Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 січня 2024 року Справа№200/1220/23
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Галатіна О.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Вугледарського міського управління соціального захисту населення про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
24 березня 2023 року ОСОБА_1 звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Вугледарського міського управління соціального захисту населення в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Вугледарського міського управління соціального захисту населення (код ЄДРПОУ: 25953362І місце розташування: вул. 30-річчя Перемоги/ буд. № 161 м. Вугледар/ Донецька обл., 85670), яка полягає у не нарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 державної компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за вересень-грудень 2022 року у розмірі 6866 (шість тисяч вісімсот шістдесят шість) гривень 00 копійок;
- зобов`язати Вугледарське міське управління соціального захисту населення (код ЄДРПОУ: 25953362І місце розташування: в ул. 30-річчя Перемоги, буд. № 161 м. Вугледар/ Донецька обл., 85670) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 І місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) державну компенсацію за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за вересень-грудень 2022 року у розмірі 6866 (шість тисяч вісімсот шістдесят шість) гривень 00 копійок способом перерахування коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку/ в якому відкрито рахунок ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 І місце реєстрації: АДРЕСА_2 );
- стягнути з Вугледарського міського управління соціального захисту населення (код ЄДРПОУ 259533621 місце розташування: вул. 30-річчя Перемоги/ буд. № 161 м. Вугледар/ Донецька обл., 85670) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_2 ) судовий збір у розмірі 858 (вісімсот п`ятдесят вісім) гривень 88 копійок, сплачений відповідно до квитанції від 15.03.2023 № 196212101.
В огрунтування позовних вимог зазначає, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у Вугледарському міському управлінні соціального захисту населення як отримувач державної компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі з січня 2021 року. Останній період призначення ОСОБА_1 державної компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі з 20.01.2022 по 20.01.2023. Однак, протягом вересня грудня 2022 року така компенсація виплачена не була. Вважає таку бездіяльність відповідача протиправною, у зв`язку з вернулась до суду із вказаним позовом.
Ухвалою суду від 29 березня 2023 року позовну заяву ОСОБА_1 до Вугледарського міського управління соціального захисту населення про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії залишено без руху.
Встановлено позивачу п`ятиденний строк для усунення недоліків позовної заяви, протягом якого позивач має надати до суду: належних документів, які зазначені у пункті 1 частини першої статті 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», на підставі яких суд буде мати змогу встановити особу ОСОБА_1 , встановити її адміністративну правосуб`єктність; належним чином завірені всі наявні докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (якщо подаються письмові чи електронні докази - позивач може додати до позовної заяви копії відповідних доказів), або зазначити причини неможливості надання таких доказів; квитанцію про сплату судового збору у встановленому порядку та розмірі.
Ухвалою суду від 04 квітня 2023 року повернуто позовну заяву ОСОБА_1 до Вугледарського міського управління соціального захисту населення про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - позивачеві.
Ухвалою першого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2023 року апеляційну скаргу представника позивача - Пирогова Владислава Сергійовича на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі № 200/1220/23 задоволено частково.
Ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 04 квітня 2023 року у справі № 200/1220/23 скасовано, а справу направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Ухвалою першого апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2023 року заяву представника позивача - Пирогова Владислава Сергійовича про виправлення описки в судовому рішенні задоволено.
Виправлено описки в постанові Першого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2023 року, зазначивши в абзаці сьомому мотивувальної частини та у абзаці першому резолютивної частини замість слів «задовольнити частково» зазначити правильно «задовольнити повністю».
Ухвалою суду від 31 липня 2023 року позовну заяву ОСОБА_1 до Вугледарського міського управління соціального захисту населення про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії залишено без руху.
Ухвалою суду від 08 серпня 2023 року повернуто позовну заяву ОСОБА_1 до Вугледарського міського управління соціального захисту населення про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - позивачеві.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2023 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 08 серпня 2023 р. у справі №200/1220/23 - задоволено.
Скасовано ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 08 серпня 2023 р. у справі №200/1220/23 та справу повернуто до суду першої інстанції для продовження розгляду справи.
Ухвалою суду від 20 листопада 2023 року прийнято до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 до Вугледарського міського управління соціального захисту населення про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Відкрито провадження в адміністративній справі № 200/1220/23.
Справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Витребувано від Вугледарського міського управління соціального захисту населення наступні докази:
- засвідчені належним чином копії матеріалів справи про призначення ОСОБА_1 державної компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, а саме: копію заяви ОСОБА_1 та усіх доданих до неї документів: копію постанови про призначення; копію довідки про нарахування та виплату ОСОБА_1 вказаної допомоги за вересень-грудень 2022 року..
Запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали подати до суду відзиву на позовну заяву з доказами на його підтвердження з одночасним надісланням (наданням) його копії та доданих до нього документів позивачу.
Від представника відповідача до суду надано клопотання, відповідно до якого зазначено, що у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України та введенням в країні воєнного стану Кабінетом Міністрів України 12 березня 2022 року прийнята постанова № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційнокомунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану», крім іншого, заборонено використання хмарних ресурсів та/або центрів обробки даних, розташованих на тимчасово окупованій території України. Управління було відключено від усіх державних сервісів та програм нарахування та виплати державних допомог відповідно до ч. 1-1 вказаної постанови щодо зупинення, обмеження роботи інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів здійснюється на територіях, на яких ведуться активні бойові дії або тимчасово окупованих, інформація про які міститься в переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій. Будівлю управління було знищено разом з серверними приміщеннями та архівними даними. Зважаючи на вказані факти, 1 квітня 2022 року у роботі Вугледарського міського управління соціального захисту населення було встановлено простой для працівників управління до закінчення дій обставин, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників. У зв`язку з наведеним, просить суд: зобов`язати Міністерство соціальної політики України та Державне підприємство «Інформаційнообчислювальний центр Міністерство соціальної політики України» надати суду з Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг: - інформацію з наданням відповідних доказів щодо перебування ОСОБА_1 на обліку у Вугледарському міському управлінні соціального захисту населення, як отримувача державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, дати призначення компенсації; - дати, підстави припинення виплати ОСОБА_1 державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, з наданням відповідного рішення; - суму, у разі наявності заборгованості з державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період вересень-грудень 2022 року.
Ухвалою суду від 12 грудня 2023 року клопотання представника и про витребування доказів задоволено.
Витребувано від Міністерства соціальної політики України (м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10, 01601 info@mlsp.gov.ua) та Державного підприємства «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерство соціальної політики України» (03065, м. Київ, просп. Гузара, 7 office@ioc.gov.ua) з Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг:
- інформацію з наданням відповідних доказів щодо перебування ОСОБА_1 на обліку у Вугледарському міському управлінні соціального захисту населення, як отримувача державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, дати призначення компенсації;
- дати, підстави припинення виплати ОСОБА_1 державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, з наданням відповідного рішення; - суму, у разі наявності заборгованості з державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період вересень-грудень 2022 року.
До суду від Державного підприємства «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» надійшли пояснення, згідно яких вбачається, що в Реєстрі надавачів та отримувачів соціальних послуг ОСОБА_1 не зареєстрована. ОСОБА_1 перебуває на обліку у Вугледарському управлінні соціального захисту населення як отримувач компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Останній була призначена компенсаційна виплата по догляду за громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями ОСОБА_2 з 01.01.2020 року. Вказує на те, що у зв`язку з повномасштабним вторгненням Російської Федерації в Україну, відповідно до регламенту, Вугледарське міське управління соціального захисту населення передало до Підприємства бази АСОПД/КОМТЕХ, по яких вже було проведено нарахування допомог та компенсаційних виплат за березень 2022 року та закінчено виплатний період. Разом з тим, Міністерство соціальної політики України не профінансувало виплати нарахованих допомог та компенсаційних виплат за березень 2022 року. За усною консультацією, Міністерством соціальної політики України було прийнято рішення, що нарахування та виплата допомог та компенсаційних виплат відповідно до постанови КМУ №215 буде проводитись по базах даних отримувачів допомог та компенсаційних виплат, які були на Центральному сховищі Міністерства соціальної політики України станом на 01.02.2022 року. В базах даних Вугледарського міського управління соціального захисту населення, які були на Центральному сховищі Міністерства соцільної політики України станом на 01.02.2022 року ще була відсутня інформація про продовження допомоги ОСОБА_1 на наступний термін. Відповідно нарахування допомоги починаючи з 01.03.2022 року не здійснювалось. Зазначає, що станом на сьогодні, більшість департаментів соціального захисту населення обласних державних адміністрацій, які перебували на тимчасово окупованій території України, почали виконувати свої функції на підконтрольній території України. Тому, Вугледарське міське управління соціального захисту населення повинно було виконати призначення компенсаційної виплати з догляду ОСОБА_1 на новий термін з 01.01.2022 по 31.12.2022 року.
Відповідач правом на надання до суду відзиву на позовну заяву не скористався.
За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей72-76,90 Кодексом адміністративного судочинства України(далі -КАС України), судом встановлено таке.
Позивач ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), перебуває на обліку у Вугледарському управлінні соціального захисту населення як отримувач компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
ОСОБА_1 була призначена компенсаційна виплата по догляду за громадянином похилого віку з когнітивними порушеннями ОСОБА_2 з 01.01.2020 року.
У зв`язку з повномасштабним вторгненням Російської Федерації в Україну, відповідно до регламенту, Вугледарське міське управління соціального захисту населення передало до Підприємства бази АСОПД/КОМТЕХ, по яких вже було проведено нарахування допомог та компенсаційних виплат за березень 2022 року та закінчено виплатний період.
Разом з тим, Міністерство соціальної політики України не профінансувало виплати нарахованих допомог та компенсаційних виплат за березень 2022 року.
За усною консультацією, Міністерством соціальної політики України було прийнято рішення, що нарахування та виплата допомог та компенсаційних виплат відповідно до постанови КМУ №215 буде проводитись по базах даних отримувачів допомог та компенсаційних виплат, які були на Центральному сховищі Міністерства соціальної політики України станом на 01.02.2022 року.
В базах даних Вугледарського міського управління соцільного захисту населення, які були на Центральному сховищі Міністерства соцільної політики України станом на 01.02.2022 року ще була відсутня інформація про продовження допомоги ОСОБА_1 на наступний термін. Відповідно нарахування допомоги починаючи з 01.03.2022 року не здійснювалось.
Рішення щодо припинення та підстав припинення нарахування та виплати ОСОБА_1 державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та розрахунку суми, у разі наявності заборгованості з державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період вересень-грудень 2022 року в матеріалах справи відсутні та до суду не надходили.
Спірним питанням у даній адміністративній справі є протиправна бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 державної компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за вересень-грудень 2022 року.
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Відповідно до положень частини 2статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Статтею 3 Конституції Українивстановлено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Стаття 8 Конституції Українигарантує, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права.Конституція Українимає найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основіКонституції Україниі повинні відповідати їй. НормиКонституції Україниє нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставіКонституції Українигарантується.
Статтею 46 Конституції Українипередбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Правові відносини надання соціальних послуг із догляду та виплати компенсації надавачам цих послуг регулюютьсяЗаконом України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 № 2671-VIII,Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги» від 29.04.2004 № 558, Постановою Кабінету Міністрів України якою затверджено «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі» від 23.09.2020 № 859.
Відповідно до п. 1 ч. 6ст. 13 Закону від 17.01.2019 № 2671-VIII, фізичні особи можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є особами з інвалідністю I групи.
Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цьогоЗаконубез здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд (ч. 7ст. 13 Закону від 17.01.2019 № 2671-VIII).
Фінансування та оплата надання соціальних послуг здійснюється в тому числі із місцевого бюджету (ст. 27-28 Закону від 17.01.2019 № 2671-VIII).
Згідно п. 1.Порядку від 29.04.2004 № 558, непрацюючимфізичнимособам,якіпостійнонадають соціальні послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, дітямз інвалідністю, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують постійноїсторонньоїдопомоги(крімосіб,що обслуговуються соціальнимислужбами),призначаєтьсящомісячна компенсаційна виплата (далі - компенсація).
Як встановлено судом, та про що зазначено вище, Позивачка перебуває на обліку у Вугледарському управлінні соціального захисту населення як отримувач компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
ОСОБА_1 була призначена компенсаційна виплата по догляду за громадянином похилого віку з когнітивними порушеннями ОСОБА_2 з 01.01.2020 року.
Пунктом 10 Порядку від 23.09.2020 № 859 передбачено, що компенсація призначається на 12 місяців та виплачується щомісяця.
Згідно підпункту п. 11 Порядку від 23.09.2020 № 859, виплата компенсації припиняється в разі:
1) зміни місця проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, чи фізичної особи, яка надає соціальні послуги;
2) смерті особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;
3) смерті фізичної особи, яка надавала соціальні послуги;
4) отримання особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, соціальних послуг з догляду вдома, паліативного, стаціонарного догляду або перебування такої особи на повному державному утриманні;
5) перебування фізичної особи, яка надає соціальні послуги, за межами України понад 30 календарних днів;
6) перебування фізичної особи, яка надає соціальні послуги, на стаціонарному або санаторно-курортному лікуванні протягом 30 календарних днів.
Як вже зазначено судом вище, Рішення щодо припинення та підстав припинення нарахування та виплати ОСОБА_1 державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та розрахунку суми, у разі наявності заборгованості з державної компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, за період вересень-грудень 2022 року в матеріалах справи відсутні та до суду не надходили.
Крім того, згідно пояснень Державного підприємства «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» зазначено, що станом на сьогодні, більшість департаментів соціального захисту населення обласних державних адміністрацій, які перебували на тимчасово окупованій території України, почали виконувати свої функції на підконтрольній території України. Тому, Вугледарське міське управління соціального захисту населення повинно було виконати призначення компенсаційної виплати з догляду ОСОБА_1 на новий термін з 01.01.2022 по 31.12.2022 року.
Згідно з частиною першоюстатті 17 Закону України від 23 лютого 2006 року № 3477-IV "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини"суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
У справі "Суханов та Ільченко проти України", №№ 68385/10, 71378/10, § 25, рішення від 26 червня 2014 року, Європейський суд з прав людини зазначив, що зменшення розміру або припинення виплати належним чином встановленої соціальної допомоги може становити втручання у право власності.
Тому, не виплачуючи позивачеві державної компенсації за відсутності передбачених законами України підстав, відповідач порушив право позивача на її отримання.
Втручання відповідача у право позивача на мирне володіння своїм майном у вигляді державної компенсації суд вважає таким, що не ґрунтується на Законі.
Як зазначив Європейський суд з прав людини у справі "Щокін проти України", №№ 23759/03, 37943/06, § 33, рішення від 14 жовтня 2010 року, питання, чи було дотримано справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав окремої особи, виникає лише тоді, коли встановлено, що оскаржуване втручання відповідало вимозі законності і не було свавільним.
Отже, встановлення судом відсутності законності втручання, тобто вчинення дій не у спосіб, визначенийзаконом, є достатньою підставою для висновку про те, що право позивача на мирне володіння своїм майном було порушено.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що Відповідачем, в порушення норм Порядку від 23.09.2020 № 859, здійснено протиправну бездіяльність щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 державної компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за вересень-грудень 2022 року.
Тому позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом визнання протиправної бездіяльності Вугледарського міського управління соціального захисту населення, яка полягає у не нарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 державної компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за вересень-грудень 2022 року та зобов`язання Вугледарське міське управління соціального захисту населення нарахувати та виплатити ОСОБА_1 державну компенсацію за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за вересень-грудень 2022 року способом перерахування коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку/ в якому відкрито рахунок ОСОБА_1 .
Щодо позовних вимог про здійснення нарахування та виплати Позивачці державної компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за вересень-грудень 2022 року у конкретному розмірі, суд виходить з наступного.
У юриспруденції дискреційні повноваження визначаються як право голови держави, уряду, інших посадовців в органах державної влади у разі ухвалення рішення з питання, віднесеного до їх компетенції, діяти за певних умов на власний розсуд у рамках закону. А в Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи вказано, що адміністративний орган може здійснювати "дискреційні повноваження", користуючись певною свободою розсуду у разі ухвалення будь-якого рішення. Такий орган в силу (за) наявності у нього дискреційних повноважень може вибирати з декількох варіантів припустимих рішень той, який він вважає найбільш відповідним у даному випадку. За цього надано рекомендацію судам не втручатися у дискреційні повноваження державних органів.
На думку суду, з боку державних органів відбувається підміна понять, оскільки не будь-які повноваження органів влади з ухвалення рішень, є дискреційними. Дискреція діє тільки у разі, коли у рамках закону державний орган може приймати різні рішення.
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом № 475/97-ВР від 17 липня 1997 року, кожен, чиї права і свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.
Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності небезпідставної заяви за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02).
Отже, ефективний засіб правого захисту в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.
Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають у застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень. У більш звуженому розумінні дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчиняти конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними). Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 21 травня 2013 року № 21-87а13.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Однак, оскільки суд не може підміняти орган, уповноважений на виконання функцій з розрахунку та призначення грошового забезпечення, та на свій розсуд зобов`язати відповідача нарахувати суми державної компенсації в конкретному розмірі.
Суд звертає увагу, що в матеріалах справи відсутні будь-які докази на підтвердження розміру державної компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за вересень-грудень 2022 року.
З огляду на викладене, суд у межах цієї справи не вирішує питання про зобов`язання нарахувати і виплатити держану компенсацію за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі в певному розмірі, оскільки суд не може підміняти в спірних правовідносинах відповідача та визначати належний позивачу певний розмір такої компенсації без надання оцінки правильності її нарахування відповідачем.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина 3 вказаної статті).
Керуючись статтями2,8,9,19,20,32,77,90,94,132,139,241-246,250,255,262,263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 І місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) до Вугледарського міського управління соціального захисту населення (код ЄДРПОУ: 25953362І місце розташування: вул. 30-річчя Перемоги, буд. № 161 м. Вугледар/ Донецька обл., 85670) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Вугледарського міського управління соціального захисту населення, яка полягає у не нарахуванні та невиплаті ОСОБА_1 державної компенсації за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за вересень-грудень 2022 року.
Зобов`язати Вугледарське міське управління соціального захисту населення нарахувати та виплатити ОСОБА_1 державну компенсацію за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі за вересень-грудень 2022 року способом перерахування коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку/ в якому відкрито рахунок ОСОБА_1 .
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Вугледарського міського управління соціального захисту населення на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 700 (сімсот) гривень 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Направлення даного рішення суду здійснювати шляхом електронного листування на електронні адреси учасників справи.
Інформацію щодо роботи суду можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: https://adm.dn.court.gov.ua.
Суддя О.О. Галатіна
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2024 |
Оприлюднено | 18.01.2024 |
Номер документу | 116327801 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Галатіна О.О.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні