Рішення
від 05.01.2024 по справі 440/15202/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 січня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/15202/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МАШЛАЗЕР" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

До Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "МАШЛАЗЕР" (надалі - позивач, ТОВ "МАШЛАЗЕР") до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - відповідач 1, ГУ ДПС у Полтавській області), Державної податкової служби України (надалі - відповідач 2, ДПС України), у якій з урахуванням уточненої позовної заяви, що надійшла до суду 31.10.2023, позивач просить: визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Полтавської області, яка приймає рішення з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 21.08.2023 №9382455/37173928 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 16.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 16.11.2022, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Машлазер» за датою фактичного подання - 16.11.2022.

Позовна заява зареєстрована канцелярією суду 11.10.2023 за вх. №64392/23.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню, а податкова накладна №1 від 16.11.2022 підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки за умовами договору поставки покупець ТОВ "Завод елеваторного обладнання "Сокол" здійснив авансову оплату 16.11.2022 в сумі 620250,00 грн., на підставі чого позивачем було сформовано податкову накладну. ТОВ "МАШЛАЗЕР" надано контролюючому органу платіжну інструкцію із системи клієнт-банк обслуговуючого банку "Ощадбанк", вважає безпідставним посилання відповідача в оскаржуваному рішенні на те, що надана платіжна інструкція не містить обов`язкових реквізитів. Вказує, що позивачем надано контролюючому органу відповідні пояснення і підтверджуючі документи, достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної, однак оскаржуваним рішенням позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 16.11.2022.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2023 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/15202/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). /том 1 а.с. 220-222/.

24 листопада 2023 року до суду надійшов відзив відповідачів на позовну заяву /том 1 а.с. 227-232/, у якому представник відповідачів просить у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, посилаючись на те, що в ході опрацювання копій первинних документів, поданих TOB «МАШЛАЗЕР» до податкової накладної від 16.11.2022 №1, складеної з контрагентом ТОВ «ЗАВОД ЕЛЕВАТОРНОГО ОБЛАДНАННЯ «СОКОЛ» на реалізацію числового керування, програмованого логічного контролера, гідроциліндрів, встановлено, що до повідомлення платником надано платіжну інструкцію від 16.11.2022 № 179, що не містить обов`язкових реквізитів, передбачених постановою НБУ від 29.07.2022 № 163 «Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг», Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» № 996-X1V від 16.07.1999, а саме, відсутні дата валютування та підпис платника. Вказує, що достовірність посвідчуваної податковою накладною операції продажу вказаних у них видів та кількості товарів/послуг позивачем не доведено, а ГУ ДПС у Полтавській області діло з дотриманням вимог чинних нормативно-правових актів. У відзиві відповідачем заявлено клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2023 у справі №440/15202/23 залишено без задоволення клопотання відповідачів про розгляд справи за правилами загального позовного провадження у справі №440/15202/23 /том 2 а.с. 81-82/.

01 грудня 2023 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /том 2 а.с. 87-89/, у якій зазначено, що до ДПС України та разом зі скаргою направлялись документи у кількості 25 штук, що підтверджують реальність здійснення господарської операції. Вважає безпідставними твердження відповідача щодо дослідження первинних документів, які не були підставою для прийняття оскаржуваного рішення та подальшої відмови у реєстрації податкової накладної.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

ТОВ "МАШЛАЗЕР" (ідентифікаційний код 37173928) зареєстроване як юридична особа, основним видом економічної діяльності позивача є 33.12 Ремонт та технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /том 1 а.с. 118/.

15.12.2022 ТОВ "МАШЛАЗЕР" подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 16.11.2022 (отримувач (покупець) Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗАВОД ЕЛЕВАТОРНОГО ОБЛАДНАННЯ «СОКОЛ») на загальну суму - 620250 грн., у тому числі ПДВ - 103375 грн., на товар: числове керування ROCK17+II (3D SW) з IDEA-PC 3D offline, код товару згідно з УКТ ЗЕД 8537109100, ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ - 268085,83 грн., ПДВ - 53617,166 грн.; програмний логічний контролер MOTION 4+: 4 осі з клапанами підсилювача, код товару згідно з УКТ ЗЕД 8537109100, ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ - 51687,50 грн., ПДВ - 10377,50 грн.; програмний логічний контролер MOTION 4+: 4 осі, код товару згідно з УКТ ЗЕД 8537109100, ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ - 44795,84 грн., ПДВ - 8959,168 грн.; гідроциліндр, код товару згідно з УКТ ЗЕД 841221200, ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ - 83389,16 грн., ПДВ - 16677,832 грн.; гідравлічний розподільник, код товару згідно з УКТ ЗЕД 8481809900, ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ - 68916,67 грн., ПДВ - 13783,334 грн. /том 1 а.с. 13, 126, том 2 а.с. 247/.

За результатами розгляду податкової накладної №1 від 16.11.2022 контролюючий орган 15.12.2022 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.49" направив ТОВ "МАШЛАЗЕР" квитанцію, у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 16.11.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8412, 8481, 8537 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. /том 1 а.с. 247/.

ТОВ "МАШЛАЗЕР" направило контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 16.08.2023 №1 /том 1 а.с. 128/. До вказаного повідомлення позивачем додано документи, копії яких містяться у матеріалах справи.

21.08.2023 комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №9382455/37173928 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16.11.2022 №1 /том 1 а.с. 246/.

За змістом вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено "надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. Додаткова інформація: "надано платіжну інструкцію від 16.11.2022 №179, яка не містить обов`язкових реквізитів (відсутні дата валютування, підпис платника), передбачених постановою НБУ від 29.07.2022 № 163 «Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг», Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» № 996-XІV від 16.07.1999".

Позивач не погодився з вказаним рішенням та подав на нього скаргу до ДПС України /том 1 а.с. 138-140/. До цієї скарги позивач додав документи, копії яких наявні у матеріалах справи.

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.09.2023 №66345/37173928/2, яке прийнято комісією Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, скаргу ТОВ "МАШЛАЗЕР" залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін /том 1 а.с. 75/.

Позивач не погодився з рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області від 21.08.2023 №9382455/37173928 про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області від 21.08.2023 №9382455/37173928, суд дійшов таких висновків.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3, пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з підпунктом "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Відповідно до пункт 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до підпункту 14.1.60 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що за результатами розгляду податкової накладної №1 від 16.11.2022 контролюючий орган 15.12.2022 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.49" направив ТОВ "МАШЛАЗЕР" квитанцію, у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 16.11.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8412, 8481, 8537 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. /том 1 а.с. 247/.

Однак, зупиняючи реєстрацію податкової накладної, контролюючим органом не визначено, які конкретно документи позивачу слід подати для усунення сумнівів щодо реальності задекларованої позивачем операції, відтак, позивач подав документи на власний розсуд.

Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (надалі - Порядок №520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).

Згідно з пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Вжите у цій нормі словосполучення може включати свідчить про те, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним та залежить від критерію ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. (пункт 11 Порядку № 520).

Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим (фіскальним) органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні саме суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладено Верховним Судом у постанові від 30 вересня 2022 року у справі № 600/332/21-а (адміністративне провадження № К/990/16015/22).

Враховуючи зміст квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної та відсутність конкретизації, які саме документи позивачу слід подати податковому органу, ТОВ "МАШЛАЗЕР" направило контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 16.08.2023 №1 /том 1 а.с. 128/.

За змістом наданих до контролюючого органу пояснень, ТОВ "МАШЛАЗЕР" №39 від 15 серпня 2023 року ТОВ "МАШЛАЗЕР" (надалі - продавець) у межах основного виду діяльності уклало договір поставки №01-16/11/22 від 16.11.2022 з Товариством з обмеженою відповідальністю "ЗАВОД ЕЛЕВАТОРНОГО ОБЛАДНАННЯ "СОКОЛ" (надалі - покупець) на поставку запасних частин до листозгинального пресу AMADA HFE 170-3, серійний номер 010311, 2001 року випуску (надалі товар). Сума договору становить 620250,00 грн. в т.ч. ПДВ 103375,00 грн. За умовами договору постави покупець здійснив авансову оплату 16.11.2022 в сумі 620250,00 грн. На суму оплати продавцем сформовано податкову накладну №1 від 16.11.2022 та надіслано її на реєстрацію в Єдиному реєстр податкових накладних за №9270759419. Реєстрацію даної податкової накладної зупинено в зв`язку з відсутністю такого товару на залишку у продавця. На виконання умов договору поставки постачальник уклав угоду з італійською компанією STEP Automation S.r.l. 01-09/12/22 від 09.12.2022 на суму 5290,00 євро на поставку частин (електронна складова списку) з необхідного переліку товару, зокрема: числове керування ROCK17+II (3D SW) з IDEA-PC 3D offline, програмований логічний контролер MOTION 4+: 4 осі з клапанами підсилювача, програмований логічний контролер MOTION 4: 4 осі. Для оплати за зовнішньо-економічним контрактом були придбані та сплачено 22.12.2022 платіж в розмірі 5290,00 євро. Для доставки придбаного товару ТОВ "МАШЛАЗЕР" скористалося послугами ТОВ «Нова Пошта Глобал», з якою раніше було укладено угоду №160590 від 25.06.2021. За умовами договору ТОВ «Нова Пошта Глобал» також виконує розмитнення доставленого товару. 23.01.23 перевізник здійснив розмитнення товару та доставив його на адресу ТОВ "МАШЛАЗЕР". На даний момент отриманий товар знаходиться на виробничій базі ТОВ "МАШЛАЗЕР". Пояснює, що до даного моменту постачальнику не вдалося придбати частину товару /том 1 а.с. 130, том 2 а.с. 1/.

До вказаного повідомлення позивачем також додано копії:

- договору поставки №01-16/11/12 від 16.11.2022, укладеного між ТОВ "МАШЛАЗЕР" (надалі - постачальник) та ТОВ «ЗАВОД ЕЛЕВАТОРНОГО ОБЛАДНАННЯ «СОКОЛ» (надалі - покупець), за умовами якого постачальник зобов`язується передати у власність покупцеві належні йому на праві власності запасні частини до листозгинального пресу AMADA HFE 170-З, серійний номер 010311, 2001 року випуску, надалі - товар, відповідно до замовлення покупця, згідно специфікації, яка є невід`ємною частиною даного договору, в строки та на умовах даного договору, а покупець, в свою чергу, зобов`язується прийняти товар і сплатити його вартість на умовах даного договору. Згідно з пунктами 2.2, 2.3, 2.3.1 цього договору валютою платежу по даному договору є національна валюта України. Загальна сума договору складає 620250,00 грн. в т.ч. ПДВ 103375,00 грн., що є еквівалентом 15000,00 євро в т.ч. ПДВ 2500,00 євро, розрахованих по комерційному курсу продажу євро до гривні на день підписання даного договору, встановленому для юридичних осіб в банку постачальника, реквізити якого вказані в цьому договорі. Покупець сплачує вартість товару вказану в п. 2.2. даного договору на поточний рахунок постачальника на умовах 100% попередньої оплата в наступному порядку: 2.3.1. Суму в розмірі 620250,00 грн. в т.ч. ПДВ 103375,00 грн., що є еквівалентом 15000,00 євро, в т.ч. ПДВ 2500,00 євро, розрахованих по комерційному курсу продажу євро до гривні на день підписання даного договору, встановленому для юридичних осіб в банку постачальника, реквізити якого вказані в цьому договорі, покупець переказує на рахунок постачальника безготівковим банківським переказом не пізніше 5 (п`яти) банківських днів з дати укладання даного договору. Відповідно до п.3.1, 3.2 договору передача товару покупцю по цьому договору проводиться на умовах, передбачених цим договором та специфікацією. Передача товару постачальником та прийняття його покупцем повинні бути проведені протягом 120 календарних днів з дати повної сплати покупцем коштів за товар згідно п.2.3.1. даного договору / том 2 а.с. 2-4/;

- специфікації №1 ( додаток №1 до договору поставки №01-16/11/12 від 16.11.2022), у якій зазначено найменування товару, його кількість, ціну /том 2 зворот а.с. 4/;

- платіжної інструкції №179 від 16 листопада 2022 року на суму 620250,00 грн., де платник/фактичний платник - ТОВ "ЗЕО "СОКОЛ"; отримувач/фактичний отримувач - ТОВ "МАШЛАЗЕР"; призначення платежу: сплата за запасні частини згідно договору №01-16/11/12 від 16.11.2022, у т.ч. ПДВ 20.00 % - 103375,00 грн. /том 2 а.с. 5/;

- контракту №01-09/12/22 від 09 грудня 2022 року, укладеного між позивачем (покупець) та STEP Automation S.r.I. (продавець) /том 2 зворот а.с. 9, а.с. 10-11/;

- платіжної інструкції в іноземній валюті або банківських металах №35 від 22 грудня 2022 року /том 2 а.с. 8/;

- інвойсу №220098 від 09.12.2022 /том 2 зворот а.с. 5/;

- пакувального листа від 09.01.2023 /том 2 а.с. 6/;

- рахунку на оплату № NPI00001240 від 23.01.2023 /том 2 зворот а.с. 6/;

- платіжної інструкції №1063 від 20.01.2023 /том 2 зворот а.с. 7/;

- договору №160590 про надання послуг з міжнародної експрес-доставки від 25.06.2021, укладеного між позивачем (замовник) та ТОВ "Нова пошта Глобал" (виконавець) /том 2 а.с. 13-14/;

- акту наданих послуг №21039 від 23.01.2023 /том 2 зворот а.с. 8/, акту наданих послуг №30422 від 23.01.2023 /зворот а.с. 15/;

- рахунку на оплату №NPG0000000090079858NPG від 18.01.2023 /том 2 зворот а.с. 16/,

- міжнародної накладної від 03.01.2023 /том 2 а.с. 12/;

- фінансової звітності малого підприємства ТОВ "МАШЛАЗЕР" баланс на 31 грудня 2022 року, звіт про фінансові результати за 2022 рік з квитанцією /том 2 зворот а.с. 17, а.с. 18/;

- платіжної інструкції №1062 від 20.01.2023 /том 2 а.с. 19/, №1065 від 23.01.2023 /том 1 а.с. 89/, №1099 від 06.02.2023 /том 1 а.с. 94, том 2 зворот а.с. 23/;

- листа-відповіді ТОВ "МАШЛАЗЕР" від 07.02.2023 /том 1 а.с. 107, том 2 зворот а.с. 19/;

- карток складського обліку матеріалів ТОВ "МАШЛАЗЕР" №1638 /том 1 а.с. 99, том 2 а.с. 24/, №1639 /том 1 а.с. 100, том 2 зворот а.с. 24/, №1640 /том 1 а.с. 101, том 2 а.с. 20/;

- договору №01-03/01/22 оренди частини нежитлового приміщення від 03.01.2022 /том 1 а.с. 102-104, том 2 зворот а.с. 20, а.с. 21-22/;

- акту прийому-передачі частини нежитлового приміщення від 03.01.2022, що є додатком №1 до договору №01-03/01/22 оренди частини нежитлового приміщення від 03.01.2022 /том 1 а.с. 105, том 2 а.с. 23/;

- податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за 2 квартал 2023 року ТОВ "МАШЛАЗЕР" з квитанцією /том 2 а.с. 25-31/;

- відомостей про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору ТОВ "МАШЛАЗЕР" за 2 квартал 2023 року із квитанціями /том 2 а.с. 32-37/;

- митної декларації ІМ 40 АА №23UA100300655528U3 від 23.01.2023 /том 2 а.с. 38-39/.

За приписами п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Пунктом 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України встановлено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

У позивача виникли податкові зобов`язання у дату отримання коштів в сумі 620250,00 грн. грн., в тому числі ПДВ - 103375,00 грн., сплачених його контрагентом платіжною інструкцією №179 від 16 листопада 2022 року на суму 620250,00 грн., де платник/фактичний платник - ТОВ "ЗЕО "СОКОЛ"; отримувач/фактичний отримувач - ТОВ "МАШЛАЗЕР"; призначення платежу: сплата за запасні частини згідно договору №01-16/11/12 від 16.11.2022, у т.ч. ПДВ 20.00 % - 103375,00 грн. /том 2 а.с. 5/.

У оскаржуваному рішенні зазначено, що позивачем надано платіжну інструкцію від 16.11.2022 №179, яка не містить обов`язкових реквізитів (відсутні дата валютування, підпис платника), передбачених постановою НБУ від 29.07.2022 № 163 «Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг», Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» № 996-XІV від 16.07.1999.

Оцінюючи наведені вище доводи відповідача, суд зазначає наступне.

Стаття 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" містить вимоги до первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, тоді як платіжна інструкція за визначенням Інструкції про безготівкові розрахунку в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 29.07.2022 № 163 (далі по тексту - Інструкція №163), є розпорядженням ініціатора надавачу платіжних послуг щодо виконання платіжної операції.

Оскільки платіжна інструкція не є первинним документом чи регістром бухгалтерського обліку у розумінні Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", суд критично оцінює доводи відповідача про складення платіжної інструкції з порушенням вимог Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Згідно з приписами пункту 37 розділу ІІ Інструкції №163 платіжна інструкція, оформлена платником в електронній або паперовій формі, повинна містити такі обов`язкові реквізити: 1) дату складання і номер; 2) унікальний ідентифікатор платника або найменування/прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), код платника та номер його рахунку; 3) найменування надавача платіжних послуг платника; 4) суму цифрами та словами; 5) призначення платежу; 6) підпис(и) платника; 7) унікальний ідентифікатор отримувача або найменування/прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), код отримувача та номер його рахунку; 8) найменування надавача платіжних послуг отримувача.

Згідно з пунктом 45 розділу ІІ Інструкції №163 платник має право зазначати в платіжній інструкції дату валютування, яка не може бути пізніше 10 календарних днів після складання платіжної інструкції.

Отже, зазначення в платіжній інструкції дата валютування є правом, а не обов`язком платника, та не є обов`язковим реквізитом платіжної інструкції.

Додатком до Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг № 163 визначені Указівки щодо заповнення реквізитів платіжної інструкції, оформленої в паперовій або електронній формі, у яких передбачено, що платіжна інструкція засвідчується підписами [власноручним(ими)/електронним(ими)] уповноваженого працівника надавача платіжних послуг, який оформив платіжну інструкцію, та працівника, на якого покладено функції контролера. У разі перерахування коштів на рахунки отримувачів (фізичних та юридичних осіб), які відкриті в іншого надавача платіжних послуг, платіжна інструкція засвідчується підписом(ами) [власноручним(ими)/електронним(ими)] уповноваженого(их) працівника(ів) надавача платіжних послуг, визначеного(их) внутрішніми документами надавача платіжних послуг.

Платіжна інструкція №179 від 16 листопада 2022 року, де платник/фактичний платник - ТОВ "ЗЕО "СОКОЛ" (надавач платіжних послуг платника - ХАРКІВСЬКЕ ОБЛАСНЕ У АТОЩАД М.ХАРКІВ); отримувач/фактичний отримувач - ТОВ "МАШЛАЗЕР" (НАДАВАЧ ПЛАТІЖНИХ ПОСЛУГ ОТРИМУВАЧА - ПОЛТАВСЬКЕ ОБЛАСНЕ АТОЩАД М.ПОЛТАВА); призначення платежу: сплата за запасні частини згідно договору №01-16/11/12 від 16.11.2022 на суму 620250,00 грн., у т.ч. ПДВ 20.00 % - 103375,00 грн. /том 2 а.с. 5/ засвідчена підписом уповноваженого працівника надавача платіжних послуг АТ "Ощадбанк" із вказівкою дати перерахування коштів 16.11.2022.

Відповідачем не надано до суду доказів на підтвердження не зарахування на рахунок позивача коштів в сумі 620250,00 грн., у т.ч. ПДВ - 103375,00 грн., що були перераховані на рахунок позивача вказаною платіжною інструкцією №179 від 16 листопада 2022 року.

Таким чином, платник податку ТОВ "МАШЛАЗЕР" після настання першої з умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України (дата зарахування коштів від покупця), що підтверджена платіжною інструкцією №179 від 16.11.2022, та що відповідає умовам укладеного договору, відповідно до пунктів 201.7, 201.10 статті 201 ПК України був зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо аналізу господарських операцій між позивачем ТОВ "МАШЛАЗЕР" та ТОВ «ЗАВОД ЕЛЕВАТОРНОГО ОБЛАДНАННЯ «СОКОЛ», а також між позивачем та іншими контрагентами позивача, то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки ці питання повинні досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Підсумовуючи вищевикладене, враховуючи встановлені обставини та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, необхідних для складання податкової накладної №1 від 16.11.2022, беручи до уваги, що реальність господарської операції може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків, суд дійшов висновку, що у ГУ ДПС у Полтавській області були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної, тому рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21 серпня 2023 року №9382455/37173928 прийняте Головним управлінням ДПС у Полтавській області без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, тобто необґрунтовано, а отже є протиправним та підлягає скасуванню.

Спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Зазначена позиція повністю кореспондується з висновками Європейського суду з прав людини, відповідно до яких, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).

Абзацами 5, 6, та 7 вступної частини Рекомендації Rec (2004) 6 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Щодо вдосконалення національних засобів правового захисту", ухваленої на 114-й сесії 12.05.2004, передбачено, що, відповідно до вимог статті 13 Конвенції, держави-члени зобов`язуються забезпечити будь-якій особі, що звертається з оскарженням порушення її прав і свобод, викладених в Конвенції, ефективний засіб правового захисту в національному органі; крім обов`язку впровадити такі ефективні засоби правового захисту у світлі прецедентної практики Європейського суду з прав людини, на держави покладається загальний обов`язок розв`язувати проблеми, що лежать в основі виявлених порушень; саме держави-члени повинні забезпечити ефективність таких національних засобів як з правової, так і практичної точок зору, і щоб їх застосування могло привести до вирішення скарги по суті та належного відшкодування за будь-яке виявлене порушення.

У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що стаття 13 гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань.

Отже, "ефективний засіб правого захисту" в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату.

Згідно із статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, обов`язок щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних поданої платником податків податкової накладної №1 від 16.11.2022 покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику - ДПС України.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом захисту прав позивача є: визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21 серпня 2023 року №9382455/37173928 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 16 листопада 2022 року, поданої на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "МАШЛАЗЕР" (ідентифікаційний код 37173928) 15 грудня 2022 року.

Отже, адміністративний позов ТОВ "МАШЛАЗЕР" обґрунтований та підлягає задоволенню.

При зверненні до суду з позовом у цій справі позивачем сплачено судовий збір у сумі 2684 грн., що підтверджується копією платіжної інструкції №1277 від 05.10.2023 /том 1 а.с. 6/ та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України /том 1 а.с. 112/.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, при задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "МАШЛАЗЕР" суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "МАШЛАЗЕР" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (2684,00 грн./2) та стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "МАШЛАЗЕР" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (2684,00 грн./2).

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 229, 243-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "МАШЛАЗЕР" (вул. Черняховського, 3, м. Лубни, Полтавська область, 37502, ідентифікаційний код 37173928) до Головного управління ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44057192, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000), Державної податкової служби України (ідентифікаційний код 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21 серпня 2023 року №9382455/37173928.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 16 листопада 2022 року, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "МАШЛАЗЕР" (ідентифікаційний код 37173928) 15 грудня 2022 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "МАШЛАЗЕР" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "МАШЛАЗЕР" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.01.2024
Оприлюднено08.01.2024
Номер документу116134348
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/15202/23

Ухвала від 05.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 03.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 05.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні