Рішення
від 08.01.2024 по справі 160/30031/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 січня 2024 рокуСправа №160/30031/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Рябчук О.С.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Бенефіс ЛТД» до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

УСТАНОВИВ:

16 листопада 2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БЕНЕФІС ЛТД" до Головного управління ДПС у Житомирській області, у якому позивач просить:

-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Житомирській області від 25.07.2023 року № 0137830407 на суму 664 364,95 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 27.04.2023 року відповідачем було проведено камеральну перевірку, висновки якої викладено в акті №6166/06-30-04-07 та встановлено порушення пункту 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200, пункту 201.10 статті 201 ПК України. На підставі вказаного акта відповідачем винесено оспорюване податкове повідомлення-рішення. Так, позивачем наголошується, що приймаючи спірне податкове повідомлення-рішення, відповідачем був порушений принцип правової визначеності та захисту законних очікувань позивача на звільнення від відповідальності, тому що Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-ІХ було скасовано право, яким позивач користувався до того часу та не було надано часу для вчинення дій щодо своєчасної реєстрації податкових накладних за період карантину без застосування фінансових санкцій. Також, на думку позивача, прийнявши оспорюване рішення відподач зробив хибний висновок, що норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України превалюють над нормами пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України. Серед іншого, відповідач невірно визначив відсоток розміру штрафу за порушення терміну реєстрації податкових накладних в ЄРПН, який підлягає застосуванню, оскільки виходячи з приписів п. 11 підрозділу 10 розділу ХІХ «Перехідні положення» ПК України, останній при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону №2876-ІХ та застосувати зниженні розміри штрафних санкцій. За вказаних обставин, податкове повідомлення-рішення від 25.07.2023р. № 0137830407 підлягає скасуванню як протиправне.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.11.2023 прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі №160/30031/23, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні), а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії ухвали.

06.12.2023 за допомогою підсистеми «Електронний суд» від Головного управління ДПС у Житомирській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає, просить у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своєї позиції зазначає наступне. ГУ ДПС проведена перевірка термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «Бенефіс ЛТД» за звітні періоди 2021-2022 роки ( акт від 27.04.2023 №6166/06-30-04-07). Перевіркою встановлено, що ТОВ «Бенефіс ЛТД» в порушення п. 201.10 статті 201 ПК України несвоєчасно зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в ЄРПН, складених за звітні періоди 2021 22 роки. До ГУ ДПС ТОВ «Бенефіс ЛТД» надіслало заперечення від 30.06.2023 б/н ( вх. ГУ ДПС № 19369/6 від 04.07.2023) на акт камеральної перевірки від 27.04.2023 № 6166/06-30-04-07. В ході проведення засідання постійно діючою комісією з розгляду спірних питань ГУ ДПС розглянуто всі наведені аргументи в поданому запереченні та прийнято рішення, що дані аргументи не спростовують фактів та порушень, відображених в акті камеральної перевірки від 27.04.2023 № 6166/06-30-04-07. За результатом розгляду матеріалів справи та згідно баз даних ДПС України встановлено, що в порушення пункту 198.6. статті 198 ПКУ суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних / розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні / розрахунки коригування до таких податкових накладних в ЄРПН накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних.

Викладені порушення в акті камеральної перевірки є доведеними у повному обсязі. З огляду на викладене, вважає, що оспорюване рішення є законними та обґрунтованими, відповідач при їх прийнятті діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством, а тому відсутні підстави для його скасування.

08.12.2023 року Дніпропетровським окружним адміністративним судом винесено ухвалу, якою відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи № 160/30031/23 в порядку загального позовного провадження з повідомленням ( викликом) сторін.

Згідно до ч.5 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Частиною 4статті 243 Кодексу адміністративного України встановлено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Згідно з ч.5 ст.250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Відповідно до ч. 8ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства Українипри розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Бенефіс ЛТД» зареєстроване як юридична особа 23.06.2023 року за кодом ЄДРПОУ 39916826 та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Житомирській області.

Головним державним інспектором Житомирського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Житомирській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, п. 57.2 ст. 57 розділу ІІ, п. 200.10 ст. 200 розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, зі змінами та доповненнями, у порядку підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та статті 76 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за звітні періоди 2021 2022 роки ТОВ «Бенефіс ЛТД» ( код ЄДРПОУ 39916826).

За результатами проведеної камеральної перевірки Головним управлінням ДПС у Житомирській області складено акт № 6166/06-30-04-07 від 27.04.2023 року, яким встановлено порушення вимог пункту 201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України, пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» суб`єктом господарювання порушено граничні строки реєстрації по 26 податковим накладним/ розрахункам коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за звітні періоди листопад, грудень 2021 березень 2022.

Актом встановлено, що ТОВ «Бенефіс ЛТД» подано до реєстрації наступні податкові накладні:

- №ПН59 від 17.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:00, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 64667,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 323338,3, розмір штрафу 20%, сума ШС 12933,53;

- №ПН72 від 29.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:57, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 134919,02, обсяг постачання (без ПДВ) 674595,08, розмір штрафу 20%, сума ШС 26983,8;

- №ПН68 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:57, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 73499,6, обсяг постачання ( без ПДВ) 367498, розмір штрафу 20%, сума ШС 14699,92;

- №ПН66 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:59, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 259573, обсяг постачання ( без ПДВ) 1297865, розмір штрафу 20%, сума ШС 51914,6;

- №ПН71 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:58, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 89978,8, обсяг постачання ( без ПДВ) 449894, розмір штрафу 20%, сума ШС 17995,76;

- №ПН64 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:04, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 283339, обсяг постачання ( без ПДВ) 1416695, розмір штрафу 20%, сума ШС 56667,8;

- №ПН70 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:58, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 94365,2, обсяг постачання ( без ПДВ) 471826, розмір штрафу 20%, сума ШС 18873,04;

- №ПН62 від 17.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:57, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 1218,17, обсяг постачання ( без ПДВ) 206090,83, розмір штрафу 20%, сума ШС 8243,63;

-№ПН61 від 17.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:00, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 38558,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 192793,33, розмір штрафу 20%, сума ШС 711,73;

- №ПН65 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:04, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 75844,8, обсяг постачання ( без ПДВ) 379224, розмір штрафу 20%, сума ШС 15168,96;

- №ПН63 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:00, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 101141, обсяг постачання ( без ПДВ) 505705, розмір штрафу 20%, сума ШС 20228,2;

- №ПН69 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:00, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 143979,6, обсяг постачання ( без ПДВ) 719898, розмір штрафу 20%, сума ШС 28795,92;

- №ПН67 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:00, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 73977,17, обсяг постачання ( без ПДВ) 369885,83, розмір штрафу 20%, сума ШС 14795,43;

- №ПН60 від 17.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:57, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 114848,33, обсяг постачання ( без ПДВ) 574241,67, розмір штрафу 20%, сума ШС 22969,67;

- №ПН53 від 30.11.2021, дата реєстрації 16.02.2023 10:28, кількість днів затримки 265, сума ПДВ за ПН/РК 97957,33, обсяг постачання ( без ПДВ) 489786,67, розмір штрафу 40%, сума ШС 39182,93;

- №ПН2 від 08.03.2022, дата реєстрації 01.03.2023 01:33, кількість днів затримки 230, сума ПДВ за ПН/РК 33000, обсяг постачання ( без ПДВ) 165000, розмір штрафу 40%, сума ШС 13200;

- №ПН6 від 08.03.2022, дата реєстрації 02.03.2023 02:08, кількість днів затримки 231, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН4 від 08.03.2022, дата реєстрації 02.03.2023 09:20, кількість днів затримки 231, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН5 від 08.03.2022, дата реєстрації 02.03.2023 09:21, кількість днів затримки 231, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН7 від 08.03.2022, дата реєстрації 02.03.2023 02:09, кількість днів затримки 231, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН3 від 08.03.2022, дата реєстрації 02.03.2023 09:20, кількість днів затримки 231, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 408333,3, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН1 від 08.03.2022, дата реєстрації 01.03.2023 01:32, кількість днів затримки 230, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН8 від 08.03.2022, дата реєстрації 03.03.2023 11:02, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН9 від 08.03.2022, дата реєстрації 03.03.2023 09:00, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН10 від 08.03.2022, дата реєстрації 03.03.2023 03:46, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67.

Наведені порушення, що було викладено в акті камеральної перевірки стали підставою для винесення податкового повідомлення-рішення від 25.07.2023 року № 0137830407, яким згідно з пунктом 1201 .1 ст. 1201 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі шістсот шістдесят чотири тисячі триста шістдесят чотири гривні 95 копійок.

04.08.2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Бенефіс ЛТД» направило до Державної податкової служби України скаргу на податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Житомирській області від 25.07.2023 № 0137830407.

04.10.2023 року Державною податковою службою України розглянуто скаргу позивача та залишено її без задоволення, про що було повідомлено листом № 29633/6/99-00-06-03-01-06.

Не погоджуючись з винесеним податковим повідомленням-рішенням та вважаючи його протиправним, Товариство з обмеженою відповідальністю «Бенефіс ЛТД» звернулось з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовані положеннями Податкового кодексу України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо акцизних накладних, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками акцизного податку електронними документами.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Пунктом 120.1.1 статті 1201 Податкового кодексу України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних є підставою для відповідальності у вигляді штрафу за п.1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

Разом із тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Виходячи з наведених норм у взаємозв`язку з обставинами справи судом встановлено, що позивачем дійсно порушено передбачені пунктом 201.1 статті 201 ПК України граничні терміни реєстрації податкових накладних.

Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Водночас, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Виходячи з наведеного в сукупності, суд приходить до висновку про відсутність підстав для застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних починаючи з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, проте за період до 01 березня 2020 року такі штрафні санкції підлягають застосуванню.

Аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 10.12.2021 у справі № 420/10367/20.

Однак, Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

Судом у цій справі, на основі дослідження акту перевірки, встановлено, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, дата складання яких припадає на період за грудень-листопад 2021 року, реєстрація яких була проведена 24.06.2022 року і за березень 2022 року, реєстрація яких була здійснена у березні 2023 року.

Реєстрація цих накладних була здійснена вже у період дії Закону № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 по 27.05.2022 (наявне інше нормативне обґрунтування).

Суд зазначає, що особливістю операцій із реєстрації податкових накладних є їх тривалість у часі, а тому у даному випадку необхідно враховувати плинність та змінюваність законодавства, адже відправною точкою для притягнення до відповідальність платників податків за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України є саме дата здійснення реєстрації податкових накладних, а не дата їх складання.

При цьому суд звертає увагу, що при здійсненні правозастосування, суд має комплексно та системно застосовувати законодавства, враховуючи при цьому мету (ціль) та завдання того чи іншого нормативно-правового акту.

Вносячи Законом № 2260-ІХ зміни до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення законодавець переслідує мету унормування саме особливостей операцій із реєстрації податкових накладних, що є тривалими у часі, а надто за умови попередньої дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину.

Отже, підсумовуючи наведене вище, суд дійшов до висновку, що ТОВ «Бенефіс ЛТД» порушило терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що починаючи з 27.05.2022 року підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Згідно пункту 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

З 08 лютого 2023 року набрав чинності Закон України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон № 2876-ІХ), який опубліковано у газеті «Голос України» від 07.02.2023 року № 26.

Законом України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), встановлені пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 1201. 1 статті 1201 Кодексу.

Пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, визначено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Конституційним Судом України у Рішенні від 5 квітня 2001 року № 3-рп/2001 зазначено, що Конституція України в частині першій статті 58 закріпила принцип незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів. Це означає, що дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

Закріплення принципу незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є гарантією безпеки людини і громадянина, довіри до держави. Винятки з цього конституційного принципу, тобто надання закону або іншому нормативно-правовому акту зворотної сили, передбачено частиною першою статті 58 Конституції України, а саме: коли закони або інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

В даному випадку, відбулось пом`якшення відповідальності платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Тобто, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно вимог частини 1 статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 року № 1-рп-99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.

Таким чином, до спірних правовідносин необхідно застосувати пункти 89,90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), встановлені пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 1201. 1 статті 1201 Кодексу.

Отже, в силу пункту 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, податковий орган повинен був застосовувати штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішення щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій, в даному випадку 20.04.2023 року.

Тобто, до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бенефіс ЛТД» повинно було бути застосовано штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у розмірі 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів, у розмірі 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів, у розмірі 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів, у розмірі 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.

Також суд зауважує, що норми пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначають спеціальне (пріоритетне) застосування податкового законодавства на період дії воєнного часу по відношенню до інших положень Податкового кодексу України, в тому числі й щодо п.1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

В межах спірних правовідносин судом встановлено, що згідно акту перевірки, контролюючим органом до позивача застосовано наступну відповідальність:

- №ПН59 від 17.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:00, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 64667,67, обсяг постачання (без ПДВ) 323338,3, розмір штрафу 20%, сума ШС 12933,53;

- №ПН72 від 29.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:57, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 134919,02, обсяг постачання (без ПДВ) 674595,08, розмір штрафу 20%, сума ШС 26983,8;

- №ПН68 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:57, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 73499,6, обсяг постачання (без ПДВ) 367498, розмір штрафу 20%, сума ШС 14699,92;

- №ПН66 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:59, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 259573, обсяг постачання (без ПДВ) 1297865, розмір штрафу 20%, сума ШС 51914,6;

- №ПН71 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:58, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 89978,8, обсяг постачання (без ПДВ) 449894, розмір штрафу 20%, сума ШС 17995,76;

- №ПН64 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:04, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 283339, обсяг постачання (без ПДВ) 1416695, розмір штрафу 20%, сума ШС 56667,8;

- №ПН70 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:58, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 94365,2, обсяг постачання (без ПДВ) 471826, розмір штрафу 20%, сума ШС 18873,04;

- №ПН62 від 17.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:57, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 1218,17, обсяг постачання (без ПДВ) 206090,83, розмір штрафу 20%, сума ШС 8243,63;

-№ПН61 від 17.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:00, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 38558,67, обсяг постачання (без ПДВ) 192793,33, розмір штрафу 20%, сума ШС 711,73;

- №ПН65 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:04, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 75844,8, обсяг постачання (без ПДВ) 379224, розмір штрафу 20%, сума ШС 15168,96;

- №ПН63 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:00, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 101141, обсяг постачання (без ПДВ) 505705, розмір штрафу 20%, сума ШС 20228,2;

- №ПН69 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:00, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 143979,6, обсяг постачання (без ПДВ) 719898, розмір штрафу 20%, сума ШС 28795,92;

- №ПН67 від 28.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 09:00, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 73977,17, обсяг постачання (без ПДВ) 369885,83, розмір штрафу 20%, сума ШС 14795,43;

- №ПН60 від 17.12.2021, дата реєстрації 24.06.2022 08:57, кількість днів затримки 28, сума ПДВ за ПН/РК 114848,33, обсяг постачання (без ПДВ) 574241,67, розмір штрафу 20%, сума ШС 22969,67;

- №ПН53 від 30.11.2021, дата реєстрації 16.02.2023 10:28, кількість днів затримки 265, сума ПДВ за ПН/РК 97957,33, обсяг постачання (без ПДВ) 489786,67, розмір штрафу 40%, сума ШС 39182,93;

- №ПН2 від 08.03.2022, дата реєстрації 01.03.2023 01:33, кількість днів затримки 230, сума ПДВ за ПН/РК 33000, обсяг постачання (без ПДВ) 165000, розмір штрафу 40%, сума ШС 13200;

- №ПН6 від 08.03.2022, дата реєстрації 02.03.2023 02:08, кількість днів затримки 231, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання ( без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН4 від 08.03.2022, дата реєстрації 02.03.2023 09:20, кількість днів затримки 231, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання (без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН5 від 08.03.2022, дата реєстрації 02.03.2023 09:21, кількість днів затримки 231, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання (без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН7 від 08.03.2022, дата реєстрації 02.03.2023 02:09, кількість днів затримки 231, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання (без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН3 від 08.03.2022, дата реєстрації 02.03.2023 09:20, кількість днів затримки 231, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання (без ПДВ) 408333,3, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН1 від 08.03.2022, дата реєстрації 01.03.2023 01:32, кількість днів затримки 230, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання (без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН8 від 08.03.2022, дата реєстрації 03.03.2023 11:02, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання (без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН9 від 08.03.2022, дата реєстрації 03.03.2023 09:00, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання (без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67;

- №ПН10 від 08.03.2022, дата реєстрації 03.03.2023 03:46, кількість днів затримки 232, сума ПДВ за ПН/РК 81666,67, обсяг постачання (без ПДВ) 408333,33, розмір штрафу 40%, сума ШС 32666,67.

Разом з тим, в контексті доводів позивача, суд зауважує, що Законом №2876-IX не визначено особливостей застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення мають застосовуватись.

Поряд з цим суд зауважує, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану, який введений в Україні з 24.02.2022 року, тобто в цій частині вказаний вище закон має зворотню дію в часі.

Варто наголосити, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Таким чином, суд зауважує, що на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту1201.1 статті 120 Податкового кодексу України.

Разом з тим, виходячи з приписів п. 11 підрозділу 10 розділу ХІХ "Перехідні положення" ПК України, відповідач при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону № 2876-ІХ.

Як наведено вище по тексту рішення, згідно розрахунку штрафу вбачається, що:

- 10 податкових накладних зареєстровано позивачем в ЄРПН з порушенням термінів реєстрації від від 1 до 15 календарних днів, внаслідок чого відповідачем визначений розмір штрафних санкцій 10 % від ПДВ, а мав би бути розмір 2 % від ПДВ.

- 2 податкових накладних зареєстровано позивачем в ЄРПН з порушенням термінів реєстрації від від 16 до 30 календарних днів, внаслідок чого відповідачем визначений розмір штрафних санкцій 20 % від ПДВ, а мав би бути розмір 5 % від ПДВ.

- 7 податкових накладних зареєстровано позивачем в ЄРПН з порушенням термінів реєстрації від 31 до 60 календарних днів, внаслідок чого відповідачем визначений розмір штрафних санкцій 30 % від ПДВ, а мав би бути розмір 10 % від ПДВ.

- 22 податкових накладних зареєстровано позивачем в ЄРПН з порушенням термінів реєстрації від 61 до 365 календарних днів, внаслідок чого відповідачем визначений розмір штрафних санкцій 40 % від ПДВ, а мав би бути розмір 15 % від ПДВ.

З огляду на наведене, суд погоджується із доводами позивача про протиправність спірного рішення, позаяк відповідачем неправильно застосований розмір штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також, у рішенні ЄСПЛ від 19 квітня 1993 року у справі «Краска проти Швейцарії» визначено, що ефективність справедливого розгляду досягається тоді, коли сторони процесу мають право представити перед судом ті аргументи, які вони вважають важливими для справи. При цьому такі аргументи мають бути «почуті», тобто ретельно розглянуті судом. Іншими словами, суд має обов`язок провести ретельний розгляд подань, аргументів та доказів, поданих сторонами. Разом із цим, обов`язок суду обґрунтовувати свої рішення не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (п. 29 рішення ЄСПЛ від 9 грудня 2009 року у справі «Руїс Торіха проти Іспанії»).

Ураховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що матеріалами справи підтверджується факт порушення відповідачем положень податкового законодавства, а тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 25.07.2023 року №0137830407 на суму 664346,95 грн. не є обґрунтованим та прийнятим з урахуванням усіх обставин, що мали значення, а тому не відповідає критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, що визначені у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, внаслідок чого позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на положення вказаної статті та зважаючи на задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Бенефіс ЛТД» у повному обсязі, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору у загальному розмірі 9965,47 грн. підлягають відшкодуванню на користь останнього шляхом стягнення цих коштів на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Бенефіс ЛТД» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Житомирській області від 25.07.2023 року № 0137830407 на суму 664 364,95 грн.

Стягнути з Головного управління ДПС у Житомирській області (код ЄДРПОУ: 44096781, місцезнаходження: вул. Юрка Тютюнника, буд. 7, м. Житомир, 10003) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Бенефіс ЛТД» (код ЄДРПОУ: 39916826, місцезнаходження: пр. Алексєєнко Надії, буд. 21, каб. 621, м. Дніпро, Дніпропетровська область, 49006) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 9965,47 грн. (дев`ять тисяч дев`ятсот шістдесят п`ять гривень 47 копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.С. Рябчук

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.01.2024
Оприлюднено10.01.2024
Номер документу116152475
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —160/30031/23

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 27.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 23.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 08.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні