Справа № 420/6677/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 січня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши у за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Кузнєцов» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
В С Т А Н О В И В :
До Одеського окружного адміністративного суду 06 травня 2022 року надійшов позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Кузнєцов», в якому позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Кузнєцов»:
- у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі товариства з обмеженою відповідальністю «Кузнецов», розташованого за адресою: 65014, Одеська область, м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 3-Б;
- у порядок: шляхом відключення від електропостачання вищевказаної будівлі від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок); обмеження до нього доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, наданих в акті перевірки № 184 від 14.02.2022 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 184 від 14.02.2022 року.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа розподілена на суддю Цховребова М.Г.
Ухвалою суду від 11.05.2022 року прийнято позовну заяву до розгляду. Відкрито провадження в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛАД» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення. Справа вирішено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.09.2023 року, адміністративну справу №420/6677/22 передано на розгляд судді Стефанову С.О.
Позиція позивача обґрунтовується наступним
Позивач зазначає, що у період з 01.02.2022 року по 14.02.2022 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу Головного управління ДСНС України в Одеській області №499 від 02.12.2021 року, на підставі Посвідчення на проведення планової перевірки №247 від 27.01.2022 року, головним інспектором відділу запобігання НС по Приморському району ОМТГ Одеського районного управління ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Тегзою М.І., у присутності директора ТОВ «Кузнєцов» гр. ОСОБА_1 , здійснено планову перевірку будівлі та приміщень, за адресою: 65014, Одеська область, м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 3 Б, під час якої перевірено: будівлю та приміщення ТОВ «Кузнєцов» з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №184 від 14.02.2022 року (далі Акт №184). Актом №184 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 (далі - ППБУ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Головне управління також зазначає, що подальша експлуатація будівлі ТОВ «Кузнєцов» за адресою: 65014, Одеська область, м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 3 Б, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
Таким чином, позивач наголошує, що порушення за номерами № 4, 5, 6, 9-13, 15-24, 26, 27, 30 Акту №184 від 14.02.2022 року є таким, що впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та може спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей, у зв`язку з чим позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Позиція відповідача обґрунтовується наступним
Відповідач не погоджується з позовними вимогами ГУ ДСНС України в Одеській області та зазначає, що ТОВ «КУЗНЄЦОВ» усунув виявлені Головним управлінням ДСНС України в Одеській області порушення в сфері пожежної та техногенної безпеки, в тому числі, які визначені позивачем такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю їх ефективної ліквідації та рятуванню людей, а саме: керівник об`єкту проходить навчання з питання пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 року №444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях»; дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; сходові клітини та коридори в будівлі забезпечені евакуаційним освітленням; марші сходової клітини та сходова клітина в цілому 2-го виходу приводяться до мінімальних класів вогнестійкості відповідно до вимог табл. ДБН В.1.1-7:2016; відновлено евакуаційний вихід зі сходової клітини на першому поверсі; демонтується комора під сходовим маршем на першому поверсі; ліквідовується захаращування шляхів евакуації меблями, обладнанням та різними матеріалами; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння та затискачів; встановлення електророзеток в кабінеті №29 з підкладанням під неї суцільного негорючого матеріалу; кабелі і проводи використовуються лише з цілою ізоляцією, яка має захисні властивості; не використовуються саморобні подовжувачі, які не відповідають вимогам ПУЕ; побутові електронагрівальні прилади не використовуються з порушенням, встановлених їх виробником, правил експлуатації; складаються протоколи проведення замірів опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; забезпечується лінії до кожного побутового кондиціонера автономним пристроєм автономними пристроями електричного захисту; монтаж, введення до експлуатації і технічне обслуговування СПЗ приведено відповідно до вимог ДБН В 2.5.-56,2014, а саме наявний 10% резервний запас пожежних сповіщувачів; пожежна сигналізація встановлена відповідно до вимог законодавства; здійснено підтримання експлуатаційної придатності СПЗ відповідно до вимог ДСТУ CEN/TS 54-14:2021, укладено договір на проведення технічного обслуговування пожежної сигналізації; проведено підтримання експлуатаційної придатності СПЗ відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014, виведено на пульт центрального пожежного спостерігання сигнал від приймально-контрольних приладів; будівлю в достатній кількості забезпечиться первинними засобами пожежогасіння; пожежний щит укомплектовується засобами пожежогасіння; працівників забезпечиться придатними до застосування засобами радіаційного та хімічного захисту з розрахунку 1 фільтруючий протигаз для захисту населення і 1 респіратор на обличчя та додатково 2 % загальної кількості працівників.
У зв`язку з цим ТОВ «КУЗНЄЦОВ» направило звернення до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про проведення повторної перевірки щодо виконання умов припису №65 від 14.02.2022 р. та усунення ТОВ «КУЗНЄЦОВ» виявлених, під час попередньої перевірки, порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
ТОВ "КУЗНЄЦОВ" очікує проведення повторної перевірки та результатів цієї перевірки, які будуть засвідчувати про усунення порушень зазначених у позовній заяві. Так як повторну перевірку ще не проведено, то ТОВ «КУЗНЄЦОВ» не може надати до суду разом з відзивом на позовну заяву новий висновок Головного управління ДСНС України в Одеській області про усунення порушень. Як тільки ТОВ «КУЗНЄЦОВ» отримає висновок Головного управління ДСНС України в Одеській області складений за результатами проведення повторної перевірки, він надасть до суду його копію.
Процесуальні дії та клопотання учасників справи
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року прийнято справу №420/6677/22 до розгляду. Розпочато спочатку розгляд адміністративної справи №420/6677/22 зі стадії відкриття провадження у справі. Справу вирішено розглядати судом в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін на підставі ст.262 КАС України у межах строків, визначених ст.258 КАС України та з урахуванням встановлених сторонам строків для подання заяв по суті.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 04 грудня 2023 року в задоволенні клопотання представника товариства з обмеженою відповідальністю «Кузнєцов» про розгляд в порядку загального позовного провадження адміністративної справи за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Кузнєцов» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - відмовлено.
19 грудня 2023 року від відповідача до суду надійшов відзив на позов (вхід. № ЕП/47240/23).
Станом на 02 січня 2023 року, будь-яких інших заяв по суті справи з боку сторін на адресу суду не надходило.
Відповідно до ч.2 ст.262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позиції позивача, відповідача та третіх осіб, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Обставини справи встановлені судом
Товариство з обмеженою відповідальністю «Кузнєцов» код ЄДРПОУ: 40911276, знаходиться за адресою: 65014, Одеська область, м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 3 Б.
У період з 01.02.2022 року по 14.02.2022 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу Головного управління ДСНС України в Одеській області №499 від 02.12.2021 року, на підставі Посвідчення на проведення планової перевірки №247 від 27.01.2022 року, головним інспектором відділу запобігання НС по Приморському району ОМТГ Одеського районного управління ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Тегзою М.І., у присутності директора ТОВ «Кузнєцов» гр. ОСОБА_1 , здійснено планову перевірку будівлі та приміщень, за адресою: 65014, Одеська область, м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 3 Б, під час якої перевірено: будівлю та приміщення ТОВ «Кузнєцов» з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №184 від 14.02.2022 року (далі Акт №184).
Актом №184 описані 33 виявлених порушень приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 (далі - ППБУ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Порушення за номерами № 4, 5, 6, 9-13, 15-24, 26, 27, 30 Акту №184 від 14.02.2022 року є таким, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та може спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
За результатом позапланової перевірки було складено припис №65 від 14.02.2022 року, в якому заявлено вимоги щодо усунення порушень, виявлених під час перевірки.
16.02.2022 року посадовою особою ГУ ДСНС України в Одеській області складено протокол ОД №016355 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП (а.с. 30).
Постановою ОД №016355 від 16.02.2022 року ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності, передбачене ст. 1888 КУпАП (а.с. 31).
Позивач, вважаючи, що подальша експлуатація будівлі ТОВ «Кузнєцов» за адресою: 65014, Одеська область, м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 3 Б, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Джерела права та висновки суду
Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно п.п.57 п.4 Указу Президента України «Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» №20/2013 від 16.01.2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС України №3 від 04.02.2013 року (у редакції наказу ДСНС від 12.11.2018 року №661), ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
У відповідності до п.п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, які здійснюють державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як встановлено частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці
населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Судом встановлено, що відповідачем у справі є товариство з обмеженою відповідальністю «Кузнєцов» код ЄДРПОУ: 40911276, яке знаходиться за адресою: 65014, Одеська область, м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 3 Б.
За результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, головним інспектором головним інспектором відділу запобігання НС по Приморському району ОМТГ Одеського районного управління ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Тегзою М.І., у присутності директора ТОВ «Кузнєцов» гр. ОСОБА_1 , здійснено планову перевірку будівлі та приміщень, за адресою: 65014, Одеська область, м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 3 Б, під час якої перевірено: будівлю та приміщення ТОВ «Кузнєцов» з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №184 від 14.02.2022 року, в якому описано 33 виявлених порушення вимог приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 (далі - ППБУ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Порушення за номерами № 4, 5, 6, 9-13, 15-24, 26, 27, 30 Акту №184 від 14.02.2022 року є таким, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та може спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Як зазначив відповідач у відзиві, ТОВ «КУЗНЄЦОВ» усунув виявлені Головним управлінням ДСНС України в Одеській області порушення в сфері пожежної та техногенної безпеки, в тому числі, які визначені позивачем такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю їх ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Також відповідач зазначив, що ТОВ «КУЗНЄЦОВ» направило звернення до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області про проведення повторної перевірки щодо виконання умов припису №65 від 14.02.2022 р. та усунення ТОВ «КУЗНЄЦОВ» виявлених, під час попередньої перевірки, порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. ТОВ "КУЗНЄЦОВ" очікує проведення повторної перевірки та результатів цієї перевірки, які будуть засвідчувати про усунення порушень зазначених у позовній заяві.
Разом з тим, станом на момент розгляду даної справи до суду від Головного управління ДСНС України в Одеській області не надходило відомостей ані про усунення відповідачем порушень, зафіксованих в Акті №184 від 14.02.2022 року, ані висновку Головного управління ДСНС України в Одеській області складеного за результатами проведення повторної перевірки ТОВ «КУЗНЄЦОВ».
Частиною 5 ст.242 КАС України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Верховний Суд Постановою від 19 вересня 2019 року у справі № 826/19328/16 зазначив, що захід реагування у вигляді повного зупинення роботи з експлуатації приміщень є виключним заходом, який застосовується лише за наявності таких порушень пожежної та техногенної безпеки, які безумовно створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей. Акт перевірки, яким і фіксуються виявлені порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки є не єдиним доказом, за наявності якого можна стверджувати про наявність або відсутність певних порушень. Виключно суд приймає рішення про зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг.
Ухваленню судового рішення передує розгляд справи відповідно до Кодексу адміністративного судочинства, в ході якого суд, зокрема, оцінює, аналізує докази, вирішує питання про належність, допустимість, достатність того чи іншого доказу, на підставі чого і робить висновки, які в свою чергу стають основою судового рішення, його мотивувальної частини, зокрема. Вирішуючи в судовому рішенні питання зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв тощо, суд, в першу чергу, з`ясовує чи є передбачені для цього законом підстави, а отже оцінює надані позивачем та відповідачем докази, встановлює на підставі них факти, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи.
Суд оцінює як акт позивача, що складений за результатами контрольного заходу і в якому зафіксовано відсутність або наявність порушень правил та норм пожежної і техногенної безпеки, так й інші докази, надані відповідачем, які в свою чергу підтверджують відсутність або усунення виявлених порушень.
Отже, в разі якщо правовідносини між суб`єктом господарювання та органом державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки, стали спірними та перейшли в площину судового спору, то акт перевірки органу державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки, що складений за результатами контрольного заходу, є лише одним із доказів, оцінку якому дає виключно суд поряд з іншими доказами.
В протилежному випадку (якщо би виключно акт органу нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки свідчив про виконання чи невиконання відповідачем вимог правил, інструкцій, ДБН тощо) функція суду була би нівельована, оскільки останній не здійснював би судочинство, а фактично затверджував би акт органу нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки своїм рішенням.
Суд зазначає, що відповідачем до суду, під час розгляду даної справи, не надано жодного доказу на підтвердження усунення виявлених під час проведення планової перевірки порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а лише зазначено про це у відзиві.
Тобто, на час розгляду даної справи доказів, які б свідчили про повне усунення ТОВ «КУЗНЄЦОВ» порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не було надано, а ті порушення, які виявлені під час проведення планової перевірки, продовжують створювати загрозу життю та здоров`ю людей.
Слід зазначити, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Водночас поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Таким чином, оскільки на час розгляду справи в суді належних доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не було надано, суд погоджується з твердженням позивача, що наявність наведених порушень вимог протипожежної безпеки становить реальну небезпеку і загрозу життю та здоров`ю людей. У світлі викладеного суд також зауважує, що застосовані заходи є співмірні тим порушенням, які встановлено позивачем.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 21 серпня 2020 року у справі №640/368/19.
Слід зазначити, що стосовно судового контролю за дискреційними адміністративними актами Європейський суд з прав людини виробив позицію, згідно з якою за загальним правилом національні суди повинні утриматися від перевірки обґрунтованості таких актів, однак все ж суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (п.111 рішення від 31.07.2008 року у справі Druћstevnн zбloћna Pria and Others v. Czech Republic, п.157 рішення від 21.07.2011 року у справі Case of Sigma radio television LTD. v. Cyprus та інші.).
Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до преамбули Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 5 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Частина 7 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Частина 10 зазначеної статті також передбачає, що у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб`єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.
Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.
Захист прав споживачів електричної енергії, а також механізм захисту цих прав регулюються цим Законом, законами України «Про захист прав споживачів», «Про захист економічної конкуренції», іншими нормативно-правовими актами.
Розділом VII Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 року (надалі Правила №312) встановлені наступні умови припинення постачання електричної енергії споживачу:
- електрична енергія споживачу, який не допускає порушень своїх договірних зобов`язань перед оператором системи передачі та/або оператором системи розподілу та електропостачальником, постачається безперервно, крім випадків, передбачених умовами договорів, укладених споживачами з електропостачальником та оператором системи, та нормативно-правовими актами, у тому числі цими Правилами (п.7.1);
- у разі незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню і сільськогосподарським тваринам, у разі невиконання вимог щодо усунення недоліків в електроустановках уповноважений представник органу виконавчої влади, на якого покладено відповідні обов`язки згідно із законодавством України, зобов`язаний видати споживачу припис щодо негайного (протягом години) припинення споживання електричної енергії та направити відповідний припис оператору системи; невиконання споживачем або оператором системи припису тягне за собою відповідальність, установлену законодавством України (п.7.2);
- обмеження у споживанні електричної енергії має проводитися за умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (п.7.3);
- у разі відсутності технічної можливості виконання умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) споживач, електропостачання якого має бути обмежене або припинене, зобов`язаний надати доступ до власних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів з наступним пломбуванням пристроїв їх підключення. У разі ненадання доступу для вибіркового відключення оператор системи має перед відключенням основного споживача забезпечити живлення об`єктів субспоживачів за іншою схемою. (п.7.4).
Крім того у п.7.5 Правил №312 передбачені випадки, при яких можливе повне або часткове припинення постачання електричної енергії споживачу:
- відсутності персоналу для обслуговування електроустановок споживача або договору на обслуговування електроустановок (на виконання припису представника відповідного органу виконавчої влади);
- недопущення уповноважених представників оператора системи до електроустановок споживача, пристроїв релейного захисту, автоматики і зв`язку, які забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі, та/або розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що розташовані на території споживача;
- заборгованості за надані послуги з розподілу (передачі) електричної енергії відповідно до умов договору з оператором системи;
- несплати вартості необлікованої електричної енергії внаслідок порушення споживачем цих Правил, визначеної відповідно до законодавства (за умови прийняття судом рішення щодо споживання споживачем необлікованої електричної енергії на користь оператора системи);
- невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади;
- закінчення терміну дії, розірвання або неукладення договору між споживачем та оператором системи;
- закінчення терміну дії договору між споживачем та постачальником "останньої надії" (за умови неукладення споживачем договору з іншим електропостачальником);
- порушення споживачем під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 року №209 (далі - Правила охорони електричних мереж).
З наведених положень Порядку №312 вбачається, що невиконання вимог ГУ ДСНС України в Одеській області, може бути підставою для повного або часткового припинення постачання електричної енергії, але лише з урахуванням п.7.2 цих правил, тобто при наявності незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню, і лише в разі невиконання вимог щодо усунення таких недоліків в електроустановках.
Таким чином, оскільки порушення зафіксовані в Акті перевірки №184 від 14.02.2022 року пов`язані із використанням електричних мереж та зазначеного електричного обладнання ТОВ «Кузнєцов» створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей та свідчать як про незадовільний технічний стан приміщення будівлі товариства з обмеженою відповідальністю «Кузнецов», розташованого за адресою: 65014, Одеська область, м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 3-Б приєднаних до електричних мереж так і про не дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, то такі порушення в силу положень розділу VII Правил №312 є підставами для повного або часткового припинення їх використання.
З огляду на викладене, враховуючи встановлені в Акті перевірки №184 від 14.02.2022 року порушення, а також норми діючого законодавства та принцип співмірності, суд доходить до висновку, що позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Кузнєцов» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є законними, обґрунтованими та підлягають легітимній меті, а тому підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 242-246 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Кузнєцов» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до товариства з обмеженою відповідальністю «Кузнєцов», код ЄДРПОУ: 40911276, юридична адреса: 65014, м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 3-Б, у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі товариства з обмеженою відповідальністю «Кузнецов», розташованої за адресою: 65014, Одеська область, м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 3-Б, шляхом відключення вищевказаної будівлі від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок): обмеження до нього доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки № 184 від 14.02.2022 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 184 від 14.02.2022 року.
Рішення набирає законної сили згідно ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 та п.15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржено, згідно ст.295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633);
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Кузнєцов» (Лідерсовський бульвар, 3-Б, м. Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 40911276).
Суддя С.О. Cтефанов
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.01.2024 |
Оприлюднено | 04.01.2024 |
Номер документу | 116078381 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Стефанов С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні