Постанова
від 04.03.2024 по справі 931/336/22
ВОЛИНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 931/336/22 Головуючий у 1 інстанції: Безп`ятко О. І. Провадження № 22-ц/802/296/24 Доповідач: Карпук А. К.

ВОЛИНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 березня 2024 року місто Луцьк

Волинський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - судді Карпук А.К.

суддів Бовчалюк З.А., Здрилюк О. І.,

секретар Власюк О. С.

з участю: представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку цивільну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «П`ятидні» до Затурцівської сільської ради Володимирського району Волинської області, ОСОБА_3 про визнання протиправними та скасуваня рішення, скасування запису про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки за апеляційною скаргою позивача Товариства з обмеженою відповідальністю «П`ятидні» на рішення Локачинського районного суду Волинської області від 28 грудня 2023 року та додаткове рішення Локачинського районного суду Волинської області від 22 січня 2024 року,-

в с т а н о в и в:

У серпні 2022 року позивач звернувся в суд з позовом мотивуючи тим, що 23 лютого 2011 року між ТОВ «П`ятидні» та Локачинською районною державною адміністрацією укладений договір оренди землі площею 5,1329 га строком на п`ятнадцять років, який зареєстрований в управлінні Держкомзему у Локачинському районі 25.07.2011 за №072240004000455. На орендованій земельній ділянці розміщені контора та майстерня, які належить позивачеві на праві власності.

З метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру позивач звернувся до Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК, однак рішенням кадастрового реєстора №РВ-2600056152022 від 02.08.2022 відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру з наступних підстав: електронний документ не вiдповiдає установленим вимогам; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Роз`яснено, що перетин ділянки з ділянкою к.н.:0722482400:08:000:0652, площа співпадіння 26,0836 %. Додатково кадастровим реєстратором надано висновок щодо перевірки електронного документа, де схематично зображено розташування земельної ділянки та вказано на відсоток її співпадіння (26.0835%). Згідно інформаційної довідки № 306622392 від 05.08.2022 року, земельна ділянка к.н.: 0722482400:08:000:0652, площею 1.3416 га, перебуває у приватній власності ОСОБА_3 , дата державної реєстрації 16.11.2021 року, підстава державної реєстрації: рішення органу місцевого самоврядування «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» серiя номер 18/116, виданий 02.11.2021, видавник Затурцівська сільська рада.

Отже, Затурцівська сільська рада передала у власність ОСОБА_3 земельну ділянку, яка повністю накладається на орендовану позивачем земельну ділянку, чим порушила право позивача на користування та розпорядження орендованою земельною ділянкою, який протягом 10 років виконував умови договору, користувався земельною ділянкою та сплачував орендну плату. За вказаних обставин вважає, що на час передачі спірної земельної ділянки відповідачу ОСОБА_3 земля не була вільною, перебувала у користуванні позивача (ТОВ «П`ятидні»), право користування позивача на вказану земельну не було припинено, а тому передача у власність ОСОБА_3 спірної земельної ділянки було проведено з порушенням норм земельного законодавства та порушує право позивача на володіння та користування земельною ділянкою, яка передана в оренду згідно договору від 23.02.2011 року. Зазначає, що Затурцівською сільською радою порушене право ТОВ «П`ятидні» на користування земельною ділянкою шляхом передачі частини орендованої земельної ділянки у власність третій особі.

Просив визнати протиправним та скасувати рішення Затурцівської сільської ради Волинської області №18/116 вiд 02.11.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки», скасувати запис про державну реєстрацію права власності від 16.11.2021 № 45144026 на земельну ділянку загальною площею 1,3416 га (кадастровий номер земельної ділянки - 0722482400:08:000:0652), скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрi земельної дiлянки площею 1.3416 га кадастровий номер земельної ділянки 0722482400:08:000:0652.

Рішенням Локачинського районного суду Волинської області від 28 грудня 2023 відмовлено у задоволенні позову.

Додатковим рішенням від 22 січня 2023 року стягнуто з ТОВ «П`ятидні» на користь ОСОБА_3 5000 гривень витрат на професійну правничу допомогу.

В апеляційній скарзі ТзОВ «П`ятидні» просить оскаржені рішення суду скасувати ухвалити нове про задоволення позову.

Відзиву на апеляційну скаргу відповідач не подав.

Водночас, 23 лютого 2024 року на адресу апеляційного суду представник відповідача Зарубіної А.В. надіслав письмові пояснення у яких спростовує аргументи апеляційної скарги, вважає позовні вимоги безпідставними, також просить стягнути витрати на професійну правничу допомогу у суді апеляційної інстанції в розмірі 5000 грн.

Судом першої інстанції встановлено такі обставини.

23 лютого 2011 року між орендодавцем Локачинською районною державною адміністрацією в особі голови Мазурка В.М. та орендарем ТОВ «П`ятидні» в особі директора Діброви В.Г. укладено договір оренди землі (далі Договір), згідно з яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення (господарські двори) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області, об`єктом оренди є земельна ділянка, площею 5,1329 га, у тому числі під господарськими будівлями і дворами 5,1329 га.

На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури, контора 94,3 кв.м, майстерня 874,1 кв.м. Земельна ділянка не передається в оренду з об`єктами нерухомого майна.

Згідно з пунктом 8 Договір укладено на строк 15 (п`ятнадцять) років та втрачає чинність з 23 лютого 2026 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк.

Пунктами 36, 37, 38, 40 Договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; виявлення власника земельної ділянки (паю) або звернення за земельною часткою (паєм) спадкоємця; ліквідації юридичної особи орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Дія Договору припиняється шляхом його розірвання за взаємною згодою та за рішенням суду. Реорганізація юридичної особи орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Відповідно до п. 43 Договору, такий набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Невід`ємними частинами договору є: план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів, акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), акт приймання-передачі об`єкта оренди, форма орендної плати. Договір підписаний представниками обох сторін та зареєстрований в Управлінні Держкомзему у Локачинському районі Волинської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.07.2011 за №072240004000455.

З кадастрового плану земельної ділянки 0722482400080000293, виданого Локачинським районним відділом Волинської регіональної філії ДП «Центр ДЗК» вбачається, що площа ділянки становить 51329 кв.м., з яких під господарськими будівлями і дворами 51329 кв. м

У наданому кадастровому плані відсутня відмітка про дату його складання.

Кадастровий план земельної ділянки є складовою частиною документації із землеустрою, проте позивач не подав суду документації із землеустрою на орендовану земельну ділянку на підтвердження часу її виготовлення з метою підтвердження місцярозташування орендованої земельної ділянки.

Свідоцтвами про право власності на об`єкти нерухомого майна серії САС №090188 майна, серії САС №090187 від 16 липня 2008 року, та витягами про реєстрацію права власності на нерухоме майно №20899062 від 12.11.2008, №20401802 від 29.09.2008, підтверджується право власності ТОВ «П`ятидні» на приміщення майстерні площею 874,1 м.кв., приміщення контори площею 94,3 м.кв., в АДРЕСА_1 .

З листа ГУ Держгеокадастру у Волинській області 29-3-0.2230-2155/2-22 від 12.08.2022 вбачається, що в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди 25.07.2011 за № 072240004000455 зареєстровано договір оренди від 23.02.2011, укладений між Локачинською районною державною адміністрацією та ТОВ «П`ятидні», на земельну ділянку площею 5,1329 га (під господарським будівлями та дворами), кадастровий номер земельної ділянки 0722482400:08:000:0293, сплачено орендну плату за землю за всі земельні ділянки, задекларовані платником у податкових деклараціях з плати на землю, зокрема і за земельну ділянку площею 5,1329 га.

Тобто, виходячи із змісту договору оренди та опису меж в кадастровому плані, а також відповідно до листа ГУ Держгеокадастру у Волинській області, надана в оренду ТОВ «П`ятидні» земельна ділянка площею 51329 га перебуває під господарськими будівлями і дворами.

Статтею 15 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, яка діяла на момент укладення договору) істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об`єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. Невід`ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об`єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

Із долучених позивачем акту визначення меж земельної ділянки в натурі на місцевості від 23 лютого 2011 року вбачається, що визначення меж відбулося на підставі розробленого проекту землеустрою.

Проте у договорі оренди у розділі «невід`ємні додатки» не зазначено, що розроблений проект землеустрою є невід`ємним додатком до договору оренди. Також проект землеустрою, про який йдеться в Акті визначення меж земельної ділянки від 23.02.2011 не додавався позивачем ні до позовної заяви, ні під час розгляду справи судом.

Закон України «Про державний земельний кадастр», яким було визначено поняття державного кадастрового номера земельної ділянки, набув чинності 01 січня 2012 року.

Відповідно до розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про державний земельний кадастр», в редакції станом на 01 січня 2012 року, земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).

Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок.

У разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженої та переданої до Державного фонду документації із землеустрою до 01 січня 2012 року, підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру на безоплатній основі центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та його територіальними органами відповідно їх до повноважень.

У разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв`язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки територіальні органи центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів письмово безоплатно повідомляють власників (користувачів) земельних ділянок.

Згідно з частиною четвертою статті 2 розділу VІІ Прикінцеві та Перехідні положення Закону України «Про державний земельний кадастр» в редакції, чинній на даний час, у разі якщо кадастрові номери земельних ділянок були визначені (в тому числі на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку), але не присвоєні до 01 січня 2013 року, такі кадастрові номери вважаються присвоєними, а земельні ділянки - зареєстрованими у Державному земельному кадастрі з моменту письмового звернення замовника документації із землеустрою, на підставі якої було визначено кадастровий номер земельної ділянки, без подання електронного документа та стягнення плати за державну реєстрацію земельної ділянки, у разі якщо така документація із землеустрою була затверджена до 01 січня 2013 року в порядку, встановленому законом.

У разі якщо до 01 січня 2013 року була розроблена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання в користування, у тому числі на умовах оренди, а відомості про таку земельну ділянку не внесені до Державного реєстру земель, державна реєстрація такої земельної ділянки здійснюється на підставі зазначеної технічної документації із землеустрою в порядку, встановленому законом.

Оскільки Договір оренди був зареєстрований у Державному реєстрі земель до набуття чинності Законом України «Про державний земельний кадастр», про що зазначено у Договорі, підлягали перенесенню до Державного земельного кадастру відомості про орендовану ТОВ «П`ятидні» земельну ділянку на підставі тієї документації із землеустрою, якою було визначено кадастровий номер земельної ділянки,

В даному судовому засіданні встановлено, що такі відомості до Державного земельного кадастру перенесені не були та у період з часу укладення в 2011 році договору оренди і до 2022 року, земельна ділянка із зазначеним вище кадастровим номером не була зареєстрована у Державному земельному кадастрі.

Також ТОВ «П`ятидні» не повідомили під час розгляду справи та не подали доказів про те, яким органом, коли та на якій підставі було визначено орендованій земельній ділянці кадастровий номер - 3072248240008000029, не подали розробленої та затвердженої до 01 січня 2013 року у визначеному законом порядку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку. які б спростовували доводи відповідачів, що при прийнятті Затурцівською сільською радою оскарженого рішення від 02.11.2021 № 18/116 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» земельна ділянка з кадастровим номером 0722482400:08:000:0652, була вільною.

Долучений до матеріалів справи на підставі клопотання представника позивача ОСОБА_1 кадастровий план земельної ділянки з незареєстрованим кадастровим номером 0722482400:08:000:0652, який складений Іваничівським РВВ ВРФ ДП «Центр ДЗК» у 2022 році не можна вважати витягом з технічної документації в розумінні Закону України "Про Державний земельний кадастр".

Судом першої інстанції встановлено, що на час прийняття оскарженого рішення Затурцівською сільською радою про передачу земельної ділянки у власність ОСОБА_3 , виходячи із відомостей публічної кадастрової карти земельна ділянка є вільною саме тому, що земельна ділянка з кадастровим номером 072248240008000029 якою, як стверджує позивач, він користується на правах оренди, не зареєстрована у Державному земельному кадастрі.

В позовній заяві ТОВ «П`ятидні» вказує, що у 2022 році, після прийняття Затурцівською сільською радою рішення про передачу земельної ділянки у власність ОСОБА_3 , з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру позивач звернувся до державного кадастрового реєстратора. Рішенням державного кадастрового реєстратора Відділу № 1 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області №РВ-2600056152022 від 02.08.2022 відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав: електронний документ не відповідає установленим вимогам проведення перевірки електронного документа, про що зазначено у протоколі; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини .

Висновком щодо перевірки електронного документа відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру встановлено, що: перетин ділянок з ділянкою 0722482400:08:000:0652, площа співпадає на 26.0835% .

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 304288077 від 06.07.2022, право власності на земельну ділянку к.н.: 0722482400:08:000:0652, площею 1,3416 га зареєстроване за ОСОБА_3 , державним реєстратором Торчинської селищної ради Волинської області Рибачок Н.В., на підставі рішення органу місцевого самоврядування про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки серії та номер: 18/116, виданого 02.11.2021 Затурцівською сільською радою Волинської області.

Із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 12.08.2022 вбачається, що земельна ділянка з к.н. 0722482400:08:000:0652, для ведення особистого селянського господарства, зареєстрована 15.09.2021 відділом у Криничанському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, виготовленого 26.08.2021 ФОП ОСОБА_4 (а.с 15).

Згідно з висновком експерта за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи від 07 липня 2023 року №53, земельна ділянка за кадастровим номером 0722482400:08:000:0652, площею 1,3416 га, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_3 , накладається на земельну ділянку за кадастровим номером 0722482400:08:000:0293, площею 5,1329 га, яка перебуває в оренді ТОВ «П`ятидні», що сформована на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ТОВ «П`ятидні» в межах Затурцівської сільської ради. Площа накладення земельних ділянок становить 1,3388 га.

Надаючи оцінку висновку експерта належить відмітити, що надана на дослідження експерту проведена під час розгляду справи топографо-геодзедична зйомка несформованої земельної ділянки з присвоєним, однак, незареєстрованим кадастровим номером 0722482400:08:000:0293 не спростовує доводів відповідачів про те, що при прийнятті оскарженого рішення не було порушено вимог статті 118 ЗК України щодо можливості затвердження проекту землеустрою лише на вільну земельну ділянку.

З відповіді Затурцівської сільської ради Володимирського району Волинської області №880/01-15 від 07.11.2022 вбачається, що між Локачинською РДА та ТОВ «П`ятидні» укладався договір оренди землі від 23.02.2011, проте кадастровий номер земельної ділянки 0722482400:08:000:0293 не був занесений в земельний кадастр (тобто ділянка не була оцифрована), а відповідно відомостей в публічній кадастровій карті щодо даної ділянки не було.

Позивач обґрунтовує порушення своїх прав покликаючись на договір оренди, однак із змісту договору оренди землі від 23.02.2011 неможливо встановити конкретне місце розташування тієї земельної ділянки, яка фактично передавалась у користування ТОВ «П`ятидні» на підставі цього договору.

Крім того, із договору оренди від 23 лютого 2011 року та додатків до нього вбачається, що передана в оренду земельна ділянка площею 5.1329 га перебуває під господарськими будівлями і дворами, у той час як оскарженим рішенням Затурцівської сільської ради у власність ОСОБА_3 передана орна земля.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» органи місцевого самоврядування розпоряджаються не сформованими земельними ділянками за межами населених пунктів.

Сторонами не вносились зміни до договору оренди.

Як вбачається із листа Володимир-Волинської районної військової адміністрації №2224/30/2-22 від 21.10.2022, згідно з актом приймання-передачі документів з питань юридичного забезпечення від 18.03.2021, у зв`язку з реорганізацією Локачинської районної державної адміністрації, Володимир-Волинська районна державна адміністрація не отримувала на зберігання договорів оренди, укладених Локачинською районною державною адміністрацією. Стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 0722482400:08:000:0293, то така на балансі райдержадміністрації не перебуває.

Рішенням Затурцівської сільської ради № 11/341 від 23.06.2021 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 орієнтовною площею 1,50 га для ведення особистого селянського, за межами села Великий Окорськ, на території Затурцівської сільської ради, із земель комунальної власності ненаданих у власність та користування; надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку визначеному ст. 118, 121-123 Земельного Кодексу України та подати на затвердження у Затурцівську сільську раду.

26 серпня 2021 року ФОП ОСОБА_4 на замовлення ОСОБА_3 , згідно з договором №Г-8/81 від 25.08.2021, виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 для ведення особистого селянського господарства площею 1,3416 га розташованої за межами населених пунктів Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області.

20.09.2021 ОСОБА_3 звернулась із заявою до Затурцівської сільської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність площею 1,3416 га, для ведення особистого селянського господарства, кадастровий № 0722482400:08:000:0652 та площею 0,2050 га для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, кадастровий №0722482400:02:000:0265, що знаходиться на території Затурцівської сільської ради .

Рішенням Затурцівської сільської ради №18/116 від 02.11.2021 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що знаходиться за межами села Великий Окорськ Володимир-Волинського району Волинської області, для ведення особистого селянського господарства, передано у власність ОСОБА_3 земельну ділянку площею 1,3416 га кадастровий номер 0722482400:08:000:0652 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель не переданих у власність та не наданих у користування за межами села Великий Окорськ Володимир-Волинського району Волинської області (а.с. 23)

З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 304288077 від 06.07.2022 вбачається, що за ОСОБА_3 16.11.2021 зареєстровано право власності на земельну ділянку, кадастровий номер 0722482400:08:000:0652, площею 1,3416 га .

Згідно з приписами статті 376 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог та підстав позову, заявлених у суді першої інстанції.

Згідно з частинами першою, другою та п`ятою статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Зазначеним вимогам закону оскаржуване судове рішення відповідає.

Відповідно до частини першої статті 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Статтями 15, 16 Цивільного кодексу України передбачено право особи на звернення до суду за захистомсвоїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до статті 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси (частина статті 21 ЦК України).

Отже, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є його невідповідність вимогам законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

Повноваження відповідних органів виконавчої влади та порядок передачі земельних ділянок у власність громадянам встановлені статтями 118, 122 ЗК України.

Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з частиною сьомою статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін

Відповідно до принципу диспозитивності цивільного судочинства cуд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до приписів статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Всупереч вимог цієї статті позивач не довів належними та допустимими доказами наведених в позовній заяві обставин, тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Також на думку апеляційного суду вимога про скасування запису про державну реєстрацію права власності суперечить положенням частини третьої статті 26 Закону України «Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та ]х обтяжень», відповідно до яких відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню, крім випадків, передбачених пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону.

Водночас пунктперший частинисьомої статті37цього Законупередбачає,що разізадоволення скаргина рішення,дії абобездіяльність усфері державноїреєстрації правабо підтвердженняфакту використанняідентифікаторів доступудержавного реєстраторадо Державногореєстру правіншими особамиМіністерство юстиціїУкраїни,його територіальніоргани приймаютьрішення про визнання прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання рішення державного реєстратора (про державну реєстрацію прав, про зупинення державної реєстрації прав, про зупинення розгляду заяви або про відмову в державній реєстрації прав), анулювання рішення територіального органу Міністерства юстиції України.

Тобто у цій справі відсутні обставини, які визначені законом як підстава для скасування запису в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Доводи апеляційної скарги про незаконність оскарженого рішення Затурцівської сільської ради у зв`язку з тим, що при передачі у власність земельної ділянки відповідача не було одержано погодження ТОВ «П`ятидні», як землекористувача, апеляційний суд відхиляє з огляду на таке.

Нормами частини шостої статті 118 ЗК України передбачено про необхідність подання особою , яка бажає отримати у власність земельну ділянку погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб).

Приймаючи рішення №18/116 вiд 02.11.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» Затурцівська сільська рада Волинської області не вилучала земельної ділянки із зазначеним кадастровим номером, оскільки така згідно відомостей Державного земельного кадастру є вільною.

В апеляційній скарзі позивач зазначає, що ОСОБА_3 створює перешкоди в користуванні земельною ділянкою, яку орендує позивач, оскільки приступила до її використання. Однак ТОВ «П`ятидні» не обгрунтовувало позовних вимог зазначеними обставинами, доказів на підтвердження таких доводів не подавало, належних доказів того, де саме розташована земельна ділянка, яка передавалась в оренду ТОВ «П`ятидні» не подало, з вимогами про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою з наведених підстав не зверталось, тому відповідно до положень частини шостої статті 367 ЦПК України такі доводи апеляційний суд відхиляє.

Позивач безпідставно посилається на правову позицію Верховного Суду, висловлену у справах №826/765/17, №509/4156/15-а, №480/1872/21, оскільки предметом оскарження у цих справах було рішення ради про відмову у наданні дозволу на розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, обставини у цих справах є відмінними від тих, що встановлені у даній справі, також у справі №826/765/17 оскаржене рішення стосувалось земельних ділянок, на яких розміщені належні на праві власності будинки та господарські споруди третіх осіб, у той час як у даній справі оскаржується рішення ради про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки у власність, тому правовідносини у цих справах не можна вважати тотожними. У решті апеляційна скарга містить посилання на некоректний номер справи, що була предметом розгляду Верховного Суду, тому апеляційним судом відхиляється.

Ураховуючи викладене апеляційний суд вважає правильними висновки суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.

Визначенний додатковим рішенням Луцького міськрайонного суду від 22 січня 2024 року розмір витрат на професійну правничу допомогу відповідає критеріям законності, реальності та справедливості, підстав для зміни додаткового рішення суду колегія суддів не вбачає.

У письмовій заяві, яка надійшла до апеляційного суду 28.02.2024, представник відповідача Зарубіної С.П. заявив клопотання про відшкодування витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 5000 гривень, подав договір про надання правової допомоги ОСОБА_3 , квитанцію до прибуткового касового ордеру, Акт виконаних робіт, докази про надіслання указаних документів до зареєстрованого Електронного кабінету ТОВ «П`ятидні».

Позивач не подавав апеляційному суду заперечень щодо розміру витрачених відповідачем коштів на оплату праці адвоката, тому відповідно до положень статті 141 ЦПК України із ТОВ «П`ятидні» на користь ОСОБА_3 належить стягнути 5000 гривень витрат на професійну правничу допомогу в апеляційному суді.

Керуючись статтями 367, 374, 375, 382, 389, 390 ЦПК України апеляційний суд

постановив:

Апеляційну скаргу позивача Товариства з обмеженою відповідальністю «П`ятидні» залишити без задоволення.

Рішення Локачинського районного суду Волинської області від 28 грудня 2023 року та додаткове рішення Локачинського районного суду Волинської області від 22 січня 2024 року в даній справі залишити без змін.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «П`ятидні» на користь ОСОБА_3 5000 грн витрат за надання професійної правничої допомоги в апеляційному суді.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий

Судді

Дата ухвалення рішення04.03.2024
Оприлюднено14.03.2024
Номер документу117589766
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —931/336/22

Постанова від 04.03.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Карпук А. К.

Постанова від 04.03.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Карпук А. К.

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Карпук А. К.

Ухвала від 06.02.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Карпук А. К.

Рішення від 22.01.2024

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

Ухвала від 04.01.2024

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

Рішення від 28.12.2023

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

Рішення від 28.12.2023

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

Ухвала від 18.09.2023

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

Ухвала від 26.07.2023

Цивільне

Локачинський районний суд Волинської області

Безп'ятко О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні