Рішення
від 28.12.2023 по справі 931/336/22
ЛОКАЧИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 931/336/22

Провадження № 2/931/16/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 грудня 2023 року смт. Локачі

Локачинський районний суд Волинської області

у складі: головуючого судді Безп`ятко О.І.,

з участю секретаря судового засідання - Левчук О.В.,

представника позивача Котовича Б.В. ,

представника відповідача - ОСОБА_4.,

розглянувши у судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «П`ятидні» до Затурцівської сільської ради Володимирського району Волинської області, ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасуваня рішення, скасування запису про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки,

в с т а н о в и в:

30 серпня 2022 року позивач звернувся в суд з позовом до Затурцівської сільської ради Володимирського району Волинської області, ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасуваня рішення, скасування запису про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що 23 лютого 2011 року між ТОВ «П`ятидні» та Локачинською районною державною адміністрацією укладений договір оренди землі площею 5,1329 га строком на п`ятнадцять років, який зареєстрований в управлінні Держкомзему у Локачинському районі 25.07.2011 за №072240004000455. На орендованій земельній ділянці розміщені контора та майстерня, які належить позивачеві на праві приватної власності. Зазначає, що з метою передачі ділянки в оренду позивачем було розроблено проект землеустрою, результаті ділянку було сформовано площею 5,1329 га та присвоєно кадастровий номер: 0722482400:08:000:0293. З метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру позивач звернувся до Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК, однак рішенням кадастрового реєстора №РВ-2600056152022 від 02.08.2022 відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру. В обгрунтуванні вказано, що рішення про відмову прийнято з наступних підстав: електронний документ не вiдповiдає установленим вимогам; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Роз`яснено, що перетин дiлянки з ділянкою к.н.:0722482400:08:000:0652, площа співпадіння 26,0836 %. Додатково кадастровим реєстратором надано висновок щодо перевірки електронного документа, де схематично зображено розташування земельноi дiлянки та вказано на відсоток її співпадіння (26.0835%). Згідно інформаційної довідки № 306622392 від 05.08.2022 року, земельна ділянка к.н.: 0722482400:08:000:0652, площею 1.3416 га, перебуває у приватній власності ОСОБА_2 , дата державної реєстрації 16.11.2021 року, підстава державної реєстрації: рішення органу місцевого самоврядування «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» серiя номер 18/116, виданий 02.11.2021 року, видавник Затурцівська сільська рада. Таким чином, Затурцівська сільська рада передала у власність ОСОБА_2 земельну ділянку, яка повністю накладається на орендовану позивачем земельну ділянку, чим порушила право позивача на користування та розпорядження орендованою земельною ділянкою, який протягом 10 років виконував умови договору, користувався земельною ділянкою та сплачував орендну плату. За вказаних обставин вважає, що на час передачі спірної земельної ділянки відповідачу ОСОБА_2 земля не була вільною, перебувала у користуванні позивача (ТОВ «П`ятидні»), право користування позивача на вказану земельну не було припинено, а тому передача у власність ОСОБА_2 спірної земельної ділянки було проведено з порушенням норм земельного законодавства та порушує право позивача на володіння та користування земельною ділянкою, яка передана в оренду згідно договору від 23.02.2011 року. Зазначає, що Затурцівською сільською радою порушене право ТОВ «П`ятидні» на користування земельною ділянкою шляхом передачі частини орендованої земельної ділянки у власність третій особі.

Просить визнати протиправним та скасувати рішення Затурцівської сільської ради Волинської області №18/116 вiд 02.11.2021 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки», скасувати запис про державну реєстрацію права власності від 16.11.2021 року № 45144026 на земельну ділянку загальною площею 1,3416 га (кадастровий номер земельної ділянки - 0722482400:08:000:0652), скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрi земельної дiлянки площею 1.3416 га кадастровий номер земельної ділянки 0722482400:08:000:0652.

Ухвалою судді від 08 вересня 2022 року відкрито провадження у даній справі в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.

12 жовтня 2022 року від представника відповідача ОСОБА_2 - ОСОБА_3 надійшов відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити у задоволенні позовної заяви в повному обсязі та усі судові витрати покласти на відповідача. Відзив мотивує тим, ОСОБА_2 передано у власність земельну ділянку площею 1,4316 га кадастровий номер №0722482400:08:000:0652 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель не переданих у власність та не наданих у користування. Вважає, що ОСОБА_2 скористалася своїм правом отримати земельну ділянку, використала усі законні та доступні заходи для реалізації своїх прав та законних інтересів, отримала земельну ділянку та добросовісно нею користується. Крім того, наданий позивачем договір оренди, укладений в 2011 році із Локачинською районною державної адміністрацією, хоча розпорядником земель є саме Затурцівська сільська рада. До позову не додано жодних документів, які б свідчили про те, коли була зареєстрована земельна ділянка №0722482400:08:000:0293, для яких цілей використовувалася, та чому вона не була внесена до земельного кадастру.

28.11.2022 від представника ОСОБА_2 - ОСОБА_4 надійшло заперечення на клопотання про призначення земельно-технічної експертизи, в якому посилаючись на норми с. 148-1 ЗК України та ч. 5 ст. 32 ЗУ «Про оренду землі», вважає, що фактично відсутній предмет та підстави позову, оскільки ОСОБА_2 жодним чином не має наміру створювати перешкоди позивачу в користуванні як орендарю земельної ділянки, однак вимагає оплату оренди землі як новому власнику. Фактично ТОВ «П`ятидні» як орендар та сторона договору має намір розірвати договір оренди в односторонньому порядку. ОСОБА_2 як добросовісний власник земельної ділянки, який згідно чинного законодавства набув право власності на неї, не має наміру розривати договір оренди від 23.02.2011. Окрім того, відсутня можливість встановлення конкретного місцезнаходження орендованої земельної ділянки. (а.с. 110-111)

Ухвалою Локачинського районного суду Волинської області від 28 листопада 2022 року зупинено підготовче провадження у справі на час проведення судової земельно-технічної експертизи.

Ухвалою Локачинського районного суду Волинської області від 26 липня 2023 року поновлено провадження у справі.

18 вересня 2023 року від представника позивача надійшли додаткові пояснення, де зазначає, що 19 липня 2023 року від ТзОВ «Судово-експертне бюро України» на виконання ухвали суду надійшов висновок експерта №53 від 07.07.2023 року, у якому вказано, що ділянка надана Затурцівською сільською радою у власність ОСОБА_2 , площею 1,3416 га, кадастровий номер 0722482400:08:000:0652, повністю накладається на земельну ділянку, площею 5,1329 га, кадастровий номер: 0722482400:08:000:0293, яку орендує ТОВ «П`ятидні». Пунктом 30 Договору оренди землі передбачені права орендаря, серед яких є право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі; переважне право на придбання земельної ділянки (яка орендується) у разі її продажу. В результаті неправомірних дій відповідача, частина орендованої земельної ділянки була передана у власність ОСОБА_2 , внаслідок чого ТОВ «П`ятидні» позбавлене права розпоряджатися орендованою земельною ділянкою та права на першочерговий викуп орендованої землі, оскільки такий об`єкт цивільних прав як земельна ділянка площею 5,1329 га, кадастровий номер: 0722482400:08:000:0293 - не існує. Зазначає, що згідно ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 року № 1423-ІХ, з 27.05.2021 року розпорядником земельної ділянки площею 5,1329 га, кадастровий номер: 0722482400:08:000:0293, стала Затурцівська сільська рада Волинської області, а тому її дії в частині передачі у власність земельної ділянки ОСОБА_2 є неправомірними та такими, що порушують права орендаря (а.с. 176-177).

Ухвалою Локачинського районного суду Волинської області від 18 вересня 2023 року підготовче судове засідання у справі закрито, а справу призначено до судового розгляду по суті.

Відповідач ОСОБА_2 та представники Затурцівської сільської ради у судове засідання не з`явилися, хоча були належним чином повідомлені про дату та час розгляду справи. 27.12.2023 від Затурцівської сільської ради надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника, позов не визнає, просить відмовити у його задоволенні.

Враховуючи вимоги ч.1 ст.223 ЦПК України, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи без участі відповідача та представника сільської ради.

Представник позивача - Котович Б.В. у судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю з підстав, зазначених у позовній заяві, просив позов задовольнити. Крім того зазначив, що позивач добросовісно, на законних підставах користується земельною ділянкою, яка надана йому за договором оренди. У зв`язку з реформою у земельному законодавстві, власники земельної ділянки змінювались, однак така зміна власників не припиняє договірних відносин щодо оренди землі. Однак Затурцівська сільська рада, як власник земельної ділянки, протиправно розпорядилась частиною земельної ділянки, яка перебуває в оренді ТОВ «П`ятидні», передавши таку у власність ОСОБА_2 без погодження з користувачем або повідомлення його попередньо. Згідно договору оренди землі орендодавець зобов`язаний не перешкоджати діяльності орендаря, а орендар має право самостійно господарювати на земельній ділянці, пролонгацію договору та викупу земельної ділянки. Своїми діями сільська рада та ОСОБА_2 позбавляють позивача такого права, оскільки дана земельна ділянка була поділена на дві, одна сформована і передана ОСОБА_2 , а інша залишилась не визначеною.

Представник відповідача Затурцівської сільської ради Власюк І.М. у судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те , що ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 року було доповнено розділ Х Земельного кодексу України пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад. Зміни набрали чинності 27 травня 2021 року, у власність територіальної громади перейшла спірна земельна ділянка. ОСОБА_2 звернулася до Затурцівської сільської ради із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, до якої додала викопіювання земельної ділянки, на підставі якого було здійснено перевірку у публічній кадастровій карті. Оскільки, земельна ділянка була вільною (неоцифрованою), будь-яких обмежень не виявлено -підстави для відмови на підставі ст.. 118 ЗК України у прийнятті заяви відсутні, тому заяву було розглянуто на сесії сільської ради. Рішенням Затурцівської сільської ради було надано дозвіл на розробку технічної документації, яку в подальшому затверджено. Додала, що лише земельні ділянки, які були сформовані та інвентаризовані Держгеокадастром передавалися у власність громади актом приймання-передачі.

Представник відповідача Романюк Н.Є. , яка є начальником відділу земельних відносин у Затурцівській сільській раді, доповнила Власюк І.М. , зазначивши, що не вбачає неправомірних дій зі сторони Затурцівської сільської ради. Вказала про те, що заяви громадян приймає «ЦНАП», які в подальшому надходять на розгляд до відділу земельних відносин. Земельна ділянка звіряється з публічною кадастровою картою, у разі її відсутності на карті вважається вільною. Працівникам відділу невідомо про наявність будь-яких інших документів щодо земельної ділянки, зокрема, договору оренди. Подальша доля спірної земельної ділянки вирішувалась на сесії сільської ради, проектною організацією було розроблено проект, який затверджений сільською радою. Просила відмовити в задоволенні позову.

Представник відповідача ОСОБА_2 - ОСОБА_4 у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просив відмовити у задоволенні позову, посилаючись не те, що законодавством не передбачено права позивача як орендаря оскаржувати рішення про надання у власність та відчуження земельної ділянки. ОСОБА_2 скористалась своїм правом на отримання безоплатно земельної ділянки для ведення сільського господарства та дотрималась встановленої законодавством процедури на її отримання. Всі права орендаря та орендодавця обмежуються договором оренди землі, ЗУ «Про оренду землі» та Земельним кодексом України, тому позивач повинен діяти в межах цих нормативно-правових актів. Позивач вправі звертатись лише з вимогою про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою (у випадку чинення перешкод) або витребування з незаконного володіння (у випадку передачі земельної ділянки іншому орендарю), а не з вимогами про скасування рішень органу місцевого самоврядування. ОСОБА_2 неодноразово зверталась до позивача з пропозицією придбати земельну ділянку та не заперечує щодо користування позивачем нею, але у такому випадку вимагає сплату орендної плати саме їй. Вважає, що права орендаря не порушені.

Заслухавши представників сторін, дослідивши та оцінивши представлені у справі докази в їх сукупності, суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, а згідно з ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до ЦПК України, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.

Згідно з частиною четвертою статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов`язані з орендою землі, є Закон України «Про оренду землі».

Згідно зі статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 15 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, яка діяла на момент укладення договору) істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об`єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. Невід`ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об`єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

Судом встановлено, що 23 лютого 2011 року між орендодавцем Локачинською районною державною адміністрацією в особі голови Мазурка В.М., діючого на підставі ЗУ «Про місцеві державні адміністрації та п.12 Перехідних положень ЗК України» та орендарем ТОВ «П`ятидні» в особі директора Діброви В.Г. укладено договір оренди землі (далі - Договір), згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення (господарські двори) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області, об`єктом оренди є земельна ділянка, площею 5,1329 га, у тому числі під господарськими будівлями і дворами 5,1329 га. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури, контора 94,3 кв.м, майстерня 874,1 кв.м. Земельна ділянка не передається в оренду з об`єктами нерухомого майна. (п.1-4 Договору).

Згідно п. 8 Договір укладено на строк 15 (п`ятнадцять) років та втрачає чинність з 23 лютого 2026 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк.

Згідно п.п. 36, 37, 38, 40 зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; виявлення власника земельної ділянки (паю) або звернення за земельною часткою (паєм) спадкоємця; ліквідації юридичної особи орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Дія Договору припиняється шляхом його розірвання за взаємною згодою та за рішенням суду. Реорганізація юридичної особи орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Відповідно до п. 43 Договіру, такий набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Невід`ємними частинами договору є: план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів, акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), акт приймання-передачі об`єкта оренди, форма орендної плати. (а.с. 4-7).

Договір підписаний представниками обох сторін та зареєстрований в Управлінні Держкомзему у Локачинському районі Волинської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.07.2011 за №072240004000455 (а.с. 7)

Згідно кадастрового плану земельної ділянки 0722482400080000293, що виданий Локачинським районним відділом Волинської регіональної філії ДП «Центр ДЗК», площа ділянки становить 51329 кв.м., з яких під будівлями - 1104 кв.м., під проїздами, площадками- 2251 кв.м., під зеленими насадженнями - 47974 кв.м. (а.с. 8).

Згідно акту визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), підписаного сторонами, на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на 15 років ТОВ «П`ятидні» в межах земель Затурцівської сільської ради, проведено визначення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки площею 5.1329 га. Претензій при визначенні зовнішніх меж не виявлено, межі погоджені і не викликають спірних питань (а.с.10).

Згідно акту приймання передачі земельної ділянки, підписаного сторонами, орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку, площею 5,1329 га, яка знаходиться в межах Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області. (а.с. 11).

Згідно свідоцтва про право власності на об`єкт нерухомого майна серії НОМЕР_1 від 16 липня 2008 року, виданого на підставі рішення виконкому Затурцівської сільської ради від 16 липня 2008 року за №55 та витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно №20899062 від 12.11.2008 року, в АДРЕСА_1 знаходиться приміщення майстерні площею 874,1 м.кв., яка належить на праві приватної власності ТОВ «П`ятидні» Володимир-Волинського району (а.с. 24, 25).

Згідно свідоцтва про право власності на об`єкт нерухомого майна серії НОМЕР_2 від 16 липня 2008 року, виданого на підставі рішення виконкому Затурцівської сільської ради від 16 липня 2008 року за №55 та витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно №20401802 від 29.09.2008 року, в АДРЕСА_1 знаходиться приміщення контори площею 94,3 м.кв., яка належить на праві приватної власності ТОВ «П`ятидні» Володимир-Волинського району (а.с. 26, 27).

Згідно відповіді ГУ Держгеокадастру у Волинській області 29-3-0.2230-2155/2-22 від 12.08.2022 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди 25.07.2011 за № 072240004000455 зареєстровано договір оренди від 23.02.2011 року, укладений між Локачинською районною державною адміністрацією та ТОВ «П`ятидні», на земельну ділянку площею 5,1329 га (під господарським будівлями та дворами), кадастровий номер земельної ділянки 0722482400:08:000:0293 (а.с. 17).

Згідно відповіді ГУ ДПС у Волинській області від 12.08.2022 ТОВ «П`ятидні» в бюджет Затурцівської сільської ради сплачено орендну плату за землю за всі земельні ділянки, задекларовані платником у податкових деклараціях з плати на землю, зокрема і за земельну ділянку площею 5,1329 га ( а.с. 18)

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що договір оренди землі від 23.02.2011 укладений з дотриманням норм законодавства, яке діяло на момент вчинення правочину, та є чинним, що також не оспорюється сторонами.

Згідно з частинами першою-четвертою, дев`ятою статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Законом України «Про Державний земельний кадастр» визначено правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру.

За змістом статті 1 ЗУ «Про Державний земельний кадастр» Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 1 статті 9 зазначеного Закону).

Частиною 1 ст. 11 ЗУ «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів.

При цьому у статті 15 зазначеного Закону наведено перелік відомостей про земельні ділянки, які включаються до Державного земельного кадастру. Згідно ст.. 16 Закону земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер; кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.

З приписів наведених норм права вбачається, що земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

Верховний Суд у постанові від 07 травня 2020 року у справі №910/1310/19 дійшов висновку про те, що згідно зі статтею 79-1 ЗК України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування.

З метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру позивач звернувся до державного кадастрового реєстратора. Рішенням державного кадастрового реєстратора Відділу № 1 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області №РВ-2600056152022 від 02.08.2022 року відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав: електронний документ не відповідає установленим вимогам проведення перевірки електронного документа, про що зазначено у протоколі; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини (а.с. 12).

Висновком щодо перевірки електронного документа відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру встановлено, що: перетин ділянок з ділянкою 0722482400:08:000:0652, площа співпадає на 26.0835% (а.с. 13)

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 304288077 від 06.07.2022 року, право власності на земельну ділянку к.н.: 0722482400:08:000:0652, площею 1,3416 га зареєстроване за ОСОБА_2 , державним реєстратором Торчинської селищної ради Волинської області Рибачок Н.В., на підставі рішення органу місцевого самоврядування про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки серії та номер: 18/116, виданого 02.11.2021 року Затурцівською сільською радою Волинської області (а.с. 14).

Із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 12.08.2022 року вбачається, що земельна ділянка з к.н. 0722482400:08:000:0652, для ведення особистого селянського господарства, зареєстрована 15.09.2021 року відділом у Криничанському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, виготовленого 26.08.2021 року ФОП ОСОБА_7 (а.с 15).

Згідно висновку експерта за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи від 07 липня 2023 року №53, земельна ділянка за кадастровим номером 0722482400:08:000:0652, площею 1,3416 га, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_2 , накладається на земельну ділянку за кадастровим номером 0722482400:08:000:0293, площею 5,1329 га, яка перебуває в оренді ТОВ «П`ятидні», що сформована на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ТОВ «П`ятидні» в межах Затурцівської сільської ради. Площа накладення земельних ділянок становить 1,3388 га (а.с. 149-154).

Отже, наявними у справі доказами підтверджується факт накладення земельної ділянки 0722482400:08:000:0652, яка надана у власність ОСОБА_2 , на частину земельної ділянки кадастровий номер 0722482400:08:000:0293 (який не внесений у Державний земельний кадастр) ТОВ «П`ятидні», яка раніше була надана товариству в оренду.

З відповіді Затурцівської сільської ради Володимирського району Волинської області №880/01-15 від 07.11.2022 року вбачається, що між Локачинською РДА та ТОВ «П`ятидні» укладався договір оренди землі від 23.02.2011 року, проте кадастровий номер земельної ділянки 0722482400:08:000:0293 - не був занесений в земельний кадастр (тобто ділянка не була оцифрована), а відповідно відомостей в публічній кадастровій карті щодо даної ділянки не було. Зі змісту договору оренди землі від 23.02.2011 року відсутня можливість встановлення конкретного місцезнаходження орендованої земельної ділянки. Згідно ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» органи місцевого самоврядування розпоряджаються не сформованими земельними ділянками за межами населених пунктів. Змін в договорі оренди між орендарем та орендодавцем земельної ділянки не було (а.с. 97).

Як вбачається із відповіді Володимир-Волинської районної військової адміністрації №2224/30/2-22 від 21.10.2022 року, згідно акту приймання-передачі документів з питань юридичного забезпечення від 18.03.2021 року, у зв`язку з реорганізацією Локачинської районної державної адміністрації, Володимир-Волинська районна державна адміністрація не отримувала на зберігання договорів оренди, укладених Локачинською районною державною адміністрацією. Стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 0722482400:08:000:0293, то така на балансі райдержадміністрації не перебуває (а.с. 102).

27 травня 2021 року набрав чинності Закон України від 28.04.2021 року №1423-IX Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин. Законом №1423-IX було доповнено розділ ІХ Земельного кодексу України пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Договір оренди землі від 23.02.2011 укладений з орендодавцем Локачинською РДА, однак з врахуванням вищевказаних змін у законодавстві, розпорядником земель комунальної власності територіальних громад, які розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, є Затурцівська сільська рада, яка з 27 травня 2021 року могла розпоряджатись іншими земельними ділянками та землями, які не сформовані у земельні ділянки, оскільки такі перейшли у комунальну власність з дня набрання чинності пунктом 24 розділу ІХ Земельного кодексу України. Таким чином, спірна земельна ділянка, яка є предметом Договору, була переведена з державної у комунальну власність, а Затурцівська сільська рада, як орган, уповноважений представляти власника в орендних правовідносинах, став її орендодавцем та стороною договору в силу законодавчих приписів. Суд також зауважує, що при укладанні договору оренди землі до орендаря переходить право володіти і користуватися об`єктом власності, а право розпоряджатися зберігається за власником. Тому власник може на власний розсуд розпорядитись об`єктом і передати право власності на нього іншій особі.

Громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; прийняття спадщини; виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю) (ч. 1 ст. 81 ЗК України).

Згідно з п. «в» ч. 3 ст. 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження цих проектів регулюються ст. 118 ЗК України (редакції Закону № 1423-IX від 28.04.2021)

Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є вичерпним, відповідний орган у разі ухвалення рішення про відмову у наданні такого дозволу зобов`язаний належним чином мотивувати причини цієї відмови.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (ч. 9 ст. 118 ЗК України). У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду питання вирішується в судовому порядку (ч. 11 ст. 118 ЗК України).

Згідно з ч. 1 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до ч. 1 ст. 50 ЗУ «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом. Проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи.

Рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку (постанови Великої Палати Верховного Суду від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц, провадження № 14-301цс18, від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц, провадження № 14-28 цс 20).

26.05.2021 ОСОБА_2 звернулася із заявою до Затурцівської сільської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки і передачі у приватну власність орієнтовною площею 1,50 га для ведення особистого селянського господарства, що знаходиться за межами с. Великий Окорськ Затурцівської сільської ради (а.с.19) До заяви було додано викопіювання щодо місця знаходження земельної ділянки (а.с. 20).

Рішенням Затурцівської сільської ради № 11/341 від 23.06.2021 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 орієнтовною площею 1,50 га для ведення особистого селянського, за межами села Великий Окорськ, на території Затурцівської сільської ради, із земель комунальної власності ненаданих у власність та користування; та надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку визначеному ст. 118, 121-123 Земельного Кодексу України та подати на затвердження у Затурцівську сільську раду (а.с. 21).

26 серпня 2021 року ФОП ОСОБА_7 на замовлення ОСОБА_2 , згідно договору №Г-8/81 від 25.08.2021 року, виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства площею 1,3416 га розташованої за межами населених пунктів Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області (а.с. 72-82).

20.09.2021 ОСОБА_2 звернулась із заявою до Затурцівської сільської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність площею 1,3416 га, для ведення особистого селянського господарства, кадастровий № 0722482400:08:000:0652 та площею 0,2050 га для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, кадастровий №0722482400:02:000:0265, що знаходиться на території Затурцівської сільської ради (а.с. 22).

Рішенням Затурцівської сільської ради №18/116 від 02.11.2021 року затверджено розроблений ФОП ОСОБА_7 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що знаходиться за межами села Великий Окорськ Володимир-Волинського району Волинської області, для ведення особистого селянського господарства, передано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1,3416 га кадастровий номер 0722482400:08:000:0652 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель не переданих у власність та не наданих у користування за межами села Великий Окорськ Володимир-Волинського району Волинської області (а.с. 23)

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 304288077 від 06.07.2022 року за ОСОБА_2 16.11.2021 року зареєстровано право власності на земельну ділянку, кадастровий номер 0722482400:08:000:0652, площею 1,3416 га (а.с. 14).

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що ОСОБА_2 за законних підставах, скориставшись правом отримати безоплатно у власність земельну ділянку із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, стала власником земельної ділянки 0722482400:08:000:0652, площею 1,3416 га, право власності якої зареєстроване на підставі рішення Затурцівської сільської ради Волинської області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 18/116 від 02.11.2021 року.

Відповідно до статті 148-1 ЗК України до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов`язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки. У разі переходу права власності на земельну ділянку, що перебуває у постійному користуванні, від держави до територіальної громади або від територіальної громади до держави до набувача земельної ділянки переходять права та обов`язки власника земельної ділянки за правовідносинами постійного користування нею.

Згідно ч. 5 ст. 32 ЗУ «Про оренду землі» перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі. Договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка передається в оренду для закладання та/або вирощування багаторічних насаджень (плодових, ягідних, горіхоплідних, винограду), не може містити положень про зміну його умов або припинення договору у зв`язку з переходом права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізацією юридичної особи.

Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, не спричиняє автоматичного припинення спірних договірних правовідносин, а лише створює правову ситуацію, у якій виникає право вимагати судового захисту шляхом розірвання договору у сторони договору, для якої настали відповідні підстави через зміну фактичних обставин.

Аналізуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що після зміни власника земельної ділянки договір оренди землі від 23.02.2011 не припинив свою дію, натомість спочатку Затурцівська сільська рада в силу вимог закону набула статусу власника (орендодавця) у триваючих правовідносинах оренди разом із належними орендодавцю за Договором правами та обов`язками, а потім ОСОБА_2 як добросовісний набувач частини орендованої ділянки.

Судом встановлено, що в обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що дії Затурцівської сільської ради щодо передачі у власність ОСОБА_2 земельної ділянки, яка повністю накладається на орендовану позивачем земельну ділянку, є неправомірними та порушують право позивача на користування та розпорядження орендованою земельною ділянкою, тому просить скасувати рішення Затурцівської сільської ради Волинської області №18/116 вiд 02.11.2021 року.

Частинами 1-3 ст. 158 ЗК України встановлено, що земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.

У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом (частина п`ята статті 158 ЗК України).

Відповідно до вимог ст.155 Земельного кодексу України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Відповідно до ч.1 ст. 393 Цивільного кодексу України, правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Відповідно до вимог ст. 140 ЗК України, підставами припинення права власності на земельну ділянку є: добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; відчуження земельної ділянки за рішенням власника; звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; конфіскація за рішенням суду; невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Згідно зі статтею 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Частиною третьою статті 152 ЗК України визначено способи захисту прав на землю.

Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до частин першої, другої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

З урахуванням цих норм, правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен встановити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси особи, і залежно від встановленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або про відмову в їх задоволенні.

Отже, суд першочергово перевіряє, чи були порушені права позивача, яким способом вони мають бути поновлені і чи є відповідні позовні вимоги у справі.

У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 04 серпня 2021 року у справі № 640/12437/16-ц (провадження № 61-13037св20) вказано, що цивільні права/інтереси захищаються у спосіб, який передбачений законом або договором, та є ефективним для захисту конкретного порушеного або оспорюваного права/інтересу позивача. Якщо закон або договір не визначають такого ефективного способу захисту, суд відповідно до викладеної в позові вимоги позивача може визначити у рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону. При розгляді справи суд має з`ясувати: чи передбачений обраний позивачем спосіб захисту законом або договором; чи передбачений законом або договором ефективний спосіб захисту порушеного права/інтересу позивача; чи є спосіб захисту, обраний позивачем, ефективним для захисту його порушеного права/інтересу у спірних правовідносинах. Якщо суд зробить висновок, що обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором та/або є неефективним для захисту порушеного права/інтересу позивача, у цих правовідносинах позовні вимоги останнього не підлягають задоволенню. Однак, якщо обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором, проте є ефективним та не суперечить закону, а закон або договір у свою чергу не визначають іншого ефективного способу захисту, то порушене право/інтерес позивача підлягає захисту обраним ним способом. Недійсність правочину, договору, акту органу юридичної особи чи документу як приватно-правова категорія, покликана не допускати або присікати порушення цивільних прав та інтересів або ж їх відновлювати. По своїй суті ініціювання спору про недійсність правочину, договору, акту органу юридичної особи чи документу не для захисту цивільних прав та інтересів є недопустимим.

Судом встановлено, що договір оренди земельної ділянки не припинив своєї дії, його строк закінчується у лютому 2026 року. Власниця земельної ділянки, яка накладається на частину орендованої земельної ділянки - відповідачка ОСОБА_2 не заявляла вимог ні про розірвання договору оренди з ТОВ «П`ятидні», ні про визнання його недійсним. З такими вимогами не зверталась і Затурцівська сільська рада. Відповідних судових рішень сторонами не надано, тому підстав для того, щоб вважати такий договір неукладеним, недійсним чи нечинним, суд не вбачає. В матеріалах справи також відсутні докази того, що спірна земельна ділянка 0722482400:08:000:0652 передана в оренду іншому орендарю чи саме на ній розташовані об`єкти нерухомого майна, які належать на праві власності ТОВ «П`ятидні».

Позивач стверджує, що відповідач ОСОБА_2 чинить перешкоди в користуванні орендованою земельною ділянкою, однак жодних доказів на підтвердження своїх доводів, суду не надав.

Водночас, у відзиві та у поясненнях у судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_2 неодноразово зазначав, що жодних перешкод у користуванні земельною ділянкою відповідач не чинить, не заперечує щодо користування ТОВ «П`ятидні» земельною ділянкою на орендній основі, однак вимагає оплати орендної плати саме їй, як новому власнику, а не Затурцівській сільській раді, а також не заперечує щодо можливості придбати у неї вказану земельну ділянку.

З наведених вище обставин суд не вбачає, що Затурцівською сільською радою порушено права орендаря ТОВ «П`ятидні» шляхом передачі частини орендованої земельної ділянки у власність ОСОБА_2 .

Орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону. Якщо орендодавець відмовляється чи ухиляється від виконання умов договору оренди землі, то орендар в установленому законом порядку має право витребувати орендовану земельну ділянку з будь-якого незаконного володіння та користування, на усунення перешкод у користуванні нею, відшкодування шкоди, заподіяної земельній ділянці будь-якими особами, що буде належним способом захисту порушеного права. Подібних висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 29 листопада 2023 року по справі №513/879/19.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку щодо відсутності правових підстав для визнання протиправним та скасування оспорюваного рішення органу місцевого самоврядування, а також скасування запису про державну реєстрацію права власності та державну реєстрацію в Державному земельному кадастрi, правомірність якого є похідною і залежить від вирішення питання про законність набуття відповідачем ОСОБА_2 права власності на земельну ділянку.

У відповідності до ч.1 ст. 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Частиною 3 ст. 133 ЦПК України передбачено, що до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать також витрати пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи.

Згідно з ч.1, 2 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача.

Відтак, враховуючи, що у задоволені позову належить відмовити, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору та проведення експертизи слід залишити за ним.

На підставі ст.ст. ЗУ «Про оренду землі», ст.ст. 79-1, 116, 118, 140, 152, 158 ЗК України, ст.ст. 13, 24, 25, 32, 526, 610, 651 ЦК України, керуючись ст.ст. 10-13, 77, 81, 247, 263-265 ЦПК України, суд

у х в а л и в:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «П`ятидні» до Затурцівської сільської ради Володимирського району Волинської області, ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасуваня рішення, скасування запису про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому відповідного рішення суду.

Учасники справи:

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «П`ятидні», адреса місцезнаходження: Волинська обл., Володимирський район, с. П`ятидні, вул. Незалежності, 56, ЄДРПОУ 03735104.

Відповідач: Затурцівська сільська рада, адреса місцезнаходження: 45523, Волинська обл.., Володимирський район, с. Затурці, вул.. Липинського, 66, ЄДРПОУ 04332087.

Відповідач: ОСОБА_2 , зареєстроване та фактичне місце проживання: АДРЕСА_2

Повний текст рішення складено 04.01.2024 року.

Суддя Локачинського районного суду О.І. Безп`ятко

Дата ухвалення рішення28.12.2023
Оприлюднено05.01.2024
Номер документу116109139
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —931/336/22

Постанова від 04.03.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Карпук А. К.

Постанова від 04.03.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Карпук А. К.

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Карпук А. К.

Ухвала від 06.02.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Карпук А. К.

Рішення від 22.01.2024

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

Ухвала від 04.01.2024

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

Рішення від 28.12.2023

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

Рішення від 28.12.2023

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

Ухвала від 18.09.2023

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

Ухвала від 26.07.2023

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні