі наданого дозволу за його замовленням землевпорядною організацією розробляється відповідно землевпорядна документація щодо поділу земельної ділянки. Після закінчення розробки землевпорядної документації щодо поділу земельної ділянки та затвердження її Охтирською міською радою стане можливим надання окремих земельних ділянок кожному з власників нерухомого майна у користування. Крім того, звернуто увагу на те, що землі промисловості транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення не можуть бути надані в користування громадянам та фізичним особам-підприємцям.
01.12.2017 листом за №01-13/3541 виконавчий комітет Охтирської міської ради на заяву щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,05 га для промислового використання повідомив відповідача, що надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Тобто земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,2326 га, кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 для розміщення та обслуговування майстерні по пошиву одягу не потребує розробки проекту землеустрою, оскільки відомості про неї внесені до Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Оскільки у заяві відповідача та доданих до неї графічних матеріалах зазначена частка від загальної площі земельної ділянки, то йому та всім власникам об`єктів нерухомості, які знаходяться на зазначеній земельній ділянці необхідно звернутися із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. З метою врегулювання земельних відносин рекомендував відповідачу привести у відповідність нормам діючого законодавства України статус землекористувача шляхом створення юридичної особи або виготовлення документації зі зміною цільового призначення всієї земельної ділянки. Після чого звернутися із заявою про надання дозволу на розробку щодо поділу та об`єднання земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,2326 га.
Відповідно до договору №72 від 06.02.2020 на виконання робіт із землеустрою, укладеного між ФОП ОСОБА_1 (Замовник) та ФОП ОСОБА_4 (Виконавець), Виконавець зобов`язується виконати своїми силами та/або за допомогою третіх осіб на умовах субпідряду, з дотриманням вимог законодавства в порядку та на умовах, визначених в цьому договорі за завданням Замовника роботи з встановлення (відновлення) меж земельної ділянки (кадастровий номер 5910200000:11:014:0061) за адресою: АДРЕСА_1 на підставі земельно-кадастрової документації за координатами, отриманими з Державного земельного кадастру, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконання цих робіт.
Відповідно до повідомлення ФОП ОСОБА_4 від 20.02.2020 року при виконанні замовлення щодо встановлення меж земельної ділянки було встановлено, що каталог координат, вказаний в ДЗК та технічній документації, не відповідає фактичним межам даної земельної ділянки, таким чином встановити межі даної земельної ділянки ані технічно, ані фізично не має можливості.
Рішенням Охтирської міської ради від 22.12.2020 №82-МР ФОП ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в приватну власність земельної ділянки площею 0,2326 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, код КВЦПЗ - 11.02, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061.
Відповідно до договору №1096 від 05.11.2021 про розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), укладеного між ФОП ОСОБА_1 (Замовник) та ФОП ОСОБА_4 (Виконавець), Виконавець на підставі рішення Охтирської міської ради Сумської області від 22.12.2020 №82-МР зобов`язується виконати з дотриманням вимог законодавства проектно-вишукувальні роботи з розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061 за адресою: АДРЕСА_1 зі зміною межі, а Замовник - прийняти та оплатити виконані роботи.
Відповідно до повідомлення ФОП ОСОБА_4 від 18.11.2021 при проведенні підготовчих робіт з виготовлення документації із землеустрою та вивченні матеріалів було встановлено, що змінити межу земельної ділянки з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061 за адресою: АДРЕСА_1 неможливо, так як поруч неї в Державному земельному кадастрі зареєстровані інші земельні ділянки з кадастровими номерами: 5910200000:11:014:0048 та 5910200000:11:014:0082 інших власників (користувачів), які межують впритул до ділянки відповідача, тому змістити і ув`язати її межу з фактичним станом неможливо. В зв`язку з цим закінчити виконання робіт за договором від 05.11.2021 №1096 не є можливим.
Рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради від 28.12.2021 №207 затверджено склад комісії та інших дорадчих органів при виконавчому комітеті міської ради.
Рішеннями Охтирської міської ради від 26.06.2018 №1175-МР, від 25.06.2020 №2006-МР затверджено Положення про порядок оформлення права оренди земельних ділянок.
Рішенням Охтирської міської ради від 25.02.2020 №1915-МР затверджено Положення про відділ земельних відносин Охтирської міської ради.
02.09.2022 за вих. №01-14/2452 відповідачу надіслано запрошення на участь 15.09.2022 о 09.00 год. у засіданні комісії з визначення розміру збитків власникам землі та землекористувачам, які підлягають відшкодуванню на території Охтирської міської ради.
Відповідно до акта з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 15.09.2022 №02-09/83, затвердженого рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради від 25.10.2022 №235, розмір збитків, завданих ОСОБА_1 використанням земельної ділянки без достатньої правової підстави, розташованої по АДРЕСА_1 , за 13 днів 7 місяців 2020 року - 2021 рік становить 291590,70 грн.
15.11.2022 за вих. №01-14/2934 відповідачу була надіслана копія акта з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 15.09.2022 №02-09/83 з повідомленням, яке містить пропозицію у 30-денний термін з дня надходження цього повідомлення розглянути його разом з актом та про результати їх розгляду інформувати Охтирську міську раду. Також відповідача повідомлено, що у разі визнання заявлених вимог добровільне відшкодування збитків здійснюється в досудовому порядку шляхом укладення договору про відшкодування збитків.
Згідно з відповіддю виконавчого комітету Охтирської міської ради від 31.10.2022 №01-14/2831 у відповідності до плану зонування території м. Охтирка земельна ділянка кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 знаходиться в громадській зоні, а саме в зоні загальноміського центру та діловій зоні, містобудівних та архітектурних обмежень не має.
Рішення суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову мотивоване тим, що відповідачем ОСОБА_1 вживалися заходи для оформлення спочатку права використання, а в наступному права власності на земельну ділянку, проте було встановлено, що каталог координат, вказаний в ДЗК та технічній документації, не відповідає фактичним межам даної земельної ділянки, при цьому, частина зареєстрованої земельної ділянки накладається на зареєстровані земельні ділянки інших власників.
Разом з тим, суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні зазначив, що враховуючи наявність на земельній ділянці кількох об`єктів нерухомості, належних різним власникам, та невідповідність зареєстрованих та фактичних меж земельної ділянки, суд позбавлений можливості визначити розмір збитків, завданих відповідачем її використанням, оскільки позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження фактичного розміру земельної ділянки, якою користується відповідач, а покладення на відповідача обов`язку сплати за користування частиною земельної ділянки, якою він фактично не має можливості користуватися не ґрунтується на нормах цивільного законодавства.
Проте, з таким висновком місцевого суду колегія суддів апеляційного суду погодитись не може, виходячи з наступного.
Главою 83 ЦК України визначаються загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави.
Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Предметом регулювання інституту безпідставного отримання чи збереження майна є правовідносини, які виникають у зв`язку з безпідставним утриманням чи збереженням майна і які не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають при наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна, б) набуття або збеження за рахунок іншої особи, в) відсутність правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адміністративного акта, правочинну або інших підстав, передбачених ст. 11 ЦК України).
Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення і його юридичному змісту. Тобто відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.
Набуття чи збереження майна буде безпідставним не тільки за умови відсутності правової підстави з самого початку при набутті майна, а й тоді, коли первісно така підстава була, але в подальшому відпала.
Загальна умова ч. 1 ст. 1212 ЦК України звужує застосування інституту безпідставного збагачення у зобов`язальних (договірних) відносинах, або отримане однією зi сторін у зобов`язанні підлягає поверненню іншій стороні на підставі ст. 1212 ЦК України тільки за наявності ознаки безпідставності такого виконання.
Отже, у разі, коли поведінка набувача, потерпілого, інших осіб або подія утворюють правову підставу для набуття (збереження) майна, ст. 1212 ЦК України може бути застосована тільки після того, як така правова підстава в установленому порядку скасована, визнана недійсною, змінена, припинена або була відсутня взагалі, у тому числі у виді розірвання договору.
Так, положеннями ст. 120 ЗК України, ст. 377 ЦК України визначено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Статтею ст. 13 Конституції України закріплено, що земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно зі ст. 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.ст. 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Частиною 1 ст. 93 ЗК України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату.
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
За обставинами цієї справи, відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, земельна ділянка площею 0,2326 га з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061, розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Цільове призначення даної земельної ділянки - для розміщення та обслуговування майстерні по пошиву одягу.
З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, ОСОБА_1 в період з 19.05.2020 по 31.12.2021 (13 днів 7 місяців 2020 та 2021) був власником об`єктів нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 , а саме, будівлі, адмінбудівлі-складу, складу загальною площею 1146,9 м2.
Рішенням Охтирської міської ради від 26.06.2018 року № 1175 - МР затверджено Положення про порядок оформлення права оренди земельних ділянок (далі - Положення). Дане рішення набрало чинність з 01.01.2019 року.
Відповідно до п. 2.2. вказаного Положення рішення міської ради приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі надання в оренду земельної ділянки зі зміною її цільового призначення, формування нової земельної ділянки. Пунктом 2.2 Положення встановлено, що юридична, фізична особа або фізична особа - підприємець, зацікавлена в одержанні земельної ділянки із земель комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення звертається з відповідною заявою до центру надання адміністративних послуг Охтирської міської ради.
Згідно з пунктами 2.4, 2.5, 2.7, 2.8, 2.9 Положення після опрацювання заяви та доданих до неї документів уповноважений орган передає Охтирській міській раді проект рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою для розгляду на пленарному засіданні міської ради.
Після розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зацікавлена особа звертається до міської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою та надання в оренду земельної ділянки.
Після розробки технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) зацікавлена особа звертається до міської ради із заявою про затвердження технічної документації та надання в оренду земельної ділянки.
Міська рада приймає рішення надати земельну ділянку в оренду, відмовити в наданні земельної ділянки в оренду з відповідним обґрунтуванням відмови.
Зацікавлена особа протягом одного місяця зобов`язана вжити заходів укладання договору оренди земельної ділянки, а саме: отримати витяг з технічної документації про нормативно - грошову оцінку земельної ділянки, подати зазначений витяг разом із необхідною технічною документацією землеустрою до уповноваженого органу. Уповноважений орган готує проект договору оренди і передає на узгодження заступнику міського голови відповідно до розподілу обов`язків, юридичному відділу, управлінню фінансів та економіки.
При цьому, матеріали справи не містять жодного доказу на підтвердження того, що відповідач на виконання вищевказаних пунктів Положення звертався до Охтирської міської ради, як до розпорядника земель комунальної власності саме з заявою про передачу йому в оренду земельної ділянки площею 0,2326 га з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061, розташована за адресою: АДРЕСА_1 або її частки (частини), на якій розміщені об`єкти нерухомості, які належали йому на праві приватної власності.
Разом з тим, заяви відповідача, з якими він звертався у 2017 та у 2020 роках про надання дозволу на поділ земельної ділянки та про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою внесення змін в конфігурацію земельної ділянки, довжин сторін, точок координат без зміни площі земельної ділянки, не свідчать про його бажання отримати в користування (оренду) земельну ділянку з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 або її частку (частину), а лише були спрямовані на отримання дозволів для здійснення технічного поділу земельної ділянки та внесення змін в її конфігурацію.
В свою чергу, рішення Охтирської міської ради від 22.12.2020 № 82-МР «Про надання дозволу на розробку документації із землеустрою» пунктом 5.1 якого, ОСОБА_1 було надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж конфігурацію земельної ділянки, довжин сторін, точок координат без зміни площі земельної ділянки, на земельну ділянку площею 0,2326 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, код КВЦПЗ - 11.02, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, не породжує для відповідача юридичного обов`язку щодо укладення договору оренди земельної ділянки та в свою чергу у нього не виникає обов`язку сплати орендної плати за землю до місцевого бюджету.
Разом з цим, відповідачем не було надано на адресу суду жодних доказів на підтвердження того, що позивачем Охтирською міською радою чинились перешкоди для реалізації його права оформлення в користування земельної ділянки під його нерухомим майном і такі дії або бездіяльність органу місцевого самоврядування, як суб`єкта владних повноважень були ним оскаржені та визнані незаконними у визначеному чинним законодавством України порядку.
Крім того, той факт, на який послався суд першої інстанції у оскаржуваному рішенні відмовляючи у позові, а саме, що каталог координат, вказаний в ДЗК та технічній документації, не відповідає фактичним межам даної земельної ділянки і при цьому частина зареєстрованої земельної ділянки накладається на зареєстровані земельні ділянки інших власників не є перепоною у фактичному користуванні земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 та жодним чином не відміняє обов`язку землекористувача, у даному випадку відповідача ОСОБА_1 звернутись до Охтирської міської ради з відповідною заявою та оформити право користування вказаною земельною ділянкою та сплачувати орендну плату за користування нею до місцевого бюджету відповідно до вимог чинного законодавства України.
Такими чином, матеріали справи не містять доказів того, що в спірний період 13 днів 7 місяців 2020 року та 2021 рік відповідач не використовував або не міг використовувати земельну ділянку з посиланням на те, що будь-які фізичні та юридичні особи перешкоджали йому у використанні спірної земельної ділянки.
Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції помилково дійшов висновку, що відповідачем ОСОБА_1 вживалися заходи для оформлення права власності або права користування (оренди) на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 та, що він не міг використовувати вказану земельну ділянку в спірний період, оскільки каталог координат, вказаний в ДЗК та технічній документації, не відповідає фактичним межам даної земельної ділянки.
Як зазначалось вище, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, ОСОБА_1 в період з 19.05.2020 року по 31.12.2021 року (13 днів 7 місяців 2020 року та 2021 рік) був власником об`єктів нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 , а саме, будівлі, адмінбудівлі-складу, складу загальною площею 1146,9 м2, при цьому слід зазначити, що розмір частки відповідача ОСОБА_1 у праві власності на об`єкт вказаного нерухомого майна складає - 1.
Зазначений об`єкт нерухомості розташовані на земельній ділянці комунальної власності кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 загальною площею 0,2326 га, за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
Проти цих фактів не заперечував у суді першої інстанції і представник відповідача.
Земельна ділянка комунальної власності кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 загальною площею 0,2326 га, за адресою: за адресою: АДРЕСА_1 , є сформованою в розумінні положень ст.79-1 Земельного кодексу України та може виступати об`єктом цивільних правовідносин в тому числі і об`єктом оренди, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження фактичного розміру земельної ділянки, якою користується відповідач, а покладення на відповідача обов`язку сплати за користування частиною земельної ділянки, якою він фактично не має можливості користуватися не ґрунтується на нормах цивільного законодавства.
В апеляційному суді представник позивача ОСОБА_2 повідомив суду і про те, що частка нерухомості ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , складає 85/100, на підтвердження чого надав розрахунок. Дана позиція узгоджується із думкою відповідача, який стверджує, що не є одноосібним власником нерухомості за зазначеною адресою. Тому представника позивач вважає, що він повинен сплатити орендну плату у розмірі, що відповідає частці у нерухомості.
Доводи представника відповідача про незаконність та завищення розрахунку збитків, є неспроможними, оскільки, відповідач не погоджуючись з позовними вимогами взагалі, і у тому числі з заявленою сумою позову, своїх доказів не надав, альтернативного контррозрахунку збитків не навів, з заявою про проведення судово-економічної експертизи до суду не звертається.
Колегія суддів погоджується з доводами позивача, як розпорядника земель комунальної власності, про те, що використання земельної ділянки відповідачем без належного правового оформлення, позбавило територіальну громаду, як власника землі, права отримувати від цієї земельної ділянки дохід в розмірі орендної плати у розмірі 247852,10 грн (85/100) за період з 19.05.2020 року по 31.12.2021 року.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про відмову в задоволенні позову.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 374 ЦПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити у відповідній частині нове рішення або змінити рішення.
Відповідно до п. п. 1, 2, 3, 4 ч. 1 ст. 376 ЦПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд визнав встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.
За вказаних обставин рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню на підставі п.п. 1, 3, 4 ч. 1 ст. 376 ЦПК України з ухваленням нового судового рішення про часткове задоволення позову та стягнення з ОСОБА_1 на користь Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за використання земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, площею 0,2326 га без правовстановлюючих документів (договору оренди) в розмірі 247852,10 грн.
Окрім того, відповідно до положень ст. 141 ЦПК України, враховуючи, що позовну заяву та апеляційну скаргу задоволено частково, з відповідача підлягає стягненню судовий збір за розгляд справи в суді першої інстанції у розмірі 3717,78 грн та за апеляційний перегляд справи в розмірі 5576,85 грн.
Додаткове рішення є невід`ємною частиною рішення у справі. До такого висновку дійшла Велика палата Верховного Суду у постанові від 05.07.2023 у справі №904/8884/21.
У разі скасування рішення у справі, ухвалене додаткове рішення втрачає силу. Тож оскільки апеляційний суд дійшов висновку про необхідність скасування рішення суду, то й додаткове рішення також слід скасувати. У зв`язку з частковим задоволенням позову, відповідачу підлягає відшкодуванню за рахунок позивача 450 грн витрат на правничу допомогу.
Враховуючи те, що ця справа є справою незначної складності, ціна позову не перевищує двохсот п`ятдесяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (п. 2 ч. 6 ст. 19 ЦПК України), відповідно до приписів п. 2 ч. 3 ст. 389 ЦПК України, постанова не підлягає касаційному оскарженню.
Керуючись ст. ст. 367, 368, 369, 374, 376, 381-384, 389 ЦПК України, апеляційний суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області задовольнити частково.
Скасувати рішення Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 13 грудня 2023 року та прийняти постанову.
Позов Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів задовольнити частково.
Стягнути з ОСОБА_1 (адреса реєстрації: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області (42700, Сумська обл., м. Охтирка, вул.Незалежності, 11, код ЄДРПОУ 36467402, р/р UA308999980314090611000018538, Отримувач: ГУК Сумській області/Охтирська МТГ/2406220, Код ЄДРПОУ: 37981563, Банк: Казначейство України, Код банку: 899998) безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за використання земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, площею 0,2326 га без правовстановлюючих документів (договору оренди) в розмірі 247852,10 грн.
Стягнути з ОСОБА_1 (адреса реєстрації: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь виконавчого комітету Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області (42700, Сумська обл., м. Охтирка, вул.Незалежності, 11, р/р НОМЕР_2 код ЄДРПОУ 04058002 банк Державна казначейська служба України, м.Київ МФО 820172) судовий збір в розмірі 3717,78 грн., сплачений за подання позовної заяви та в розмірі 5576,85 грн., сплачений за подання апеляційної скарги.
Скасувати додаткове рішення Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 28 грудня 2023 року.
Стягнути з Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області на користь ОСОБА_1 в рахунок відшкодування судових витрат 450 грн.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає.
Головуючий - В. І. Криворотенко
Судді: Ю. О. Філонова
О. І. Собина
Суд | Сумський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2024 |
Оприлюднено | 28.05.2024 |
Номер документу | 119278326 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди |
Цивільне
Сумський апеляційний суд
Криворотенко В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні