ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2023 рокуСправа №160/8990/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маковської О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ФУД АГРО КОМ» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ФУД АГРО КОМ» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті, в якій позивач просить:
-визнати протиправною та скасувати Постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 01.03.2023 №346840 про застосування адміністративно-господарського штрафу;
-стягнути з Державної служби України з безпеки на транспорті за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ФУД АГРО КОМ» понесені витрати, взяти до уваги, що орієнтовний розмір судових витрат позивача буде складати 3489,21 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті було проведено перевірку транспортного засобу, про що було складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. Як вбачається з Акта під час перевірки виявлено порушення перевезення вантажів за відсутності на момент перевезення перевірки документів, а саме: у водія відсутня роздруківка з чіп карти водія за 03.01.2023. З огляду на вказані обставини заявник вказує, що не має жодного відношення до порушення вимог Закону України «Про автомобільний транспорт», про яке зазначено в Акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, оскільки товариство виступає як експедитор під час організації перевезень, транспортні засоби, що зазначені у Акті не є власністю та відповідно відсутні на балансі товариства, а власником є інша особа.
Одночасно з позовом до Дніпропетровського окружного адміністративного суду позивачем подано заяву про забезпечення позову, в якій просить вжити заходи забезпечення позову шляхом зупинення примусового стягнення на підставі виконавчого документа постанови Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області №352124 від 24.01.2023 про застосування адміністративного-господарського штрафу в розмірі 17000 грн. до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.05.2023 Товариству з обмеженою відповідальністю «ФУД АГРО КОМ» у задоволенні заяви про забезпечення позову - відмовлено.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду 10.05.2023 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Від Державної служби України з безпеки на транспорті надійшов відзив на позовну заяву, в якій зазначено, що за порушення вимог додержання законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом складено постанову від 01.03.2023. В Акті встановлено, що під час перевірки виявлено порушення Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: у водія відсутня роздруківка з чіп карти водія за 03.01.2023. Постанова від 01.03.2023 №346840 прийнята на основі акта від 03.01.2023 №340356, у якому посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області зазначене і конкретизоване порушення ТОВ «ФУД АГРО КОМ». Відділ державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області 16.02.2023 листом направив повідомлення про розгляд справи від 08.02.2023, який відбувся 01.03.2023 на електронну адресу, яка є офіційною електронною адресою. Достовірність такої адреси вбачається з відомостей з Єдиного державного реєстру. Таким чином, відповідачем вжито усіх заходів щодо належного повідомлення позивача про розгляд справи, оскільки здійснено повідомлення у спосіб, визначений Порядком №1567. Вважають, що доводи позовної заяви не підтверджують порушення в діях контролюючого органу під час проведення рейдової перевірки, а оскаржуваний акт індивідуальної дії є таким, що прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, яка обгрунтована доводами позовної заяви та в якій зазначено, що товариство є експедитором.
Від Державної служби України з безпеки на транспорті надійшли заперечення, в яких зазначено, що відповідно встановлених вимог до товарно-транспортної накладної, в ній можна вказати лише перевізника або експедитора, або зазначити одночасно і перевізника і експедитора. Тобто, на підставі товарно-транспортного накладної можна встановити в якому статусі виступає особа, що здійснює перевезення вантажу, а саме: чи вона виступає в статусі автомобільного перевізника чи експедитора. Надана до перевірки ТТН підтверджує факт надання послуг з перевезення вантажу, документує рух матеріальних цінностей та є одним із доказів реальності здійснення господарської діяльності з постачання. Таким чином, товарно-транспортна накладна є документом, що підтверджує факт надання послуг з перевезення вантажу.
Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ФУД АГРО КОМ» зареєстровано 05.03.2019, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис про проведення державної реєстрації юридичної особи; перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській (Дніпровська ДПІ (Дніпровський р-н), як платник податків.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основний вид економічної діяльності позивача 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами; 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; 82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у.; 82.92 Пакування; 82.11 Надання комбінованих офісних адміністративних послуг; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 52.10 Складське господарство; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 01.11; Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 46.37 Оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами; 46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 10.39 Інші види перероблення та консервування фруктів і овочів; 01.64 Оброблення насіння для відтворення; 01.63 Післяурожайна діяльність; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.30 Відтворення рослин; 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів.
Відповідно до акту від 03.01.2023 №340356 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено, що під час проведення перевірки транспортного засобу марки: DAF (реєстраційний номер - НОМЕР_1 ), SCHMITS (реєстраційний номер - НОМЕР_2 ), що належить ТОВ «Агро Сіті», було встановлено порушення, у тому числі порушення, відповідальність за яке передбачена вимогами ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», абз. 3 ч. 1 ст. 60 перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: у водія відсутня роздруківка з чіп карти водія за 03.01.2023.
Повідомлення про розгляд справи на 01.03.2023 направлено 16.02.2023 позивачу на електронну пошту - ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка є офіційною електронною адресою, достовірність якої вбачається з відомостей з Єдиного державного реєстру. На розгляд справи позивач чи уповноважена ним особа не прибули.
За результатами розгляду справи винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 01.03.2023 №346840 за порушення, передбачене абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» та застосовано адміністративно-господарський штраф в розмірі 17000,00 грн (1000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян).
Відділ державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області 03.03.2023 направив рекомендованим листом копію оскаржуваної постанови, що підтверджується копією конверту з відомостями АТ «Укрпошта» за штрих-кодовим ідентифікатором №0600024447895.
Не погодившись з такою постановою, позивач звернувся за захистом порушеного права до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, врегульовано Законом України «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон №2344).
Відповідно до ч.1 ст. 5 Закону №2344 основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.
Згідно з ч.3 ст.5 Закону №2344 державне регулювання та контроль у сфері автомобільного транспорту реалізується шляхом проведення центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування економічної, тарифної, науково-технічної та соціальної політики, ліцензування, стандартизації та сертифікації на автомобільному транспорті, задоволення потреб автомобільного транспорту в паливно-енергетичних і матеріально-технічних ресурсах і транспортних засобах.
Частиною 11 статті 6 зазначеного Закону передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.
Згідно зі ст. 33 Закону №2344 автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (далі - Положення).
Відповідно до п. 1 Положення Державна служба України з безпеки на транспорті є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Згідно з пп.1 п. 4 Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі - автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті.
Процедура проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначена Порядком №1567.
Відповідно до п. 2,4 Порядку №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України. Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.
Відповідно до п. 14 Порядку №1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Оформлення результатів рейдової перевірки (перевірки на дорозі) та застосування адміністративно-господарських штрафів, передбачені п. 20-30 цього Порядку.
Виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3. Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності). У разі відмови водія від підписання акта рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу посадова особа (особи), що провела перевірку, вносить про це запис (п. 20-22 Порядку №1567).
Відповідно до п. 25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Згідно з п.26 та п.27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності). У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
З аналізу наведених правових норм слідує, що на орган державного контролю покладено обов`язок розглянути справу про порушення суб`єкта господарювання не пізніше двох місяців з дня його виявлення та за наявності підстав для винести постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів.
Відповідно до ст. 48 Закону №2344, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
З аналізу положень вказаної статті вбачається, що вказаний вище перелік документів згідно ст. 48 Закону №2344 не є вичерпним.
Відповідно до ст. 18 Закону №2344 з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.
Відповідно до абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону №2344 за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Тахограф - це обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв.
Порядок використання тахографів встановлено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 (далі - Інструкція).
Інструкцію розроблено відповідно до вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР), Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, а також Законів України «Про автомобільний транспорт», «Про дорожній рух». Інструкція визначає порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів (пункт 1.2 розділу І Інструкції).
Відповідно до п.2.5 зазначеної Інструкції, тахографи підлягають повірці, яку здійснюють повірочні лабораторії, відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".
Окрім цього, згідно з п. 2.6. Інструкції тахографи перевіряються та адаптуються до транспортного засобу пунктами сервісу тахографів періодично кожні два роки, а також в разі установлення або заміни тахографа, ремонту тахографа, зміни типу розмірів пневматичних шин автомобільного транспортного засобу, якщо під час технічного обслуговування або ремонту автомобільного транспортного засобу відбулося пошкодження таблички тахографа або пломб, що може вплинути на роботу тахографа.
За результатами перевірки та адаптування тахографа до транспортного засобу пункт сервісу тахографів оформлює у двох примірниках протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу (п. 2.7. Інструкції). В разі позитивних результатів перевірки та адаптації тахографа пункт сервісу тахографів маркує транспортний засіб та опломбовує тахограф і його складові чітким відбитком тавра.
Відповідно до пунктів 3.3, 3.6 Інструкції водій транспортного засобу, обладнаного тахографом зокрема: своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.
Перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами, а також, наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа.
Відповідальність за порушення вимог законодавства у сфері автомобільного транспорту під час перевезення пасажирів або вантажу застосовується саме до перевізників.
Таким чином, ключовим питанням в межах даної справи є встановлення факту чи є позивач перевізником в розумінні Закону №2344.
За визначеннями, наведеними у ст. 1 Закону №2344, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах (стаття 29 Закону №2344).
Таким чином, суб`єктом відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт є автомобільний перевізник, який здійснює за власний кошт перевезення вантажу.
Так, судом досліджено, що 04.10.2022 між ТОВ «ФУД АГРО КОМ» та ДП «Кондитерська корпорація «РОШЕН» було укладено договір ро надання транспортно-експедиційних послуг та перевезення вантажу, відповідно до умов якого замовник за письмовою заявкою доручає, а виконавець приймає на себе зобов`язання за лату, за рахунок Замовника, надати транспортно-експедиційні послуги, пов`язані з організацією, забезпеченням та здійсненням перевезень (доставки) вантажу своїм або найнятим у третіх осіб транспортом по міжміським маршрутам (п. 1.1 Договору).
На умовах цього договору Виконавець надає Замовнику наступні послуги:
- Організація перевезення вантажів автомобільним транспортом по території України на підставі заявок Замовника;
- Виконання перевезення вантажів власним транспортом або найнятим у третіх осіб транспортом шляхом укладення з ними відповідних договорів від свого імені;
- Здійснення розрахунків з усіма учасниками транспортного процесу;
- Виконання інших доручень Замовника за згодою Сторін.
Виконання вказаного договору підтверджується заявкою від 02.01.2023, платіжною інструкцією № 794 від 17.01.2023, товарно-транспортною накладною № R-11942 від 02.01.2023.
Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу марки DAF (реєстраційний номер - НОМЕР_1 ), SCHMITS (реєстраційний номер - НОМЕР_2 ) власником вказаних транспортних засобів є ТОВ «АГРО СІТІ».
Згідно з товарно-транспортною накладною від 02.01.2023 №R-11942 судом встановлено, що у якості автомобільного перевізника зазначено: ТОВ «ФУД АГРО КОМ», вантажовідправник - ДП «Кондитерська корпорація «РОШЕН», вантажоодержувач - ТОВ «РОШЕН-БУКОВИНА».
Позивачем на підтвердження своєї правової позиції надано Договір від 23.06.2023 №2306-1 з додатковою угодою від 30.12.2022 №1 між ТОВ «ФУД АГРО КОМ» та ФОП ОСОБА_1 , відповідно до умов якого перевізник зобов`язується надавати необхідні послуги в повній відповідності з вимогами (інструкціями) Замовника, як зазначеними в Заявках Замовника, так і іншими письмовими інструкціями, отриманими перевізником ід час перевезення вантажу, а замовник зобов`язується оплатити перевізнику винагороду та погоджену компенсацію витрат, пов`язаних з предметом договору (п. 1.1 Договору).
Виконання вказаного договору підтверджується заявкою від 02.01.2023 №0201-1, рахунком на оплату від 02.01.2023 №02/01-1, актом надання послуг від 03.01.2023 №03/01-1, платіжною інструкцією від 02.01.2023 № 7.
Відповідно до ст.48 Закону №2344 при оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити:
дата і місце складання;
вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення;
вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто;
пункти завантаження і розвантаження.
Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені Наказом Міністерства транспорту України 14.10.97 №363 (далі - Правила №363) визначають права, обов`язки і відповідальність власників автомобільного транспорту - Перевізників та вантажовідправників і вантажоодержувачів - Замовників.
Так, відповідно до визначень термінів встановлених у розділі І Правил №365:
договір про перевезення вантажів - двостороння угода між перевізником, вантажовідправником чи вантажоодержувачем, що є юридичним документом, яким регламентуються обсяг, термін та умови перевезення вантажів, права, обов`язки та відповідальність сторін щодо їх додержання;
експедитор транспортний - працівник, який забезпечує виконання комплексу операцій транспортно-експедиторського обслуговування під час перевезення вантажів;
замовлення на перевезення вантажів - документ, який подає вантажовідправник перевізникові на доставляння обумовленої партії вантажів в узгоджені терміни;
замовник - вантажовідправник або вантажоодержувач, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів;
товарно-транспортна документація - комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу;
товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
Відповідно до п. 11.1 Правил № 363, основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.
Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Сторони можуть внести до товарно-транспортної накладної будь-яку іншу інформацію, яку вони вважають необхідною.
Отже, згідно з Правилами перевезень вантажів в товарно-транспортну накладну може бути внесене інформацію про перевізника та/або експедитора. Тобто, вказані Правила допускають зазначення у накладній інформації лише щодо експедитора, як це мало місце у спірних правовідносинах.
Згідно з постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу від 01.03.2023 №346840 позивача притягнуто до відповідальності на підставі абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону №2344 за відсутність у позивача, як автомобільного перевізника, особистої чіп карти водія режиму праці та відпочинку.
В подальшому у відзиві відповідач наголошував на тому, що фактичні обставини, зокрема, щодо перевізника, мають встановлюватися на підставі документів для перевезення, в той час як надані позивачем докази не є юридично значимими, оскільки були відсутні на місці події.
Порядком №1567 передбачено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності) (п. 26).
Тобто, повна та належна оцінка обставинам справи суб`єктом владних повноважень повинна надаватися не виключно виходячи з відомостей та документів, наданих безпосередньо водієм на місці зупинки, а з урахуванням відомостей та документів, наданих автомобільним перевізником під час розгляду справи. Відповідно, законодавцем передбачено процедуру, яка спеціально дозволяє надання відомостей та інформації в т.ч. під час розгляду справи про порушення.
Окрім викладеного, суд також враховує, що у ст. 1 Закону 2344 транспортно-експедиторські послуги - послуги, пов`язані з підготовкою та відправленням вантажів, організацією та забезпеченням перевезень, контролем за проходженням і одержанням вантажів, проведенням взаєморозрахунків;
При цьому, згідно з ч. 1 ст. 47 Закону 2344 до внутрішніх перевезень вантажів відносяться перевезення вантажів між пунктами відправлення та призначення, розташованими в Україні, та комплекс допоміжних операцій, пов`язаних з цими перевезеннями, а також технологічні перевезення вантажів, що здійснюються в межах одного виробничого об`єкта без виїзду на автомобільні дороги загального користування. До комплексу допоміжних операцій, пов`язаних із внутрішніми перевезеннями вантажів автомобільним транспортом, належать, зокрема, транспортно-експедиційні послуги.
Таким чином, законодавцем в межах Закону №2344 розрізнено статус перевізника та експедитора.
Позивачем надано низку документів на підтвердження свого статусу саме як експедитора на момент виявлення вказаного порушення. На вказане відповідач зазначив, що в товарно-транспортній накладній від 02.01.2023 №R-11942 позивача вказано саме як перевізника.
Вказані заперечення судом не приймаються, оскільки додатком 7 до Правил №363 затверджено форму товарно-транспортної накладної, якій відповідає накладна № R-11942 від 02.01.2023. За змістом вказаної форми, в ній не передбачено графи для заповнення окремим від перевізника суб`єктом господарської діяльності-експедитором відповідної інформації (в наявності лише подібна графа для експедитора-фізичної особи). Відповідно, позивачем не було зазначено в товарно-транспортній накладній відомостей про себе як про експедитора.
Водночас, інші документи на підтвердження такого статусу позивач надати відповідачу не зміг через протиправні дії останнього під час направлення повідомлення про розгляд справи.
Суд погоджується з аргументами позивача щодо наявності у спірних правовідносинах у нього статусу експедитора, в зв`язку з чим він не відповідає правовому статусу, передбаченому ст. 33 Закону №2344, а тому не є суб`єктом відповідальності за ст. 48 цього закону.
Відповідно, суд доходить висновку про протиправний характер постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 01.03.2023 №346840 про застосування адміністративно господарського штрафу відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «ФУД АГРО КОМ», в зв`язку з чим вона підлягає скасуванню.
Враховуючи зазначене, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Статтею 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до статті 139 КАС України, сплачений позивачем судовий збір в розмірі 2684,00 грн. підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст.77, 241, 243-246, 257 - 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ФУД АГРО КОМ» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 01.03.2023 №346840 про застосування адміністративно-господарського штрафу до Товариства з обмеженою відповідальністю «ФУД АГРО КОМ» у розмірі 17 000,00 грн.
Стягнути з Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ФУД АГРО КОМ» судові витрати з судового збору у розмірі 2684,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Маковська
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2023 |
Оприлюднено | 01.01.2024 |
Номер документу | 116016573 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні