Справа № 420/3348/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді ТанцюриК.О., розглянувши у порядку письмового провадження у м.Одесі справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД до Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби про:
-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Одеській області № 3592763/42359900 від 29.12.2021р. про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної № 17 від 14.12.2021 р. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД податкову накладну № 17 від 14.12.2021 р., датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;
-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3592764/42359900 від 14.12.2021 р., про відмову в реєстрації податкової накладної № 18 від 14.12.2021р. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД податкову накладну № 18 від 14.12.2021р., датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;
-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Одеській області № 3622538/42359900 від 05.01.2021р. про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної № 27 від 21.12.2021 р. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД податкову накладну № 27 від 21.12.2021року, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;
-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3670188/42359900 від 18.01.2022 р., про відмову в реєстрації податкової накладної № 28 від 21.12.2021р. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД податкову накладну № 28 від 21.12.2021 р., датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3670190/42359900 від 18.01.2022 р., про відмову в реєстрації податкової накладної № 33 від 28.12.2021р. та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД податкову накладну № 33 від 28.12.2021 р., датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;
- зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД податкову накладну № 4 від 11.01.2022 р. датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.
Ухвалою суду від 16.02.2022 залишено без руху позовну заяву позивача та надано 10-денний термін для усунення недоліків по справі, яку представники позивача отримала 22.02.2022 за вказаною позивачем у позові адресою електронної пошти.
Позивач вимоги, зазначені в ухвалі Одеського окружного адміністративного суду від 16.02.2022, у встановлений судом строк, з урахуванням терміну направлення поштової кореспонденції не виконав.
Ухвалою суду від 14.07.2022 повернуто позивачеві позовну заяву, у зв`язку з невиконанням вимог ухвали суду від 16.02.2022.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2023 року скасовано ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 14 липня 2022 року, у зв`язку з неналежним повідомленням позивача про прийняття ухвали про залишення позову без руху. Справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 12.10.2022 справу передано судді Танцюрі К.О.
Ухвалою суду від 16.10.2023 залишено без руху адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД до Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 14.11.2023 відкрито провадження по справі за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3592763/42359900 від 29.12.2021; визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3592764/42359900 від 14.12.2021 року; визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3622538/42359900 від року 05.01.2022 року; визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3670188/42359900 від 18.01.2022 року; визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3670190/42359900 від 18.01.2022 року; визнання протиправною відмову Головного управління ДПС в Одеській області в прийнятті та розгляді пояснень ТОВ СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД на розблокування податкової накладної № 4 від 11.01.2022 року та зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області розглянути подані ТОВ Спецтехцентр ЛТД пояснення на податкову накладну № 4 від 11.01.2022 року; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД № 17 від 14.12.2021 року, № 18 від 14.12.2021року, № 27 від 21.12.2021 року, № 28 від 21.12.2021 року, № 33 від 28.12.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх первинного подання.
В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначив, що не погоджується із прийняттям рішень Комісії Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та просить суд задовольнити позов у повному обсязі. Так, позивач вказав, що зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які підтверджують факт фінансово-господарської операції між позивачем та контрагентом, а також враховуючи, що їх достатність для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних не спростовується наявними документами з боку відповідача, позивач вважає, що Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі нових накладних не мала правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних №17 від 14.12.2021р., № 18 від 14.12.2021р., № 27 від 21.12.2021р., № 28 від 21.12.2021р., № 33 від 28.12.2021р., № 4 від 11.01.2022р., з огляду на що, рішення від 29.12.2021р. № 3592763/42359900, від 29. 12.2021р. № 3592764/42359900, від 05.01.2022р. № 3622538/42359900, від 18.01.2022р. № 3670188/42359900, від 18.01.2022р. № 3670190/42359900 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованим, протиправним та підлягає скасуванню. Щодо реєстрації податкової накладної №4 від 11.01.2022, позивав наголосив, що для підтвердження інформації додано було відповідні документи та повідомлено, що ТОВ «СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД» не співпрацювало та не буде співпрацювати з тіньовим сектором економіки, а буде працювати виключно в рамках чинного законодавства України. При цьому, як вказав позивач, дата складання податкової накладної № 4 від 11.01.2022, залишок календарних днів, протягом яких платник податку може подати Пояснення починаючи з 01.08.2023 року, розраховується від загального періоду згідно з п. 6 Порядку № 520 (365 днів) віднімаючи кількість календарних днів, що минули до дати введення воєнного стану (43 дні), в результаті період, протягом якого платник податку може подати пояснення з 01.08.2023 року (322 календарних дні). Отже, як зазначив позивач, з боку ТОВ «СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД» не було порушено строки які перевищують 365 днів та вимоги п.15 порядку зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, як вказано в квитанції № 1 від 27.10.2023р. про неприйняття пояснень. Враховуючи вищевикладене, як зазначив позивач, а також відсутність рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за ПН № 4 від 11.01.2023 року, позивач вимушений звернутись із позовною вимогою про визнання протиправною з боку ГУ ДПС в Одеській області відмову у розгляді пояснень та прийнятті і розгляді скарги та похідної вимоги - зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області розглянути пояснення ТОВ СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД та на підставі наданих документів та пояснень прийняти законне рішення за результатами розгляду.
29.12.2023 до суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву у якому представник вказав, що не погоджується із позовними вимогами товариства та просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Так, як зазначив відповідач, щодо податкових накладних №17 від 14.12.2021, №18 від 14.12.2021, №27 від 21.12.2021, №28 від 21.12.2021, №33 від 28.12.2021зазначаємо наступне: Відповідно до фактичних обставин справи, між ТОВ СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД (Замовник) та ТОВ «АНТЕЙ ТРАНС ЛОГІСТИК» (Виконавець) було укладено договір перевезення вантажу автотранспортом №202107-01 від 01.07.2021 року, згідно якого замовник доручає а виконавець зобов`язується доставити вантажним автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж до пункту призначення на умовах, погоджених сторонами. Відповідач звернув увагу суду, що товарно-транспортні накладні, надані позивачем на розгляд комісії регіонального рівня не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 № 363 (в редакції від 12.07.2019), а саме підпункту 11.1 пункту 11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у наданих товарно-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо суми усього відпущеного товару та супровідних документів на вантаж. Окрім того, в товарно-транспортних накладних, які надавались на розляд комісії жодним чином не фігурує ТОВ СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД та з наданих на розгляд комісії документів не можливо зробити висновок про характер взаємовідносин ТОВ "СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД з замовниками зазначеними у ТТН (ТОВ «Кернел трейд») а також вантажовідправниками та вантажоодержувачами. Окрім того, розрахунок між контрагентами здійснюються у національній валюті на розрахунковий рахунок замовника, проте, даних що підтверджують оплату за Договорами перевезення на розгляд комісії надано не було. В оскаржуваних рішеннях Комісії було зазначено які документи було надано ТОВ СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД копій документів, складених із порушенням законодавства разом із повідомленням, а саме: - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; разом з повідомленням №54 від 13.07.2023, №55 від 13.07.2023, №2 від 04.01.2022, №4 від 13.01.2022, №8 від 12.07.2023 позивачем надано до контролюючого органу 84 документи довільного формату. Відповідач вказав, що з огляду на ненадання ТОВ "Спецтехцентр ЛТД" разом із повідомленням всіх необхідних документів, Комісією яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування були винесені оскаржувані рішення про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних. Щодо податкової накладної №4 від 11.01.2022, відповідач зазначив, що відповідно до квитанції, документи доставлено до ДПС України, документи прийнято, реєстрація зупинена. Також, ТОВ "Спецтехцентр ЛТД" було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної. Відповідно до п. 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520) визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, визначено п. 5 Порядку № 520. Пунктом 6 Порядку № 520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. На виконання п. 11 Порядок №1165 позивачем не було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Таким чином, як зазначив відповідач, станом на момент подання позовної заяви позивачем не виконано вимог Порядку №1165 та Порядку № 520, що свідчить про недотримання процедури, передбаченої нормативно-правовими актами з метою прийняття контролюючим органом рішень про реєстрацію або відмову у реєстрації податкових накладних.
Дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.
01 липня 2021 року між ТОВ СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД та ТОВ «АНТЕЙ ТРАНС ЛОГІСТИК» було укладено договір на організацію перевезень автомобільним транспортом №202107-01, згідно якого замовник доручає, а виконавець зобов`язується доставити вантажним автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж до пункту призначення на умовах, погоджених сторонами(а.с.91-93 т.1).
ТОВ "Спецтехцентр ЛТД" складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні №17 від 14.12.2021, № 18 від 14.12.2021, № 27 від 21.12.2021, № 28 від 21.12.2021, № 33 від 28.12.2021, № 4 від 11.01.2022 року.
За результатами обробки податкових накладних документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації податкової накладної стало те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість , як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій; запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, на пропозицію відповідача позивачем до контролюючого органу надано:
- повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 10.12.2021 №10 відносно податкової накладної №18 від 17.11.2021, разом із договором від 01.07.2021, актом надання послуг, ТТН, видатковою накладною, 20-ОПП та пояснення;
-повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 24.12.2021 №13 відносно податкової накладної №17 від 14.12.2021, разом із договором від 01.07.2021, актом надання послуг, ТТН, видатковою накладною, 20-ОПП та пояснення;
-повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 04.01.2022 №2 відносно податкової накладної №27 від 21.12.2021, разом із договором від 01.07.2021, актом надання послуг, ТТН, видатковою накладною, 20-ОПП та пояснення;
-повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено відносно податкової накладної №28 від 21.12.2021, разом із договором від 01.07.2021, актом надання послуг, ТТН, видатковою накладною, 20-ОПП та пояснення.
-повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 13.01.2022 №4 відносно податкової накладної №33 від 28.12.2021, разом із договором від 01.07.2021, актом надання послуг, ТТН, видатковою накладною, 20-ОПП та пояснення.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- від 29.12.2021 № 3592763/42359900, яким відмовлено у реєстрації податкової накладеної №17 від 14.12.2021(а.с.58-59т.1);
- від 29.12.2021 № 3592764/42359900, яким відмовлено у реєстрації податкової накладеної №18 від 29.12.2021(а.с.85-86 т.1);
- від 05.01.2022 № 3622538/42359900, яким відмовлено у реєстрації податкової накладеної №27 від 21.12.2021(а.с.110-111 т.1);
- від 18.01.2022р. № 3670188/42359900, яким відмовлено у реєстрації податкової накладеної №28 від 21.12.2021(а.с.132-133 т.1);
- від 18.01.2022р. № 3670190/42359900, яким відмовлено у реєстрації податкової накладеної №33 від 18.01.2022(а.с.156-157 т.1).
Також, судом встановлено, що пояснення відносно податкової накладної № 4 від 11.01.2022 року було надано 26.10.2023, які згідно квитанції №1 не прийнято з підстав: порушено вимоги п.15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН: дата складання ПН/РК від 11.01.2022 №4 перевищує 365 днів від дати повідомлення (а.с.14 т.2).
Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.
Згідно п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165.
Згідно із п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.
Так, п.11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
В свою чергу п.5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати.
Як вбачається з квитанції про зупинення реєстрації спірних податкових накладних підставою для їх зупинення стало те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість , як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій; запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, на пропозицію відповідача позивачем до контролюючого органу надано: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 10.12.2021 №10 відносно податкової накладної №18 від 17.11.2021, разом із договором від 01.07.2021, актом надання послуг, ТТН, видатковою накладною, 20-ОПП та пояснення; повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 24.12.2021 №13 відносно податкової накладної №17 від 14.12.2021, разом із договором від 01.07.2021, актом надання послуг, ТТН, видатковою накладною, 20-ОПП та пояснення; повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 04.01.2022 №2 відносно податкової накладної №27 від 21.12.2021, разом із договором від 01.07.2021, актом надання послуг, ТТН, видатковою накладною, 20-ОПП та пояснення; повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено відносно податкової накладної №28 від 21.12.2021, разом із договором від 01.07.2021, актом надання послуг, ТТН, видатковою накладною, 20-ОПП та пояснення;повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 13.01.2022 №4 відносно податкової накладної №33 від 28.12.2021, разом із договором від 01.07.2021, актом надання послуг, ТТН, видатковою накладною, 20-ОПП та пояснення.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Вживання податковим органом загального посилання на ненадання первинних документів без конкретизації, не може вважатись обґрунтованим.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Разом з тим, суд зазначає, що Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного Управління ДПС в Одеській області приймаючи оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, з огляду на те, що позивач не надав копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити), не зазначила (не підкреслила), яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
При цьому, суд зауважує, що саме лише зазначення про складання документів із порушенням та/або відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Натомість, товариство на спростування обставин, зазначених у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, надало до контролюючого органу пояснення та відповідні первинні документи.
Поряд з цим, суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 07.12.2022р. по справі №500/2237/20.
У зв`язку з викладеним, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3592763/42359900 від 29.12.2021; визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3592764/42359900 від 14.12.2021 року; визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3622538/42359900 від року 05.01.2022 року; визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3670188/42359900 від 18.01.2022 року; визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3670190/42359900 від 18.01.2022 року; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю Спецтехцентр ЛТД № 17 від 14.12.2021 року, № 18 від 14.12.2021року, № 27 від 21.12.2021 року, № 28 від 21.12.2021 року, № 33 від 28.12.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх первинного подання.
Щодо позовних вимог позивача про визнання протиправною відмову Головного управління ДПС в Одеській області в прийнятті та розгляді пояснень ТОВ Спецтехцентр ЛТД на розблокування податкової накладної № 4 від 11.01.2022 року та зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області розглянути подані ТОВ Спецтехцентр ЛТД пояснення на податкову накладну № 4 від 11.01.2022 року, судом встановлено наступне.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі Порядок № 520).
Зокрема, відповідно до п. 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної (далі ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
При цьому, п. 6 Порядку № 520 передбачено, що строки подання копій документів та письмових пояснень до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК.
Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» внесені зміни до Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI з змінами та доповненнями (далі ПКУ), зокрема, ст. 102 ПКУ було доповнено новим п. 102.9.
Так, згідно з п. 102.9 ст. 102 ПКУ на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупинявся перебіг строків, визначених ПКУ, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених ПКУ.
Водночас, Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану», який набрав чинності 01.08.2023, виключено норму п. 102.9 ст. 102 ПКУ, тобто починаючи з 01.08.2023 поновлено перебіг строків, визначених ПКУ, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Таким чином починаючи з 01.08.2023 перебіг строку, передбаченого для подання платником податків повідомлення про надання пояснення у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної в ЄРПН (далі Повідомлення) не зупиняється.
Водночас, перебіг строку, починаючи з 01.08.2023 продовжується на ту кількість днів, протягом яких платник податку мав право на подання Повідомлення станом на дату введення воєнного стану на території України. Щодо ПН/РК, реєстрація яких зупинена та дата складання яких припадає на період дії воєнного стану, відлік строку для подання Пояснення починається з 01.08.2023 року.
Враховуючи викладене, безпідставне повернення пояснень Товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД від 26.10.2023 разом із підтверджуючи документами, з підстав перевищення 365 днів від дати повідомлення, суд вважає, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню шляхом визнання протиправною відмову Головного управління ДПС в Одеській області в прийнятті та розгляді пояснень ТОВ СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД на податкову накладну № 4 від 11.01.2022 року та зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області розглянути подані ТОВСПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД пояснення на податкову накладну № 4 від 11.01.2022 року.
Згідно ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.
Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача та те, що оскільки вимозі про зобов`язання відповідача вчинити певні дії передує вимога про встановлення порушення прав, свобод та інтересів позивача, судовий збір за похідні вимоги позивача не стягувався, суд вважає, що наявні підстави для стягнення солідарно з Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України на користь позивача 14 886,00 грн. сплаченого судового збору.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3592764/42359900 від 14.12.2021 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3622538/42359900 від 05.01.2022 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3670188/42359900 від 18.01.2022 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 3670190/42359900 від 18.01.2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД № 17 від 14.12.2021 року, №18 від 14.12.2021року, № 27 від 21.12.2021 року, № 28 від 21.12.2021 року, № 33 від 28.12.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх первинного подання.
Визнати протиправною відмову Головного управління ДПС в Одеській області в прийнятті та розгляді пояснень ТОВ СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД на податкову накладну № 4 від 11.01.2022 року.
Зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області розглянути подані ТОВСПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД пояснення на податкову накладну № 4 від 11.01.2022 року.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, 65044, м. Одеса, вул.Семінарська, 5) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД (код ЄДРПОУ 42359900, м.Одеса, вул.Новікова 3) судовий збір у розмірі 7 443,00 грн. (сім тисяч чотириста сорок три гривні).
Стягнути з Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа 9, м.Київ) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю СПЕЦТЕХЦЕНТР ЛТД (код ЄДРПОУ 42359900, м.Одеса, вул.Новікова 3) судовий збір у розмірі 7 443,00 грн. (сім тисяч чотириста сорок три гривні).
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.О. Танцюра
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2024 |
Оприлюднено | 15.01.2024 |
Номер документу | 116237191 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні