Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27.12.2023 Справа №607/1612/23
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області в складі:
головуючого судді Вийванка О. М.
за участю секретаря судового засідання Медвідь О. А.
представника заявника Майки М. Б.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи Тернопільський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Тернопільському районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Донецької області Управління державної реєстрації Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, ОСОБА_2 про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України,
ВСТАНОВИВ:
Заявник ОСОБА_1 ,за участю заінтересованих осіб Тернопільського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Тернопільському районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Донецької області Управління державної реєстрації Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, ОСОБА_2 про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України.
В обґрунтування заяви заявником викладено обставини, що ІНФОРМАЦІЯ_1 внаслідок обстрілу загинула його баба ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у квартирі за адресою АДРЕСА_1 . Після обстрілу 10 березня 2022 року будинок, що за адресою АДРЕСА_2 , згорів. Похованням ОСОБА_3 займався її син (батько заявника) ОСОБА_4 . ОСОБА_1 позбавлений можливості отримати свідоцтво про смерть в органах реєстрації актів цивільного стану, оскільки був змушений виїхати із міста Маріуполь Донецької області, у зв`язку із веденням на території вказаного міста активних бойових дій та перебуванням даної території у тимчасовій окупації. Також заявник звертався в усній формі до Тернопільського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Тернопільському районі Тернопільської області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) та Маріупольського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Маріупольському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) із заявою про видачу свідоцтва про смерть ОСОБА_3 , однак у задоволенні даної заяви йому було відмовлено в усній формі.
З підстав, наведених у заяві, оскільки встановлення факту смерті заявнику необхідне для проведення реєстрації смерті його баби ОСОБА_3 увстановленому закономпорядку,враховуючи,що відновленняпорушених правзаявника неможливо вінший спосіб,заявник просить встановити факт смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ,яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 вмісті МаріуполіДонецької області.
У судовому засіданні представник заявника заяву підтримав з підстав та обґрунтувань, викладених у ній, та просив її задовольнити.
Представник заінтересованоїособи Тернопільського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Тернопільському районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції у судове засідання не з`явився, однак про місце, час та дату розгляду даної справи повідомлявся належним чином.
Представник заінтересованоїособи Відділудержавної реєстраціїактів цивільногостану уДонецької областіУправління державноїреєстрації Східногоміжрегіонального управлінняМіністерства юстиціїу судове засідання не з`явився, однак про місце, час та дату розгляду даної справи повідомлявся належним чином.
Заінтересована особа ОСОБА_2 у судове засідання не з`явилася, однак надіслала суду письмові пояснення, в яких вказала, що ІНФОРМАЦІЯ_1 внаслідок обстрілу загинула ОСОБА_3 у квартирі за адресою АДРЕСА_1 . Після обстрілу 10 березня 2022 року будинок згорів. Її похованням займався ОСОБА_4 . Сім`я позбавлена можливості отримати свідоцтво про смерть в органах реєстрації актів цивільного стану. ОСОБА_2 просила розглядати справу за її відсутності та задовольнити заяву про встановлення факту смерті.
Заслухавши пояснення представника заявника, вивчивши та дослідивши матеріали справи, суд вважає, що заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, підлягає до задоволення, виходячи з наступних підстав.
Згідно ч. 1ст. 2 ЦПК України,завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів (ч. 1ст. 4 ЦПК України).
Цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (ч. ч. 1-4ст. 12 ЦПК України).
Відповідно до ч. 1ст. 13 ЦПК України,суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ч. 2 ст. 315 ЦПК України, у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
Згідно із п. 8 ч. 1ст. 315 ЦПК України,суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Відповідно до абз. 2 ч. 1ст. 317 ЦПК України,заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Згідно п. 13 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 5 від 31.03.1995 року «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», заяви про встановлення факту смерті особи в певний час приймаються до провадження суду і розглядаються за умови подання заявниками документів про відмову органів реєстрації актів громадянського стану в реєстрації події смерті. Заявник повинен обґрунтувати заяву доказами, що достовірно свідчать про смерть особи у певний час і за певних обставин.
Відповідно до ч. 2ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» від 01.07.2010 рокудержавній реєстрації, зокрема, підлягає смерть.
Суд, встановив, що згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 , виданого 08 жовтня 2003 року відділом реєстрації актів громадського стану Жовтневого районного управління юстиції м. Маріуполя Донецької області, ОСОБА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ_3 у м. Маріуполь Жовтневого району Донецької області, батьками якого є ОСОБА_4 та ОСОБА_2 .
ОСОБА_4 народився ІНФОРМАЦІЯ_4 у м. Жданов Жовтневого району Донецької області УССР, батьки: ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , про що свідчить свідоцтво про народження серії НОМЕР_2 , видане 10 листопада 1977 року відділом ЗАГС Жовтневого району м. Жданова, актовий запис № 1884.
17 грудня 2022 року ОСОБА_1 видано довідку переселенця № 61145002419729, згідно копії якої його зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_3 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_4 .
ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , згідно паспорту серії НОМЕР_3 , виданого 05 березня 1999 року Жовтневим РВ Маріупольського МУ УМВС України в Донецькій області.
Заявник ОСОБА_1 надав фотознімки пошкодженого житлового багатоквартирного будинку, зазначивши, що це будинок АДРЕСА_2 , після артилерійських обстрілів у березні 2022 року.
Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року в Україні був введений воєнний стан строком на 30 діб. Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
Відповідно допостанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 року № 1364 «Про деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією»та наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», з 05 березня 2022 року вся територія Маріупольського району Донецької області, на території якої померла та похована баба заявника, перебуває в тимчасовій окупації.
Відповідно, діяльність державних органів влади України, в тому числі органів (установ) державної реєстрації актів цивільного стану України на вказаній території припинена та фактично не здійснюється.
Вищезгаданий документ виданий на непідконтрольній Україні території, а саме, органом, який створений та діє у порядку не передбаченому законом, є недійсними і не створюють правових наслідків.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Частиною 3 даної статті Закону передбачено, що будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченимичастиною другоюцієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану.
Пунктом 5 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану, затверджених наказом Міністерства юстиції України №52/2 від 18 жовтня 2000 року, передбачено, що підставами для проведення державної реєстрації смерті, зокрема є: а) лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024 (далі - лікарське свідоцтво про смерть); б) фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024 (далі - фельдшерська довідка про смерть); ґ) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час. Державна реєстрація смерті проводиться за місцем проживання заявника у разі: якщо заява надійшла після закінчення одного року з дня настання смерті; встановлення у судовому порядку факту смерті; звернення для реєстрації смерті особи, оголошеної судом померлою.
Однак суд, при розгляді вказаної категорії справ, бере до уваги практику Європейського суду з прав людини, а саме висновки ЄСПЛ у справах проти Туреччини, Молдови та Росії, де ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справах Намібії, ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх договірних сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони. Такий висновок ЄСПЛ слід розуміти в контексті сформульованого у згаданому Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого "намібського винятку", який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території.
Статтею 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»встановлено, що державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Зважаючи на вищевикладене, заявник позбавлений можливості звернутися до відділу державної реєстрації актів цивільного стану із заявою про видачу свідоцтва про смерть ОСОБА_3 , оскільки в останнього відсутній документ, форма якого мала б відповідати формі, визначенійнаказом МОЗ України від 08.08.2006 року № 545.
Допитаний усудовому засіданнів якостісвідка ОСОБА_1 показав судупро те,що встановленняфакту йомунеобхідне дляодержання свідоцтвапро смертьйого баби ОСОБА_3 ,яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 підчас ракетногообстрілу вм.Маріуполі Донецької області. Про її смерть заявник дізнався від свого батька, яка була похована на дорозі у місті Маріуполі. Однак, документів у заявника ніяких немає.
У постановах від 26 квітня 2023 року у справі № 337/3725/22, від 29 березня 2023 року у справі № 753/8033/22 Верховний Суд дійшов висновків, що підставою для встановлення факту смерті є підтверджені доказами обставини, які свідчать про смерть громадянина в певний час і за певних обставин. Доказами, що підтверджують факт смерті особи в умовах воєнного стану або на тимчасово окупованій території України, можуть бути зокрема письмові докази; речові докази, зокрема звуко- і відеозаписи; висновки експертів; копії лікарського свідоцтва/довідки про смерть; показання свідків, що можуть підтвердити ті обставини, на які посилається заявник; довідки з військкомату або від командира військової частини (у випадку загибелі військовослужбовців); заяви до правоохоронних органів про зникнення особи, в тому числі в обставинах, що загрожували їй смертю.
Вказаний перелік доказів та засобів доказування не є вичерпним та може бути конкретизований у кожній справі залежно від встановлених у ній обставин.
У вказаній справі заявник ОСОБА_1 стверджував, що його баба ОСОБА_3 , 1941 року народження, загинула ІНФОРМАЦІЯ_1 , внаслідок артилерійського обстрілу будинку АДРЕСА_2 та була похована власним сином (батьком заявника) ОСОБА_7 без будь-яких документів.
Судом встановлено родинні зв`язки між ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , як онуком та бабою.
Водночас, заявник ОСОБА_1 надав суду показання в якості свідка, які підтвердила у своїх письмових поясненнях, залучена в якості заінтересованої особи його мати ОСОБА_2 .
Також заявник надав суду фотоматеріали, на яких, за його твердженням, зображено пошкоджений обстрілом у березні 2022 року будинок АДРЕСА_2 , де мешкала його баба.
З інформації Пенсійного фонду України за вих. № 2800-0306-7/71049 від 14.12.2023, яка отримана судом 20.12.2023 за вх. № 76621 вбачається, що за даними центральної бази одержувачів пенсій станом на грудень 2023 року ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Донецькій області. Виплата пенсії ОСОБА_3 здійснюється щомісяця в повному обсязі відповідно до призначеного розміру, шляхом перерахування коштів на рахунок АТ КБ «Приватбанк» та фінансується ПФУ в повному обсязі. Питання зняття коштів з поточного рахунку не належить до компетенції ПФУ та вирішується відповідно до умов укладеного між пенсіонером та відповідною установою банку. Водночас, повідомили, що згідно даних підсистем «Звернення» та «Документообіг» Інтегрованої комплексної інформаційної системи ПФУ звернення від ОСОБА_3 до ПФУ у період з 10.03.2022 по 23.11.2023 не надходили.
За вказаних обставин, беручи до уваги те, що заявник ОСОБА_1 не може отримати документ встановленої форми про смерть та на його підставі зареєструвати смерть своєї баби ОСОБА_3 , суд дійшов висновку про необхідність задоволення заяви, шляхом встановлення факту смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ,яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 вмісті МаріуполіДонецької області.
Відповідно до п. 21 ч. 1ст. 5 Закону України «Про судовий збір»,від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються заявники - у справах за заявами про встановлення факту народження або смерті, поданих у зв`язку із воєнним станом, надзвичайним станом, збройною агресією, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру.
Відповідно до п. 8 ч. 1ст. 430 ЦПК Українисуд допускає негайне виконання рішень у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства.
Частиною 4ст. 317 ЦПК Українивизначено, що ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.
На підставі наведеного, керуючись статтями 3, 12, 258, 259, 265, 273, 315, 317, 354, 355, 430 Цивільного процесуального кодексу України, суд,
УХВАЛИВ:
Задовольнити заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особи Тернопільський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Тернопільському районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Донецької області Управління державної реєстрації Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, ОСОБА_2 про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України.
Встановити факт смерті ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 в місті Маріуполі Донецької області.
Рішення суду підлягає до негайного виконання.
Копію рішення суду невідкладно направити до Тернопільського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Тернопільському районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції для державної реєстрації смерті ОСОБА_3 .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційної скарги не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Тернопільського апеляційного суду.
Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Учасники справи:
заявник ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , місце проживання АДРЕСА_4 ;
заінтересовані особи:
1.Тернопільський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Тернопільському районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 41346948, місцезнаходження вул.Грушевського,буд.8,м. Тернопіль;
2.Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Донецької області Управління державної реєстрації Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, унікальний ідентифікаційний номер юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 03333386, місцезнаходження вул.Зіньківська,буд. 6в, м. Полтава, Полтавської області.
3.ОСОБА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків невідомий, місце проживання АДРЕСА_4 .
Повний текст рішення суду складено та підписано 01 січня 2024 року.
Головуючий суддяО. М. Вийванко
Суд | Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2023 |
Оприлюднено | 02.01.2024 |
Номер документу | 116064789 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Вийванко О. М.
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Шипович Владислав Володимирович
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Шипович Владислав Володимирович
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Шипович Владислав Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні