УКРАЇНА
Житомирський апеляційний суд
Справа №292/448/19 Головуючий у 1-й інст. Гуц О. В.
Категорія 19 Доповідач Борисюк Р. М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 грудня 2023 року
Житомирський апеляційний суд у складі:
головуючого судді Борисюка Р.М.,
суддів Микитюк О.Ю., Шевчук А.М.,
з участю секретаря
судового засідання Гарбузюк Ю.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі цивільну справу № 292/448/19 за позовом ОСОБА_1 доГоловного управлінняДержгеокадастру уЖитомирській областіта Пулинськоїселищної радиЖитомирського районуЖитомирської області,треті особи: ОСОБА_2 та ОСОБА_3 ,про скасуваннянаказів,рішення Мартинівськоїсільської радита державноїреєстрації прававласності,визнання прававласності наземельні ділянки,
за апеляційноюскаргою представника ОСОБА_1 адвоката АваєвоїНаталії Валеріївнина рішенняЧервоноармійського районногосуду Житомирської області від 15 червня 2023 року, ухвалене під головуванням судді Гуц О.В. у смт. Пулини,
в с т а н о в и в :
У квітні 2019 року ОСОБА_1 звернувся з даним позовом та після зміни предмету позову (а.с.12-15 том 5) остаточно просив скасувати:
-накази Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 28.08.2018 №6-3400/14-18-СГ "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель" та від 27.09.2018 № 6- 3845/14-18-СГ про передачу з державної власності у комунальну власність Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області земельних ділянок загальною площею 1725,1472 га, в тому числі земельних ділянок не державної власності з кадастровими номерами:1825480400:08:000:0265 та 1825480400:10:000:0522 на підставі Акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 27.09.2018 та Додатка до цього Акта від 27.09.2018;
-рішення 15 сесії 7 скликання Мартинівської сільської ради №362 від 28.05.2019 «Про виділення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 , як наслідок скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 27.09.2018 № 6-3845/14-18-СГ;
-в Державномуреєстрі речовихправ нанерухоме майнодержавну реєстраціюправа власностіМартинівської сільськоїради (ЄДРПОУ04347456)на земельнуділянку зкадастровим номером1825480400:08:000:0265,проведену напідставі рішенняпро державнуреєстрацію правта їхобтяжень,індексний №43369228від 05.10.201812:31:53,номер записупро правовласності 28254871,дата тачас державноїреєстрації:01.10.201809:43:32; визнати за ним право власності на земельні ділянки:
- площею 12,5041 га, яку сформувати та зареєструвати в Державному земельному кадастрі шляхом проведення поділу земельної ділянки площею 13,526 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 на дві земельні ділянки: площею 12,5041 га та площею 1,0219 га у відповідності до висновку експерта від 29.11.2021 № 08/21, складеного за результатами проведення земельно-технічної експертизи у цивільній справі № 292/448/19;
-площею 0,5785 гектарів з кадастровим номером 1825480400:10:000:0525; вирішити питання судових витрат.
Позов мотивував тим, що він на підставі рішення 24 сесії 5 скликання Бабичівської сільської ради від 03 листопада 2009 року отримав Свідоцтво (Серія НОМЕР_1 ) про право приватної власності на нежитлові будівлі та споруди в кількості 16 одиниць, які розташовані за межами села Видумка Пулинського району Житомирської області.
На підставі цього Свідоцтва він зареєстрував право власності на нерухоме майно, про що Державним комунальним підприємством Новоград-Волинське міжміське БТІ видано Витяг про реєстрацію права власності не нерухоме майно № 24419837 від 11.11.2009.
До набуття ним права власності, зазначені у Свідоцтві будівлі та споруди, як цілісний майновий комплекс (господарський двір), належали на праві колективної власності реформованому КСП «Світанок», правонаступником якого був СТОВ «Світанок».
Він придбав у співвласників майна СТОВ «Світанок» майнові сертифікати, на які було виділено вищезазначене нерухоме майно в натурі та у вересні 2009 року це майно йому було передано згідно переліку - передачі майна пайового фонду по СТОВ «Світанок».
Земельна ділянка, на якій розташовано цілісний майновий комплекс будівель та споруд, що перебуває у його власності, була роздержавлена та передана КСП «Світанок» на правах колективної власності на землю, що підтверджується Державним актом на право колективної власності на землю (Серія ЖТ 22-02 № 000028), виданого відповідно до рішення 5 сесії XXII скликання Бабичівської сільської Ради народних депутатів від 14 грудня 1995 року. Таким чином, земельна ділянка під його будівлями не перебуває у державній власності.
Відповідно до Наказу Держгеокадастру України № 45 від 15.03.2018 року в серпні 2018 року була проведена інвентаризація державних сільськогосподарських земель, в т.ч. і земельні ділянки під його будівлями.
На підставі цієї інвентаризації сформовані та зареєстровані у Державному земельному кадастрі, як землі запасу державної власності, земельна ділянка, площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та земельна ділянка, площею 5,4985 га з кадастровим номером 1825480400:10:000:0522.
Зазначені земельні ділянки знаходяться у межах земель, переданих у колективну власність згідно Державного акту на право колективної власності на землю Серія ЖТ 22-02 № 000028 від 22.12.1995 та на них розміщені будівлі і споруди, які належать йому на праві приватної власності.
Згідно відповіді відділу у Пулинському районі ГУ ДГК у Житомирській області від 10.10.2018 за № 31-6-0.35-276/117-18 на його запит підтверджено факт розміщення його будівель та споруд на земельній ділянці, площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265, яка була роздержавлена та передана у колективну власність КСП «Світанок» в складі земель, загальною площею 1045, 5 га згідно Державного акту на право колективної власності на землю Серія ЖТ 22- 02 № 000028. А також зазначено правовий статус земельної ділянки площею 13, 5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 , як земельну ділянку комунальної власності Мартинівської ОТГ.
На підставі Наказу ГУ Держгеокадастру у Житомирській області №6-3845/14-18-СГ від 27.09.2018, який є предметом оскарження у даній справі, Мартинівська сільська рада зареєструвала за собою право на земельні ділянки, площею 13, 5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та площею 5,4985 га з кадастровим номером 1825480400:10:000:0522.
В зв`язку з тим, що на земельній ділянці площею 5,4985га з кадастровим номером 1825480400:10:000:0522 знаходиться нерухоме його майно, а саме, сушмайданчик, силосна та сінажна споруди, він звернувся до Мартинівської сільської ради із заявою про надання дозволу на поділ цієї ділянки та виділення ділянки, площею 0,5785 га під зазначеними спорудами. Внаслідок проведених землевпорядних робіт щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1825480400:10:000:0522, площею 5,4985 га була зареєстрована в ДЗК земельна ділянка, площею 0,5785 га (під сушмайданчиком, силосною та сінажною спорудами) з присвоєнням їй кадастрового номера 1825480400:10:000:0525, про що йому видано відповідний витяг з ДЗК.
На дату подання позову Мартинівською сільською радою не реєстровано в реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку комунальної власності, площею 0,5785 га з кадастровим номером 1825480400:10:000:0525.
До Наказу ГУ Держгеокадастру у Житомирській області № 6-3845/14-18- СГ від 27.09.2018 додано акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 1825480400:08:000:0265 та 1825480400:10:000:0522 із державної у комунальну власність.
Таким чином, убачається, що ГУ Держгеокадастру у Житомирській області незаконно віднесло земельну ділянку, площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та земельну ділянку, площею 5,4985 га з кадастровим номером 1825480400:10:000:0522 до земель державної власності.
ГУ Держгеокадастру у Житомирській області незаконно вчинило дії щодо передачі земельних ділянок з кадастровими номерами 1825480400:08:000:0265, 1825480400:10:000:0522 у комунальну власність на підставі оскаржуваного Наказу, оскільки ці землі були роздержавлені, про що свідчить Державний акт на право колективної власності на землю серія ЖТ 22-02 № 000028.
Жодного рішення про вилучення земель, які перебували у колективній власності на підставі Державного акту на право колективної власності на землю серія ЖТ 22-02 № 000028 та передачі їх у державну власність не приймалось.
Він стверджує, що земельні ділянки під будівлями та спорудами перейшли у його власність у 2009 році в порядку ст.120 ЗК України.
Земельне законодавство, яке діяло на дату видачі Свідоцтва про право власності (03.11.2009) не вимагало перереєстрації земельної ділянки під придбаними будівлями та спорудами в Державному земельному кадастрі (із присвоєнням кадастрового номеру),також такого обов`язку не мали й власники майнових сертифікатів, які в подальшому продали йому свої майнові сертифікати.
КСП «Світанок», (а після його реорганізації і СТОВ «Світанок») набуло право і володіло земельною ділянкою на правах колективної власності згідно ст. 3 Земельного кодексу в редакції, що була чинна до 01.01.2002.
А тому вважає, що не вбачається законних підстав, на яких держава (в особі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області) набула право власності на земельну ділянку площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та на земельну ділянку площею 5,4985 га з кадастровим номером 1825480400:10:000:0522.
Також відсутні були правові підстави для проведення та затвердження державою в особі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області інвентаризації роздержавлених земель як державних та розпорядження земельною ділянкою, площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та земельною ділянкою, площею 5,4985 га з кадастровим номером 1825480400:10:000:0522.
Право власності на вищезазначені земельні ділянки не було ним оформлено у зв`язку з відсутністю законодавчо врегульованого механізму реєстрації права власності на земельні ділянки колективної власності за набувачем господарських будівель, які не були сформовані та зареєстровані в Державному земельному кадастрі (із присвоєними кадастровими номерами), а також законом не встановлено строку, в який він обов`язково мав переоформити (зареєструвати) за собою право на земельні ділянки.
Вважає, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 28.08.2018 № 6-3400/14-18-СГ про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності є незаконним, та підлягає скасуванню, оскільки порушує його права на земельні ділянки, які набуті ним в порядку закону. Мартинівська сільська рада зареєструвала за собою право на спірні земельні ділянки, чим порушила його права, як власника будівель та споруд, до якого перейшло право на зазначені земельні ділянки в порядку закону.
Факт протиправних дій відповідачів щодо земельних ділянок, площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та площею 5,4985 га з кадастровим номером 1825480400:10:000:0522 підтверджується Технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Мартинівської об`єднаної територіальної громади (Мартинівської, Новозаводської, Бабичівської, В`юнківської сільських рад) Пулинського району Житомирської області з урахуванням, Перспективного плану формування території громад Житомирської області, затвердженого розпорядженням КМУ від 12.08.2015 року № 901 (в редакції розпорядження КМУ від 01.02.2017 року № 58-р).
Земельні ділянки площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та площею 5,4985 га з кадастровим номером 1825480400:10:000:0522 до проведення інвентаризації мали статус земель колективної власності, що підтверджується рішенням Бабичівської сільської ради народних депутатів від 14.12.1995 року, розпорядженнями Червоноармійської РДА Житомирської області від 26.07.1996 року № 201 та від 02.02.2005 року № 36, Державним актом на право колективної власності на землю серія ЖТ 22-02 № 000028.
Будь-яких фактів (доказів) припинення права колективної власності та передачі знову у власність держави земельних ділянок під його будівлями та спорудами в межах Державного акту на право колективної власності на землю серія ЖТ 22-02 № 000028, а ні добровільно, а ні примусово не має.
Попередній власник цієї земельної ділянки КСП «Світанок», (який було реформовано в СТОВ «Світанок», ЄДРПОУ 01052602) та він (як новий власник цих земельних ділянок) не відмовлялись та не були позбавлені права власності на земельні ділянки під господарськими будівлями та спорудами.
Земельні ділянки з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та 1825480400:10:000:0522 до земель державної власності не відносились, а відповідно й новостворена в результаті поділу земельна ділянка, площею 0,5785 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0525 також до земель державної власності не відноситься.
До земель державної власності земельні ділянки з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та 1825480400:10:000:0522 (1825480400:08:000:0525) віднесені Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області незаконно, тому Наказ про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 28.08.2018 року № 6-3400/14-18-СГ та Наказ про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність від 27.09.2018 року № 6-3845/14-18-СГ, якими порушено його право, підлягають скасуванню.
Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області за відсутністю правових підстав та компетенції, самостійно (на свій розсуд, незаконно, без рішення суду) прийняв рішення про визначення правового статусу спірних земельних ділянок та відніс їх до земель державної власності.
Після прийняття незаконних Наказів, Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області передав спірні земельні ділянки у комунальну власність Мартинівської сільської ради, який в свою чергу свідомо прийняв та зареєстрував за собою право власності на ці земельні ділянки достовірно знаючи про розташовані на них його будівлі.
Виходячи з вище наведеного, вбачається, що Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області незаконно та за відсутністю компетенції (повноважень) змінив правовий статус спірних земельних ділянок, зареєстрував їх як державну власність в Державному земельному кадастрі, та в подальшому розпорядився ними передавши їх у комунальну власність Мартинівській сільській раді.
Відповідач Мартинівська сільська рада достовірно знала про те, що спірні земельні ділянки входять до складу роздержавлених земель, на цих земельних ділянках знаходяться його будівлі та споруди, але свідомо підписав Акт приймання-передачі, в який було включено зазначені земельні ділянки під АДРЕСА_1 та № 47.
Відповідачами порушено принцип цілісності будівель із земельними ділянками і права Позивача.
Рішенням Червоноармійськогорайонного суду Житомирської області від 15 червня 2023 року у задоволені позову відмовлено.
У поданій апеляційній скарзі, представник позивача адвокат Аваєва Н.В. посилаючись на порушення місцевим судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове рішення по суті позовних вимог та вирішити питання розподілу судових витрат.
Апеляційна скарга мотивована тим, що оскаржуване рішення є незаконним та необґрунтованим та таким, що ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права, а висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи, також суд неповно з`ясував обставин, що мають значення для справи.
Зокрема, суд не дослідив наступне: - у власності кого перебувала земельна ділянка під будівлями господарського двору з 22.12.1995, тобто з дати реєстрації Державного акту на право колективної власності на землю Серія ЖТ 22-02 № 000028; - коли і на якій підставі припинилося право колективної власності згідно вказаного Державного акту на право колективної власності на землю; на якій підставі та коли землі колективної власності перейшли у державну власність та коли і на підставі чого втратив чинність зазначений вище Державний акт.
Також судом не дано оцінку правомірності дій ГУ Держгеокадастру щодо проведення інвентаризації спільних земельних ділянок.
Крім того, є безпідставним посиланням у рішенні суду на правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 11.12.2018 у справі № 911/3665/16, оскільки вона стосується інших правовідносин сторін.
У поданих відзивах представники відповідачів посилаючись на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просять залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
У судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та його представник підтримали апеляційну скаргу, просили її задовольнити і надали пояснення, які відповідають її доводам.
Представники відповідачів апеляційну скаргу не визнали, просили залишити її без задоволення, а рішення першої інстанції - без змін, при цьому надали пояснення, які відповідають змісту поданих ними до суду відзивів на скаргу.
Належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи інші учасники в судове засідання не з`явились, а тому суд апеляційної інстанції розглянув справу у їх відсутність, що відповідає положенням ч.2 ст.372 ЦПК України.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції відповідно до положень ст. 367 ЦПК України, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Відповідно до ст.263ЦПК України судове рішенняповинно ґрунтуватисяна засадахверховенства права,бути законнимі обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Статтею 367 ЦПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Судом установлено, що на підставі рішення Бабичівської сільської Ради народних депутатів від 14.12.1995 КСП "Світанок" Червоноармійського району передано 1045.5 гектарів земель у колективну власність, у тому числі 133,9 гектарів земель загального користування по угіддях, згідно додатку. Залишено у постійному користуванні 150.4 гектарів земель державної власності по угіддях згідно додатку (том 1 а. с. 36).
Згідно Державного акту на право колективної власності на землю серії ЖТ 22-02 №000028 від 22.12.1995, виданого КСП "Світанок" Бабичівською сільською Радою народних депутатів Червоноармійського району Житомирської області, останньому передано у колективну власність 1045,5 гектарів землі в межах згідно з планом, для сільськогосподарського використання (том 1 а. с. 33-35, 47).
За розпорядженням голови Червоноармійської районної державної адміністрації Житомирської області №201 від 26.07.1996 «Про затвердження розрахунків вартості земельної частки (паю) та її розміру в умовах кадастрових гектарах КСП «Світанок»», затверджено показники розрахунку в таких величинах: - кількість осіб, які мають право на земельну частку (пай) - 140 (згідно уточненого списку, що додається до державного акту на право колективної власності); - вартість земельної частки (паю) - 648,2 млн. крб; - розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах - 6,51 га. (том 1 а. с. 37).
Згідно розпорядження голови Червоноармійської районної державної адміністрації Житомирської області № 36 від 02.02.2005 "Про затвердження акту обстеження земельних угідь та проектно-технічної документації по організації території земельних часток (паїв), складання державних актів на право власності на землю громадян-співвласників землі реформованого КСП "Світанок" і внесення змін у розпорядження голови райдержадміністрації від 26.07.1996 № 201", затверджено акт обстеження земельних угідь та проект організації території земельних часток (паїв) реформованого КСП "Світанок", розроблений ПП "Землемір". Внесено зміни згідно з актом обстеження земельних угідь у розпорядження голови райдержадміністрації від 26.07.1996 №201 щодо частки (паю) реформованого КСП "Світанок". Передано громадянам-власникам сертифікатів на право на земельну частку (пай) земельні частки (паї) у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Дозволено ПП "Землемір" внести межі земельних ділянок в натурі (на місцевості) та виготовити державні акти на право власності на землю. (т. 1 а. с. 38).
На підставі Свідоцтва про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (майновий сертифікат) серії ЖИ-6 № 119769 від 10.08.2009, позивач набув право на пайовий фонд майна колективного сільськогосподарського підприємства співвласників майна КСП "Світанок" СТОВ "Світанок" с. Видумка. Загальна вартість майна пайового фонду підприємства на 10.07.2008 становить 613 000 грн., частка ОСОБА_1 становить - 312 261 грн., або 50%. (том 1 а. с. 32).
Відповідно до Свідоцтва про право власності на нежитлові будівлі та споруди (16 найменувань), Серія ЯЯЯ №303172, від 03.11.2009, виданого на підставі рішення двадцять четвертої сесії п`ятого скликання Бабичівської сільської ради від 20.10.2009, яке зареєстроване Державним комунальним підприємством Новоград-Волинське міжміське БТІ 11.11.2009, позивачу належать на праві приватної власності нежитлові будівлі та споруди в цілому, що розташовані у АДРЕСА_2 (т.1 а.с. 31).
Вказані обставини та правовстановлюючі документи сторонами не заперечуються.
Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області №6-3400/14-18-СГ від 28.08.2018 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентарізації земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Мартинівської об"єднаної територіальної громади (Мартинівської, Новозаводської, Бабичівської сільських рад) Пулинського району Житомирської області з урахуванням Перспективного плану формування території громад Житомирської області, затвердженого розпорядженням КМУ від 12 серпня 2015 року №901 (в редакції розпорядження КМУ від 01 лютого 2017 року №58-р) (том 1 а. с.26).
Із довідки державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями відділу у Пулинському районі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області №31-6-0.35-1741/177-18 від 17.10.2018 убачається, що місцем її розташування є територія Бабичівської сільської ради (за межами населеного пункту с. Видумка). Форма власності - комунальна. Категорія земель - 100 землі сільськогосподарського призначення. Цільове призначення - 16.00 землі запасу. Шифр рядка та назва земель - 94 землі запасу. Площа земельної ділянки - 13,5260 га, в тому числі: по угіддях та номерах граф - гр.14 під господарськими будівлями і дворами. Кадастровий номер 1825480400:08:000:0265 (том 1 а. с.39).
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 144818792 від 10.11.2018, за Мартинівською сільською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку розміром 5,4985 га з кадастровим номером 1825480400:10:000:0522 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області № 6-3845/14-18-СГ від 27.09.2018 "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність", та акту приймання-передачі нерухомого майна від 27.09.2018, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області та Мартинівською сільською радою (том 1 а.с. 42).
Згідно інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 145475932 від 15.11.2018, за Мартинівською сільською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку розміром 13.526 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області № 6-3845/14-18-СГ від 27.09.2018" Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність", та акту приймання-передачі нерухомого майна від 27.09.2018, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області та Мартинівською сільською радою (том 1 а. с.40)
Рішення Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області 12 сесії 7 скликання від 27.11.2018 №273 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності", надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1825480400:10:000:0522 на чотири земельні ділянки з площами 2,0000 га, 2,0000 га, 0,5785 га та 0,9200 га, на якій знаходяться нежитлові будівлі та споруди (силосна та сінажна ями, суш майданчик), які належать на праві приватної власності ОСОБА_1 ( том 1 а. с.43-44).
Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.03.2019, наданого на ім`я позивача, кадастровий номер земельної ділянки - 1825480400:10:000:0525, місце розташування: Житомирська область, Пулинський район, Бабичівська сільська рада. Цільове призначення земельної ділянки: 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам). Площа несільськогосподарських угідь: 0,5785 га. Нормативна грошова оцінка несільськогосподарських угідь: 11003,27 грн. ( том 1 а. с. 29 на звороті).
Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.03.2019, яка надана ОСОБА_1 , кадастровий номер земельної ділянки 1825480400:08:000:0265, розташованої: Житомирська область, Пулинський район, Мартинівська ОТГ (Бабичівська сільська рада). Цільове призначення земельної ділянки: 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам). Площа несільськогосподарських угідь: 13.5260 га. Нормативна грошова оцінка несільськогосподарських угідь: 257267,56 грн. (том 1 а. с. 29).
Як видно із Плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність бувшого КСП "Світанок" Бабичівської сільської ради, наданого Пулинським відділом ГУ Держгеокадастру у Житомирській області за №31-6-0.35-276/117-18 від 10.10.2018, відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю , серія ЖТ 22-02 №000028, на ньому зображена земельна ділянка за кадастровим номером 1825480400:08:000:0265, площею 13.5260 га, яка знаходиться у комунальній власності Мартинівської ОТГ Пулинського району (том 1 а. с. 46-47).
Відповідно до Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 26.03.2019, земельна ділянка площею 13.526 га за кадастровим номером 1825480400:08:000:0265, яка розташована: Житомирська область, Пулинський район, Мартинівська ОТГ (Бабичівська сільська рада), цільове призначення - 16.00 землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), належить на праві власності Мартинівській сільській раді, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 28254871, орган, що здійснив державну реєстрацію права (в державному реєстрі прав) - Управління регіонального розвитку Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області (том 1 а. с.41 ).
Завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизначених або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави (ч.1 ст. 2 ЦПК України).
Колегія суддів визнає право позивача звернутися до суду за захистом свого немайнового або майнового права та інтересу, як це передбачено ст. 16 ЦК України.
За положеннями ч. 1 ст. 5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
У той же час, згідно з ч. 3 ст.12 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених ЦПК України.
За приписами частин 1, 6 статті 81 ЦПК України доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Відповідно до ч. 1 ст. 76, ч. 1 ст. 77 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
За загальними положеннями чинного законодавства право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності ( ч. ч. 2, 3 ст. 78 ЗК України).
Відповідно до ч.1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Порядок набуття права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності громадянами та юридичними особами передбачено вказаною статтею та статтями 118, 122 ЗК України.
Статтею 328 ЦК України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Згідно положень ст.120 ЗК України (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) у разі набуття права власності на житловий будинок ,будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності або право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти.
До особи, яка набула право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то у разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій ці об`єкти розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з набуттям права власності на ці об`єкти.
Указом Президента України № 1529/99 від 03.12.1999 «Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки» було встановлено, що відносини права колективної власності на земельні ділянки припиняються з часу ліквідації відповідних суб`єктів права колективної власності на землю та не допускають правонаступництва.
Статтею 30 ЗК України передбачено, що при ліквідації сільськогосподарських підприємств несільськогосподарські угіддя, що перебували у їх власності, розподіляються відповідно до установчих документів цих підприємств або за згодою власників земельних часток (паїв). У разі недосягнення згоди це питання вирішується в судовому порядку.
Земельні ділянки державної і комунальної власності, які перебували у користуванні сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, що ліквідуються, включаються до земель запасу або передаються у власність чи користування відповідно до цього Кодексу.
Оскільки позивач набув право власності не на цілісний майновий комплекс, як він про це зазначає, а придбав у співвласників майна СТОВ «Світанок» тільки майнові сертифікати, на які в подальшому було виділено в натурі 16 об`єктів нерухомого майна, тому це нерухоме майно не можна вважати набутим на підставі цивільно - правових угод.
Відтак, положення статті 120 Земельного кодексу України та статті 377 Цивільного кодексу України, які визначено ОСОБА_1 , як правова підстава його позовних вимог, до вказаних правовідносин не можуть бути застосовані, однак це не перешкоджає йому вирішити питання визначення своїх прав на зазначені земельні ділянки у передбачений законодавством спосіб, підтвердженням чого є рішення Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області 12 сесії 7 скликання від 27.11.2018 №273 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності" та надано відповідний дозвіл. А оспорювані накази Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області та рішення органу місцевого самоврядування не перешкоджають позивачу в реалізації означених прав та не порушують їх.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).
Посилання щодо незаконності рішення місцевого суду, наведені в апеляційній скарзі не спростовують встановлені у справі фактичні обставини та висновки, які ґрунтовно, повно викладені у мотивувальній частині оскаржуваного рішення суду, та зводяться до переоцінки доказів, незгоди апелянта з висновками щодо їх оцінки.
Згідно ст. 89 ЦПК України, виключне право оцінки доказів належить суду, який має оцінювати докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Таким чином, доводи апеляційної скарги про порушення судом норм матеріального та процесуального права є необґрунтованими, а рішення суду є законним та ґрунтується на встановлених обставинах справи.
Відтак, колегія дійшла висновку про наявність підстав для залишення апеляційної скарги без задоволення, а оскаржуваного рішення місцевого суду без змін.
Керуючись ст. ст. 258, 259, 367, 368, 374, 375, 381-384, 389-391 ЦПК України, суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 адвокатаАваєвої НаталіїВалеріївни залишитибез задоволення,а рішенняЧервоноармійського районногосуду Житомирської області від 15 червня 2023 року без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий Судді
Повний текст постанови складений: 29 грудня 2023 року.
Суд | Житомирський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2023 |
Оприлюднено | 01.01.2024 |
Номер документу | 116038374 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Житомирський апеляційний суд
Борисюк Р. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні