Справа № 575/1002/23
Провадження № 2/575/146/23
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2023 р. смт. Велика Писарівка
Великописарівський районний суд Сумської області в складі:
головуючої судді Семенової О.С.,
за участю секретаря
судового засідання Пасюги Н.М.,
прокурора Скоромного О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Велика Писарівка цивільну справу за позовом керівника Охтирської окружної прокуратури Язикова Олександра Володимировича в інтересах держави в особі позивача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області до ОСОБА_1 про конфіскацію земельної ділянки,
УСТАНОВИВ:
Керівник Охтирської окружної прокуратури Язиков О. В. в інтересах держави в особі позивача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області 25 вересня 2023 року звернувся до суду з цим позовом, мотивуючи свої вимоги тим, що за результатами вивчення питання законності використання землі сільськогосподарського призначення на території Охтирського району Сумської області виявлено порушення ст.ст. 13, 14 Конституції України, ст.ст. 80,81 Земельного Кодексу України щодо використання земель сільськогосподарського призначення особою, яка не є громадянином України. Встановлено, що відповідно до інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за громадянкою російської федерації ОСОБА_1 / далі - відповідачка/, державним реєстратором Великописарівської районної державної адміністрації Сипком С.Д. 04 серпня 2018 року зареєстровано право власності на частку земельної ділянки площею 2,4677 га, з кадастровим номером 5921280500:12:002:0006, сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану в межах території Великописарівської селищної ради Охтирського / колишнього Великописарівського/ району Сумської області, яку вона успадкувала після смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 батька ОСОБА_2 та отримала 13 червня 2018 року свідоцтво про право на спадщину за заповітом, посвідчене приватним нотаріусом Великописарівського районного нотаріального округу Сумської області Васильченко Н.В., спадкова справа № 91/2018, зареєстрованого в реєстрі за № 750. Підставою для внесення запису до державного реєстру речових прав на нерухоме майно було рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень / з відкриттям розділу/, індексний номер 42434069 від 08 серпня 2018 року. До цього часу власницею вказаної земельної ділянки є відповідачка по справі, яка упродовж одного року їх не відчужила / кінцевий строк 13 червня 2019 року/, в зв`язку з чим земельна ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду.
В судовому засіданні прокурор Скоромний О.М. позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представниця позивача ОСОБА_3 в судове засідання подала письмові пояснення про підтримання позову прокуратури та розгляд справи без її участі / а.с. 56-62/.
Відповідачка ОСОБА_1 в судове засідання повторно не прибула, будучи повідомленою належним чином про дату, час та місце розгляду справи / а.с. 115, 123/.
Суд з врахуванням думки прокурора вважає за можливе розглянути справу без участі відповідачки в порядку заочного розгляду справи на підставі зібраних у справі доказів, відповідно до п. 1 ч. 1ст. 280 ЦПК України, та ухвалити заочне рішення, що відповідає положеннямст. 282 ЦПК України.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню з таких підстав.
Судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.
Судом установлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженка с. Вільного Великописарівського району Сумської області, Українська РСР, має національний паспорт іноземця російської федерації серія, номер НОМЕР_1 , виданий МРО УФМС росії у Володимирівській області в м. Олександрові 30 вересня 2013 року, яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 /а.с. 90-91/.
Громадянка ОСОБА_1 з питань набуття громадянства України, оформлення посвідок на тимчасове та постійне проживання в Україні, документування паспортом громадянина України для виїзду за кордон до УДМС у Сумській області не зверталася, що підтверджується відповідною довідкою від 24 серпня 2023 року / а.с.129/.
Відповідно до свідоцтва про право на спадщину за заповітом, посвідченого 13 червня 2018 року приватним нотаріусом Великописарівського районного нотаріального округу Сумської області Васильченко Н.В., спадкова справа № 91/2018, зареєстрованого в реєстрі за № 750, ОСОБА_1 є власницею в порядку спадкування частки земельної ділянки площею 2,4677 га, з кадастровим номером 5921280500:12:002:0006, сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої в межах території Великописарівської селищної ради Охтирського / колишнього Великописарівського/ району Сумської області /а.с. 88-102/.
25 липня 2018 року відбулася державна реєстрація вказаної земельної ділянки відділом у Великописарівському районі Міжрайонного управління у Великописарівському та Краснопільському районах Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення / відновлення/ меж земельної ділянки в натурі / на місцевості/, 16 липня 2018 року , що підтверджено відповідним витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку / а.с. 21-37/.
Згідно із інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкт нерухомого майна 04 серпня 2018 року проведена державна реєстрація, на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 42434765 від 08 серпня 2018 року внесений запис, номер відомостей про речове право: 273889369, державним реєстратором Сипком С.Д. Великописарівської районної державної адміністрації Сумської області про речове право власності ОСОБА_1 на частку земельної ділянки з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5921280500:12:002:0006, площею 2,4677 га, розташованої в межах території Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області /а.с. 14-20/.
Положення статей13,14 Конституції Українивизначають, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.
Суб`єктами права приватної власності на землю згідно зіст. 80 ЗК Українивизначено громадян України та юридичних осіб. Проте з урахуванням змісту ч. 2 ст. 81 та інших норм законодавства України суб`єктами права приватної власності на землю визнаються також іноземні громадяни та особи без громадянства. Зокрема, іноземні громадяни та особи без громадянства відповідно до ч. 2ст. 81 ЗК Україниможуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.
Згідно із ч. 3 ст. 81 ЗУ України іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) викупу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві власності; в) прийняття спадщини.
Відповідно до ч. 5ст. 22 ЗК Українинабуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимогст. 130 цього Кодексу, а саме: іноземцям, особам без громадянства та юридичним особам заборонено набувати частки у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, членство у юридичних особах (крім як у статутному (складеному) капіталі банків), які є власниками земель сільськогосподарського призначення.
Одночас за змістом ч. 4ст. 81 ЗК Україниземлі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню. У разі невиконання цих вимог настають наслідки, передбачені ч. ч. 2, 4ст. 145 ЗК України, якщо відповідно до закону власник земельної ділянки зобов`язаний відчужити її протягом певного строку і земельна ділянка не була відчужена ним протягом такого строку, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах.
Пунктом 10 ч. 1ст. 346 ЦК Українивизначено конфіскацію як одну з підстав припинення права власності.
Згідно ізст. 356 ЦК Українидо особи може бути застосовано позбавлення права власності на майно за рішенням суду як санкція за вчинення правопорушення (конфіскація) у випадках, встановлених законом.
Конфісковане майно переходить у власність держави безоплатно, крім випадків, визначених законом. Обсяг та порядок конфіскації майна встановлюються законом.
Частиною 5ст. 41 Конституції Українивизначено, що конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.
Враховуючи виявлені порушення та зазначені положення законодавства, керуючисьст. 23 ЗУ «Про прокуратуру», Охтирською окружною прокуратурою Головному управлінню Держгеокадастру у Сумській області надіслано лист №52/1-1450 вих 23 від 24 квітня 2023 року про виявлені порушення із вимогою вжити заходи щодо їх усунення, у тому числі в судовому порядку /а.с. 38-40/.
Разом із цим, уповноваженим державним органом заходи щодо конфіскації земельної ділянки в дохід держави не вжито, листом №10-18-0.6-1143/2-23 від 27 квітня 2023 року повідомлено Охтирську окружну прокуратуру про відсутність коштів на сплату судового збору у зв`язку з обмеженим фінансуванням, як причину невжиття заходів, що дає підстави прокурору вживати заходи представництва інтересів держави в суді /а.с. 41-43/.
Відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Згідно із ч. 1 «Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру», затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади який реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю), зокрема, в агропромисловому комплексі в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Таким чином, враховуючи зазначені положення законодавства саме Головне управління Держгеокадастру у Сумській області є уповноваженим органом щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності та в даному випадку, з урахуванням ч. ч. 2, 4ст. 145 ЗК України, звернення до суду із позовом про конфіскацію земельної ділянки.
Статтею 131-1 Конституції Українина прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ч. 3ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру»прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Згідно із п. 76-77 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26 травня 2020 року по справі № 912/2385/18 прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.Згідно із п. 80 зазначеної постанови Великої Палати Верховного Суду невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченогост. 23 ЗУ «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (п. 81 вказаної вище постанови).Крім того, на даний час продовольча безпека України потребує величезної уваги, що тягне за собою невідкладне вжиття вичерпних заходів щодо повернення земельних ділянок у власність держави та їх подальше використання з метою забезпечення потреб у першу чергу громадян України.
Окрім цього, воєнні дії, які ведуться на території України вкрай негативно впливають на продовольчі процеси у нашій державі, зокрема, багато земель сільськогосподарського призначення на територіях, де ведуться активні бойові дії, на даний час забруднені та не можуть використовуватись за призначенням, сотні гектарів залишаються окупованими. Це в сукупності призведе до зниження врожайності, тому у цих умовах важливим є те, щоб кожна земельна ділянка, яка використовується з порушенням вимог законодавства була безумовно повернута у власність держави.
У зв`язку із зазначеним, в даному випадку представництво інтересів держави в суді здійснюється прокурором, який виконує субсидіарну роль, щоб ці інтереси не залишились незахищеними.
На думку суду обраний спосіб захисту порушеного права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які незаконно використовує відповідачка ОСОБА_1 , є ефективним та належним способом захисту порушених прав держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, як уповноваженого органу на здійснення функцій держави щодо конфіскації у власність держави земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які незаконно використовуються іноземними громадянами. Зазначений спосіб захисту чітко визначений ч. 4ст. 81 Земельного кодексу України.
Таким чином, враховуючи, що ОСОБА_1 , не будучи громадянкою України, 13 червня 2018 року набула право власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення та упродовж року після набуття права власності не відчужила їх (кінцевий строк 13 червня 2019), суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для її конфіскації у власність держави, тому позов керівника Охтирської окружної прокуратури Язикова О.В. в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області до ОСОБА_1 про конфіскацію земельної ділянки сільськогосподарського призначення слід задовольнити.
31 жовтня 2023 року від керівника Охтирської окружної прокуратури Язикова О.В. надійшла заява про забезпечення позову, яка ухвалою Великописарівського районного суду Сумської області від 06 листопада 2023 року була задоволена, на спірну земельну ділянку накладено арешт та заборонено відповідачці розпоряджатися, змінювати цільове призначення, здійснювати перетворення, поділ, об`єднання належної їй частки земельної ділянки / а.с. 104/.
07 листопада 2023 року копія вказаної ухвали суду була направлена до Охтирського ВДВС для виконання / а.с. 114/, 01 грудня 2023 року виконавчий документ було повернуто без прийняття до виконання / а.с. 124/.
При зверненні з позовом до суду представником позивача сплачено судовий збір в розмірі 2684,00 грн / а.с. 1/, та за подання заяви про забезпечення позову в розмірі 1342,00 грн / а.с. 103/, які на підставіст.141ЦПК України необхідно стягнути з відповідачки на користь Сумської обласної прокуратури.
Керуючись ст.ст.56,81,141,263-265,280-284 ЦПК України, ст.ст.22,81,145 ЗК України,суд
УХВАЛИВ:
Задовольнити позовну вимогу керівника Охтирської окружної прокуратури в інтересах держави в особі позивача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області до ОСОБА_1 про конфіскацію земельної ділянки.
Конфіскувати у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області частку земельної ділянки з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5921280500:12:002:0006, площею 2,4677 га, розташованої в межах території Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області, що належить на праві власності громадянці російської федерації ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт НОМЕР_1 , виданий МРО УФМС росії у Володимирівській області в м. Олександрові 30 вересня 2013 року, яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .
Стягнути з громадянки російської федерації ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт НОМЕР_1 , виданий МРО УФМС росії у Володимирівській області в м. Олександрові 30 вересня 2013 року, яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , на користь Сумської обласної прокуратури / м. Суми, вул. Герасима Кондратьєва, № 33, код 03527891, р/р UA598201720343120001000002983 в ДКСУ у м. Києві, МФО 820172/ судові витрати по сплаті судового збору в сумі 4026,00 гривні.
Заходи забезпечення позову, застосовані ухвалою Великописарівського районного суду Сумської області від 06 листопада 2023 року щодо арешту 1/2 частки земельної ділянки з кадастровим номером 5921280500:12:002:0006 площею 2,4677 га, яка розміщена на території Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області, та забороні ОСОБА_1 розпоряджатися, змінювати цільове призначення, здійснювати перетворення, поділ, об`єднання 1/2 частки земельної ділянки з кадастровим номером 5921280500:12:002:0006 площею 2,4677 га з іншими земельними ділянками, продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання рішенням законної сили.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Сумського апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана учасниками справи через Великописарівський районний суд Сумської області.
Рішення суду набуває чинності після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набуває чинності після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.
Повне судове рішення складено 22 грудня 2023 року.
Суддя Великописарівського
районного суду О.С. Семенова
Суд | Великописарівський районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2023 |
Оприлюднено | 25.12.2023 |
Номер документу | 115858411 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Великописарівський районний суд Сумської області
Семенова О. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні