Постанова
від 12.12.2023 по справі 947/10294/20
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Номер провадження: 22-ц/813/627/23

Справа № 947/10294/20

Головуючий у першій інстанції Салтан Л. В.

Доповідач Погорєлова С. О.

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.12.2023 року м. Одеса

Колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ Одеського апеляційного суду у складі:

головуючого судді: Погорєлової С.О.

суддів: Заїкіна А.П., Таварткіладзе О.М.

за участю секретаря: Зєйналової А.Ф.к.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 у справі за позовом ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОСТА ФОНТАНА» про зобов`язання здійснити перерахунок вартості житлово-комунальних послуг та визнання незаконними дій, на рішення Київського районного суду м. Одеси, постановлене під головуванням судді Салтан Л.В. 21 серпня 2020 року у м. Одеса, -

встановила:

У квітні 2020 року ОСОБА_1 звернулася до суду першої інстанції із позовною заявою до ТОВ «КОСТА ФОНТАНА», в якому просила: зобов`язати відповідача здійснити перерахунок вартості житлово-комунальних послуг, фактично наданих позивачеві у період з 01 жовтня 2019 року по день розгляду даної позовної заяви за експлуатаційним договором про умови користування приміщенням та надання житлово-комунальних послуг від 01 січня 2019 року; визнати незаконним включення відповідачем до рахунків за надання ЖКП платежів за паркінг у розмірі 2000 грн. за місяць; визнати незаконними дії відповідача з виключення від енергопостачання належних позивачеві об`єктів нерухомого майна - апартаментів № НОМЕР_3, у буд. 1, 2, АДРЕСА_1 , обмеження в`їзду позивачеві на територію ЖК Коста Фонтана, обмеження доступу ОСОБА_1 до місць загального користування ЖК Коста Фонтана, у тому числі ліфтів та паркінгу, посилаючись на те, що відповідач не здійснює свої обов`язки щодо надання послуг та не виконує свої обов`язки, зокрема, щодо прибирання підлеглої території.

Рішенням Київського районного суду м. Одеси від 21 серпня 2020 року у задоволенні позову ОСОБА_1 було відмовлено.

В апеляційній скарзі представник ОСОБА_1 просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» відповідь на претензії позивача від 01 лютого 2020 року та 10 березня 2020 року не надало, питання щодо задоволення вимог, викладених в актах-претензіях, не вирішило, обґрунтовану письмову відмову ОСОБА_1 у задоволенні її претензій не надіслало, на підставі чого апелянт вважає, що відповідач визнав її позовні вимоги.

Крім того, експлуатаційним договором про умови користування приміщенням та надання житлово-комунальних послуг від 01 лютого 2019 року, а також будь-якою іншою угодою між ОСОБА_1 та ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» не передбачено обов`язок позивача сплачувати окремо платежі за паркінг за тарифом 1000 грн за 1 паркомісце (всього 2000 грн.) щомісячно.

ОСОБА_1 також посилається на те, що право постачальника житлово-комунальних послуг - ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» обмежувати доступ споживача ОСОБА_1 до місць загального користування у зв`язку із наявністю заборгованості не передбачене ані чинним законодавством України, ані експлуатаційним договором про умови користування приміщенням та надання житлово-комунальних послуг від 01 лютого 2019 року.

Сторони про розгляд справи на 12 грудня 2023 року були сповіщені належним чином, у судове засідання з`явився представник ОСОБА_1 .

Сповіщення ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» про розгляд справи було здійснено за допомогою месенджера Viber на підставі Порядка надсилання судових повісток, повідомлень і викликів учасникам судового процесу в електронній формі, затвердженого наказом ДСА України від 23 січня 2023 року № 28.

Крім того, ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» було сповіщено шляхом направлення судових повісток на офіційну електронну адресу.

Колегія суддів зазначає, що суд направляє судові рішення, судові повістки, судові повістки - повідомлення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу на їхні офіційні електронні адреси, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи в порядку, визначеному цим Кодексом, Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (частина п`ята статті 14 ЦПК України).

Адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі в обов`язковому порядку.

Інші особи реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі в добровільному порядку (ч. 6 ст. 14 ЦПК України).

Зміст вказаної процесуальної норми свідчить про те, що для цілей ЦПК України офіційною електронною адресою є електронна адреса, зареєстрована в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі.

Вказаний висновок також узгоджується із правовою позицією щодо належного виклику учасника справи засобами електронної пошти, викладеною Верховним Судом у постановах від 01 червня 2022 року у справі № 761/42977/19 та від 26 жовтня 2022 року у справі № 761/877/20.

Крім того, Верховним Судом у постанові від 20 січня 2023 року у справі №465/6147/18 зазначено, що якщо учасник надав суду електронну адресу (хоча міг цього і не робити), зазначивши їх у заяві (скарзі), то слід припустити, що учасник бажає, принаймні не заперечує, щоб ці засоби комунікації використовувалися судом. Це, в свою чергу, покладає на учасника справи обов`язок отримувати повідомлення і відповідати на них.

З огляду на це, суд, який комунікує з учасником справи за допомогою повідомлених ним засобів комунікації, діє правомірно і добросовісно. Тому слід виходити з «презумпції обізнаності»: особа, якій адресовано повідомлення суду через такі засоби комунікації, знає або принаймні повинна була дізнатися про повідомлення.

Колегія суддів зазначає, що згідно зі ст. 372 ЦПК України, суд апеляційної інстанції відкладає розгляд справи в разі неявки у судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про вручення йому судової повістки, або за його клопотанням, коли повідомлені ним причини неявки буде визнано судом поважними. Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши наведені у скарзі доводи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга представника ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Згідно ч. 1 ст. 376 ЦПК України, підставами для скасування судового рішення та ухвалення нового судового рішення є: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків суду обставинам справи; неправильне застосування судом норм матеріального права.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 є власником апартаментів № НОМЕР_3, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_2 .

Між позивачем та відповідачем укладено експлуатаційний договір про користування приміщення та надання житлово-комунальних послуг від 01 січня 2019 року.

Згідно пункту 2.1 експлуатаційного договору від 01 січня 2019 року, предметом цього договору є регулювання взаємовідносин сторін щодо забезпечення користування, утримання, обслуговування та експлуатації приміщення (апартаментів № НОМЕР_3), будинку, прибудинкової території, спільних площ та об`єктів благоустрою, які входять до комплексу.

Згідно пункту 1.1 експлуатаційного договору від 01 січня 2019 року, до складу комплексу входить, у тому числі, підземно-наземний паркінг, що розташований за адресою: АДРЕСА_3 .

Пунктом 2.2 експлуатаційного договору від 01 січня 2019 року передбачено, що за цим договором виконавець (ТОВ «КОСТА ФОНТАНА») приймає на себе зобов`язання забезпечити належне надання житлово-комунальних послуг, визначених цим договором, що пов`язані з користуванням, утриманням та обслуговуванням приміщення апартаментів (апартаментів № НОМЕР_3), будинку, прибудинкової території, спільних площ та об`єктів благоустрою.

Згідно п. 3.1.2 експлуатаційного договору від 01 січня 2019 року, виконавець надає послуги з утримання будинку, споруд та прибудинкової території відповідно до погодженого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг. Вартість послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкової території сплачуються споживачем за діючими на час сплати тарифами виконавця, погодженими Одеською міською радою.

Підписанням цього договору сторони фіксують наступний мінімальний перелік послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкової території, що бажає отримувати споживач та зобов`язується забезпечувати виконавець:

прибирання прибудинкової території;

прибирання сходових клітин;

вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення);

прибирання паркінгу, технічних поверхів та покрівлі;

технічне обслуговування ліфтів;

обслуговування системи диспетчеризації інженерного обладнання;

технічне обслуговування внутрішньо-будинкових систем (гарячого водопостачання, холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання, зливової каналізації);

дератизація;

дезінсекція;

обслуговування димно та вентиляційних каналів;

технічне обслуговування та поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, також інших внутрішньо будинкових інженерних систем;

поточний ремонт внутрішньо будинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження;

поливання та миття дворів, клумб і газонів;

прибирання і вивезення снігу, посипання (або інша обробка спец. реагентами) прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами;

експлуатація номерних знаків будинків;

освітлення місць загального користування, підвалів, підкачування води;

енергопостачання для ліфтів;

періодична повірка, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки згідно вимог відповідних нормативів;

охорона комплексу Коста Фонтана .

Підпунктом 3.1.4 експлуатаційного договору від 01 січня 2019 року встановлено, що з 01 вересня 2018 року вартість послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкової території складає 26,58 грн. за один квадратний метр загальної площі приміщення.

Позовні вимоги ОСОБА_1 обгрунтовані тим, що ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» обов`язки за експлуатаційним договором від 01 січня 2019 року системно не виконувались, житлово-комунальні послуги, наведені в додатку № 1 до експлуатаційного договору від 01 січня 2019 року, не надавались у повному обсязі

Правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються нормами ЦК України, Законом України «Про житлово-комунальні послуги», Законом України «Про захист прав споживачів».

Згідно зі ст. 13 ЦК України, цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 319 ЦК України, власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном, власність зобов`язує.

Статтею 322 ЦК України передбачено, що власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно ч. 1 ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право, зокрема, на: захист своїх прав державою; належну якість продукції та обслуговування; безпеку продукції; необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця); відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону; звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав.

Згідно ч. 1 ст. 6 Закону України «Про захист прав споживачів» продавець (виробник, виконавець) зобов`язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію.

Положеннями ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлено, що споживач має право: одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг; одержувати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання, порядок надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо; на відшкодування збитків, завданих його майну та/або приміщенню, шкоди, заподіяної його життю чи здоров`ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг; на усунення протягом строку, встановленого договором або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг; на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством; отримувати від виконавця компенсацію в розмірі, визначеному договором, рішенням суду або законодавством, за перевищення нормативних термінів на проведення аварійно-відновлювальних робіт; на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Права та обов`язки виконавця визначені ст. 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до яких, серед іншого, віднесено: право вимагати від споживача дотримання вимог правил експлуатації жилих приміщень та прибудинкової території, санітарно-гігієнічних і протипожежних правил та інших нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг; вимагати від споживача своєчасного проведення робіт щодо усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з вини споживача, або відшкодування вартості цих робіт; обов`язки щодо забезпечення своєчасності та відповідної якості житлово-комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договору, в тому числі шляхом створення систем управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів; здійснення контролю за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир, приміщень; надання в установленому законодавством порядку необхідної інформації про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартості, загальної вартості місячного платежу, структури цін/тарифів, норм споживання, режиму надання житлово-комунальних послуг, їх споживчих властивостей тощо; своєчасного проведення підготовку жилого будинку і його технічного обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий період; розгляд у визначений законодавством термін претензій та скарг споживачів і проведення відповідних перерахунків розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості; утримання в належному технічному стані, здійснення технічного обслуговування та ремонту внутрішньобудинкових мереж, вжиття заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості послуг у терміни, встановлені договором та/або законодавством; сплачувати споживачу компенсацію за перевищення встановлених термінів проведення аварійно-відновлювальних робіт у розмірі, визначеному договором або законодавством; своєчасного за власний рахунок проведення робіт з усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з його вини.

Згідно ст. 22 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виробник має право, зокрема: вимагати своєчасної і в повному обсязі оплати наданих послуг від виконавців та зобов`язаний: укласти договір з виконавцем (споживачем) про умови надання житлово-комунальних послуг; виробити житлово-комунальні послуги відповідно до умов договору, стандартів, нормативів, норм і правил; проводити в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, відповідні перерахунки розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості.

Статтею 27 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що у разі ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг споживач має право викликати виконавця комунальних послуг (його представника) для перевірки кількості та/або якості наданих послуг. За результатами перевірки якості надання комунальних послуг або якості послуг з управління багатоквартирним будинком складається акт-претензія, який підписується споживачем та виконавцем комунальної послуги або управителем (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком).

Виконавець комунальної послуги або управитель (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком) зобов`язаний прибути на виклик споживача у строки, визначені в договорі про надання послуги, але не пізніше ніж протягом однієї доби з моменту отримання повідомлення споживача.

Акт-претензія складається виконавцем комунальної послуги або управителем (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком) та споживачем і повинен містити інформацію про те, в чому полягало ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальної послуги або послуги з управління багатоквартирним будинком, дату (строк) її ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості, а також іншу інформацію, що характеризує ненадання послуг, надання їх не в повному обсязі або неналежної якості.

Акт-претензія реєструється уповноваженими особами виконавця в журналі актів претензій, та перерахунок за актом-претензією проводиться для усіх споживачів будинку, яким не були надані послуги.

З матеріалів справи вбачається, що 18 грудня 2019 року ОСОБА_1 направила ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» претензію, у якій вимагала забезпечити своєчасне надання, безперервність і відповідну якість комунальних послуг, згідно із законодавством та умовами договору. ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» дану вимогу не виконало.

31 січня 2020 року ОСОБА_1 направила ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» претензію щодо ненадання або неякісного надання наступних послуг за договором про користування приміщенням та надання житлово- комунальних послуг від 01 січня 2019 року:

прибирання паркінгу, технічних поверхів та покрівлі, місць загального користування та ремонту приміщень загального користування;

технічне обслуговування ліфтів (надання можливості користуватись ліфтами;

опалення місць загального користування;

опалення апартаментів;

технічне обслуговування та поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, також інших внутрішньобудинкових інженерних систем, підтримання у справному стані систему протипожежного захисту;

прибирання і вивезення снігу, посипання (або інша обробка спец, реагентами) прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протипожежними сумішами;

періодична повірка, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки згідно вимог відповідних нормативів;

автономне енергозабезпечення котельні, ВНС, КНС (обслуговування дизель-генераторів).

Для перевірки якості наданих ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» послуг, ОСОБА_1 викликала представника відповідача для проведення перевірки на 01 лютого 2020 року, однак, у вказану дату, 01 лютого 2020 року, представник ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» для проведення перевірки не з`явився. У зв`язку із цим, перевірка проводилась ОСОБА_1 із залученням двох інших мешканців будинку за адресою АДРЕСА_3 .

За результатами перевірки були складені акти-претензії від 01 лютого 2020 року про наступне:

Щодо неналежного надання послуги з прибирання паркінгу, технічних поверхів та покрівлі, місць загального користування та ремонту приміщень загального користування було встановлено що у період з серпня 2019 року по 01 лютого 2020 року вказані послуги надавались неналежним чином; виявлено бруд на сходових клітинах, пошкодження стін в приміщеннях сходових клітин, в паркінгу наявне затоплення в деяких місцях, сліди плісняви та будівельного бруду, в приміщеннях сходових клітин наявні сліди забруднення будівельним сміттям, пошкодження стін.

Щодо технічного обслуговування ліфтів (надання можливості користуватись ліфтами) було встановлено що у період з 17 грудня 2019 року по 01 лютого 2020 року не працював один із двох ліфтів, до користування іншим (робочим) ліфтом відсутній доступ у зв`язку із блокуванням картки доступу.

Щодо опалення місць загального користування було встановлено що у період з жовтня 2019 року по 01 лютого 2020 року було незабезпечена належна температура системи опалення, а відтак і температури повітря місць загального користування. Було встановлено, що температура приладів системи опалення у будівлі не перевищувала 10 градусів за Цельсієм, а температура повітря в приміщеннях не відрізнялась від температури ззовні будівлі.

Щодо технічного обслуговування та поточного ремонту систем протипожежної автоматики та димовидалення, також інших внутрішньобудинкових інженерних систем, підтримання у справному стані систему протипожежного захисту було встановлено що у період з серпня 2019 року по 01 лютого 2020 року було відсутнє обладнання з протипожежного захисту у відповідних шафах, відсутні датчики з фіксації задимлення або вогню у паркінгу.

Щодо автономного енергозабезпечення котельні, ВНС, КНС (обслуговування дизель генераторів) було встановлено, що у період з серпня 2019 року по 01 лютого 2020 року були відсутніми на території будинку та прибудинковій території дизель-генераторів, а відтак не здійснюється їх обслуговування.

Претензія від 01 лютого 2020 року з вимогою проведення перевірки відповідності якості надання комунальних послуг була вручена ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» наручно 01 лютого 2020 року, що підтверджується підписом уповноваженої особи товариства на примірнику претензії, який долучений до матеріалів справи ОСОБА_1 .

Заява із доданими до неї актами-претензіями від 01 лютого 2020 року була направлена ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» 10 лютого 2020 року.

Однак, ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» відповідь на акти-претензії не надало, порушення не усунуло, та перерахунок вартості наданих житлово-комунальних послуг не здійснило.

У наступному, 03 березня 2020 року, ОСОБА_1 знову направила ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» претензію щодо ненадання або неякісного надання наступних послуг за експлуатаційним договором про користування приміщенням та надання житлово-комунальних послуг від 01 січня 2019 року, а саме що:

здійснюється неякісне прибирання підвалів, технічних поверхів, паркінгу;

не здійснюється обслуговування систем диспетчеризації;

не здійснюється технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем тепловодопостачання;

не здійснюється дератизація;

не здійснюється дезінсекція;

не здійснювалось у зимовий період поливання дворів, клумб і газонів;

не здійснювалась підготовка житлових будинків до експлуатації в осінньо-зимовий період;

не здійснювалось прибирання та вивезення снігу;

не здійснюється у повному обсязі енергопостачання ліфтів;

не здійснюється цілодобова подача гарячої води;

не здійснюється утримання та обслуговування пожежних резервуарів;

не здійснюється цілодобова робота аварійно-диспетчерської служби;

неналежним чином надаються послуги щодо утримання пункту контроля в`їзду на територію ЖК Коста Фонтана ;

неналежним чином надаються послуги щодо контролю доступу до приміщень автоматичної системи допуску.

Для перевірки викладених у претензії обставин, ОСОБА_1 викликала представника товариства для проведення перевірки 10 березня 2020 року.

У вказану дату, 10 березня 2020 року, представник ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» для проведення перевірки знову не з`явився, у зв`язку із чим перевірка проводилась ОСОБА_1 із залученням двох мешканців будинку за адресою: АДРЕСА_3 .

За результатами перевірки були складені акти-претензії від 10 березня 2020 року про наступне:

Щодо прибирання підвалів, технічних поверхів, паркінгу було встановлено, що у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року прибирання не здійснювалось, в підвалах, технічних поверхах, паркінгу наявне неприбране сміття, пил, бруд, павутиння та калюжі води.

Щодо здійснення обслуговування систем диспетчеризації у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року було встановлено, що у будинку відсутні системи диспетчеризації в будинку, диспетчер в ЖК Коста Фонтана відсутній, у диспетчерському пункті він не перебуває, у зв`язку з чим система диспетчеризації не працює, обслуговування не здійснюється.

Щодо технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем тепловодопостачання було встановлено, що у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року відповідні послуги не надавались у зв`язку з тим, що тепловодопостачання в ЖК Коста Фонтана не здійснюється, внутрішні системи тепловодопостачання відсутні.

Щодо дератизації було встановлено, що у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року дератизація не здійснювалась, спеціалісти з дератизації до ЖК Коста Фонтана не прибували, мешканці про заходи з дератизації не повідомлялись.

Щодо дезінсекції було встановлено, що у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року дезінсекція не здійснювалась, спеціалісти з дезінсекції до ЖК Коста Фонтана не прибували, мешканці про заходи з дезінсекції не повідомлялись.

Щодо поливання дворів, клумб і газонів було встановлено, що у період з 01 грудня 2020 року по 10 березня 2020 року поливання дворів, клумб і газонів не здійснювалось взагалі.

Щодо підготовки житлового будинку до експлуатації в осінньо-зимовий період, то встановлено що у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року не здійснювалась підготовка житлового будинку до експлуатації в осінньо-зимовий період, враховуючи той факт що у ЖК Коста Фонтана відсутня загально-домова система опалення, а тому послуги з підготовка житлового будинку до експлуатації в осінньо-зимовий період не потрібні.

Щодо прибирання та вивезення снігу було встановлено що у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року послуги з прибирання та вивезення снігу, оскільки у 2019-2020 зимовий період снігу не було.

Щодо енергопостачання ліфтів було встановлено, що у період з 17 грудня 2019 року по 10 березня 2020 року послуги з енергопостачання ліфтів не надаються у повному обсязі, оскільки електропостачання здійснюється лише щодо одного ліфта, другий - не працює. У зв`язку з цим послуги надаються не в повному об`ємі та витрати на енергопостачання двох ліфтів завищені.

Щодо цілодобової подачі гарячої води у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року послуги з цілодобової подачі гарячої води не надавались, оскільки система тепловодопостачання у ЖК Коста Фонтана відсутня; в кранах відсутня гаряча вода.

Щодо утримання та обслуговування пожежних резервуарів було встановлено що у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року що дана послуга не надавалась, у зв`язку з тим що пожежні резервуари відсутні в ЖК Коста Фонтана .

Щодо цілодобової роботи аварійно-диспетчерської служби було встановлено що у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року що дана послуга не надавалась, аварійно-диспетчерська служба в ЖК Коста Фонтана не організована, цілодобова робота не забезпечується.

Претензія від 03 березня 2020 року з вимогою проведення перевірки відповідності якості надання комунальних послуг була направлена ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» 03 березня 2020 року, що підтверджується поштовою накладною №21897.

Лист з доданими до нього актами-претензіями від 10 березня 2020 року був направлений ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» 01 квітня 2020 року, що підтверджується поштовою накладною №22148.

Незважаючи на вказане, ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» відповідь на акти-претензії не надало, порушення не усунуло, а перерахунок вартості наданих житлово-комунальних послуг не здійснило.

Колегія суддів також враховує, що неналежне виконання ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» своїх обов`язків за експлуатаційним договором від 01 січня 2019 року підтверджується фотографіями, доданими ОСОБА_1 до позовної заяви, з яких вбачається, що прибирання прибудинкової території та внутрішньобудинкових приміщень не проводиться, у підземному паркінгу також наявні сліди бруду, сліди протікань стелі, на стінах тріщини, на полу неприбрані калюжі, тощо.

ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» доказів на спростування вказаних доводів позовної заяви не надало.

У зв`язку із викладеним, колегія суддів доходить до висновку про необхідність часткового задоволення позовних вимог ОСОБА_1 про зобов`язання ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» здійснити перерахунок вартості житлово-комунальних послуг, фактично наданих позивачу у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року за експлуатаційним договором про умови користування приміщенням та надання житлово-комунальних послуг від 01 січня 2019 року.

Щодо вимог ОСОБА_1 про здійснення перерахунку вартості житлово-комунальних послуг, наданих у період з 01 жовтня 2019 року по день розгляду даної позовної заяви, то вони задоволенню не підлягають, оскільки позивачем не надано доказів порушення її прав та законних інтересів після складення акту-претензії від 10 березня 2020 року.

Щодо вимог про визнання незаконним включення ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» до рахунків за надання житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 платежів за паркінг у розмірі 2000 грн у місяць.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 належать майнові права на машиномісця № НОМЕР_1 та НОМЕР_2 , розташовані за адресою: АДРЕСА_3 .

Колегія суддів зазначає, що правовідносини між ОСОБА_1 та ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» врегульовані експлуатаційним договором про умови користування приміщенням та надання житлово-комунальних послуг від 01 лютого 2019 року з додатками до нього.

Так, відповідно до п. 1.1 експлуатаційного договору про умови користування приміщенням та надання житлово-комунальних послуг від 01 лютого 2019 року, до складу комплексу входить, у тому числі, підземно-наземний паркінг, що розташований за адресою: АДРЕСА_3 .

За змістом п.п 3.1.4 експлуатаційного договору про умови користування приміщенням та надання житлово-комунальних послуг від 01 лютого 2019 року, вартість послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкової території складає 26,58 грн. за один квадратний метр загальної площі приміщення.

Із прейскуранта на утримання будинку та прибудинкової території за адресою: АДРЕСА_4 (за фактично надані послуги), що є додатком до експлуатаційного договору від 01 січня 2019 року, вбачається, що тариф у розмірі 26,58 грн. за квадратний метр включає прибирання паркінгу, освітлення паркінгу, забезпечення контролю в`їзду на територію ЖК Коста Фонтана (у тому числі паркінгу), роботи автоматичної системи допуску (у тому числі на територію паркінгу).

Таким чином, вартість послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкової території за експлуатаційним договором про умови користування приміщенням та надання житлово- комунальних послуг від 01 лютого 2019 року включає в себе вартість забезпечення користування, утримання, обслуговування та експлуатації паркінгу.

Колегія суддів приймає до уваги, що експлуатаційним договором про умови користування приміщенням та надання житлово-комунальних послуг від 01 лютого 2019 року не передбачено обов`язок ОСОБА_1 сплачувати окремо платежі за паркінг за тарифом 1000 грн за 1 паркомісце (всього 2 000 грн) щомісячно.

Жодних інших угод про збільшення розміру плати за паркінг матеріали справи не містять.

На підставі викладеного колегія суддів доходить до висновку, що вимоги ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» про зобов`язання ОСОБА_1 сплачувати 2000 грн. в місяць за два паркомісця є незаконними, так само незаконними є і включення відповідних сум до рахунків, що виставляються позивачу до сплати.

Вказані обставини є підставою для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 про визнання незаконним включення ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» до рахунків за надання житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 платежів за паркінг у розмірі 2 000 грн у місяць.

Щодо позовних вимог в частині визнання незаконними дій ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» з відключення від енергопостачання належних ОСОБА_1 об`єктів нерухомого майна - апартаментів № НОМЕР_3, загальною площею 91,3 кв.м., які розташовані в будинку АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 ; обмеження в`їзду ОСОБА_1 на територію ЖК Коста Фонтана; обмеження доступу ОСОБА_1 до місць загального користування ЖК Коста Фонтана, у тому числі ліфтів та паркінгу.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Згідно ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 3 ЦК України принципи справедливості, добросовісності та розумності є однією із фундаментальних засад цивільного права, спрямованою, у тому числі, на утвердження у правовій системі України принципу верховенства права. При цьому добросовісність означає прагнення особи сумлінно використовувати цивільні права та забезпечити виконання цивільних обов`язків, що зокрема підтверджується змістом частини третьої статті 509 цього Кодексу.

Отже, законодавець, навівши у тексті ЦК України зазначений принцип, установив у такий спосіб певну межу поведінки учасників цивільних правовідносин, тому кожен із них зобов`язаний сумлінно здійснювати свої цивільні права та виконувати цивільні обов`язки, у тому числі передбачати можливість завдання своїми діями (бездіяльністю) шкоди правам та інтересам інших осіб. Цей принцип не є суто формальним, оскільки його недотримання призводить до порушення прав та інтересів учасників цивільного обороту.

За частиною другою ст. 382 ЦК України, усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

Згідно ст. 4 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Колегія суддів зазначає, що згідно п. 10.7 експлуатаційного договору від 01 січня 2019 року, у разі наявності заборгованості споживача з оплати послуг за цим договором більше ніж на один календарний місяць, виконавець має право, попередньо письмово повідомивши споживача за 10 робочих днів, обмежити споживача в отримані усіх послуг до повного погашення заборгованості.

Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» визначено, що спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.

Забезпечення нормального функціонування жилих будівель та прибудинкових територій протягом усього періоду їх використання за призначенням, а також виконання вимог чинних нормативів з утримання, поточного і капітального ремонту та реконструкції жилих будинків та прибудинкових територій визначають Правила утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджені наказом Держжитлокомунгоспу України від 17 травня 2005 № 76 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2005 року за № 927/11207), далі - Правила.

Згідно з цими Правилами технічне обслуговування жилих будинків - комплекс робіт, спрямованих на підтримку справності елементів будівель чи заданих параметрів та режимів роботи технічного обладнання.

Система технічного обслуговування жилих будинків повинна забезпечувати безпечне та безперебійне функціонування будинків, інженерних мереж та обладнання протягом установленого терміну служби будинку.

Таким чином, колегія суддів доходить до висновку, що формулювання у договорі «обмежити споживача в отримані усіх послуг» має застосовуватися виключно для недопущення порушень співвласниками правил утримання будинку, пожежної безпеки та/або безпеки систем газопостачання будинку, та не може бути санкцією за несплату комунальних послуг.

Колегія суддів також враховує, що послуга з постачання електричної енергії надається згідно з умовами договору та вимогами правил, затверджених Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Виконавець комунальної послуги має право припинити/зупинити надання комунальних послуг у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі в порядку і строки, встановлені законом та договором, крім випадків, коли якість та/або кількість таких послуг не відповідають умовам договору.

Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14 березня 2018 № 312, установлено, що перелік випадків, коли розподіл (передача) електричної енергії може бути обмежений споживачу, та порядок обмеження є істотною умовою договору на постачання електричної енергії та має визначатися у договорі.

У даному випадку, ОСББ не є стороною договору між електропостачальником та власником квартири, оскільки відповідач є лише управителем будинку, у зв`язку із чим правові підстави для відключення від енергопостачання належних ОСОБА_1 об`єктів нерухомого майн відсутні.

За наявності заборгованості за спожиті комунальні послуги, на підставі положень статті 17 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», для забезпечення виконання власниками приміщень своїх обов`язків щодо своєчасної і в повному обсязі сплати належних внесків і платежів, передбачених статутом або кошторисом об`єднання, ОСББ має право робити співвласникам попередження про порушення ними статутних або інших законних вимог і вимагати їх дотримання, звертатися до суду в разі відмови співвласника відшкодовувати заподіяні збитки, своєчасно та у повному обсязі сплачувати всі встановлені цим Законом та статутом об`єднання внески і платежі, у тому числі відрахування до резервного та ремонтного фондів.

Інших правових механізмів для зобов`язання боржника сплатити заборгованість за комунальні послуги законодавством не передбачено, у зв`язку із чим колегія суддів погоджується із доводами позовної заяви та апеляційної скарги ОСОБА_1 про те, що право постачальника житлово-комунальних послуг - ТОВ «КОСТА ФОНТАНА», обмежувати доступ споживача ОСОБА_1 до місць загального користування у зв`язку із наявністю заборгованості не передбачене чинним законодавством України.

Статтею 1 Першого протоколу до Конвенції передбачено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права.

Концепція «майна» в розумінні ст. 1 Першого протоколу до Конвенції має автономне тлумачення, тобто не обмежується власністю на матеріальні речі та не залежить від формальної класифікації у внутрішньому праві. Певні права та інтереси, що становлять активи, також можуть вважатися правом власності, а отже, і «майном».

У відзиві на позовну заяву ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» визнало, шо користування ліфтами у житловому комплексі є платним, та здійснюється за допомогою картки, яка є у кожного власника апартаменту. Якщо на картці відсутні кошти, то користуватись ліфтом позивачка не зможе.

Таким чином, ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» фактично підтвердило, що воно відключило електронний ключ (картку) ОСОБА_1 у зв`язку із несплатою позивачем вартості житлово-комунальних послуг, чим створило перешкоди останній у доступі та користуванні приміщеннями загального користування.

Таким чином, відповідні дії ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» з обмеження доступу ОСОБА_1 до місць загального користування є безпідставними та такими, що не ґрунтуються на положеннях діючого законодавства.

Крім того, обмеження доступу ОСОБА_1 до паркінгу та обмеження в`їзду позивача на територію ЖК Коста Фонтана перешкоджає їй у можливості користуватись апартаментами, які їй належать на праві власності і машиномісцями № НОМЕР_1 та 81.

Також наявними у матеріалах справи доказами встановлений факт протиправного відключення від енергопостачання належних ОСОБА_1 об`єктів нерухомого майна - апартаментів № НОМЕР_3, загальною площею 91.3 кв.м., які розташовані в будинку АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 , і ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» дану обставину не заперечувало

Колегія суддів зазначає, що чинним законодавством України не передбачена можливість постачальника житлово-комунальних послуг припинити надання житлово-комунальних послуг, оскільки для захисту прав постачальника передбачені законодавчо закріплені способи захисту його прав, зокрема, це звернення до суду із заявою про видачу судового наказу, та звернення до суду із відповідною позовною заявою.

На підставі викладеного, колегія суддів доходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог ОСОБА_1 в частині визнання незаконними дії ТОВ «КОСТА ФОНТАНА» з: відключення від енергопостачання належних ОСОБА_1 об`єктів нерухомого майна - апартаментів № НОМЕР_3, загальною площею 91.3 кв.м., які розташовані в будинку АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 ; обмеження в`їзду ОСОБА_1 на територію ЖК Коста Фонтана (вулиця Фонтанська дорога, 77 А, місто Одеса); обмеження доступу ОСОБА_1 до місць загального користування ЖК Коста Фонтана (вулиця Фонтанська дорога, 77 А, місто Одеса), у тому числі ліфтів та паркінгу.

Щодо судових витрат.

Згідно ч. 1, п. 3 ч. 2 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються, у разі задоволення позову - на відповідача .

Оскільки ОСОБА_1 звільнено від сплати судового збору на підставі положень Закону України «Про захист прав споживачів», то судовий збір у справі має бути компенсований за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Керуючись ст. ст. 367, 368, 374, 376, 381-384, 390 ЦПК України, колегія суддів, -

постановила:

Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Рішення Київського районного суду м. Одеси від 21 серпня 2020 року - скасувати.

Постановити нове судове рішення.

Позов ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «КОСТА ФОНТАНА» про зобов`язання здійснити перерахунок вартості житлово-комунальних послуг та визнання незаконними дій - задовольнити частково.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «КОСТА ФОНТАНА» здійснити перерахунок вартості житлово-комунальних послуг фактично наданих ОСОБА_1 у період з 01 жовтня 2019 року по 10 березня 2020 року за експлуатаційним договором про умови користування приміщенням та надання житлово-комунальних послуг від 01 січня 2019 року.

Визнати незаконним включення Товариством з обмеженою відповідальністю «КОСТА ФОНТАНА» до рахунків за надання житлово-комунальних послуг ОСОБА_1 платежів за паркінг у розмірі 2000 гривень у місяць.

Визнати незаконними дії Товариства з обмеженою відповідальністю «КОСТА ФОНТАНА» з:

- відключення від енергопостачання належних ОСОБА_1 об`єктів нерухомого майна - апартаментів НОМЕР_3, загальною площею 91,3 кв.м., які розташовані в будинку АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 ;

- обмеження в`їзду ОСОБА_1 на територію Житлового кооперативу «КОСТА ФОНТАНА» (вулиця Фонтанська дорога, 77 А, м. Одеса);

- обмеження доступу ОСОБА_1 до місць загального користування Житлового кооперативу «КОСТА ФОНТАНА» (вулиця Фонтанська дорога, 77 А, м. Одеса), у тому числі ліфтів та паркінгу.

В решті позову - відмовити.

Судовий збір компенсувати за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку за правилами ст. 389 ЦПК України.

Повний текст судового рішення складений 29 грудня 2023 року.

Головуючий С.О. Погорєлова

Судді А.П. Заїкін

О.М. Таварткіладзе

СудОдеський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2023
Оприлюднено09.01.2024
Номер документу116127521
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —947/10294/20

Ухвала від 04.03.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ігнатенко Вадим Миколайович

Повістка від 16.01.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Погорєлова С. О.

Постанова від 12.12.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Погорєлова С. О.

Постанова від 12.12.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Погорєлова С. О.

Ухвала від 22.03.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Погорєлова С. О.

Ухвала від 21.12.2020

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Гірняк Л. А.

Ухвала від 26.10.2020

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Гірняк Л. А.

Ухвала від 21.08.2020

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Салтан Л. В.

Рішення від 21.08.2020

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Салтан Л. В.

Ухвала від 05.06.2020

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Салтан Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні